Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Υ.Α. 3155/874 Α1/2020 Ορισμός της ΓΓΕΤ ως Ενδιάμεσου Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» - Ανάθεση αρμοδιοτήτων διαχείρισης για τη Δράση «ΚΕΝΤΡΑ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ»

Αριθμ. 3155/874 Α1

ΦΕΚ B’ 2390/17.06.2020

Ορισμός της ΓΓΕΤ ως Ενδιάμεσου Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» - Ανάθεση αρμοδιοτήτων διαχείρισης για τη Δράση «ΚΕΝΤΡΑ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ»

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

2. Το άρθρο 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», που κυρώθηκε για το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α’ 98) σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α΄133).

3. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).

4. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).

5. Την υπ’ αρ. 47/18.07.2019 (Β’ 3100) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη.

6. Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’ 123), και ειδικότερα το άρθρο 2 αυτού, σε συνδυασμό με την παρ. 7 του άρθρου 111 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

7. Την υπ’ αρ. 80261/01.08.2019 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Διορισμός μετακλητής Ειδικής Γραμματέως Διαρθρωτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (ΥΟΔΔ 511).

8. Την υπ’ αρ. 66135/ΕΥΘΥ455/15.06.2017 (Β’ 2064) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης «Τροποποίηση της υπ’ αρ. 67743/ ΕΥΘΥ/615/24.06.2015 υπουργικής απόφασης “Αναδιάρθρωση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ” του άρθρου 5 παρ. 1 του ν. 4314/2014 και κατάργηση της υπ’ αρ. 1121/408Δ/Φ03/2012 (Β’ 655) κοινής υπουργικής απόφασης» (Β’ 1248).

9. Την υπ’ αρ. 113091/05.11.2015 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού «Ανάθεση αποκλειστικών καθηκόντων Προϊσταμένης της Ε.Υ.Δ. ΕΠΑνΕΚ» (ΑΔΑ: Ω01Λ4653Ο7-Κ2Φ).

10. Το ν. 4314/2014 - Μέρος Ι «Για τη Διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014-2020» (Α’ 265), όπως ισχύει και ειδικότερα το άρθρο 13, παρ. 3, 5(γ), 8, 10, το άρθρο 47 και το άρθρο 57.

11. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1303/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 περί καθορισμού κοινών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1083/2006 και ειδικότερα το άρθρο 72 (β) και το άρθρο 123, παρ. 6 και 7, όπως ισχύει.

12. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1301/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 σχετικά με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και για τη θέσπιση ειδικών διατάξεων σχετικά με ον στόχο «Επενδύσεις στην ανάπτυξη και την απασχόληση» και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1080/2006 και ειδικότερα το άρθρο 7, όπως ισχύει.

13. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ’ αρ. 821/2014 της Επιτροπής της 28ης Ιουλίου 2014, περί καθορισμού κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1303/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τις λεπτομέρειες για την μεταβίβαση και διαχείριση των συνεισφορών των προγραμμάτων, την υποβολή εκθέσεων σχετικά με τα μέσα χρηματοοικονομικής τεχνικής, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των μέτρων πληροφόρησης και επικοινωνίας για τις πράξεις και το σύστημα καταγραφής και αποθήκευσης των δεδομένων.

14. Την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την έννοια της κρατικής ενίσχυσης, όπως αναφέρεται στο άρθρο 107 παράγραφος 1 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2016/C 262/01).

15. Το εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (Εταιρικό Σύμφωνο για το πλαίσιο Ανάπτυξης) 2014-2020, αρ. απόφασης C(2014)3542 final/23.05.2014.

16. Την υπ’ αρ. 177229/15.12.2014 κοινή υπουργική απόφαση για την έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Επιχειρησιακού Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΑΔΑ: 7ΠΧΒ0-2ΥΜ), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

17. Την υπ’ αρ. 0(2014) 10162/18.12.2014 εκτελεστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έγκριση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» του ΕΣΠΑ 2014-2020 (CCI 2014GR16M2OP001), όπως ισχύει.

18. Το έγγραφο Εξειδίκευσης του Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία», όπως εγκρίνεται κάθε φορά από την Επιτροπή Παρακολούθησης και ισχύει.

