Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Οικονομικές Ειδήσεις

Φυγή προς τα «εμπρός» με αποκρατικοποιήσεις - Στόχος τα 15 δις ευρώ ως το 2015

«Στροφή» στην ανάπτυξη με βασικό όπλο την πραγματοποίηση αποκρατικοποιήσεων, οι οποίες θα φέρουν επενδυτές στην Ελλάδα και θα «ανοίξουν» νέες  θέσης εργασίας είναι το βασικό ζητούμενο για την νέα κυβέρνηση. Είναι γεγονός ότι τόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός όσο και υπουργοί της κυβέρνηση τόνισαν σε κάθε τόνο και με κάθε τρόπο πως είναι διατεθειμένοι να προχωρήσουν άμεσα σε ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες έχουν εξαγγελθεί εδώ και 2 χρόνια,στο πλαίσιο του ελληνικού προγράμματος.Τόσο το οικονομικό επιτελείο όσο και οι εμπειρογνώμονες της τρόικα θεωρούν εκ των ουκ άνευ την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με άμεσο στόχο όχι μόνο να εισρεύσει «ζεστό χρήμα» στα δημόσια ταμεία αλλά και να «επανακινηθεί» η αγορά,δημιουργώντας νέες προοπτικές για την ελληνική οικονομία.

Τα αίτια των καθυστερήσεων

Τα στελέχη του κλιμακίου που επισκέφτηκαν τη χώρα μας μετέβησαν στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας,όπου και εξήγαγαν ορισμένα συμπεράσματα ως προς τι δεν…πηγαίνει καλά και υπάρχουν τόσο μεγάλες καθυστερήσεις.

Σε πρώτη φάση, διαπιστώθηκε  πως με τα μέχρι στιγμής δεδομένα είναι αδύνατον να επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα 3,2 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις εντός του 2012.

Άλλωστε το ΤΑΙΠΕΔ έχει «παγώσει» τις δραστηριότητές του από τον Μάιο, όταν το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε ότι δεν θα λαμβάνονται αποφάσεις μέχρι να σχηματιστεί νέα κυβέρνηση,ενώ μετά τις δεύτερες εκλογές ακολούθησε η παραίτηση του προέδρου του ΔΣ, κ. Κουκιάδη, και πλέον το Ταμείο δεν έχει διοικητικό συμβούλιο.Αυτό συνεπάγεται ότι μέχρι να συντονιστεί εκ νέου το Ταμείο θα υπάρξουν ορισμένες καθυστερήσεις.

Επιπλέον «αγκάθι» αποτελεί το γεγονός ότι έχουν κατατεθεί 13 προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης που έλαβε η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων στις 25 Απριλίου να μεταβιβάσει τις μετοχές και τα περιουσιακά στοιχεία των ΔΕΚΟ στο Ταμείο (ΤΑΙΠΕΔ). Συνδικάτα (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΠΑ, ΟΛΘ κ.λπ.) αλλά και κάτοικοι δήμων της Αττικής που γειτνιάζουν με την περιοχή του Ελληνικού ζητούν να κριθεί αντισυνταγματική η απόφαση.

Βέβαια,η κυβέρνηση,στα πρώτα της βήματα,φαίνεται ότι επιθυμεί διακαώς να πραγματοποιήσει ένα δυναμικό come back» στο κεφαλαιώδες,για την ελληνική οικονομία,αυτό ζήτημα. Άλλωστε ο ίδιος ο πρωθυπουργός διαμήνυσε στη συνάντησή του με την τρόικα ότι διαθέτει την απαιτούμενη αποφασιστικότητα και βούληση να επιταχύνει τις πωλήσεις δημοσίων οργανισμών

Ποια…φιλέτα «μπαίνουν» στο τραπέζι

Στις συναντήσεις αυτών των ημερών με το οικονομικό επιτελείο συζητήθηκαν η νέα στοχοθεσία του προγράμματος (τα έσοδα αναμένεται να φθάσουν τα 15 δισ. ευρώ έως το 2015 έναντι προηγούμενου στόχου για 19 δισ. ευρώ) καθώς και το τι θα κάνει η κυβέρνηση για να αντιστρέψει το κλίμα στις αγορές και να δείξει ότι θα γίνουν αποκρατικοποιήσεις. Οι επιτελείς του Ταμείου ανέφεραν ότι, μέχρι το τέλος του 2011, ολοκληρώθηκαν 4 αποκρατικοποιήσεις, με συνολικά έσοδα 1,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,56 δισ. ευρώ σε μετρητά.

