Ο. 3066/2024 Οδηγίες για το NCTS Φάση 5
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΑΑΔΕ Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & ΕΦΚ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΤΜΗΜΑ Β’ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ/ΥΠ. Β΄/ΤΜ. Ζ΄ Ταχ. Δ/νση : Πειραιώς 180 Ταχ. Κώδικας : 17778 Ταύρος Πληροφορίες : Τηλέφωνο : 2131410632 2131410633 2131356723 2131356734 E-Mail : dtd@aade.gr Url : www.aade.gr |
ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΑΔΑ: 9ΟΝΗ46ΜΠ3Ζ-ΠΕ8 Αθήνα, 23 Δεκεμβρίου 2024 Αριθ. Πρωτ.: Ο. 3066 ΠΡΟΣ Πίνακας Διανομής |
Θέμα: «Οδηγίες για το NCTS Φάση 5»
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΟΔΗΓΙΩΝ Α) ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Οδηγίες που αφορούν στην ενημέρωση σχετικά με την παραγωγική λειτουργία της φάσης 5 του NCTS. Β) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Παρέχονται οδηγίες προς τις τελωνειακές Αρχές για τις νέες διαδικασίες που θα εφαρμόζονται μετά την θέση σε λειτουργία του NCTS φάση 5, σύμφωνα με την εφαρμογή των διατάξεων του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (Καν.(ΕΕ) 2013/952), του κατ’ εξουσιοδότηση Καν.(ΕΕ) 2015/2446 και εκτελεστικού Καν. (ΕΕ)2015/2447. Γ) ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Πεδίο εφαρμογής των οδηγιών αποτελούν τα Τελωνεία, συνοριακά και εσωτερικά καθώς και οικονομικοί φορείς, εγκεκριμένοι και μη |
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
α) Γενικά
Το Νέο Μηχανογραφημένο Σύστημα Διαμετακόμισης (στο εξής NCTS – New Computerised Transit System) φάση 5 αποτελεί μια σημαντική αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων των τελωνείων τα οποία χρησιμοποιούνται διευρωπαϊκά και έχει σκοπό την βελτιστοποίηση και διασφάλιση της μεταφοράς εμπορευμάτων υπό το καθεστώς της διαμετακόμισης.
Η αναβάθμιση αυτή υπαγορεύεται από τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα (Καν.(ΕΕ) 2013/952 - UCC) προς την κατεύθυνση της πληρέστερης εναρμόνισης των διαδικασιών διαμετακόμισης με τις απαιτήσεις δεδομένων του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (UCC data requirements), ενισχύοντας ταυτόχρονα την βελτίωση των τελωνειακών διαδικασιών, την ασφάλεια των μεταφορών και την αποτελεσματικότητα για τους οικονομικούς φορείς.
Το NCTS φάση 5 θα εξακολουθεί να χρησιμοποιείται για κινήσεις Ενωσιακής και Κοινής διαμετακόμισης, όπως και για τον έλεγχο κινήσεων που καλύπτονται από διαδικασία TIR στα τελωνειακά σύνορα της Ε.Ε.
Η αναβάθμιση στην φάση 5 εισάγει αλλαγές σε απαιτήσεις δεδομένων (δεδομένα, δομές και κωδικούς στις διασαφήσεις διαμετακόμισης), σύμφωνα με το Μοντέλο Τελωνειακών Δεδομένων της Ε.Ε. (EU Customs Data Model-EUCDM) .
Το EUCDM αποτελεί πρότυπο για Διευρωπαϊκά Τελωνειακά Συστήματα σε εναρμόνιση με το μοντέλο δεδομένων του Παγκόσμιου Οργανισμού Τελωνείων (WCO Data Model) και είναι το τεχνικό εργαλείο το οποίο διαμορφώνει τις απαιτήσεις δεδομένων που καθιερώνονται από την νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποτελεί μοναδική και επιτακτική δεξαμενή πληροφορίας για τις εθνικές τελωνειακές διοικήσεις που επιδιώκουν την ανάπτυξη τεχνικών εφαρμογών στα ηλεκτρονικά συστήματά τους.
Οι απαιτήσεις δεδομένων του EUCDM προβλέπονται στον κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ)2015/2446, ενώ οι μορφές δεδομένων και οι κωδικοί τους στον εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ)2015/2447.
Οι απαιτήσεις δεδομένων για Αιτήσεις και Τελωνειακές Αποφάσεις προβλέπονται στο Παράρτημα Α του Καν (ΕΕ) 2015 / 2446, για διασαφήσεις και γνωστοποιήσεις στο Παράρτημα Β του ιδίου Κανονισμού, ενώ για την πρόσβαση στο σύστημα των Οικονομικών Φορέων και άλλων προσώπων στο Παράρτημα 12-01 του Καν (ΕΕ) 2015/2446.
β) Ποιους αφορά το NCTS φάση 5:
- Εθνικές τελωνειακές διοικήσεις που χρησιμοποιούν το NCTSP5 για την υπαγωγή εμπορευμάτων στο καθεστώς διαμετακόμισης.
- Εθνικές τελωνειακές διοικήσεις που χρησιμοποιούν το NCTSP5 για την ολοκλήρωση των διατυπώσεων εξαγωγής και εξόδου, στις περιπτώσεις όπου η εξαγωγή ακολουθείται από διαμετακόμιση.
- Οικονομικούς φορείς που χρησιμοποιούν NCTS-P5 στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους που σχετίζεται με το καθεστώς διαμετακόμισης.
γ) Ποιες οι Αλλαγές στο NCTS φάση 5:
- Νέα στοιχεία και ροές εργασιών στο σύστημα: δύο νέες ροές εργασιών έχουν προστεθεί – ένας νέος ρόλος Τελωνείου Καταγραφής Συμβάντος (Office of Incident Registration) για την αναφορά των συμβάντων κατά την μεταφορά (ρόλος “INC”) και ένας νέος ρόλος Τελωνείο Εξόδου για την Διαμετακόμιση (Office of Exit for Transit) για την διαχείριση των ελέγχων ασφάλειας και προστασίας πριν τα εμπορεύματα εξέλθουν της περιοχής ασφάλειας (τελωνειακό έδαφος Ε.Ε., Νορβηγία και Ελβετία). Στη φάση 5 3 εισάγεται και η δυνατότητα Ειδοποίησης Προσκόμισης των Εμπορευμάτων (Presentation Notification) για την διαχείριση διασαφήσεων που έχουν υποβληθεί πριν την παρουσίαση των εμπορευμάτων
- Βελτιωμένες απαιτήσεις δεδομένων: οι διασαφήσεις διαμετακόμισης απαιτούν στο εξής εξαψήφιο (τουλάχιστον) κωδικό συστήματος εναρμονισμένης ονοματολογίας (HS code) και λεπτομερέστερα στοιχεία που αφορούν στην παρακολούθηση των εγγυήσεων, σε εφαρμογή αυστηρότερων πρωτοκόλλων που αφορούν δεδομένα της ΕΕ. Οι Εγκεκριμένοι Οικονομικοί Φορείς θα πρέπει να καταχωρούν έναν αριθμό αναφοράς τοποθεσίας (location reference number) όπως και έναν αριθμό αναφοράς της άδειας που κατέχουν για κάθε διασάφηση διαμετακόμισης
- Βελτιωμένη ανταλλαγή μηνυμάτων και διαλειτουργιών: το NCTS φάση 5 συνδέεται στενά με την λειτουργία άλλων τελωνειακών ηλεκτρονικών συστημάτων όπως το AES (Automated Export System) προς πληρέστερη παρακολούθηση των περιπτώσεων όπου η εξαγωγή ακολουθείται από την διαμετακόμιση και υποστηρίζει την ψηφιακή διαχείριση του MRN (Master Reference Number) ή του ΣΕΔ (Συνοδευτικού Εγγράφου διαμετακόμισης) και την χρήση γραμμωτών κωδίκων (barcodes) αντί για προσκόμιση εγγράφων σε χαρτί
- Μετάβαση από την προηγούμενη φάση 4: Κατά την διάρκεια της μεταβατικής περιόδου οι οικονομικοί φορείς πρέπει να διασφαλίσουν συμβατότητα με τις απαιτήσεις της φάσης 5, πράγμα που απαιτεί ρυθμίσεις παραμέτρων λογισμικού, ιδίως για φορείς που χρησιμοποιούν εμπορικό λογισμικό για την διαμετακόμιση, προκειμένου να εντάξουν τις απαιτούμενες εξουσιοδοτήσεις
Πιο αναλυτικά:
Α. ΕΝΩΣΙΑΚΗ ΔΙΑΜΕΤΑΚΟΜΙΣΗ
Δυνατότητα προ υποβολής διασάφησης διαμετακόμισης:
Στο NCTS φάση 5, η υποβολή διασάφησης (μήνυμα ΙΕ015) μπορεί να είναι εφικτή 30 ημέρες πριν την οριστική ημερομηνία υποβολής της διασάφησης και έναρξης της κίνησης. Η ενέργεια αυτή ονομάζεται προ υποβολή διασάφησης. Η διασάφηση δεν μπορεί να τροποποιηθεί μετά την οριστική υποβολή της.
