Υ.Α. 1745 ΕΞ 2025 Ηλεκτρονική εφαρμογή για διάθεση εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής
Αριθμ. 1745 ΕΞ 2025
ΦΕΚ B' 218/28.01.2025
Δημιουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής για διάθεση εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Του Κανονισμού (ΕΕ) 910/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Ιουλίου 2014, σχετικά με την ηλεκτρονική ταυτοποίηση και τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στην εσωτερική αγορά και την κατάργηση της Οδηγίας 1999/93/ΕΚ (L 257/73),
β) των άρθρων 27 και 28 και των παρ. 18 και 19 του άρθρου 107 του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184), σε συνδυασμό με το άρθρο 47 του ν. 4623/2019 (Α’ 134),
γ) του ν. 4070/2012 «Ρυθμίσεις Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Μεταφορών, Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις» (Α’ 82),
δ) του π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85),
ε) του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’133),
στ) του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130),
ζ) του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
η) του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680» (Α’ 137),
θ) της υπό στοιχεία 6810 ΕΞ 2021/12-3-2021 κοινής απόφασης των Υπουργών Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Λειτουργία Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ.) (Β’ 988),
ι) της υπό στοιχεία 10238 ΕΞ 2020/27-4-2020 απόφασης του Υπουργού Επικρατείας «Αυθεντικοποίηση Χρηστών για τη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης είτε μέσω των διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων της Δημόσιας Διοίκησης είτε μέσω των διαπιστευτηρίων των Πιστωτικών Ιδρυμάτων» (Β’ 1611),
ια) του Κανονισμού Παροχής Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων [υπό στοιχεία 837/1Β/30.11.2017 (Β’ 4396) απόφαση της ΕΕΤΤ].
2. Την από 04-02-2022 υπ’ αρ. 1830 Συμφωνία - Πλαίσιο μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. (Αναθέτουσα Αρχή) και της Ένωσης Εταιρειών με την επωνυμία «COSMOTE - ΚΙΝΗΤΕΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ - ΒΥΤΕ COMPUTER ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» για την υλοποίηση του Έργου «Παροχή Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης» της Πράξης «Υπηρεσίες Προστιθέμενης Αξίας και Διαλειτουργικότητας Συστημάτων για την υποστήριξη της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης».
3. Την υπ’ αρ. 1830.1/26-06-2023 1η Εκτελεστική Σύμβαση μεταξύ της ένωσης «COSMOTE - ΚΙΝΗΤΕΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ - ΒΥΤΕ COMPUTER ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και της εταιρείας ΚτΠ Μ.Α.Ε.
4. Την ανάγκη διευκόλυνσης των ενδιαφερομένων κατά την διαδικασία ηλεκτρονικής διάθεσης 100.000 εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής από την αρμόδια Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
5. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΑΠ 41763 ΕΞ 2024/ 16-12-2024 εισήγηση δημοσιονομικών επιπτώσεων, του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
6. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδιακασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρησης στο ΕΜΔΔ-ΜΙΤΟΣ,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Αντικείμενο
Με την παρούσα καθορίζεται η διαδικασία για την υποβολή αίτησης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (εφεξής ΕΨΠ gov.gr) για έκδοση και ανάκληση εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής, από υποδομές ενός ή περισσοτέρων Εγκεκριμένων Παρόχων Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης εγγεγραμμένων στην Ευρωπαϊκή Λίστα Εμπιστοσύνης και στα αντίστοιχα Μητρώα της ΕΕΤΤ (https://www.eett.gr/ katanalotes/ypiresies-empistosynis/plirofories/mitrooparochon-ypiresion-empistosynis/), με τη χρήση ειδικής ηλεκτρονικής Εφαρμογής Διαχείρισης Εγκεκριμένων Πιστοποιητικών Ηλεκτρονικής Υπογραφής.
Άρθρο 2
Περιγραφή ηλεκτρονικής εφαρμογής διάθεσης εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής
1. Δημιουργείται ειδική ηλεκτρονική Εφαρμογή Διαχείρισης Εγκεκριμένων Πιστοποιητικών Ηλεκτρονικής Υπογραφής (στο εξής: «εφαρμογή» που διατίθεται μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης (gov. gr) και φιλοξενείται σε περιβάλλον και υποδομές των εγκεκριμένων παρόχων υπηρεσιών εμπιστοσύνης, οι οποίοι θα εκδίδουν και θα ανακαλούν τα εγκεκριμένα πιστοποιητικά σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα. Στην εφαρμογή θα υποβάλλονται αιτήματα για την έκδοση ή την ανάκληση εγκεκριμένου πιστοποιητικού ηλεκτρονικής υπογραφής από τα ενδιαφερόμενα φυσικά πρόσωπα, ήτοι πολίτες και μέλη ενώσεων ή ομάδων εγγεγραμμένων σε Μητρώο που διαλειτουργεί με την εφαρμογή.
