Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Φορολογία εισοδήματος

ΠΟΛ. 1110/10-4-1998 Εκπτωση από το συνολικό εισόδημα του γονέα ή κηδεμόνα της εισφοράς που καταβάλλει αυτός για λογαριασμό άγαμων τέκνων του στον ειδικό λογαριασμό αυτασφάλισης του I.K.A.

YΠOIK 1130885/2254/A0012/ΠOΛ. 1110/10.4.1998 Εκπτωση από το συνολικό εισόδημα του γονέα ή κηδεμόνα της εισφοράς που καταβάλλει αυτός για λογαριασμό άγαμων τέκνων του στον ειδικό λογαριασμό αυτασφάλισης του I.K.A.

Με αφορμή ερωτήματα που μας υποβλήθηκαν για το πιο πάνω θέμα, σας πληροφορούμε τα εξής:

1. Με βάση τις διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 1902/1990 (ΦEK A` 138) συστήθηκε στο I.K.A. Ειδικός Λογαριασμός Αυτασφάλισης.

Σύμφωνα με την παράγραφο 6 του ίδιου άρθρου, η εισφορά στο Λογαριασμό αυτό μπορεί να καταβάλλεται από το γονέα ή κηδεμόνα για λογαριασμό άγαμων τέκνων και επίσης, η καταβαλλόμενη υπέρ των τέκνων εισφορά εκπίπτει από την άμεση φορολογία.

2. Επειδή κατά την εφαρμογή της πιό πάνω διάταξης προέκυψαν αμφισβητήσεις όσον αφορά την έκπτωση της εισφοράς από το εισόδημα του φορολογούμενου, υποβλήθηκε ερώτημα στο Νομικό Συμβούλιο του κράτους για το αν εκπίπτει η εισφορά αυτή από το εισόδημα του καταβάλλοντος γονέα ή κηδεμόνα.

3. Το Νομικό Συμβούλιο του κράτους με την 747/1997 γνωμοδότησή του έκρινε ότι η θεσπιζόμενη με τη διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 36 του ν. 1902/1990 φορολογική απαλλαγή αναφέρεται στην έκπτωση των καταβαλλόμενων από τους γονείς (ή κηδεμόνες) εισφορών από το συνολικό εισόδημα αυτών κατ` ανάλογη εφαρμογή των οριζομένων στη διάταξη της περίπτωσης δ` της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του ν. 2238/1994.

4. Τη γνωμοδότηση αυτή, η οποία έγινε αποδεκτή από τον Υφυπουργό Oικονομικών, σας κοινοποιούμε για την εφαρμογή της στις σχετικές περιπτώσεις.

TO NOMIKO ΣYMBOYΛIO TOY KPATOYΣ -------------------------------

Αριθ. Γνωμοδότησης: 747/97 --------------------------

(Τμήμα Δ`)

Συνεδρίαση της 27/11/1997

Περίληψη Ερωτήματος: Εάν η εισφορά που καταβάλλεται από το γονέα ή κηδεμόνα για λογαριασμό άγαμων τέκνων στον ειδικό λογαριασμό αυτασφάλισης του I.K.A. εκπίπτει από το συνολικό εισόδημα του γονέα ή κηδεμόνα. ----------------------------------------------------------------------

Με το προαναφερόμενο ερώτημα τέθηκαν υπόψη μας τα ακόλουθα:

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης δ` της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του ν. 2238/1994 (ΦEK 151 A`), από το συνολικό εισόδημα του φορολογουμένου αφαιρείται το συνολικό ποσό των εισφορών που καταβάλλονται από αυτόν σε ταμεία ασφάλισής του, εφόσον η καταβολή τους είναι υποχρεωτική από τον νόμο, καθώς και το ποσό των καταβαλλόμενων εισφορών στις περιπτώσεις προαιρετικής ασφάλισής του σε ταμεία που έχουν συσταθεί με νόμο.

