Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Οικονομικές Ειδήσεις

Τροπολογία Αναστολή ποινικού χρεών σε ρύθμιση, Ακινησία οχημάτων, ΦΠΑ διεθνείς μεταφορές

Με τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου με τίτλο "Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις", ρυθμίζονται τα παρακάτω θέματα:

1. Ποινικό αδίκημα μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο και τρίτους - Αντικατάσταση παρ. 5 άρθρου 25 του ν. 1882/1990.

Αναλυτικότερα, με το άρθρο 1 της εν λόγω τροπολογίας και σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση αυτής, προβλέπεται ρητά η μη αποστολή αίτησης ποινικής δίωξης από τον αρμόδιο για την επιδίωξη είσπραξης της οφειλής Προϊστάμενο Υπηρεσίας της Φορολογικής Διοίκησης στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών της έδρας του, στις περιπτώσεις οφειλετών που έχουν υπαγάγει το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής, μία ή περισσότερες, είτε βάσει νόμου, είτε βάσει δικαστικής απόφασης ή απόφασης διοικητικού οργάνου, πριν από την πάροδο του χρονικού διαστήματος που προβλέπεται στο πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 για την τέλεση της αξιόποινης πράξης της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο και τρίτους, ήτοι πριν από την πάροδο τεσσάρων (4) μηνών αφότου το χρέος κατέστη ληξιπρόθεσμο και για όσο χρονικό διάστημα η ρύθμιση βρίσκεται σε ισχύ, για τη διευκόλυνση των ανωτέρω οφειλετών, εφαρμοζομένης από τη Διοίκηση της αρχής της επιείκειας προς τους φορολογουμένους σε συνδυασμό με την αρχή της αναλογικότητας, με στόχο την εμπέδωση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τη Φορολογική Διοίκηση.

Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης, η αίτηση ποινικής δίωξης καθώς και ο πίνακας χρεών θα συμπεριλαμβάνουν εκτός από το ποσό των ανεξόφλητων οφειλών και το αρχικό εξοφληθέν ήδη ποσό, δηλαδή το αρχικό ποσό των οφειλών που υπήχθη στη ρύθμιση, καθώς για το ποσό αυτό είχε διαπραχθείτο ποινικό αδίκημα.

Παρατίθεται ακολούθως το άρθρο 1:

"Άρθρο 1

Ποινικό αδίκημα μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο και τρίτους - Αντικατάσταση παρ.

5 άρθρου 25 του ν. 1882/1990
Η παρ. 5 του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α' 43), περί του ποινικού αδικήματος της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο και τρίτους, αντικαθίσταται ως εξής:

«5. α) Σε περίπτωση: αα) υπαγωγής σε ρύθμιση καταβολής χρηματικών οφειλών σύμφωνα με διάταξη νόμου ή με δικαστική απόφαση ή με απόφαση διοικητικού οργάνου ή αβ) αναστολής είσπραξης οφειλών, η ποινική δίωξη αναστέλλεται για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η ρύθμιση ή ισχύει η αναστολή είσπραξης, και σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης το αξιόποινο εξαλείφεται. Για τους ίδιους λόγους αναβάλλεται η εκτέλεση της καταγνωσθείσας ποινής ή διακόπτεται η εκτέλεση αυτής που άρχισε, η οποία εξαλείφεται σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης.

β) Αν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές υπαχθούν σε οποιαδήποτε ρύθμιση καταβολής οφειλών σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της περ. α) πριν από την παρέλευση του χρονικού διαστήματος του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 και για όσο χρονικό διάστημα ισχύει αυτή, δεν υποβάλλεται αίτηση από τα αρμόδια όργανα της παρ. 1 προς τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών. Αν παρέλθειτο χρονικό διάστημα του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 και δεν έχει υποβληθεί αίτηση προς τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών, τα αρμόδια όργανα της παρ. 1 δεν υποβάλλουν την αίτηση προς τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών. Αν έχει ήδη υποβληθεί αίτηση προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών και δεν έχει ασκηθεί ποινική δίωξη, τα αρμόδια όργανα ενημερώνουν σχετικώς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών, ενώ αν έχει ήδη ασκηθεί ποινική δίωξη, τότε αυτή παύει με απόφαση του δικαστηρίου.

