Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Δελτία Τύπου - Ανακοινώσεις

ΣΕΒΕ Προτεινόμενα άμεσα μέτρα ενίσχυσης ρευστότητας επιχειρήσεων στο πλαίσιο αντιμετώπισης των επιπτώσεων από τον Covid-19

ΣΕΒΕ

Προς:

  • Υπουργό Οικονοµικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα
  • Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Σπυρίδωνα Άδωνι Γεωργιάδη
  • Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό, κ. Χρήστο Γεώργιο Σκέρτσο
  • Υφυπουργό Oικονοµικών, κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο
  • Υφυπουργό Οικονοµικών, κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη
  • Υφυπουργό Οικονοµικών, κ. Γεώργιο Ζαββό
  • Υφυπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Νικόλαο Παπαθανάση
  • Υφυπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Ιωάννη Τσακίρη
  • Διοικητή Τράπεζας της Ελλάδος, κ. Ιωάννη Στουρνάρα
  • Υποδιοικητή Τράπεζας της Ελλάδος, κ. Θεόδωρο Μητράκο
  • Υποδιοικητή Τράπεζας της Ελλάδος, κ. Ιωάννη Μουρµούρα
  • Διοικητικό Συµβούλιο Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών
    • Πρόεδρο, κ. Γεώργιο Χαντζηνικολάου
    • Αντιπρόεδρο, κ. Κώστα Μιχαηλίδη
    • Αντιπρόεδρο, κ. Βασίλη Ράπανο
    • Αντιπρόεδρο, κ. Γεώργιο Ζανιά
    • Μέλος ΔΣ, κ. Κωνσταντίνο Μητρόπουλο
    • Μέλος ΔΣ, κ. Γεώργιο Τανισκίδη
    • Μέλος ΔΣ, κα Χαρούλα Απαλαγάκη

Δελτίο Τύπου

Προτεινόµενα άµεσα µέτρα ενίσχυσης ρευστότητας επιχειρήσεων στο πλαίσιο αντιµετώπισης των επιπτώσεων από τον Covid-19

Αξιότιµοι κύριοι Υπουργοί, 

Η εξάπλωση της νόσου Covid-19 είναι αναµφίβολα ένα πλήγµα στην κοινωνική και οικονοµική συνοχή της χώρας, αλλά και ολόκληρου του κόσµου. Οι ισορροπίες αλλάζουν και οι κυβερνήσεις καλούνται να αντιµετωπίσουν µία άνευ προηγουµένου κρίση, µε τη διασφάλιση της δηµόσιας υγείας να αποτελεί για όλους µας προτεραιότητα. Μέσα σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες που ζούµε η Ελλάδα έχει καταφέρει, µέχρι στιγµής, να διαχειριστεί άρτια το πρόβληµα και να περιορίσει την εξάπλωση της νόσου συγκριτικά µε άλλες χώρες. 

Αντίστοιχα αποτελεσµατικά θεωρούµε ότι η Κυβέρνηση και το χρηµατοπιστωτικό σύστηµα της χώρας µπορεί και πρέπει να αντιµετωπίσουν αποτελεσµατικά τις αντίξοες οικονοµικές συνθήκες που βιώνουν οι επιχειρήσεις της χώρας και δη οι παραγωγικές και εξαγωγικές. Η οικονοµική κρίση που βίωσε η χώρα µας την προηγούµενη δεκαετία και η αδιαµφισβήτητη συµβολή των εξωστρεφών επιχειρήσεων στην οικονοµική µας ανάκαµψη, πρέπει να αποτελέσουν τον οδηγό στον τρόπο διαχείρισης των δύσκολων συνθηκών που επίκεινται. 

Πέραν: 

α. των άµεσων αναγκαίων µέτρων στήριξης από την Κυβέρνηση σε πρώτη φάση σε φορολογικό και ασφαλιστικό επίπεδο για τη στήριξη πληττόµενων επιχειρήσεων και απασχόλησης, τα οποία εξειδικεύονται και επεκτείνονται σταδιακά και µε δεδοµένη τη δέσµευση της Κυβέρνησης για διεύρυνση των επιλέξιµων ΚΑΔ ώστε να καλυφθεί, χωρίς αδικίες, το σύνολο των θιγόµενων επιχειρήσεων 

β. ειδικών µέτρων που θα πρέπει να ληφθούν για τη στήριξη των εξαγωγών και την υποκατάσταση εισαγωγών 

γ. της ανάγκης παροχής κινήτρων όπως η έκπτωση του 25% για την έγκαιρη εκπλήρωση, πέραν των φορολογικών, και των ασφαλιστικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων που συνεχίζουν να είναι σε θέση να είναι απολύτως συνεπείς σε αυτές 

δ. της ανάγκης επιτάχυνσης των χρηµατοδοτήσεων του ΕΣΠΑ και του Αναπτυξιακού Νόµου για τις επιχειρήσεις

είναι γνωστό ότι το µεγαλύτερο πρόβληµα στη χώρα µας για την επιχειρηµατικότητα και γενικότερα για την οικονοµία είναι η έλλειψη ρευστότητας. 