Την ίδια ώρα φαίνεται ότι είναι έτοιμες  να προχωρήσουν 6 ακόμη αποκρατικοποιήσεις (Λαχεία, Ελληνικό, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, IBC, Κασσιόπη, Αφάντου), σε στάδιο προχωρημένης προετοιμασίας βρίσκονται 9 αποκρατικοποιήσεις (28 ακίνητα, ΕΥΑΘ, Εγνατία, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΤΑ, ΟΠΑΠ, ΛΑΡΚΟ ΟΔΙΕ , οι οποίες θα ξεκινήσουν άμεσα, ενώ για 13 (λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες) ακόμη αποκρατικοποιήσεις εξελίσσεται η προετοιμασία. «Ψηλά» στη λίστα φαίνεται ότι είναι και ο ΟΣΕ ,αλλά και η ΔΕΗ, όπως προκύπτει, σύμφωνα με πληροφορίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ιδιαίτερη μνεία στο Ελληνικό έκανε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ταμείου και επισήμανε ότι είναι το μεγαλύτερο εν εξελίξει έργο αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή, με εκτιμώμενο κόστος κατασκευής €5,5 δισ. Για τα 10 χρόνια κατασκευής του εκτιμάται θα ενισχύσει το ΑΕΠ της χώρας κατά μέσο όρο 0,3% κατ' έτος, και θα δημιουργήσει περίπου 15.000 θέσεις εργασίας.

Η εφαρμογή του προγράμματος είναι βέβαιο, τόνισε ο ίδιος ότι θα οδηγήσει σε ένα δεύτερο κύμα επενδύσεων περίπου €8 δισ. στα προσφερόμενα περιουσιακά στοιχεία, οι οποίες θα δώσουν αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία. Αναμένονται, πρόσθεσε χαρακτηριστικά, πρόσθετες επενδύσεις ύψους μεγαλύτερου των €25 δισ. στην περίοδο μέχρι το 2020, που, με τη σειρά τους, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, θα αυξήσουν συνολικά το ΑΕΠ κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως και θα προσθέσουν 150.000 νέες θέσεις εργασίας σε αυτήν την περίοδο.

Αλλάζει η «πλεύση» στα λιμάνια

Όσον αφορά τα λιμάνια, φαίνεται να αλλάζει τελείως το μοντέλο αποκρατικοποίησης και αντί για μετοχοποιήσεις και συνολικές πωλήσεις των εταιρειών που διαχειρίζονται τα λιμάνια, η κυβέρνηση και τα τρία κόμματα που τη στηρίζουν προκρίνουν το μοντέλο των παραχωρήσεων. Με αυτόν τον τρόπο ο  επενδυτής αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση των επενδύσεων που θα απαιτηθούν για την όποια δραστηριότητα και στη συνέχεια του παραχωρείται η εκμετάλλευση του έργου συνήθως για διάστημα τριάντα ετών. Ως εκ τούτων  απομακρύνεται και το ενδεχόμενο να πωληθεί το 23% των μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ που έχει εκχωρηθεί στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Μάλιστα δεν αποκλείεται ακόμη και η πιθανότητα το Ταμείο να ζητήσει τον απεγκλωβισμό του από τις μετοχές των δύο λιμανιών που του έχουν εκχωρηθεί. Ούτως ή αλλιώς, αυτό που πλέον είναι δεδομένο είναι ότι η κυβέρνηση θα ακολουθήσει τη διαδικασία των διεθνών διαγωνισμών, όπως είχε γίνει και με τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ που ανέλαβε η κινεζική Cosco. Έτσι, σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων, car terminal, σταθμοί κρουαζιέρας, ξενοδοχειακές μονάδες και άλλες επικερδείς δραστηριότητες των ελληνικών λιμανιών θα βγαίνουν σε διεθνείς διαγωνισμούς αμέσως μόλις είναι έτοιμες οι απαραίτητες προϋποθέσεις με βασικό στόχο,αφενός να εκσυγχρονιστούν και να μεγαλώσουν οι υποδομές τους και, από την άλλη, να εισρεύσουν  χρήματα στα ταμεία των Οργανισμών που τα διαχειρίζονται.

