ΠΟΛ. 1080/30-3-2001 Συμψηφισμός του παρακρατούμενου φόρου 3% σε περίπτωση εισφοράς δημόσιου τεχνικού έργου από τον αρχικό ανάδοχο σε κοινοπραξία ή εταιρία στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος
ΥΠΟΙΚ 1013098/10120/Β0012/ΠΟΛ.1080/30.3.2001
Συμψηφισμός του παρακρατούμενου φόρου 3%, σε περίπτωση εισφοράς δημόσιου τεχνικού έργου από τον αρχικό ανάδοχο σε κοινοπραξία ή εταιρία στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος.
Σχετικά με το πιο πάνω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του δευτέρου εδαφίου της περ.α` της παρ.3 του άρθρου 34 του ν.2238/1994, επί εισφοράς αναληφθέντος όλου ή μέρους του έργου (του Δημοσίου, δήμων και κοινοτήτων, δημοσίων επιχειρήσεων ή εκμεταλλεύσεων, οργανισμών ή επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου) σε εταιρία οποιασδήποτε μορφής ή κοινοπραξία που έχει την έδρα της στην ημεδαπή ή αλλοδαπή, στην οποία μετέχει και ο εισφέρων ανάδοχος ή απευθείας συμβασιούχος, τα κατά τις διατάξεις της παρούσας περίπτωσης λαμβανόμενα ως ακαθάριστα έσοδα θεωρούνται κτώμενα από την εταιρία ή κοινοπραξία και η εισφορά αυτή δεν θεωρείται υπεργολαβία.
2. Περαιτέρω, με τις διατάξεις της περ.β` της παρ.1 του άρθρου 55 του ίδιου ως άνω νόμου ορίζεται ότι, στα εισοδήματα εργοληπτών κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή τρία τοις εκατό (3%) που υπολογίζεται στην αξία του κατασκευαζόμενου έργου. Υπόχρεος σε παρακράτηση ορίζεται το Δημόσιο γενικά και κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ενεργεί την καταβολή. Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν παρακρατήθηκε ο φόρος, τότε αυτός αποδίδεται με δήλωση του δικαιούχου της αμοιβής κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 60 του νόμου αυτού.
3. Αρχικά είχε γίνε δεκτό από τη Διοίκηση ότι, σε περίπτωση εκτέλεσης δημόσιου τεχνικού έργου από κοινοπραξία ή εταιρία στην οποία συμμετέχει, λόγω εισφοράς του έργου, και ο αρχικός ανάδοχος, υπήρχε υποχρέωση παρακράτησης του προβλεπόμενου από τις διατάξεις της περ.β` της παρ.1 του άρθρου 37α του ν.δ.3323/1955 (νυν διατάξεις του άρθρου 55 του ν.2238/1994) φόρου 2% από το Δημόσιο στα χρηματικά ποσά που καταβάλλει στον εργολήπτη, όπως επίσης υπήρχε υποχρέωση παρακράτησης φόρου 2% από τον ανάδοχο στα τιμολόγια της κατασκευάστριας του έργου εταιρίας ή κοινοπραξίας (1000757/7/Α`0012/23-5-1989 έγγραφό μας).
4. Στη συνέχεια όμως, με την 1073105/10978/Β`0012/ΠΟΛ.1225/18-8-2000 εγκύκλιό μας έγινε δεκτό ότι, η προβλεπόμενη από τις διατάξεις της περ.β` της παραγρ.1 του άρθρου 55 του ν.2238/94 παρακράτηση φόρου 3% θα ενεργείται μόνο από τον εργοδότη (Δημόσιο, Δήμο, ν.π.δ.δ, δημόσιες επιχειρήσεις, κ.λ.π.) κατά την καταβολή του εργολαβικού ανταλλάγματος στον αρχικό ανάδοχο, καθόσον δεν νοείται η διενέργεια διπλής παρακράτησης φόρου για το ίδιο εισόδημα. Στη συνέχεια, ο φόρος αυτός θα επιστρέφεται στον ανάδοχο με την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Επίσης διευκρινίστηκε ότι, παρά το γεγονός ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση το εισόδημα από την κατασκευή του έργου κτάται από την κατασκευάστρια κοινοπραξία ή εταιρία, η παρακράτηση του φόρου θα γίνεται από τον εργοδότη (Δημόσιο, Δήμο, ν.π.δ.δ. κ.λ.π.) κατά την καταβολή του εργολαβικού ανταλλάγματος στον αρχικό ανάδοχο, καθόσον με βάση τις διατάξεις του ν.1418/1984 περί δημοσίων έργων αυτός συναλλάσσεται με τον εργοδότη και περαιτέρω, είναι υπεύθυνος και για την καλή εκτέλεση του έργου.