2. Επίσης, όπως προβλέπεται από τη διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 36 του ν. 1902/1990 (ΦEK 138 A`), η εισφορά που καταβάλλεται από το γονέα ή κηδεμόνα στον Ειδικό Λογαριασμό Αυτασφάλισης, που συστήθηκε στο I.K.A. με βάση το ίδιο άρθρο, για λογαριασμό των άγαμων τέκνων, εκπίπτει από την άμεση φορολογία.

3. κατόπιν των ανωτέρω, επειδή δημιουργήθηκε αμφιβολία, κατά την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων, για το αν ισχύει στη φορολογία εισοδήματος η διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 36 του ν. 1902/1990, δηλαδή αν εκπίπτει από το συνολικό εισόδημα του φορολογουμένου γονέα το ποσό των εισφορών που καταβάλλει στο Λογαριασό Αυτασφάλισης για λογαριασμό των τέκνων του ή ισχύει η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του ν. 2238/1994 οπότε δεν εκπίπτει γιατί οι εισφορές αυτές δεν καταβάλλονται για αυτασφάλιση του φορολογουμένου αλλά των τέκνων του, καλείται το Νομικό Συμβούλιο του κράτους να γνωμοδοτήσει επ` αυτού, ενόψει μάλιστα του γεγονότος ότι η ως άνω διάταξη του N. 1902/90 δεν εξειδικεύει το είδος της άμεσης φορολογίας, από την οποία εκπίπτει η αναφερθείσα εισφορά του γονέα ή κηδεμόνα.

Επί του τεθέντος ως άνω ερωτήματος το N.Σ.K. γνωμοδότησε τα εξής:

Στο άρθρο 36 του N. 1902/90 ορίζονται τα εξής:

"1. Συνιστάται στο I.K.A. λογαριασμός προαιρετικής υπαγωγής στην ασφάλιση με τον τίτλο "Λογαριασμός Αυτασφάλισης", αποκαλούμενος εφεξής "Λογαριασμός".

3. Δικαίωμα υπαγωγής στην ασφάλιση του Λογαριασμού έχουν οι λλληνες ή ομογενείς οι διαμένοντες στην Ελλάδα, εφ` όσον δεν ασφαλίζονται υποχρεωτικώς ή προαιρετικώς στον κλάδο συντάξεων του I.K.A. ή άλλου φορέα κύριας ασφάλισης ή δεν παρέχουν εργασία λογιζόμενη ως συντάξιμη στο Δημόσιο.

6. Εφ` όσον η προσχώρηση στην ασφάλιση αυτήν πραγματοποιείται στο 40ό έτος ηλικίας, καταβάλλεται η προβλεπόμενη για την ασφαλιστική κλάση εισφορά εργοδότη και ασφαλισμένου με βάση το ισχύον κάθε φορά ποσοστό εισφορών του κλάδου συντάξεων του I.K.A. Εφ` όσον η προσχώρηση πραγματοποιείται σε μικρότερη ή μεγαλύτερη από την ανωτέρω ηλικία, η εισφορά ορίζεται αυξημένη ή μειωμένη αντιστοίχως σε ποσοστό κατά έτος ηλικίας, που καθορίζεται στον προβλεπόμενο από την παρ. 11 κανονισμό.

Εφ` όσον η καταβολή της εισφοράς διακοπεί και επαναρχίσει μεταγενέστερα, προσδιορίζεται με βάση το όριο ηλικίας της επαναπροσχώρησης. Με το μνημονευόμενο στην παράγραφο 11 κανονισμό καθορίζονται περιοριστικά οι λόγοι αναστολής ή διακοπής της ασφάλισης και οι προϋποθέσεις επαναπροσχώρησης στο Λογαριασμό.

H εισφορά μπορεί να καταβάλλεται από το γονέα ή κηδεμόνα για λογαριασμό άγαμων τέκνων. H καταβαλλόμενη υπέρ των τέκνων εισφορά εκπίπτει από την άμεση φορολογία".

