Πόθεν Έσχες Διευκρινίσεις για τα ανήλικα τέκνα και άλλα θέματα
ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΛΕΓΧΟΥ
Θέμα: «Ενημερωτικό Σημείωμα»
Σας γνωστοποιούμε ότι η Επιτροπή Ελέγχου κατά τη συνεδρίασή της στις 13.02.2025 αποφάσισε ότι:
Α. Διευκρινίσεις για τα ανήλικα τέκνα.
1. Ο υπόχρεος υποχρεούται να δηλώσει, στην πλατφόρμα “γνωστοποίησης στοιχείων συζύγου/ΜΣΣ και ανήλικων τέκνων”, τα πρόσωπα τα οποία σχετίζονται μαζί του, καθώς και τα ανήλικα τέκνα του. Στη συνέχεια, κατά την υποβολή της δήλωσής του, υποβάλει όλα τα περιουσιακά στοιχεία που έχει α) ατομικά, β) από κοινού με τον/την σύζυγο/ΜΣΣ ή τα ανήλικα τέκνα του για τα οποία δεν έχει απωλέσει την γονική μέριμνα και γ) από κοινού με άλλα, τρίτα πρόσωπα.
2. Οι σύζυγοι/ΜΣΣ, η γνωστοποίηση των οποίων έχει γίνει κατά την προηγούμενη παράγραφο, συμπληρώνουν κατά την υποβολή της δήλωσής τους, τα στοιχεία όλων των ανήλικων τέκνων τους και όλα τα περιουσιακά στοιχεία που έχουν α) ατομικά, β) από κοινού με τον υπόχρεο και τα κοινά τέκνα τους για τα οποία δεν έχουν απωλέσει την γονική μέριμνα και γ) από κοινού με άλλα, τρίτα πρόσωπα (όπως π.χ. ανήλικα τέκνα από άλλο γάμο).
3. Τα τέκνα στις παραπάνω περιπτώσεις, πρέπει να είναι ανήλικα, για μεν τις αρχικές δηλώσεις κατά την ημερομηνία απόκτησης της ιδιότητας, ενώ για τις ετήσιες κατά το διάστημα στο οποίο αναφέρεται η δήλωση.
4. Σε περίπτωση κατά την οποία υπόχρεός με δικαστική απόφαση δεν έχει δικαίωμα πρόσβασης στα περιουσιακά στοιχεία των τέκνων που δηλώνονται στην ΔΠΚ και ΔΟΣ, τότε πρέπει μαζί με την δήλωση των στοιχείων των ανήλικων τέκνων, να συνυποβληθεί και το σχετικό παραστατικό, ώστε να δικαιολογηθεί κατά τον έλεγχο η αδυναμία δήλωσης των περιουσιακών στοιχείων στην ΔΠΚ και ΔΟΣ.
Β. Διενέργεια χρηματιστηριακών συναλλαγών συζύγων και ανήλικων τέκνων.
Η απαγόρευση διενέργειας χρηματιστηριακών συναλλαγών της παρ. 7 του άρθρου 30, αφορά αποκλειστικά τα πρόσωπα τα οποία αναφέρονται στην παραπάνω διάταξη όταν ενεργούν ατομικά αλλά και για λογαριασμό των συζύγων και των ανήλικων τέκνων τους.
Γ. Μέλη επιτροπών στις διαδικασίες Διαγωνισμών Δημοσίων Συμβάσεων.
1α) Τα μέλη όλων των επιτροπών που μετέχουν στις διαδικασίες διαγωνισμών δημοσίων συμβάσεων (ν. 4412/2016) προμηθειών, μελετών και παροχής υπηρεσιών (μέλη επιτροπών διεξαγωγής-αξιολόγησης αποτελεσμάτων διαγωνισμών, εξέτασης ενστάσεων και παρακολούθησης-παραλαβής), εφόσον υπερβαίνουν το ποσό των 150.000 ευρώ ανά διαγωνισμό κατά την περ. ά του άρθρου 14 ν. 5026/2023, υποχρεούνται να υποβάλλουν αρχική δήλωση περιουσιακής κατάστασης και δήλωση οικονομικών συμφερόντων σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 18 ν. 5026/2023. Την ίδια υποχρέωση έχουν και τα μέλη των παραπάνω επιτροπών διαγωνισμών δημόσιων έργων, εφόσον ο προϋπολογισμός του έργου υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ. Σχετική υποχρέωση δεν υπέχουν τα μέλη των επιτροπών απευθείας ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, λόγω του αντικειμένου τους, που υπολείπεται των ως άνω ποσών.
β) Η υποχρέωση υποβολής δεν εξαρτάται από το εάν μια επιτροπή έχει αρμοδιότητα τμηματικής ή όχι παραλαβής, αλλά από το εάν η επιτροπή σχετίζεται με διαγωνισμούς που ο συνολικός τους προϋπολογισμός υπερβαίνει τα ως άνω ποσά.
