ΕΒΕΠ Προβλέψεις για την πασχαλινή αγορά με αστερίσκους
ΑΠΕ-ΜΠΕ /ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
ΕΒΕΠ
Δελτίο Τύπου
Προβλέψεις για την πασχαλινή αγορά με αστερίσκους
Στην εορταστική κίνηση της Μεγάλης Εβδομάδας και στις πασχαλινές αγορές δώρων για οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις, ελπίζει το λιανεμπόριο τροφίμων, παιχνιδιών και ρούχων, προκειμένου να πάρει ανάσα μετά τα «κενά κατανάλωσης» και την «υπολειτουργία» της εγχώριας αγοράς τις πρώτες 100 ημέρες του έτους. Η πασχαλινή αγορά είναι μικρή σε διάρκεια, που δεν ξεπερνά την εβδομάδα, αλλά μεγάλη σε ένταση, με τζίρο που συνήθως κυμαίνεται στο 1,5 δις ευρώ. Κάνοντας το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά ένα «σκανάρισμα» της αγοράς το πρώτο τρίμηνο βλέπουμε μια αύξηση του κύκλου εργασιών στο σύνολο των επιχειρήσεων κατά 7,5%, μια αύξηση 5% στο εμπόριο και μόλις 2,5% στις επιχειρήσεις λιανικής, χαμηλότερη δηλαδή και από το 3,1% του πληθωρισμού. Η «φθορά της λιανικής» αντιστοιχεί και στην υποχώρηση της συμμετοχής του λιανεμπορίου στο 37% του συνολικού τζίρου.
Η καταβολή του δώρου Πάσχα στους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα, έως τη Μεγάλη Τέταρτη, που ξεπερνά το 1 δις ευρώ, πάντα δίνει την επιπλέον ώθηση στην αγοραστική κίνηση. Παρότι και φέτος μεγάλο μέρος του δώρου, πρόκειται να κατευθυνθεί στις δαπάνες για τα τρόφιμα του πασχαλινού τραπεζιού, οι αγορές των καταναλωτών για δώρα, παιχνίδια και λαμπάδες για παιδιά, ρούχα και παπούτσια αναμένεται να ενισχύσουν τον τζίρο των επιχειρήσεων λιανεμπορίου, αλλά και των υπηρεσιών της διαμονής και εστίασης, σύμφωνα με τις αυξημένες ταξιδιωτικές κρατήσεις. Φέτος μάλιστα το ελληνικό Ορθόδοξο Πάσχα συμπίπτει χρονικά με το Καθολικό και είναι ουσιαστικά και πρακτικά εντός της τουριστικής περιόδου στην οποία θα πρέπει να συνυπολογιστεί η αυξημένη τουριστική κίνηση από το εξωτερικό με την ανάλογη «εισαγόμενη κατανάλωση» που αναμένεται να δημιουργηθεί.
Το «καλάθι του Πάσχα», με 50 διαφορετικά προϊόντα και με εφαρμογή μόνο στα σούπερμάρκετ, θα βρίσκεται σε ισχύ μέχρι και το Μ. Σάββατο 19 Απριλίου με στόχο να τις διατηρήσει σε λογικά επίπεδα και να αποτρέψει «σκαμπανεβάσματα» στις τιμές. Εκτιμάται, μάλιστα, πως θα είναι και το τελευταίο καλάθι μετά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στα τρόφιμα. Ωστόσο, η παγιωμένη ακρίβεια στα τρόφιμα, μετά από ένα εξάμηνο χωρίς μεταβολές, το δίμηνο Μαρτίου και Απριλίου ενισχύθηκε 1,7%, σύμφωνα με την Eurostat, αλλά σε μικρότερο βαθμό έναντι της αύξησης 2,9% στην Ευρωζώνη. Επίσης, σε ισχύ βρίσκεται από 10 Απριλίου και το εορταστικό ωράριο με τα καταστήματα που ήταν ανοιχτά την Κυριακή των Βαΐων και από Μ. Δευτέρα μέχρι Μ. Πέμπτη 09:00 - 21:00, την Μ. Παρασκευή 13:00 - 19:00 και το Μ. Σάββατο 09:00 - 15:00. Αυτό που δεν βρίσκεται πλέον σε ισχύ είναι το «καλάθι του νονού», αφού η αύξηση στα παιχνίδια από το 2021 έως σήμερα, είναι πολύ μικρή και στη πενταετία της τάξης του 3-4%.
Οι εκτιμήσεις της μέσης δαπάνης ανά νοικοκυριό για το φετινό Πάσχα είναι, όπως πάντα, πολλές και με διαφορετικές μετρήσεις στην επιλογή ειδών, ποσοτήτων και, φυσικά, των μελών της οικογένειας στο πασχαλινό τραπέζι. Οι 5 στους 10 καταναλωτές παραδοσιακά κάνουν τις αγορές τους κατά την διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας μετά την καταβολή του Δώρου, οι 4 στους 10 το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων, ενώ μόλις το 1% νωρίτερα. Με τις μέχρι σήμερα τιμές, κυρίως στα εγχώρια αμνοερίφια από 13-17 ευρώ το κιλό και τις ανατιμήσεις 40% στα προϊόντα σοκολάτας, οι εκτιμήσεις ξεκινούν από τα 190 ευρώ για 6-8 άτομα και ξεπερνούν τα 220 ευρώ. Είναι γεγονός πως φέτος είδαμε από τις μεγάλες σοκολατοβιομηχανίες μια συρρίκνωση 50% του μεγέθους των σοκολατένιων αυγών, λόγω της αύξησης στη τιμή του κακάο κατά 100%.
Τόσο η επισκεψιμότητα στην αγορά, όσο και η αγοραστική κίνηση στα καταστήματα λιανικής την Κυριακή των Βαΐων, ήταν ελπιδοφόρα. Ωστόσο, γνωρίζουμε πως ο πασχαλινός τζίρος δεν θα «αναστήσει» την αγορά, αλλά σίγουρα θα την τονώσει. Κατανοούμε απόλυτα, το κλίμα στην αγορά και την ψυχολογία του καταναλωτή, καθώς και το γεγονός πως, για 5 στα 10 νοικοκυριά, το διαθέσιμο εισόδημα με δυσκολία καλύπτει τις μηνιαίες υποχρεώσεις τους. Η αγοραστική δύναμη, παρά τις νέες αυξήσεις των μισθών κατά 6% από την 1η Απριλίου, έχει περιοριστεί από τις πληθωριστικές αυξήσεις και έχει αλλάξει πολλές καταναλωτικές συνήθειες. Τα 6 στα 10 νοικοκυριά αγοράζουν μέσω προσφορών στα σούπερ μάρκετ και 4 στα 10 επιλέγει φθηνές μάρκες και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Όμως, αυτό που δεν αλλάζει και παραμένει σταθερή αξία για την πασχαλινή αγορά είναι η διατήρηση των εθίμων με τα παραδοσιακά δώρα των γονιών, παππούδων και νονών στα παιδιά, τα εγγόνια και τα βαφτιστήρια τους.
Καλή Ανάσταση!
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!