Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Εργασίας

Κ.Υ.Α 8508/2025 Καθορισμός των ανέργων ως δικαιούχων δωρεάν μετακίνησης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε. και ΟΣΕΘ Α.Ε., των κριτηρίων και της διαδικασίας χορήγησης της απαλλαγής από την καταβολή κομίστρου, για το έτος 2025.

Κ.Υ.Α 8508/2025

ΦΕΚ B’ 1563/01.04.2025

Καθορισμός των ανέργων ως δικαιούχων δωρεάν μετακίνησης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε. και ΟΣΕΘ Α.Ε., των κριτηρίων και της διαδικασίας χορήγησης της απαλλαγής από την καταβολή κομίστρου, για το έτος 2025.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ - ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 86 του ν. 4530/2018 «Ρυθμίσεις απαλλαγών και αποζημιώσεων σχετικά με την καταβολή κομίστρου στα μέσα μαζικής μεταφοράς» (Α’ 59), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 110 του ν. 4714/2020 (Α’ 148), διαμορφώθηκε με το άρθρο 86 του ν. 4796/2021 (Α’ 63) και τροποποιήθηκε με το άρθρο 225 του ν. 4823/2021 (Α’ 136),το άρθρο τρίτο του ν. 4991/2022 (Α’ 211) και το άρθρο 27 του ν. 5121/2024 (Α’ 106).

2. Τον ν. 3920/2011 «Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις» (Α’ 33).

3. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

4. Τον ν. 4482/2017 «Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης και άλλες διατάξεις» (Α’ 102).

5. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

6. Τον ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137).

7. Τον ν. 4921/2022 «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 75) και ιδίως το άρθρο 19, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 21 του ν. 5006/2022 (Α’ 239) και το άρθρο 176 του ν. 5078/2023 (Α’ 211).

8. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων/ΓΚΠΔ).

9. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

10. Το π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (Α’ 151).

11. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 168). 12. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181). 13. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130). 14. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131). 15. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές Διατάξεις» (Α’ 139).

16. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).

17. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α’ 44).

18. Την υπό στοιχεία 102928ΕΞ 2023/10-7-2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).

19. Την υπό στοιχεία Α-59909/4404/18-1-2016 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Καθορισμός τιμολογιακής πολιτικής και τύπων κομίστρου μετακίνησης στην περιοχή αρμοδιότητας Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. (Ο.ΣΥ. Α.Ε. και ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε.), καθώς επίσης και καθορισμός ενεργειών και θεσμικών, οργανωτικών, λειτουργικών και διοικητικών μέτρων για την υλοποίηση αυτής της πολιτικής» (Β’ 126).

20. Tην υπό στοιχεία Α-21497/6196/08-11-2024 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών «Καθορισμός τιμολογιακής πολιτικής και τύπων κομίστρου μετακίνησης στην περιοχή αρμοδιότητας της ΟΣΕΘ Α.Ε. από 01.12.2024» (Β’ 6196).

21. Την υπ’ αρ. 362897/29-12-2023 απόφαση «Κανονισμός Δικαιωμάτων Επιβατών τακτικών και έκτακτων γραμμών με οδικά μέσα δημόσιας μεταφοράς (Λεωφορεία, τρόλεϊ) και μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό και Τραμ)» (Β’ 7483).

22. Την υπό στοιχεία Υ7/19-3-2025 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη» (Β’ 1365).

23. Την υπ’ αρ. 50894/18-11-2024 (ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ) εισηγητική έκθεση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και την υπ’ αρ. 225684/27-11-2024 εισηγητική έκθεση της Γ.Δ.Ο.Υ. του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

24. Το γεγονός ότι, η εξασφάλιση μετακίνησης των ανέργων με πλήρη απαλλαγή από την καταβολή κομίστρου στα αστικά συγκοινωνιακά μέσα, προσδιορίζεται ως υπηρεσία γενικού οικονομικού συμφέροντος που εξυπηρετεί την κοινωνική ανάγκη διευκόλυνσης της μετακίνησης των ανέργων.