Στη φάση της προ υποβολής, η τροποποίηση των στοιχείων της διασάφησης είναι εφικτή επιτρέποντας αλλαγές σε επίπεδο:
- Στοιχείων αποστολής
- Στοιχείων που αφορούν στον αποστολέα και στον παραλήπτη και
- Στοιχείων που αφορούν στα εμπορεύματα
Ο υποβάλλων την διασάφηση (με δυνατότητα προ υποβολής 30 ημερών) θα πρέπει στη συνέχεια να προσκομίσει τα εμπορεύματα στο τελωνείο αναχώρησης προκειμένου η κίνηση να προχωρήσει. Αν χρειάζονται αλλαγές στα στοιχεία της διασάφησης, ο υποβάλλων έχει την δυνατότητα να ζητήσει την ακύρωση, την τροποποίηση είτε την επανυποβολή της .
Διαχείριση εγγυήσεων κατά την μεταβατική περίοδο:
Η προσκόμιση εγγύησης προκειμένου να αρχίσει μία πράξη διαμετακόμισης παραμένει απαραίτητη προϋπόθεση και στην φάση 5. Μετά την μετάβαση από την φάση 4 στην φάση 5 του NCTS δεν θα είναι πλέον δυνατή η υποβολή διασάφησης και η χρεοπίστωση του ποσού 4 αναφοράς στο NCTS 4. Σχετικά με τις κινήσεις διαμετακόμισης που είχαν αρχίσει πριν την μετάβαση στην φάση 5 θα παραμένουν προσωρινά ανοικτές έως την λήξη τους στο NCTS 4, ενώ παράλληλα νέες κινήσεις διαμετακόμισης θα μπορούν να διαχειρίζονται μέσω NCTS5. Το ποσό εγγύησης που θα οφείλεται στις Τελωνειακές Αρχές από «παλαιές» κινήσεις θα πιστώνεται στο NCTS 4 μετά τη λήξη κάθε αποστολής. Κάθε κίνηση που έχει υποβληθεί μέσω NCTS 4 θα πρέπει να περαιώνεται μέσω NCTS 4.
Νέες υποχρεώσεις Εγκεκριμένων Οικονομικών Φορέων:
Ο εγκεκριμένος φορέας που υποβάλει μια διασάφηση διαμετακόμισης στο NCTS 5 υποχρεούται να καταχωρεί τον αριθμό αναφοράς της άδειας (authorization reference number) της οποίας είναι κάτοχος, έτσι ώστε να είναι εφικτός στο σύστημα ο έλεγχος της ισχύος και της νόμιμης χρήσης του κατάλληλου τύπου της άδειας.
Επιπλέον, κατά την υποβολή μιας διασάφησης διαμετακόμισης μέσω NCTS 5, o εγκεκριμένος αποστολέας ή παραλήπτης ο οποίος διαχειρίζεται εμπορεύματα με χρήση απλουστευμένης διαδικασίας υποχρεούται να καταχωρεί ως πρόσθετο αναγνωριστικό, τον «αριθμό αναφοράς τοποθεσίας» (data group location of goods) δηλαδή του τόπου όπου βρίσκονται οι εγκεκριμένες εγκαταστάσεις στις οποίες αρχίζει ή περατώνεται η αποστολή των εμπορευμάτων.
Λόγω περιορισμένης λειτουργικότητας της παρούσας έκδοσης της νέας εφαρμογής δεν θα υπάρχει δυνατότητα διασύνδεσης με το διευρωπαϊκό Σύστημα Τελωνειακών Αποφάσεων (CDMS), και συνεπώς θα πρέπει να πραγματοποιείται εισαγωγή των στοιχείων καθώς και των οποιονδήποτε τροποποιήσεων ή τυχόν ακύρωσης των αδειών που έχουν εκδοθεί μέσω του CDMS, στο νέο σύστημα.
Ενοποίηση μηνυμάτων απόρριψης :
Στην φάση 5 το μήνυμα ΙΕ005 Απόρριψη Τροποποίησης (Amendment Rejection), ΙΕ016 Απόρριψη διασάφησης (Declaration rejected) και ΙΕ062 Απόρριψη Αιτήματος για Απελευθέρωση (Release Request rejection) έχουν συγχωνευθεί στο μήνυμα ΙΕ056 Απόρριψη στο Τελωνείο Αναχώρησης (Rejection from Office of Departure).
To νέο μήνυμα ΙΕ057 Απόρριψη από το Τελωνείο Προορισμού (Rejection from Office of Destination) ενοποιεί το μήνυμα ΙΕ008 Απόρριψη Ειδοποίησης Άφιξης (Arrival Notification rejection) και το μήνυμα ΙΕ058 Απόρριψη Παρατηρήσεων Εκφόρτωσης (Unloading Remarks rejection).
Αναζήτηση πληροφοριών για την κίνηση:
Υπενθυμίζεται ότι, οποιοδήποτε εμπλεκόμενο στην κίνηση τελωνείο μπορεί να στείλει ένα μήνυμα ΙΕ027 Αίτημα για Κίνηση Διαμετακόμισης (Transit Movement Query) στο τελωνείο αναχώρησης με βάση το MRN προκειμένου να πάρει τα στοιχεία της κίνησης.
Ενημέρωση για αποτέλεσμα ανάλυσης κινδύνων πριν η αποστολή εξέλθει της περιοχής ασφάλειας και προστασίας (Ε.Ε., Νορβηγία, Ελβετία) – Η διαδικασία στο τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση:
Στην περίπτωση που η διασάφηση διαμετακόμισης χρησιμοποιείται για τον έλεγχο ασφάλειας και προστασίας, το τελωνείο αναχώρησης αποστέλλει στο τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση το μήνυμα ΙΕ160 Αναμενόμενη Έξοδος για την Διαμετακόμιση (Anticipated Exit for Transit), το οποίο περιέχει τόσο στοιχεία δήλωσης διαμετακόμισης όσο και συνοπτικής διασάφισης εξόδου και αποτελέσματα ανάλυσης κινδύνων. Τα αποτελέσματα ανάλυσης 5 κινδύνων αποστέλλονται μόνο στην περίπτωση που το τελωνείο αναχώρησης ανήκει στον χώρο ασφάλειας και προστασίας.
Με την άφιξη των εμπορευμάτων στο τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση, το σύστημα πραγματοποιεί έναν αυτόματο έλεγχο ανάλυσης κινδύνων προκειμένου να εγκριθεί η έξοδος των εμπορευμάτων από τον χώρο ασφάλειας και προστασίας και η κίνηση να συνεχίσει την διαδρομή της προς το τελωνείο προορισμού.