Εξάλλου από τη διάταξη του άρθρ. 78 παρ. 4 ορίζεται ότι το αντικείμενο της φορολογίας, ο φορολογικός συντελεστής, οι από της φορολογίας απαλλαγές ή εξαιρέσεις και η απονομή συντάξεων δεν δύναται να αποτελέσουν αντικείμενο νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως.

Περαιτέρω από τη διάταξη του άρθρ. 4 παρ. 6 εδ. 5 και 6 της Y.A. Φ.21/1927/14.11.1991 (ΦEK B` 934), που επιγράφεται "κανονισμός λειτουργίας του Ειδικού Λογαριασμού Αυτασφάλισης" και εκδόθηκε από τον Υπουργό Υγείας Πρόνοιας και κοινων. Ασφαλίσεων κατ` εξουσιοδότηση του άρθρ. 36 παρ. 11 του N. 1902/90 ορίζονται τα εξής:

"O γονέας ή κηδεμόνας που καταβάλλει τις εισφορές για την ασφάλιση του άγαμου παιδιού του δικαιούται να εκπέσει από την άμεση φορολογία του ατομικού του εισοδήματος τις εισφορές αυτές.

Για το σκοπό αυτό τα μηνιαία γραμμάτια είσπραξης των εισφορών εκδίδονται στο όνομα του γονέα ή κηδεμόνα με απλή αναφορά σ` αυτά και του άγαμου παιδιού και χορηγείται στον καταβάλλοντα σχετική βεβαίωση από τις υπηρεσίες του Ιδρύματος όποτε ζητηθεί".

Τέλος, στην εισηγητική έκθεση του N. 1902/90 και ειδικότερα για τη διάταξη του άρθρ. 36 παρ. 6 αναφέρεται απλώς ότι η παρεχόμενη με την εν λόγω διάταξη φορολογική απαλλαγή αποσκοπεί στη παροχή κινήτρου στους γονείς να προβαίνουν στην αυτασφάλιση των άγαμων τέκνων τους στο ρηθέντα Ειδικό Λογαριασμό Αυτασφάλισης, πλην όμως δεν παρέχεται καμμία περαιτέρω διαφωτιστική πληροφορία ως προς τις λοιπές προθέσεις του ιστορικού νομοθέτη σχετικά με το αντικείμενο, στο οποίο αφορά η εν λόγω απαλλαγή.

Από την προπαρατεθείσα διάταξη του Συντάγματος (άρθρ. 78 παρ. 4) συνάγεται σαφώς ότι οι φορολογικές απαλλαγές (στις οποίες εννοιολογικά συγκαταλέγονται και οι εκπτώσεις) θεσπίζονται μόνο με τυπικό νόμο, οι δε σχετικές διατάξεις έχουν εξαιρετικό χαρακτήρα και τυγχάνουν στενά ερμηνευτέες πρέπει δε να ορίζουν το υποκείμενο και το αντικείμενο της απαλλαγής (ΣτE 1526/90, 1286, 3991/88, 2090/80 κ.λπ.).

Στις περιπτώσεις όμως που οι θεσπίζουσες την απαλλαγή διατάξεις δεν περιέχουν ή περιέχουν ασαφώς τα πιο πάνω διευκρινιστικά στοιχεία της απαλλαγής, δεν σημαίνει ότι ο ερμηνευτής του Δικαίου κωλύεται να προχωρήσει σε ερμηνευτική διευκρίνηση των ασαφειών του τυπικού νόμου ούτε ότι οι εν λόγω ασάφειες οδηγούν απαραίτητα στη διαπίστωση πλήρους απουσίας νομοθετικής ρύθμισης. O ερμηνευτής, προκειμένου να αποδώσει το ορθό νόημα του ασαφούς κανόνα δικαίου, είναι υποχρεωμένος να βαδίσει στην ερμηνευτική διαδικασία με τα εργαλεία, που του παρέχουν οι γνωστές αρχές την νομικής ερμηνευτικής μεθοδολογίας και της ανθρώπινης λογικής, πολύ σπάνια δε ή μάλλον ουδέποτε πρέπει να καταφεύγει σε σκέψεις για πλήρη απουσία νομοθετικής RATIO (K. Τσάτσος, Το πρόβλημα της ερμηνείας του Δικαίου, εκδ. B` σελ. 112).

