ΠΟΛ. 1060/31-3-2011 Οργάνωση υπηρεσιών - οδηγίες για την παραλαβή, κωδικογράφηση και αποστολή στη Γ.Γ.Π.Σ. για εκκαθάριση, των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, οικονομικού έτους 2011.
ΘΕΜΑ: Οργάνωση υπηρεσιών - οδηγίες για την παραλαβή, κωδικογράφηση και αποστολή στη Γ.Γ.Π.Σ. για εκκαθάριση, των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, οικονομικού έτους 2011.
Όπως σας είναι γνωστό, κατά την περίοδο παραλαβής των ετήσιων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, δημιουργείται υψηλός φόρτος εργασίας για το σύνολο των υπηρεσιών και των στελεχών τους. Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλούνται κατά το χρονικό αυτό διάστημα, απαιτείται η άμεση προετοιμασία, σωστή οργάνωση, κατάρτιση του προσωπικού και ενημέρωση όλων, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη και την ταχύτερη ολοκλήρωση εκκαθάρισης των δηλώσεων.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
1. Συντονισμός του έργου της παραλαβής, κωδικογράφησης και αποστολής.
Ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ ορίζεται ως συντονιστής του έργου της παραλαβής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος καθώς και της κωδικογράφησης και αποστολής τους στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) για εκκαθάριση, με αναπληρωτή συντονιστή τον/την Προϊστάμενο/η της Υποδιεύθυνσης Φορολογίας.
Σε περίπτωση που ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ κρίνει απαραίτητο, μπορεί να ορίσει ως συντονιστή για το έργο της παραλαβής, κωδικογράφησης και αποστολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, τον/την Υποδιευθυντή/ντρια Φορολογίας.
2. Δημιουργία και στελέχωση ομάδας.
Οι Προϊστάμενοι των ΔΟΥ να συστήσουν ομάδα για την παραλαβή, την κωδικογράφηση, την καταχωρηση και την αποστολή των φορολογικών δηλώσεων στη Γ.Γ.Π.Σ., ώστε να επιτευχθεί η ταχεία εκκαθάριση. Στην Ομάδα θα ορίζεται ένας υπεύθυνος, του οποίου τα στοιχεία θα δοθούν και στη Δ/νση Φορολογίας Εισ/τος (Fax: 210-3375001) και στη Γ.Γ.Π.Σ. Δ30 (Fax: 210-4802219).
Σημειώνεται ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων στην Ομάδα μπορεί να αυξομειώνεται ανάλογα με τις ανάγκες της υπηρεσίας και, ανά περίπτωση.
Η παραπάνω ομάδα θα στελεχωθεί από έμπειρους και εξειδικευμένους υπαλλήλους, οι οποίοι και θα εφοδιαστούν έγκαιρα με το απαραίτητο ενημερωτικό υλικό (εγκυκλίους, έντυπα, φυλλάδια οδηγιών).
3. Χώρος και χρόνος παραλαβής δηλώσεων
Σε κάθε Δ.Ο.Υ. θα επιλεγούν, ανάλογα και με την αρχιτεκτονική του οικήματος αυτής, χώροι παραλαβής δηλώσεων κατά προτίμηση ισόγειοι, ώστε να γίνεται εύκολα η πρόσβαση των φορολογουμένων. Σε Δ.Ο.Υ. με μεγάλο αριθμό φορολογουμένων πρέπει να δημιουργηθούν περισσότεροι χώροι παραλαβής, ώστε να επιτευχθεί ορθολογική κατανομή του κοινού για καλύτερη εξυπηρέτησή του.
Σημειώνεται ότι η παραλαβή θα αρχίζει ταυτόχρονα με την έναρξη του χρόνου συναλλαγής και θα συνεχίζεται μέχρι το τέλος του χρόνου συναλλαγής, κάθε μέρα.
Οι Προϊστάμενοι των ΔΟΥ θα μεριμνούν για την καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων. Στις ΔΟΥ που λειτουργούν Σ.Τ.Ε.Π. η παραλαβή των δηλώσεων θα γίνεται και στους χώρους αυτούς που διαθέτουν και καθίσματα αναμονής.
4. Σήμανση της εισόδου της Δ.Ο.Υ.
Στην είσοδο κάθε Δ.Ο.Υ. θα αναρτώνται πινακίδες, οι οποίες θα πληροφορούν το κοινό για τα σημεία εξυπηρέτησής του (γραφεία παραλαβής των δηλώσεων, το γραφείο ενημέρωσης πολιτών (Γ.Ε.ΠΟ), τα σημεία προμήθειας εντύπων κλπ.).
5. Δημιουργία Γραφείων Ενημέρωσης Πολιτών (Γ.Ε.ΠΟ.) – Διαχείριση εντύπων.
Σε όλες τις Δ.Ο.Υ. έχουν δημιουργηθεί Γραφεία Ενημέρωσης Πολιτών, στα οποία μπορούν ν’ απευθύνονται οι πολίτες για τα ερωτήματα που έχουν σε θέματα δηλώσεων εισοδήματος. Η παραλαβή και η διαχείριση των φορολογικών εντύπων και η χορήγηση στους πολίτες θα γίνεται με συνέπεια προς αποφυγή προστριβών και δυσμενών σχολίων για τη Διοίκηση.
6. Ροή εργασιών
Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή ώστε, κατά την παραλαβή των δηλώσεων, η παραμονή του πολίτη στη Δ.Ο.Υ. να είναι η απολύτως απαραίτητη για τον ορθό έλεγχο της δήλωσης. Όταν ο χρόνος αναμονής ξεπερνά εύλογο χρονικό διάστημα, τότε θα αυξάνεται αμέσως ο αριθμός των υπαλλήλων, που παραλαμβάνουν δηλώσεις, πάντα με ευθύνη του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται κατά την παραλαβή των δηλώσεων, στα συνυποβαλλόμενα δικαιολογητικά και ιδίως στις Υπεύθυνες Δηλώσεις, όπου αυτές προβλέπονται ως δικαιολογητικά από το νόμο. Αν έχει σημειωθεί μεταβολή των προεκτυπωμένων στοιχείων στη Δ/νση κατοικίας ή στην οικογενειακή κατάσταση, οι δηλώσεις θα δίδονται από τους υπαλλήλους παραλαβής, σε τακτά χρονικά διαστήματα μέσα στην ημέρα, στο Μητρώο για τη διόρθωση των στοιχείων που μεταβλήθηκαν. Στο σημείο αυτό τονίζεται ότι οι δηλώσεις που αναφέρουν μεταβολές στην οικογενειακή κατάσταση, πρέπει να συνοδεύονται με τα δικαιολογητικά που πιστοποιούν τις σχετικές μεταβολές (π.χ. Διαζύγιο, Αντίγραφο Αγωγής για διαζύγιο ή διατροφή ή πρακτικό κατανομής της κοινής περιουσίας). Οι δηλώσεις αυτές επιστρέφονται αυθημερόν στην ομάδα παραλαβής. Οι σχετικές βεβαιώσεις μεταβολής των ατομικών στοιχείων θα σταλούν στους πολίτες, ταχυδρομικά, από το Τμήμα Μητρώου. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να υπάρχει οπωσδήποτε αναγραφή του τηλεφώνου του φορολογουμένου στη δήλωσή του.
