Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Οικονομικών

Σημεία συνέντευξης του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, στον Ρ/Σ ΒΗΜΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Νίκης 5-7

10180 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Tηλ.: 210-3332553/4

Fax: 210-3332559
e-mail: press@minfin.gr

Δευτέρα, 09 Σεπτεμβρίου 2013

Δελτίο Τύπου

Σημεία συνέντευξης του Υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, στον Ρ/Σ ΒΗΜΑ και στους δημοσιογράφους Γιώργο Παπαχρήστο,  Βασίλη Χιώτη και Νότη Παπαδόπουλο

Σχετικά με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ και το αν ο ίδιος ήταν «πολύ αισιόδοξος»:

Δεν νομίζω. Ο Πρωθυπουργός ήταν πολύ ρεαλιστικός και μετρημένος. Δεν πανηγύρισε, τη στιγμή που η οικονομία έχει γυρίσει σελίδα. Δεν είπε κάτι παραπάνω από ό,τι έχει συμφωνηθεί.

Η συμφωνία με τους εταίρους μας είναι ότι αν έχουμε υπέρβαση από το στόχο τότε το  30% θα πάει σε περαιτέρω μείωση του χρέους, αλλά το 70% της υπέρβασης μπορεί να δοθεί είτε για λόγους αναπτυξιακούς, είτε για λόγους κοινωνικής συνοχής.

Για το ποια κατηγορία πρέπει να ωφεληθεί εφόσον υπάρξει υπέρβαση από το στόχο, (συνταξιούχοι, ένστολοι ή όσοι χρησιμοποιούν πετρέλαιο θέρμανσης):

Δεν θα μπω στη συζήτηση αυτή γιατί δεν ξέρω αν θα έχουμε και πόσο θα είναι το πρωτογενές πλεόνασμα. Έχουμε μπροστά μας μία πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση, που αφορά και το δημοσιονομικό κενό για τα επόμενα χρόνια. Αυτή τη στιγμή δεν θα ήθελα να πω τίποτε. Θα ήταν ανεύθυνο.

Σχετικά με τις δηλώσεις Σόιμπλε ότι η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει δημοσιονομικό κενό ύψους 4-5 δισ. τον επόμενο χρόνο:

Ο κ. Σόιμπλε δεν αναφέρθηκε στο δημοσιονομικό κενό, αλλά στο χρηματοδοτικό κενό. Βεβαίως, μετά τον Ιούλιο έχουμε χρηματοδοτικό κενό, δεν έχει να κάνει με το δημοσιονομικό. Μας λείπουν 4,5 δισ. για τις ακαθάριστες ανάγκες, για τόκους και χρεολύσια για το 2014 και περίπου 5,5 δισ. για το 2015. Αυτό είναι χρηματοδοτικό κενό, όχι δημοσιονομικό. Αυτές είναι ακαθάριστες ανάγκες, είτε για να βγούμε στις αγορές και να δανειστούμε -και θα δούμε υπό ποιες προϋποθέσεις  μπορεί αυτό να είναι εφικτό- είτε να δανειστούμε από τους εταίρους μας.

Για τα ποσά που πήρε η Ελλάδα από τις αγορές φέτος:

Δεν έχουμε βγει ακόμη στις αγορές. Στις αγορές βγαίνουμε με έντοκα γραμμάτια, αλλά αυτό δεν το θέλουμε. Δανειζόμαστε κυρίως από τους εταίρους μας, από το πρόγραμμα, το οποίο συνεχίζεται. Το κομμάτι της Ευρωπαϊκής Ένωσης τελειώνει τον Ιούλιο του 2014.

Εάν υπάρχει περίπτωση διεύρυνσης κύκλου δικαιούχων του πετρελαίου θέρμανσης:

Η απάντηση είναι ναι. Πέρυσι, ενώ είχαμε προγραμματίσει να δώσουμε 280 εκατ. ευρώ για τη φετινή χρονιά, απορροφήθηκαν μόνο 80 εκ. Επομένως, ή δεν είχε γίνει καλή ενημερωτική καμπάνια, ώστε να μάθει ο κόσμος ότι υπάρχει αυτό το ποσό ή τα κριτήρια ήταν πολύ αυστηρά. Έχουμε αναθέσει σε Επιτροπή στο Υπουργείο να κάνει εισήγηση, ώστε να δούμε πώς μπορούμε να κάνουμε τα κριτήρια περισσότερο ελαστικά για να απορροφηθεί το ποσό που προγραμματίζουμε.