γ) Αν ο οφειλέτης απωλέσει τη ρύθμιση που αναφέρεται στις περ. α) και β), η διοίκηση ενημερώνει αμελλητί τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών, υποβάλλοντάς τον επικαιροποιημένο κατά το καταβληθέν μέρος οφειλών πίνακα χρεών.

δ) Όσο διαρκεί η ρύθμιση καταβολής των οφειλών της παρούσας παραγράφου ή η αναστολή είσπραξης των οφειλών, αναστέλλεται η παραγραφή του ποινικού αδικήματος, κατά παρέκκλιση του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α' 95) και δεν συμπληρώνεται αυτή πριν από την πάροδο ενός (1) έτους από τη λήξη της αναστολής. Επιπλέον, αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής, που επιβλήθηκε σύμφωνα με το παρόν άρθρο, ή, εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της, διακόπτεται."

2. Καταβολή τελών κυκλοφορίας και αυτόματη θέση σε ακινησία από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων επιβατικών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων ή μοτοσυκλετών ιδιωτικής χρήσης που δεν τέθηκαν εμπρόθεσμα σε ακινησία από τους ιδιοκτήτες τους - Προσθήκη άρθρου 62Α στον Κώδικα εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και λοιπών εμμέσων φόρων.

Αναλυτικότερα, με το άρθρο 2 της εν λόγω τροπολογίας και σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση αυτής, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αποσκοπούν στη διευκόλυνση των ιδιοκτητών επιβατικών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών ιδιωτικής χρήσης που έχουν τα σχήματά τους σε ακινησία να μπορούν να τα κυκλοφορήσουν καταβάλλοντας τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με τους μήνες που θα τα κυκλοφορήσουν και επίσης αποσκοπούν στην αύξηση των εσόδων.

Παρατίθεται ακολούθως το άρθρο 2:

"Άρθρο 2

Καταβολή τελών κυκλοφορίας και αυτόματη θέση σε ακινησία από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων επιβατικών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων ή μοτοσυκλετών ιδιωτικής χρήσης που δεν τέθηκαν εμπρόθεσμα σε ακινησία από τους ιδιοκτήτες τους - Προσθήκη άρθρου 62Α στον Κώδικα εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και λοιπών εμμέσων φόρων

Στον Κώδικα εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και λοιπών εμμέσων φόρων (ν. 5177/2025, Α' 21) προστίθεται άρθρο 62Α ως εξής:

«Αρθρο 62Α

Καταβολή τελών κυκλοφορίας και αυτόματη θέση σε ακινησία από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων επιβατικών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων ή μοτοσυκλετών ιδιωτικής χρήσης

1. Ο ιδιοκτήτης ή ο κάτοχος επιβατικού οχήματος ιδιωτικής χρήσης ή μοτοσυκλέτας ιδιωτικής χρήσης, δύναται από την 1η Απριλίου κάθε έτους, να άρει μία (1) φορά την ακινησία του οχήματος εντός του ίδιου έτους, με αναλογική καταβολή των δωδεκατημορίων των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, τα οποία αντιστοιχούν στους μήνες άρσης της ακινησίας και υπολείπονται έως τη λήξη του έτους. Η αναλογική καταβολή διενεργείται προηγουμένως της άρσης ακινησίας. Χρονικό διάστημα άρσης μικρότερο του μηνός λογίζεται ως ολόκληρος μήνας.

2. Το όχημα τίθεται αυτομάτως σε ακινησία από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) μετά την παρέλευση της περιόδου κυκλοφορίας, για την οποία έχουν καταβληθεί τα αντίστοιχα αναλογικά τέλη κυκλοφορίας, εάν το όχημα δεν ετέθη εκ νέου σε ακινησία.

