Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Οικονομικών

Ολόκληρη η εισήγηση του Γ. Στουρνάρα στη συζήτηση του νομοσχεδίου ''Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις''

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Νίκης 5-7

10180 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Tηλ.: 210-3332553/4

Fax: 210-3332559
e-mail: press@minfin.gr

Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου 2013

Δελτίο Τύπου

Εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου «Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις»

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Πριν μπω στην ομιλία μου, θα ήθελα να κάνω ορισμένες διευκρινίσεις. Ο λόγος που βάλαμε αρκετά άρθρα, πέρα από τον ΕΝΦΙΑ, είναι ότι τελειώνει ο χρόνος. Είναι το τελευταίο νομοσχέδιο και έχουμε υποχρέωση σε θέματα που ξεκινούν από 01/01/2014 να είμαστε έτοιμοι πριν από το τέλος του έτους. Για το λόγο αυτό έχει μπει για παράδειγμα η διαδημοτική κινητικότητα. Αν δεν ψηφιστούν οι Κώδικες που φέρνουμε θα ισχύσουν νέες διατάξεις χωρίς μεταβατικές περιόδους και θα είναι πολύ πιο αυστηρές από ότι αυτό που κάνουμε τώρα. Φέρνουμε αυτούς τους δύο Κώδικες γιατί θέλουμε ένα ενιαίο και σταθερό φορολογικό πλαίσιο. Αυτό σημαίνει δύο Κώδικες σε λίγες σελίδες. Σκεφτόμαστε, δε, να τους μοιράσουμε σε όλους τους πολίτες για να γνωρίζουν και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Πρέπει να βάλουμε ένα οριστικό τέλος στην πολυδιάσπαση που υπήρχε μέχρι τώρα. Είχαμε εκατοντάδες εγκυκλίους που ερμήνευαν νόμους με παράθυρα και εξαιρέσεις. Βάζουμε οριστικό τέλος στις πρακτικές αυτές. Αυτό κάνουν οι δύο Κώδικες.

Οι λόγοι που φέρνουμε για τροποποιήσεις τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών:

1. Διευρύνθηκε το πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών ώστε να περιλαμβάνει το σύνολο των προβλεπόμενων στη νομοθεσία φόρων και προστίμων, προκειμένου να ισχύουν ενιαίοι κανόνες διαδικασιών. Θυμίζω ότι ο Κώδικας που είχαμε ψηφίσει τον Ιούλιο είχε στο πεδίο εφαρμογής του μόνο ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος και φόρο ακινήτων.

2. Η προσπάθεια μετάβασης από σειρά δεκάδων σε κάθε φορολογία διαδικαστικών διατάξεων σε ενιαίες διατάξεις μερικών άρθρων είναι ιδιαίτερα κοπιώδης και απαιτεί συμπλήρωση, ώστε οι διατάξεις αυτές να καταστούν λειτουργικές.

3. Εισήχθησαν μεταβατικές διατάξεις, προκειμένου να γίνει ομαλά η μετάβαση σε ζητήματα διαδικασιών, που έχουν ήδη αρχίσει με το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς και βρίσκονται σε εξέλιξη κατά το χρόνο εισαγωγής του Κώδικα.

Σε ό,τι αφορά τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, με την εισαγωγή των προτεινόμενων διατάξεων οι οποίες αποτέλεσαν αντικείμενο ευρύτατης και εκτεταμένης διαβούλευσης με θεσμικούς φορείς όπως η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η Ένωση Τραπεζών, ο ΣΕΒ και το Χρηματιστήριο, τροποποιείται μία σειρά ρυθμίσεων του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που τίθεται σε ισχύ από την 01/01/2014 προς την κατεύθυνση, αφενός του εξορθολογισμού του περιεχομένου τους και αφετέρου της νομοτεχνικής τους βελτίωσης, προκειμένου να προσδοθεί μεγαλύτερη σαφήνεια στο περιεχόμενό τους και για λόγους ασφαλείας δικαίου.