Στην  ερώτηση γιατί δεν χορηγείται το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης σε όλο τον κόσμο:

Θέλουμε να το δώσουμε στους φτωχούς και σε αυτούς που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα δύσκολες καιρικές συνθήκες. Δυστυχώς το κράτος χρειάζεται έσοδα για να καλύψει τα όποια δημοσιονομικά κενά έχει. Θα μπορούμε να κουβεντιάζουμε για μείωση φόρων όταν έχουμε ικανοποιήσει τους στόχους μας. Επειδή εύκολα ακούγονται από ορισμένους χαρακτηρισμοί όπως τα περί «ανάλγητου» Υπουργού Οικονομικών, θα ήθελα να απαντήσω ότι κάνουν λάθος. Ο Υπουργός Οικονομικών προσπαθεί να ξαναφέρει τη χώρα σε τροχιά δημοσιονομικής σταθερότητας. Δεν μπορεί, όσο αυτός είναι ο κυρίαρχος στόχος, να τον παραβλέψει.

Για το αν ο ειδικός φόρος στα καύσιμα απέδωσε έσοδα και για το ότι «χάθηκαν 300 εκ. ευρώ»:

Αυτό δεν είναι αλήθεια. Ο ειδικός φόρος στα καύσιμα έφερε παραπάνω έσοδα 130 εκ. ευρώ. Είχαμε σημαντικά λιγότερα έσοδα κατά 500 εκ. από ΦΠΑ, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με τον ειδικό φόρο, έχει  να κάνει με τη χαμηλότερη κατανάλωση που σχετίζεται με τις καλές καιρικές συνθήκες και κυρίως με τη μείωση του εισοδήματος. Δεν έχει να κάνει δηλαδή με την ελαστικότητα ως προς την τιμή. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί.

Για το αν είναι μικρό το κονδύλι για το επίδομα ιδιαίτερα σε κρύο χειμώνα:

Γι αυτό και θα δώσουμε επίδομα, αλλά με αυστηρά κριτήρια. Δεν θα δώσουμε σε όλους. Μακάρι να μπορούσαμε, δεν έχουμε, όμως, δυνατότητα. Για πολλά χρόνια ήταν δημοσιονομικό αίτημα να εξισωθεί το πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης για να παταχθεί το λαθρεμπόριο. Αυτό έχει επιτευχθεί σε μεγάλο βαθμό. Δεν θέλουμε, λοιπόν, να ξαναγυρίσουμε στην προηγούμενη κατάσταση και να ανοίξουμε πάλι την ψαλίδα μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης. Αυτό ευνοεί το λαθρεμπόριο, δίνει κίνητρα. Όσο εγκαθιστούμε συστήματα που μας βεβαιώνουν ότι το λαθρεμπόριο ελέγχεται απόλυτα, τότε θα μπορούμε ίσως κάποια στιγμή στο μέλλον να δούμε ξανά το επίπεδο του φόρου.

Σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης για την αμυντική βιομηχανία, μετά το «αίτημα-απαίτηση της τρόικας» και τα «ενδεχόμενα ισοδύναμα μετά τις δηλώσεις Πρωθυπουργού και Αντιπροέδρου της κυβέρνησης ότι δεν θα κλείσει»:

