Α. 1191/2024 Διαδικασίες, τεχνικές προδιαγραφές, όροι και προϋποθέσεις εγκατάστασης του ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης εισροών-εκροών στα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου, αποστολής δεδομένων στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Εισροών Εκροών και Λήψης Σημάτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και άντλησης δεδομένων από το Ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού των πλωτών εφοδιαστικών-μεταφορικών μέσων.
Αριθμ. Α 1191
ΦΕΚ B’ 7251/31.12.2024
Διαδικασίες, τεχνικές προδιαγραφές, όροι και προϋποθέσεις εγκατάστασης του ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης εισροών-εκροών στα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου, αποστολής δεδομένων στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Εισροών Εκροών και Λήψης Σημάτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και άντλησης δεδομένων από το Ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού των πλωτών εφοδιαστικών-μεταφορικών μέσων.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ -
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Της υποπερ. ιστιστ της περ. α της παρ. 7 και της περ. α της παρ. 8 του άρθρου 31 του ν. 3784/2009 «Αναθεώρηση Διατάξεων του ν. 703/1977 περί Ανταγωνισμού και άλλες διατάξεις» (Α’ 137) και της υποπερ. ββ της περ. α της παρ. 8Α του άρθρου 15 του ν. 3054/2002 «Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις» (Α’ 230),
β) του Κεφαλαίου Α’ «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του Μέρους Πρώτου του ν. 4389/2016 «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α’ 94) και ειδικότερα της περ.
δ) της παρ. 2 του άρθρου 2, του άρθρου 7, της παρ. 1 του άρθρου 14 και του άρθρου 41 αυτού,
γ) των άρθρων 33, 40, 63, 68 παρ. 3, 72 και 78 παρ. 1β του ν. 2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» (Α’ 265),
δ) της υπό στοιχεία ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ 0001160 ΕΞ 2016/ 27.04.2016 κοινής απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Υφυπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και της Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Καθορισμός προδιαγραφών και απαιτήσεων για την έγκριση πλωτών μέσων μεταφοράς καυσίμων ναυτιλίας ως πλωτών εφοδιαστικών μέσων» (Β’ 1262),
ε) της υπό στοιχεία 0004170/ΕΞ2015/16.12.2015 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης και λειτουργίας ολοκληρωμένων συστημάτων ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών - εκροών σε πλωτά μέσα (σλέπια, κ.λπ.) μεταφοράς πετρελαιοειδών. Εγκατάσταση, διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης και λειτουργίας ηλεκτρονικού συστήματος εντοπισμού θέσης (Global Positioning System - GPS). Δημιουργία Κέντρου Συντονισμού στην Γ.Γ.Π.Σ. του Υπουργείου Οικονομικών. Απαιτήσεις συμμόρφωσης, καταγραφής, λειτουργίας και διασφάλισης των μετρήσεων στις μεταφερόμενες ποσότητες και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων. Καθορισμός του χρονοδιαγράμματος εφαρμογής, καθώς και του είδους και περιεχομένου των στοιχείων που παρέχονται από το σύστημα αυτό» (Β’ 2722),
στ) του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) - Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184),
ζ) του άρθρου 47 του ν. 4623/2019 «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και άλλα επείγοντα ζητήματα» (Α’ 134),
η) των άρθρων 16 και 20 του ν. 4704/2020 «Επιτάχυνση και απλούστευση της ενίσχυσης οπτικοακουστικών έργων, ενίσχυση της Ψηφιακής Διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» (Α’ 133),
θ) του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181),
ι) του π.δ. 5/2022 «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α’ 15),
ια) του π.δ.40/2020 «Οργανισμός Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85),
ιβ) του π.δ. 13/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α’ 26),
ιγ) του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
ιδ) του ν. 5020/2023 (Α’ 29),
2. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία ΥπουργείωνΣύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
3. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).
4. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/ 2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).
5. Την υπό στοιχεία Υ1/03-01-2024 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός σειράς τάξης Υπουργείων» (Β’ 28).
6. Το π.δ. 87/2023 «Διορισμός Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α’ 151).
7. Την υπό στοιχεία 84913/ΕΞ 2024/17-06-2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστο Δήμα» (Β’ 3472).
8. Την υπ’ αρ. 1220/10-07-2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Ανάπτυξης, Άννα Μάνη» (Β’ 4442).
9. Του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
10. Την υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 2020/ 23-10-2020 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Β’ 4738).
11. Την υπ’ αρ. 1 της 20.01.2016 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 18), σε συνδυασμό με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016 και την υπ’ αρ. 39/3/30-11-2017 απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωση θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 689) καθώς και την υπό στοιχεία 5294 ΕΞ2020/17-01-2020 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 27).
12. Την υπό στοιχεία 3981 ΕΞ/25.02.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Παροχή Υπηρεσίας Αυθεντικοποίησης Χρηστών oAuth2.0 σε Πληροφοριακά Συστήματα τρίτων Φορέων» (Β’ 762).
13. Την υπό στοιχεία Α.1079/14.05.2024 κοινή απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, της Υφυπουργού Ανάπτυξης, των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή της ΑΑΔΕ «Καθορισμός όρων, προϋποθέσεων, διαδικασίας ηλεκτρονικής απογραφής των δεξαμενών των πλωτών μέσων καθώς και λοιπών πληροφοριών που αφορούν στα πλωτά μέσα στο Μητρώο Δεξαμενών Ενεργειακών Προϊόντων Πλωτών Μέσων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, εξειδίκευση των παραβάσεων των υπόχρεων εγγραφής στο Μητρώο και καθορισμός του ποσού των διοικητικών προστίμων, της διαδικασίας και των αρμόδιων αρχών επιβολής τους» (Β’ 2816).
14. Την υπό στοιχεία Α.1087/30.06.2022 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Καθορισμός παραβάσεων σχετικά με την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού σε πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου, ορισμός του ποσού των προστίμων καθώς και της διαδικασίας και των οργάνων επιβολής και είσπραξης αυτών κατ’ εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 17Α του ν. 3054/2002 (Α’ 230)» (Β’ 3489 και Β’ 3541).
15. Την υπό στοιχεία 38428 ΕΞ 2021/29-10-2021 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Κανόνες για την παροχή ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών» (Β’ 5231).
16. Την υπ’ αρ. 128/2016 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Εναρμόνιση της Ελληνικής Νομοθεσίας προς την Οδηγία (ΕΕ) 2016/802 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2016 σχετικά με τη μείωση της περιεκτικότητας ορισμένων υγρών καυσίμων σε θείο» (Β’ 3958).
17. Την υπ’ αρ. 249/2023/15-1-2024 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Τροποποίηση απόφασης ΑΧΣ υπ’ αρ. 26/2023: Καύσιμα εφοδιασμού πλοίων - Απαιτήσεις, μέθοδοι δοκιμών και διαδικασίες χρωματισμού και ιχνηθέτησης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης πλοίων και ντίζελ πλοίων» (Β’ 827).
18. Την υπό στοιχεία Α.1109/04.08.2022 κοινή απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα «Διαδικασίες, όροι και προϋποθέσεις έκδοσης άδειας λειτουργίας των πλωτών μέσων, ως μέσων αποθήκευσης, διακίνησης και εφοδιασμού κατά περίπτωση ενεργειακών προϊόντων» (Β’ 4318).
19. Την ανάγκη αντικατάστασης των υπ’ αρ. 0004170/ ΕΞ2015/2015 (Β’ 2722) και ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ./0001160/ ΕΞ2016/2016 (Β’ 1262) κοινών υπουργικών αποφάσεων με στόχο την πρόβλεψη των διαδικασιών, τεχνικών προδιαγραφών, όρων και προϋποθέσεων εγκατάστασης του ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης εισροών-εκροών στα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου, αποστολής δεδομένων στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Εισροών Εκροών και Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ και άντλησης από την ΑΑΔΕ σημάτων του Ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού των πλωτών μέσων.
20. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται επιπλέον δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,
αποφασίζουμε:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α
ΟΡΙΣΜΟΙ - ΣΚΟΠΟΣ - ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ - ΥΠΟΧΡΕΟΙ
Άρθρο 1
Ορισμοί
Για την εφαρμογή της παρούσας νοούνται, ως:
1. «Πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου»: Τα δεξαμενόπλοια και οι φορτηγίδες μεταφοράς υγρών φορτίων (σλέπια) αυτοκινούμενες ή μη που μεταφέρουν: (α) ναυτιλιακό καύσιμο προκειμένου να παραδοθεί ως εφόδιο πλοίου εντός της ελληνικής επικράτειας, (β) ναυτιλιακό καύσιμο από και προς φορολογική αποθήκη ή από και προς ιδιωτική αποθήκη τελωνειακής αποταμίευσης.
2. Πλοιοκτήτης: Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, το οποίο εκμεταλλεύεται δικό του πλωτό μέσο, στο όνομα και για λογαριασμό του, σύμφωνα με το άρθρο 48 του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ν. 5020/2023, Α’ 29).
3. Εφοπλιστής: Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που εκμεταλλεύεται για δικό του λογαριασμό πλωτό μέσο που ανήκει σε άλλον, σύμφωνα με το άρθρο 59 του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ν. 5020/2023, Α’ 29).
4. Διαχειριστής: Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο οποίο ανατίθεται από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή η ολική ή μερική διαχείριση του πλωτού μέσου έναντι αμοιβής. Η διαχείριση του πλωτού μέσου μπορεί να είναι τεχνική, εμπορική ή και τα δύο, σύμφωνα με το άρθρο 64 του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ν. 5020/2023, Α’ 29).
5. Ναυλωτής: Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο έχει δικαίωμα χρήσης του πλωτού μέσου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα βάσει ιδιωτικού συμφωνητικού/ χρονοναύλωσης για την μεταφορά ή/και για τον εφοδιασμό ενεργειακών προϊόντων και αναλόγως την κατηγορία του πλωτού μέσου δύναται να είναι, κατά περίπτωση, κάτοχος άδειας εμπορίας, εγκεκριμένος αποθηκευτής ή αποταμιευτής ή διαχειριστής αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης.
6. Ενεργειακά προϊόντα: τα προϊόντα που ορίζονται στο άρθρο 72 του ν. 2960/2001 (Α’ 265).
7. Υποκείμενα ενεργειακά προϊόντα: Τα ενεργειακά προϊόντα που βρίσκονται σε καθεστώς αναστολής της καταβολής των, κατά περίπτωση, δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων.
8. Ελεύθερα ενεργειακά προϊόντα: Τα ενεργειακά προϊόντα για τα οποία έχουν καταβληθεί οι κατά περίπτωση δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις.
9. «Ναυτιλιακό Καύσιμο»: Tο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης πλοίων και το ντίζελ πλοίων καθώς και το πετρέλαιο εξωτερικής καύσης (μαζούτ) που χρησιμοποιούνται για τους εφοδιασμούς πλοίων, όπως ορίζονται στις ισχύουσες αποφάσεις του Ανώτατου Χημικού Συμβουλίου (ΑΧΣ), υπό στοιχεία: ΑΧΣ 249/2023 (Β’ 827) και ΑΧΣ 128/2016 (Β’ 3958).
10. «Σύστημα μέτρησης εισροών - εκροών»: Το σύστημα μέτρησης και καταγραφής των δεδομένων εισροώνεκροών, το οποίο εγκαθίσταται στα πλωτά εφοδιαστικάμεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου.
11. «Ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων Εισροών-εκροών»: Το ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης εισροών και εκροών καυσίμων, το οποίο διασφαλίζει τη μέτρηση, την καταγραφή, τη λήψη, την επικοινωνία, τη μετατροπή και την ηλεκτρονική μετάδοση και εκτύπωση δεδομένων, στοιχείων αναλυτικά και συγκεντρωτικά, το οποίο απαρτίζεται από το σύστημα μέτρησης εισροών-εκροών, την Υπολογιστική Μονάδα Συγκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Αποστολής Δεδομένων στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Εισροών Εκροών και Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ και το λογισμικό αυτής, καθώς και την Εφαρμογή υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/διακίνησης καυσίμου.
12. «Υπολογιστική Μονάδα Συγκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Αποστολής Δεδομένων», εφεξής «Υπολογιστική Μονάδα»: Η υπολογιστική μονάδα, η οποία εγκαθίσταται στα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα και φέρει λογισμικό για την συγκέντρωση και ηλεκτρονική αποστολή δεδομένων εισροών-εκροών προς το Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ.
13. «Λογισμικό διαχείρισης δεδομένων της Υπολογιστικής Μονάδας»: Λογισμικό το οποίο παρέχεται από την ΑΑΔΕ, εγκαθίσταται στην Υπολογιστική Μονάδα, διαλειτουργεί με το σύστημα μέτρησης εισροών - εκροών και συγκεντρώνει, αποθηκεύει και αποστέλλει σε κατάλληλο μορφότυπο στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ τα ακόλουθα:
α) τα δεδομένα των αποδεικτικών εισροής-εκροής ναυτιλιακού καυσίμου (tickets), τα οποία εκτυπώνονται από τα συστήματα μέτρησης εισροών-εκροών,
β) τους εγειρόμενους συναγερμούς του συστήματος μέτρησης εισροών-εκροών.
14. «Εφαρμογή υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/διακίνησης καυσίμου»: Εφαρμογή λογισμικού της ΑΑΔΕ στην οποία καταχωρίζονται τα στοιχεία που αφορούν στους εφοδιασμούς πλοίων με ναυτιλιακό καύσιμο καθώς και στις διακινήσεις καυσίμου από τα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα.
15. «Αποδεικτικά εισροής-εκροής καυσίμων (εφεξής tickets)»: οι εκτυπώσεις του συστήματος μέτρησης των ποσοτήτων εισροών-εκροών προς και από τις δεξαμενές μεταφοράς καυσίμων των πλωτών εφοδιαστικών-μεταφορικών μέσων, του είδους των καυσίμων, των ιδιοτήτων ή των ουσιωδών χαρακτηριστικών τους, της ημερομηνίας και ώρας μέτρησης της εισροής-εκροής.
16. «Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Εισροών Εκροών και Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ»(εφεξής Κέντρο Λήψης Σημάτων ΑΑΔΕ): Το πληροφοριακό σύστημα υποδοχής, επεξεργασίας και διαχείρισης δεδομένων του ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης εισροών εκροών καθώς και των δεδομένων εντοπισμού θέσης πλωτών εφοδιαστικών-μεταφορικών μέσων.
17. «Φορέας αξιολόγησης της συμμόρφωσης του Μετρητικού Συστήματος Εισροών-Εκροών»: Κοινοποιημένος φορέας ο οποίος φέρει την ευθύνη για την διενέργεια αξιολόγησης της συμμόρφωσης, αρχικής επαλήθευσης και ρύθμισης της ακρίβειας του συστήματος στο μηδέν τοις εκατό (0%), και παράδοσης σε λειτουργία του συνόλου του μετρητικού συστήματος εισροών εκροών που εγκαθίσταται σε πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Οδηγίας 2014/32/ΕΕ (ΜΙD), όπως ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία με την υπό στοιχεία οικ. ΔΠΠ 1418/2016 (Β’ 1231) κοινή υπουργική απόφαση.
