Διαμαρτυρία του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας στο Υπουργείο Οικονομικών για την εκδοθείσα ΠΟΛ 1196/16.10.2012 η οποία τροποποιεί την ΠΟΛ 1067/05.04.2011
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡAΤΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Μητροπόλεως 12-14 Τ.Κ. 10563 Αθήνα, Τηλ. 5202250 / 5202260 / 5202270 TELEFAX. 5227300
Αθήνα, 5 Νοεμβρίου 2012
Αρ πρωτ Φ/2/10413
Προς
Γενικό Διευθυντή Φορολογικών Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών
κ Αντώνη Νανόπουλο
Κοιν : Γραφείο Υφυπουργού Οικονομικών
κ Γιώργο Μαυραγάνη
Κύριε Γενικέ,
Αντικείμενο του Ν 3691 /2008 είναι η πρόληψη και καταστολή των αδικημάτων της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, καθώς και η προστασία του χρηματοπιστωτικού συστήματος από τους κινδύνους που ενέχουν.
Ως Υπόχρεα πρόσωπα τα οποία υπόκεινται στις υποχρεώσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου αναφέρονται και
- Οι ορκωτοί ελεγκτές-λογιστές, οι εταιρείες ορκωτών ελεγκτών-λογιστών, οι λογιστές που δεν συνδέονται με σχέση εξηρτημένης εργασίας και οι ιδιώτες ελεγκτές.
- Οι φορολογικοί ή φοροτεχνικοί σύμβουλοι και οι εταιρείες φορολογικών ή φοροτεχνικών συμβουλών.
Τα υπόχρεα πρόσωπα οφείλουν να υποβάλλουν αναφορά στην Αρχή του άρθρου 7 του ν. 3691/2008, όπως ισχύει, σχετικά με τη χρήση του προερχόμενου από εγκληματική δραστηριότητα προϊόντος με σκοπό την νομιμοποίησή του και όχι τη τέλεση συγκεκριμένης και εξειδικευμένης αξιόποινης πράξης (π.χ. απάτη ή υπεξαίρεση ή κλοπήκ.λπ.), για την τέλεση της οποίας αρκεί απλή και γενική υπόνοια.
Σύμφωνα με την ΠΟΛ 1067/5.4.2011, ρητά αναφέρεται ότι ο λογιστής φοροτεχνικός οφείλει να αποστείλει αναφορά στην Αρχή του άρθρου 7 , εάν διαπιστώσει ότι ο πελάτης του φοροδιαφεύγει (π.χ. μη απόδοση του ΦΠΑ) και ταυτόχρονα διαπιστώσει ότι αγοράζει κινητά ή ακίνητα μεγάλης ακίνητης περιουσίας, και όχι εάν απλώς διαπιστώσει ότι ο πελάτης του φοροδιαφεύγει π.χ. δεν αποδίδει τον ΦΠΑ. Άλλωστε ο Ν. 3691/2008 αφορά την νομιμοποίηση παράνομων εσόδων και όχι γενικά τη φοροδιαφυγή και την καταπολέμηση αυτής. Οι λογιστές – ελεύθεροι επαγγελματίες, οι ιδιώτες ελεγκτές και οι φορολογικοί ή φοροτεχνικοί σύμβουλοι δεν είναι υποχρεωμένοι να αναφέρουν στην Αρχή του άρθρου 7του ν. 3691/2008, όπως ισχύει, περιπτώσεις ενδεχόμενης φοροδιαφυγής ή δωροδοκίας ή λαθρεμπορίας που υποπίπτουν στην αντίληψή τους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, αλλά μόνο περιπτώσεις ενδεχόμενης νομιμοποίησης εσόδων (ξέπλυμα χρήματος)που προέρχονται από τη συγκεκριμένη εγκληματική δραστηριότητα.