Σε όσες περιπτώσεις παρουσιάζονται δυσκολίες κατά την παραλαβή των δηλώσεων, οι φορολογούμενοι θα απευθύνονται στο Γραφείο Ενημέρωσης Πολιτών της Δ.Ο.Υ. ή στον υπάλληλο που έχει ορισθεί για χορήγηση διευκρινίσεων και πληροφοριών.
7. Σημειώνουμε επίσης τα εξής:
- Η συνεχής παρουσία των προϊσταμένων στα σημεία παραλαβής δηλώσεων και η ευελιξία στη σύνθεση (αριθμό) των υπαλλήλων, που παραλαμβάνουν δηλώσεις, ανάλογα με την προσέλευση των πολιτών είναι απαραίτητη.
- Είναι λογικό η αυξημένη προσέλευση των πολιτών να συνεπάγεται μεγαλύτερες ανάγκες στην καθαριότητα. Με ευθύνη των προϊσταμένων, θα πρέπει ο χώρος των Δ.Ο.Υ. να παραμένει καθαρός σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.
- Να ληφθεί μέριμνα για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας και εξυπηρέτησης των ΑΜΕΑ, για παράδειγμα τοποθέτηση καθισμάτων, ανοικτοί χώροι πρόσβασης για αναπηρικά καροτσάκια κ.λ.π.
8. Καταγραφή παραπόνων πολιτών και υποδείξεων υπαλλήλων
Ο υπεύθυνος της ομάδας θα συγκεντρώσει στοιχεία σχετικά με τα προβλήματα, τα παράπονα καθώς και τις παρατηρήσεις και προτάσεις τους, τα οποία θα αποστείλει, ως εξής:
- Για την διαδικασία παραλαβής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, στη Δ/νση Οργάνωσης, μέχρι τις 30/6/2011, στα FAX 210 3230829 & 2103217280.
- Για την κωδικογράφηση και αποστολή αυτών στη Δ/νση Φορολογίας Εισοδήματος, μέχρι τις 30/10/2011, στο FAX 210 3375001.
Τα δεδομένα αυτά θα αξιοποιηθούν για την ανασκόπηση και τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες και στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων και παρέμβαση όπου απαιτείται.
9. Παροχή διευκρινίσεων
Για οποιαδήποτε πρόσθετη πληροφορία ή διευκρίνιση, μπορείτε να απευθύνεστε στις Δ/νσεις της Κ.Υ., κατά λόγο αρμοδιότητας και συγκεκριμένα:
- α) Για τη Δ/νση Φορολογίας Εισοδήματος: 210 3375376, 210 3375377.
- β) Για τη Δ/νση Οργάνωσης (Δ6) στα τηλ.: 210 3228218 και 210 3219089.
ΣΥΧΝΟΤΕΡΑ ΛΑΘΗ ΟΠΩΣ ΕΝΤΟΠΙΣΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΥΠΟΒΛΗΘΕΙΣΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ Φ.Ε. ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ, ΟΙΚΟΝ. ΕΤΟΥΣ 2010
Εφιστάται η προσοχή όλων των υπευθύνων & υπαλλήλων κατά τον έλεγχο των Φορολογικών Δηλώσεων, όσον αφορά στα παρακάτω σημεία:
1. Στη συμπλήρωση του αριθμού καταχώρησης στη δήλωση με δυσανάγνωστους χαρακτήρες, με αποτέλεσμα να μη συμφωνεί η τιμή του αριθμού καταχώρησης από το σύστημα TAXIS, με αυτή που πληκτρολογήθηκε.
2. Στην ένδειξη για υποβολή δήλωσης, που αφορά αποβιώσαντα και δεν υπάρχει δηλωμένη σχέση στο Μητρώο μεταξύ αποβιώσαντος και κληρονόμου.
3. Στην συμπλήρωση των τόκων για στεγαστικά δάνεια απόκτησης πρώτης κατοικίας, τα οποία έχουν συναφθεί από 1.1.2003 και μετά, χωρίς να έχει συμπληρωθεί το συνολικό ποσό των δανείων στους κωδικούς 069-070 του πίνακα δαπανών.
4. Στη σωστή σχέση μεταξύ αναλογούντος και παρακρατηθέντος φόρου μισθωτών υπηρεσιών.
5. Στη συμπλήρωση κωδικών, που αφορούν δαπάνες για επισκευή και συντήρηση οικοδομών χωρίς να έχει συμπληρωθεί εισόδημα από ακίνητα.
6. Στους παρακρατηθέντες φόρους, που συμπληρώνονται στους κωδικούς 601-602, 603-604 και 605-606 και αφορούν εισοδήματα από εμπορικές επιχειρήσεις και ελευθέρια επαγγέλματα και είναι μεγαλύτεροι από το 20% των αντίστοιχων ακαθάριστων εισοδημάτων.
7. Στη μη συμπλήρωση των τ.μ. των κύριων χώρων της κύριας και των δευτερευουσών κατοικιών, ενώ έχουν συμπληρωθεί τα λοιπά στοιχεία (ποσοστό συνιδιοκτησίας, μήνες).
8. Στις δηλώσεις εν διαστάσει συζύγων, στις οποίες δε διαγράφεται ο ΑΦΜ της πρώην συζύγου.
ΠΡΟΣΟΧΗ ! Υποβολή ξεχωριστών δηλώσεων μόνο με τα σταθερά στοιχεία καθενός.
9. Στα συμπληρωμένα στοιχεία εκπροσώπου στη δήλωση χωρίς να έχει καταχωρηθεί αντίστοιχη σχέση στο Μητρώο.
10. Στην ένδειξη στους κωδικούς 911 - 912 χωρίς να έχει συμπληρωθεί το Ειδικό Ενημερωτικό Δελτίο.
11. Στη συμπλήρωση καθαρών κερδών από ατομική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα, χωρίς να έχουν συμπληρωθεί τα αντίστοιχα ακαθάριστα έσοδα.
12. Ο υπόχρεος είναι γυναίκα και έχουν συμπληρωθεί κωδικοί – ποσά στη στήλη της συζύγου.
Εφόσον είναι εφικτό, τα παραπάνω σημεία θα μπορούσαν να ελέγχονται τη στιγμή της παραλαβής της δήλωσης, ώστε να διορθώνονται αμέσως και να μην υπάρχει ταλαιπωρία για το φορολογούμενο και αργοπορία στην αποστολή των δηλώσεων. Ο έλεγχος και η διόρθωση των συνήθων λαθών, θα γίνεται μόνο όταν δεν υφίσταται μεγάλη αναμονή για την παραλαβή της δήλωσης.