Για άλλη µία φορά, σύµφωνα µε τα στοιχεία της ΤτΕ, τον Ιανουάριο του 2020, ο ετήσιος ρυθµός µεταβολής της συνολικής χρηµατοδότησης της εγχώριας οικονοµίας διαµορφώθηκε σε -1,6% από -1,3% τον προηγούµενο µήνα και η µηνιαία καθαρή ροή ήταν αρνητική κατά 1.974 εκατ. ευρώ. Αναλυτικότερα, η µηνιαία καθαρή ροή της χρηµατοδότησης προς τη γενική κυβέρνηση, τον Ιανουάριο του 2020, ήταν αρνητική κατά 1.166 εκατ. ευρώ, ενώ η µηνιαία καθαρή ροή της συνολικής χρηµατοδότησης προς τον ιδιωτικό τοµέα ήταν αρνητική κατά 807 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, η χρηµατοδότηση προς τις επιχειρήσεις ήταν αρνητική κατά 476 εκατ. ευρώ, προς τους ελεύθερους επαγγελµατίες, τους αγρότες και τις ατοµικές επιχειρήσεις, αρνητική κατά 90 εκατ. ευρώ και προς τους ιδιώτες και τα ιδιωτικά µη κερδοσκοπικά ιδιωτικά ιδρύµατα αρνητική κατά 242 εκατ. Ευρώ. 

Η προαναφερθείσα κατάσταση επιτείνεται µε την κρίση του Covid-19 και για το λόγο αυτό προτείνουµε τα παρακάτω µέτρα άµεσης ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων: 

i. Μεταχρονολογηµένες επιταγές 

Περίπτωση α: Οι µεταχρονολογηµένες επιταγές να έχουν συρθεί στην τράπεζα ή σε factoring προς προεξόφληση και ο κοµιστής να έχει λάβει ήδη χρηµατοδότηση.  Η πρότασή µας είναι οι επιταγές, εφόσον έχουν διακινηθεί πριν τις 30/03/2020, γεγονός το οποίο θα αποδεικνύεται από τα σχετικά πινάκια παράδοσης-παραλαβής επιταγών, στην περίπτωση µη επαρκούς υπολοίπου του εκδότη, εφόσον υπάγεται στους πληττόµενους ΚΑΔ, το ποσό να χρηµατοδοτείται από την τράπεζα ή το factoring προς τον εκδότη ως κεφάλαιο κίνησης µονιµότερου χαρακτήρα µέσω ανοιχτού αλληλόχρεου λογαριασµού διάρκειας έως 3 έτη και περίοδο χάριτος κεφαλαίου το πρώτο έτος, µε εγγύηση Ελληνικού Δηµοσίου και επιτόκιο 0,5% και να µην ζητείται η κάλυψή του από τον δανειοδοτηθέντα κοµιστή. Πρόκειται για µία παραλλαγή του factoring επιταγών χωρίς αναγωγή, όπου το ρόλο της ασφάλισης πίστωσης αναλαµβάνει µέσω εγγύησης το Ελληνικό Δηµόσιο. 

Περίπτωση β: Οι µεταχρονολογηµένες επιταγές να είναι εις χείρας του τελευταίου αποδέκτη, ο οποίος θα είναι ο κοµιστής τους στην τράπεζα την ηµεροµηνία λήξης. Η πρότασή µας είναι οι επιταγές, εφόσον έχουν διακινηθεί πριν τις 30/03/2020, γεγονός το οποίο θα αποδεικνύεται από τα σχετικά πινάκια παράδοσης-παραλαβής επιταγών, να εµφανίζονται προς είσπραξη στην ηµεροµηνία λήξης από τον κοµιστή-τελευταίο οπισθογράφο. Στην περίπτωση µη επαρκούς υπολοίπου του εκδότη, εφόσον υπάγεται στους πληττόµενους ΚΑΔ, το ποσό να χρηµατοδοτείται από την τράπεζα προς τον εκδότη ως κεφάλαιο κίνησης µονιµότερου χαρακτήρα µέσω ανοιχτού αλληλόχρεου λογαριασµού διάρκειας έως 3 έτη και περίοδο χάριτος κεφαλαίου το πρώτο έτος, µε εγγύηση Ελληνικού Δηµοσίου και επιτόκιο 0,5%. 

ii. Χρηµατοδότηση µέσω factoring µε αναγωγή από εκχώρηση απαίτησης. 