19. Την υπ’ αρ. 126829/ΕΥΘΥ 1217/08.12.2015 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού «Σύστημα δημοσιονομικών διορθώσεων και διαδικασίες ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών από πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για την υλοποίηση Προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, σύμφωνα με το άρθρο 22 του ν. 4314/2014» (Β’ 2784).

20. Την υπ’ αρ. 137675/ΕΥΘΥ1016/19.12.2018 υπουργική απόφαση «Αντικατάσταση της υπ’ αρ. 110427/ ΕΥΘΥ/1020/20.10.2016 (Β’ 3521) υπουργικής απόφασης με τίτλο “Τροποποίηση και αντικατάσταση της υπ’ αρ. 81986/ΕΥΘΥ712/31.07.2015 (Β’ 1822) υπουργικής απόφασης "Εθνικοί κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020 - Έλεγχοι νομιμότητας δημοσίων συμβάσεων συγχρηματοδοτούμενων πράξεων ΕΣΠΑ 2014-2020 από Αρχές Διαχείρισης και Ενδιάμεσους Φορείς - Διαδικασία ενστάσεων επί των αποτελεσμάτων αξιολόγησης πράξεων"”» (Β’ 5968), όπως ισχύει.

21. Το υπ’ αρ. 12078/ΕΥΘΥ/1150/25.11.2015 έγγραφο με θέμα: «Περιγραφή του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου για τα ΕΠ του ΕΣΠΑ 2014-2020 που χρηματοδοτούνται από το ΕΤΠΑ, το ΕΚΤ και το ΤΣ στο πλαίσιο του Στόχου: Επενδύσεις στην Ανάπτυξη και την Απασχόληση» και τη Διαδικασία Δν_1: Ορισμός Ενδιάμεσου Φορέα, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

22. Τον ν. 4310/2014 «Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία και άλλες διατάξεις» (Α’ 258), όπως ισχύει.

23. Το ν. 4386/2016 «Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις» (Α’ 83), όπως ισχύει.

24. Την υπ’ αρ. 82193/ΕΥΣΣΑ 1810 κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και του αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Έγκριση Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης 2014-2020» (Β’ 1862).

25. Την υπ’ αρ. ΓΓΕΤ 102560/12/26.6.2019 (ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ 4261/28.6.2019) επιστολή της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας «Ορισμός Ενδιάμεσου Φορέα για τη Δράση «ΚΕΝΤΡΑ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ» της Διεύθυνσης Υποστήριξης Δράσεων Έρευνας και Καινοτομίας, Τμήμα Α’ Σύνδεσης Έρευνας και Παραγωγής.

26. Την εισήγηση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία».

27. Τη σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων ΕπενδύσεωνΕΣΠΑ. 28. Το γεγονός ότι από την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζει:

Άρθρο 1

Φορέας στον οποίο ανατίθενται καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ

Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ, στο εξής ΓΓΕΤ, ορίζεται ως Ενδιάμεσος Φορέας του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία», δυνάμει του άρθρου 13, παρ. 5γ του ν. 4314/2014.

Άρθρο 2

Αντικείμενο ανάθεσης

1. Η ΓΓΕΤ αναλαμβάνει καθήκοντα της Διαχειριστικής Αρχής του ΕΠ Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ), όπως αυτά προσδιορίζονται στο άρθρο 3 για τη Δράση «ΚΕΝΤΡΑ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ».

2. Η εκχωρούμενη προς διαχείριση συνολική χρηματοδότηση ανέρχεται σε 30.000.000 € (Δημόσια Δαπάνη) και η κατανομή της ανά Άξονα Προτεραιότητας, θεματικό στόχο, επενδυτική προτεραιότητα και πεδίο παρέμβασης αποτυπώνεται στα Παραρτήματα Ι, II και III της παρούσας απόφασης.