Εξάλλου, είναι μεν αναντίρρητο, ότι το είδος και το υποκείμενο της φορολογικής απαλλαγής δεν είναι δυνατό να προσδιοριστούν το πρώτο με την κατ` εξουσιοδότηση εκδιδόμενη κανονιστική πράξη, πλην όμως οι τυχόν διευκρινήσεις, που γίνονται με αυτή επί του τυπικού νόμου μπορούν να αποτελέσουν στοιχεία αξιολόγησης για την ερμηνευτική προσέγγιση της ασαφούς διάταξης του τυπικού νόμου.

κατά συνέπεια συνεκτιμώντας τα δεδομένα του τιθέμενου ερωτήματος και ειδικότερα:

α) Οτι το πρόσωπο που καταβάλλει την εισφορά αυτασφάλισης είναι ο γονέας (ή κηδεμόνας) του άγαμου τέκνου,

β) Οτι το πρόσωπο που απαλλάσσεται κατά την αναφερθείσα διάταξη του άρθρ. 8 παρ. 1 περ. δ` του N. 2238/94 είναι επίσης ο καταβάλλων τις ασφαλιστικές εισφορές,

γ) Οτι η απαλλαγή στην ως άνω περίπτωση του ρηθέντος άρθρ. 8 παρ. 1 παρ. δ` γίνεται με την αφαίρεση των καταβαλλόμενων ασφαλιστικών εισφορών από το συνολικό εισόδημα του φορολογουμένου,

δ) Οτι η RATIO του νομοθέτη όπως εκφράζεται και στην εισηγητική έκθεση, δηλαδή η δημιουργία κινήτρου ασφάλισης των τέκνων από τους γονείς του μέσω της φορολογικής απαλλαγής επιτυγχάνεται μόνο μέσω της απαλλαγής από το φόρο εισοδήματος, ο οποίος αποτελεί άμεσο φόρο που βαρύνει σε μόνιμη βάση τους φορολογουμένους, οι οποίοι ως γνωστόν υποχρεούνται σε κατ` έτος υποβολή σχετικής φορολογικής δήλωσης. Αντίθετα, οι λοιποί άμεσοι φόροι (κληρονομίας, δωρεάς, γον. παροχής κ.λπ.) επιβαρύνουν όλως εξαιρετικώς τους φορολογουμένους και δεν προσφέρονται για τη δημιουργία κινήτρου σε διαρκή βάση και

ε) Οτι στην αναφερθείσα υπουργική απόφαση ορίζονται ρητά τόσο τα πρόσωπα (γονέας ή κηδεμόνας) που αποτελούν τα υποκείμενα της εδώ εξεταζόμενης απαλλαγής όσο και το είδος της απαλλαγής (αφαίρεση των εισφορών από το ατομικό εισόδημα) καθώς και η διαδικασία έκδοσης των σχετικών βεβαιώσεων στο όνομα του καταβαλόντος γονέα, εξάγεται το συμπέρασμα ότι η θεσπιζόμενη με τη διάταξη του άρθρ. 36 παρ. 6 N. 1902/90 φορολογική απαλλαγή αναφέρεται στην έκπτωση των καταβαλλόμενων από τους γονείς (ή κηδεμόνες) αναφερθεισών εισφορών από το συνολικό εισόδημα αυτών κατ` ανάλογη εφαρμογή των οριζομένων στη διάταξη του άρθρ. 8 παρ. 1 δ` του N. 2238/94.

Ως εκ τούτου το Νομικό Συμβούλιο του κράτους γνωμοδότησε κατά τα ανωτέρω.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!