Y.A. 5985/2022 Ειδικό πρόγραμμα της Προεδρίας της Κυβέρνησης. Στόχοι και άξονες προτεραιότητες
Αριθμ. 5985
ΦΕΚ B' 1045/09.03.2022
Έγκριση του Ειδικού Προγράμματος της Προεδρίας της Κυβέρνησης: στόχοι, άξονες προτεραιότητες και σύστημα διοίκησης και διαχείρισης.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
ΚΑΙ
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133) και ιδίως τα άρθρα 21-34 και 116.
2. Τις διατάξεις του μέρους ΙΗ'«Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης» του ν. 4635/2019 «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις» (Α'167) και ιδίως την παρ. 3 του άρθρου 130.
3. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α'143) και ιδίως τα άρθρα 23, 57, 78 και 79 και 80.
4. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
5. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους. Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).
6. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).
7. Το π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α' 192).
8. Το π.δ. 98/2020 «Οργανισμός της Προεδρίας της Κυβέρνησης» (Α' 236).
9. Την υπ’ αρ. 38/2020 πράξη Υπουργικού Συμβουλίου της 31.8.2020 «Έγκριση και προσδιορισμός των πόρων υλοποίησης του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (Ε.Π.Α.) για την προγραμματική περίοδο 2021-2025» (Α' 174).
10. Την υπ’ αρ. 51875/07.05.2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση Αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β’ 1867).
11. Την υπό στοιχεία Υ7/10.07.2019 απόφαση του Πρωθυπουργού «Διορισμός Γενικού Γραμματέα στη Γενική Γραμματεία του Πρωθυπουργού» (Υ.Ο.Δ.Δ. 435).
12. Την υπ’ αρ. 134453/23.12.2015 κοινή υπουργική απόφαση «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων - ΠΔΕ» (Β’ 2857).
13. Τις ετήσιες εγκυκλίους οδηγιών για την έγκριση και χρηματοδότηση του ΠΔΕ και τον προγραμματισμό δαπανών ΠΔΕ.
14. Την πρόταση της Προεδρίας της Κυβέρνησης υπ’ αρ. 111/11.01.2022 για την δημιουργία Ειδικού Προγράμματος της Προεδρίας της Κυβέρνησης στο πλαίσιο του ΕΠΑ 2021-2025.
15. Την υπ'αρ. 4939/29.12.2021 εισήγηση δημοσιονομικών επιπτώσεων της Μονάδας Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Προεδρίας της Κυβέρνησης (περ. ε της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014), σύμφωνα με την οποία με την παρούσα απόφαση προκαλείται δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό είκοσι εκατομμυρίων ευρώ (20.000.000 €), η οποία θα καλυφθεί με πρόσθετες πιστώσεις που θα εγγραφούν στο Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
16. Την υπ’ αρ. 77602/12.7.2021 απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Έγκριση ειδικού προγράμματος αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών: στόχοι και σύστημα διαχείρισης» (Β' 3391/2021 όπως τροποποιήθηκε με το Β' 5075/2021), αποφασίζουμε:
Την έγκριση και υλοποίηση Ειδικού Προγράμματος της Προεδρίας της Κυβέρνησης (εφεξής Πρόγραμμα) ως μέρος του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025, με βάση τους στόχους, τις προτεραιότητες και το σύστημα διοίκησης και διαχείρισης, όπως καθορίζονται στα ακόλουθα άρθρα:
Άρθρο 1
Σκοπός Προγράμματος, στόχοι, άξονας προτεραιότητας, περιοχή παρέμβασης, διάρκεια και προϋπολογισμός
1. Αποστολή της Προεδρίας της Κυβέρνησης είναι η υποστήριξη του Πρωθυπουργού στην ενάσκηση των κατά το Σύνταγμα καθηκόντων του, ώστε να διασφαλίζεται η συνοχή και η αποτελεσματικότητα του κυβερνητικού έργου, ενώ στόχος του Προγράμματος είναι να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά επείγουσες και απρόβλεπτες ανάγκες που προέκυψαν λόγω της πανδημίας του ιού SARS COV-2, καθώς οι ευρωπαϊκές δεσμεύσεις και υποχρεώσεις της χώρας για συνέχιση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας.