Άρθρο 3

Καθήκοντα που ανατίθενται

Η ΓΓΕΤ αναλαμβάνει, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» και ειδικότερα της δράσης που αναφέρεται στο άρθρο 2, τις ακόλουθες αρμοδιότητες/ καθήκοντα:

1. Εξειδικεύει τις Πράξεις/Δράσεις που διαχειρίζεται, όπου απαιτείται, και καταρτίζει τον ετήσιο προγραμματισμό των προσκλήσεων και εντάξεων, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ. Παρέχει τα στοιχεία εξειδίκευσης και προγραμματισμού στη ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ, προκειμένου να ενταχθούν στην «Εξειδίκευση της εφαρμογής του ΕΠ» και στον ετήσιο προγραμματισμό του ΕΠ, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4314/2014.

2. Παρέχει τα απαραίτητα στοιχεία στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την εκπόνηση των αξιολογήσεων του Προγράμματος, και λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την αξιοποίηση των συμπερασμάτων των εν λόγω αξιολογήσεων σε συνεργασία με τη ΔΑ.

3. Παρακολουθεί την πορεία εφαρμογής των Πράξεων που υλοποιούνται στο πλαίσιο των δράσεων του άρθρου 2 και ειδικότερα, τη χρηματοοικονομική πρόοδο τους, τους ποσοτικοποιημένους δείκτες, τα ορόσημα και τους στόχους του πλαισίου επίδοσης, τις προοπτικές εξέλιξης τους, λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την απορρόφηση των ετήσιων δεσμεύσεων και εισηγείται στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ προτάσεις αναθεώρησής τους.

4. Έχει την ευθύνη για την έγκαιρη συλλογή στοιχείων που συνδέονται με τους δείκτες και το πλαίσιο επίδοσης για τις πράξεις που διαχειρίζεται, καθώς και για τη διασφάλιση της πληρότητας και ποιότητας τους. Συνεργάζεται με την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και την Εθνική Αρχή Συντονισμού (ΕΑΣ) για την εφαρμογή των ρυθμίσεων του ενιαίου συστήματος παρακολούθησης των δεικτών, όπως κάθε φορά ισχύει.

5. Υποστηρίζει την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ στη σύνταξη αιτημάτων εξαίρεσης από την εφαρμογή της διαδικασίας αποδέσμευσης για τις δεσμεύσεις που δεν απορροφήθηκαν, εξαιτίας δικαστικών ή διοικητικών εμπλοκών ή και για λόγους ανωτέρας βίας, στις περιπτώσεις που τα εν λόγω αιτήματα αφορούν στις πράξεις που διαχειρίζεται.

6. Συντάσσει τις αναγκαίες αναφορές που ζητούνται από την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την υποβολή των ετήσιων και τελικών εκθέσεων υλοποίησης, την προετοιμασία της ετήσιας εξέτασης του ΕΠ, την υποστήριξη του έργου της Επιτροπής Παρακολούθησης του Προγράμματος, κ.λπ.

7. Συνεργάζεται με την Εθνική Αρχή Συντονισμού (ΕΑΣ) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και παρέχει σε αυτές κάθε πληροφορία που ζητείται.

8. Εξειδικεύει, όπου απαιτείται, τα απαραίτητα εργαλεία, πρότυπα και προδιαγραφές για τη σωστή άσκηση των αρμοδιοτήτων διαχείρισης που έχουν εκχωρηθεί σε συμφωνία με την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και την ΕΑΣ.

9. Συνεργάζεται με την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για τη διαμόρφωση της μεθοδολογίας και των κριτηρίων επιλογής των Πράξεων που διαχειρίζεται, προκειμένου να εγκριθούν από την Επιτροπή Παρακολούθησης του ΕΠ.

10. Οργανώνει και παρακολουθεί ενέργειες πληροφόρησης και επικοινωνίας για τις πράξεις/δράσεις που διαχειρίζεται, στη βάση της εγκεκριμένης στρατηγικής επικοινωνίας του ΕΠΑνΕΚ, με στόχο την, όσο το δυνατόν, ευρύτερη διάδοση πληροφοριών προς τους δυνητικούς δικαιούχους για τις ευκαιρίες χρηματοδότησης τους από το ΕΠ, προς τους δικαιούχους/ωφελούμενους για τις ωφέλειες που μπορούν να αποκομίσουν και προς τους πολίτες της χώρας για το ρόλο και τα επιτεύγματα τη πολιτικής συνοχής των Ταμείων.