Επισημαίνουμε ότι αναλυτικότερες οδηγίες για την αποφυγή από τους πολίτες των συνηθέστερων λαθών κατά τη συμπλήρωση του εντύπου Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2011 καταχωρούνται και στην ιστοσελίδα της ΓΓΠΣ του Υπουργείου Οικονομικών (ηλεκτρονική δ/νση: www.gsis.gr, θεματική ενότητα: Φορολογικός Οδηγός/Χρήσιμες Πληροφορίες/Φόρος Εισοδήματος/Οδηγίες συμπλήρωσης φορολογικών δηλώσεων).
ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΕΝΤΥΠΟΥ Ε1 ΟΙΚΟΝ. ΕΤΟΥΣ 2011 - ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ
1. Τα ποσά καθαρού εισοδήματος, που αντιστοιχούν στα εφάπαξ ποσά φόρου που κατέβαλαν για τη χρήση 2010 οι ατομικές επιχειρήσεις εκμετάλλευσης φορτηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης, εκμετάλλευσης ενοικιαζόμενων επιπλωμένων δωματίων, διαμερισμάτων, αποκλειστικά πλανόδιων λιανοπωλητών και αποκλειστικά λιανοπωλητών σε κινητές λαϊκές αγορές, ισχύουν όπως ορίζονται με την ΠΟΛ 1201/28.12.2010 εγκύκλιό μας. Εξαίρεση αποτελούν οι ατομικές επιχειρήσεις της παρ. 6 του άρθρου 33 του ΚΦΕ, που εκμεταλλεύονται πάνω από επτά (7) ενοικιαζόμενα δωμάτια και τηρούν βιβλία δεύτερης κατηγορίας του ΚΒΣ, καθώς και οι επιχειρήσεις αποκλειστικά πλανόδιων λιανοπωλητών και αποκλειστικά λιανοπωλητών σε κινητές λαϊκές αγορές των παραγράφων 7 και 8 του ίδιου άρθρου του ΚΦΕ, που υποχρεούνται να τηρούν βιβλία δεύτερης κατηγορίας του ΚΒΣ, των οποίων το εισόδημα εξευρίσκεται λογιστικά.
2. Με βάση το γεγονός ότι η ένδειξη «έγγαμος», επηρεάζει το ανώτατο όριο του ποσού των δηλούμενων δαπανών (15.000 για άγαμο, 30.000 για έγγαμο), αλλά και την έκπτωση των ασφαλίστρων (1.200 για άγαμο, 2.400 για έγγαμο), είναι απαραίτητο να συμπληρώνεται ο ΑΦΜ της συζύγου σε κάθε περίπτωση που συμπληρώνονται κωδικοί – ποσά που αφορούν την σύζυγο στην δήλωση Ε1.
3. Στον πίνακα 2,3 στους κωδικούς 023-024 σημειώνεται «Χ» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο ίδιος ή και η σύζυγός του είναι δημόσιος υπάλληλος που υπηρετεί στην αλλοδαπή ή υπάλληλος του Υπουργείου Εξωτερικών ή λοιπών δημόσιων πολιτικών υπηρεσιών, του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, της Μ.Ε.Α., στις Ευρωπαϊκές Κοινότητες ή στρατιωτικός που υπηρετεί στην αλλοδαπή, ή υπάλληλος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, ή του Εθνικού Οργανισμού Μικρομεσαίων Μεταποιητικών Επιχειρήσεων ή της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών που υπηρετεί στα οικεία αντιπροσωπευτικά γραφεία τους στις Βρυξέλλες. Επίσης σημειώνεται «Χ» εάν διαμένει σε οίκο ευγηρίας, ή είναι φυλακισμένος ή είναι κάτοικος κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποκτά εισόδημα στην Ελλάδα πλέον του 90% του συνολικού εισοδήματός του.
4. Στον πίνακα 2.7 στους κωδικούς 027-028 σημειώνεται «Χ» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» αν ο ίδιος ή η σύζυγος του φορολογουμένου είναι δημόσιος υπάλληλος μόνιμος ή με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.
5. Στον πίνακα 2.9 στους κωδικούς 013-014 σημειώνεται «Χ» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος ή η σύζυγός του είναι συνταξιούχος και έχουν γεννηθεί μέχρι 31.12.1945.
6. Στον πίνακα 2.11 στους κωδικούς 019-020 σημειώνεται «Χ» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος ή η σύζυγός του ασκεί ατομική εμπορική επιχείρηση ή είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και κατά το χρόνο της έναρξης εργασιών η οποία έγινε από 1.1.2010 και μετά δεν έχουν συμπληρώσει το 35ο έτος της ηλικίας τους.
7. Στον πίνακα 2.12 στους κωδικούς 021 – 022 σημειώνεται «Χ» πάνω τη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος ή και η σύζυγός του από 1.6.2010 και μετά έχει υποπέσει σε παραβάσεις των περιπτ. α’ και η’ της παραγρ. 8 και των περιπτ. α’ και β’ της παραγράφ. 10 του άρθρου 5 του ν. 2523/1997,(μη έκδοση στοιχείου, μη καταχώρηση ή ανακριβής καταχώρηση στοιχείων, έκδοση πλαστού ή εικονικού στοιχείου, λήψη εικονικού στοιχείου, νόθευση φορολογικού στοιχείου, καταχώρηση στα βιβλία αγορών ή εξόδων χωρίς φορολογικό στοιχείο) που αφορούν τη χρήση 1.1.2010 έως 31.12.2010, εφόσον τους έχουν κοινοποιηθεί μέχρι τη λήξη υποβολής της δήλωσης.
8. Στον πίνακα 2.13 στους κωδικούς 025-026 σημειώνεται «Χ» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος ή και η σύζυγός του εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 73 του ν. 3842/2010, με τις οποίες δίδονται κίνητρα στις επιχειρήσεις που μειώνεται ο κύκλος εργασιών προκειμένου να διατηρήσουν το προσωπικό τους.
9. Στον πίνακα 2.17 στους κωδικούς 029-030 σημειώνεται «Χ» πάνω στη λέξη «ΝΑΙ» εάν ο φορολογούμενος ή και η σύζυγός του έχει περιουσία (ακίνητα, καταθέσεις κτλ.) στο εξωτερικό.
10. Στον πίνακα 4Β.2 στους κωδικούς 921-922 γράφεται μόνο το καθαρό εισόδημα από αλιευτική δραστηριότητα, το οποίο σημειώνεται ότι πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στους κωδικούς 461-462 του πίνακα αυτού.
11. Στον πίνακα 4Β.5 στους κωδικούς 923-924 γράφεται μόνο το καθαρό εισόδημα από αλιευτική δραστηριότητα το οποίο σημειώνεται ότι πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στους κωδικούς 915-916 του πίνακα αυτού.