Το τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση κοινοποιεί στο τελωνείο αναχώρησης ότι εγκρίθηκε η έξοδος της αποστολής από το έδαφος ασφάλειας και προστασίας αποστέλλοντας το μήνυμα ΙΕ168. Εφόσον το τελωνείο αναχώρησης ανήκει στον χώρο ασφάλειας και προστασίας το μήνυμα ΙΕ168 περιέχει και τα αποτελέσματα κινδύνων με κριτήρια ασφάλειας και προστασίας.
Όταν η εξαγωγή ακολουθείται από διαμετακόμισηΔιεπαφή NCTS με AES (Automated Export System):
Όταν τα εμπορεύματα απελευθερώνονται για εξαγωγή και ακολουθεί το καθεστώς της εξωτερικής διαμετακόμισης, τελωνείο εξόδου θα καταστεί το τελωνείο αναχώρησης για την διαμετακόμιση, σύμφωνα με το άρθρο 329(5) του Εκτελεστικού Καν.(ΕΕ) 2015/2447.
Στην περίπτωση που ακολουθεί διαμετακόμιση, εκτός εξωτερικής διαμετακόμισης, τελωνείο εξόδου θα καταστεί το τελωνείο αναχώρησης για την διαμετακόμιση με την προϋπόθεση ότι το τελωνείο προορισμού:
- Είτε βρίσκεται σε χώρα Κοινής διαμετακόμισης [άρθρο 329(6)(α)]
- Είτε βρίσκεται στα σύνορα με το τελωνειακό έδαφος της Ε.Ε. και τα εμπορεύματα εξέρχονται αυτού του εδάφους, αφού διήλθαν από χώρα ή έδαφος εκτός τελωνειακού εδάφους της Ένωσης
Το MRN της διασάφησης εξαγωγής καταχωρείται στην ομάδα δεδομένων «Προηγούμενα Έγγραφα» (Previous Documents).
Επειδή η διεπαφή του νέου συστήματος με Αυτοματοποιημένο Σύστημα Εξαγωγών (AES) δεν θα υφίσταται έως την έναρξη λειτουργίας του AES στην χώρα μας, με την εφαρμογή του νέου συστήματος η διαχείριση των περιπτώσεων εξαγωγής τις οποίες ακολουθεί η διαδικασία διαμετακόμισης (export followed by transit) θα πρέπει να διαχειρίζονται χειρόγραφα.
Β. ΚΟΙΝΗ ΔΙΑΜΕΤΑΚΟΜΙΣΗ
Το Νέο Μηχανογραφημένο Σύστημα Διαμετακόμισης είναι ένα ψηφιακό σύστημα που ανέπτυξε η Ε.Ε. για την διαχείριση εμπορευμάτων σε διαμετακόμιση μεταξύ των χωρών μερών της Σύμβασης για την Κοινή Διαμετακόμιση (Common Transit Convention – CTC).
Σκοπός της Σύμβασης είναι η ευκολότερη μεταφορά των εμπορευμάτων μεταξύ Ε.Ε. και των χωρών Κοινής Διαμετακόμισης (Νορβηγία, Ισλανδία, Ελβετία (και Lichtenstein), Βόρεια Μακεδονία, Σερβία, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ουκρανία). Με την διευκόλυνση της Σύμβασης οι διατάξεις και κανόνες που αφορούν στις απλουστευμένες διαδικασίες όπως η αμοιβαία αναγνώριση των εγγυήσεων για τις πράξεις διαμετακόμισης και η ελαχιστοποίηση των ελέγχων μειώνουν το κόστος για τους Οικονομικούς Φορείς και δίνουν την δυνατότητα περισσότερης ευελιξίας στον καθορισμό του τόπου εκτελωνισμού στο έδαφος της Ε.Ε.
Οι Χώρες Κοινής διαμετακόμισης στις οποίες θα ισχύει η νέα φάση 5 του NCTS θα επωφεληθούν των βελτιώσεων που επιφέρει η λειτουργία του στις συναλλαγές τους με τα Κ-Μ τη ΕΕ.
Γ. ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΗ ΔΟΜΗ (ΕΠΙΠΕΔΑ) ΤΗΣ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΔΙΑΜΕΤΑΚΟΜΙΣΗΣ
- Εισαγωγή ‘’επιπέδων διασάφησης’’ - House consignment (νέο) της οποίας τα δεδομένα περιέχουν πληροφορίες που αφορούν στο επί μέρους συμβόλαιο μεταφοράς το οποίο έχει εκδοθεί από διαμεταφορέα (freight forwarder) ή μεταφορέα αεροπορικών μεταφορών ή πράκτορα ή ταχυδρομικό φορέα. Η House consignment αποτελεί υποσύνολο της συνολικής μεταφοράς (Consignment) η οποία αφορά στο σύνολο των εμπορευμάτων που καλύπτονται από συμβόλαιο μεταφοράς μεταξύ του αποστολέα/φορτωτή και του μεταφορέα
Κατά συνέπεια στη νέα φάση χρησιμοποιούνται τα εξής ‘’επίπεδα’’ στη διασάφηση διαμετακόμισης:
- Επίπεδο “D” : Στοιχείο που απαιτείται σε επίπεδο τίτλου διασάφησης (declaration header) – Πληροφορία που αφορά το σύνολο της διασάφησης
- Επίπεδο “MC” : Στοιχείο που απαιτείται σε επίπεδο κύριας αποστολής (Master Consignment level) – Πληροφορία που αφορά το συμβόλαιο μεταφοράς μεταξύ μεταφορέα και άμεσου συμβαλλόμενου μέρους
- Επίπεδο “HC” : Στοιχείο που απαιτείται σε υπο-επίπεδο αποστολής House Consignment – Πληροφορία που αφορά στο επί μέρους συμβόλαιο μεταξύ διαμεταφορέα και αεροπορικού κοινού μεταφορέα ή πράκτορα. Στις περιπτώσεις ύπαρξης συμφωνίας άμεσης μεταφοράς με μεταφορέα, αυτή η πληροφορία θα πρέπει να δηλώνεται σε αυτό το επίπεδο.
- Επίπεδο “HI”: Στοιχείο που απαιτείται σε περαιτέρω υπο-επίπεδο House Consignment Goods Item level – Πληροφορία σε υπο-επίπεδο που πηγάζει από διαφορετικές θέσεις της φορτωτικής και αναφέρεται στην ισχύουσα House Consignment
- Παρόμοιοι τύποι δεδομένων τοποθετούνται σε ομάδες:
- Τελωνεία (στα οποία έχουν προστεθεί νέοι ρόλοι)
- Πρόσωπα(Μέρη)
- Ομάδες δεδομένων σχετικές με έγγραφα
Δ. ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΑ ΤΕΛΩΝΕΙΑ ΑΝΑ ΡΟΛΟ
ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ:
- Δυνατότητα υποβολής της διασάφησης διαμετακόμισης πριν την οριστική προσκόμιση των εμπορευμάτων (προθεσμία 30 ημέρες)
- Δυνατότητα διόρθωσης/τροποποίησης της διασάφησης διαμετακόμισης που έχει προυποβληθεί
- Δυνατότητα ακύρωσης της διασάφησης διαμετακόμισης που έχει προ-υποβληθεί
Υποβολή διασάφησης διαμετακόμισης πριν την προσκόμιση των εμπορευμάτων:
O δικαιούχος του καθεστώτος διαμετακόμισης θα στείλει αρχικά στο τελωνείο αναχώρησης μια προ-υποβολή διασάφησης διαμετακόμισης (Pre-lodged Declaration) με το μήνυμα ΙΕ015, επιλέγοντας ως τύπο διασάφησης “D” (Additional Declaration Type). Σε μεταγενέστερο χρόνο, υποχρεούται να ειδοποιήσει το τελωνείο αναχώρησης για την προσκόμιση των εμπορευμάτων με το μήνυμα IE170 “Γνωστοποίηση Προσκόμισης” (Presentation Notification – Prelodged Declaration), το οποίο περιέχει πληροφορίες και για τον τόπο που βρίσκονται τα εμπορεύματα (Location of Goods).