11. Προετοιμάζει και αποστέλλει στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ τα σχέδια προσκλήσεων των πράξεων που διαχειρίζεται για την υποβολή προτάσεων από τους φορείς που αιτούνται τη λήψη δημόσιας ενίσχυσης (δυνητικούς δικαιούχους).

Μετά την έγκριση των κριτηρίων και της διαδικασίας Αξιολόγησης από την Επιτροπή Παρακολούθησης του ΕΠ και την έκδοση των προσκλήσεων από την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ, μεριμνά για τη δημοσιοποίησή τους και την ανάρτησή τους στο δικτυακό τόπο της ΓΓΕΤ (www.qsrt.gr), www.espa.gr και www.antagonistikotita.gr και με κάθε άλλο τρόπο κρίνει αναγκαίο και εφικτό (π.χ. ενημερωτικές εκδηλώσεις).

Οι προσκλήσεις προς τους δυνητικούς δικαιούχους παρέχουν σαφείς και λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με:

α) τις ευκαιρίες χρηματοδότησης σχετικά με τον τύπο των Δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο της πρόσκλησης,

β) τους όρους επιλεξιμότητας των δαπανών που πρέπει να ικανοποιούν οι προτεινόμενες πράξεις (επενδυτικά σχέδια) προκειμένου να ενταχθούν για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του ΕΠ,

γ) τις διαδικασίες εξέτασης των αιτήσεων χρηματοδότησης και τις σχετικές χρονικές προθεσμίες,

δ) τη μεθοδολογία και τα κριτήρια επιλογής των προς χρηματοδότηση πράξεων,

ε) τα αρμόδια στελέχη του Ενδιάμεσου Φορέα, τα οποία μπορούν να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την πρόσκληση,

στ) την ευθύνη των δικαιούχων για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με το σκοπό της πράξης και την υποστήριξη από τα Ταμεία της ΕΕ, σύμφωνα με την εγκεκριμένη στρατηγική επικοινωνίας του ΕΠ, τους στόχους και τις ευκαιρίες χρηματοδότησης του ΕΠ,

ζ) την υποχρέωση του δικαιούχου, εφόσον η πρόταση του επιλεγεί, να συμπεριληφθούν στοιχεία της Πράξης του, στον κατάλογο των πράξεων του ΕΠ, ο οποίος δημοσιοποιείται και είναι προσβάσιμος μέσω ενιαίου διαδικτυακού τόπου ή ενιαίας διαδικτυακής πύλης, σύμφωνα με το άρθρο 115, παρ. 2 του Καν. (ΕΕ) 1303/2013.

12. Αξιολογεί τις αιτήσεις/προτάσεις που υποβάλλονται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ), εφαρμόζοντας την εγκεκριμένη μεθοδολογία και τα εγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης από την Επιτροπή Παρακολούθησης του ΕΠ.

13. Εισηγείται στον Γενικό Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας την έκδοση της απόφασης Ένταξης των Πράξεων στο ΕΠ και μετά την έκδοση τους, τις δημοσιοποιεί.

14. Παρακολουθεί την υλοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων πράξεων και τους δικαιούχους, στη βάση των όρων της απόφασης χρηματοδότησης της πράξης, τις αναληφθείσες δεσμεύσεις, την τήρηση των χρονικών προθεσμιών που τίθενται, καθώς και τη συμμόρφωση τους με τους ισχύοντες ενωσιακούς και εθνικούς κανόνες υλοποίησης καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησής τους. Εντοπίζει προβλήματα κατά τη διάρκεια υλοποίησης των πράξεων και λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την έγκαιρη επίλυσή τους.

15. Εισηγείται στον Γενικό Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας την έκδοση τροποποιήσεων της απόφασης χρηματοδότησης πράξης ή ανάκλησης αυτής. Μεριμνά για τη δημοσιοποίηση των αποφάσεων.

16. Εισηγείται στον Γενικό Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας την έκδοση της βεβαίωσης ολοκλήρωσης πράξης και της απόφασης ολοκλήρωσης πράξεων.

