Σταϊκούρας Πέντε δέσμες παρεμβάσεων για την Ανάκαμψη της Θεσσαλίας μετά τον «Daniel»
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΒΑΣΙΛΗΣ ΨΩΜΑΣ
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Αθήνα, 29 Ιανουαρίου 2025
Δελτίο Τύπου
Χρήστος Σταϊκούρας: Πέντε δέσμες παρεμβάσεων για την Ανάκαμψη της Θεσσαλίας μετά τον «Daniel»
«Σκοπός μας να επουλωθούν οι πληγές της θεομηνίας και να δημιουργήσουμε ανθεκτικότερες υποδομές», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας παρουσιάζοντας ένα ολιστικό Σχέδιο Ανάκαμψης της Θεσσαλίας μετά την κακοκαιρία «Daniel», στο πλαίσιο της ημερίδας «Thessaly Forum», που πραγματοποιείται, σήμερα, στον Βόλο.
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο κ. Σταϊκούρας ανέλυσε τις δράσεις που έχουν ήδη αναληφθεί, αλλά και αυτές που υλοποιούνται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε όλες τις ενότητες έργων.
Οι δέσμες παρεμβάσεων είναι οι εξής:
- Μόνιμες και πιο ανθεκτικές παρεμβάσεις σε οδικό δίκτυο.
- Μόνιμες και πιο ανθεκτικές παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
- Σημαντικές παρεμβάσεις σε Σχολικές Υποδομές.
- Σημαντικές, πρόσθετες παρεμβάσεις, τους τελευταίους μήνες, πρωτίστως στο πεδίο των αρδευτικών έργων.
- Μόνιμες παρεμβάσεις του ΙΑΝΟΥ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:
Θα είμαι πολύ συγκεκριμένος, επιδιώκοντας να αποτυπώσω τις πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει, ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για την υλοποίηση ενός ολιστικού Σχεδίου Ανάκαμψης της Θεσσαλίας μετά το Daniel, στο πεδίο των δικών μας αρμοδιοτήτων.
1η Δέσμη Παρεμβάσεων: Μόνιμες και πιο ανθεκτικές παρεμβάσεις σε οδικό δίκτυο.
Υλοποιήθηκαν συγκεκριμένα, καθόλου εύκολα βήματα, σε μία τεράστια γεωγραφική έκταση:
1ον. Μετά την υποχώρηση των υδάτων από τα πλημμυρικά φαινόμενα, τεχνικά κλιμάκια των Υπηρεσιών του Υπουργείου και των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, προχώρησαν σε επιτόπου αυτοψίες για την καταγραφή των ζημιών.
2ον. Ακολούθησαν ευρείες συσκέψεις όπου συμμετείχαν οι Περιφερειάρχες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, καθώς και οι Δήμαρχοι των περιοχών που επλήγησαν.
3ον. Προς επιβεβαίωση των αρχικώς καταγεγραμμένων αστοχιών, καθώς και για τη συλλογή των επιπρόσθετων πληροφοριών, το Υπουργείο απέστειλε εκ νέου τεχνικά κλιμάκια για την διενέργεια επαναληπτικών αυτοψιών.
Στις 2 χρονικές φάσεις πραγματοποίησης αυτοψιών κατεγράφησαν αναλυτικά στοιχεία για περίπου 1.500 σημεία αστοχιών.
4ον. Κατά τη διάρκεια του Μαρτίου, ολοκληρώθηκε ο 2ος γύρος διαβουλεύσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών, και κατόπιν της αξιολόγησης των επιπλέον θέσεων που προέκυψαν κατά τη διάρκεια αυτών, καθορίστηκαν τα οριστικά πλέον σημεία επέμβασης, τα οποία ανέρχονται σε 1.007, οδικά τμήματα προς αποκατάσταση και σημειακές αστοχίες), και ομαδοποιήθηκαν σε 4 πακέτα εργασιών.
