Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Ο. 3068/2024 Κοινοποίηση των διατάξεων άρθρων του ν. 5167/2024

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΑΔΕ
Ανεξάρτητη Αρχή
Δημοσίων Εσόδων
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
1. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟΥ
ΤΜΗΜΑΤΑ Α’ & Β΄
Ταχ. Δ/νση : Πειραιώς 180
Ταχ. Κώδικας : 17778, Αθήνα
Τηλέφωνο : 2131410520, - 516
Email : defk@aade.gr
Url : www.aade.gr
2. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Β΄
Ταχ. Δ/νση : Πειραιώς 180
Ταχ. Κώδικας : 17778, Αθήνα
Τηλέφωνο : 2131410244
Email : deaf@aade.gr
3. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΜΜΕΣΗΣ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Β΄
Ταχ. Δ/νση : Πειραιώς 180
Ταχ. Κώδικας : 17778, Αθήνα
Τηλέφωνο : 2131410131,133,142
Email : deef@aade.gr
4.ΔIEΥΘΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΩΝ
ΤΜΗΜΑ…..
Ταχ. Δ/νση : Πειραιώς 180
Ταχ. Κώδικας : 17778, Αθήνα
Τηλέφωνο : 21314120207- 209
Email : dideisep@aade.gr

Αθήνα, 31 Δεκεμβρίου 2024

Ο. 3068

ΠΡΟΣ Ως πίνακας διανομής

Θέμα: Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 3 (παρ. 1 και 5), 8, 9, 10 (παρ. 2), 11 (παρ. 1 και 3), 12 (παρ. 4 και 5), 13, 28 (παρ. 5 και 6), 31, 35 (παρ. 4), 36 (παρ. 2 και 3) , 37 (3, 4 και 5), 42, 44, 47 (παρ. 1), 51 & 54 του ν. 5167/2024 (Α'207/20-12-2024) με τίτλο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών και άλλες διατάξεις».

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Α) ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 3 (παρ. 1 και 5), 8, 9, 10 (παρ. 2), 11 (παρ. 1 και 3), 12 (παρ. 4 και 5), 13, 28 (παρ. 5 και 6), 31, 35 (παρ. 4), 36 (παρ. 2 και 3) , 37 (3, 4 και 5), 42, 44, 47 (παρ.1), 51 & 54 του ν. 5167/2024 (Α'207).

Β) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Κοινοποίηση των διατάξεων των κάτωθι άρθρων του ν. 5167/2024:

1. Άρθρο 3 (παρ. 1 και 5) «Συγχώνευση με απορρόφηση της εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. από την εταιρεία ΟΣΕ Α.Ε.»

2. Άρθρο 8 «Λειτουργία και εποπτεία εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»

3. Άρθρο 9 «Μεταφορά δραστηριότητας διαχείρισης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»

4. Άρθρο 10 (παρ. 2) «Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Α’»

5. Άρθρο 11 (παρ. 1 και 3) «Τελικές διατάξεις Μέρους Α’»

6. Άρθρο 12 (παρ. 4 και 5) «Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Α’»

7. Άρθρο 13 «Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Α’»

8. Άρθρο 28 (παρ. 5 και 6) «Ειδικές ρυθμίσεις για την άμεση αποκατάσταση ζημιών σε κτίριο από τρομοκρατικές ενέργειες»

9. Άρθρο 31 «Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Γ’»

10. Άρθρο 35 (εδάφια α) και γ) της παρ. 4) «Παράταση προθεσμιών»

11. Άρθρο 36 (παρ. 2 και 3) «Παρατάσεις ισχύος ρυθμίσεων Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών»

12. Άρθρο 37 (παρ. 3,4 και 5) «Παρατάσεις ισχύος άλλων ρυθμίσεων»

13. Άρθρο 42 «Περιβαλλοντικό τέλος -Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 5 ν. 4710/2020»

14. Άρθρο 44 «Αναστολή ορίου ηλικίας απόσυρσης των Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης οχημάτων ΤΑΞΙ και Ειδικής Μίσθωσης, με έδρα περιοχές που έχουν τεθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας — Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 89 και παρ. 5 άρθρου 92 ν. 4070/2012»

15. Άρθρο 47 (παρ. 1) «Επιδότηση οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας»

16. Άρθρο 51 «Προσαύξηση κυρίου φόρου κτισμάτων πιστωτικών ιδρυμάτων και διαχειριστών και αγοραστών πιστώσεων - Προσθήκη Ενότητας ΣΤ’ στο άρθρο 4 του ν. 4223/2013»

17. Άρθρο 54 «Έναρξη ισχύος».