17. Διενεργεί διοικητικές και επιτόπιες επαληθεύσεις κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 21 του ν. 4314/2014 και στις Διαδικασίες του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ), καθώς και στη σχετική Πρόσκληση/Οδηγό Εφαρμογής, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η παράδοση των συγχρηματοδοτούμενων προϊόντων και υπηρεσιών και η πραγματική πραγματοποίηση των δαπανών που δηλώνουν οι δικαιούχοι, η τήρηση χωριστού λογιστικού συστήματος ή επαρκούς λογιστικής κωδικοποίησης, η τήρηση των κανόνων δημοσιότητας, καθώς και η συμμόρφωση των πράξεων προς τους εθνικούς και ενωσιακούς κανόνες.

Στην περίπτωση που στην οικεία πρόσκληση προβλέπεται η δυνατότητα προκαταβολής, ο ΕΦ διενεργεί διοικητική επαλήθευση στο αίτημα του δικαιούχου σύμφωνα με τις διαδικασίες του ΣΔΕ.

18. Στην περίπτωση που οι επιτόπιες επαληθεύσεις διενεργούνται δειγματοληπτικά, τηρεί αρχεία που περιγράφουν και τεκμηριώνουν τη δειγματοληπτική μέθοδο, βάσει της οποίας επιλέγονται οι προς επαλήθευση πράξεις ή οι συναλλαγές τους.

19. Προβαίνει στη διενέργεια έκτακτης επιτόπιας επαλήθευσης, εφόσον έχει σοβαρές ενδείξεις για την ύπαρξη παραβάσεων εθνικού ή ενωσιακού δικαίου και προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες κατά τα προβλεπόμενα στις διαδικασίες του ΣΔΕ.

20. Τηρεί αρχεία στο ΠΣΚΕ και στο ΟΠΣ για τις διοικητικές και επιτόπιες επαληθεύσεις που πραγματοποιούνται και για την παρακολούθηση τυχόν ευρημάτων, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις διαδικασίες του ΣΔΕ.

21. Εισηγείται στον Γενικό Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας την έκδοση της ακύρωσης μέρους ή του συνόλου της δημόσιας συνεισφοράς της πράξης, βάσει πορίσματος διοικητικής ή επιτόπιας επαλήθευσης ή πορίσματος ελέγχου, καταχωρώντας τις αντίστοιχες λογιστικές εγγραφές στο ΟΠΣ. Στην περίπτωση διαπίστωσης παράβασης εθνικού ή ενωσιακού δικαίου, λαμβάνοντας υπόψη το είδος και τη φύση της παράβασης και τις δημοσιονομικές επιπτώσεις, δύναται να προβεί σε ακύρωση μέρους ή του συνόλου της χρηματοδότησης της πράξης από το ΕΠ, καταχωρώντας τις αντίστοιχες λογιστικές εγγραφές στο ΟΠΣ. Τα στοιχεία διαβιβάζονται στις αρμόδιες Αρχές/φορείς, σύμφωνα με τοΣΔΕ.

22. Εισηγείται στον Γενικό Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας την έκδοση απόφασης ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί βάσει των επαληθεύσεων αχρεωστήτως καταβληθείσα δαπάνη, και παρακολουθεί την ανάκτηση των σχετικών ποσών.

23. Παρακολουθεί, όπου απαιτείται, την τήρηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεων από τους δικαιούχους, σύμφωνα με το άρθρο 71 του Καν. (ΕΕ) 1303/2013.

24. Διασφαλίζει ότι οι δικαιούχοι λαμβάνουν πλήρως το συνολικό ποσό της οφειλόμενης επιλέξιμης δαπάνης, το αργότερο 90 ημέρες μετά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης πληρωμής από το δικαιούχο, χωρίς την αφαίρεση ή την παρακράτηση κανενός ποσού και χωρίς την είσπραξη καμίας ειδικής επιβάρυνσης ή άλλου τέλους ισοδύναμου αποτελέσματος που θα επέφερε μείωση των ποσών της επιλέξιμης χρηματοδότησης για τους δικαιούχους.

25. Παρέχει στην Αρχή Πιστοποίησης όλες τις αναγκαίες πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες και τις επαληθεύσεις που πραγματοποιούν για κάθε δαπάνη των πράξεων που διαχειρίζεται, για σκοπούς πιστοποίησης.

