Ερώτημα ειδικής περίπτωσης φορολόγησης Δημοσίου Υπαλλήλου, Εκπαιδευτικού
Γεια σας.
Θα ήθελα να σας θέσω ένα ερώτημα ειδικής περίπτωσης φορολόγησης Δημοσίου Υπαλλήλου, Εκπαιδευτικού.
1. Σύμφωνα με το Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα Ν3528/2007 άρθρο 31, μετά από άδεια δημόσιος υπάλληλος μπορεί να ασκεί ιδιωτικό έργο ή εργασία με αμοιβή. Στη διευκρίνιση Θ της εγκυκλίου του ΥΠΕΠΘ (αρ.πρωτ.14543/Δ2,13-2-2003), αναφέρεται ότι είναι δυνατή η "Χορήγηση άδειας για πώληση προϊόντων πνευματικού – καλλιτεχνικού χαρακτήρα ιδίας παραγωγής από Δημόσιο Υπάλληλo"
2. Σύμφωνα με το Νόμο 2121/1993 «Πνευματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» Άρθρο 2, Παράγραφος 3, θεωρούνται ως έργα λόγου προστατευόμενα κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας τα προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών και το προπαρασκευαστικό υλικό του σχεδιασμού τους.
Θα ήθελα να γνωρίζω λοιπόν πώς θα φορολογηθεί δημόσιος υπάλληλος που σκοπεύει να δημιουργήσει προϊόν λογισμικού Η/Υ και θέλει να το διαθέσει μόνος του σε ηλεκτρονική μορφή είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό μέσω οnline πωλήσεων για παράδειγμα, καθώς και τι παραστατικά θα πρέπει να κόβει.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων και ευχές για χρόνια πολλά.
- 2 Απαντήσεις
Στο άρθρο 3 § 2 δ του ΠΔ 186/1992 ορίζεται ότι: " θεωρείται ως παροχή υπηρεσιών και ββ) η παροχή λογισμικού και η ενημέρωσή του."
Στην παράγραφο 27,9 του κεφαλαίου Α της ΠΟΛ 1054/15-2-2007 με την οποία κοινοποιήθηκαν οι διατάξεις των άρθρων 27-35 του ν 3522/2006 ορίζεται ότι: " ....συνιστά παροχή υπηρεσίας η παροχή λογισμικού και η ενημέρωσή του, ανεξάρτητα εάν το λογισμικό παράγεται μετά από παραγγελία ή όχι. Ως ενημέρωση λογισμικού χαρακτηρίζονται επίσης οι νέες βέρσιον που γίνονται για συμπλήρωση ή τροποποίηση υφιστάμενων προγραμμάτων λογισμικού. Επισημαίνεται ότι με κάθε παράδοση των εν λόγω μέσων από τους φορείς που τα παράγουν σε τρίτους-επιτηδευματίες ή από τους τρίτους-επιτηδευματίες σε άλλους επιτηδευματίες με σκοπό την περαιτέρω διάθεση αυτών στους τελικούς καταναλωτές εκδίδεται ομοίως, όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, δελτίο αποστολής, πλην της παράδοσης στους τελικούς καταναλωτές-ιδιώτες από τις εγκαταστάσεις του επιτηδευματία πωλητή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ΚΒΣ. Οι παραπάνω δραστηριότητες χαρακτηρίζονται ως παροχή υπηρεσίας για τις διαχειριστικές περιόδους που αρχίζουν από 22/12/2006 και μετά. Έτσι από την έναρξη της διαχειριστικής περιόδου που αρχίζει ( πχ από 1/1/2007 ή από 1/7/2007 κλπ ) θα πρέπει για τη διάθεση των πιο πάνω μέσων να εκδίδονται αποδείξεις ή τιμολόγια παροχής υπηρεσιών."
Από τα ανωτέρω γίνεται αντιληπτό ότι σε περίπτωση πώλησης του προιόντος λογισμικού Η/Υ σε επιτηδευματία θα εκδοθεί δελτίο αποστολής και τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών ( ισχύει και για πώληση εκτός χώρας ). Σε περίπτωση πώλησης του προιόντος σε ιδιώτη θα εκδοθεί δελτίο αποστολής και απόδειξη παροχής υπηρεσιών αν η παράδοση γίνεται στην κατοικία του ιδιώτη και απόδειξη παροχής υπηρεσιών αν η παράδοση του προιόντος προς τον ιδιώτη γίνεται από την έδρα σας. Εξυπακούεται ότι θα έχει προηγηθεί η υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών στο τμήμα μητρώου της αρμόδιας ΔΟΥ , σύμφωνα με το άρθρο 36 § 1α του ν 2859/2000.
Όσον αφορά στον τρόπο φορολόγησης , το συνολικό εισόδημα του δημοσίου υπαλλήλου ( εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες-ΣΤ πηγή- και εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα-Ζ πηγή-εισόδημα από ενοίκια κλπ) θα υπαχθεί για φόρο στην κλίμακα του άρθρου 9 του ν 2238/1994.
Σημειώνω ότι αναμένονται αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των επιτηδευματιών καθώς και στον τρόπο προσδιορισμού του εισοδήματός τους με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
Θα ήθελα να προσθέσω στο προηγούμενο ερώτημα αν το λογισμικό είναι ιδίας παραγωγής αν θεωρείται πνευματικό έργο, όπως για παράδειγμα η συγγραφή βιβλίου και αν ισχύουν τα παρακάτω όπως στους συγγραφείς δημοσίους υπαλλήλους.
"Σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης γ' του τελευταίου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 2 του ΚΒΣ (π.δ. 186/1992), όπως το εδάφιο αυτό προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 27 του ν.3522/2006 και το οποίο ισχύει σύμφωνα με την περίπτωση θ' του άρθρου 39 αυτού του νόμου από 1.1.2007, ορίζεται μεταξύ άλλων ότι δεν θεωρείται επιτηδευματίας ο συγγραφέας δημόσιος ή ιδιωτικός υπάλληλος εφόσον δεν είναι επιτηδευματίας από άλλη αιτία. Με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 50 του ν.2238/1994, αν ο υπόχρεος δεν τηρεί βιβλία και στοιχεία που ορίζονται από τον Κώδικα Βιβλίων & Στοιχείων"
Καλή χρονιά και χρόνια πολλά.