18. «Φορέας ελέγχου καλής λειτουργίας του μετρητικού συστήματος Εισροών-Εκροών»: Διαπιστευμένος φορέας ο οποίος, φέρει την ευθύνη για τις εργασίες ελέγχου καλής λειτουργίας - επαλήθευσης και ρύθμισης της ακρίβειας του συστήματος στο μηδέν τοις εκατό (0%) και σφράγισης των κρίσιμων μετρολογικά σημείων κατόπιν της αρχικής παράδοσης σε λειτουργία επανασφράγισης αυτών κατόπιν εργασιών που απαιτούν διάρρηξη των σφραγίδων, συμπλήρωσης σχετικών δελτίων σφράγισης και διενέργειας του περιοδικού ελέγχου του μετρητικού συστήματος εισροών - εκροών που εγκαθίσταται σε πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου.
19. «Υπεύθυνος εγκατάστασης και καλής λειτουργίας της Υπολογιστικής Μονάδας»: Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που φέρει την ευθύνη της ορθής εγκατάστασης της υπολογιστικής μονάδας, της εγκατάστασης του λογισμικού και όλων των εκδόσεων αυτού, το οποίο διαθέτει η ΑΑΔΕ καθώς και της συντήρησης - καλής λειτουργίας της υπολογιστικής μονάδας.
20. «Σύστημα αυτόματης αναγνώρισης πλοίων (Αutomatic identification system - AIS)»: To σύστημα το οποίο παρέχει αυτόματα στους κατάλληλα εξοπλισμένους σταθμούς ξηράς, στα άλλα πλοία και αεροσκάφη, πληροφορίες όπου θα περιλαμβάνονται η ταυτότητα του πλοίου, ο τύπος, η θέση, η πορεία, η ταχύτητα, η κατάσταση ναυσιπλοΐας και άλλες πληροφορίες επί θεμάτων ασφάλειας, λαμβάνει αυτόματα τέτοιες πληροφορίες από ομοίως εξοπλισμένα πλοία, παρακολουθεί και ελέγχει την πορεία των πλοίων και ανταλλάσσει δεδομένα με τις εγκαταστάσεις ξηράς.
Άρθρο 2
Σκοπός - Πεδίο Εφαρμογής -Υπόχρεοι
1. Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται:
α) οι διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης και λειτουργίας συστημάτων μέτρησης και καταγραφής δεδομένων εισροών-εκροών ναυτιλιακού καυσίμου στα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου καθώς και οι απαιτήσεις συμμόρφωσης, λειτουργίας, καταγραφής, διασφάλισης και τα μέτρα προστασίας των συστημάτων αυτών
β) οι προδιαγραφές της Υπολογιστικής Μονάδας συγκέντρωσης δεδομένων εισροών εκροών ναυτιλιακού καυσίμου του πλωτού εφοδιαστικού-μεταφορικού μέσου και αποστολής αυτών στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ,
γ) το είδος και το περιεχόμενο των στοιχείων εφοδιασμού/διακίνησης ναυτιλιακού καυσίμου που καταχωρίζονται από τους υπόχρεους στην Εφαρμογή Υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/διακίνησης καυσίμου,
δ) η άντληση από το Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ των δεδομένων AIS που διαθέτει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
ε) η αξιοποίηση των ανωτέρω δεδομένων από το Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ,
στ) η δοκιμαστική λειτουργία του ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών.
2. Το πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης αφορά στα πλωτά μέσα όπως ορίζονται στην περ. 1 του άρθρου 1 της παρούσας.
3. Υπόχρεα πρόσωπα είναι:
α) O πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής ή ο διαχειριστής, κατά περίπτωση, για την μέριμνα, την ευθύνη και την δαπάνη της προμήθειας και εγκατάστασης του μετρητικού συστήματος εισροών εκροών και της Υπολογιστικής Μονάδας συγκέντρωσης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων πριν τη λήψη άδειας λειτουργίας του πλωτού εφοδιαστικού-μεταφορικού μέσου από την αρμόδια τελωνειακή αρχή και της συντήρησής τους, με την επιφύλαξη του άρθρου 12.
β) Οι κοινοποιημένοι Φορείς της παρ. 2 του άρθρου 4, για την συμμόρφωση, αρχική επαλήθευση και θέση σε λειτουργία του μετρητικού συστήματος σύμφωνα με τις απαιτήσεις της οδηγίας 2014/32/ΕΕ (ΜΙD), όπως ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία με την υπό στοιχεία οικ. ΔΠΠ 1418/2016 (Β’ 1231) κοινή υπουργική απόφαση.
γ) Οι διαπιστευμένοι Φορείς ελέγχου της παρ. 1 του άρθρου 6, για τις εργασίες ελέγχου καλής λειτουργίας - επαλήθευσης και ρύθμισης της ακρίβειας του συστήματος στο μηδέν τοις εκατό (0%) και σφράγισης των κρίσιμων μετρολογικά σημείων κατόπιν της αρχικής παράδοσης σε λειτουργία, επανασφράγισης αυτών κατόπιν εργασιών που απαιτούν διάρρηξη των σφραγίδων, συμπλήρωσης σχετικών δελτίων σφράγισης και διενέργειας του περιοδικού ελέγχου του μετρητικού συστήματος.
δ) Ο υπεύθυνος εγκατάστασης και καλής λειτουργίας της Υπολογιστικής Μονάδας, για την ορθή εγκατάσταση της υπολογιστικής μονάδας, του λογισμικού της (και όλων των εκδόσεων αυτού) καθώς και για την συντήρηση-καλή λειτουργία της.
ε) Οι κάτοχοι άδειας εμπορίας ενεργειακών προϊόντων, οι κάτοχοι άδειας λειτουργίας φορολογικής αποθήκης, οι διαχειριστές αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης, οι οποίοι κατά περίπτωση πραγματοποιούν τον εφοδιασμό/διακίνηση ναυτιλιακού καυσίμου προς τα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου, για την καταχώριση των στοιχείων στην εφαρμογή υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/διακίνησης καυσίμου.
στ) ο πλοίαρχος, για την τήρηση των υποχρεώσεων της παρ. 4 του άρθρου 5, της παρ. 6 του άρθρου 6, της περ. θ) της παρ. 3 του άρθρου 7 και για την καταχώρηση των στοιχείων στην εφαρμογή υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/διακίνησης καυσίμου εφόσον εξουσιοδοτηθεί για το σκοπό αυτό.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β
ΣΎΣΤΗΜΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΕΙΣΡΟΩΝ-ΕΚΡΟΩΝ ΠΛΩΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΩΝ - ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ
Άρθρο 3
Περιγραφή - Γενικές Απαιτήσεις Συστήματος μέτρησης και καταγραφής δεδομένων εισροών-εκροών
1. Το σύστημα μέτρησης εισροών - εκροών απαρτίζεται από:
α) το υποσύστημα μέτρησης της ποσότητας που φορτώνεται στις δεξαμενές μεταφοράς ναυτιλιακών καυσίμων των πλωτών εφοδιαστικών - μεταφορικών μέσων,
β) το υποσύστημα μέτρησης της ποσότητας που εκφορτώνεται από τις δεξαμενές μεταφοράς ναυτιλιακών καυσίμων των πλωτών εφοδιαστικών - μεταφορικών μέσων,
γ) τη μονάδα καταγραφής, απεικόνισης, αποθήκευσης, εκτύπωσης και ηλεκτρονικής διασφάλισης δεδομένων μετρήσεων για κάθε ένα από τα ως άνω α) έως β) υποσυστήματα.
2. Το σύστημα μέτρησης και καταγραφής εισροών - εκροών που εγκαθίσταται στα πλωτά εφοδιαστικά - μεταφορικά μέσα υποχρεούται:
α) Να είναι συνδεδεμένο με όλα τα προβλεπόμενα σημεία (οδεύσεις) διά των οποίων δύναται να διενεργείται η φόρτωση και η εκφόρτωση ναυτιλιακών καυσίμων στο πλωτό εφοδιαστικό - μεταφορικό μέσο, όπως αυτά καθορίζονται από τις αρμόδιες αρχές κατά τα προβλεπόμενα στη παρ. 5 του άρθρου 6 της παρούσας.