Στην εκδοθείσα ΠΟΛ 1196/16.10.2012 η οποία τροποποιεί την ΠΟΛ 1067/5.4.2011 αναφέρεται ότι οι λογιστές, λόγω της ειδικής φύσεως του αδικήματος της φοροδιαφυγής, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους το γεγονός ότι η διαπίστωση φοροδιαφυγής ή πράξεων που υποκρύπτουν φοροδιαφυγή συνεπάγεται ταυτόχρονα και την ύπαρξη ενδεχόμενης νομιμοποίησης εσόδων χωρίς να απαιτείται ειδικότερος προσδιορισμός του ύποπτου χαρακτήρα αυτών. Ως εκ τούτου, οι λογιστές άπαξ και σχηματίσουν υποψίες ή υπόνοιες τέλεσης πράξεων φοροδιαφυγής (και όχι βεβαιωμένη κατ’ ανάγκη φοροδιαφυγή) από πελάτες τους κατά την εκτέλεση του έργου τους οφείλουν να υποβάλουν αναφορά στην Αρχή του άρθρου 7 του ν. 3691/2008, όπως ισχύει.
Στην εκδοθείσα ΠΟΛ 1196/16-10-2012 οι λογιστές καλούνται, παράλληλα με τις ήδη υπάρχουσες υποχρεώσεις τους που προβλέπονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση του επαγγέλματός τους να επιβλέπουν την επιχειρηματική δραστηριότητα του επιτηδευματία και να καταδίδουν αυτόν σε περίπτωση υποψίας παρανομίας ακόμη και εάν δεν έχουν στοιχεία ότι ο πελάτης τους νομιμοποίησε με οποιονδήποτε τρόπο το προϊόν της φοροδιαφυγής.
Πιστεύουμε ότι οι διατάξεις της ΠΟΛ 1196/2012 δημιουργούν ερωτήματα και έντονο προβληματισμό σήμερα με την οικονομική κρίση να μαστίζει την χώρα μας ,με τους επιχειρηματίες να αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και τους λογιστές φοροτεχνικούς να μην πληρώνονται για τις εργασίες τους. Η υποψία ή υπόνοια τέλεσης πράξεων φοροδιαφυγής από τον λογιστή και η κατάδοση των επιχειρηματιών θα οδηγήσει σε σχέσεις συμπεριφοράς μεταξύ των λογιστών και επιχειρηματιών που θα καταλήξουν σε αντίθετα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Ας υποθέσουμε όμως ότι όντως ο λογιστής έχει αποδεδειγμένες υποψίες για τον επιχειρηματία , εάν προβεί στην κατάδοσή του ποιά θα είναι τα μέτρα προστασίας του από την έκθεσή του σε απειλές ή εχθρικές ενέργειες;
Σύμφωνα με το άρθρο 30 του Ν3691/2008 με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Δικαιοσύνης ή με αποφάσεις των αρμόδιων αρχών δύναται να ορίζονται μέτρα για την προστασία των υπαλλήλων των υπόχρεων νομικών προσώπων και των υπόχρεων φυσικών προσώπων, οι οποίοι αναφέρουν τις υπόνοιές τους για απόπειρα ή διάπραξη των αδικημάτων του άρθρου 2, είτε εσωτερικά είτε στην Επιτροπή είτε στον εισαγγελέα, από την έκθεσή τους σε απειλές ή εχθρικές ενέργειες.
Για να δοθούν διευκρινήσεις σχετικά με την ΠΟΛ 1196/2012 παρακαλούμε όπως μας ορίσετε άμεσα συνάντηση προκειμένου να ανταλλάξουμε απόψεις ,να καταθέσουμε τα ερωτήματα μας και τους προβληματισμούς μας στην κατεύθυνση της πάταξης της φοροδιαφυγής και στον περιορισμό της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή χρηματοδότηση της τρομοκρατίας.
Ο Πρόεδρος του ΟΕΕ
Γεώργιος Κυδωνάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!