Με βάση τους προϋπολογισμούς που συντάχθηκαν, το κόστος των εργασιών για τις αποκαταστάσεις του οδικού δικτύου ανέρχεται στα 900 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Αυτό αναλύεται ανά Περιφερειακή Ενότητα:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ | ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ ΑΝΑ ΠΕ | % ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ |
Μαγνησίας | 293.400.000€ | 32,61% |
Τρικάλων | 230.300.000€ | 25,60% |
Καρδίτσας | 184.540.000€ | 20,51% |
Λάρισας | 85.560.000€ | 9,51% |
Εύβοιας | 87.300.000€ | 9,70% |
Φθιώτιδας | 18.600.000€ | 2,07% |
899.700.000€ |
2η Δέσμη Παρεμβάσεων: Μόνιμες και πιο ανθεκτικές παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σε αυτή τη δέσμη περιλαμβάνονται επίσης 4 εργολαβίες:
- Η αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα.
- Η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας.
- Η αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου.
- Η αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλο έως τον Σ.Σ. Κράννων.
Αυτά τα έργα είναι προϋπολογισμού 452 εκατ. ευρώ.
Σε αυτές τις δύο δέσμες παρεμβάσεων, μετά την παραλαβή από την Αναθέτουσα Αρχή των τελικών παραδοτέων ακολούθησε πλήθος ενεργειών και αποφάσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναφορικά με τις προαπαιτούμενες εγκρίσεις καθορισμού του τεχνικού αντικειμένου, καθώς και της απαραίτητης εξασφάλισης των οικονομικών πόρων που προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου 2021-2025.
Εξαιρετικά δύσκολη και απαιτητική άσκηση, αφού πόροι - αρχικά - δεν υπήρχαν, και το ύψος αυτών είναι ιδιαίτερα μεγάλο.
Τα σημεία αστοχίας ομαδοποιήθηκαν και διαχωρίστηκαν σε προτεραιότητες, με κριτήρια την κρισιμότητα, τη γραμμική τους συνέχεια και τη δυνατότητα αποπεράτωσής τους εντός του προβλεπόμενου χρονικού διαστήματος, ανάλογα με την πηγή χρηματοδότησης.
Το αντικείμενο που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΤΑΑ, έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το χρόνο ισχύος του χρηματοδοτικού εργαλείου.
Για την ολοκλήρωση του υπόλοιπου αντικειμένου των οδικών έργων, που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), η διάρκεια των συμβάσεων έχει οριστεί σε 48 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής τους.
Για την ολοκλήρωση του υπόλοιπου αντικειμένου των σιδηροδρομικών έργων, που θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΠΔΕ, η διάρκεια των συμβάσεων έχει οριστεί σε 15 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής τους.
Μέσα στον περασμένο Δεκέμβριο, απεστάλησαν οι προσκλήσεις σε διαδικασία διαπραγμάτευσης στους οικονομικούς φορείς και κατόπιν κατατέθηκαν, αποσφραγίστηκαν και αξιολογήθηκαν οι σχετικές προσφορές.
Στη συνέχεια ακολούθησε η διαδικασία κατακύρωσης των προσωρινών αναδόχων, ενώ προχωρήσαμε, σήμερα, και στην αποστολή των Σχεδίων Συμβάσεων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο.
Συγκεκριμένα, στο Ελεγκτικό Συνέδριο υποβλήθηκαν τα 4 οδικά έργα, 1 οδικό έργο που αφορά το παράπλευρο οδικό δίκτυο στην Θεσσαλία, 3 σιδηροδρομικά έργα και 2 φάκελοι Τεχνικών Συμβούλων για τα προαναφερόμενα έργα, ένας για τα οδικά και ένας για τα σιδηροδρομικά.
Έτσι, υπό την προϋπόθεση θετικής έκβασης των προδικαστικών προσφυγών, ολοκληρώνεται η διαδικασία υπογραφής συμβάσεων με τους αναδόχους για την εκκίνηση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου.
3η Δέσμη Παρεμβάσεων: Σημαντικές παρεμβάσεις σε Σχολικές Υποδομές.
Έχει υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, και ποσό των 30,5 εκατ. ευρώ έχει διατεθεί για την αποκατάσταση αστοχιών σε σχολεία τα οποία έχουν υποστεί ζημιές μεγάλης κλίμακας, με Αναθέτουσα Αρχή την ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΑΕ.