Οφείλω  να πω ότι η τρόικα δεν απαίτησε. Η τρόικα έχει την άποψή της, αλλά δεν υπάρχει μόνο αυτή. Υπάρχει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.  Έχουμε δύο επιχειρήσεις της αμυντικής βιομηχανίας, τα ΕΑΣ και η ΕΛΒΟ και μία μεταλλευτική τη ΛΑΡΚΟ. Και οι τρεις επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρότατο πρόβλημα βιωσιμότητας. Κατά μέσο όρο τα τρία τελευταία χρόνια χρειάστηκαν περίπου 150 εκατ. ευρώ. Τόσα στοιχίζουν στον φορολογούμενο. Θα μπορούσαμε να δίνουμε άλλο ένα ΕΚΑΣ με τα χρήματα αυτά. Αυτό γίνεται με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που βάζει το κράτος για να καλύψει τα ελλείμματα. Από τις τρεις αυτές επιχειρήσεις, τα ΕΑΣ και η ΛΑΡΚΟ είναι στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για παράνομη κρατική βοήθεια. Διότι, η βοήθεια που δίνει το κράτος θεωρείται παράνομη, παραβιάζει τις συνθήκες ανταγωνισμού. Για τη μεν ΛΑΡΚΟ είναι ήδη επίσημο. Έχω λάβει επιστολή από δύο Επιτρόπους που ανεβάζουν την κρατική βοήθεια σε 135 εκ. Σύμφωνα με τους κανόνες του ανταγωνισμού η επιχείρηση πρέπει να επιστρέψει στο ελληνικό δημόσιο αυτό το ποσό.  Για τα ΕΑΣ έχει ανοίξει φάκελος και ο προκαταρκτικός έλεγχος γίνεται για όλη την κρατική βοήθεια που έχει δοθεί τα τελευταία χρόνια. Το ποσό  ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ.

Οι τρεις επιχειρήσεις έχουν πρόβλημα βιωσιμότητας και οι δύο εξ’ αυτών έχουν πρόβλημα κρατικής βοήθειας. Άρα πρέπει με τη λύση που θα επιχειρήσουμε να θεραπεύσουμε και τα δύο αυτά προβλήματα. Άρα, η πρότασή μας, την οποία διαπραγματευόμαστε με την τρόικα και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Εμείς τι λέμε: προτείνουμε εκκαθάριση εν λειτουργία, δηλ. να μείνουν  ζωντανές οι επιχειρήσεις, να εκκαθαρίζονται τα μέρη  που δεν είναι βιώσιμα  και δεν μπορούν να διατηρηθούν εν ζωή – να πωληθούν τα στοιχεία ενεργητικού, ώστε να επιστραφεί στο Δημόσιο κρατική βοήθεια. Για ένα κομμάτι, όμως, το οποίο εμείς θεωρούμε βιώσιμο και σχετίζεται με την αμυντική βιομηχανία – και εκεί θέλουμε τη βοήθεια του Υπουργείου Άμυνας να μας πει ακριβώς ποιες είναι οι ανάγκες του για τις δύο αυτές επιχειρήσεις, ΕΑΣ και ΕΛΒΟ -  να μπορέσουμε να θεμελιώσουμε ένα επιχείρημα, ότι οι επιχειρήσεις αυτές αναδιαρθρούμενες μπορούν να επιβιώσουν χωρίς κρατική βοήθεια. 

Συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Άμυνας, αλλά καθυστερήσαμε. Ενώ αυτό το πρόβλημα είναι παλιό, δεν κάναμε τίποτε. Τώρα με την κυρία Γεννηματά έχω μια άριστη συνεργασία. Προσπαθούμε να θεμελιώσουμε το επιχείρημα αυτό. Τεχνοκρατικά το επιχείρημα αυτό λέει ότι η αξία που θα παραμείνει για το Δημόσιο με την εκκαθάριση εν λειτουργία είναι μεγαλύτερη από την πτώχευση της εταιρείας. Διότι, πρώτον, αυτή τη στιγμή υπάρχουν συμβόλαια που τρέχουν. Εάν διακοπεί η λειτουργία της εταιρείας τότε θα πρέπει να πληρώσουμε ποινές. Δεύτερον, αν απολυθούν όλοι οι εργαζόμενοι το κόστος θα είναι μεγαλύτερο απ΄ ότι διαφορετικά. Άρα προσπαθούμε να θεμελιώσουμε ένα επιχείρημα ότι «ναι» αναδιάρθρωση, «ναι» να τις κάνουμε βιώσιμες, αλλά ένα κομμάτι είναι βιώσιμο και πρέπει να μείνει όρθιο στην αμυντική βιομηχανία.    

Ερώτηση για το πόσες απολύσεις πρέπει να γίνουν:

Αυτά τα θέματα τα κουβεντιάζουμε. Περιμένουμε με το Υπουργείο Άμυνας να καθορίσουμε ποιες είναι οι ανάγκες του, για να δούμε στο βιώσιμο κομμάτι πόσοι εργαζόμενοι χρειάζονται.