Ο χρονομετρητής (timer) Αναμονή για Ειδοποίηση Προσκόμισης (Awaiting for Presentation Notification) διαρκεί έως 30 ημέρες και αρχίζει την καταμέτρηση έως η Γνωστοποίηση Προσκόμισης για την προ-υποβολή διασάφησης διαμετακόμισης ληφθεί από τον δικαιούχο του καθεστώτος.
Το μήνυμα ΙΕ170 Γνωστοποίηση Προσκόμισης υποβάλλεται μόνο σε περίπτωση που το φορτηγό και τα εμπορεύματα προσκομίζονται στο τελωνείο αναχώρησης.
Η προ-υποβολή διασάφησης διαμετακόμισης λήγει αυτομάτως στο σύστημα μετά την παρέλευση των 30 ημερών.
Με την λήψη του μηνύματος ΙΕ170 από το τελωνείο αναχώρησης, παύει ο χρονομετρητής Αναμονή για Γνωστοποίηση Προσκόμισης.
Διόρθωση/Τροποποίηση της προ-υποβολής διασάφησης διαμετακόμισης:
- Είναι εφικτή όταν ακόμα είναι ενεργός ο χρονομετρητής Αναμονής για Γνωστοποίηση Προσκόμισης
- Ο δικαιούχος του καθεστώτος μπορεί να διορθώσει μια διασάφηση διαμετακόμισης που έχει προ-υποβληθεί επιλέγοντας το μήνυμα ΙΕ013 Τροποποίηση Διασάφησης (Declaration Amendment)
- Η κατάσταση της κίνησης παραμένει Σε Προ-υποβολή (Pre-Lodged)
Η διασάφηση διαμετακόμισης μπορεί να διορθωθεί μόνο κατά την διάρκεια της προ-υποβολής και από την υποβολή έως ότου η διασάφηση να γίνει δεκτή.
Μπορεί να τροποποιηθεί μετά την αποδοχή της μέχρι την απελευθέρωσή της για διαμετακόμιση με συγκεκριμένους περιορισμούς όπως τα εμπορεύματα δεν μπορεί να είναι διαφορετικής φύσης από τα αρχικά δηλωθέντα και η κατάσταση της κίνησης να μην είναι «υπό διαδικασία ελέγχου».
Το μήνυμα ΙΕ013 χρησιμοποιείται για διόρθωση και τροποποίηση της διασάφησης.
Ακύρωση της προ-υποβολής της διασάφησης διαμετακόμισης:
- Είναι εφικτή όταν ο χρονομετρητής Αναμονή για Γνωστοποίηση Προσκόμισης είναι ενεργός
- Ο δικαιούχος του καθεστώτος μπορεί να ακυρώσει μια προ-υποβολή διασάφησης διαμετακόμισης επιλέγοντας το μήνυμα ΙΕ014 Αίτημα Ακύρωσης (Invalidation Request)
- To τελωνείο αναχώρησης αποστέλλει θετική απάντηση για την ακύρωση της διασάφησης με το μήνυμα ΙΕ009
- Η κατάσταση της κίνησης αλλάζει σε «Ακυρωθείσα» (Cancelled)
Ο δικαιούχος του καθεστώτος μπορεί να ζητήσει από το Τελωνείο αναχώρησης να ακυρώσει την διασάφηση διαμετακόμισης είτε μετά την αποδοχή αλλά πριν την απελευθέρωση της κίνησης (όταν η εγγύηση δεν είναι ακόμα σε ισχύ και ο οικονομικός φορέας αποφασίζει να ακυρώσει την κίνηση κάνοντας χρήση του μηνύματος ΙΕ014), είτε μετά την απελευθέρωση για διαμετακόμιση. Στην τελευταία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει χρήση του μηνύματος ΙΕ014 (απορρίπτεται) και η ακύρωση είναι εφικτή με άλλα μέσα εκτός διαχείρισης μέσω ηλεκτρονικού συστήματος, δηλαδή εκτός μηνυμάτων στο NCTS αλλά ξεχωριστά από το σύστημα.Το αίτημα ακύρωσης δεν γίνεται επίσης αποδεκτό όταν η κατάσταση της κίνησης είναι «υπό διαδικασία ελέγχου»
Ακύρωση στο τελωνείο Αναχώρησης:
O δικαιούχος του καθεστώτος διαμετακόμισης υποβάλει το μήνυμα ΙΕ014 Αίτημα για Ακύρωση της Δήλωσης (Declaration Invalidation Request) στο Τελωνείο Αναχώρησης, παραθέτοντας και το MRN που αναφέρεται στη διασάφηση η οποία προηγουμένως είχε γίνει αποδεκτή και σε κατάσταση Απελευθερωμένη.
Oι κυριότερες περιπτώσεις όπου μια διασάφηση διαμετακόμισης είναι εφικτό να ακυρωθεί μετά την κατάσταση Απελευθερωμένη είναι:
- ενωσιακά εμπορεύματα έχουν δηλωθεί εκ παραδρομής για διαδικασία διαμετακόμισης που εφαρμόζεται στα μη ενωσιακά εμπορεύματα
- εμπορεύματα έχουν εκ παραδρομής δηλωθεί σε περισσότερες από μια διασαφήσεις διαμετακόμισης
- εμπορεύματα έχουν υπαχθεί κατά λάθος σε καθεστώς διαμετακόμισης αντί για ένα άλλο καθεστώς
Τα εξής σενάρια είναι πιθανά:
- Το μήνυμα ΙΕ014 απορρίπτεται αυτόματα από το Τελωνείο Αναχώρησης
- Ο δικαιούχος του καθεστώτος υποβάλει το αίτημα ακύρωσης με άλλα μέσα εκτός ηλεκτρονικών
- Αν το Τελωνείο Αναχώρησης εγκρίνει την ακύρωση της διασάφησης, ακυρώνει αυτόβουλα τη διασάφηση λαμβάνοντας απόφαση ακύρωσης.
- Το μήνυμα ΙΕ010 Ειδοποίηση Ακύρωσης (Invalidation Notification) από το Τελωνείο Αναχώρησης προωθείται στα λοιπά εμπλεκόμενα στην κίνηση τελωνεία
- Το μήνυμα ΙΕ901 Κοινοποίηση Ακύρωσης (Cancellation Acknowledgement) έχει διαγραφεί από το NCTS φάση 5, γεγονός που απαλλάσσει τα εμπλεκόμενα στην κίνηση τελωνεία να γνωστοποιήσουν την λήψη του μηνύματος ΙΕ010.
H ακύρωση μιας διασάφησης διαμετακόμισης δεν είναι εφικτή μετά την λήψη των μηνυμάτων ΙΕ168 Γνωστοποίηση Εξόδου από το έδαφος ασφάλειας και προστασίας (Notification Leaving S&S Area), IE118 Ειδοποίηση για Διέλευση στα Σύνορα (Notification Crossing Frontier), IE006 Ειδοποίηση Άφιξης (Arrival Advice) και ΙΕ180 Ειδοποίηση για Συμβάν (Incident Notification).
ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ:
Κύριες αλλαγές στα συνοριακά σημεία διέλευσης (Τελωνειακό έδαφος που εφαρμόζονται οι όροι Ασφάλειας και Προστασίας (Safety & Security) – διεπαφή NCTS με συστήματα εξαγωγών (AES – δήλωση EXS) και εισαγωγών (ICS – δήλωση ENS)
Οι κύριες αλλαγές στο συνοριακό σημείο διέλευσης δηλαδή στο τελωνειακό έδαφος όπου εφαρμόζονται οι όροι Ασφάλειας & Προστασίας (S&S Area) και υποβάλλονται η Συνοπτική Διασάφηση Εισόδου (ENS) ή η Συνοπτική Διασάφηση Εξόδου (EXS) είναι οι εξής:
Στη δομή του μηνύματος ΙΕ050 Αναμενόμενη Άφιξη στα Σύνορα :
- το πεδίο (δηλωθέν) Τελωνείο διέλευσης είναι υποχρεωτικό (R-Required)
- To στοιχείο τύπος διασάφησης (Declaration Type) δεν μπορεί να είναι “TIR”
- Αποτελέσματα ανάλυσης κινδύνων Ασφάλειας και Προστασίας (S&S) περιλαμβάνονται στο μήνυμα μόνο όταν τα Τελωνεία αναχώρησης και διέλευσης βρίσκονται στο τελωνειακό έδαφος που ισχύουν οι όροι ασφάλειας και προστασίας
ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΕΞΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΜΕΤΑΚΟΜΙΣΗ:
Το τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση είναι το αρμόδιο τελωνείο στο σημείο εξόδου της αποστολής από το έδαφος Ασφάλειας και Προστασίας (Ε.Ε., Ελβετία και Νορβηγία) το οποίο ελέγχει τα δεδομένα ασφάλειας και προστασίας
Διατυπώσεις πριν την έξοδο των εμπορευμάτων στο Τελωνείο Εξόδου για την Διαμετακόμιση:
Τα εμπορεύματα που εξέρχονται από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης θα πρέπει να καλύπτονται από την υποβολή μιας Συνοπτικής Διασάφησης Εισόδου (EXS) στο αρμόδιο τελωνείο πριν τα εμπορεύματα εξέλθουν από το τελωνειακό έδαφος της Ε.Ε.
Στην περίπτωση που η διασάφηση διαμετακόμισης χρησιμοποιείται για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας, το τελωνείο αναχώρησης ειδοποιεί το τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση με το μήνυμα ΙΕ160 «Αναμενόμενη Έξοδος για την Διαμετακόμιση»(Anticipated Exit for Transit), το οποίο περιέχει μαζί με τα στοιχεία της διασάφησης διαμετακόμισης και τα στοιχεία της Συνοπτικής Διασάφησης Εξόδου, όπως και τα αποτελέσματα της ανάλυσης κινδύνων (τα αποτελέσματα ανάλυσης κινδύνων στέλνονται μόνο στην περίπτωση που το τελωνείο αναχώρησης ανήκει στο έδαφος όπου ισχύουν οι όροι ασφάλειας και προστασίας).
Με την άφιξη των εμπορευμάτων στο τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση, το σύστημα απαιτεί μια αυτόματη εθνική ανάλυση κινδύνων προκειμένου να αποφασιστεί αν τα εμπορεύματα τηρούν τους όρους για έξοδο από το έδαφος ασφάλειας και προστασίας. Το αποτέλεσμα ανάλυσης κινδύνων είναι στην ευχέρεια του τελωνειακού υπαλλήλου να αποφασίσει για την έξοδο.
Διαχείριση εκτροπής από το τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση:
Η εκτροπή στο τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση πραγματοποιείται όταν η αποστολή φθάνει σε ένα μη δηλωθέν τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση.
- Το τελωνείο αναχώρησης θα πρέπει πάντα να δέχεται ή να απορρίπτει την εκτροπή από ένα δηλωθέν τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση
- Το πραγματικό τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση θα προσπαθήσει να ανακτήσει τα στοιχεία της κίνησης και σε περίπτωση που δεν είναι γνωστά, θα τα ζητήσει από το Τελωνείο αναχώρησης με το μήνυμα ΙΕ164. Αν λάβει αρνητική απάντηση σημαίνει ότι η εκτροπή δεν έγινε δεκτή από το τελωνείο αναχώρησης
- Στην περίπτωση θετικής απάντησης, τα στοιχεία της κίνησης κοινοποιούνται με το μήνυμα ΙΕ165 και έτσι το πραγματικό τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση πραγματοποιεί ανάλυση κινδύνων και βάσει αυτής θα αποφασίσει αν η κίνηση μπορεί ή όχι να εξέλθει του εδάφους ασφάλειας και προστασίας
- Οι πληροφορίες σχετικά με τα συμβάντα που προέκυψαν κατά την διαδρομή καταχωρείται στο σύστημα ανάλυσης κινδύνων για εκτίμηση του ρίσκου. Αυτές οι πληροφορίες περιλαμβάνονται στο μήνυμα ΙΕ165 Απάντηση Αναμενόμενης Εξόδου για την διαμετακόμιση
- Το πραγματικό τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση εξετάζει τα αποτελέσματα κινδύνων για να αποφασίσει να η κίνηση μπορεί να εξέλθει του εδάφους ασφάλειας και προστασίας
- Το τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση κοινοποιεί στο τελωνείο αναχώρησης την έξοδο με το μήνυμα ΙΕ168 «Ειδοποίηση για έξοδο από το έδαφος ασφάλειας και προστασίας» και από την πλευρά του η ροή διαδικασιών για την κίνηση διαμετακόμισης τελειώνει σε αυτό το σημείο
ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ:
- Υποβάλει την γνωστοποίηση άφιξης “Arrival Notification” προς το τελωνείο αναχώρησης
- Υποβάλει αποτελέσματα ελέγχου στον προορισμό “Destination Control Results”
- Υποβάλει τις μείζονες διαφορές “Major Discrepancies” μέσω μηνύματος “Destination Control Results”
Μόλις η αποστολή φθάσει στο τελωνείο προορισμού, ο Οικονομικός Φορέας στον προορισμό ειδοποιεί το τελωνείο προορισμού μέσω του μηνύματος ΙΕ007 Ειδοποίηση Άφιξης (Arrival Notification).
Ακολούθως, βάσει πληροφορίας που παρέχεται στο μήνυμα ΙΕ007 Γνωστοποίηση Άφιξης πραγματοποιείται ανάλυση κινδύνων.
Μια νέα ομάδα δεδομένων (Data Group) Έγκριση/Άδεια (Authorisation) έχει προβλεφθεί για το μήνυμα ΙΕ007 Ειδοποίηση Άφιξης.
Διαχείριση των αποτελεσμάτων ελέγχου στον προορισμό (επίλυση μειζόνων διαφορών):
Η φάση 5 του NCTS εισάγει καινοτομίες στο επίπεδο τίτλου (Header) και ειδών (Goods Item). Πλέον μόνον οι διαφορές (discrepancies) θα αναφέρονται σε κάποιες ομάδες δεδομένων. Δεν θα εμφανίζονται δείκτες ελέγχου.
Η ένδειξη Αναμονή για Επίλυση Διαφορών (Waiting for Descrepancies Resolution flag) καταργείται στο NCTS P5, γεγονός που σημαίνει ότι το τελωνείο προορισμού περιμένει πάντοτε την επίλυση μειζόνων διαφορών από το τελωνείο αναχώρησης.
Ομοίως, η πληροφορία για συμβάντα κατά την διαδρομή δεν αποτελεί στο NCTS P5 μέρος του μηνύματος ΙΕ018 Αποτελέσματα Ελέγχων.
Στην φάση 4 του NCTS όταν τα Αποτελέσματα Ελέγχου είχαν κωδικό «Β1» το τελωνείο προορισμού επέλεγε την επιλογή Αναμονή για Επίλυση Διαφορών με ένδειξη Ναι/Όχι στο μήνυμα ΙΕ018 Αποτελέσματα Ελέγχων. Πλέον στην νέα φάση 5 η ροή αυτής της διαδικασίας έχει αλλάξει με τρόπο ώστε το τελωνείο στον προορισμό να αναμένει πάντοτε για την επίλυση των μειζόνων διαφορών (Resolution of Major Discrepancies) ειδοποίηση από το τελωνείο αναχώρησης.