Με τις εν λόγω διατάξεις οριστικοποιείται το κείμενο του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και κατά τούτο, ολοκληρώνεται το πρώτο σημαντικό βήμα της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας για την εμπέδωση ενός διαφανούς και αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος το οποίο αναμένεται να συμπληρωθεί μέχρι το Μάρτιο του επόμενου έτους, οπότε και θα έχουν καταγραφεί και εξορθολογιστεί τα υφιστάμενα φορολογικά κίνητρα, τα οποία βρίσκονται διασπαρμένα σε διάφορα νομοθετικά κείμενα. Σημειώνεται δε σε ό,τι αφορά στα υφιστάμενα φορολογικά κίνητρα τα οποία διαλαμβάνονται στο κείμενο των διατάξεων του νόμου 2238/1994 ο εξορθολογισμός τους έχει ήδη επιτευχθεί με τη συμπερίληψη των σχετικών ρυθμίσεων στις προτεινόμενες διατάξεις.

Σε ό,τι αφορά θέματα που έθιξαν οι ομιλητές:

-Δεν εξαιρούνται των απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ όσοι οφείλουν στο δημόσιο, αλλά αυτοί που οφείλουν και δεν έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους. Άρα, όσοι χρωστούν και δεν παρουσιάζονται να ρυθμίσουν τις οφειλές τους και έχουν δημιουργήσει πλαίσιο μηχανισμού ρύθμισης θα τους αφήσουμε να χρωστούν και να αυξάνουν τα ληξιπρόθεσμα και να λέει μετά η αντιπολίτευση ότι αυξάνουν και άλλο;

-Ο φόρος μεταβίβασης μειώνεται στο 3% για μεταβιβάσεις εξυπαχθούς αιτίας. Για μεταβιβάσεις αποχωριστικές πράξεις, για παράδειγμα γονικές παροχές, δωρεές, κλπ, οι συντελεστές είναι πολύ μικρότεροι από 3% λόγω αφορολόγητων χαμηλών συντελεστών ειδικά προς συγγενείς. Δεν κατάλαβα, το ΚΚΕ προτείνει να αυξηθούν αυτά στο 3%;

-Οι εφοπλιστές απαλλάσσονται από το Σύνταγμα. Μία τέτοια προσπάθεια έχει γίνει δύο φορές από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Το 1974, όταν ο αείμνηστος Κ. Καραμανλής τους κάλεσε να συμβάλουν στην προσπάθεια ανόρθωσης της ελληνικής οικονομίας και πέρυσι στην προσαρμογή του προγράμματος που τους κάλεσε ο Αντώνης Σαμαράς και τους είπε «θα συμβάλετε και εσείς». Με αυτό προσπαθούμε να διασφαλίσουμε ότι αυτά τα 140 εκ. το χρόνο που είναι στο συνυποσχετικό θα τα εισπράξουμε. Άρα, δικαιολογείται απόλυτα αυτό που κάνουμε. Αντί να μας δώσετε συγχαρητήρια κάνετε κριτική. Ίσως δεν καταλάβατε για ποιο λόγο μπαίνουν οι διατάξεις αυτές. Αν θέλετε να προτείνετε αλλαγή των όρων του Συντάγματος σε αυτό το θέμα να το κουβεντιάσουμε. Είτε μας αρέσει είτε όχι το Σύνταγμα έχει ορισμένες διατάξεις που αφορούν στους εφοπλιστές. Προσπαθούμε να διασφαλίσουμε αυτά τα 500 εκ. στα τρία χρόνια.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Πριν από λίγες μέρες η Βουλή των Ελλήνων ενέκρινε τον Προϋπολογισμό του Κράτους 2014. Είναι ένας Προϋπολογισμός που συνδυάζεται με την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας πρώτη χρονιά μετά από έξι χρόνια.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Προϋπολογισμός του 2014 υπηρετεί τον ίδιο βασικό στρατηγικό στόχο που έχει θέσει αυτή η κυβέρνηση από την πρώτη μέρα που ξεκίνησε το έργο της, και δεν είναι άλλος από την επίτευξης της βιωσιμότητας του χρέους μέσω, κυρίως, του δημοσιονομικού εξορθολογισμού.

