Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΚΥΑ 61447/2024 Διαδικασία και προϋποθέσεις χορήγησης ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης σε επιχειρήσεις με οικονομικές απώλειες σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 19η Αυγούστου 2023 έως και την 7η Σεπτεμβρίου 2023.

Aριθμ. 61447

ΦΕΚ Β 4700 - 12.08.2024

Διαδικασία και προϋποθέσεις χορήγησης ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης σε επιχειρήσεις με οικονομικές απώλειες σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 19η Αυγούστου 2023 έως και την 7η Σεπτεμβρίου 2023.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 6Γ και την παρ. 1Β του άρθρου 22 του ν. 4797/2021 «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση και λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α’66).

2.Τα άρθρα 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).

3. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2831 της Επιτροπής της 13ης Δεκεμβρίου 2023 σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (ΕΕ L της 15.12.2023 σ.1) και ιδίως το άρθρο 3 αυτού, καθώς και το γεγονός ότι με τη χορήγηση της παρούσας ενίσχυσης δεν προκαλείται υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενισχύσεων ήσσονος σημασίας όπως αυτό καθορίζεται στον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 2023/2831.

4.Τον ν. 5000/2022 «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 - Κύρωση Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία - Επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις - Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων - Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα» (Α’226).

5. Τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων - Κ.Ε.Δ.Ε. (ν. 4978/2022, Α’190).

6. Το Κεφαλαίο ΙΑ «Ψηφιακή Διαφάνεια - Πρόγραμμα

Διαύγεια» του ν. 4727/2020 (Α’ 184) «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» και τον ν. 3469/2006 «ΕθνικόΤυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’131).

7. Το άρθρο 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’133).

8. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’143).

9.Τοπ.δ.79/2023«ΔιορισμόςΥπουργών,Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’131) και το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’91).

10.Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων-Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’130), σε συνδυασμό με το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού -Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’139).

11.Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’145).

12. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, (π.δ. 63/2005, Α’98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’133).

13.ΤηνυπόστοιχείαΥ12/07.07.2023απόφασητουΠρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’4403).

14. Την υπό στοιχεία 84913ΕΞ2024/17.06.2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστο Δήμα» (Β’3472).

15.Την υπό στοιχεία 102928ΕΞ2023/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’4441).

16.Την υπό στοιχεία ΥΠ512/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Τριαντόπουλο» (Β’4438).

17. Την υπ’αρ. 1/20.01.2016 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 18), σε συνδυασμό με την παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016, την υπ’αρ. 39/3/30.11.2017 απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωσης θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 689), καθώς και την υπ’αρ. 5294/2020 απόφαση Υπουργού Οικονομικών «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 27).

18. Την υπ’αρ. 35299/30.04.2024 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη χορήγηση ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης σε επιχειρήσεις με οικονομικές απώλειες στις περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου που επλήγησαν από τις πυρκαγιές Αυγούστου και Σεπτεμβρίου 2023» (Β’2549).

19. Την υπό στοιχεία 44993/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./Α325/ 29.12.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Συμπληρωματική οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτήρια από τις πυρκαγιές:

α) της 19ης Αυγούστου 2023, σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης,

β) της 21ης Αυγούστου 2023, σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Βοιωτίας και Ευβοίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και

γ) της 22ας Αυγούστου 2023, σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Ροδόπης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Δυτικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής και Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας» (Β’7537).

20. Την υπ’αρ. 44664/28.12.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Οριοθέτηση περιοχών για την επιχορήγηση αγροτικών εκμεταλλεύσεων για την αντιμετώπιση ζημιών από τις πυρκαγιές των μηνών Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου 2023 σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Ανατολικής και Δυτικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής, Βοιωτίας, Εύβοιας και Φθιώτιδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, Κορινθίας και Μεσσηνίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, Αχαΐας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, Μαγνησίας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, Ρόδου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, Κέρκυρας της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, Έβρου, Καβάλας και Ροδόπης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.» (Β’7424).

21. Την υπό στοιχεία 17252/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε/Α325/ 11.09.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτήρια από τις πυρκαγιές:

α) της 9ης Αυγούστου 2023, σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής,

β) της 19ης Αυγούστου 2023, σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης,

γ) της 21ης Αυγούστου 2023, σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων, Ροδόπης και Καβάλας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Βοιωτίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας,

δ) της 22ας Αυγούστου 2023, σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Δυτικής και Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής» (Β’5413).