5. Η πιο πάνω θέση μας για την επιστροφή του φόρου 3% στον ανάδοχο μέσω της δηλώσεως φορολογίας εισοδήματός του, βασίστηκε στις διατάξεις της περ.α` της παρ.6 του άρθρου 9, της περ.α` της παρ.3 του άρθρου 10 και της παρ.4 του άρθρου 109 του ν.2238/1994 με βάση τις οποίες, από το συνολικό ποσό του φόρου που αναλογεί στο φορολογούμενο εισόδημα και του συμπληρωματικού φόρου του φυσικού ή νομικού προσώπου εκπίπτει, μεταξύ άλλων, ο φόρος που προκαταβλήθηκε ή παρακρατήθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 55 του ίδιου νόμου στο εισόδημα που υπόκειται σε φόρο με βάση τα πιο πάνω άρθρα.
Περαιτέρω όμως, η σύννομη αυτή λύση δημιουργεί στην πράξη τις ακόλουθες ανυπέρβλητες δυσκολίες στους εμπλεκομένους: καταρχήν, την καθυστερημένη επιστροφή στον ανάδοχο του παρακρατηθέντος φόρου 3% και μάλιστα, επί εισοδήματος το οποίο δεν έχει αποκτήσει ο ίδιος, αλλλά η κατασκευάστρια κοινοπραξία ή εταιρία, στην οποία εισέφερε το έργο. Επίσης, συνεπάγεται τη βεβαίωση μεγαλύτερου ύψους προκαταβολής σε βάρος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας ή εταιρίας, λόγω μη συμψηφισμού από την ίδια του ως άνω παρακρατηθέντος φόρου.
6. Κατόπιν των ανωτέρω και προς διευκόλυνση της εκτέλεσης των πολλών και μεγάλων τεχνικών έργων, που εκτελούνται ή θα εκτελεστούν στη χώρα, με την παρούσα γίνεται δεκτό ότι, επί εισφοράς δημόσιου τεχνικού έργου από τον ανάδοχο σε κοινοπραξία ή εταιρία στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος, ο παρακρατούμενος εις βάρος του αναδόχου φόρος 3% θα συμψηφίζεται από τον αναλογούντα φόρο της κατασκευάστριας κοινοπραξίας ή εταιρίας. Προς τούτο, ο ανάδοχος θα χορηγεί στην κοινοπραξία ή εταιρία σχετική βεβαίωση, στην οποία θα αναγράφονται τα στοιχεία του εισφερθέντος έργου, της κατασκευάστριας κοινοπραξίας ή εταιρίας στην οποία έχει εισφερθεί το έργο και το ποσό του φόρου 3%.
Τα ανωτέρω έχουν εφαρμογή για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2001 (χρήση 2000) και επομένων.
Τέλος, επισημαίνεται ότι τα αναφερόμενα στην 1073105/10978/Β0012/ΠΟΛ. 1225/2000 εγκύκλιό μας, περί παρακρατήσεως του φόρου 3% μόνο μία φορά, στο όνομα του αναδόχου, εξακολουθούν να ισχύουν.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΦΩΤΙΑΔΗΣ
ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΜΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΝΑ ΠΛΗΡΩΘΟΥΝ ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ ΦΟΡΟΙ.