Ειδικότερα ο Προϋπολογισμός προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα ύψους περίπου 3 δισ. ευρώ, από 800 εκατομμύρια, που θα είναι φέτος. Δηλαδή, προβλέπει αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος της Γενικής Κυβέρνησης κατά περίπου 2,2 δισ. ευρώ.

Όμως θέλω για ακόμη μια φορά να τονίσω ότι τα θετικά δημοσιονομικά αποτελέσματα δεν είναι αυτοσκοπός αλλά εμπίπτουν στο ευρύτερο σχέδιο εξόδου της χώρας από την κρίση, καθώς εξασφαλίζουν στη χώρα την αναγκαία στήριξη και τον απαραίτητο χρόνο, ώστε να προβεί σε μείζονες διαρθρωτικές αλλαγές στο αναπτυξιακό της πρότυπο. Μια σειρά από αλλαγές που θα επιτρέψουν στο μέλλον όχι απλά η πατρίδα μας να αποκαταστήσει τη δημοσιονομική της αυτάρκεια αλλά να χαράξει ένα νέο δρόμο βιώσιμης ανάπτυξης.

Βασική προϋπόθεση για την ομαλή εφαρμογή του Προϋπολογισμού αυτού αποτελεί η υιοθέτηση και η εφαρμογή ενός σύγχρονου πλαισίου φορολόγησης της ιδιοκτησίας ακίνητης περιουσίας.

Για αυτό, κυρίες και κύριοι Βουλευτές θα ήθελα προσωπικά σήμερα να σταθώ στον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακίνητων, καθώς τα υπόλοιπα σημαντικά κεφάλαια του νομοσχεδίου θα περιγραφούν από τον κ. Μαυραγάνη.

Η επιτακτική ανάγκη εύρεσης πόρων για την άμεση μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο, οδήγησε τα προηγούμενα χρόνια στην υιοθέτηση των έκτακτων φορολογιών ΕΕΤΗΔΕ και ΕΕΤΑ στις ηλεκτροδοτούμενες μόνο δομημένες επιφάνειες, πέραν του ισχύοντος από το 2010 Φόρου Ακίνητης Περιουσίας, ο οποίος βάρυνε περίπου το 10% των φορολογουμένων Ελλήνων μόνο.

Να θυμίσω ότι μέχρι τότε, δηλαδή το 2010, όχι απλώς αποκλίναμε από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο της φορολόγησης της ιδιοκτησίας ακινήτων, τόσο ως ποσοστό του ΑΕΠ, όσο και ως ποσοστό των συνολικών φορολογικών εσόδων, αλλά το φορολογικό μας σύστημα, ως τότε, αγνοούσε μια σημαντική πηγή εσόδων, η οποία μάλιστα διεθνώς θεωρείται ότι μπορεί να συμβάλει στη συλλογή εσόδων με δίκαιο τρόπο.

Η ακίνητη περιουσία ουσιαστικά φορολογείτο μόνο στο στάδιο της μεταβίβασης, με αποτέλεσμα η ιδιοκτησία να συμβάλει ελάχιστα στα έσοδα του δημοσίου.

Ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων εισάγει για πρώτη φορά με έναν ολοκληρωμένο τρόπο τη φορολογία ακινήτων, η οποία στη χώρα μας, όλα τα προηγούμενα χρόνια, αντιμετωπιζόταν ανοργάνωτα, αποσπασματικά και κατά περίπτωση.