25. Το γεγονός ότι, από τις διατάξεις της παρούσας προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, η οποία θα προσδιοριστεί στην κοινή υπουργική απόφαση κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 86 του ν. 4530/2018 (Α’ 59) και θα βαρύνει τις πιστώσεις του ΑΛΕ 2310803021 του Ε.Φ. 1039-203-0000000 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

26. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας τροποποιείται η διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο «Διαδικασία δωρεάν μετακίνησης ανέργων στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε. και ΟΣΕΘ Α.Ε.» και Μοναδικό Αριθμό Καταχώρισης (Μ.Α.Κ.) στο ΕΜΔΔ «Μίτος» “919547”, αποφασίζουμε:

Τον καθορισμό των ανέργων ως δικαιούχων δωρεάν μετακίνησης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε. και ΟΣΕΘ Α.Ε., των κριτηρίων και της διαδικασίας χορήγησης της απαλλαγής από την καταβολή κομίστρου για το έτος 2025, ως εξής:

Άρθρο 1
Δικαίωμα πλήρους απαλλαγής από την καταβολή κομίστρου μετακίνησης ανέργων στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε. και ΟΣΕΘ Α.Ε.

Παρέχεται το δικαίωμα μετακίνησης με πλήρη απαλλαγή από την καταβολή κομίστρου στα αστικά συγκοινωνιακά μέσα της περιοχής αρμοδιότητας του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας - ΟΑΣΑ Α.Ε. καθώς και τα αστικά συγκοινωνιακά μέσα της περιοχής αρμοδιότητας του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης - ΟΣΕΘ Α.Ε. στους ανέργους οι οποίοι πληρούν τα κριτήρια που καθορίζονται στο άρθρο 2 της παρούσας, για το έτος 2025.

Άρθρο 2
Δικαιούχοι άνεργοι - κριτήρια και διαδικασία παροχής δωρεάν μετακίνησης

1. Οι άνεργοι, που έχουν το δικαίωμα πλήρους απαλλαγής από την καταβολή κομίστρου στα αστικά συγκοινωνιακά μέσα στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε. και ΟΣΕΘ Α.Ε., πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια:

α. Να είναι άνεργοι, εγγεγραμμένοι στο ψηφιακό μητρώο ανέργων της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία,

β. να διαμένουν μόνιμα εντός των ορίων της Περιφέρειας Αττικής (πλην της Π.Ε. Νήσων) για τη μετακίνηση με τα αστικά μέσα συγκοινωνίας του ΟΑΣΑ A.E., ή εντός των ορίων της Π.Ε. Θεσσαλονίκης για τη μετακίνηση με τα αστικά μέσα συγκοινωνίας του ΟΣΕΘ Α.Ε.,

γ. να πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια που τίθενται στο άρθρο 19 του ν. 4921/2022 (Α’ 75), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 21 του ν. 5006/2022 (Α’ 239) και το άρθρο 176 του ν. 5078/2023 (Α’ 211), ήτοι τα εισοδηματικά κριτήρια που θέτει η κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας που εκδίδεται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 79 του ν. 4756/2020 (Α’ 235).

Για τον προσδιορισμό της οικογενειακής κατάστασης, του αριθμού των τέκνων, καθώς και των εισοδηματικών κριτηρίων, χρησιμοποιούνται τα δεδομένα της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων, του τελευταίου φορολογικού έτους. Αν οι σύζυγοι ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης υποβάλλουν χωριστή δήλωση λαμβάνεται ο μεγαλύτερος εκ του αριθμού τέκνων που έχει δηλωθεί σε μια εκ των δύο (2) δηλώσεων.

Τα δεδομένα της ίδιας ως άνω δήλωσης χρησιμοποιούνται και στις περιπτώσεις των εν διαστάσει ή διαζευγμένων συζύγων ή των φυσικών προσώπων που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης καθώς και των έγγαμων ή μερών συμφώνου συμβίωσης που υποβάλλουν ξεχωριστή φορολογική δήλωση βάσει της υποπερ. ββ’ της περ. στ’ της παρ. 4 του άρθρου 67 του ν. 4172/2013 ή τους έγγαμους που υποβάλλουν φορολογική δήλωση βάσει της περ. β’ της παρ. 4 του άρθρου 67 του ν. 4172/2013.

2. Η πλήρωση των κριτηρίων της παρ. 1 διαπιστώνεται κατόπιν οίκοθεν ελέγχου βάσει των στοιχείων της Δ.ΥΠ.Α. και διασταύρωσης με τα τηρούμενα στοιχεία λοιπών αρμόδιων φορέων (ενδεικτικά: Α.Α.Δ.Ε., ΗΔΙΚΑ, ΓΓΠΣΔΔ). Τα απαιτούμενα στοιχεία των δικαιούχων δωρεάν μετακίνησης διατίθενται στον ΟΑΣΑ A.E. και στον ΟΣΕΘ Α.Ε.

3. Κατ’ εξαίρεση τα εισοδηματικά κριτήρια της περ. γ. της παρ. 1 δεν απαιτείται να συντρέχουν για τους ανέργους του παρόντος άρθρου, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο ψηφιακό μητρώο Δ.ΥΠ.Α. για χρονικό διάστημα μέχρι δώδεκα (12) μήνες.