12. Στον πίνακα 4Β.9 στους κωδικούς 479-480 γράφονται τα καθαρά κέρδη της ατομικής επιχείρησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ισχύος μέχρι 100 KW, στην ημεδαπή μεταφέροντάς τα από το έντυπο Ε3 το οποίο συνυποβάλλεται με τη δήλωση. Τα κέρδη αυτά δηλώνονται στους κωδικούς αυτούς για πληροφοριακούς λόγους και πρέπει να γράφονται επίσης και στους κωδικούς 401-402 για τη φορολογία τους.
13. Στον πίνακα 4Β.10 στους κωδικούς 481-482 γράφονται τα καθαρά κέρδη της ατομικής αγροτοτουριστικής επιχείρησης δυναμικότητας, μέχρι 10 δωματίων, στην ημεδαπή μεταφέροντάς τα από το έντυπο Ε3 το οποίο συνυποβάλλεται με τη δήλωση. Τα κέρδη αυτά δηλώνονται στους κωδικούς αυτούς για πληροφοριακούς λόγους και πρέπει να γράφονται επίσης και στους κωδικούς 401-402 για τη φορολογία τους.
14. Στον πίνακα 4Ε.7 στους κωδικούς 131-132 γράφεται το ακαθάριστο εισόδημα μόνο των οικοδομών που εκμισθώνονται, παραχωρούνται δωρεάν και ιδιοχρησιμοποιούνται ως κατοικίες, οικοτροφεία, σχολεία, φροντιστήρια, αίθουσες κινηματογράφων ή θεάτρων, ξενοδοχεία, νοσοκομεία και κλινικές, εφόσον έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέες σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 6 και 16 του ν. 3028/2002 και του άρθρου 4 του ν. 1577/1985 και ανακατασκευάζονται από 23.4.2010 και μετά. Το εισόδημα αυτό πρέπει να γράφεται και στους αντίστοιχους κωδικούς εκμίσθωσης, δωρεάν παραχώρησης – ιδιόχρησης του πίνακα 4Ε της δήλωσης.
15. Στον πίνακα 4Ε.8 στους κωδικούς 133-134 γράφεται το ακαθάριστο εισόδημα μόνο των οικοδομών που εκμισθώνονται, παραχωρούνται δωρεάν και ιδιοχρησιμοποιούνται ως καταστήματα, γραφεία, αποθήκες, βιομηχανοστάσια ή για οποιαδήποτε άλλη χρήση, εφόσον έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέες σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 6 και 16 του ν. 3028/2002 και του άρθρου 4 του ν. 1577/1985 και ανακατασκευάζονται από 23.4.2010 και μετά. Το εισόδημα αυτό πρέπει να γράφεται και στους αντίστοιχους κωδικούς εκμίσθωσης, δωρεάν παραχώρησης – ιδιόχρησης του πίνακα 4Ε της δήλωσης.
16. Στον πίνακα 5.1ζ στον κωδικό 769 γράφεται η ετήσια δαπάνη που έχει καταβληθεί για ιδιωτικά σχολεία στοιχειώδους και μέσης εκπαίδευσης, με εξαίρεση τα εσπερινά γυμνάσια και λύκεια καθώς και τα ειδικά σχολεία ατόμων με ειδικές ανάγκες, όπως προκύπτει από τις σχετικές αποδείξεις παροχής υπηρεσιών.
17. Στον πίνακα 5.1η στον κωδικό 770 γράφεται η ετήσια δαπάνη που έχει καταβληθεί για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό, η οποία ορίζεται στο εκάστοτε κατώτατο όριο αμοιβών όπως αυτό προσδιορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις για την αντίστοιχη κατηγορία εργαζομένων.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν εφαρμόζεται η αντικειμενική δαπάνη όταν ο φορολογούμενος απασχολεί έναν μόνο οικιακό βοηθό ή όταν ο ίδιος ή πρόσωπο που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει έχει αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό και πάνω (67%) από διανοητική καθυστέρηση ή φυσική αναπηρία ή είναι ηλικίας άνω των εξήντα πέντε (65) ετών και απασχολεί ένα νοσοκόμο.
18. Στον πίνακα 6.4 στους κωδικούς 661-662 γράφεται το επίδομα του ΟΑΕΔ που έχει εισπραχθεί μέσα στο 2010.
19. Στον πίνακα 6.12 στους κωδικούς 783-784 γράφονται τα ποσά επαναπατριζόμενων κεφαλαίων στη χρήση 2010.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα ποσά από επαναπατριζόμενα κεφάλαια μπορούν να διατεθούν μόνο για την κάλυψη των τεκμηρίων που ορίζονται στο άρθρο 17 του Κ.Φ.Ε.
20. Στον πίνακα 7.1 στον κωδικό 049 γράφεται το συνολικό ποσό των δαπανών που πραγματοποίησε στην Ελλάδα μέσα στο 2010, ο φορολογούμενος, η σύζυγός του και τα τέκνα που τον βαρύνουν για την αγορά αγαθών και λήψη υπηρεσιών. Σημειώνεται ότι οι δηλούμενες δαπάνες δεν μπορεί να υπερβαίνουν τις δέκα πέντε χιλιάδες ευρώ (15.000) ατομικά ή τις τριάντα χιλιάδες (30.000) για συζύγους.
Ενδεικτικά, το ελάχιστο ύψος για να μην προκύψει πρόσθετος φόρος, των απαιτούμενων δαπανών για εισόδημα μέχρι σαράντα οκτώ χιλιάδες ευρώ (48.000), είναι το εξής:
ΕΙΣΟΔΗΜΑ |
ΔΑΠΑΝΕΣ |
ΕΙΣΟΔΗΜΑ |
ΔΑΠΑΝΕΣ |
6.000 |
0 |
28.000 |
6.000 |
7.000 |
700 |
29.000 |
6.300 |
8.000 |
800 |
30.000 |
6.600 |
9.000 |
900 |
31.000 |
6.900 |
10.000 |
1000 |
32.000 |
7.200 |
11.000 |
1.100 |
33.000 |
7.500 |
12.000 |
1.200 |
34.000 |
7.800 |
13.000 |
1.500 |
35.000 |
8.100 |
14.000 |
1.800 |
36.000 |
8.400 |
15.000 |
2.100 |
37.000 |
8.700 |
16.000 |
2.400 |
38.000 |
9.000 |
17.000 |
2.700 |
39.000 |
9.300 |
18.000 |
3.000 |
40.000 |
9.600 |
19.000 |
3.300 |
41.000 |
9.900 |
20.000 |
3.600 |
42.000 |
10.200 |
21.000 |
3.900 |
43.000 |
10.500 |
22.000 |
4.200 |
44.000 |
10.800 |
23.000 |
4.500 |
45.000 |
11.100 |
24.000 |
4.800 |
46.000 |
11.400 |
25.000 |
5.100 |
47.000 |
11.700 |
26.000 |
5.400 |
48.000 |
12.000 |
27.000 |
5.700 |
|
|
Στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνονται όλες οι καταναλωτικές δαπάνες. Δηλαδή περιλαμβάνονται οι πάσης φύσεως δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών. Διευκρινίζεται ότι περιλαμβάνονται και τα ειδικά στοιχεία που εκδίδουν οι επιχειρήσεις λόγω των συγκεκριμένων υπηρεσιών που παρέχουν (π.χ. αποδείξεις των Ε.Λ.Τ.Α., εταιρειών Courier, πινακίδα χρηματιστηριακών εταιρειών για την αμοιβή των παρεχόμενων υπηρεσιών μόνο, κ.τ.λ.) όπως και οι πάσης φύσεως δαπάνες αγοράς υλικών και παροχής υπηρεσιών των κοινόχρηστων χώρων εκτός από τις δαπάνες εξόφλησης, των λογαριασμών ύδρευσης, αποχέτευσης και ηλεκτροδότησης αυτών μετά τον επιμερισμό τους στους ενοίκους ή στους ιδιοκτήτες των οριζόντιων ιδιοκτησιών.