26. Παρέχει στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ τα απαιτούμενα στοιχεία, προκειμένου να καταρτιστεί η δήλωση διαχείρισης και ετήσια σύνοψη που αναφέρεται στο άρθρο 125 του Καν. (ΕΕ) 1303/2013.

27. Παρέχει στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ τα απαραίτητα στοιχεία για την κατάρτιση του προγραμματισμού των ετήσιων πιστώσεων του ΕΠ καθώς και για τις χρηματοδοτήσεις (διάθεση ποσών στους λογαριασμούς κάθε συλλογικής απόφασης) του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του ΠΔΕ, σύμφωνα με τις διαδικασίες του ΣΔΕ.

28. Συνεργάζεται με την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την υποβολή απαντήσεων σε σχετικά πορίσματα ελέγχου που διενεργήθηκε στον ίδιο και σε πράξεις που διαχειρίζεται, από τα αρμόδια εθνικά και ενωσιακά ελεγκτικά όργανα.

29. Εξειδικεύει, όπου απαιτείται, τις απαιτήσεις για τη διασφάλιση της τήρησης όλων των εγγράφων σχετικά με τις δαπάνες και τους ελέγχους που απαιτούνται για τη διασφάλιση επαρκούς διαδρομής ελέγχου, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 125, παρ. 4 του Καν. (ΕΕ) 1303/2013 και σύμφωνα με τους κανόνες του ΣΔΕ.

30. Διασφαλίζει την συλλογή και έγκαιρη καταχώριση στο ΠΣΚΕ και στο ΟΠΣ, των απαραίτητων δεδομένων που αφορούν στις παραπάνω αρμοδιότητες διαχείρισης και έχει την ευθύνη για την ακρίβεια, την ποιότητα και πληρότητα των στοιχείων που καταχωρούνται σε αυτά τα πληροφοριακά συστήματα.

31. Έχει την ευθύνη τήρησης αρχείων αντίστοιχων των αρμοδιοτήτων του. Τα αρχεία δύνανται να τηρούνται ηλεκτρονικά στο ΠΣΚΕ και στο ΟΠΣ, σύμφωνα με τις διαδικασίες του ΣΔΕ.

32. Συνεπικουρεί την ΕΥΔ ΕΠΑΝΕΚ για την αξιολόγηση κινδύνων απάτης σε σχέση με τις δράσεις που διαχειρίζεται η ΓΓΕΤ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ΣΔΕ.

33. Προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για τη διαχείριση κινδύνων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ΣΔΕ.

34. Συνεπικουρεί την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ στην εξέταση των καταγγελιών σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ΣΔΕ.

Άρθρο 4

Υποχρεώσεις Ενδιάμεσου Φορέα

Επιπροσθέτως των αρμοδιοτήτων που προσδιορίζονται στο άρθρο 3 της παρούσας, η ΓΓΕΤ αναλαμβάνει τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

1. Προβαίνει σε κατανομή των αρμοδιοτήτων/καθηκόντων που ανατίθενται, στο εσωτερικό της, προκειμένου να διασφαλίζεται η τήρηση της αρχής του διαχωρισμού των καθηκόντων, ιδιαίτερα μεταξύ των διαδικασιών επιλογής και έγκρισης πράξεων, επαληθεύσεων και πληρωμών. Στην περίπτωση δε που η ΓΓΕΤ είναι και δικαιούχος στο πλαίσιο των πράξεων που διαχειρίζεται, η υλοποίηση των πράξεων θα γίνεται από Μονάδα διαφορετική από τη Μονάδα που είναι αρμόδια για τη διενέργεια των επαληθεύσεων. Υποβάλλει την ως άνω κατανομή αρμοδιοτήτων/καθηκόντων στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ.

2. Ορίζει στέλεχος/στελέχη από αντιπροσωπευτικές οργανωτικές της Μονάδες που εμπλέκονται στις διαδικασίες διαχείρισης, τα οποία θα συμμετέχουν στην Ομάδα της ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την αξιολόγηση κινδύνων απάτης και θα συνεπικουρούν το έργο της καταπολέμησης της απάτης σε σχέση με τις δράσεις που διαχειρίζεται η ΓΓΕΤ. Ο ορισμός των στελεχών γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας και κοινοποιείται στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και στην ΕΥΘΥ.