Το τελωνείο αναχώρησης είτε ειδοποιεί το τελωνείο προορισμού για την επίλυση των μειζόνων διαφορών ή αν δεν είναι εφικτή η επίλυσή τους ειδοποιεί για την είσπραξη.
Το μήνυμα ΙΕ025 Ειδοποίηση για Απελευθέρωση των Εμπορευμάτων, μπορεί να ενημερώνει για ενδεχόμενα είδη της αποστολής (είδος και ποσότητα) της διασάφησης διαμετακόμισης τα οποία μπορούν να απελευθερωθούν με το επόμενο καθεστώς. Ενδεικτικά, αν το τελωνείο προορισμού βρίσκεται στο τελωνειακό έδαφος της ΕΕ, τα μη ενωσιακά εμπορεύματα μπορούν να τεθούν σε προσωρινή εναπόθεση ή στην περίπτωση των ενωσιακών εμπορευμάτων, αυτά μπορούν να απελευθερωθούν για περαιτέρω διαχείριση (πώληση).
ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΣΥΜΒΑΝΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΔΡΟΜΗ (νέος ρόλος):
- Έχουν προστεθεί μηνύματα για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με την καταγραφή του συμβάντος
- Έχει προστεθεί σχετική κωδικολίστα (CL 019): Κωδικοί συμβάντος (Incident Codes)
- Έχουν προστεθεί νέοι όροι και κατευθυντήριες οδηγίες
- Έχουν προβλεφθεί μηνύματα (IEs) σχετικά με πληροφορίες για το συμβάν
- Το τελωνείο αυτό καταχωρεί συμβάντα κατά την διαδρομή ως πλησιέστερο Τελωνείο συμβάντων
Κατά τη διαδρομή είναι πιθανόν να εμφανιστούν ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα συμβάντα:
- Ο μεταφορέας αναγκάζεται σε παράκαμψη από καθορισμένο δρομολόγιο λόγω συνθηκών πέρα από τον έλεγχό του
- Οι σφραγίδες καταστράφηκαν ή παραποιήθηκαν κατά την διάρκεια της διαδρομής λόγω συνθηκών πέρα από τον έλεγχο του μεταφορέα
- Τα εμπορεύματα μεταφέρονται από ένα μέσο μεταφορά σε άλλο
- Επικείμενος κίνδυνος απαιτεί άμεση μερική ή ολική εκφόρτωση του σφραγισμένου μέσου μεταφοράς
- Εμφάνιση γεγονότος το οποίο επηρεάζει την ικανότητα του δικαιούχου του καθεστώτος διαμετακόμισης ή του μεταφορέα να είναι συνεπείς ως προς τις υποχρεώσεις τους
- Κάποιο μέρος ενιαίου μέσου μεταφοράς αλλάζει (π.χ. απόσυρση βαγονιού)
- Οι σφραγίδες αντικαταστάθηκαν, προστέθηκαν ή αφαιρέθηκαν από τις τελωνειακές Αρχές
Στο NCTS φάση 4 η καταγραφή συμβάντος κατά την διαδρομή γινόταν χειροκίνητα και η πληροφορία προς το τελωνείο αναχώρησης μεταβιβαζόταν με το μήνυμα ΙΕ118 Ειδοποίηση διέλευσης στα σύνορα (Notification Crossing Frontier). Ήταν επίσης δυνατή η διαβίβασή της ηλεκτρονικά από τον Οικονομικό Φορέα στον προορισμό με το μήνυμα ΙΕ007 Γνωστοποίηση Άφιξης (Arrival Notification) και ακολούθως η προώθησή της στο τελωνείο αναχώρησης μέσω μηνύματος ΙΕ018 Αποτελέσματα Ελέγχων.
Στην φάση 5 μια νέα ροή διαδικασιών έχει προβλεφθεί για την καταγραφή συμβάντος, η οποία εφαρμόζεται στην ενωσιακή όσο και στην κοινή διαμετακόμιση με την εισαγωγή του νέου ρόλου του τελωνείου για την καταγραφή των συμβάντων, το οποίο έχει ως αρμοδιότητα την καταγραφή συμβάντων κατά την διαδρομή και την ειδοποίηση του τελωνείου αναχώρησης προς περαιτέρω ενημέρωση (από το τελευταίο) των υπόλοιπων εμπλεκόμενων τελωνείων.
Μόλις εμφανιστεί το συμβάν και χωρίς καθυστέρηση, ο μεταφορέας πρέπει άμεσα να ειδοποιήσει το πλησιέστερο αρμόδιο τελωνείο στην χώρα όπου βρίσκεται το μέσο μεταφοράς προσκομίζοντας τα εμπορεύματα και το MRN της δήλωσης διαμετακόμισης, το οποίο καθίσταται ως τελωνείο καταγραφής του συμβάντος.
Κατά την καταγραφή συμβάντος στο αρμόδιο τελωνείο, στέλνεται το μήνυμα ΙΕ180 Ειδοποίηση Συμβάντος από το αρμόδιο τελωνείο καταγραφής συμβάντος προς το τελωνείο αναχώρησης. Μετά την λήψη της ειδοποίηση συμβάντος το τελωνείο αναχώρησης προωθεί την πληροφορία στον δικαιούχο του καθεστώτος με το μήνυμα ΙΕ182 Προωθημένη Ειδοποίηση Συμβάντος προς εξωτερικό τομέα (Forwarded Incident Notification to External Domain) και στα λοιπά εμπλεκόμενα τελωνεία (Εξόδου για την διαμετακόμιση, διέλευσης, προορισμού) μέσω μηνύματος ΙΕ181 Ειδοποίηση Συμβάντος προς κεντρικό τομέα (Incident Notification to Central Domain).
Αν το πλησιέστερο αρμόδιο τελωνείο στην χώρα που βρίσκεται το μέσο μεταφοράς του συμβάντος (τελωνείο καταγραφής του συμβάντος) εμπλέκεται στην διαδικασία της κίνησης και ως τελωνείο διέλευσης ή ως τελωνείο εξόδου για την διαμετακόμιση ή ως τελωνείο προορισμού, τότε αυτό το τελωνείο ενεργεί πρώτα ως τελωνείο καταχώρησης του συμβάντος και έπειτα ως εμπλεκόμενο στην διαδικασία της κίνησης. Ο κύριος λόγος είναι ότι το τελωνείο καταγραφής του συμβάντος μπορεί να αποφασίσει ότι η κίνηση διαμετακόμισης δεν μπορεί να συνεχίσει την διαδρομή της προς τον προορισμό.
Στην περίπτωση κατά την οποία μετά την καταγραφή του συμβάντος από το τελωνείο καταγραφής συμβάντων κρίθηκε ότι η κίνηση θα πρέπει να διακόψει την διαδρομή της, το τελωνείο καταγραφής συμβάντος καθίσταται το πραγματικό τελωνείο προορισμού.