2. Ειδικά για την απόκτηση εγκεκριμένων πιστοποιητικών από φυσικά πρόσωπα, μέλη Μητρώου, απαιτείται η διασύνδεση της «Εφαρμογής» με το αντίστοιχο Μητρώο. Η διασύνδεση πραγματοποιείται κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος από τους ενδιαφερόμενους στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο αποστέλλεται στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Τμήμα Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης, στα e-mails: dir_elyp@mindigital.gr ή στο protocol@mindigital.gr. Εν συνεχεία και κατόπιν έγκρισης από την ως άνω υπηρεσία, πραγματοποιείται διαδικασία διασύνδεσης του Μητρώου με την Εφαρμογή για την αυθεντικοποίηση του ενδιαφερομένου/αιτούντος και την εξακρίβωση της ιδιότητάς του ως μέλους του Μητρώου.
Άρθρο 3
Διαδικασία υποβολής αίτησης για έκδοση ή ανάκληση εγκεκριμένου Πιστοποιητικού από πολίτες
1. Την ηλεκτρονική υπηρεσία μπορεί να χρησιμοποιήσει κάθε πολίτης για τον οποίο ισχύουν σωρευτικά τα ακόλουθα:
α) έχει κωδικούς-διαπιστευτήρια της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. και
β) είναι εγγεγραμμένος στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ). και έχει δυνατότητα επιβεβαίωσης δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης.
2. Για την υποβολή της αίτησης έκδοσης εγκεκριμένου πιστοποιητικού ο ενδιαφερόμενος πολίτης/αιτών εισέρχεται στην ΕΨΠ - gov.gr, επιλέγει την «έκδοση εγκεκριμένου πιστοποιητικού ως πολίτης» και στην συνέχεια, ανακατευθύνεται στην «Πύλη Εισόδου» της «Εφαρμογής», όπου και εκδίδει Υπεύθυνη Δήλωση, με το εξής κείμενο:
«Επιθυμώ την έκδοση εγκεκριμένου πιστοποιητικού υπογραφής από εγκεκριμένο πάροχο υπηρεσιών εμπιστοσύνης για χρήση απομακρυσμένης ηλεκτρονικής υπογραφής. Δηλώνω, δε, ότι όλα τα αναγραφόμενα ανωτέρω στοιχεία μου είναι αληθή».
3. Για την υποβολή της αίτησης ανάκλησης εγκεκριμένου πιστοποιητικού ο ενδιαφερόμενος πολίτης/αιτών εισέρχεται στην ΕΨΠ - gov.gr, επιλέγει την «ανάκληση εγκεκριμένου πιστοποιητικού ως πολίτης» και στην συνέχεια, ανακατευθύνεται στην «Πύλη Εισόδου» της «Εφαρμογής», όπου και εκδίδει Υπεύθυνη Δήλωση, με το εξής κείμενο:
«Επιθυμώ την ανάκληση εγκεκριμένου πιστοποιητικού υπογραφής από εγκεκριμένο πάροχο υπηρεσιών εμπιστοσύνης για χρήση απομακρυσμένης ηλεκτρονικής υπογραφής. Δηλώνω, δε, ότι όλα τα αναγραφόμενα ανωτέρω στοιχεία μου είναι αληθή».
4. Κατόπιν ο πολίτης εισάγει τον μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης της Υπεύθυνης Δήλωσης στην Εφαρμογή για την άντληση των προσωπικών του στοιχείων, και στη συνέχεια λαμβάνει μήνυμα επιβεβαίωσης της διεύθυνσης του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο e-mail του και σύνδεσμο για τη συνέχιση και ολοκλήρωση της διαδικασίας.
5. Τα στοιχεία του Φυσικού Προσώπου τα οποία απαιτούνται για την υποβολή της αίτησης έκδοσης/ανάκλησης εγκεκριμένου πιστοποιητικού, σύμφωνα με τους όρους της παρούσας, είναι τα εξής:
α. Όνομα
β. Επώνυμο
γ. Πατρώνυμο
δ. ΑΦΜ
ε. Αριθμός Ταυτοποιητικού/νομιμοποιητικού Εγγράφου
στ. Τύπος Ταυτοποιητικού/νομιμοποιητικού Εγγράφου
ζ. Διεύθυνση Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου (Email) μοναδικό ανά χρήστη
η. Αριθμός κινητού τηλεφώνου
θ. Διεύθυνση κατοικίας
ι. Ταχυδρομικός κώδικας
6. Τα παραπάνω στοιχεία αντλούνται από την Υπεύθυνη Δήλωση που έχει υποβάλει ο πολίτης μέσω της ΕΨΠ (gov.gr) και εμφανίζονται στην αίτηση έκδοσης/ ανάκλησης εγκεκριμένου πιστοποιητικού ως προσυμπληρωμένα πεδία.