3. Σε περίπτωση θανάτου του ιδιοκτήτη, οι κληρονόμοι ευθύνονται για τα τέλη κυκλοφορίας του έτους θανάτου, αφαιρουμένου του ήδη καταβληθέντος ποσού, ενώ για το επόμενο έτος οφείλουν και πρόστιμο της παρ. 3 του άρθρου 60. Το διοικητικό πρόστιμο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ της παρ. 4 του άρθρου 62 δεν επιβάλλεται για το έτος του θανάτου και το επόμενο.

4. Σε περίπτωση άρσης αναγκαστικής ακινησίας εντός του έτους, καταβάλλονται αναλογικά τέλη για τους μήνες έως τη λήξη του έτους, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία που έπαυσε η αναγκαστική ακινησία. Αν δεν καταβληθούν εμπροθέσμως τα τέλη του προηγούμενου εδαφίου, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας. Με πράξη της αρμόδιας υπηρεσίας της φορολογικής διοίκησης διαπιστώνεται το οφειλόμενο ποσό για την άρση της αναγκαστικής ακινησίας, βάσει της ακριβούς ημερομηνίας άρσης.

5. Αν, κατά τη διάρκεια της άρσης ακινησίας με αναλογικά τέλη, το όχημα μεταβιβαστεί ή διαγράφει οριστικά λόγω εξαγωγής, οφείλονται τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας. Αναλογικά τέλη που έχουν καταβληθεί χωρίς να πραγματοποιηθεί άρση της ακινησίας εντός του ίδιου έτους δεν επιστρέφονται.

6. Ειδικά για το έτος 2025, η δυνατότητα της παρ. 1 ισχύει από την 10η Απριλίου 2025.

7. Για παραβάσεις του παρόντος εφαρμόζεται η παρ. 4 του άρθρου 62.

8. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται: α) ο τρόπος και ο ακριβής χρόνος ενημέρωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου για την αυτόματη θέση σε ακινησία, β) η διαδικασία υποβολής δήλωσης ή μεταβολής του τόπου φύλαξης του οχήματος και οι σχετικές προθεσμίες, γ) τα ζητήματα ηλεκτρονικής επικοινωνίας, δ) οι ενέργειες των κληρονόμων του ιδιοκτήτη οχήματος, καθώς και οι ειδικότερες λεπτομέρειες για την επιβολή ή μη επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων σε περίπτωση θανάτου του ιδιοκτήτη, μεταβίβασης, εξαγωγής ή άλλων ειδικών περιπτώσεων, ε) ο ακριβής χρόνος και τρόπος θέσης εκ νέου του οχήματος σε ακινησία, και στ) οποιοδήποτε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.»."

3. Αποτελέσματα των συμβάσεων αναδιάρθρωσης οφειλών με το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης - Τροποποίηση υποπερ. iii) περ. α) άρθρου 23 ν. 4738/2020.

4. Έκδοση και αποστολή εγγράφων διοικητικής εκτέλεσης μέσω υπηρεσίας διαλειτουργικότητας - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 58 και προσθήκη παρ. 3 στο άρθρο 58 του ν. 5100/2024.

5. Χαρακτηρισμός εργασιών διεθνών μεταφορών ως βοηθητικών κατά την εφαρμογή της νομοθεσίας για τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 29 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας.