3. Ορίζει στέλεχος/στελέχη για τη διαχείριση κινδύνων σε σχέση με τις δράσεις που διαχειρίζεται η ΓΓΕΤ. Ο ορισμός των στελεχών γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας και κοινοποιείται στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και στην ΕΥΘΥ.

4. Κοινοποιεί στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ, το νέο οργανόγραμμα της σε περίπτωση μεταβολής ή τροποποίησης του, καθώς και τις ενδεχόμενες μεταβολές ή τροποποιήσεις στις διαδικασίες διαχείρισης που εφαρμόζει.

5. Δε δύναται να μεταβιβάσει τις αρμοδιότητες που της έχουν ανατεθεί βάσει του άρθρου 3 της παρούσας, σε άλλους ΕΦ, με την επιφύλαξη των άρθρων 34, 37 και 38 του Καν. (ΕΕ) 1303/2013.

6. Κοινοποιεί στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ, πρόγραμμα ενεργειών και περιοδικές αναφορές προόδου στις προθεσμίες που ορίζει η ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και διαμορφώνει τεκμηριωμένες προτάσεις διορθωτικών ή/και προληπτικών ενεργειών, με στόχο την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη διαχείριση και υλοποίηση του ΕΠ.

7. Συνεργάζεται με την ΕΥΚΕ για την εξειδίκευση του εγχειριδίου χρήσης του Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ), ανάλογα με το περιεχόμενο της κάθε Πρόσκλησης ή και Οδηγού Εφαρμογής και, εφόσον απαιτείται, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και της ΕΑΣ. Επίσης, έχει την υποχρέωση να παρέχει υπηρεσίες επιχειρησιακής υποστήριξης των χρηστών του ΠΣΚΕ (help desk) καθ’ όλο το διάστημα υλοποίησης της πράξης.

8. Συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις πληροφόρησης και επικοινωνίας που προσδιορίζονται από το ΣΔΕ, την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και με τις απαιτήσεις που ορίζονται στο άρθρο 115 του Καν. (ΕΕ) 1303/2013 για τις πράξεις που διαχειρίζεται.

9. Αποδέχεται διοικητικές και επιτόπιες επαληθεύσεις από την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ, τόσο στην έδρα της, όσο και στην έδρα του δικαιούχου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διαδικασίες του ΣΔΕ και παρέχει σε αυτήν τα αναγκαία στοιχεία, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η ορθή άσκηση των καθηκόντων που έχουν ανατεθεί.

10. Αποδέχεται επιτόπιους ελέγχους ελεγκτικών αρχών/ οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εθνικών ελεγκτικών αρχών, τόσο στην έδρα της όσο και στους χώρους υλοποίησης των πράξεων που διαχειρίζεται, και διευκολύνει τον έλεγχο, προσκομίζοντας οποιοδήποτε στοιχείο που αφορά στην εκτέλεση της πράξης, εφόσον ζητηθούν.

11. Έχει την ευθύνη για την εφαρμογή διορθωτικών ή/ και προληπτικών μέτρων που την αφορούν.

12. Το προσωπικό της ΓΓΕΤ που απασχολείται σε δραστηριότητες που αφορούν στην αξιολόγηση πράξεων, στις επαληθεύσεις και στις πληρωμές, καθώς και οι εξωτερικοί αξιολογητές/ελεγκτές που ενδεχομένως αξιοποιεί για τις δραστηριότητες αυτές, υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης μη σύγκρουσης συμφερόντων.

Άρθρο 5

Υποχρεώσεις της Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ)

Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ), στο πλαίσιο της παρακολούθησης εφαρμογής της παρούσας απόφασης από τη ΓΓΕΤ, υποχρεούται στην τήρηση των παρακάτω:

1. Κοινοποιεί στη ΓΓΕΤ το Εγχειρίδιο Διαδικασιών ΣΔΕ 2014-2020 και κάθε προσαρμογή, τροποποίηση/αναθεώρησή του.