Οι απαραίτητες συμβάσεις υπεγράφησαν τον Ιούνιο του 2024, και αφορούν σε 5 έργα στη Θεσσαλία, κατανεμημένα ως κάτωθι:
ΟΜΑΔΑ 1 | ||
Σχολική Μονάδα | Δήμος | Εκτιμώμενη ολοκλήρωση |
30ο Ν/Γ ΤΡΙΚΑΛΩΝ | Τρικκαίων | Απομένουν εργασίες που δεν επηρεάζουν τη λειτουργία του, όπως εργασίες στον περιβάλλοντα χώρο, ανακαίνιση WC |
ΕΙΔΙΚΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ | Τρικκαίων | 03/2025 |
ΔΣ ΜΕΓΑΛΩΝ ΚΑΛΥΒΙΩΝ | Τρικκαίων | 03/2025 |
2ο Ν/Γ ΦΑΡΚΑΔΟΝΑΣ | Φαρκαδόνας | 01/2025 |
Ολοκληρώθηκε η σύνδεση με το ρεύμα - Έτοιμο προς λειτουργία | ||
2ο ΔΣ ΦΑΡΚΑΔΟΝΑΣ | Φαρκαδόνας | 01/2025 |
Για τη λειτουργία εκκρεμεί η σύνδεση με το ρεύμα - H σύνδεση επίκειται | ||
ΟΜΑΔΑ 2 | ||
Σχολική Μονάδα | Δήμος | Εκτιμώμενη ολοκλήρωση |
Ν/Γ ΚΟΣΚΙΝΑ & ΔΣ ΚΟΣΚΙΝΑ | Παλαμά | Για τη λειτουργία εκκρεμεί η σύνδεση με το ρεύμα - H σύνδεση με τον ΔΕΔΔΗΕ επίκειται - Έτοιμο προς λειτουργία 31/01/2025 |
1ο Ν/Γ ΠΑΛΑΜΑ | Παλαμά | Εγκαινιάστηκε τον 10/2024 |
3ο Ν/Γ ΠΑΛΑΜΑ | Παλαμά | Εγκαινιάστηκε τον 10/2024 |
Ν/Γ ΜΑΡΑΘΕΑΣ & ΔΣ ΜΑΡΑΘΕΑΣ | Παλαμά | Έτοιμο προς λειτουργία 31/01/2025 |
1o ΔΣ ΠΑΛΑΜΑ | Παλαμά | 28/02/2025 |
1ο ΔΣ ΦΑΡΚΑΔΟΝΑΣ | Φαρκαδόνας | 28/02/2025 |
ΟΜΑΔΑ 3 | ||
Σχολική Μονάδα | Δήμος | Εκτιμώμενη ολοκλήρωση |
1ο ΕΠΑΛ Ν. ΙΩΝΙΑΣ | Βόλου | 03/2025 |
Κτίρια 1,2,3 | ||
2ο ΕΚ - ΙΕΚ ΒΟΛΟΥ | Βόλου | 03/2025 |
Κτίρια 1,2,3 | ||
4ο ΕΠΑΛ Ν. ΙΩΝΙΑΣ | Βόλου | 03/2025 |
Κτίρια 1,2,3 | ||
ΟΜΑΔΑ 4 | ||
Σχολική Μονάδα | Δήμος | Εκτιμώμενη ολοκλήρωση |
6θέσιο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΑΔ & 2θέσιο ΕΙΔΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΔΑΔ | Βόλου | 01/2025 |
Περαιώθηκαν | ||
6ο ΓΕΛ ΒΟΛΟΥ | Βόλου | 04/2025 |
1ο ΔΣ ΑΓΡΙΑΣ ΒΟΛΟΥ | Βόλου | 01/2025 |
Περαιώθηκε | ||
1ο ΕΠΑΛ Ν. ΙΩΝΙΑΣ - 4ο ΕΠΑΛ Ν. ΙΩΝΙΑΣ - 2ο ΕΚ - ΙΕΚ ΒΟΛΟΥ | Βόλου | 03/2025 |
Κτίρια 4,5 | ||
ΟΜΑΔΑ 5 | ||
Σχολική Μονάδα | Δήμος | Εκτιμώμενη ολοκλήρωση |
ΕΠΑΛ ΦΑΡΚΑΔΟΝΑΣ & ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΦΑΡΚΑΔΟΝΑΣ | Φαρκαδόνας | 03/2025 |
Ν/Γ ΠΕΤΡΟΠΟ΄ΡΟΥ | Φαρκαδόνας | 02/2025 |
4η Δέσμη Παρεμβάσεων: Σημαντικές, πρόσθετες παρεμβάσεις, τους τελευταίους μήνες, πρωτίστως στο πεδίο των αρδευτικών έργων.