γ) Εάν μία επιτροπή, σύμφωνα με την Απόφαση συγκρότησής της, συγκροτείται ως επιτροπή διαγωνισμών ενγένει, χωρίς να προσδιορίζεται το ύψος του προϋπολογισμού των διαγωνισμών, τα μέλη της επιτροπής αυτής είναι υπόχρεα σε δήλωση περιουσιακής κατάστασης μόνον εφόσον προκηρυχθεί διαγωνισμός με προϋπολογισμό άνω των προβλεπόμενων ορίων. Συνεπώς, η υποχρέωση υποβολής αρχικής δήλωσης των μελών της εν λόγω επιτροπής αρχίζει από την προκήρυξη του πρώτου διαγωνισμού που πληροί τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις. Εφόσον όμως η συγκρότηση της επιτροπής έπεται χρονικά της προκήρυξης του κρίσιμου διαγωνισμού, η υποχρέωση υποβολής ΔΠΚ ισχύει από τον χρόνο της απόφασης περί συγκρότησης της επιτροπής και την τήρηση των προβλεπόμενων διατυπώσεων δημοσιότητας και για όσο χρόνο έχει συγκεκριμένα προβλεφθεί η διάρκεια της επιτροπής ή τυχόν παράταση που έχει χρειαστεί σχετικώς.
2.α) Στο πεδίο εφαρμογής της διάταξης της περίπτωσης στ' του άρθρου 14 του ν. 5026/2023 υπάγονται όσοι μετέχουν στις διαδικασίες παρακολούθησης και εν γένει διαχείρισης δράσεων, πράξεων κλπ που χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους (ενωσιακούς, εθνικούς κλπ) συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν εξουσία να αποφασίζουν την εκταμίευση και να ελέγχουν την ορθή χρήση δημοσίου χρήματος στο πλαίσιο των ν. 3614/2007, 4314/2014 και 4914/2022 που αφορούν την διαχείριση και τον έλεγχο των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ για τις προγραμματικές περιόδους 2007-2013, 2014-2020 και 2021-2027 αντίστοιχα, χωρίς πρόβλεψη χρηματικού ορίου.
β) Η υποχρέωση υποβολής αρχικής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης και η έναρξη της σχετικής προθεσμίας σύμφωνα με το άρθρο 18 ν. 5026/2023, των μελών επιτροπών επί έργων ενισχυόμενων, συγχρηματοδοτούμενων της περ. στ' του άρθρου 14 ν. 5026/2023 με αντικείμενο συγκεκριμένο διαγωνισμό ή την διενέργεια διαγωνισμών εν γένει ή την σύναψη συμβάσεων του φορέα κατόπιν διαγωνισμού ή όχι, υφίσταται από την έκδοση της απόφασης ορισμού των μελών της Επιτροπής, ανεξάρτητα από τον χρόνο προκήρυξης του διαγωνισμού ή έναρξης των συνεδριάσεών της ή από το αν έχει αρμοδιότητα τμηματικής ή όχι παραλαβής και από το ύψος του προϋπολογισμού του έργου, ή την αξία του αντικειμένου παραλαβής που αφορούν οι συμβάσεις του φορέα, ήτοι έστω κι αν προκύπτει ανάγκη παραλαβής αντικειμένου ύψους λίγων ευρώ.
γ) Η ως άνω υποχρέωση υφίσταται για τους προέδρους και τα μέλη των επιτροπών που συγκροτούνται επί ενισχυόμενων, συγχρηματοδοτούμενων κ.ο.κ έργων και συγκεκριμένα α) των επιτροπών αξιολόγησης προσφορών και κατά μείζονα λόγο και των επιτροπών διενέργειας διαγωνισμών β) των επιτροπών προσφυγών έργων δημόσιου τομέα και γ) των επιτροπών παρακολούθησης-παραλαβής έργων δημόσιου τομέα που συγκροτούνται για το σύνολο των συμβάσεων που αφορούν τις δράσεις και πράξεις (και των υποέργων τους) που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των συγχρηματοδοτούμενων δράσεων των Προγραμματικών Περιόδων 2007 - 2013, 2014 - 2020 και 2021 - 2027, ήτοι ανεξάρτητα από το είδος (συμβάσεις έργων, προμηθειών, υπηρεσιών, εκπόνησης μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών) και την εκτιμώμενη αξία αυτών.
Δ. Περί των χειρόγραφων βεβαιώσεων.
Σχετικά με τη χορήγηση χειρόγραφων βεβαιώσεων από τους Χρηματοπιστωτικούς Οργανισμούς-Πιστωτικά Ιδρύματα (ΧΟ-ΠΙ), ο νόμος 5026/2023 αναφέρεται σε όλες τις δανειακές οφειλές άνω των 5.000 ευρώ, χωρίς καμία περαιτέρω διάκριση αυτών.
Στη διάθεσή σας για τυχόν διευκρινήσεις και παρακαλούμε για τις ενέργειές σας.
Με εντολή Επιτροπής Ελέγχου,
Ο Συντονιστής Ελέγχων
Στυλιανός Γαλούκας
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!