Η επεξεργασία του σχεδίου νόμου για τον Ειδικό Φόρο Ακινήτων έπρεπε να εξασφαλίσει την δίκαιη κατανομή φορολογικών βαρών επιζητώντας την ισορροπία σε διάφορα επίπεδα. Δηλαδή:

1ον. Πώς θα αυξήσει την φορολογητέα ύλη και θα διευρύνει την φορολογική βάση, χωρίς να επιβαρύνει υπέρμετρα τα ακίνητα, που θα φορολογηθούν για πρώτη φορά.

2ον. Πώς θα κατανείμει το φόρο ανάμεσα στις τρείς κατηγορίες ακινήτων: κτίρια, οικόπεδα και την εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού γη.

3ον. Πώς θα κατανείμει το φόρο ανάμεσα στα ακίνητα ανάλογα με τη χρήση τους.

4ον. Πώς θα διευρύνει το αντικείμενο του φόρου στο μέγιστο δυνατό βαθμό, απαλλάσσοντας, όμως, συμπολίτες μας με πραγματική αδυναμία να καταβάλουν το φόρο.

5ον. Πώς όλα αυτά θα επιτευχθούν διαφυλάσσοντας το δημοσιονομικό στόχο.

Όπως αντιλαμβάνεστε για να εξασφαλιστεί η ισορροπία σε όλα αυτά τα πεδία απαιτήθηκε μια επίπονη διεργασία, στην οποία σημαντική και καθοριστική ήταν η συμβολή των βουλευτών της συμπολίτευσης.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του φόρου είναι τα εξής:

  • Κατ’ αρχάς η δομή του ΕΝΦΙΑ είναι διττή, καθώς περιέχει και κύριο και συμπληρωματικό φόρο.

Ο κύριος φόρος, ο οποίος θα αποφέρει περί το 80% των συνολικών εσόδων, θα επιβάλεται επί της επιφάνειας των ακινήτων, κτιρίων και γης. Αυτό θα γίνεται ανεξάρτητα από το πόσοι είναι οι ιδιοκτήτες ή αν ο ιδιοκτήτης είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Άρα, ο κύριος ΕΝΦΙΑ αποκλείει την φοροαποφυγή μέσω της μετακίνησης ή της κατάτμησης της περιουσίας σε πρόσωπο που φορολογείται ελαφρύτερα.

Συγχρόνως, ο κύριος φόρος έχει προοδευτικό χαρακτήρα, υπό την έννοια ότι ο φόρος αυξάνεται όσο αυξάνεται η σχετική αξία του ακινήτου. Πρέπει, επίσης, να υπογραμμιστεί ότι ο κύριος φόρος δεν επιβάλλεται επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Το ακίνητο απλώς κατατάσσεται, σε σχέση με τα άλλα στη βάση παραμέτρων που διαμορφώνουν την αξία τους (π.χ. τιμή ζώνης, παλαιότητα κ.λπ.). Άρα, η αντικειμενική αξία δεν παίζει ρόλο για τον ΕΝΦΙΑ, παρά μόνο στην κατάταξη και όχι στο απόλυτο μέγεθος.

Από την άλλη πλευρά, ο συμπληρωματικός φόρος καλείται να φορολογήσει τη συγκέντρωση ιδιοκτησιών σχετικά μεγάλης αξίας. Στην περίπτωση αυτή φορολογείται το σύνολο της αξίας των ιδιοκτησιών φυσικών και νομικών προσώπων, αλλά οι συντελεστές φορολόγησης είναι χαμηλότεροι σε σχέση με τους συντελεστές του ΦΑΠ, με τους οποίους είναι συγκρίσιμοι. Ειδικά, μάλιστα, για τα φυσικά πρόσωπα, το αφορολόγητο όριο αυξάνεται κατά 50%, από 200.000 σε 300.000.

Τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ του 2014 αναμένεται να κυμανθούν στο επίπεδο του αθροίσματος των εσόδων του ΕΕΤΑ και του ΦΑΠ του 2013 και, βέβαια,πολύ χαμηλότερα από τα έσοδα των συσσωρευμένων φόρων διαφόρων ετών που κλήθηκαν οι φορολογούμενοι να πληρώσουν μέσα στο 2013. Σημαντικά χαμηλότερα.

Συνεπώς, ο ΕΝΦΙΑ σχεδιάστηκε έτσι ώστε να ελαφρύνει κατοικίες, μαγαζιά, επιχειρήσεις που πλήρωναν μέχρι τώρα και να φορολογήσει με λογικό τρόπο τα κτίρια και τη γη που δεν πλήρωναν φόρο, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι δημοσιονομικά ουδέτερο.

Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να επισημάνω και κάτι σημαντικό. Η σύγκριση που γίνεται για τη φορολόγηση αστικών κέντρων και επαρχίας δεν είναι σωστή και βασίζεται σε λάθος παραδοχές.

Και αυτό, διότι σπίτια και οικόπεδα εντός σχεδίου πόλης ή οικισμού υπάρχουν παντού, και στα αστικά κέντρα και στην επαρχία, και φορολογούνται με τον ίδιο τρόπο. Παράλληλα, τα αγροτεμάχια εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού ανήκουν τόσο σε κατοίκους πόλεων, όσο και χωριών.

Ειδικότερα, αναμένουμε ότι το ΕΕΤΑ του 2013 θα αποδώσει €1.9 δισ., ενώ ο κύριος φόρος του ΕΝΦΙΑ, που μπορεί να συγκριθεί με το ΕΕΤΑ, θα είναι όχι απλώς χαμηλότερος κατά €100 εκατ., αλλά το ποσό αυτό θα κατανεμηθεί σε περισσότερες ιδιοκτησίες από αυτές που πλήρωναν μέχρι τώρα.

Άρα, το όφελος για όσους πλήρωναν ΕΕΤΑ θα είναι σημαντικά υψηλότερο και εκτιμάται ότι θα κυμανθεί από περίπου 20%, για τις φτηνότερες περιοχές, έως 4% για τις ακριβότερες.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το 85% των κτιρίων βρίσκονται σε τιμές ζώνης κάτω των €1.500 ανά τετραγωνικό μέτρο και για αυτά το όφελος θα είναι από 13% έως 21%. Δεδομένης της συγκέντρωσης των κτιρίων σε περιοχές με χαμηλές τιμές ζώνης το μέσο όφελος των φορολογουμένωνεξ’ αυτού του λόγου αναμένεται να είναι της τάξης του 16%.

Από την άλλη πλευρά, τα οικόπεδα, τα οποία δεν φορολογούντο μέχρι τώρα, παρά μόνο στις περιπτώσεις εκείνες που αποτελούσαν μέρος της περιουσίας του 10% των φορολογουμένων που πλήρωναν ΦΑΠ, δεν επιφέρουν μεγάλη φορολογική επιβάρυνση καθώς, σχεδόν το 80% των φορολογουμένων από αυτούς που έχουν οικόπεδα, θα κληθούν πληρώσουν από €3 έως €60 το στρέμμα.

  • Παράλληλα, έχει ληφθεί ειδική μέριμνα για τους πλέον αδύναμους εισοδηματικά συμπολίτες μας.

Για το λόγο αυτό προβλέπεται έκπτωση στο φόρο κατά 50%, από τα νοικοκυριά με εισοδήματα μέχρι και €9.000, ποσό που προσαυξάνεται κατά €1.000 για τον ή την σύζυγο και κάθε τέκνο, ώστε το εισοδηματικό κριτήριο για μία οικογένεια με 2 παιδιά να είναι €12.000.

Από το εισοδηματικό αυτό κριτήριο ωφελούνται πρωτίστως νοικοκυριά που τα έχει πλήξει η ανεργία τα οποία εξ ορισμού έχουν πολύ χαμηλά εισοδήματα.