β) Να μετρά τη συνολική ποσότητα ανά είδος ναυτιλιακού καυσίμου που φορτώνεται στις προβλεπόμενες για μεταφορά υγρών καυσίμων δεξαμενές, στις προβλεπόμενες από τις ισχύουσες διατάξεις μονάδες μέτρησης, ήτοι κυβικά μέτρα (όγκος) στη φυσική θερμοκρασία και κυβικά μέτρα σε θερμοκρασία αναγωγής (15ο C), ή/και μετρικοί τόνοι (μάζα).
γ) Να μετρά τη συνολική ποσότητα ανά είδος ναυτιλιακού καυσίμου που εκφορτώνεται από τις προβλεπόμενες για μεταφορά υγρών καυσίμων δεξαμενές, στις προβλεπόμενες από τις ισχύουσες διατάξεις μονάδες μέτρησης, ήτοι κυβικά μέτρα (όγκος) στη φυσική θερμοκρασία και κυβικά μέτρα σε θερμοκρασία αναγωγής (15ο C), ή/και μετρικοί τόνοι (μάζα).
δ) Να μετρά τις ποσότητες των μεγεθών που αφορούν τις ιδιότητες ή τα ουσιώδη χαρακτηριστικά της ποσότητας ναυτιλιακού καυσίμου κατά τη μέτρησή της (πυκνότητα, θερμοκρασία).
ε) Να απεικονίζει, να αποθηκεύει, να εκτυπώνει σε tickets δεδομένα μέτρησης των ποσοτήτων εισροών και εκροών προς και από τις δεξαμενές μεταφοράς ναυτιλιακών καυσίμων, το είδος του καυσίμου, την ημερομηνία και ώρα μέτρησης εισροής και εκροής, και να διασφαλίζει την ακεραιότητα αυτών.
στ) Να εκδίδει συναγερμούς που αφορούν στη λειτουργία του συστήματος μέτρησης εισροών-εκροών, οι οποίοι υποβοηθούν στην παρακολούθηση της ορθής και απρόσκοπτης λειτουργίας του συστήματος.
ζ) Να παράγει δεδομένα σε μορφή με την οποία θα είναι δυνατή η παραλαβή τους από το λογισμικό της Υπολογιστικής Μονάδας και εν συνεχεία η αποστολή τους σε κατάλληλο μορφότυπο στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ.
η) Να πληροί εν γένει τις προϋποθέσεις που προβλέπονται αναλυτικά στην παρούσα απόφαση.
Άρθρο 4
Συμμόρφωση με ευρωπαϊκή νομοθεσία ή/ και διεθνή πρότυπα
1. Κάθε υποσύστημα του συστήματος μέτρησης εισροών-εκροών υποχρεούται να φέρει σήμανση CE, σύμφωνα με την Οδηγία 94/9/EΚ (ΑTEX), σε συμμόρφωση με κάθε σχετική Οδηγία, ή/και πρότυπο, όπως ενδεικτικά οι Οδηγίες 2004/108/EΚ (EMC), 2006/95/EΚ (LVD), 2004/22/ ΕΚ (MID), να φέρει τη συμπληρωματική, για κάθε Οδηγία, σήμανση (όπως εx, Μ), όπου αυτή προβλέπεται, και να συνοδεύεται από Δήλωση Συμμόρφωσης ΕΚ του κατασκευαστή ως προς τα παραπάνω (EC Declaration of Conformity), η οποία αποτελεί και προαπαιτούμενο για την αδειοδότηση του πλωτού εφοδιαστικού - μεταφορικού μέσου.
2. Ως προς τις μετρολογικές απαιτήσεις, το μετρητικό σύστημα του άρθρου 3 υποχρεούται να πληροί τις προδιαγραφές της Οδηγίας 2014/32/ΕΕ (ΜΙD), όπως ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία με την υπό στοιχεία οικ. ΔΠΠ 1418/2016 (Β’ 1231) κοινή υπουργική απόφαση και ειδικότερα τα παρακάτω:
α) Η αξιολόγηση της συμμόρφωσης η αρχική επαλήθευση μετά την εγκατάστασή του και η θέση σε λειτουργία εκάστου συστήματος μέτρησης, προκειμένου να πληροί τις ανωτέρω απαιτήσεις, διενεργείται από Φορέα αξιολόγησης της συμμόρφωσης του Μετρητικού Συστήματος ΕισροώνΕκροών της παρ. 7 του άρθρου 1 της παρούσας επιλογής του κατασκευαστή. Ο κατασκευαστής μπορεί να επιλέξει την αξιολόγηση της συμμόρφωσης καθ’ οιανδήποτε από τις διαδικασίες ή συνδυασμούς αυτών, όπως προβλέπονται από το τελευταίο εδάφιο του Παρατήματος ΜΙ005 της Οδηγίας, (Β’ + F, ή B + D, ή H1, ή G). Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης της συμμόρφωσης εκδίδονται από τον κοινοποιημένο οργανισμό τα αντίστοιχα Πιστοποιητικά, τα οποία διατηρούνται επί του πλωτού εφοδιαστικού - μεταφορικού μέσου με ευθύνη του πλοιάρχου, είναι στη διάθεση κάθε αρμόδιας αρχής και αποτελεί προαπαιτούμενο για την αδειοδότηση του πλωτού εφοδιαστικού μέσου.
β) Η αδιάλειπτη μέτρηση της ποσότητας ναυτιλιακού καυσίμου καθ’ όλη τη διαδικασία της παραλαβής στις προβλεπόμενες μονάδες μέτρησης.
γ) Η αδιάλειπτη μέτρηση της ποσότητας ναυτιλιακού καυσίμου καθ’ όλη τη διαδικασία της παράδοσης στις προβλεπόμενες μονάδες μέτρησης.
δ) Το σύστημα μέτρησης υποχρεούται να φέρει μη μηδενιζόμενους ηλεκτρονικούς αθροιστές, για συνεχόμενη καταγραφή όλων των διαδοχικών μετρήσεων εκάστης κατεύθυνσης.
ε) Το σύστημα μέτρησης υποχρεούται να φέρει μηδενιζόμενους ηλεκτρονικούς αθροιστές για την καταγραφή εκάστης μέτρησης φόρτωσης ή εκάστης μέτρησης εκφόρτωσης ναυτιλιακού καυσίμου.
στ) Ειδικά στην περίπτωση μετρητή διπλής κατεύθυνσης (bidirectional), οι ενδείξεις του αθροιστή για τις μετρήσεις κάθε μίας κατεύθυνσης είναι ανεξάρτητες, καταγράφονται δε και αποθηκεύονται ξεχωριστά στο υποσύστημα της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 3.
ζ) Η καταγραφή και αποθήκευση των ενδείξεων των μη μηδενιζόμενων ηλεκτρονικών αθροιστών, κατά την έναρξη και κατά τη λήξη εκάστης φόρτωσης και εκάστης εκφόρτωσης στο υποσύστημα της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 3.
η) Η καταγραφή και αποθήκευση των ενδείξεων των μηδενιζόμενων ηλεκτρονικών αθροιστών κατά την έναρξη και κατά τη λήξη της φόρτωσης και της εκφόρτωσης στο υποσύστημα της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 3.
θ) Η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της κλάσης ακριβείας 0,5 της κατηγορίας «συστήματα μέτρησης για την (εκ)φόρτωση δεξαμενών πλοίων» των συστημάτων μέτρησης του Πίνακα 5 του Παραρτήματος ΜΙ005 της Οδηγίας 2014/32/EE (MID).
ι) Η μέτρηση και ψηφιακή καταγραφή, στο υποσύστημα της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 3 όλων των μεγεθών που αφορούν τις ιδιότητες ή τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του καυσίμου κατά τη μέτρησή του (πυκνότητα, θερμοκρασία κ.λπ.), σε συμμόρφωση με τα προβλεπόμενα μέγιστα επιτρεπόμενα σφάλματα του Πίνακα 4 του Παραρτήματος ΜΙ005 της Οδηγίας 2014/32/EE (MID) για συστήματα κλάσης ακριβείας 0,5.