Αναλυτικότερα, με το άρθρο 5 της εν λόγω τροπολογίας και σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση αυτής, ρυθμίζεται το ζήτημα του χαρακτηρισμού των εργασιών διεθνών μεταφορών ως βοηθητικών με σκοπό να αποκρυσταλλωθεί ο τρόπος επιβολής σε αυτές του ΦΠΑ. Συγκεκριμένα, το ζήτημα αυτό αφορά τον επιβαλλόμενο ΦΠΑ σε ποσά τα οποία κατονομάζονται από τις αεροπορικές εταιρίες ως ποσά προμηθειών (commissions) ή κινήτρων (incentives) και αφορούν στο αποτέλεσμα της εκκαθάρισης των οικονομικών συναλλαγών μεταξύ των προαναφερθέντων μερών στις περιπτώσεις αεροπορικού ναύλου μεταφοράς προς τρίτες χώρες, κράτη μη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται για διάταξη ερμηνευτικού χαρακτήρα με την οποία αποσαφηνίζεται ο χαρακτηρισμός των ανωτέρω εργασιών, σε συμφωνία με τη διεθνή πρακτική και τις κατευθύνσεις της Διεθνούς Ένωσης των Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ). Ειδικότερα, με την προτεινόμενη προσθήκη προβλέπεται ότι στις βοηθητικές εργασίες που συνδέονται με διεθνείς μεταφορές εντάσσονται και οι κάθε είδους χρεώσεις που διενεργούν ημεδαπές, νόμιμα αδειοδοτημένες, διαμεταφορικές επιχειρήσεις προς αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν ή έχουν υποκατάστημα στην Ελλάδα στο πλαίσιο μεταφορικού έργου με έναρξη αποστολής ή τόπο άφιξης ή τόπο μεταφόρτωσης στο εσωτερικό της χώρας, εφόσον το μεταφορικό έργο συνδέεται με εξαγωγές αγαθών. Οι τυχόν διενεργούμενες χρεώσεις από τους ημεδαπούς διαμεταφορείς προς τις αεροπορικές επιχειρήσεις ανάγονται, κατ' ουσία, σε βοηθητικές, συμπληρωματικές και γενικά συναφείς εργασίες που συνδέονται άμεσα με εξαγωγές αγαθών και διαμορφώνουν, τελικά, το αντίτιμο (ναύλο) της μεταφοράς, ο οποίος δεν υπάγεται σε ΦΠΑ στο εσωτερικό της χώρας, με βάση το άρθρο 29 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 5144/2024). Περαιτέρω, για την ταυτότητα του λόγου, η προτεινόμενη ρύθμιση καλύπτει και περιπτώσεις παρελθόντων ετών στις οποίες εφαρμοζόταν η προσφάτως καταργηθείσα, λόγω έναρξης ισχύος του νέου Κώδικα ΦΠΑ (ν. 5144/2024, Α' 162), διάταξη της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 2859/2000 (Α' 248), η οποία είχε όμοιο περιεχόμενο με την τροποποιούμενη.

Παρατίθεται ακολούθως το άρθρο 5:

"Άρθρο 5

Χαρακτηρισμός εργασιών διεθνών μεταφορών ως βοηθητικών κατά την εφαρμογή της νομοθεσίας για τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 29 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας

1. Στην περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 29 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Κώδικας Φ.Π.Α., ν. 5144/2024, Α' 162), περί απαλλαγών των πράξεων κατά την εξαγωγή, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, των εξομοιούμενων προς αυτές πράξεων και των διεθνών μεταφορών, προστίθεται τελευταίο εδάφιο και η περ. ε) διαμορφώνεται ως εξής:

«ε) η παροχή υπηρεσιών, στις οποίες περιλαμβάνονται οι μεταφορές και ο βοηθητικές εργασίες τους, εφόσον οι υπηρεσίες αυτές συνδέονται άμεσα με εξαγωγές αγαθών, καθώς και με αγαθά που υπάγονται στην παρ. 3 του άρθρου 13 καιτην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 30. Ως μεταφορές για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου νοούνται και οι μεταφορές αγαθών μέσω αγωγών ή η παροχή πρόσβασης σε τέτοιους αγωγούς. Στις υπηρεσίες αυτές δεν περιλαμβάνονται οι προβλεπόμενες από το άρθρο 27. Βοηθητικές εργασίες των μεταφορών για την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου της παρούσας συνιστούν και οι χρεώσεις που διενεργούνται από νομίμως αδειοδοτημένες διαμεταφορικές εταιρείες στην Ελλάδα προς αεροπορικές εταιρείες σε σχέση με τις αντίστοιχες μεταφορές.».

2. Το τελευταίο εδάφιο της περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 29 του Κώδικα Φ.Π.Α., όπως προστίθεται με την παρ. 1, ισχύει για βοηθητικές υπηρεσίες που χρεώνουν διαμεταφορείς από την 1η Ιανουάριου 2015."

Παρατίθεται ακολούθως η τροπολογία στο σύνολό της:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!