Επί πλέον, εφ’ όσον τηρούνται τα εισοδηματικά κριτήρια, οικογένειες που έχουν τρία ή περισσότερα παιδιά, ή κάποιο προστατευόμενο μέλος με αναπηρία, τότε η έκπτωση του 50% μετατρέπεται σε πλήρη απαλλαγή από το φόρο.

Ανάλογη πρόνοια με τη μορφή δυνατότητας αναβολής της πληρωμής του φόρου, προβλέπεται για τις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω της ύφεσης. Η αναστολή αυτή μπορεί να φτάσει μέχρι και τρία χρόνια, ώστε να έχουμε βγει από την κρίση και οι επιχειρήσεις αυτές να έχουν καταφέρει να ορθοποδήσουν.

  • Θα ήθελα, επίσης, να αναφέρω ότι όλα τα κτίρια και τα οικόπεδα, τα οποία χρησιμοποιούνται για επιχειρηματική δραστηριότητα κάθε είδους, θα φορολογηθούν μεν κανονικά, αλλά τα κτίρια εκείνα που είναι μεγαλύτερης έντασης χώρων, όπως η βιομηχανία, τα εκπαιδευτήρια ή τα ξενοδοχεία -αυτά δηλαδή που στο νόμο θεωρούνται ειδικών χρήσεων- και συγχρόνως δεν έχουν και δυνατότητα αλλαγής του είδους χρήσης, θα έχουν μειωμένη φορολόγηση κατά 50%.

Ειδικά δε, τα κτίρια αγροτικής χρήσης δεν θα έχουν καμία φορολογική επιβάρυνση, δεδομένου του ειδικού χαρακτήρα των αγροτικών εργασιών, όπου η όποια κατασκευή είναι στην ουσία προέκταση της εκμετάλλευσης της γης.

Επιπροσθέτως, σε κάθε περίπτωση και σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, για πρώτη φορά ο φόρος αυτός θα εκπίπτει ως δαπάνη της επιχείρησης. Είναι λογικό αυτό. Με τον τρόπο αυτό, η παραγωγή καλείται να συνεισφέρει στη δημοσιονομική προσπάθεια, αλλά με τρόπο που δεν θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία της.

Όσον αφορά τη φορολογική επιβάρυνση της γης εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας αφορά στην αγροτική παραγωγή, η φορολογική της επιβάρυνση διατηρήθηκε σε ελάχιστα επίπεδα, με το βασικό φόρο για τους βοσκότοπους να είναι μόλις 0,5 ευρώ το στρέμμα και τις καλλιέργειες κάθε είδους μόλις 2 ευρώ.

Ο συντελεστής θέσης, ο οποίος χρησιμοποιείται ως ένδειξη της αξίας της γης, δεν αυξάνει το βασικό φόρο πάνω από 20% (π.χ. σε €2,4/στρέμμα για μία καλλιέργεια) για το 90% των ιδιοκτησιών. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ένας αγρότης με μία αρδευόμενη καλλιέργεια 20 στρεμμάτων, που είναι μια τυπική περίπτωση, θα κληθεί να πληρώσει συνολικά όχι πάνω από το συμβολικό ποσό των 40 ευρώ το χρόνο.

  • Επιπλέον, θα ήθελα να αναφερθώ ειδικά στη σύγκριση της φορολογικής επιβάρυνσης της κατοχής ακίνητης περιουσίας με τις υπόλοιπες ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου και κυρίως με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Βάσει των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ύψος των εσόδων από τη φορολογία της ακίνητης περιουσίας ως ποσοστό του ΑΕΠ στην Ελλάδα βρίσκεται -και θα συνεχίσει και με τον ΕΝΦΙΑ να βρίσκεται-περίπου στον μέσο όρο των χωρών-μελών της Ευρωζώνης και χαμηλότερα του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 27.