Προσθήκη νέας κωδικολίστας CL019: Κωδικοί Συμβάντος:
1. Ο μεταφορέας είναι υποχρεωμένος να παρακάμψει του καθορισμένου δρομολογίου που αναφέρεται στο άρθρο 298 του εκτελεστικού Καν. (ΕΕ)2015/2447 λόγω συνθηκών πέρα από τον έλεγχό του – κωδικός 01
2. Οι σφραγίδες καταστράφηκαν ή παραποιήθηκαν κατά την διάρκεια της διαδρομής λόγω συνθηκών πέρα από τον έλεγχο του μεταφορέα – κωδικός 02
3. Υπό την επίβλεψη τελωνειακής Αρχής τα εμπορεύματα μεταφορτώνονται από ένα μέσο μεταφοράς σε άλλο – κωδικός 03
4. Επικείμενος κίνδυνος απαιτεί άμεση μερική ή ολική εκφόρτωση του σφραγισμένου μέσου μεταφοράς – κωδικός 04
5. Εμφάνιση γεγονότος το οποίο επηρεάζει την ικανότητα του δικαιούχου του καθεστώτος διαμετακόμισης ή του μεταφορέα να είναι συνεπείς ως προς τις υποχρεώσεις τους – κωδικός 05
6. Κάποιο μέρος ενιαίου μέσου μεταφοράς [άρθρο 296(2) κατ’ εξουσιοδότηση Καν.(ΕΕ) 2015/2447] αλλάζει – κωδικός 06
Προσθήκη νέων όρων και συνθηκών π.χ.:
- Αν ο κωδικός συμβάντος είναι «02» (οι σφραγίδες καταστράφηκαν ή παραποιήθηκαν) τότε το στοιχείο Εξοπλισμός Μεταφοράς (Transport Equipment) είναι υποχρεωτικό (“R”) να καταχωρηθεί
- Αν ο κωδικός συμβάντος είναι «03» (τα εμπορεύματα μεταφορτώνονται από ένα μέσο μεταφοράς σε άλλο) ή «6» (κάποιο μέρος ενιαίου μέσου μεταφοράς αλλάζει) τότε το στοιχείο Μεταφόρτωση (Transhipment) είναι υποχρεωτικό (“R”) να καταχωρηθεί
Μηνύματα (ΙΕs) σχετικά με την πληροφορία του συμβάντος:
ΙΕ003: όταν το μήνυμα ΙΕ002 Αίτημα για Αναμενόμενη Άφιξη (Anticipated Arrival Record Request) έχει ληφθεί από ένα τελωνείο προορισμού ένα μήνυμα IE003 Απάντηση σε Αναμενόμενη Άφιξη (Anticipated Arrival Record Response) με τα στοιχεία της διασάφησης θα ακολουθήσει.
IE038: Στην περίπτωση που το τελωνείο καταγραφής συμβάντος στείλει αίτημα για την κίνηση με το μήνυμα ΙΕ027, τότε ενεργοποιείται το μήνυμα ΙΕ038 Απάντηση στο αίτημα για την Κίνηση (Response to Movement Query) το οποίο περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία της κίνησης με την τελευταία κατάσταση της κίνησης στην αναχώρηση. Με την λήψη του ΙΕ038 το τελωνείο καταγραφής συμβάντος ελέγχει τα στοιχεία, την κατάσταση της κίνησης στο τελωνείο αναχώρησης και τυχόν άλλες προηγούμενες πληροφορίες σχετικά με συμβάντα. Τέλος, το τελωνείο καταγραφής συμβάντος καταχωρεί το τρέχον συμβάν και αποφασίζει αν η κίνηση επιτρέπεται να συνεχίσει την διαδρομή της. Στο NCTS φάση 5 όλη η πληροφορία για το συμβάν περιλαμβάνεται στο μήνυμα ΙΕ038.
Το μήνυμα ΙΕ038 από το τελωνείο αναχώρησης μπορεί να είναι Θετικό στην περίπτωση που διαθέτει πληροφορία για την κίνηση ή Αρνητικό (MRN unknown) όπου σε αυτήν την περίπτωση ο αρμόδιος υπάλληλος στο τελωνείο καταγραφής συμβάντων πρέπει να ξαναστείλει το μήνυμα ΙΕ027 με το σωστό MRN.
Αποτελέσματα ανάλυσης κινδύνων περιέχονται στο μήνυμα ΙΕ038 από το τελωνείο αναχώρησης προς άλλα εμπλεκόμενα τελωνεία που βρίσκονται στο έδαφος ασφάλειας και προστασίας.
ΙΕ043: Στην περίπτωση απλουστευμένης διαδικασίας το μήνυμα ΙΕ043 Άδεια για Εκφόρτωση (Unloading Permission) θα στέλνεται στον εγκεκριμένο οικονομικό φορέα στον προορισμό και η κατάσταση της κίνησης τότε θα γίνει Εκφόρτωση (Unloading). Αυτό το μήνυμα περιέχει λεπτομερή πληροφορία για τα εμπορεύματα προς εκφόρτωση. Παρατηρήσεις σχετικά με την εκφόρτωση θα αποστέλλονται από τον εγκεκριμένο οικονομικό φορέα προς το Τελωνείο προορισμού με το μήνυμα ΙΕ044 Παρατηρήσεις Εκφόρτωσης (Unloading Remarks), το οποίο μπορεί να γίνει δεκτό ή να απορριφθεί.
ΙΕ115: Το μήνυμα ΙΕ115 Απάντηση σε Αναμενόμενη Διέλευση (Anticipated Transit Record Response) ενεργοποιείται από το τελωνείο αναχώρησης μετά το μήνυμα ΙΕ114 Αίτημα για Αναμενόμενη Διέλευση (Anticipated Transit Record Request) από ένα τελωνείο διέλευσης και η κατάσταση της κίνησης παραμένει Απελευθερωμένη (Movement Released).
ΙΕ165 (νέο μήνυμα): Στην περίπτωση μηνύματος ΙΕ164 Αίτημα για Αναμενόμενη Έξοδο για την Διαμετακόμιση (Anticipated Exit for Transit Record Request)y, θα σταλεί το μήνυμα ΙΕ165 ως απάντηση αναμενόμενης εξόδου για την διαμετακόμιση και η κατάσταση της κίνησης θα παραμείνει Απελευθερωμένη. Στην φάση 5 και το μήνυμα αυτό περιλαμβάνει πληροφορία για τυχόν συμβάν κατά την διαδρομή.
ΙΕ180 (νέο μήνυμα): όταν καταχωρούνται συμβάντα σε ένα τελωνείο καταγραφής συμβάντων, λαμβάνεται το μήνυμα ΙΕ180 από το τελωνείο αναχώρησης.
ΙΕ181 (νέο μήνυμα): το τελωνείο αναχώρησης προωθεί την πληροφορία συμβάντος στα εμπλεκόμενα τελωνεία (εξόδου για την διαμετακόμιση, διέλευσης, προορισμού) μέσω του μηνύματος ΙΕ181 Ειδοποίηση Συμβάντος στον κεντρικό τομέα (Incident Notification to Central Domain).
ΙΕ182 (νέο μήνυμα): το τελωνείο αναχώρησης προωθεί την πληροφορία συμβάντος στον δικαιούχο του καθεστώτος μέσω του μηνύματος ΙΕ182 Προώθηση Ειδοποίησης για Συμβάν προς εξωτερικό τομέα (Forwarded Incident Notification to external domain).
ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΕΓΓΥΗΣΗΣ:
- Αλλαγές όσον αφορά στην ανταλλαγή μηνυμάτων και πληροφορίας
- Αλλαγές που αφορούν τους τύπους εγγύησης
- Έλεγχοι όσον αφορά την ακεραιότητα της εγγύησης
Τύποι εγγυήσεων:
- Απαλλαγή από την σύσταση εγγύηση: κωδικός 0
- Συνολική εγγύηση: κωδικός 1
- Μεμονωμένη εγγύηση από τριτεγγυητή: κωδικός 2
- Μεμονωμένη εγγύηση σε μετρητά ή άλλα μέσα πληρωμής αναγνωρισμένα από τις τελωνειακές Αρχές ως ισοδύναμα με την κατάθεση μετρητών, σε ευρώ ή στο νόμισμα της χώρας στην οποία καταχωρήθηκε η εγγύηση: κωδικός 3
- Μεμονωμένη εγγύηση σε μορφή τίτλων (vouchers): κωδικός 4
- Απαλλαγή από την σύσταση εγγύησης στην περίπτωση που το ποσό των οφειλόμενων εισαγωγικών ή εξαγωγικών δασμών δεν υπερβαίνει το όριο στατιστικής αξίας για παραστατικά που υποβάλλονται σύμφωνα με το άρθρο 3(4) του Καν. Ε.Ε. 471/2009: κωδικός 5
- Δεν απαιτείται εγγύηση για συγκεκριμένους δημόσιους φορείς: κωδικός 8
- Μεμονωμένη εγγύηση πολλαπλών χρήσεων (μόνο για κράτη μέλη της Σύμβασης για την Κοινή Διαμετακόμιση): κωδικός 9
- Απαλλαγή από την εγγύηση κατόπιν συμφωνίας: κωδικός Α
- Εγγύηση για εμπορεύματα που μεταφέρονται με διαδικασία TIR: κωδικός Β
- Δεν απαιτείται εγγύηση λόγω μεταφοράς από τελωνείο αναχώρησης σε τελωνείο διέλευσης άρθρο 10(2)β της Σύμβασης για την Κοινή Διαμετακόμιση: κωδικός J
- Δεν απαιτείται εγγύηση για τις μεταφορές εμπορευμάτων μέσω του Ρήνου και τους παραποτάμους του, του Δούναβη και τους παραποτάμους του άρθρο 89(8)α του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα: κωδικός R
ΑΡΜΟΔΙΟ ΤΕΛΩΝΕΙΟ (ΑΡΧΗ) ΕΡΕΥΝΑΣ/ΕΙΣΠΡΑΞΗΣ:
Το τελωνείο έρευνας / είσπραξης είναι το τελωνείο που έχει την δυνατότητα υποβολής αιτήματος για την κατάσταση (status) της κίνησης και απάντησης
Χρήση μηνυμάτων IE094 Αίτημα για κατάσταση της κίνησης (Status Request) και ΙΕ095 Απάντηση σε Αίτημα για την Κατάσταση της Κίνησης (Status Response):
Το τελωνείο αναχώρησης θα ανταλλάξει μηνύματα ΙΕ094 και ΙΕ095 με το τελωνείο προορισμού όταν οι χρονομετρητές Χρόνος Έναρξης Έρευνας (Time to Start Enquiry), Αναμονή Λήψης Ειδοποίησης Άφιξης (Awaiting Receipt of Arrival Advice) ή Αναμονή Λήψης Αποτελεσμάτων Ελέγχου (Awaiting Receipt of Control Results) έχουν λήξει.
Το αρμόδιο τελωνείο για έρευνα/είσπραξη στην αναχώρηση μπορεί εναλλακτικά να ανταλλάξει αυτά τα μηνύματα και με οποιοδήποτε άλλο εμπλεκόμενο τελωνείο στην διαδρομή για πληροφορία σχετικά με την κατάσταση της κίνησης.
Μετά την ανταλλαγή αυτών των μηνυμάτων μεταξύ αρμόδιας αρχής έρευνας/είσπραξης και τελωνείου προορισμού ή τελωνείου διέλευσης η ροή της διαδικασίας μπορεί να συνεχίσει.
Τα μηνύματα ΙΕ904/ΙΕ905 της φάσης 4 έχουν αντικατασταθεί από τα παραπάνω μηνύματα.
2. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΛΟΓΩ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥΣ
Όπως αναφέρθηκε ανωτέρω (στα σημεία: νέες υποχρεώσεις εγκεκριμένων οικονομικών φορέων και εξαγωγή που ακολουθείται από διαμετακόμιση) λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων λειτουργικότητας της νέας εφαρμογής και έως την παραλαβή νέας έκδοσης αυτής επισημαίνουμε τα ακόλουθα:
- Για τον έλεγχο λειτουργικότητας των εξουσιοδοτήσεων προς αντιπροσώπους προτείνεται αυτός να διενεργείται εκτός συστήματος ή με είσοδο στο Μητρώο Συναλλασσόμενων του ICISnet καθόσον δεν καλύπτεται από την νέα εφαρμογή.
- Για την επισύναψη εγγράφων υποστηρικτικών της διασάφησης προτείνεται η αξιοποίηση της υπάρχουσας λειτουργικότητας του ICISnet και συνεπώς θα απαιτείται η τήρηση παράλληλων διαδικασιών σε δύο διαφορετικά συστήματα. Επιπλέον, πιθανόν να απαιτηθεί η τήρηση φυσικών φακέλων προς ορθότερη παρακολούθηση της διαδικασίας
- Για τον υπολογισμό του ποσού της εγγύησης προτείνεται η χωριστή είσοδος στο σύστημα TARIC με κωδικούς TAXISnet με χειρόγραφη καταχώρηση του κωδικού εμπορεύματος προκειμένου να καταστεί εφικτός ο υπολογισμός
- Για τον έλεγχο και την παρακολούθηση των αδειών συνολικής εγγύησης και απαλλαγής από την υποχρέωση χρήσης εγγύησης θα πρέπει να ακολουθείται χειρόγραφη διαδικασία παρακολούθησης από τις Αρχές έκδοσης των αδειών
- Για την καταχώρηση, τον έλεγχο και παρακολούθηση της άδειας παροχής μεμονωμένης εγγύησης με τίτλους επίσης θα πρέπει να ακολουθείται διαδικασία παρακολούθησης εκτός συστήματος
- Για τις περιπτώσεις που απαιτείται διασύνδεση του νέου συστήματος NCTS 5 με διευρωπαϊκό σύστημα Τελωνειακών Αποφάσεων (CDMS-Customs Decisions Management System) και εφόσον αυτή δεν είναι δυνατή, θα πρέπει να γίνεται η εισαγωγή των στοιχείων και στο νέο σύστημα. Η ίδια διαδικασία τηρείται και στις περιπτώσεις τροποποίησης στοιχείων ή ακύρωσης αδειών.
- Για την ανάλυση κινδύνων και τη διεπαφή του νέου συστήματος με το υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, η οποία δεν υποστηρίζεται από την νέα εφαρμογή και συνεπώς σε πρώτη φάση δεν θα αποδίδεται ρίσκο στις διασαφήσεις διαμετακόμισης, εφιστάται η προσοχή για την απόφαση διενέργειας φυσικού ελέγχου, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο, στο τελωνείο αναχώρησης
- Για τις περιπτώσεις όπου απαιτείται διεπαφή με το σύστημα δηλωτικών και εισαγωγών του ICISnet, προτείνεται για σκοπούς παρακολούθησης και πίστωσης παραστατικών η διαχείριση να γίνεται χωριστά στα δύο συστήματα καθώς αυτή δεν υποστηρίζεται από την νέα εφαρμογή.
- Για τις περιπτώσεις όπου απαιτείται διεπαφή του νέου συστήματος με το υποσύστημα ειδικών πληροφοριών και υποθέσεων του ICISnet καθώς δεν υποστηρίζεται από την νέα εφαρμογή προτείνεται να γίνεται χωριστή παρακολούθηση και διαχείριση και στα δύο συστήματα
- Για τους ελέγχους κατά την τήρηση διαδικασιών διαμετακόμισης με χρήση δελτίου TIR: καθώς δεν υποστηρίζονται από το νέο σύστημα λειτουργίες όπως η αναζήτηση σε κατάλογο χαμένων/κλεμμένων δελτίων TIR ή σε αποκλειόμενους χρήστες, θα απαιτείται η καθημερινή διαχείρισή τους εκτός συστήματος
- Για τη διεπαφή του νέου συστήματος με Αυτοματοποιημένο Σύστημα Εξαγωγών (AES) καθώς αυτή δεν θα υφίσταται έως την έναρξη λειτουργίας του AES στην χώρα μας, με την εφαρμογή του νέου συστήματος η διαχείριση των περιπτώσεων εξαγωγής τις οποίες ακολουθεί η διαδικασία διαμετακόμισης (export followed by transit) θα πρέπει να διαχειρίζονται χειρόγραφα.
3. Οι ως άνω οδηγίες αφορούν στις αλλαγές που επιφέρει η εφαρμογή της φάσης 5 του NCTS. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι οδηγίες που έχουν δοθεί με την Ε.2003/24-12-2019, ΑΔΑ : ΩΣΘΠ46ΜΠ3Ζ-4ΛΟ, εγκύκλιο.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!