Συγκεκριμένα:
1ον. Η κατασκευή δικτύων άρδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων, προϋπολογισμού 13,1 εκατ. ευρώ.
Η σύμβαση υπεγράφη στις 2 Μαϊου 2024.
Ο χρόνος κατασκευής είναι 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
2ον. Η κατασκευή Ταμιευτήρα της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας, στη θέση Πουρναρίου Αμπελακίων, προϋπολογισμού 7,5 εκατ. ευρώ.
Η σύμβαση υπεγράφη στις 20 Νοεμβρίου 2024.
Ο χρόνος κατασκευής είναι 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
3ον. Η κατασκευή Ταμιευτήρα της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας, στη θέση Αγιόκαμπος, προϋπολογισμού 19,1 εκατ. ευρώ.
Η σύμβαση υπεγράφη την 1η Ιουνίου 2024.
Ο χρόνος κατασκευής είναι 40 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
4ον. Η κατασκευή λιμνοδεξαμενής της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας, στη θέση Ξεριά Αλμυρού, προϋπολογισμού 3,6 εκατ. ευρώ.
Η σύμβαση υπεγράφη στις 18 Σεπτεμβρίου 2024.
Ο χρόνος κατασκευής είναι 18 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Και φυσικά, υπάρχουν και τα εμβληματικά έργα, όπως είναι η Κατασκευή Φράγματος Ποταμού Ενιπέα και η Μελέτη Αρδευτικών Δικτύων Σμοκόβου.
5η Δέσμη Παρεμβάσεων: Μόνιμες παρεμβάσεις του ΙΑΝΟΥ.
Οι παρεμβάσεις αφορούν την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν κατά μήκος του οδικού δικτύου (δεν περιλαμβάνονταν αντιπλημμυρικά έργα) των Δήμων Καρδίτσας, Αργιθέας και Μουζακίου.
Οι ζημιές αυτές αφορούν σε καταστροφή κύριου και δευτερεύοντος οδικού δικτύου, πτώσεις ή/και υποσκαφή γεφυρών, υποσκαφή επιχωμάτων και καταστροφή οχετών, καθιζήσεις οδοστρώματος και καταπτώσεις πρανών.
Περιλαμβάνονται εργασίες κατασκευής γεφυρών, αποκατάσταση ασφαλούς κυκλοφορίας σε οδικά τμήματα που εκτείνονται σε μήκος 150 χλμ οδοποιίας, κατασκευή του νέου κτιρίου Κέντρου Υγείας του Δήμου Μουζακίου, καθώς και αποκατάσταση ζημιών εντός του οικισμού Μουζακίου.
Το συνολικό ποσοστό υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου ανήλθε στο 90% έως το τέλος του 2024.
Συγκεκριμένα, σε σύνολο 857 θέσεων επέμβασης, έχουν ολοκληρωθεί εργασίες σε 814 θέσεις.
Η Θεσσαλία δοκιμάστηκε με πρωτόγνωρη σκληρότητα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα.
Γι’ αυτό είναι πρωτόγνωρες και οι παρεμβάσεις που υλοποιεί και θα υλοποιήσει η Κυβέρνηση, με όλες αυτές τις πρωτοβουλίες και τα έργα που σας περιέγραψα.
Σκοπός μας είναι να επουλωθούν οι πληγές που άφησε πίσω της η θεομηνία, αλλά κυρίως, να δημιουργήσουμε ανθεκτικότερες υποδομές, οι οποίες θα ενισχύσουν τη θωράκιση της περιοχής απέναντι στην εντεινόμενη κλιματική κρίση και, ταυτόχρονα, θα βελτιώσουν τις συνθήκες ζωής της τοπικής κοινωνίας.
Έργα καλύτερα από αυτά που υπήρχαν πριν από την καταστροφή.
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!