Για τη συνέντευξη του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Τσίπρα, σε εφημερίδα και όσα υποστηρίζει περί «κουρέματος»: 

Εννοεί ότι θα κουρέψει το χρέος μονομερώς. Εξάλλου, προβλέπεται μείωση του χρέους. Το πετύχαμε στη διαπραγμάτευση, έχει μπει ως νομική βάση, στο Eurogoup της 27ης Νοεμβρίου. Προβλέπεται ότι όταν και εφόσον παράγουμε πρωτογενές πλεόνασμα, τότε με τα κατάλληλα μέσα οι εταίροι μας θα μειώσουν, εξωγενώς, περαιτέρω το χρέος. Άρα αυτό υπάρχει ως νομική βάση. Δεν καταλαβαίνω, λοιπόν, τι εννοεί (ο κ. Τσίπρας). Θα το μειώσει μονομερώς; Δηλαδή θα έρθει μια μέρα και θα πει «χαίρεται, μειώνω τα οφειλόμενα κατά 50%»;. Σας πληροφορώ ότι, εάν γίνει κάτι τέτοιο, στα επόμενα 10 δευτερόλεπτα η Ελλάδα θα απομονωθεί πλήρως από την Ευρωζώνη.  Σκεφτείτε να ήταν η Ελλάδα μια χώρα η οποία έδινε βοήθεια σε μια άλλη χώρα της Ευρωζώνης και το Ελληνικό Κοινοβούλιο να είχε ψηφίσει αυτή τη βοήθεια, υπό ορισμένες προϋποθέσεις- όπως γίνεται συνήθως και όπως έχουν κάνει τα άλλα Κοινοβούλια. Φανταστείτε ότι έρχεται αυτή η τρίτη χώρα και μονομερώς λέει στην Ελλάδα «δεν θα πάρεις ποτέ πίσω το 50% όσων σου χρωστάω, διότι έτσι θέλω». Τι φαντάζεστε ότι θα κάνει η Ελλάδα και το ελληνικό Κοινοβούλιο; Θα της ξαναδώσει χρήματα; Ποτέ. Μπορείτε να φανταστείτε χώρα στον πλανήτη που θα δάνειζε ποτέ μια χώρα της Ευρωζώνης που, μονομερώς, θα έλεγε δεν σου επιστρέφω τα οφειλόμενα;  Χωρίς διαπραγμάτευση, χωρίς συμφωνία;  Εμείς με συμφωνία και με διαπραγμάτευση μειώσαμε το επιτόκιο των παλαιών δανείων κάτω από 3%. «Σπρώξαμε» τα χρεολύσια προς τα πίσω 15 χρόνια.  Και θα επαναλάβουμε το ίδιο όταν και εφόσον παράγουμε πρωτογενές πλεόνασμα. Με τη νομική βάση που έχουμε, ήδη, πετύχει. Από εκεί και πέρα, δεν αντιλαμβάνομαι  αυτές τις τοποθετήσεις. Αυτά είναι αστεία πράγματα και επικίνδυνα. Αν ήταν μόνο αστεία, θα μπορούσα να το ανεχτώ. Αλλά είναι επικίνδυνα πράγματα αυτά, να λέγονται από τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. 

Ερώτηση για το εάν ενδεχόμενη πρόσθετη βοήθεια θα συνοδεύεται από νέα μέτρα:

Όταν η Ελλάδα έχει, ήδη, πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα και μάλιστα σε κυκλικά διορθωμένη βάση το μεγαλύτερο στην Ευρωζώνη, πόσα νέα μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα μπορεί να πάρει; Κανένα είναι η απάντηση. Φυσικά έχουμε ακόμη δρόμο στο διαρθρωτικό κομμάτι και μάλιστα εμείς πρώτοι θέλουμε να αλλάξουμε την ατζέντα και να βάλουμε μπροστά διαρθρωτικά μέτρα. Τα διαρθρωτικά είναι σωστά και «λαϊκά» μέτρα.    Είναι αυτά που  θα μειώσουν τις τιμές των τροφίμων, της ενέργειας. Είναι αυτά που θα βελτιώσουν την ποιότητα του δημόσιου τομέα και θα τον κάνουν πολύ πιο φιλικό προς τον πολίτη.  Δεν τα θέλουμε αυτά; Δεν μιλάμε για μείωση συντάξεων που είναι δημοσιονομικό μέτρο. Αυτά τα μέτρα έχουν ληφθεί.

