Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

επιβολή προστίμου για γενικές παραβάσεις στην ίδια χρήση

από τον ίδιο έλεγχο σε μία επιχείρηση, διαπιστώθηκαν οι παρακάτω δύο γενικές παραβάσεις (με σ.β. 1) οι οποίες αφορούν την ίδια διαχειρ. περίοδο 1/1/11-31/12/11:
α) εκδόθηκαν επτά τιμ-δελ.απ. (για την αγορά αγροτικών προϊόντων) με ημερομηνία έκδοσης προγενέστερη της ημερομηνίας θεώρησης του συγκεκριμένου μπλοκ, τα οποία και καταχωρήθηκαν στα βιβλία της επιχείρησης  και
β) εξοφλήθηκαν δύο τιμ.-δ.απ. (για την αγορά αγρ. προϊόντων), αξίας άνω των 1000,00€ το καθένα, όχι αποκλειστικά με έκδοση επιταγής του αγοραστή ή με κατάθεση σε τραπεζικό λογ. αλλά εν μέρει και με μετρητά κατά παράβαση του αρ. 18§2 του πδ 186/92.
Σημειώνεται οτι οι παραπάνω παραβάσεις αφορούν διαφορετικά στοιχεία.
Το ερώτημα είναι αν θα πρέπει να καταλογιστούν και οι δύο παραπάνω γενικές παραβάσεις του κβσ?

  • 1 Απάντηση

Στο άρθρο 5 § 2 περ δ', ε' και στ' του ν. 2523/1997 ορίζεται ότι :
 " δ) Ανώτατο όριο (οροφή) είναι το ποσό, το οποίο δεν μπορεί να υπερβεί το επιβαλλόμενο πρόστιμο και εφαρμόζεται στις αυτοτελείς παραβάσεις, με εξαίρεση αυτές για τις οποίες ισχύει η βάση υπολογισμού Νο 2 (ΒΑΣ.ΥΠ.2).
   ε) Γενικές παραβάσεις είναι αυτές, για τις οποίες επιβάλλεται ένα ενιαίο πρόστιμο, ανά διαχειριστική περίοδο, ανεξάρτητα από το πλήθος αυτών.
   στ) Αυτοτελείς παραβάσεις είναι αυτές, που ορίζονται στην παράγραφο 8 του άρθρου αυτού για τις οποίες επιβάλλεται ιδιαίτερο πρόστιμο για κάθε παράβαση ".
   Από τα ανωτέρω σαφώς προκύπτει ότι ο νομοθέτης, κατέταξε  όλες τις παραβάσεις σε δύο κατηγορίες - γενικές και αυτοτελείς - χωρίς να κατατάσσει σε καμμία περίπτωση τις γενικές παραβάσεις σε ομάδες ( π.χ. μη αναγραφή της ώρας σε ΔΑ, εκπρόθεσμη καταχώρηση ΤΔΑ στα τηρούμενα βιβλία, χρήση διορθωτικού στα βιβλία για τη διόρθωση λανθασμένης εγγραφής, μη χρήση χημικού χάρτη στην έκδοση στοιχείων κ.λ.π.).
   Περαιτέρω είναι προφανής η πρόθεση του νομοθέτη για την αυστηρή τιμωρία όσων διαπράττουν αυτοτελείς παραβάσεις, καθώς για κάθε μία από αυτές επιβάλλεται ιδιαίτερο πρόστιμο, σε αντίθεση με τις γενικές παραβάσεις για τις οποίες ρητά ορίζεται ότι επιβάλλεται ένα ενιαίο πρόστιμο, ανεξάρτητα από το πλήθος τους, με μόνη προυπόθεση να αφορούν στην ίδια διαχειριστική περίοδο. Μάλιστα για την αποφυγή της επιβολής εξωπραγματικών προστίμων, προκειμένου περί αυτοτελών παραβάσεων, ο νομοθέτης καθιέρωσε το ανώτατο όριο (οροφή), ενώ για τις γενικές παραβάσεις δεν υπήρξε κάτι ανάλογο, μιας και το επιβαλλόμενο πρόστιμο είναι πάντοτε ένα.
   Παραθέτω σχετικό παράδειγμα :
   Σε προληπτικό έλεγχο που διενεργήθηκε από το ΣΔΟΕ σε ντισκοτέκ διαπιστώθηκαν οι εξής παραβάσεις :
   α) μη έκδοση 150 ΑΛΠ σε ισάριθμους πελάτες, β) 32 διαφορετικές μεταξύ τους γενικές παραβάσεις οι οποίες αφορούσαν στην ίδια διαχειριστική περίοδο.
   Στην έκθεση ελέγχου που θα συνταχθεί από το ΣΔΟΕ θα αναγραφούν όλες οι διαπιστωθείσες παραβάσεις, αυτοτελείς και γενικές, με αναγραφή για κάθε μία από αυτές του κωδικού αριθμού παράβασης, σύμφωνα με την ΠΟΛ 1022/2004.
   Κατά την έκδοση από τη ΔΟΥ της Απόφασης Επιβολής Προστίμου (ΑΕΠ), θα καταλογιστούν α) δεκαπέντε  (και όχι εκατόν πενήντα) πρόστιμα  για τις εκατόν πενήντα αυτοτελείς παραβάσεις  και  β) ένα (1) πρόστιμο για τις τριάντα δύο διαφορετικές γενικές παραβάσεις.
   Είναι προφανές ότι η άποψη για καταλογισμό 32 προστίμων αφενός δε βρίσκει έρισμα στις διατάξεις και αφετέρου θα οδηγούσε στον καταλογισμό 15 προστίμων για την ουσιαστική παράβαση της μη έκδοσης ΑΛΠ (ενώ οι παραβάσεις είναι 150) και 32 προστίμων για τις γενικές παραβάσεις.