22. Την υπ’αρ. 43903/27.04.2022 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών «Έγκριση Ειδικού Προγράμματος Φυσικών Καταστροφών: στόχοι και σύστημα διαχείρισης» (Β’2112).

23. Την υπό στοιχεία 59886/ΕΥΚΕ913/11.06.2020 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Σώρευσης Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (ΠΣΣΕ-ΗΣ)» (Β’2417).

24. Την υπό στοιχεία Α.1076/2.4.2020 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υλοποίηση του προσωρινού μέτρου ενίσχυσης με τη μορφή Επιστρεπτέας Προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 και διαδικασία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος» (Β’1135).

25. Την ανάγκη στήριξης των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στις περιοχές του Δήμου Σουφλίου και της Δημοτικής Ενότητας Φερών του Δήμου Αλεξανδρούπολης της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 19η Αυγούστου 2023 έως και την 7η Σεπτεμβρίου 2023.

26. Την από 07.08.2024 εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

27. Την από 22.03.2024 εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.

28. Τα από 23.07.2024 και 29.07.2024 ηλεκτρονικά μηνύματα του Τμήματος Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Εποπτευόμενων Φορέων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

29. Το από 31.07.2024 ηλεκτρονικό μήνυμα της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

30.Την υπό στοιχεία 111420ΕΞ2024/30.07.2024 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

31.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ΣΑΝΑ 851) οικονομικού έτους 2024, η οποία εξαρτάται από πραγματικά δεδομένα και εκτιμάται να ανέλθει σε περίπου 100.000 ευρώ, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Σκοπός

Με την παρούσα απόφαση θεσπίζεται καθεστώς ενίσχυσης με τη μορφή επιχορήγησης για επιχειρήσεις του Δήμου Σουφλίου και της Δημοτικής Ενότητας Φερών του Δήμου Αλεξανδρούπολης της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που υπέστησαν οικονομικές απώλειες λόγω των πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν από την 19η Αυγούστου ως και την 7η Σεπτεμβρίου 2023.

Η ενίσχυση με τη μορφή επιχορήγησης είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α’167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα. Οι μεμονωμένες ενισχύσεις στο πλαίσιο της παρούσας χορηγούνται σύμφωνα με τους όρους του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2023/2831 της Επιτροπής της 13ης Δεκεμβρίου 2023 σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στιςενισχύσειςήσσονοςσημασίας(ΕΕLτης15.12.2023σ.1) και ιδίως το άρθρο 3 αυτού.

Ο Κανονισμός 2023/2831 εφαρμόζεται στις ενισχύσεις που χορηγούνται σε επιχειρήσεις σε όλους τους τομείς, εκτός από:

α)Tις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας,

β) τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας, εφόσον το ποσό της ενίσχυσης καθορίζεται με βάση την τιμή ή την ποσότητα των προϊόντων που αγοράζονται ή διατίθενται στην αγορά,

γ) τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων,

δ) τις ενισχύσεις προς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της μεταποίησης και της εμπορίας γεωργικών προϊόντων, σε μία από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

i) όταν το ποσό της ενίσχυσης καθορίζεται με βάση την τιμή ή την ποσότητα των εν λόγω προϊόντων που αγοράζονται από πρωτογενείς παραγωγούς ή διατίθενται στην αγορά από τις οικείες επιχειρήσεις,

ii) όταν η ενίσχυση συνοδεύεται από την υποχρέωση απόδοσής της εν μέρει ή εξολοκλήρου σε πρωτογενείς παραγωγούς,

ε) τις ενισχύσεις που χορηγούνται για δραστηριότητες που σχετίζονται με εξαγωγές προς τρίτες χώρες ή προς κράτη μέλη, ιδίως δε τις ενισχύσεις που συνδέονται άμεσα με τις εξαγόμενες ποσότητες, με τη δημιουργία και τη λειτουργία δικτύου διανομής ή με άλλες τρέχουσες δαπάνες που σχετίζονται με την εξαγωγική δραστηριότητα,