Επίσης, περιλαμβάνεται και η δαπάνη για παροχή υπηρεσιών από συμβολαιογράφο για σύνταξη συμβολαίου απόκτησης ακινήτου, εφόσον βέβαια η δαπάνη αυτή δεν εμπίπτει στις αντικειμενικές δαπάνες του άρθρου 17 του ΚΦΕ (π.χ.
γονική παροχή ή δωρεά). Όταν στις περιπτώσεις αυτές η αμοιβή του συμβολαιογράφου αναγράφεται στο συμβόλαιο, τότε για την απόδειξη της πραγματοποίησης αυτής της δαπάνης επισυνάπτονται από τον φορολογούμενο φωτοτυπίες των σελίδων του συμβολαίου από τις οποίες προκύπτει η δαπάνη.
ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΤΑΙ ότι, δεν λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες για απόκτηση περιουσιακών στοιχείων, οι δαπάνες για ύδρευση, αποχέτευση, ηλεκτρισμό, τηλεπικοινωνίες γενικά, για εισιτήρια σε κάθε είδους μεταφορικό μέσο και όσες δαπάνες με βάση άλλες φορολογικές διατάξεις λαμβάνονται υπόψη για φορολογικές ελαφρύνσεις.
Συγκεκριμένα δεν λαμβάνονται υπόψη:
α) οι δαπάνες για αγορά ή χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτου, πλοίων αναψυχής, αυτοκινήτων, δίτροχων κ.λ.π. οχημάτων, για ανέγερση ακινήτου, για τοκοχρεωλητική απόσβεση δανείων ή πιστώσεων κλπ.
β) οι δαπάνες για ασφάλιση ζωής ή θανάτου, οι εισφορές που καταβάλλονται στα ταμεία ασφάλισης του φορολογούμενου, οι τόκοι στεγαστικών δανείων για πρώτη κατοικία, τα έξοδα ιατρικής περίθαλψης κτλ.
γ) οι δαπάνες για ενοίκιο κύριας κατοικίας, για παράδοση κατ’ οίκον μαθημάτων ή για φροντιστήρια, για τόκους στεγαστικών δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας, για δικηγόρους λόγω παροχής νομικών υπηρεσιών κλπ.
δ) οι δαπάνες για ασφάλιστρα πυρκαγιάς ή άλλων κινδύνων, για δικαστικές δαπάνες και για αμοιβή δικηγόρων για δίκες μισθωτικών διαφορών μεταξύ ιδιοκτητών και διαχειριστικών ιδιοκτησίας κατ’ ορόφους οι οποίες εκπίπτουν από το ακαθάριστο εισόδημα των ακινήτων.
Επίσης, δεν λαμβάνεται υπόψη το κόστος αγοράς κρατικών λαχείων, τα ποσά που καταβάλλονται για τη συμμετοχή σε τυχερά παιχνίδια (π.χ. ΚΙΝΟ, ΣΤΟΙΧΗΜΑ, κλπ) και η δαπάνη εισόδου σε ΚΑΖΙΝΟ, καθόσον στις πιο πάνω περιπτώσεις δεν πραγματοποιείται αγορά αγαθών ή παροχή υπηρεσιών όπως επιβάλλει ο νόμος, αλλά οι εν λόγω δαπάνες αφορούν το κόστος ή την προϋπόθεση συμμετοχής σε τυχερά παιχνίδια.
Οι αποδείξεις δαπανών υποβάλλονται σε κλειστό φάκελο στην αρμόδια για τη φορολογία του εισοδήματος ΔΟΥ στον οποίο θα αναγράφονται:
α. Το ονοματεπώνυμο και ο ΑΦΜ του υπόχρεου.
β. Ο αριθμός των αποδείξεων και
γ. Το συνολικό ποσό αυτών
Για τις ηλεκτρονικές υποβαλλόμενες δηλώσεις δε συνυποβάλλονται οι αποδείξεις, όπως και τα υπόλοιπα δικαιολογητικά, τα οποία φυλάσσονται από το φορολογούμενο και παραδίδονται εφόσον ζητηθούν.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Αυτοί που δικαιούνται το αφορολόγητο ποσό, χωρίς να προσκομίσουν αποδείξεις κατά ρητή διάταξη του νόμου είναι οι:
α) οι δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή και τα λοιπά πρόσωπα που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 47 του Κ.Φ.Ε. Πρόκειται για τους υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών και των λοιπών δημόσιων πολιτικών υπηρεσιών, του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, της Μόνιμης Αντιπροσωπείας στις Ευρωπαϊκές Κοινότητες και των στρατιωτικών, που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και των υπαλλήλων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, των υπαλλήλων του Εθνικού Οργανισμού Μικρομεσαίων Μεταποιητικών Επιχειρήσεων και των υπαλλήλων της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών που υπηρετούν στα οικεία αντιπροσωπευτικά γραφεία τους στις Βρυξέλλες.
β) όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας
γ) οι φυλακισμένοι και
δ) οι κάτοικοι κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα πλέον του ενενήντα τοις εκατό (90%) του συνολικού εισοδήματός τους.
Οι φορολογούμενοι (ο σύζυγος ή η σύζυγος) που ανήκουν στις πιο πάνω κατηγορίες θα πρέπει να έχουν διαγραμμίσει τους κωδικούς 023-024 αντίστοιχα.
Τονίζεται ότι όσοι επικαλούνται μήνες διαμονής θα έχουν την ευχέρεια να επιλέξουν εάν θα προσκομίσουν ή όχι τις αποδείξεις.
ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΤΑΙ ότι, οι λοιποί κάτοικοι εξωτερικού που αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα δεν προσκομίζουν αποδείξεις δαπανών, δεδομένου ότι δεν δικαιούνται το αφορολόγητο ποσό της φορολογικής κλίμακας.
21. Στον πίνακα 8.10 στους κωδικούς 653 – 654 γράφονται τα 3/12 του ποσού του φόρου σε περίπτωση που έχει καταβληθεί εφάπαξ ή τα 3/6 του ποσού του φόρου της β’ δόσης σε περίπτωση που έχει καταβληθεί ολόκληρη κατά την έκδοση ή ανανέωση της άδειας αποκλειστικά πλανόδιου λιανοπωλητή ή λιανοπωλητή ή παραγωγού σε κινητές λαϊκές αγορές (παρ. 7 και 8 άρθρο 33 ν. 2238/1994).