4. Η δωρεάν μετακίνηση των ανωτέρω δικαιούχων είναι δυνατή μόνο:

α. Στις περιοχές αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ Α.Ε., με την έκδοση και διάθεση στους δικαιούχους ανέργους από τον ΟΑΣΑ Α.Ε. προσωποποιημένων ηλεκτρονικών καρτών μετακίνησης, και

β. Στις περιοχές αρμοδιότητας του ΟΣΕΘ Α.Ε., με την έκδοση και διάθεση στους δικαιούχους ανέργους από τον ΟΣΕΘ Α.Ε. προσωποποιημένων ηλεκτρονικών καρτών μετακίνησης. Μέχρι την έκδοση και διάθεση στους δικαιούχους ανέργους προσωποποιημένων ηλεκτρονικών καρτών μετακίνησης, η δωρεάν μετακίνηση είναι δυνατή με την επίδειξη πρόσφατης βεβαίωσης ανεργίας που εκδίδεται από τη Δ.ΥΠ.Α. για την εν λόγω χρήση, του ισχύοντος αποδεικτικού ανανέωσης της κάρτας ανεργίας της Δ.ΥΠ.Α. και της αστυνομικής τους ταυτότητας ή του διαβατηρίου τους.

Άρθρο 3
Προσωποποιημένες κάρτες μετακίνησης αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε.

1. Η ορθή εφαρμογή των κοινωνικών πολιτικών, που αφορά στις μετακινήσεις των ειδικών ομάδων του πληθυσμού, εξασφαλίζεται με τη χρήση προσωποποιημένων μηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών, από τις ειδικές ομάδες των μετακινουμένων. Ειδικότερα, για τη μετακίνηση των ανέργων, με πλήρη απαλλαγή από την καταβολή κομίστρου μετακίνησης, απαιτείται η έκδοση προσωποποιημένων ηλεκτρονικών καρτών μετακίνησης, οι οποίες εκδίδονται σύμφωνα με τους κανόνες του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου και με τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στην υπ’ αρ. 04/2017 Γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Η έκδοση της μηνιαίας προσωποποιημένης κάρτας απεριορίστων διαδρομών για τους δικαιούχους δωρεάν μετακίνησης γίνεται με τον ίδιο τρόπο που γίνεται η έκδοση όλων των προσωποποιημένων καρτών.

2. Οι προσωποποιημένες ηλεκτρονικές κάρτες μετακίνησης μηνιαίας ισχύος, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από τους δικαιούχους κατόχους τους με χρήση του εξοπλισμού Έκδοσης, Πώλησης, Επαναφόρτισης, Επικύρωσης και Ελέγχου του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου που έχει εγκατασταθεί σε οχήματα, σταθμούς και στάσεις του δικτύου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς αρμοδιότητας ΟΑΣΑ και δύνανται να αντικατασταθούν σε περιπτώσεις απώλειας, κλοπής ή δυσλειτουργίας. Κατά τον έλεγχο κομίστρου ενδέχεται να ζητηθεί επιπλέον, επίδειξη των δικαιολογητικών επιβεβαίωσης της ιδιότητας. Στην περίπτωση μη τήρησης της προβλεπόμενης διαδικασίας από τους δικαιούχους δωρεάν μετακίνησης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς αρμοδιότητας ΟΑΣΑ, σε ενδεχόμενο έλεγχο θα επιβάλλεται πρόστιμο από τις αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου. Το πρόστιμο αυτό δύναται να διαγραφεί, εφόσον προσκομισθεί ενεργή προσωποποιημένη κάρτα, ακόμη και στην περίπτωση που η έκδοσή της πραγματοποιηθεί μετά την ημερομηνία τέλεσης της παράβασης.

3. Η επικύρωση των προσωποποιημένων καρτών είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση και πραγματοποιείται σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις, κανονισμοί και οδηγίες του ΟΑΣΑ.

Άρθρο 4
Προσωποποιημένες κάρτες μετακίνησης αρμοδιότητας ΟΣΕΘ Α.Ε.

Τα οριζόμενα στο άρθρο 3, εφαρμόζονται ομοίως για τις προσωποποιημένες κάρτες μετακίνησης στις περιοχές αρμοδιότητας του ΟΣΕΘ Α.Ε. Η διάρκεια ισχύος της παρούσας εκτείνεται για το έτος 2025.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 31 Μαρτίου 2025

Οι Υπουργοί

Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ

Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΥΡΑΝΑΚΗΣ

Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!