στ) τις ενισχύσεις για τις οποίες τίθεται ως όρος η χρήση εγχώριων αγαθών και υπηρεσιών αντί εισαγόμενων. Στην περίπτωση επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε έναν από τους τομείς οι οποίοι αναφέρονται στις περιπτώσεις α), β), γ) ή δ) και δραστηριοποιούνται επίσης σε έναν ή περισσότερους από τους άλλους τομείς οι οποίοι εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 2023/2831 ή ασκούν άλλες δραστηριότητες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 2023/2831, ο Κανονισμός 2023/2831 εφαρμόζεται σε ενισχύσεις χορηγούμενες στους τελευταίους αυτούς τομείς ή δραστηριότητες,

Άρθρο 2

Ορισμοί

Για τους σκοπούς της παρούσας, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

1. Ενιαία επιχείρηση: ειδικά για τους σκοπούς του ελέγχου της σώρευσης του άρθρου 5, ενιαία επιχείρηση νοείται ως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2 παρ. 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831 και περιλαμβάνονται όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες σχέσεις μεταξύ τους:

α) Mια επιχείρηση κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων άλλης επιχείρησης,

β) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού, διαχειριστικού ή εποπτικού οργάνου άλλης επιχείρησης,

γ) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να ασκεί δεσπόζουσα επιρροή σε άλλη επιχείρηση βάσει σύμβασης που έχει συνάψει με αυτήν ή δυνάμει ρήτρας του καταστατικού αυτής της τελευταίας,

δ) μια επιχείρηση που είναι μέτοχος ή εταίρος άλλης επιχείρησης ελέγχει μόνη της, βάσει συμφωνίας που έχει συνάψει με άλλους μετόχους ή εταίρους της εν λόγω επιχείρησης, την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων αυτής της επιχείρησης. Οι επιχειρήσεις που έχουν οποιαδήποτε από τις σχέσεις που αναφέρονται στις περ. α) έως δ) του πρώτου εδαφίου με μία ή περισσότερες άλλες επιχειρήσεις θεωρούνται, επίσης ενιαία επιχείρηση.

2. Γεωργικά προϊόντα: τα προϊόντα που απαριθμούνται στο παράρτημα I της Συνθήκης, με εξαίρεση τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1379/2013 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

3. Πρωτογενής γεωργική παραγωγή: η παραγωγή προϊόντων του εδάφους και της κτηνοτροφίας που απαριθμούνται στο παράρτημα I της Συνθήκης, χωρίς να εκτελούνται περαιτέρω εργασίες που μεταβάλλουν τη φύση αυτών των προϊόντων.

4. Μεταποίηση γεωργικών προϊόντων: κάθε επέμβαση επί γεωργικού προϊόντος από την οποία προκύπτει επίσης γεωργικό προϊόν, με εξαίρεση τις εργασίες εντός της γεωργικής εκμετάλλευσης που είναι απαραίτητες για την προετοιμασία προϊόντος ζωικής ή φυτικής προέλευσης για την πρώτη του πώληση.

5. Εμπορία γεωργικών προϊόντων: η κατοχή ή η έκθεση με σκοπό την πώληση, την προσφορά προς πώληση, την παράδοση ή οποιονδήποτε άλλον τρόπο διάθεσης στην αγορά, με εξαίρεση την πρώτη πώληση από μέρους πρωτογενούς παραγωγού σε μεταπωλητές ή μεταποιητικές επιχειρήσεις και κάθε δραστηριότητα η οποία προετοιμάζει το προϊόν για μια τέτοια πρώτη πώληση· η πώληση από μέρους πρωτογενούς παραγωγού προς τελικούς καταναλωτές λογίζεται ως εμπορία αν πραγματοποιείται σε χωριστό και ειδικό για τον σκοπό αυτό χώρο.

6. Πρωτογενής παραγωγή προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας: όλες οι εργασίες που σχετίζονται με την αλιεία, την εκτροφή ή την καλλιέργεια υδρόβιων οργανισμών, καθώς και οι δραστηριότητες εντός της εκμετάλλευσης ή επί του σκάφους που είναι αναγκαίες για την προετοιμασία προϊόντος ζωικής ή φυτικής προέλευσης για την πρώτη του πώληση, συμπεριλαμβανομένων της κοπής, του τεμαχισμού σε φιλέτα ή της κατάψυξης, καθώς και η πρώτη πώληση σε μεταπωλητές ή μεταποιητές, και αντιστοιχεί στους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) της κατηγορίας 03. Αλιεία και υδατοκαλλιέργεια.