Επισήμανση: Σε περίπτωση αλλαγής κύριας κατοικίας μέσα στο έτος 2010, στον πίνακα 5.1α της δήλωσης θα συμπληρωθούν τα στοιχεία της τελευταίας κύριας κατοικίας και θα επισυναφθεί χειρόγραφη κατάσταση με την ίδια γραμμογράφηση με τα στοιχεία της άλλης κύριας κατοικίας.
Το ποσό της υπολογισθείσας αντικειμενικής δαπάνης που προκύπτει από την χειρόγραφη κατάσταση, θα συμπληρωθεί στους κωδικούς 707 – 708.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Το ποσό της αντικειμενικής δαπάνης που συμπληρώνεται στους κωδικούς 707 – 708, για λοιπές δευτερεύουσες κατοικίες υπολογίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως για την κύρια κατοικία και μειώνεται από τον φορολογούμενο κατά 50%. Κατά την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων έχει προβλεφθεί ο ίδιος τρόπος αντιμετώπισης.
HΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ
Σύμφωνα με την παραγρ. 1 του άρθρου 62 του ΚΦΕ η φορολογική δήλωση (οικ. έτους 2011 και επόμενα) υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά από κάθε υπόχρεο που ασκεί επιχείρηση ή επάγγελμα, καθώς και από κάθε άλλο υπόχρεο του οποίου η δήλωση υποβάλλεται από εξουσιοδοτημένο λογιστή.
Σημειώνεται ότι, εφόσον ο ΚΒΣ δε θεωρεί τον υπόχρεο, επιτηδευματία, όπως για παράδειγμα ο έκτακτα περιστασιακά απασχολούμενος, ο συγγραφέας δημόσιος ή ιδιωτικός υπάλληλος, εισηγητής επιμορφωτικών σεμιναρίων δημόσιος ή ιδιωτικός υπάλληλος, ο αγρότης και η αγροτική εκμετάλλευση, εφόσον δεν έχουν ενταχθεί για τη δραστηριότητα αυτή στο κανονικό καθεστώς του ν. 2859/2000 (ΦΠΑ) κ.τ.λ., τότε δεν υπάρχει υποχρέωση για ηλεκτρονική υποβολή της φορολογικής του δήλωσης. Αντίθετα τα μέλη που συμμετέχουν σε εταιρίες της παρ. 4 του άρθρου 2 του ΚΦΕ, καθώς και όσοι αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική αμοιβή, υποβάλουν τη δήλωσή τους ηλεκτρονικά.
Επίσης, εάν η φορολογική δήλωση συμπεριλαμβάνει εισόδημα Δ, Ε ή Ζ πηγής από επιτηδευματίες κατά τον ΚΒΣ και εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, η φορολογική δήλωση θα υποβληθεί υποχρεωτικά ηλεκτρονικά αλλά στην ημερομηνία που ορίζεται για τους μισθωτούς.
ΑΠΟΦΥΓΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΗΚΤΙΚΩΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΩΝ
Παράκληση της Υπηρεσίας είναι να μη γίνεται χρήση των καταληκτικών προθεσμιών, αλλά οι πολίτες να προσέρχονται νωρίτερα για να υποβάλουν τις φορολογικές τους δηλώσεις. Στις καταληκτικές ημερομηνίες παρατηρείται πάντα συνωστισμός και ταλαιπωρία των πολιτών.
Γι’ αυτό είναι σκόπιμο, οι αρμόδιες φορολογικές αρχές να συστήσουν στους φορείς της περιφέρειάς τους, οι οποίοι εκδίδουν βεβαιώσεις για τις αμοιβές και τους παρακρατημένους φόρους, καθώς και τις δαπάνες (τόκους στεγαστικών δανείων, διαφορά νοσηλείων κτλ.) των υπόχρεων να τις χορηγήσουν έγκαιρα, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να προσέλθουν πριν από την καταληκτική ημερομηνία που εμπίπτει η περίπτωσή τους, ώστε να εκπληρώσουν με άνεση τη σχετική υποχρέωσή τους.
Τέλος, για διευκόλυνση τόσο των λογιστών όσο και των Δ.Ο.Υ. ο κάθε λογιστής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) μπορεί να παραλαμβάνει από την αρμόδια για
τη φορολογία του Δ.Ο.Υ., έντυπα δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος σε αριθμό αντίστοιχο με τον πιθανό αριθμό των πελατών του. Θα πρέπει να επιδειχθεί σύνεση και οικονομία στα έντυπα αφού φέτος μεγάλος αριθμός φορολογουμένων θα υποβάλλει τη φορολογική του δήλωση ηλεκτρονικά. Οι προϊστάμενοι των Δ.Ο.Υ. θα ζητήσουν από την ΥΔΕΑΔ τον αριθμό εντύπων που εκτιμούν ότι τους χρειάζεται. Ακόμα οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών (ΥΕΕΑΔ και ΥΔΕΑΔ) σύμφωνα με το αριθ. 1006546/54/0006Γ/15.1.07 έγγραφο, να χορηγούν στους επαγγελματικούς φορείς και τις ενώσεις φοροτεχνικών και λογιστών, κατόπιν αιτήσεώς τους και γνωστοποίησης του αριθμού των μελών τους, σχέδια των ζητούμενων εντύπων σε ηλεκτρονική μορφή καθώς επίσης και έναν αριθμό αντιτύπων των εντύπων.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Για την κωδικογράφηση, προετοιμασία και αποστολή των φορολογικών δηλώσεων στη Γ.Γ.Π.Σ. ισχύουν, κατά περίπτωση, όσα αναφέρονται στις ΠΟΛ 1047/27-2-2001, 1014/28-1-2002 και επιπλέον διευκρινίζονται τα παρακάτω:
ΚΩΔΙΚΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ
1. ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΓΡΑΜΜΩΝ – ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΔΙΩΝ ΤΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΝΤΥΠΟΥ Ε1
Όσον αφορά στο πεδίο με την ένδειξη «ΑΡΙΘΜΟΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΗΤΡΩΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ» συμπληρώνεται με τον Α.Φ.Μ. του εκπροσώπου, εφόσον είναι απαραίτητη η αναγραφή στοιχείων εκπροσώπου ή αντικλήτου στο σώμα της δήλωσης (κάτοικοι εξωτερικού, επιμέλεια ανήλικου τέκνου, ΑΠΟΒΙΩΣΑΝΤΕΣ κ.τ.λ.). Σε περίπτωση που ο εκπρόσωπος είναι γυναίκα, θα συμπληρώσει στο πεδίο τον δικό της Α.Φ.Μ. (δεν θα συμπληρωθεί με τον Α.Φ.Μ. του συζύγου).