Εφόσον η απαίτηση έχει εκχωρηθεί και η χρηµατοδότηση πραγµατοποιήθηκε πριν τις 30/03/2020 και τα εκχωρηθέντα τιµολόγια δεν µπορούν να πληρωθούν στην συµφωνηθείσα ηµεροµηνία, διότι ο ΚΑΔ του εκδότη των εκχωρηθέντων τιµολογίων είναι πληττόµενος από την κρίση, τότε το ποσό να χρηµατοδοτείται είτε από το factoring απευθείας, είτε από την τράπεζα προς το factoring για τον εκδότη των τιµολογίων ως κεφάλαιο κίνησης µονιµότερου χαρακτήρα µέσω ανοιχτού αλληλόχρεου λογαριασµού διάρκειας έως 3 έτη και περίοδο χάριτος κεφαλαίου το πρώτο έτος, µε εγγύηση Ελληνικού Δηµοσίου και επιτόκιο 0,5%.

iii. Άµεση επιστροφή του 90% του πιστωτικού ΦΠΑ των εξαγωγικών επιχειρήσεων, όπως αυτό προκύπτει σύµφωνα µε τις δηλώσεις ΦΠΑ που έχουν υποβληθεί έως την 31/03/2020 µε συµψηφισµό φορολογικών υποχρεώσεων, ενώ το υπόλοιπο 10% να καταβληθεί σε επόµενο χρόνο µετά τη διενέργεια του σχετικού ελέγχου. 

Με τους παραπάνω τρόπους διασφαλίζεται η άµεση οµαλή ρευστότητα στην αγορά, µε σκοπό την πληρωµή προµηθευτών εξωτερικού και εσωτερικού και λοιπών υποχρεώσεων, το πρόβληµα δεν µετατίθεται για µετά από 75 ηµέρες και γενικότερα για επόµενο χρονικό διάστηµα κατά τη διάρκεια του οποίου η αγορά θα στερηθεί πολύτιµης ρευστότητας, αξιοποιούνται µε το βέλτιστο τρόπο η παρεχόµενη από την ΕΚΤ συµπληρωµατική ρευστότητα και το Ελληνικό Δηµόσιο χρησιµοποιεί στοχευµένα µε εξαιρετικό τρόπο τις εγγυήσεις του. 

iv. Συµβάσεις - συµφωνητικά χρηµατοδοτικής µίσθωσης (leasing) ακινήτου ή άλλου πάγιου εξοπλισµού που έχουν συναφθεί πριν τις 15/03/2020. 

Με το σκεπτικό ότι πρόκειται φορολογικά για καταβολή µισθωµάτων προτείνουµε σε αντιστοίχιση µε το αντίστοιχο µέτρο που ορθώς έχει θεσπιστεί για την απαλλαγή καταβολής του 40% του µισθώµατος επαγγελµατικών µισθώσεων και µισθώσεων κύριας κατοικίας για τους µήνες Μάρτιο και Απρίλιο 2020, την εφαρµογή του για τους πληττόµενους ΚΑΔ και για το ίδιο χρονικό διάστηµα σε όλες τις συµβάσεις leasing και το εναποµείναν 40% να συσσωρευτεί και αποπληρωθεί στις εταιρείες leasing ως άτοκο balloon payment στη λήξη της µισθωτικής περιόδου. 

v. Συµφωνητικά µακροχρόνιας µίσθωσης αυτοκινήτων (operating leasing) που έχουν συναφθεί πριν τις 15/03/2020. 

Με το σκεπτικό ότι πρόκειται φορολογικά για καταβολή µισθωµάτων προτείνουµε σε αντιστοίχιση µε το αντίστοιχο µέτρο που ορθώς έχει θεσπιστεί για την απαλλαγή καταβολής του 40% του µισθώµατος επαγγελµατικών µισθώσεων και µισθώσεων κύριας κατοικίας για τους µήνες Μάρτιο και Απρίλιο 2020, την εφαρµογή του για τους πληττόµενους ΚΑΔ και για το ίδιο χρονικό διάστηµα σε όλες τις συµβάσεις µακροχρόνιας µίσθωσης αυτοκινήτων. 

Από την πρότασή µας είναι προφανές ότι και οι συνεργάτες µας εκµισθώτριες εταιρείες µίσθωσης αυτοκινήτων θα έχουν έλλειµµα ρευστότητας, το οποίο επιδεινώνεται ακόµα περισσότερο από την κατάρρευση και της κατηγορίας της βραχυχρόνιας µίσθωσης, λόγω ανυπαρξίας του τουριστικού κλάδου και των επαγγελµατικών µετακινήσεων.

Για το λόγο αυτό προτείνουµε για το υπολειπόµενο 40% τη χορήγηση χρηµατοδότησης από τις τράπεζες προς τις εταιρείες εκµίσθωσης αυτοκινήτων ως κεφάλαιο κίνησης µονιµότερου χαρακτήρα µέσω ανοιχτού αλληλόχρεου λογαριασµού διάρκειας έως 3 έτη και περίοδο χάριτος κεφαλαίου το πρώτο έτος, µε εγγύηση Ελληνικού Δηµοσίου και επιτόκιο 0,5%. 

Παρακαλούµε για τις δικές σας ενέργειες και παραµένουµε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω συνεργασία.

Με ιδιαίτερη εκτίµηση,
Για τον ΣΕΒΕ

Δρ. Γεώργιος Κωνσταντόπουλος
Πρόεδρος

Παναγιώτης Χασάπης
Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!