7. Κύκλος εργασιών αναφοράς:

α) Το άθροισμα του κύκλου εργασιών της επιχείρησης των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2022,

β) σε περίπτωση που το άθροισμα του κύκλου εργασιών της επιχείρησης των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2022 είναι μικρότερο από το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2021, ως κύκλος εργασιών αναφοράς της επιχείρησης λαμβάνεται το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2021,

γ) σε περίπτωση που το άθροισμα του κύκλου εργασιών της επιχείρησης των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2022 και το άθροισμα του κύκλου εργασιών των αντίστοιχων μηνών του έτους 2021 είναι μικρότερα από το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2020, ως κύκλος εργασιών αναφοράς της επιχείρησης λαμβάνεται το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2020,

δ) σε περίπτωση που το άθροισμα του κύκλου εργασιών της επιχείρησης των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2022, το άθροισμα του κύκλου εργασιών των αντίστοιχων μηνών του έτους 2021 και το άθροισμα του κύκλου εργασιών των αντίστοιχων μηνών του έτους 2020 είναι μικρότερα από το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2019, ως κύκλος εργασιών αναφοράς της επιχείρησης λαμβάνεται το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2019,

ε) σε περίπτωση που το άθροισμα του κύκλου εργασιών της επιχείρησης των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2022, το άθροισμα του κύκλου εργασιών των αντίστοιχων μηνών του έτους 2021, το άθροισμα του κύκλου εργασιών των αντίστοιχων μηνών του έτους 2020 και το άθροισμα του κύκλου εργασιών των αντίστοιχων μηνών του έτους 2019 είναι μικρότερα από το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2018, ως κύκλος εργασιών αναφοράς της επιχείρησης λαμβάνεται το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου του έτους 2018,

στ) σε περίπτωση που η επιχείρηση έχει κάνει έναρξη εργασιών εντός του έτους 2023, τότε ως κύκλος εργασιών αναφοράς λαμβάνεται το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Μαΐου, Ιουνίου, Ιουλίου και Αυγούστου 2023,

ζ) σε διαφορετική περίπτωση, ο κύκλος εργασιών αναφοράς ισούται με μηδέν (0).

Ως κύκλος εργασιών ορίζεται ο κύκλος εργασιών για σκοπούς ΦΠΑ σύμφωνα με τον κωδικό 312 της δήλωσης ΦΠΑ.

Για τις επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία, το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου ορίζεται ως το άθροισμα του κύκλου εργασιών δ τριμήνου και του 1/3 του κύκλου εργασιών του γ τριμήνου, για την εφαρμογή των περ. α ως και

ζ. Σε περίπτωση που η επιχείρηση έχει κάνει έναρξη εργασιών εντός του έτους 2023 και τηρεί απλογραφικά βιβλία, τότε ως κύκλος εργασιών αναφοράς λαμβάνεται το άθροισμα των 2/3 του κύκλου εργασιών του β τριμήνου και των 2/3 του κύκλου εργασιών του γ τριμήνου.

8. Για τους σκοπούς εφαρμογής της παρούσας απόφασης, λαμβάνονται υπόψη τα δεδομένα εισοδήματος και ΦΠΑ που έχουν δηλωθεί από τις επιχειρήσεις σύμφωνα με το άρθρο 3.

Άρθρο 3

Δικαιούχοι

1. Δικαιούχοι λήπτες της ενίσχυσης είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής, συμπεριλαμβανομένων των ατομικών, οι οποίες είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ και μη απαλλασσόμενες, είναι υπόχρεες σε υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ κατά την 31η Δεκεμβρίου 2023, λειτουργούν νομίμως και πληρούν σωρευτικά τα κριτήρια της επόμενης παραγράφου, με εξαίρεση τις ακόλουθες:

α) Επιχειρήσεις που απασχολούσαν περισσότερους από χίλιους (1.000) εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας κατά την 19η Αυγούστου 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ».

β) Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ) που αποτελούν αμιγώς δημοτικές, διαδημοτικές, διακοινοτικές, διανομαρχιακές, κοινοτικές και νομαρχιακές επιχειρήσεις, δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις, δημοτικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις, ενώσεις προσώπων διαχείρισης κτιρίων, επιτροπές εράνων, ευρωπαϊκοί όμιλοι οικονομικού σκοπού, κοινοπραξίες, διεθνείς οργανισμοί και πολιτικά κόμματα,

γ) Επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 19η Αυγούστου 2023.

2. Οι επιχειρήσεις της παρ. 1 πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια:

α) Είχαν κατά την 19η Αυγούστου 2023 την έδρα τους ή υποκατάστημα στον Δήμο Σουφλίου και στη Δημοτική Ενότητα Φερών του Δήμου Αλεξανδρούπολης της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, λειτουργούσαν νόμιμα κατά την 19η Αυγούστου 2023, εξακολουθούν να είναι ενεργές και έχουν πληγεί οικονομικά και έχουν υποβάλει εκδήλωση ενδιαφέροντος στην πλατφόρμα «myBusinessSupport», σύμφωνα με την υπ’αρ. 35299/30.04.2024 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (Β’2549).

β) Έχουν ενεργό κύριο Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) κατά την 31η Δεκεμβρίου 2022 που ανήκει στους Κ.Α.Δ. του Παραρτήματος ΙΙ, το οποίο και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας, ή τα ακαθάριστα έσοδα ενεργού κατά την 31η Δεκεμβρίου 2022 Κ.Α.Δ. δευτερεύουσας δραστηριότητας που ανήκει στους Κ.Α.Δ. του Παραρτήματος ΙΙ, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2022, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο Κ.Α.Δ. κατά την 31η Δεκεμβρίου 2022.

Ειδικά επιχειρήσεις που τηρούν διαχειριστική χρήση διαφορετική από τη διαχειριστική χρήση που λήγει την 31η Δεκεμβρίου, έχουν ενεργό κύριο Κ.Α.Δ. κατά την 30ή Ιουνίου 2023 που ανήκει στους Κ.Α.Δ. του Παραρτήματος ΙΙ, ή τα ακαθάριστα έσοδα ενεργού κατά την 30ή Ιουνίου 2023 Κ.Α.Δ. δευτερεύουσας δραστηριότητας που ανήκει στους Κ.Α.Δ. του Παραρτήματος ΙΙ, όπως αυτά προκύπτουν από την αρχική δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2022, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα που αντιστοιχούν στον κύριο Κ.Α.Δ. κατά την 30ή Ιουνίου 2023.

Ειδικά επιχειρήσεις που έκαναν έναρξη εργασιών εντός του 2023, έχουν ενεργό κύριο Κ.Α.Δ. κατά την 19η Αυγούστου 2023 που ανήκει στους Κ.Α.Δ. του Παραρτήματος ΙΙ.

γ) Έχουν υποβάλει τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ, εφόσον είχαν κατά νόμο υποχρέωση να τις υποβάλουν, ως εξής:

αα) Έχουν υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων για τα φορολογικά έτη 2018, 2019, 2020, 2021 και 2022, μέχρι και την προηγούμενη ημέρα από την έναρξη ισχύος της υπ’αρ. 35299/30.04.2024 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (Β’2549).

ββ) Έχουν υποβάλει όλες τις δηλώσεις ΦΠΑ για την περίοδο από 1η Ιανουαρίου 2018 μέχρι και την προηγούμενη ημέρα από την έναρξη ισχύος της υπ’ αρ. 35299/30.04.2024 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (Β’2549).

δ) Δεν έχουν τεθεί σε αδράνεια από την 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που τηρούνται στο φορολογικό μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) ή από την υποβολή μηδενικών δηλώσεων Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) καθ’όλη την περίοδο αυτή.

ε) Δεν έχει ανασταλεί, μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, η χρήση του ΑΦΜ της επιχείρησης για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών σύμφωνα με την απόφαση ΓΓΔΕ ΠΟΛ. 1200/2015, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει (εξαφανισμένος έμπορος), όπως αυτό προκύπτει από το φορολογικό μητρώο της Α.Α.Δ.Ε..

στ) Δεν συντρέχουν οι λόγοι αποκλεισμού της παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 4488/2017 (Α’137).