2. Οι Αναπτυξιακοί Στόχοι και οι Άξονες Προτεραιότητας του Προγράμματος είναι:
Αναπτυξιακός Στόχος Ειδικού Προγράμματος | Άξονας Προτεραιότητας Ειδικού Προγράμματος | Κωδικός ΑΠ |
Έξυπνη Ανάπτυξη |
Δημόσια διοίκηση και ψηφιοποίηση (ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ηλεκτρονικές δημόσιες συμβάσεις, ηλεκτρονική ένταξη, ηλεκτρονική μάθηση, κ.λπ.) Ενδεικτικές Δράσεις-Έργα:
|
1.6 |
Ψηφιακή διασύνδεση μονάδων δημόσιας διοίκησης Ενδεικτικές Δράσεις-Έργα:
|
1.8 | |
Πράσινη Ανάπτυξη |
Πράσινες πόλεις Ενδεικτικές Δράσεις-Έργα:
|
2.11 |
Υποστήριξη Προγράμματος |
Διοικητική Υποστήριξη Ενδεικτικές Δράσεις-Έργα:
|
6.1 |
3. Ενδεικτικοί δείκτες εκροών που μετρούν και αποτυπώνουν την πρόοδο των Αξόνων Προτεραιότητας του Ειδικού Προγράμματος της Προεδρίας της Κυβέρνησης και οι οποίοι συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων του ΕΠΑ είναι:
ΑΠ ΚΑΙ ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΚΡΟΩΝ | |
ΑΠ | ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΚΡΟΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ |
1.6 |
|
1.8 |
|
2.11 |
|
6.1 |
|
4. Η περιοχή παρέμβασης του Προγράμματος είναι ολόκληρη η επικράτεια.
5. Η συνολική διάρκεια εφαρμογής του Προγράμματος είναι η περίοδος 2021-2025.
6. Ο προϋπολογισμός του Προγράμματος ανέρχεται σε 20.000.000 ευρώ και θα καλυφθεί από διάθεση τμήματος του Αποθεματικού του ΕΠΑ, ενδεικτικά κατανέμεται ανά Άξονα Προτεραιότητας, ως εξής:
Άξονας Προτεραιότητας (ΑΠ) Ειδικού Προγράμματος | Προϋπολογισμός (π/υ) | % ΑΠ επί του π/υ |
1.6 Δημόσια διοίκηση και ψηφιοποίηση (ηλεκτρονική διακυβέρνηση, ηλεκτρονικές δημόσιες συμβάσεις, ηλεκτρονική ένταξη, ηλεκτρονική μάθηση, κ.λπ.) | 8.000.000,00 | 40,00% |
1.8 Ψηφιακή διασύνδεση μονάδων δημόσιας διοίκησης | 2.000.000,00 | 10,00% |
2.11 Πράσινες πόλεις | 3.000.000,00 | 15,00% |
6.1 Διοικητική Υποστήριξη | 7.000.000,00 | 35,00% |
ΣΥΝΟΛΟ | 20.000.000 € | 100,00% |
Άρθρο 2
Υπηρεσία Διαχείρισης - Αρμοδιότητες
1. Υπηρεσία Διαχείρισης του Προγράμματος ορίζεται η Μονάδα Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Προεδρίας της Κυβέρνησης.
2. Αρμοδιότητες της Υπηρεσίας Διαχείρισης του Προγράμματος είναι:
α) η ενεργοποίηση του προγράμματος, η σύνταξη των προσκλήσεων/ανακοίνωση πρόθεσης χρηματοδότησης, καθώς και η μέριμνα για την έκδοση και δημοσιοποίησή τους,
β) η συγκέντρωση των προτάσεων των δυνητικών δικαιούχων για την ένταξη έργων στο Πρόγραμμα,
γ) η παροχή πληροφόρησης και διευκρινίσεων επί του συστήματος διαχείρισης,
δ) ο έλεγχος της πληρότητας και αρτιότητας των προτάσεων για την ένταξη έργων στο Πρόγραμμα, που κατατίθενται από τους δυνητικούς δικαιούχους, η αξιολόγησή τους και η εισήγηση προς τον Γενικό Γραμματέα του Πρωθυπουργού για την ένταξη των έργων στο Πρόγραμμα,
ε) η μέριμνα για την ένταξη των έργων στο ΠΔΕ και τη χρηματοδότησή τους, με βάση την ισχύουσα διαδικασία,
στ) Η μεταφορά των συνεχιζόμενων έργων στο Πρόγραμμα, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 64957/16.06.2021 (Β’ 2548) απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
ζ) η παρακολούθηση της υλοποίησης των έργων από τους δικαιούχους,
η) η ενημέρωση και ο συντονισμός των ενεργειών των δικαιούχων και των εμπλεκόμενων αρχών στην υλοποίηση του Προγράμματος,
θ) η διενέργεια διοικητικών επαληθεύσεων και επιτόπιων επιθεωρήσεων,
ι) η μέριμνα για τη δημοσιοποίηση και προβολή των δράσεων και των στόχων του Προγράμματος με βάση το ΣΔΕ.
ια) η σύνταξη έκθεσης ολοκλήρωσης του Προγράμματος.
Άρθρο 3
Εγγραφή των έργων του Προγράμματος στο ΠΔΕ
1. Η απόφαση ένταξης αποτελεί αυτοδίκαιη πρότασης εγγραφής του έργου σε Συλλογική Απόφαση (Σ.Α.) του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ της Προεδρίας της Κυβέρνησης.