Γ) ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Το άρθρο 3 αφορά τη συγχώνευση με απορρόφηση της εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. από την εταιρεία ΟΣΕ Α.Ε.

Το άρθρο 8 αφορά τη λειτουργία και εποπτεία της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.

To άρθρο 9 αφορά την μεταφορά δραστηριότητας διαχείρισης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.

Τα άρθρα 10 (παρ. 2), 11 (παρ. 1 και 3), 12 (παρ. 4 και 5), 13 και 31 αφορούν σε εξουσιοδοτικές, τελικές, μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις.

Το άρθρο 28 περιλαμβάνει ειδικές ρυθμίσεις για την άμεση αποκατάσταση ζημιών σε κτίριο από τρομοκρατικές ενέργειες.

Το άρθρο 35 (εδ. α) και γ) της παρ. 4) αφορά παρατάσεις προθεσμιών (παρ. 1 άρθρου 128 του ν. 4831/2021 και δεύτερο εδάφιο της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 4244/2014)

Το άρθρο 36 (παρ. 2, 3) αφορά παρατάσεις ισχύος ρυθμίσεων Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (παρ. 1 και 2 του άρθρου 40 του ν. 4850/2021 και περ. β’ της παρ. 3 του άρθρου 70 του ν. 4530/2018 ).

Το άρθρο 37 (παρ. 3, 4 και 5) αφορά τις παρατάσεις ισχύος διαφόρων ρυθμίσεων και προθεσμιών (παρ. 7 άρθρου 3 ν. 4223/2013άρθρο 84 ν. 4916/2022, πρώτο και δεύτερο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 16 ν. 4714/2020 και περ. α) και β) της παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 5113/2024)

Το άρθρο 42 αφορά στην τροποποίηση της παρ. 3 άρθρου 5 ν. 4710/2020 περί περιβαλλοντικού τέλους

Το άρθρο 44 αφορά στην αναστολή ορίου ηλικίας απόσυρσης των Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης οχημάτων ΤΑΞΙ και Ειδικής Μίσθωσης, με έδρα περιοχές που έχουν τεθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκη ς πολιτικής προστασίας — Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 89 και παρ. 5 άρθρου 92 ν. 4070/2012.

Το άρθρο 47 (παρ. 1) αφορά στην επιδότηση οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας και ειδικότερα (πέμπτο εδάφιο) στη μη λήψη καταδιωκτικών μέτρων σε τραπεζικούς λογαριασμούς των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας σε πιστωτικά ιδρύματα.

Το άρθρο 51 αφορά τον κύριο φόρο στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. των Πιστωτικών Ιδρυμάτων και Διαχειριστών και Αγοραστών Πιστώσεων

Το άρθρο 54 αφορά την ημερομηνία έναρξης ισχύος των κοινοποιούμενων διατάξεων.

Σας κοινοποιούμε συνημμένα, για ενημέρωση και εφαρμογή, τις διατάξεις άρθρων 3 (παρ. 1 και 5), 8, 9, 10 (παρ. 2), 11 (παρ. 1 και 3), 12 (παρ. 4 και 5), 13, 28 (παρ. 5 και 6), 31, 35 (παρ. 4), 36 (παρ. 2 και 3), 37 (3, και 4 και 5), 42, 44, 47 (παρ. 1), 51, 54 του ν. 5167/2024 (Α'207) , ως ακολούθως:

Άρθρο 3 «Συγχώνευση με απορρόφηση της εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. από την εταιρεία ΟΣΕ Α.Ε.» (παρ. 1 και 5)

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 3 του κοινοποιούμενου νόμου, η εταιρεία ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. συγχωνεύεται με την εταιρεία ΟΣΕ Α.Ε., μέσω της απορρόφησής της, σύμφωνα με τον. 4601/2019 (Α’ 44) για τους εταιρικούς μετασχηματισμούς και την εναρμόνιση του νομοθετικού πλαισίου με τις διατάξεις της Οδηγίας 2014/55/ΕΕ και το Μέρος Δ’ του ν. 5162/2024 (Α’ 198), περί φορολογικών κινήτρων μετασχηματισμών.

Σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 3 του κοινοποιούμενου νόμου κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, η συγχώνευση αυτού του άρθρου απαλλάσσεται από οποιονδήποτε φόρο ή τέλος υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων. Αν προκύψει υπεραξία από τη συγχώνευση, απαλλάσσεται από φόρο εισοδήματος.

Άρθρο 8 «Λειτουργία και εποπτεία εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»

Σύμφωνα με το άρθρο 8 του κοινοποιούμενου νόμου στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. εφαρμόζονται:

α) το άρθρο 40, περί λειτουργίας και εποπτείας, η παρ. 2 του άρθρου 43, περί της διοικητικής ενίσχυσης και το άρθρο 48, περί επιχειρησιακού και στρατηγικού σχεδίου, ετήσιου προϋπολογισμού και ετήσιων οικονομικών καταστάσεων του ν. 4974/2022 (Α’ 185) που ισχύουν για τις εταιρείες ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.,

β) το άρθρο 1, περί αρμοδιοτήτων της εταιρείας ΟΣΕ Α.Ε., η παρ. 2 του άρθρου 3, περί κυριότητας σιδηροδρομικής υποδομής και η παρ. 3 του άρθρου 7, περί συμμετοχής τρίτων στην ανάπτυξη και εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής υποδομής του ν. 2671/1998 (Α’ 289), και το άρθρο 4 του ν. 3891/2010 (Α’ 188), περί αρμοδιοτήτων της εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., και

γ) η παρ. 17 του άρθρου 5 του ν. 2229/1994 (Α’ 138), περί απαλλαγών από τέλη, φόρους, εισφορές, δικαιώματα και κρατήσεις.

Άρθρο 9 «Μεταφορά δραστηριότητας διαχείρισης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»

Σύμφωνα με το άρθρο 9 του κοινοποιούμενου νόμου ορίζονται τα εξής:

«1. Μετά από τη συντέλεση της συγχώνευσης της εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. από την εταιρεία ΟΣΕ Α.Ε., σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 3, η δραστηριότητα διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού που έχει ανατεθεί στην εταιρεία ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., κατά την παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 3891/2010 (Α` 188), περί μεταβίβασης τροχαίου υλικού, περιέρχεται στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε..

2. Η παρακολούθηση της δραστηριότητας διαχείρισης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. ανατίθεται σε οργανικές μονάδες της με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και η εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. συντάσσει και δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται διακριτές καταστάσεις αποτελεσμάτων χρήσης και ισολογισμοί για τη δραστηριότητα διαχείρισης της υποδομής και τη δραστηριότητα διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού. Τα έσοδα της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. από τη διαχείριση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού απαλλάσσονται από κάθε φόρο και τέλος, με την επιφύλαξη του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης αξίας (ν. 5144/2024, Α` 162), και τηρούνται σε ειδικό αφορολόγητο αποθεματικό που προορίζεται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση του προγράμματος διαχείρισης στόλου της παρ. 5 του άρθρου 8 του ν. 3891/2010 και τις εργασίες της παρ. 6 του άρθρου 8 του ν. 3891/2010, καθώς και εν γένει για τις δαπάνες που σχετίζονται με τη δραστηριότητα διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού.