Ερώτηση για το εάν μέσα στο 2014 θα ληφθούν μέτρα που  θα επηρεάσουν τα εισοδήματα: 

Δεν θα ληφθούν. Είναι απολύτως βέβαιο.

Ερώτηση για το πότε ο πολίτης θα νιώσει τη βελτίωση:

Όταν ο αρνητικός ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης γίνει  θετικός και όταν αρχίσει να μειώνεται η ανεργία. Ήδη έχουμε τα πρώτα δείγματα. Δεν θέλω να βγω και να πω πότε. Θέλω απλώς να θυμίσω ότι οι οικονομικές εξελίξεις μάλλον δικαιώνουν- και με το παραπάνω- τις αρχικές μας προβλέψεις.

Δημοσιονομικά μέτρα δεν θα ληφθούν, μόνο μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα- και τα θέλουμε. Η αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό σε ένα μεγάλο βαθμό οφείλεται στην κρουαζιέρα με την κατάργηση του καμποτάζ. Θυμάστε την αντίδραση που υπήρχε για το μέτρο αυτό; Θυμάστε ότι απέκλειαν λιμάνια; Αυτό το μέτρα ξέρετε πόσα έσοδα έχει φέρει; Πάνω από 500 εκ. το χρόνο.     

Ερώτηση για το εάν θα γίνουν απολύσεις στο πλαίσιο των διαρθρωτικών μέτρων: 

Δεν προβλέπονται απολύσεις. Για το δημόσιο τομέα έχουμε τις 15.000 υποχρεωτικές αποχωρήσεις  μέχρι το τέλος του 2014. Οι 12.500 είναι η κινητικότητα, δεν είναι απολύσεις. Η κινητικότητα περιλαμβάνει σύνολο 25.000, που δεν σημαίνει ότι θα απολυθούν. Οι υποχρεωτικές αποχωρήσεις είναι 15.000 για τις οποίες μπορούμε να κάνουμε 15.000 νέες προσλήψεις. Αυτό γίνεται για να βελτιώσουμε την ποιότητα του δημόσιου τομέα. Μέσα σε αυτούς τους  15.000 υπάρχουν επίορκοι, κάποιοι που έχουν πλαστά πιστοποιητικά, που δεν έχουν προσληφθεί με διαδικασίες μέσω ΑΣΕΠ. 15.000 θα είναι οι υποχρεωτικές αποχωρήσεις και θα προσλάβουμε 15.000 νέους.

Ερώτηση για το εάν υπάρχει καθυστέρηση στους στόχους των αποκρατικοποιήσεων από τη μη τοποθέτηση, έως τώρα, νέου προέδρου στο ΤΑΙΠΕΔ:

Όχι, δεν τις καθυστερεί. Ψάχνουμε προσεκτικά αυτή τη φορά,  καταλήγουμε. Δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση. Είμαστε σε συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ. Αυτή τη στιγμή- και για ακόμη περίπου ένα μήνα- δεν υπάρχει ανάγκη μιας παραπάνω υπογραφής.  Άρα έχουμε χρόνο να ψάξουμε με νηφαλιότητα. Δεν υπάρχει πρόβλημα με τις αποκρατικοποιήσεις αυτή τη στιγμή.

Ερώτηση για το εάν θα καθυστερήσει για ένα μήνα η ανακοίνωση του νέου Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ: 

Όχι, ενδεχομένως να ανακοινωθεί και πολύ νωρίτερα. Αλλά τονίζω ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με τις αποκρατικοποιήσεις αυτή τη στιγμή.

Ερώτηση για  το εάν έχει κλείσει το θέμα της μεταφοράς των αποκρατικοποιήσεων στο εξωτερικό:

Δεν υπήρχε ποτέ τέτοιο θέμα.

Σχετικά με δημοσίευμα κυριακάτικης εφημερίδας, για εφαρμογή στην περίπτωση του ΟΣΕ  ό,τι έγινε στην ΕΡΤ:

Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Απολύτως! Σας διαβεβαιώ, δεν υπάρχει τέτοιο θέμα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!