Εκδοση τιμολογίου
Επαγγελματίας με δραστηριότητα ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, εξέδωσε σε εταιρία για εργασία ηλεκτρικών εγκατασταστάσεων μετά υλικών, τ ι μ ο λ ό γ ι ο σκέτο. Το παραστατικό είναι θεωρημένο τον 12ο του 1997 ή 1987 (δυστυχώς δεν διακρίνεται η θεώρηση).
1)Το παραστατικό είναι έγκυρο με θεώρηση του 1997 ή 1987?
2)Θα έπρεπε να εκδώσει Τ.Π.Υ. ή καλώς εξέδωσε τιμολόγιο σκέτο?
3)Το σκέτο τιμολόγιο δεν έχει παρακράτηση φόρου? (στο συγκεκριμένο παραστατικό δεν αναγράφεται κάτι σχετικό)
4)Οι αντισυμβαλλόμενοι θα έπρεπε να έχουν υπογράψει συμφωνητικό?
- 1 Απάντηση
1) Στο άρθρο 24 § 1 του ν.2515/1997 ορίζεται ότι: " Από την 1η Ιανουαρίου 1998 παύουν να ισχύουν και λογίζονται ως ουδέποτε θεωρηθέντα τα δελτία αποστολής και τα τιμολόγια, που προβλέπονται από τις διατάξεις του ΠΔ 186/1992 να εκδίδονται από τους υποχρέους θεωρημένα καθώς και οι αποδείξεις παροχής υπηρεσιών, τις οποίες εκδίδουν όσοι τηρούν πρόσθετα βιβλία των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 10 του ίδιου π.δ/τος, εφόσον αυτά έχουν θεωρηθεί μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 1996 και δε χρησιμοποιηθούν έως και την 31η Δεκεμβρίου 1997. Τα ως άνω, ισχύουν και για κάθε βιβλίο ή στοιχείο, που προέρχεται από συνένωση ή συγχώνευση με τα στοιχεία του προηγούμενου εδάφιου. "
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι το τιμολόγιο στο οποίο αναφέρεστε εάν έχει θεωρηθεί το 1997 είναι έγκυρο, ενώ εάν έχει θεωρηθεί το 1987, έχει καταστεί άκυρο ( βλέπε ΠΟΛ 1301/1997).
2) Με την παράγραφο 12.0 της Ερμ.Εγκ. 3/24-11-1992 του ΚΒΣ ορίζεται ότι : Ο τίτλος " ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ " καθιερώνεται ως γενικός τίτλος των στοιχείων που απεικονίζουν συναλλαγές για τις οποίες προκύπτει υποχρέωση έκδοσης τιμολογίου, χωρίς δηλαδή να απαιτείται διάκριση ανάλογα με το χαρακτήρα και τη φύση της συναλλαγής( πώληση αγαθών,παροχή υπηρεσιών κλπ).
Συνεπώς, μπορεί να χρησιμοποιείται ένα στέλεχος με το γενικό τίτλο " ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ ", το οποίο να χρησιμοποιείται για πωλήσεις αγαθών, για παροχή υπηρεσιών, για αγορές αγροτικών προιόντων κλπ.
3) Στο άρθρο 55 § 1 περ. β' ορίζεται ότι : " Στα εισοδήματα εργοληπτών κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων.....ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή τρία τοις εκατό (3%) που υπολογίζεται στην αξία του κατασκευαζόμενου έργου.....Υπόχρεος σε παρακράτηση ορίζεται το Δημόσιο γενικά και κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ενεργεί εκκαθάριση ή καταβολή για τις περιπτώσεις αυτές. Αν για οποιοδήποτε λόγο δεν παρακρατήθηκε ο φόρος, τότε αυτός αποδίδεται με δήλωση του δικαιούχου της αμοιβής κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 60 ". Κατά συνέπεια κριτήριο για την παρακράτηση φόρου 3% κατά τα ανωτέρω δεν είναι το είδος του φορολογικού στοιχείου που έχει εκδοθεί αλλά αν πρόκειται για εισόδημα εργολήπτη κατασκευής κάθε είδους τεχνικού έργου.
4) Σύμφωνα με το άρθρο 19 της εγκ. 7/1979 του ν.820/1978, καθιερώθηκε υποχρέωση, γι' αυτόν που αναθέτει σε εργολάβο ή υπεργολάβο την εκτέλεση τεχνικού έργου του οποίου το κόστος υπερβαίνει τα 6000,00 ευρώ (από 1.1.2002), να γνωστοποιεί με δήλωσή του, πριν από την έναρξη των εργασιών εκτέλεσης του έργου, στον αρμόδιο για τη φορολογία του (του αναθέτοντος) Οικονομικό Έφορο, τα στοιχεία του εργολάβου ή του υπεργολάβου που ανέλαβε την εκτέλεση του έργου ή να καταθέτει στον ίδιο Οικονομικό Έφορο αντίγραφο του συμφωνητικού που καταρτίσθηκε για την ανάληψη της εκτέλεσης του ως άνω έργου από τον εργολάβο ή τον υπεργολάβο. Κατ' εφαρμογή των ανωτέρω, υποχρέωση για την υποβολή των παραπάνω στοιχείων έχουν τόσο ο εργοδότης - ανεξάρτητα αν είναι δημόσιο ή ΝΠΔΔ ή ιδιώτης - όσο και ο εργολάβος στην περίπτωση που αναθέτει την εκτέλεση επί μέρους εργασιών σε υπεργολάβους.