3. Από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της υπουργικής απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 10, η εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. υπεισέρχεται αυτοδικαίως στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της εταιρείας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. ως διαχειρίστριας σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού και στις οικείες συμβάσεις στις οποίες έχει συμβληθεί υπό την ιδιότητα αυτή. Η παράδοση και παραλαβή του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού μετά των παραρτημάτων και παρακολουθημάτων, καθώς και των κινητών πραγμάτων που συνέχονται με τη συντήρηση και την εν γένει λειτουργία αυτού, από την εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. συντελείται στη νομική και πραγματική κατάσταση αυτού, ως έχει κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος της υπουργικής απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 10 άνευ οποιασδήποτε ευθύνης παραδίδοντος και παραλαμβάνοντος για την κατάστασή του, χωρίς να αποκλείεται ευθύνη τρίτων.

4. Από την έναρξη ισχύος της υπουργικής απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 10, το ειδικό αποθεματικό υποχρεώσεων της εταιρείας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. προς το Ελληνικό Δημόσιο, που έχει σχηματιστεί, μετά από την αφαίρεση της διαχειριστικής αμοιβής της εταιρείας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 8 του ν. 3891/2010, περιέρχεται αυτοδικαίως στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. με τα αντίστοιχα στοιχεία ενεργητικού.

5. Κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη, η περιέλευση στοιχείων ενεργητικού και παθητικού της εταιρείας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. προς την εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε., καθώς και η υπεισέλευση της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. στις έννομες σχέσεις της εταιρείας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., σύμφωνα με το παρόν, δεν υπόκεινται σε οποιονδήποτε φόρο συναλλαγής ή εισοδήματος ή άλλης φύσεως, τέλος ή δικαίωμα υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου, που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.»

Άρθρο 10 «Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Α’» (παρ. 2)

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 10 του κοινοποιούμενου νόμου με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών δύναται να εξειδικεύεται η διαδικασία απολογιστικού καταλογισμού της παρ. 5 του άρθρου 12.

Άρθρο 11 «Τελικές διατάξεις Μέρους Α’» (παρ. 1 και 3)

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 11 του κοινοποιούμενου νόμου μετά από την καταχώριση στον διαδικτυακό τόπο του Γ.Ε.ΜΗ. της οριστικής σύμβασης συγχώνευσης μετά του κωδικοποιημένου καταστατικού της απορροφώσας εταιρείας, όπου στην κείμενη νομοθεσία γίνεται αναφορά στην εταιρεία ΟΣΕ Α.Ε. ή στην εταιρεία ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., νοείται η απορροφώσα εταιρεία υπό τη νέα της επωνυμία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.».

Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 11 του κοινοποιούμενου νόμου 3 όπου στην κείμενη νομοθεσία γίνεται αναφορά στην εταιρεία ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. υπό την ιδιότητά της ως διαχειρίστριας σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού νοείται η εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε..

Άρθρο 12 «Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Α’» (παρ. 4 και 5)

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 12 του κοινοποιούμενου νόμου οι δίκες ή άλλες διαδικασίες επίλυσης διαφορών που αφορούν στη δραστηριότητα διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού και έχουν γεννηθεί ή αναφέρονται σε χρόνο προγενέστερο από την έναρξη ισχύος της κοινής υπουργικής απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 10, συνεχίζονται από την εταιρεία ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. ως μη δικαιούχο διάδικο, χωρίς να διακόπτονται βιαίως και να απαιτείται, για την έναρξη, τη συνέχιση ή την επανάληψή τους, οποιαδήποτε διατύπωση ή δήλωση εκ μέρους της τελευταίας.

Σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 12 του κοινοποιούμενου νόμου μέχρι την περάτωση των διαδικασιών επίλυσης διαφορών της παρ. 4 του ίδιου άρθρου, το αφορολόγητο αποθεματικό της καθαρής θέσης της εταιρείας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. που έχει σχηματιστεί με βάση τον ν. 3891/2010 (Α` 188), και κονδύλια αποτελεσμάτων που δεν έχουν αποθεματοποιηθεί κατά την έναρξη ισχύος της κοινής υπουργικής απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 10 και αφορούν στα έσοδα από τη μίσθωση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού μετά από την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης της εταιρείας «HELLENIC TRAIN ΑΝΩΝΥΜΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (εφεξής ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.), παραμένουν ως κονδύλια χρηματοοικονομικών καταστάσεων της εταιρείας «ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.» μετά των αντίστοιχων στοιχείων ενεργητικού. Δαπάνες που αφορούν στη διαχείριση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού και αναφέρονται σε χρόνο προγενέστερο από την έναρξη ισχύος της κοινής υπουργικής απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 10 καλύπτονται από τα ανωτέρω κονδύλια.