2. Υποστηρίζει τη ΓΓΕΤ στην ορθή εφαρμογή των διαδικασιών και την ενημερώνει για τις υποχρεώσεις της, συμπεριλαμβανομένης της τήρησης των κανόνων πληροφόρησης και επικοινωνίας, τις μεθοδολογίες και τις διαδικασίες παρακολούθησης των δεικτών εκροών, για την αξιολόγηση κινδύνων απάτης, καθώς και για κάθε ειδικό θέμα που σχετίζεται με το ΣΔΕ.

3. Συντονίζει και εποπτεύει συστηματικά την άσκηση των αρμοδιοτήτων/καθηκόντων της ΓΓΕΤ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα απόφαση και το ΣΔΕ, και εφόσον απαιτείται, λαμβάνει κατάλληλα διορθωτικά μέτρα. Έχει την τελική ευθύνη έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ΕΠ. Στο πλαίσιο παρακολούθησης της ΓΓΕΤ, η ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ:

3.1. Παρακολουθεί την ορθή και έγκαιρη ενημέρωση του ΟΠΣ με τα απαραίτητα δεδομένα υλοποίησης που απαιτούνται για τη χρηματοοικονομική διαχείριση και την επίτευξη των δεικτών, των ορόσημων και των στόχων του πλαισίου επίδοσης, την αξιολόγηση, την παρακολούθηση, τις επαληθεύσεις, καθώς και τις λογιστικές εγγραφές για κάθε πράξη που διαχειρίζεται.

3.2. Εξετάζει τις σχετικές αναφορές του ΟΠΣ, προκειμένου να επιβεβαιώσει την εφαρμογή του προγραμματισμού της ΓΓΕΤ, να αξιολογήσει ενδεχόμενες αποκλίσεις και να διαμορφώσει προτάσεις διορθωτικών ή/και προληπτικών ενεργειών, με στόχο την αποτελεσματικότερη διαχείριση και υλοποίηση του ΕΠ.

3.3. Παρακολουθεί τα αποτελέσματα των επαληθεύσεων που διενεργούνται από τη ΓΓΕΤ.

3.4. Παρακολουθεί τα αποτελέσματα των ελέγχων που διενεργούνται στη ΓΓΕΤ από την Αρχή Ελέγχου και άλλα εθνικά και ευρωπαϊκά ελεγκτικά όργανα/αρχές.

3.5. Παρακολουθεί την εφαρμογή διορθωτικών ή/και προληπτικών μέτρων από τη ΓΓΕΤ.

3.6. Διενεργεί διοικητικές και επιτόπιες επαληθεύσεις στη ΓΓΕΤ και σε δικαιούχους, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η διατήρηση της ικανότητας άσκησης των αρμοδιοτήτων/καθηκόντων που του έχουν ανατεθεί, η διοικητική και δημοσιονομική ικανότητά του για τη διαχείριση των πράξεων και ότι οι αρμοδιότητές του ασκούνται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα απόφαση και στο ΣΔΕ.

3.7. Εισηγείται την τροποποίηση της παρούσας απόφασης, σε περιπτώσεις όπου προκύπτουν αλλαγές στα καθήκοντα που ανατίθενται στη ΓΓΕΤ, όπως αυτά αναγράφονται στα άρθρα 3 και 4.

4. Εισηγείται την τροποποίηση της παρούσας απόφασης, ιδίως ως προς την κατανομή της ενωσιακής στήριξης ανά Άξονα Προτεραιότητας, θεματικό στόχο, και πεδίο παρέμβασης.

5. Διασφαλίζει ότι η Αρχή Πιστοποίησης λαμβάνει τις αναγκαίες πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες και τις επαληθεύσεις για σκοπούς πιστοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό, εποπτεύει και συντονίζει πριν από κάθε αίτημα πληρωμής, αλλά και πριν την εκπόνηση των ετήσιων λογαριασμών, την πληρότητα των πληροφοριών που παρέχονται από την ΓΓΕΤ στην Αρχή Πιστοποίησης.

6. Στις περιπτώσεις που η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» διαπιστώσει τη μη συμμόρφωση της ΓΓΕΤ με τους όρους της παρούσας απόφασης, εισηγείται την ανάκλησή της.

Άρθρο 6

Έναρξη ισχύος

Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 10 Ιουνίου 2020

Ο Υφυπουργός

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!