2. Τα νέα έργα που εντάσσονται με αυτοδίκαιη πρόταση στο ΠΔΕ εγγράφονται με πίστωση για το έτος της ένταξης έως 10% του προϋπολογισμού τους. Η χρηματοδότηση για τα επόμενα έτη γίνεται με ετήσια εγγραφή πιστώσεων στο ΠΔΕ, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Άρθρο 4
Χρηματοδότηση έργων
1. Η διαδικασία χρηματοδότησης των έργων από αμιγώς εθνικούς πόρους του ΠΔΕ, καθορίζεται από το θεσμικό πλαίσιο του ΠΔΕ.
2. Οι δικαιούχοι υποβάλλουν αίτημα χρηματοδότησης των έργων (κατανομή) με συνημμένα τα απαραίτητα δικαιολογητικά στη Μονάδα Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Προεδρίας της Κυβέρνησης (Φορέας Χρηματοδότησης).
3. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται μη συμμόρφωση του Δικαιούχου με τους όρους και τις προϋποθέσεις χρηματοδότησης έργων της παρούσας ή του ΠΔΕ ή του ΕΠΑ ή τους γενικούς ή ειδικούς όρους της απόφασης ένταξης, η Υπηρεσία Διαχείρισης με έγγραφη ειδοποίησή της προς το δικαιούχο δύναται να διακόπτει την διαδικασία και να θέτει αποκλειστική προθεσμία εντός της οποίας ο δικαιούχος έχει υποχρέωση να προβεί σε όλες τις ενέργειες που επιβάλλονται για τη συμμόρφωσή του. Η προθεσμία συμμόρφωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες. Μετά το πέρας της τασσόμενης προθεσμίας η Υπηρεσία Διαχείρισης λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα, και, εφόσον απαιτείται, εφαρμόζεται αναλογικά η υπό στοιχεία 126829/EΥΘΥ 1217/8.12.2015 (Β' 2784) κοινή υπουργική απόφαση «Σύστημα δημοσιονομικών διορθώσεων και διαδικασίες ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών από πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για την υλοποίηση προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, σύμφωνα με το υπ’ αρ. 22 του ν. 4314/2014».
Άρθρο 5
Τροποποίηση απόφασης ένταξης
1. Η διαπίστωση της ανάγκης τροποποίησης του έργου μπορεί να προκύψει είτε από τον Δικαιούχο, με την υποβολή του σχετικού αιτήματος τροποποίησης απόφασης ένταξης του έργου στην Υπηρεσία Διαχείρισης, όπου θα αναφέρονται τα σημεία τροποποίησης και θα τεκμηριώνονται επαρκώς οι λόγοι τροποποίησης των στοιχείων του έργου, είτε από την Υπηρεσία Διαχείρισης, κατά την παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης του έργου, και στην περίπτωση που διαπιστώνονται αλλαγές στα στοιχεία του έργου, όπως αυτά αποτυπώνονται στην απόφαση ένταξης.
2. Η ανάγκη για την τροποποίηση του έργου μπορεί να προκύπτει κυρίως:
α. Κατά την υλοποίηση του έργου, εφόσον διαπιστώνεται ότι η μεταβολή επιμέρους στοιχείων του δύναται να διευκολύνει την ολοκλήρωσή του και την επίτευξη των αποτελεσμάτων και στόχων του.
β. Από εξωγενείς παράγοντες, όπως ενδεικτικά νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες επιφέρουν μεταβολές στη νομική προσωπικότητα του δικαιούχου του έργου, ή στον προϋπολογισμό του.
γ. Από την ανάγκη τακτοποίησης των στοιχείων του έργου στο επίπεδο της πραγματικής υλοποίησής του.
3. Η τροποποίηση των στοιχείων της απόφασης ένταξης δύναται να αφορά στη διάρκεια υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου του έργου, συμπεριλαμβανομένων και των ημερομηνιών έναρξης και λήξης του έργου, στα στοιχεία του φυσικού αντικειμένου του έργου, στο ύψος της συνολικής δημόσιας δαπάνης του έργου, στον δικαιούχο του έργου ή σε άλλα στοιχεία που κατά την κρίση της Υπηρεσία Διαχείρισης δύνανται να μεταβληθούν.
Άρθρο 6
Τελικές Διατάξεις
1. Για επί μέρους ζητήματα του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου που δεν ρυθμίζονται με την παρούσα εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις της υπ’ αρ. 62564/4.6.2021 υπουργική απόφαση «Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου - Κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025 ΣΔΕ».
2. Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 20 Ιανουαρίου 2022
Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
Ο Γενικός Γραμματέας του Πρωθυπουργού
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!