ια) Η εκτύπωση ticket με μοναδικό αριθμό μετά το πέρας της αντίστοιχης διαδικασίας, σύμφωνα με τα περιγραφόμενα στις περ. (δ) και (ε) της παρ. 2 του άρθρου 3, το οποίο θα συνοδεύει τα αντίστοιχα τελωνειακά παραστατικά.
ιβ) Η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις των διατάξεων της παρ. 5 «Καταλληλόλητα» και ειδικότερα των περιπτώσεων 5.3 και 5.4.4 του Παραρτήματος ΜΙ005 της Οδηγίας 2014/32/EE (MID), για τον περιορισμό τυχόν παρουσίας αέρα ή αερίου στο υγρό.
ιγ) Η αδιάλειπτη και ασφαλής καταγραφή των στοιχείων της μέτρησης στη μονάδα της περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 3.
ιδ) Η δυνατότητα παραγωγής ψηφιακού σήματος με όλα τα κρίσιμα δεδομένα της μέτρησης, προς μετάδοση στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ..
ιε) Η διατήρηση ψηφιακού αδιάβλητου αρχείου ιστορικού (logfile-event logger), με καταγραφή των συμβάντων επέμβασης στο σύστημα, συνοδευόμενα από ημερομηνία και ώρα καταγραφής για εύλογο χρονικό διάστημα σύμφωνα με την παρ. 8.3 του Παραρτήματος Ι - Βασικές Απαιτήσεις της Οδηγίας.
ιστ) Η δυνατότητα αποθήκευσης όλων των τρεχόντων στοιχείων της μέτρησης, σε περίπτωση διακοπής της παροχής ηλεκτρικής ισχύος στο σύστημα, καθώς και η δυνατότητα ανάκλησής τους μετά την επαναφορά της ηλεκτρικής ισχύος, για την συνέχιση της λειτουργίας του συστήματος, σε συμφωνία με την παρ. 6 «Βλάβη του τροφοδοτικού ισχύος» του Παραρτήματος ΜΙ005 της Οδηγίας 2014/32/EE (MID).
Άρθρο 5
Εισροή - Εκροή Ναυτιλιακού Καυσίμου
1. Η εισροή και η εκροή ναυτιλιακού καυσίμου στο/ από το πλωτό εφοδιαστικό-μεταφορικό μέσο καταμετρούνται αδιάλειπτα ανά είδος καυσίμου για κάθε μεμονωμένη παραλαβή και παράδοση με μετρητικά συστήματα επί του πλοίου, σύμφωνα με τις προβλέψεις των άρθρων 3 και 4.
2. Απαγορεύεται εισροή ή εκροή καυσίμου στις/από τις δεξαμενές του πλωτού εφοδιαστικού-μεταφορικού μέσου, μέσω σωληνώσεων που δεν συνδέονται με το μετρητικό σύστημα εισροών εκροών.
3. Το μετρητικό σύστημα εισροών-εκροών οφείλει να λειτουργεί αδιάλειπτα ακόμη κι όταν δεν πραγματοποιείται εισροή ή εκροή καυσίμου καθώς και όταν πραγματοποιείται εισροή ποσότητας ύδατος για τις ανάγκες πλύσης των σωληνώσεων και δεξαμενών του πλωτού μέσου, με την εξαίρεση προγραμματισμένης διακοπής παροχής ηλεκτρικής ισχύος του πλωτού μέσου ή άλλης αναγκαστικής διακοπής παροχής ισχύος. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να ενημερώνεται άμεσα το Κέντρο λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ.
4. Δεν επιτρέπεται η εισροή και η εκροή καυσίμου σε περίπτωση διακοπής της παροχής ηλεκτρικής ισχύος στο σύστημα μέτρησης. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις διακοπής της παροχής ηλεκτρικής ισχύος κατά τη διάρκεια της φόρτωσης καυσίμου στο πλωτό μέσο, η φόρτωση ολοκληρώνεται με ευθύνη του πλοιάρχου. Για τον υπολογισμό της τελικά φορτωθείσας ποσότητας λαμβάνονται υπόψη οι μετρήσεις του συστήματος εισροών-εκροών τη χρονική στιγμή διακοπής παροχής ηλεκτρικής ισχύος και τα αποτελέσματα της φυσικής καταμέτρησης των δεξαμενών που περιέχουν το καύσιμο. Η φυσική καταμέτρηση πραγματοποιείται με το πέρας της φόρτωσης από τον πλοίαρχο λαμβάνοντας υπόψιν τους ογκομετρικούς πίνακες του πλωτού μέσου, παρουσία κλιμακίου τελωνειακών υπαλλήλων και εκπροσώπου της εγκατάστασης, και συντάσσεται πρωτόκολλο φυσικής καταμέτρησης, τα αποτελέσματα του οποίου καταχωρούνται στην εφαρμογή του άρθρου 9. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις διακοπής της παροχής ηλεκτρικής ισχύος κατά τη διάρκεια της εκφόρτωσης καυσίμου από το πλωτό μέσο προς το εφοδιαζόμενο πλοίο, αυτή ολοκληρώνεται με ευθύνη του πλοιάρχου, παρουσία υπαλλήλου της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, εφόσον είναι εφικτό και η τελικά παραδοθείσα ποσότητα επιβεβαιώνεται με βάση τα τελωνειακά παραστατικά.
Άρθρο 6
Μέτρα προστασίας, επιθεώρηση, συντήρηση, περιοδικός έλεγχος και διακρίβωση του μετρητικού Συστήματος Εισροών Εκροών
1. Μετά την αρχική επαλήθευση και θέση σε λειτουργία του μετρητικού συστήματος εισροών εκροών, την ευθύνη για τις εργασίες:
α) ελέγχου καλής λειτουργίας - επαλήθευσης και ρύθμισης της ακρίβειας του συστήματος στο μηδέν τοις εκατό (0%),
β) σφράγισης των κρίσιμων μετρολογικά σημείων του και επανασφράγισης, εφόσον απαιτηθεί διάρρηξη των σφραγίδων,
γ) συμπλήρωσης των σχετικών δελτίων σφράγισης και
δ) διενέργειας του περιοδικού ελέγχου, φέρει νομικό πρόσωπο το οποίο ορίζεται ως Φορέας ελέγχου καλής λειτουργίας του μετρητικού συστήματος Εισροών-Εκροών. Προκειμένου ένα νομικό πρόσωπο να δραστηριοποιηθεί ως Φορέας ελέγχου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας, θα πρέπει να διαπιστευθεί από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ) ή από φορέα διαπίστευσης που πληροί τις απαιτήσεις του Κανονισμού 765/2008, κατά ΕΛΟΤ EN ISO/IEC 17065 ή/και κατά ΕΛΟΤ EN ISO/IEC 17020, σε σχετικό πεδίο διαπίστευσης, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του διεθνούς προτύπου ISO 22192:2021.
2. Μετά την αρχική επαλήθευση και θέση σε λειτουργία του μετρητικού συστήματος εισροών εκροών και πριν την πρώτη χρήση, τα κρίσιμα μετρολογικά σημεία του μετρητικού συστήματος και των παρελκόμενων αυτού, όπως αυτά προδιαγράφονται από τον κατασκευαστή και εξετάζονται από τον Φορέα αξιολόγησης της συμμόρφωσης του μετρητικού συστήματος, κατά την διαδικασία αξιολόγησης της συμμόρφωσης της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 4 της παρούσας, σφραγίζονται από τον Φορέα ελέγχου με πλαστικές σφραγίδες μιας χρήσης, οι οποίες είναι αριθμημένες με μοναδικό κωδικό και φέρουν την επωνυμία ή το εμπορικό σήμα του Φορέα ελέγχου. Στη συνέχεια ο Φορέας ελέγχου εκδίδει αριθμημένο δελτίο στο οποίο υποχρεωτικά αναγράφονται τα πλήρη φορολογικά στοιχεία αυτού, ημερομηνία, ονοματεπώνυμο, υπογραφή τεχνικού και σφραγίδα του φορέα, τα σημεία σφράγισης και τους σχετικούς αριθμούς των σφραγίδων ανά σημείο σφράγισης και το ότι πραγματοποιήθηκε έλεγχος και ρύθμιση της ακρίβειας του συστήματος στο μηδέν τοις εκατό (0%).
3. Δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθούν, επεμβάσεις και τροποποιήσεις στη διαμόρφωση του μετρητικού συστήματος, στα πλαίσια διενέργειας εργασιών συντήρησης, επισκευής, ενημέρωσης του λογισμικού καθώς και για κάθε άλλη εργασία που απαιτεί διάρρηξη των σφραγίδων που έχουν τεθεί από τον Φορέα ελέγχου, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και επιτόπια παρουσία του φορέα ελέγχου. Με την ολοκλήρωση των ανωτέρω εργασιών, διενεργείται από τον φορέα ελέγχου, επιθεώρηση και έλεγχος της ακεραιότητας του μετρητικού συστήματος σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ISO 22192:2021, ανανέωση των σφραγίδων που απομακρύνθηκαν και ρύθμισης της ακρίβειας του συστήματος στο μηδέν τοις εκατό (0%). Κατόπιν, εκδίδεται νέο δελτίο, από τον φορέα ελέγχου, στο οποίο και αποτυπώνονται, πέραν των στοιχείων της παρ. 2, ο τύπος και σειριακοί αριθμοί εξαρτημάτων που απομακρύνθηκαν και τα αντίστοιχα στοιχεία των εξαρτημάτων που αντικατέστησαν τα προηγούμενα, καθώς και κάθε άλλη τυχόν αλλαγή που πραγματοποιήθηκε στο σύστημα. Με ευθύνη του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή ή του διαχειριστή, κατά περίπτωση, δεν επιτρέπεται η επαναλειτουργία του πλωτού εφοδιαστικού - μεταφορικού μέσου, εάν προηγουμένως δεν διενεργηθούν από τον φορέα ελέγχου οι ανωτέρω εργασίες και εκδοθεί το σχετικό δελτίο.
4. Το μετρητικό σύστημα υπόκειται σε περιοδικό έλεγχο και επαλήθευση λειτουργίας του μετρητή στο μηδέν τοις εκατό (0%) τουλάχιστον ετησίως. Η διενέργεια του περιοδικού ελέγχου διενεργείται από τον φορέα ελέγχου σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ISO 22192:2021. Εφόσον κατά τη διενέργεια του περιοδικού ελέγχου απαιτηθούν εργαστηριακές δοκιμές ή μετρήσεις, αυτές διενεργούνται από εργαστήριο διαπιστευμένο κατά ISO/IEC 17025.
5. Το μετρητικό σύστημα διακριβώνεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις του προτύπου ISO 22192:2021. Η διακρίβωση διενεργείται σε εργαστήριο διαπιστευμένο κατά ISO/IEC 17025.
6. Ο φορέας ελέγχου χορηγεί αντίγραφα των δελτίων σφράγισης των παρ. 2 και 3, των τεχνικών αναφορών και των πιστοποιητικών των παρ. 4 και 5, στον πλοίαρχο του πλωτού εφοδιαστικούμεταφορικού μέσου. Με ευθύνη του πλοιάρχου, διατηρούνται επί του πλωτού εφοδιαστικούμεταφορικού μέσου και τίθενται στη διάθεση των αρχών τα ανωτέρω σχετικά έγγραφα για δέκα (10) έτη και οπωσδήποτε για όσο χρονικό διάστημα εκκρεμεί σχετική υπόθεση ενώπιον δικαστικών ή διοικητικών αρχών.
7. Για τη διασφάλιση των μετρήσεων της φορτωθείσας και εκφορτωθείσας ποσότητας του μεταφερόμενου ναυτιλιακού καυσίμου καταγράφονται υποχρεωτικά με ευθύνη και δαπάνες του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή ή του διαχειριστή, κατά περίπτωση, σε κατάλληλο τεχνικό σχέδιο οι σωληνογραμμές/οδεύσεις που παρέχουν πρόσβαση σε κάθε δεξαμενή και σφραγίζονται και όποιες δεν είναι αναγκαίες για τη φόρτωση και την εκφόρτωση των μεταφερόμενων καυσίμων. Επίσης σφραγίζονται όλες οι προσβάσεις στις δεξαμενές μεταφοράς ναυτιλιακών καυσίμων (καπάκια, βάνες, βάνες αναρρόφησης και ανθρωποθυρίδες) σε βάνες ή και αντλίες οι οποίες δεν είναι αναγκαίες για τη φόρτωση/εκφόρτωση και πρέπει να απομονωθούν καθώς και όλες οι προσβάσεις στις δεξαμενές αποβλήτων (slops) του πλωτού εφοδιαστικούμεταφορικού μέσου. Τα σημεία σφράγισης του προηγουμένου εδαφίου ελέγχονται από μικτό κλιμάκιο που εκδίδει πρακτικό καταλληλότητας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Α.1109/12.8.2022 κοινή απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της ΑΑΔΕ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝΕΦΑΡΜΟΓΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ/ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΚΑΥΣΙΜΟΥ-ΚΕΝΤΡΟ ΛΗΨΗΣ ΣΗΜΑΤΩΝ
Άρθρο 7
Περιγραφή - Γενικές Απαιτήσεις - Προδιαγραφές Υπολογιστικής Μονάδας συγκέντρωσης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων
1. Η Υπολογιστική Μονάδα του πλωτού μέσου τοποθετείται σε ασφαλές και στεγανό κυτίο, το οποίο αποτρέπει την ελεύθερη πρόσβαση σε αυτή και ταυτόχρονα την προστατεύει από την υγρασία και λοιπά καιρικά φαινόμενα τουλάχιστον κατά το πρότυπο IP65.
2. Η Υπολογιστική Μονάδα παράλληλα πρέπει να πληροί τις ακόλουθες προδιαγραφές:
α) Υλοποίηση Πολιτικής Ελέγχου Πρόσβασης στο λειτουργικό σύστημα και τις εφαρμογές - Πολιτική κωδικών ασφαλείας:
αα) Χρήση κωδικών ασφάλειας μεγέθους τουλάχιστον 14 χαρακτήρων.
αβ) Ιστορικότητα κωδικών ασφαλείας (Password history) τουλάχιστον 24 κωδικών.
αγ) Μέγιστο χρονικό διάστημα για την υποχρεωτική αλλαγή κωδικών ασφαλείας (Maximum password age) 365 ημερών ή λιγότερο.
αδ) Ελάχιστο απαιτούμενο διάστημα για την δυνατότητα αλλαγής κωδικών ασφαλείας (Minimum password age) μιας ημέρας.
αε) Υποχρέωση χρήσης αλφαβητικών (πεζών, κεφαλαίων), αριθμών και ειδικών χαρακτήρων (τουλάχιστον ένας χαρακτήρας από κάθε κατηγορία).
αστ) Κρυπτογραφημένη αποθήκευση των κωδικών ασφαλείας με χρήση μη αντιστρέψιμης κρυπτογράφησης.
αζ) Αποσύνδεση χρήστη μετά από 15 λεπτά αδράνειας.
αη) Κλείδωμα συστήματος μετά από 5 αποτυχημένες προσπάθειες εισαγωγής κωδικού ασφαλείας.
β) Απαιτήσεις λειτουργικού συστήματος και λογισμικού εφαρμογών:
βα) Να καταγράφονται πλήρως, τόσο σε επίπεδο λειτουργικού συστήματος όσο και εφαρμογών, οι προσβάσεις των χρηστών και οι ενέργειες που εκτελούνται από τους χρήστες και τις εφαρμογές.