Συγκεκριμένα, τα έσοδα που προβλέπονται από τον ΕΝΦΙΑ το 2014 ανέρχονται σε 1,6% του ΑΕΠ, σε σύγκριση με 1,8% του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη και 2,1% κατά μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27.

Μάλιστα, αν κάποιος παρατηρήσει και τα κράτη-μέλη του ΟΟΣΑ, θα διαπιστώσει ότι αποτελεί σχεδόν κανόνα για τα πλέον ανεπτυγμένα οικονομικά κράτη να υιοθετούν φόρους επί της ακίνητης περιουσίας.

Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Είναι κοινώς παραδεκτό και αναφέρεται και στις σχετικές μελέτες της ΕΕ αλλά και των υπολοίπων διεθνών Οργανισμών ότι ο φόρος επί της κατοχής ακίνητης περιουσίας έχει το χαμηλότερο δυνατό αντίκτυπο στην ανάπτυξη της οικονομίας σε σχέση με τις φορολογίες που επιβάλλονται στις υπόλοιπα αντικείμενα φόρων (όπως το εισόδημα, η κατανάλωση, οι συναλλαγές κτλ).

Επιπλέον, ο φόρος επί των ακινήτων αποτελεί ένα πρόσφορο μέσο για την εξασφάλιση πολύτιμων πόρων για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Στο πλαίσιο αυτό, προβαίνουμε στην μείωση από01/01/2014, του φόρου μεταβίβασης των ακινήτων σε 3% επί της φορολογητέας αξίας του ακινήτου, από 8% για τα πρώτα 20.000 ευρώ φορολογητέας αξίας και 10% για μεγαλύτερες αξίες. Έτσι, μειώνουμε το φόρο που βαρύνει τις αγοροπωλησίες συμβάλλοντας στη βελτίωση του κλίματος στην αγορά ακινήτων.

Επιπλέον μεριμνούμε για τη διασφάλιση των πόρων των ΟΤΑ Α΄ βαθμού με την πρόβλεψη απόδοσης ποσοστού 11,3% επί των συνολικών ετήσιων εσόδων του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων προκειμένου να εξασφαλιστεί ισοδύναμο ποσό με αυτό που αποδιδόταν από τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας.

Για το μέλλον η κυβέρνηση προτίθεται να διερευνήσει την περίπτωση εκχώρησης όλων των εσόδων του ΕΝΦΙΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση με αντίστοιχη μείωση των κεντρικών αυτοτελών πόρων

Το ξέρω ότι η καθιέρωση για πρώτη φορά, στη χώρα ενός φόρου καθολικά επί όλων των ακινήτων, δεν είναι κάτι ευχάριστο.

Αποδεικνύεται μάλιστα πρόσφορο πεδίο για μικροπολιτικά παιχνίδια και εξάρσεις λαϊκισμού από ορισμένους που για μια ακόμη φορά αρνούνται να καταθέσουν τεκμηριωμένες προτάσεις.

Όμως, το εξεταζόμενο σχέδιο νόμου εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό του Υπουργείου Οικονομικών αλλά και ολόκληρης της Κυβέρνησης για τη δημιουργία ενός δίκαιου και αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος. Ενός συστήματος, που σύντομα μέσω της αύξησης της φορολογικής συμμόρφωσης αλλά και της φορολογητέας ύλης, εξασφαλίσει ένα πολύ υψηλότερο επίπεδο φορολογικής δικαιοσύνης.

Επιπλέον, βεβαίως αντιλαμβάνομαι το πόσο δύσκολο ήταν και είναι για τους βουλευτές των υπεύθυνων πολιτικών δυνάμεων να στηρίξουν τις δύσκολες επιλογές της Κυβέρνησης.

Ωστόσο, το 2014 η χώρα χάρη στην επιμονή και υπευθυνότητα αυτών των δυνάμεων θα καταφέρει να διαψεύσει τους καταστροφολόγους κάθε είδους και να κάνει ένα τεράστιο βήμα μπροστά για έξοδο από την κρίση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!