Τα στοιχεία που πρέπει να συμπληρώνονται σε κάθε περίπτωση στα παραλληλόγραμμα τετραγωνίδια, θα αναγράφονται σε όλες τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος (είτε η δήλωση συμπληρώνεται και υποβάλλεται από τον ίδιο το φορολογούμενο είτε από τον εκπρόσωπό του), εκτός από τις δηλώσεις που υποβάλλονται για τις περιπτώσεις σχολάζουσας κληρονομιάς.
2. Προκειμένου για εγγάμους κατοίκους εξωτερικού εφόσον διαγραμμίζεται ο κωδικός 319 θα πρέπει να διαγραμμίζεται και ο κωδικός 320, δεδομένου ότι η κατοικία της οικογένειας είναι μία και επομένως η κατοικία της συζύγου είναι η ίδια με αυτή του υποχρέου.
3. Να εξετάζετε αν ο φορολογούμενος, που δηλώνει ότι καταβάλλει ενοίκιο, δικαιούται την έκπτωση αυτή σύμφωνα με τις διατάξεις, καθώς και αν έχει γράψει όλα τα στοιχεία του εκμισθωτή ώστε να τύχει της μείωσης αυτής.
4. Όταν τα ποσά των ασφαλίστρων είναι υψηλά (πάνω από 3.000 €) αφού ελεγχθούν, ο αρμόδιος υπάλληλος να βάζει την υπογραφή του στο περιθώριο δίπλα στους κ.α. 073-074, προκειμένου να μην καθυστερεί η εκκαθάριση και να μην δημιουργείται πρόβλημα στα στατιστικά στοιχεία της Γ.Γ.Π.Σ.
5. Σε περίπτωση που συμπληρώνονται από τους φορολογούμενους οι κ.α. 131 – 132 και 133 – 134 του πίνακα 4Ε, οι οικείες δηλώσεις θα κρατούνται μέχρι την έκδοση της κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτισμού και Τουρισμού, που θα καθορίζει τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά.
6. Τέλος, εφιστάται η προσοχή κατά την κωδικογράφηση των δηλώσεων και στις περιπτώσεις κατά τις οποίες εντός του έτους 2010 αποκτήθηκαν εισοδήματα από μισθωτές υπηρεσίες που από 1.1.2010 φορολογούνται με τις γενικές διατάξεις του ΚΦΕ, αλλά από τις αρχές του έτους 2010 και για κάποιο διάστημα παρακρατήθηκε σε αυτά τα εισοδήματα αυτοτελής φόρος. Στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει στη βεβαίωση αποδοχών που χορηγήθηκε στους δικαιούχους για τα εισοδήματα που απέκτησαν στο έτος 2010, να έχει ενσωματωθεί στον ΠΙΝΑΚΑ ΙΙ της βεβαίωσης (ΑΜΟΙΒΕΣ ΠΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΝΤΑΙ) και το σύνολο των ανωτέρω εισοδημάτων. Στο συνολικό ποσό φόρου που παρακρατήθηκε από τις αρχές του έτους 2010 στα εισοδήματα αυτά θα συμπεριληφθεί και ο παραπάνω αυτοτελής φόρος που θα έχει αναχθεί σε αναλογούντα. Εξυπακούεται ότι στον ΠΙΝΑΚΑ ΙΙ (ΑΜΟΙΒΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΕΙΣΟΔΗΜΑ .......) δεν θα πρέπει να εμφανισθούν καθόλου τα εισοδήματα αυτά.
Για διευκόλυνσή σας, παραθέτουμε το ακόλουθο παράδειγμα:
Έστω μισθωτός ο οποίος εντός του έτους 2010 είχε 16.000 ευρώ συνολικές ετήσιες καθαρές τακτικές αποδοχές. Στον μισθωτό αυτό καταβλήθηκε μηνιαία αποζημίωση 300 ευρώ για εκτός έδρας δαπάνες υπηρεσίας για την οποία από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Απρίλιο του 2010 παρακρατήθηκε συνολικά αυτοτελής φόρος 4*300*15%=180 ευρώ, ενώ για τους υπόλοιπους μήνες του 2010 και λόγω της κατάργησης της αυτοτελούς φορολόγησης, η αποζημίωση αυτή συνεκκαθαρίστηκε με τις τακτικές αποδοχές και ο φόρος παρακρατήθηκε με βάση την κλίμακα του άρθρου 9 του ΚΦΕ. Ο εκκαθαριστής μισθοδοσίας στη βεβαίωση αποδοχών που θα χορηγήσει στο μισθωτό θα αναγράψει στον ΠΙΝΑΚΑ ΙΙ (ΑΜΟΙΒΕΣ ΠΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΝΤΑΙ) τα παρακάτω ποσά:
ΚΑΘΑΡΟ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΟ ΠΟΣΟ: 18.400 ευρώ (16.000+8*300)
ΦΟΡΟΣ ΠΟΥ ΑΝΑΛΟΓΕΙ (βάσει κλίμακας): 1.296 ευρώ
ΦΟΡΟΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΘΗΚΕ: 1.276,56 ευρώ (1.296*0,985)
Περαιτέρω ο εκκαθαριστής σε ξεχωριστή γραμμή του ίδιου πίνακα της βεβαίωσης αποδοχών θα αναγράψει επίσης τα παρακάτω ποσά:
ΚΑΘΑΡΟ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΟ ΠΟΣΟ: 1.200 ευρώ (4*300)
ΦΟΡΟΣ ΠΟΥ ΑΝΑΛΟΓΕΙ: 182,7 ευρώ (180*1,015)
ΦΟΡΟΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΚΡΑΤΗΘΗΚΕ: 180 ευρώ
ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΠΙΝΑΚΑ 10 ΕΝΤΥΠΟΥ Ε1
Σε περίπτωση που έχει συμπληρωθεί ο ΠΙΝΑΚΑΣ Ι του εντύπου Ε3 «ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΑ ΕΣΟΔΑ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗ ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΥ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΑΡΘ.15 ν.3296/04» και έχουν μεταφερθεί τα αντίστοιχα ποσά στους κωδικούς 401-425, 402-426, 501-517, 502-518 του εντύπου Ε1, μετά από έλεγχο από τους αρμόδιους υπαλλήλους, απαιτείται επιπρόσθετα να συμπληρωθούν οι κωδικοί 985-986 του ΠΙΝΑΚΑ 10 με την ένδειξη 1,00 αντίστοιχα για τον υπόχρεο και τη σύζυγο.
Η συμπλήρωση των κωδικών 985-986 θα γίνεται και για τους φορολογουμένους που θα υποβάλλουν τη δήλωσή τους μέσω TAXISNET, με διαδικασία του προγράμματος της ηλεκτρονικής υποβολής.
ΚΩΔΙΚΟΓΡΑΦΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΤΟΥ ΕΝΤΥΠΟΥ Ε3 ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΝ. ΕΤΟΥΣ 2011.