Μετά από την περάτωση των εν λόγω διαδικασιών, με την έκδοση ανέκκλητων εκτελεστών δικαστικών ή διαιτητικών αποφάσεων και την αφαίρεση των σχετικών εξόδων και υποχρεώσεων από τη διαχείριση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, καθώς και την παρακράτηση από την εταιρεία ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. αμοιβής διαχείρισης ίσης με δέκα τοις εκατό (10%) πλέον Φόρου Προστιθέμενης Αξίας επί του συνολικού ποσού δεδουλευμένων εσόδων από τη διαχείριση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού για το χρονικό διάστημα μετά από την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης της εταιρείας ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. και μέχρι την περιέλευση της διαχείρισης στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε., το υπόλοιπο ποσό περιέρχεται, μετά των αντίστοιχων στοιχείων ενεργητικού της εταιρείας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε., ως ειδικό αφορολόγητο αποθεματικό από τη μεταφορά δραστηριότητας της παρ. 1 του άρθρου 9.

Άρθρο 13 «Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Α’»

Σύμφωνα με το άρθρο 13 του κοινοποιούμενου νόμου από την έναρξη ισχύος αυτού καταργούνται:

α) Τα άρθρα 38, περί μεταβίβασης μετοχών της εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., 39, περί του αντικειμένου της μεταβίβασης, 44, περί των μετακινήσεων προσωπικού, 46, περί εταιρικής διακυβέρνησης της εταιρείας ΟΣΕ Α.Ε., 47, περί εταιρικής διακυβέρνησης της εταιρείας ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και 49, περί σύστασης επιτροπής παρακολούθησης του ν. 4974/2022 (Α`185), και

β) η παρ. 1 του άρθρου 43 του ν. 4974/2022, περί ενίσχυσης της διοικητικής δομής των εταιρειών ΟΣΕ Α.Ε. και ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε..

Άρθρο 28 «Ειδικές ρυθμίσεις για την άμεση αποκατάσταση ζημιών σε κτίριο από τρομοκρατικές ενέργειες» (παρ. 5 και 6)

Σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 28 του κοινοποιούμενου νόμου στις επιχειρήσεις με εγκαταστάσεις (έδρα ή υποκατάστημα ή αποθήκη) στο κτίριο της παρ. 1, εφαρμόζονται αναλογικά:

α) Το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 2256/1994 (Α’ 196), περί αναστολής καταβολής και ρυθμίσεων ασφαλιστικών εισφορών,

β) το άρθρο πέμπτο του ν. 2275/1994 (Α’ 238), περί ρύθμισης χρεών πλημμυροπαθών, και

γ) το άρθρο 6Γ του ν. 4797/2021 (Α’ 66), περί χορήγησης ενισχύσεων σε επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις με οικονομικές απώλειες σε περιοχές που επλήγησαν από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές.

Σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 28 του κοινοποιούμενου νόμου η ισχύς των παρ. 4 και 5 αρχίζει από την 31η Οκτωβρίου 2024.

Άρθρο 31 «Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Γ’»

Σύμφωνα με το άρθρο 31 του κοινοποιούμενου νόμου με κοινή απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, κατόπιν εισήγησης της Κυβερνητικής Επιτροπής του άρθρου 13 του ν. 4797/2021 (Α` 66), προσδιορίζονται ειδικότερα ζητήματα ως προς το πεδίο εφαρμογής, τα στοιχεία και δικαιολογητικά που απαιτούνται, η χρονική περίοδος εφαρμογής των μέτρων και κάθε άλλη λεπτομέρεια που απαιτείται για την εφαρμογή των περ. α) και β) της παρ. 5 του άρθρου 28, περί ειδικών ρυθμίσεων για την άμεση αποκατάσταση ζημιών σε κτίριο από τρομοκρατικές ενέργειες.