ββ) Να τηρούνται οι απαιτήσεις του Center for Internet Security - CIS Benchmark έκδοσης.
βγ) Να υποστηρίζει την λειτουργία εφαρμογών σε περιβάλλον java 1.8.
βδ) Να υλοποιεί κρυπτογράφηση των δίσκων σε ηρεμία (encryption at rest).
βε) Να διαθέτει εγκατεστημένο λογισμικό antimalware και διασφάλιση χρήσης των εκάστοτε τελευταίων ενημερώσεων (updates).
3. Ο υπεύθυνος εγκατάστασης και καλής λειτουργίας της Υπολογιστικής Μονάδας:
α) παρέχει διασφάλιση του λειτουργικού συστήματος και των εφαρμογών με τις τελευταίες ενημερώσεις ασφαλείας (security updates),
β) εγκαθιστά λογισμικό ή συσκευή τύπου firewall που προστατεύει την υπολογιστική μονάδα κατά την επικοινωνία με την ΑΑΔΕ,
γ) διασφαλίζει ότι η διαδικτυακή πρόσβαση (εισερχόμενη-εξερχόμενη) από/προς την Υπολογιστική Μονάδα περιορίζεται από/προς συγκεκριμένες διευθύνσεις IP για την επικοινωνία με τα web services της ΑΑΔΕ καθώς και την απομακρυσμένη πρόσβαση μέσω εικονικού ιδιωτικού δικτύου (VPN) για τη διαχείριση του εξοπλισμού σύμφωνα με την περ. ε). Ο περιορισμός πρόσβασης σε συγκεκριμένες IPs είναι ευθύνη του Εγκαταστάτη της Υπολογιστικής Μονάδας συγκέντρωσης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων και θα μπορεί να δηλωθεί - τροποποιηθεί - αναιρεθεί μόνο με χρήση λογαριασμού διαχειριστή. Ο παραπάνω περιορισμός πρόσβασης αφορά τις σχετικές δηλώσεις πρόσβασης που έχουν καταχωρηθεί είτε στο λειτουργικό σύστημα είτε στο Firewall είτε και στα δύο,
δ) διασφαλίζει την τακτική και ορθή λήψη αντιγράφου ασφαλείας (backup) του λειτουργικού συστήματος, των εφαρμογών και των δεδομένων,
ε) διασφαλίζει την ορθή λειτουργία της απομακρυσμένης πρόσβασης μέσω VPN για τη διαχείριση του εξοπλισμού. Η απομακρυσμένη πρόσβαση πρέπει να πραγματοποιείται με την χρήση λογαριασμών για τους οποίους είναι ενεργοποιημένη η ταυτοποίηση μέσω πολλαπλών παραγόντων (Multi-factor authentication - MFA).
στ) εγκαθιστά το λογισμικό της ΑΑΔΕ (αρχική και κάθε νέα έκδοση),
ζ) εγκαθιστά τις αναβαθμίσεις των λοιπών εφαρμογών που διασφαλίζουν την καλή λειτουργία της Υπολογιστικής Μονάδας,
η) συντηρεί το υλικό (hardware) της Υπολογιστικής Μονάδας για την καλή λειτουργία της,
θ) εκδίδει βεβαίωση αρχικής εγκατάστασης και καλής λειτουργίας της υπολογιστικής μονάδας και του λογισμικού και βεβαιώσεις καλής λειτουργίας σε κάθε συντήρηση ή περιοδικό έλεγχο. Με ευθύνη του πλοιάρχου, οι εν λόγω βεβαιώσεις διατηρούνται επί του πλωτού εφοδιαστικού-μεταφορικού μέσου και τίθενται στη διάθεση των αρχών τα ανωτέρω σχετικά έγγραφα για δέκα (10) έτη και οπωσδήποτε για όσο χρονικό διάστημα εκκρεμεί σχετική υπόθεση ενώπιων δικαστικών ή διοικητικών αρχών.
4. Το υλικό (hardware) της Υπολογιστικής Μονάδας πρέπει να ικανοποιεί τις κάτωθι απαιτήσεις:
α) Εξασφαλίζει την αποτελεσματική εκτέλεση όλων των λειτουργιών που περιγράφονται στην παρούσα κοινή υπουργική απόφαση,
β) Να διαθέτει διπλό σύστημα αποθήκευσης υψηλής ταχύτητας για την ασφαλή φύλαξη των δεδομένων. Το σύστημα θα πρέπει να είναι σε θέση να διατηρεί αντίγραφα ασφαλείας των δεδομένων για τουλάχιστον τριάντα (30) ημέρες λειτουργίας του μετρητικού συστήματος.
γ) Να φέρει θύρα Ethernet ή σειριακή θύρα (π.χ. RS485).
δ) Να φέρει κάρτα κινητής τηλεφωνίας ή mobile router (cellular support τουλάχιστον 4G/LTE ή 5G).
ε) Να συνδέεται σε συσκευή αδιάλειπτης παροχής ενέργειας ικανή να τροφοδοτήσει τον απαιτούμενο εξοπλισμό για τουλάχιστον 48 ώρες.
στ) Να διαθέτει διεπαφές σύνδεσης για οθόνη, πληκτρολόγιο, ποντίκι ώστε να είναι εφικτή η διαχείριση της Υπολογιστικής Μονάδας από τον Υπεύθυνο εγκατάστασής της.
Άρθρο 8
Επικοινωνία υπολογιστικής μονάδας με το σύστημα μέτρησης εισροών-εκροών και το Κέντρο Λήψης Σημάτων
1. Η Υπολογιστική Μονάδα υλοποιεί πρωτόκολλα επικοινωνίας με το Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ, μέσω των εξής τεχνολογιών:
α) κινητής τηλεφωνίας (4G/5G) ή
β) δορυφορικές τηλεπικοινωνίες (satellite communications).
2. Η επικοινωνία της Υπολογιστικής Μονάδας με το σύστημα μέτρησης εισροών-εκροών πραγματοποιείται μέσω της θύρας Ethernet ή σειριακής θύρας ενώ η πρόσβαση σε αυτή όπως και η αφαίρεση του καλωδίου πρέπει να επιτυγχάνεται μόνο μέσω παραβίασης του κυτίου της Υπολογιστικής Μονάδας ή της πρόσβασης στο σύστημα μέτρησης εισροών-εκροών.
3. Η επικοινωνία της Υπολογιστικής Μονάδας με το Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ για την αποστολή των δεδομένων και των εγειρόμενων συναγερμών πραγματοποιείται μέσω διαδικτυακών υπηρεσιών (web-services) διαμέσου κρυπτογραφημένου καναλιού.
4. Οποιαδήποτε διακοπή της επικοινωνίας της Υπολογιστικής Μονάδας με το σύστημα μέτρησης εισροώνεκροών καταγράφεται από το λογισμικό της μονάδας.
5. Σε περίπτωση τεχνικού προβλήματος ή μη λήψης σήματος το λογισμικό αποστέλλει τα δεδομένα αμέσως μετά την αποκατάσταση του προβλήματος.
6. Το κυτίο της Υπολογιστικής Μονάδας φέρει αισθητήρα, ο οποίος συνιστά μαγνητική επαφή που πληροί τις ακόλουθες προδιαγραφές:
α) Διαθέτει μοναδικό σειριακό αριθμό παραγωγής (S/N) ή τον αριθμό τύπου, παρτίδας, σειράς ή οποιαδήποτε άλλη πληροφορία επιτρέπει την αναγνώρισή της.
β) Φέρει τη σήμανση CE.
γ) Διασυνδέεται με την υπολογιστική μονάδα καλωδιακά μέσω 1-wire ή RS-232 ή ασύρματα
δ) Δύναται να διαθέτει μπαταρία (για ασύρματο αισθητήρα) με αυτονομία συνεχούς λειτουργίας τουλάχιστον 12 μηνών με επιλογή αντικατάστασης ή αλλαγής της μπαταρίας.