Αρχικά πρέπει να ελέγχεται αν μεταφέρθηκαν σωστά τα δεδομένα από το έντυπο Ε3 στο έντυπο Ε1. Περαιτέρω, στον κωδικό αριθμό 004 της πρώτης σελίδας του εντύπου Ε3 θα συμπληρώνεται ο αριθμός της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του φυσικού προσώπου (έντυπο Ε1). Εάν στην υποβληθείσα δήλωση υπάρχουν έντυπα Ε3 και των δύο συζύγων, τότε και στα δύο Ε3, δηλαδή του υποχρέου και της συζύγου του, θα αναγράφεται ο ίδιος αριθμός δήλωσης, εφόσον ένα είναι το Ε1 και για τους δύο συζύγους. Στη συνέχεια παρακαλούμε να αποσυσχετίσετε το ένα αντίτυπο του εντύπου αυτού.
Οδηγίες για το χρόνο και τρόπο αποστολής στο TAXIS θα δοθούν το συντομότερο δυνατόν.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
Μετά την εκτέλεση των πιο πάνω εργασιών, ακολουθεί η ταξινόμηση των δηλώσεων και η συσκευασία αυτών για την αποστολή στη Γ.Γ.Π.Σ. για εκκαθάριση και υπολογισμό του φόρου.
Οι Δ.Ο.Υ., στις οποίες λειτουργεί Μητρώο TAXIS, θα ταξινομούν όλες τις δηλώσεις σε δέματα χωρίς ένδειξη ομάδας. Στα δέματα θα αναγράφεται μόνον η ένδειξη «Δ.Ο.Υ. TAXIS 1174 (Κωδικός Δ.Ο.Υ.)». Δηλαδή, θα ταξινομούνται οι προεκτυπωμένες δηλώσεις χωρίς μεταβολές, οι προεκτυπωμένες δηλώσεις με μεταβολές στα στοιχεία είτε του υπόχρεου είτε της συζύγου, οι δηλώσεις από άλλες Δ.Ο.Υ, οι χειρόγραφες δηλώσεις και οι δηλώσεις των νέων φορολογουμένων. Όλες οι μεταβολές θα καταχωρούνται μηχανογραφικά από το ΜΗΤΡΩΟ της Δ.Ο.Υ. πριν την αποστολή τους στη Γ.Γ.Π.Σ., η οποία θα προβεί σε εκκαθάριση των δηλώσεων με βάση τα στοιχεία τα οποία υπάρχουν στο Μητρώο TAXIS .
Η μη καταχώρηση των μεταβολών στο Τμήμα Μητρώου της Δ.Ο.Υ., και ειδικότερα της αλλαγής διεύθυνσης, θα δημιουργήσει προβλήματα στην αποστολή των εκκαθαριστικών από τη Γ.Γ.Π.Σ.
Μετά από τη δεματοποίησή τους, οι δηλώσεις θα τοποθετούνται σε σάκους ή κιβώτια κτλ.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονισθεί ότι, σε ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΤΑ ΔΕΜΑΤΑ ή ΟΙ ΣΑΚΟΙ ή ΤΑ ΚΙΒΩΤΙΑ ΤΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΝΑ ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ ΑΛΛΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.
Έξω από τα κιβώτια ή τους σάκους να αναγράφεται η διεύθυνση της Γ.Γ.Π.Σ.:
α) για ταχυδρομική αποστολή Τ.Θ.1075 10110 ΑΘΗΝΑ,
β) για αποστολή με άλλο τρόπο Θεσσαλονίκης & Χανδρή 1 – Τ.Κ.18346 Μοσχάτο, και η ένδειξη «ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ», ώστε να μη συγχέονται με κιβώτια εμπορευμάτων.
Κάθε αποστολή θα συνοδεύεται με σχετικό έγγραφο «ΜΕ ΑΠΟΔΕΙΞΗ» που θα είναι μέσα στο σάκο και στο οποίο θα αναφέρεται λεπτομερώς το περιεχόμενο αυτού.
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
Μετά από τη συσκευασία των δηλώσεων η αποστολή αυτών θα γίνει ως ακολούθως:
α) Από τις Δ.Ο.Υ. της περιοχής Τ.Δ.Π.
Οι Δ.Ο.Υ. που εδρεύουν στην περιοχή της τέως Διοίκησης Πρωτεύουσας θα στέλνουν τις δηλώσεις στη Γ.Γ.Π.Σ., με τον επιμελητή της Δ.Ο.Υ. ή υπάλληλο αυτής και ΟΧΙ ταχυδρομικά.
Η πρώτη αποστολή θα γίνει το αργότερο μέχρι 29-4-2011 η δεύτερη μέχρι
6-5-2011 και στη συνέχεια θα ενεργούνται αποστολές κάθε τριήμερο.
β) Από τις Δ.Ο.Υ. της περιφέρειας, εκτός Αττικής
Η αποστολή των δηλώσεων από τις υπόλοιπες Δ.Ο.Υ. θα γίνεται με το ταχύτερο και ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο, μέσα στις προθεσμίες που τέθηκαν παραπάνω (29-4-2011, 6-5-2011) και στη συνέχεια κάθε τρεις μέρες.
Οι αποστολές δηλώσεων, που θα γίνονται με άλλα μεταφορικά μέσα εκτός των ΕΛ.ΤΑ., θα ανακοινώνονται τηλεγραφικά στη Γ.Γ.Π.Σ., για την άμεση και ασφαλή παραλαβή τους. Στο τηλεγράφημα αυτό θα αναγράφεται και ο αριθμός πρωτοκόλλου του εγγράφου της αποστολής τους.
Στην τελευταία αποστολή των δηλώσεων στη Γ.Γ.Π.Σ., κάθε Δ.Ο.Υ. θα στέλνει και μια κατάσταση, που θα περιέχει αναλυτικά τις επί μέρους αποστολές.
Η κατάσταση αυτή θα περιέχει τις ημερομηνίες, τους αριθμούς πρωτοκόλλου των διαβιβαστικών, τα μέσα αποστολής, τον αριθμό των δηλώσεων κάθε αποστολής και το τελικό σύνολο αυτών, προκειμένου να γίνει συμφωνία με τα πρωτόκολλα της Γ.Γ.Π.Σ. και να αναζητηθούν σε περίπτωση μη συμφωνίας.
Παράδειγμα :
Δ.Ο.Υ. .....................................................
Έγιναν προς τη Γ.Γ.Π.Σ. οι παρακάτω αποστολές δηλώσεων:
1.Την .../4/11 με Αρ.Πρ. .........., με ΕΛΤΑ ή ΟΛΥΜΠ. κτλ., 1.000 δηλώσεις
2.Την .../5/11 με Αρ.Πρ. .........., με ΕΛΤΑ ή ΟΛΥΜΠ. κτλ., 3.000 δηλώσεις
3.Την .../6./11 με Αρ.Πρ. .........., με ΕΛΤΑ ή ΟΛΥΜΠ. κτλ., 2.000 δηλώσεις
4. ............................................................................. , 5.000 δηλώσεις
______________ Σ Υ Ν Ο Λ Ο 11.000 δηλώσεις
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!