Άρθρο 35 «Παράταση προθεσμιών» (παρ. 4 εδαφ. α’ και γ’)

Σύμφωνα με την παρ. 4 περ. α του άρθρου 35 του κοινοποιούμενου νόμου παρατείνεται έως 31/12/2026 η προθεσμία της εξαίρεσης από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ενημερότητας του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α` 58) της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε.» (Ε.Α.Β. Α.Ε.). Με την περ. γ'της παρ. 4 του άρθρου 35, η προθεσμία του δεύτερου εδαφίου της περ. α` της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 4244/2014 (Α`60) περί του ποσοστού των πάσης φύσεως απαιτήσεων της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε.» (Ε.Α.Β. Α.Ε.) που δύναται να παρακρατείται από το Ελληνικό Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία παρατείνεται μέχρι την 31η.12.2026.

Άρθρο 36 «Παρατάσεις ισχύος ρυθμίσεων Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (παρ. 2 και 3)

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 36 του κοινοποιούμενου νόμου οι προθεσμίες των παρ. 1 και 2 του άρθρου 40 του ν. 4850/2021 (Α’ 208), περί της εφαρμογής της υπ’ αρ. 8235082350/3809/24.12.2019 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 4948), σχετικά με τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος, παρατείνονται από τη λήξη τους, έως την 31η Δεκεμβρίου 2026.

Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρο 36 του κοινοποιούμενου νόμου η προθεσμία της περ. β’ της παρ. 3 του άρθρου 70 του ν. 4530/2018 (Α’ 59), περί της τοποθέτησης δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων αποκλειστικά για τον εφοδιασμό των ιδιόκτητων ή μισθωμένων λεωφορείων στους χώρους στέγασης ή στάθμευσης και συντήρησης των λεωφορείων των ΚΤΕΛ Α.Ε. και τους χώρους στέγασης ή στάθμευσης και συντήρησης των τουριστικών λεωφορείων, παρατείνεται μέχρι την 31η Μαρτίου 2025 τηρουμένων των όρων περιβαλλοντικής αδειοδότησης, που ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Άρθρο 37 «Παρατάσεις ισχύος άλλων ρυθμίσεων» (παρ. 3, 4 και 5)

Σύμφωνα με την περ. α της παρ. 3 του άρθρου 37 του κοινοποιούμενου νόμου οι απαλλαγές της παρ. 7 του άρθρου 3 του ν. 4223/2013 (Α’ 287), περί απαλλαγών από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (Ε.Ν.Φ.Ι.Α.) των πυρόπληκτων, ισχύουν και για το έτος 2025.

Σύμφωνα με την περ. β της παρ. 3 του άρθρου 37 του κοινοποιούμενου νόμου η προθεσμία του άρθρου 84 του ν. 4916/2022 (Α’ 65), περί της αναστολής πλειστηριασμών πυρόπληκτων, παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025.

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 37 του κοινοποιούμενου νόμου η προθεσμία του πρώτου και δευτέρου εδαφίου της παρ. 6 του άρθρου 16 του ν. 4714/2020 (Α’ 148), περί της εξέτασης των αιτήσεων εξώδικης επίλυσης από την Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024, παρατείνεται έως την 31η Μαρτίου 2025 και η προθεσμία του πρώτου εδαφίου της παρ. 6 του ίδιου άρθρου, περί της έκδοσης των πρακτικών μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024, παρατείνεται από τη λήξη της έως την 31η Μαΐου 2025.

Σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 37 του κοινοποιούμενου νόμου η προθεσμία των περ. α) και β) της παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 5113/2024 (Α’ 96), περί υποβολής Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2024, παρατείνεται έως την 28η Φεβρουαρίου 2025.