Άρθρο 9
Εφαρμογή υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/ διακίνησης καυσίμου
1. Οι υπόχρεοι της περ. ε της παρ. 3 του άρθρου 2 ή τα εξουσιοδοτημένα από αυτούς πρόσωπα οφείλουν να καταχωρήσουν τα απαιτούμενα στοιχεία από τα τελωνειακά παραστατικά, τον μοναδικό αριθμό ticket καθώς και στοιχεία του εφοδιαζόμενου πλοίου στην Εφαρμογή υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/διακίνησης άμεσα με την ολοκλήρωση εισροής/εκροής του ναυτιλιακού καυσίμου και την εκτύπωση του ticket και το αργότερο εντός δύο (2) ωρών από την ολοκλήρωση της εισροής/ εκροής, με την επιφύλαξη της διαδικασίας της παρ. 4 του άρθρου 5, οπότε τα απαιτούμενα στοιχεία καταχωρούνται το αργότερο εντός δύο (2) ωρών από το πέρας της διαδικασίας αυτής. Ειδικά για τις περιπτώσεις μη διαθεσιμότητας της εφαρμογής υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/διακίνησης καυσίμου, η καταχώρηση των στοιχείων πραγματοποιείται το αργότερο εντός δύο (2) ωρών από τη διαθεσιμότητα αυτής.
2. Απαραίτητη προϋπόθεση για την καταχώρηση των στοιχείων είναι η αυθεντικοποίηση των υπόχρεων με τη χρήση των κωδικών - διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet).
3. Η καταχώριση των ανωτέρω στοιχείων δύναται να πραγματοποιείται μέσω κλήσης των κατάλληλων διαδικτυακών υπηρεσιών (web-services) της ΑΑΔΕ κατόπιν άντλησης των σχετικών πληροφοριών από τα πληροφοριακά συστήματα που χρησιμοποιούν οι υπόχρεοι για παρακολούθηση της διακίνησης των καυσίμων.
4. Σε περίπτωση εισροής στο μετρητικό σύστημα ποσότητας ύδατος για τις ανάγκες πλύσης σωληνώσεων και δεξαμενών ή εισροής/εκροής ενεργειακών προϊόντων υποκείμενων ή ελεύθερων, πλέον του ναυτιλιακού καυσίμου, οι υπόχρεοι της περ. ε της παρ. 3 του άρθρου 2 ή τα εξουσιοδοτημένα από αυτούς πρόσωπα οφείλουν να το δηλώσουν στο πεδίο Αιτιολογία του Δελτίου εισροής/εκροής της εφαρμογής και να καταχωρίσουν τα αναγκαία κατά περίπτωση στοιχεία της παρ. 1.
Άρθρο 10
Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ
1. Το Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ παραλαμβάνει, επεξεργάζεται και αξιοποιεί τα δεδομένα για σκοπούς ελέγχου από:
α) το λογισμικό της Υπολογιστικής Μονάδας συγκέντρωσης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων.
β) την Εφαρμογή υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/ διακίνησης και
γ) το Ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού (ΑIS) στα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα.
2. Τα δεδομένα της παρ. 1 είναι προσβάσιμα σε αρμόδιες ελεγκτικές αρχές και αξιοποιούνται στο πλαίσιο των διενεργούμενων ελέγχων.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟΥ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΥ ΠΛΩΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΩΝ-ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ (Αutomatic Identification System - AIS)
Άρθρο 11
Ηλεκτρονικό σύστημα γεωγραφικού εντοπισμού στα πλωτά εφοδιαστικά-μεταφορικά μέσα
1. Το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης πλωτού μέσου, το οποίο ως συσκευή εντοπισμού θέσης πληροί τα πρότυπα απόδοσης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) καταγράφει δεδομένα, μεταξύ άλλων, όπως τον αριθμό IMO, το όνομα, το διεθνές διακριτικό σήμα και το στίγμα του πλωτού εφοδιαστικού - μεταφορικού μέσου ναυτιλιακού καυσίμου καθώς και του εφοδιαζόμενου πλοίου.
2. Το Κέντρο Λήψης Σημάτων και λοιπά πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ αντλούν τα δεδομένα AIS που διαθέτει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Τα δεδομένα αυτά παρέχονται αυτούσια, όπως λαμβάνονται από τις συσκευές AIS των πλοίων, χωρίς να έχει προηγηθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επεξεργασία και επαλήθευση της αξιοπιστίας και της ακρίβειας του περιεχομένου τους.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ-ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ -
ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ
Άρθρο 12
Μεταβατικές διατάξεις
1. Ημερομηνία διαθεσιμότητας του λογισμικού της Υπολογιστικής Μονάδας ορίζεται η 30/01/2025.
2. Με εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ ορίζεται ο τρόπος διάθεσης του λογισμικού στα υπόχρεα πρόσωπα.
3. Για τα ήδη λειτουργούντα πλωτά εφοδιαστικά - μεταφορικά μέσα, τα οποία έχουν εγκαταστήσει το σύστημα μέτρησης εισροών-εκροών μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία, τα υπόχρεα πρόσωπα οφείλουν, εντός δύο (2) μηνών από την ανωτέρω ημερομηνία, να μεριμνήσουν για την εγκατάσταση του λογισμικού στην Υπολογιστική Μονάδα του πλωτού εφοδιαστικού-μεταφορικού μέσου.
4. Τα ήδη λειτουργούντα πλωτά εφοδιαστικά - μεταφορικά μέσα, τα οποία έχουν εγκαταστήσει το σύστημα μέτρησης εισροών-εκροών μέχρι την ημερομηνία της παρ. 1 αποστέλλουν πιλοτικά έως 30/04/2025 μετρητικά δεδομένα του συστήματος εισροών-εκροών στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ και της εφαρμογής υποβολής στοιχείων εφοδιασμού/διακίνησης καυσίμου.
5. Μετά το πέρας του χρονικού διαστήματος της παρ. 4επιβάλλονται κυρώσεις σε περίπτωση διαπίστωσης παρατυπίας.
6. Οι υφιστάμενες κατά την έκδοση της παρούσας εταιρείες εγκατάστασης του μετρητικού συστήματος εισροών-εκροών, οι οποίες διενεργούν τις εργασίες των παρ. 1 έως 6 του άρθρου 6 και φέρουν την ευθύνη για τις εργασίες αυτές, εφόσον επιθυμούν να συνεχίσουν την εν λόγω δραστηριότητα, οφείλουν να διαπιστευθούν ως Φορείς ελέγχου από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ), το αργότερο μέχρι την 31.12.2026. Από 1.1.2027 δεν επιτρέπεται η διενέργεια των εργασιών του άρθρου 6 από νομικά πρόσωπα τα οποία δεν διαθέτουν την ανωτέρω διαπίστευση.
Άρθρο 13
Καταργούμενες Διατάξεις
1. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργούνται οι υπό στοιχεία ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ./0001160/2016 (Β’ 1262) και 4170ΕΞ2015/2015 (Β’ 2722) κοινές υπουργικές αποφάσεις, με την εξαίρεση των παρ. 1 έως 4 του άρθρου 6 της υπό στοιχεία ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ./0001160/2016 (Β’ 1262) κοινής υπουργικής απόφασης, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι 31.12.2026.
2. Οι αναφορές του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου στις καταργούμενες, σύμφωνα με την παρ. 1 αποφάσεις λογίζονται ως αναφορές στην παρούσα απόφαση.
Άρθρο 14
Έναρξη ισχύος
Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 20 Δεκεμβρίου 2024
Οι Υπουργοί
Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ
Υφυπουργός Ανάπτυξης ΑΝΝΑ ΜΑΝΗ
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ
Ψηφιακής Διακυβέρνησης ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
Ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Έσοδων ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!