Το πλαίσιο της νέας πολιτικής για την αξιοποίηση των λιμανιών και της ένταξής τους στο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας έδωσε o υπουργός Ναυτιλίας κ. Μουσουρούλης, ο οποίος δήλωσε χαρακτηριστικά «όταν λέμε αποκρατικοποίηση λιμανιών είναι λάθος όρος. Εγώ θα έλεγα ιδιωτικοποίηση, διά της μεθόδου των παραχωρήσεων ορισμένων δραστηριοτήτων».

Παράλληλα στο σκεπτικό της νέας κυβέρνησης για τα λιμάνια κυριαρχεί και η λογική να μην αντικατασταθεί το κρατικό με το ιδιωτικό μονοπώλιο.Κάτι τέτοιο θα λάμβανε χώρα  σε περίπτωση που ο ΟΛΠ, για παράδειγμα, περνούσε υπό τον έλεγχο ενός ναυτιλιακού ομίλου που ταυτόχρονα είναι και χρήστης του λιμανιού.

Μάλιστα,όπως επισήμανε πρόσφατα ο υπουργός Ναυτιλίας, το μοντέλο των παραχωρήσεων λιμενικών δραστηριοτήτων κυριαρχεί σε όλα τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης. Το μοντέλο των μετοχοποιήσεων εκτιμάται ότι δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί στη σημερινή οικονομική συγκυρία, όπου το διεθνές εμπόριο έχει μειωθεί με συνέπεια και τα εμπορικά λιμάνια να υποδέχονται πολύ μικρότερα φορτία σε σύγκριση με το παρελθόν.

Προκρίνονται εταιρείες holding

Με αυτά τα δεδομένα ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ αναμένεται προς το παρόν να παραμείνουν μετοχικά υπό τον έλεγχο του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο κατέχει και στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας πακέτο μετοχών άνω του 70%.Σε κάθε περίπτωση, πάντως, στο υπουργείο Ναυτιλίας και στον ΟΛΠ εκτιμούν ότι για να ενταχθούν τα λιμάνια σε μια αναπτυξιακή προοπτική, τόσο για το διαμετακομιστικό εμπόριο όσο και για τον τουρισμό και ειδικά την κρουαζιέρα αλλά και για την οικονομική ανάπτυξη του νησιωτικού συμπλέγματος της χώρας, θα πρέπει να αλλάξει η εταιρική τους μορφή και να ενταχθούν όλα - μικρά και μεγάλα - σε εταιρείες holding.

Στην ίδια «γραμμή πλεύσης», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης που είναι και πρόεδρος της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος εκτιμά ότι με τη δημιουργία τεσσάρων εταιρειών holding θα ενταχθούν όλα τα λιμάνια της χώρας όχι μόνο θα μπορέσουν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν έργα εκσυγχρονισμού των υποδομών τους, αλλά ταυτόχρονα θα γίνουν και περισσότερο ελκυστικά για την παραχώρηση δραστηριοτήτων τους. Ηδη πάντως, εκτός από τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων που εκμεταλλεύεται η κινεζική Cosco, o ΟΛΠ έχει προκηρύξει διεθνείς διαγωνισμούς για την παραχώρηση σε ιδιώτες επενδυτές των έργων που αφορούν την κατασκευή και εκμετάλλευση ενός πεντάστερου ξενοδοχείου, της προβλήτας κρουαζιέρας του ΟΛΠ αλλά και του έργου της μετατροπής των δύο Αποθηκών του Κεντρικού Λιμένα σε θεματικό πάρκο.

Πηγή: Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης - Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!