Άρθρο 42 «Περιβαλλοντικό τέλος -Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 5 ν. 4710/2020»

Σύμφωνα με το άρθρο 42 τροποποιείται η παρ. 3 του άρθρου 5 ν. 4710/2020 και διαμορφώνεται ως εξής: «3. Το περιβαλλοντικό τέλος καταβάλλεται άπαξ και υπό την προϋπόθεση ότι υφίσταται υποχρέωση καταβολής τέλους ταξινόμησης. Ως προς τον χρόνο γένεσης της υποχρέωσης καταβολής του περιβαλλοντικού τέλους, καθώς και τον χρόνο που αυτό καθίσταται απαιτητό για τα οχήματα των παρ. 1 και 2, ισχύουν αναλογικά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 128 του ν. 2960/2001 (Α`265) για το τέλος ταξινόμησης. Τα έσοδα από το περιβαλλοντικό τέλος αποτελούν έσοδο υπέρ τρίτων, το οποίο εισπράττεται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και στη συνέχεια πιστώνεται υπέρ του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων του άρθρου 1 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΠΔΑ/33377/732/3.4.2020 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β` 1451), όπως εκάστοτε ισχύει, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου 2 της ανωτέρω απόφασης. Για την πλήρη ή μερική απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής του περιβαλλοντικού τέλους των παρ. 1 και 2 του παρόντος ισχύουν αναλογικά όσα προβλέπονται για τα τέλη ταξινόμησης.»

Άρθρο 44 Αναστολή ορίου ηλικίας απόσυρσης των Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης οχημάτων ΤΑΞΙ και Ειδικής Μίσθωσης, με έδρα περιοχές που έχουν τεθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας - Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 89 και παρ. 5 άρθρου 92 ν. 4070/2012»

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 44 του κοινοποιούμενου νόμου στην παρ. 5 του άρθρου 89 του ν. 4070/2012 (Α’ 82), περί χαρακτηριστικών αυτοκινήτων Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ, οργάνων και εξαρτημάτων, εξωτερικών ενδείξεων, αντικατάστασης Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων ΤΑΞΙ και διαφήμισης, προστίθεται περ. ε’ ως εξής: «ε. Οι προθεσμίες των περ. α’ και β’ για το όριο ηλικίας απόσυρσης από την κυκλοφορία των (Ε.Δ.Χ.) - ΤΑΞΙ αυτοκινήτων που έχουν έδρα σε περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας σύμφωνα με τον ν. 4662/2020 (Α’ 27), αναστέλλονται για είκοσι τέσσερις (24) μήνες από την ημερομηνία που κηρύχθηκε η κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας.»

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 44 του κοινοποιούμενου νόμου στην παρ. 5 του άρθρου 92 του ν. 4070/2012, περί χαρακτηριστικών Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων ΕΙΔΜΙΣΘ, οργάνων και εξαρτημάτων, εξωτερικών ενδείξεων, αντικατάστασης Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων ΕΙΔΜΙΣΘ και διαφήμισης, προστίθεται περ. ε’ ως εξής: «ε. Οι προθεσμίες των περ. α’ και β’ για το όριο ηλικίας απόσυρσης από την κυκλοφορία των Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων ΕΙΔΜΙΣΘ που έχουν έδρα διοικητικές μονάδες σε περιοχές που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας σύμφωνα με τον ν. 4662/2020 (Α’ 27), αναστέλλονται για είκοσι τέσσερις (24) μήνες από την ημερομηνία που κηρύχθηκε η κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας.»

Άρθρο 47 «Επιδότηση οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας» (παρ.1)

Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 47 του κοινοποιούμενου νόμου από τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού της παρ. 1 του άρθρου εξηκοστού πρώτου του ν. 4839/2021 (Α’ 236) με την ονομασία «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» επιδοτείται, κατά το ποσοστό των παρ. 2 και 3, μέρος των οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.), οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως την 31η Οκτωβρίου 2024 προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Για την επιδότηση της παρούσας λαμβάνονται υπόψη τα ταμειακά διαθέσιμα των Δ.Ε.Υ.Α. που μπορούν να διατεθούν για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, που διαπιστώνονται με έκθεση απογραφής, η οποία συντάσσεται από ορκωτό ελεγκτή - λογιστή, σε κάθε Δ.Ε.Υ.Α. του ίδιου άρθρου με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Η συνολική επιδότηση ανέρχεται έως το ποσό των διακοσίων εκατομμυρίων (200.000.000) ευρώ. Το ποσό του προηγούμενου εδαφίου μεταφέρεται έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 σε λογαριασμούς των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας σε πιστωτικά ιδρύματα, που υποδεικνύονται από αυτούς στην εταιρεία με την επωνυμία «Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης Ανώνυμη Εταιρεία» (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.), που διαχειρίζεται τον ειδικό λογαριασμό «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης». Σύμφωνα δε με το πέμπτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 47 του κοινοποιούμενου νόμου οι τραπεζικοί λογαριασμοί των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας σε πιστωτικά ιδρύματα που υποδεικνύονται από αυτούς στην εταιρεία με την επωνυμία «Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης Ανώνυμη Εταιρεία» (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.), που διαχειρίζεται τον ειδικό λογαριασμό «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» δεν υπόκεινται σε καταδιωκτικά μέτρα και δεσμεύονται για τους σκοπούς εφαρμογής του άρθρου αυτού δυνάμει τριμερών συμβάσεων μεσεγγύησης που θα συναφθούν μεταξύ των εμπλεκόμενων πιστωτικών ιδρυμάτων, των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με όρους που καθορίζονται με την κοινή απόφαση της παρ. 6 του ιδίου άρθρου.

Άρθρο 51 «Προσαύξηση κυρίου φόρου κτισμάτων πιστωτικών ιδρυμάτων και διαχειριστών και αγοραστών πιστώσεων -Προσθήκη Ενότητας ΣΤ’ στο άρθρο 4 του ν. 4223/2013»

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 51 του κοινοποιούμενου νόμου στο άρθρο 4 του ν. 4223/2013 (Α’ 287), περί υπολογισμού του κυρίου φόρου, προστίθεται Ενότητα ΣΤ’ ως εξής:

«ΣΤ’. Προσαύξηση Κυρίου Φόρου Κτισμάτων Πιστωτικών Ιδρυμάτων και Διαχειριστών και Αγοραστών Πιστώσεων:

1. Ο κύριος φόρος για δικαιώματα επί κατοικιών ή διαμερισμάτων και μονοκατοικιών, όπως δηλώνονται υπό τους κωδικούς 1 και 2 στη στήλη 9 του εντύπου Ε9, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Α.1035/22.3.2023 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) φυσικών και νομικών προσώπων έτους 2023 και επόμενων ετών» (Β’ 1831), όπως προσδιορίζεται με βάση την Ενότητα Α’, προσαυξάνεται κατά εκατό τοις εκατό (100%), εφόσον ο υποκείμενος στον φόρο είναι πιστωτικό ίδρυμα ή αγοραστής ή διαχειριστής πιστώσεων, όπως αυτά ορίζονται στις περ. 1), 6) και 8) του άρθρου 4 του ν. 5072/2023 (Α’ 198), ή συνδεδεμένο με αυτά νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, κατά την έννοια της περ. ζ) του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α’167).

Η προσαύξηση του προηγούμενου εδαφίου δεν υπολογίζεται, εάν το κτίσμα ήταν μισθωμένο για διάστημα τουλάχιστον έξι (6) μηνών εντός του έτους που προηγείται του έτους φορολογίας. Τα έσοδα από την προσαύξηση του φόρου της παρούσας Ενότητας διατίθενται σε κοινωνικές δράσεις ενίσχυσης της στεγαστικής πολιτικής.

2. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ρυθμίζεται κάθε ειδικότερο διαδικαστικό θέμα για την εφαρμογή της παρούσας Ενότητας. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας καθορίζονται οι δράσεις ενίσχυσης της στεγαστικής πολιτικής.»

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 51 του κοινοποιούμενου νόμου η παρ. 1 του ίδιου άρθρου εφαρμόζεται για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων ετών 2026 έως 2028.

Άρθρο 54 « Έναρξη ισχύος»

Σύμφωνα με το άρθρο 54 του κοινοποιούμενου νόμου η ισχύς αυτού αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από την 20η–12-2024, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επιμέρους διατάξεις του.

Συνημμένα: Απόσπασμα του ΦΕΚ Α'207/20.12.2024 (ν. 5167/2024): άρθρα 3, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 28, 31, 35, 36, 37, 42, 44, 47, 51, 54.

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΑΔΕ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!