7. Ειδικότερα κατά τη διαδικασία της έκδοσης ο πολίτης καλείται:
α. να ορίσει το username του, καθώς και να επιλέξει μέθοδο απόκτησης OTP, είτε μέσω «έξυπνης» κινητής συσκευής, είτε μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχει δηλώσει,
β. να επιλέξει μία από τις εμφανιζόμενες εγκεκριμένες μεθόδους ταυτοποίησης φυσικού προσώπου για την έκδοση του εγκεκριμένου πιστοποιητικού του, εντός 24 ωρών από τη χρονική στιγμή που θα λάβει το σχετικό μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχει δηλώσει.
8. Αν υπάρχει ήδη, σε εξέλιξη διαδικασία έκδοσης/ανάκλησης εγκεκριμένου πιστοποιητικού ή πιστοποιητικό σε ισχύ για τον ενδιαφερόμενο, η αίτησή του ακυρώνεται.
9. H ταυτοποίηση του φυσικού προσώπου κατά τη διαδικασία της έκδοσης, δύναται να πραγματοποιηθεί με έναν από τους ακόλουθους εναλλακτικούς τρείς τρόπους:
α. Ο αιτών υπογράφει την αίτηση και βεβαιώνει το γνήσιο της υπογραφής του σε ΚΕΠ. Στη συνέχεια αποστέλλει την αίτησή του ταχυδρομικά σε έναν από τους συνεργαζόμενους παρόχους.
β. Ο αιτών υπογράφει την αίτηση και την καταθέτει αυτοπροσώπως, με φυσική παρουσία, σε κατάστημα του παρόχου, σε διεύθυνση που ορίζουν και δημοσιεύουν οι συνεργαζόμενοι εγκεκριμένοι πάροχοι υπηρεσιών εμπιστοσύνης.
γ. Ο αιτών υπογράφει την αίτηση με εγκεκριμένη ηλεκτρονική υπογραφή που βασίζεται σε εγκεκριμένο πιστοποιητικό που έχει εκδοθεί μέχρι 22/7/2024 από την Αρχή Πιστοποίησης Ελληνικού Δημοσίου (ΑΠΕΔ) και την υποβάλλει ηλεκτρονικά μέσω της εφαρμογής, σε έναν από τους συνεργαζόμενους παρόχους.
Άρθρο 4
Διαδικασία υποβολής αίτησης για έκδοση ή ανάκληση εγκεκριμένου πιστοποιητικού από μέλη εγγεγραμμένα σε διασυνδεδεμένο Μητρώο
1. Για την υποβολή της αίτησης έκδοσης ή ανάκλησης εγκεκριμένου πιστοποιητικού από μέλος εγγεγραμμένο σε διασυνδεδεμένο Μητρώο, ο ενδιαφερόμενος/αιτών εισέρχεται στην ΕΨΠ (gov.gr) και επιλέγει την «έκδοση ή ανάκληση εγκεκριμένου πιστοποιητικού ως μέλος Μητρώου». Στη συνέχεια, επιλέγει το Μητρώο στο οποίο είναι μέλος, και εισάγει/καταχωρίζει τους κωδικούς (διαπιστευτήρια) με τους οποίους έχει πρόσβαση σε αυτό. Εν συνεχεία, τα προσωπικά στοιχεία του αιτούντος όπως αναφέρονται στην παρ. 5 του άρθρου 3 της παρούσας, αντλούνται μέσω διαλειτουργικότητας από το Μητρώο και εμφανίζονται μέσω της εφαρμογής, στην αίτηση έκδοσης/ανάκλησης εγκεκριμένου πιστοποιητικού, προσυμπληρωμένα και με λατινικούς χαρακτήρες.
2. Κατά τα λοιπά, ισχύουν τα καθοριζόμενα με τις διατάξεις του άρθρου 3 παρ. 7, 8, 9 για τη συνέχιση και ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσης/ανάκλησης εγκεκριμένου πιστοποιητικού, ιδίως οι απαιτήσεις για την ταυτοποίηση φυσικού προσώπου και οι ενέργειες στις οποίες καλείται να προβεί ο αιτών, κατ’εφαρμογή το ως άνω άρθρου.
Άρθρο 5
Ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων
Με την επιφύλαξη των διατάξεων για την ΕΨΠ (gov.gr) και των ειδικώνδιατάξεων που διέπουν την ίδρυση και λειτουργία των κατά περίπτωση Μητρώων που διαλειτουργούν με την «Εφαρμογή», ως προς τη συλλογή και επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ως υπεύθυνος Επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα για την έκδοση/ανάκληση εγκεκριμένων πιστοποιητικών σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας, είναι κατά περίπτωση, ο εκδίδων/ανακαλών το εγκεκριμένο πιστοποιητικό, εγκεκριμένος πάροχος υπηρεσιών εμπιστοσύνης.
Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 17 Ιανουαρίου 2025
Ο Υπουργός
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!