ζ) Είναι υπόχρεες σε τήρηση και έκδοση λογιστικών αρχείων.

η) Δεν δραστηριοποιούνται στους τομείς της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής, της πρωτογενούς παραγωγής αλιείας ή της υδατοκαλλιέργειας ως ορίζονται στο άρθρο 2 και σε περίπτωση επιχειρήσεων με μικτή δραστηριότητα οι δικαιούχοι διασφαλίζουν με κατάλληλα μέσα, όπως η τήρηση χωριστών λογαριασμών ότι η παρούσα ενίσχυση δεν χρησιμοποιείται για τη μη επιλέξιμη δραστηριότητά τους.

θ) Παρουσιάζουν μείωση του κύκλου εργασιών τους, ως ακολούθως:

Το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2023, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία των δηλώσεων ΦΠA (κωδικός 312 δήλωσης ΦΠΑ), παρουσιάζει μείωση κατά 5,00% τουλάχιστον σε σχέση με τον κύκλο εργασιών αναφοράς.

Για τις επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία, το άθροισμα του κύκλου εργασιών των μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου, Δεκεμβρίου 2023 ορίζεται ως το άθροισμα του κύκλου εργασιών δ τριμήνου του έτους 2023 και του 1/3 του κύκλου εργασιών του γ τριμήνου του έτους 2023.

Κατά τον ως άνω υπολογισμό διενεργείται στρογγυλοποίηση των ποσοστών μείωσης σε σχέση με τον κύκλο εργασιών αναφοράς, στο δεύτερο ποσοστιαίο δεκαδικό ψηφίο.

Άρθρο 4

Ύψος ενίσχυσης

1. Το ύψος της ενίσχυσης προσδιορίζεται τυποποιημένα, ως ακολούθως:

Ενίσχυση = [(Κύκλος εργασιών αναφοράς άθροισμα κύκλου εργασιών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2023) × ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών], όπου:

α) Ο κύκλος εργασιών μηνών Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου, Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2023 και ο κύκλος εργασιών αναφοράς, όπως ορίζονται στην παρούσα απόφαση.

β) Η ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών ισούται με το συνολικό κύκλο εργασιών ΦΠΑ (κωδικός 312 δήλωσης ΦΠΑ) του έτους 2022 αφαιρουμένου του συνόλου φορολογητέων εισροών (κωδικός 367 δήλωση ΦΠΑ) του έτους 2022, διαιρεμένου με το συνολικό κύκλο εργασιών ΦΠΑ του έτους 2022.

Σε περίπτωση επιχειρήσεων που είχαν μηδενικό κύκλο εργασιών ΦΠΑ το έτος 2022, για το υπολογισμό εισροών και εκροών λαμβάνεται υπόψη ο κύκλος εργασιών ΦΠΑ του έτους 2023 και το σύνολο φορολογητέων εισροών έτους 2023. Σε περίπτωση που η ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών είναι μικρότερη του 30% ή ο συνολικός κύκλος εργασιών ΦΠΑ του έτους 2022 και 2023 είναι μηδενικός, θεωρείται ίση με 30%. Σε περίπτωση που η ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών είναι μεγαλύτερη του 60%, θεωρείται ίση με 60%.

Για τον υπολογισμό των ποσοστιαίων διαφορών εκροών εισροών, διενεργείται στρογγυλοποίηση στο πρώτο ποσοστιαίο δεκαδικό ψηφίο.

2. Με την επιφύλαξη των προϋποθέσεων του άρθρου 5 της παρούσας, η ενίσχυση που προκύπτει από την παρ. 1 του παρόντος άρθρου δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ και δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ.

3. Σε περίπτωση που υπάρχουν καθεστώτα ενισχύσεων για την επανόρθωση ζημιών που προκαλούνται από θεομηνίες δυνάμει των απαλλακτικών κανονισμών [άρθρο 50 του Καν (ΕΕ) 651/2014, άρθρο 37 του Καν (ΕΕ) 2472/2024 και άρθρο 49 του Καν (ΕΕ) του 2473/2024], σύμφωνα με τα οποία δυνητικοί δικαιούχοι βάσει της παρούσης έχουν λάβει ενίσχυση για απώλεια εισοδήματος, τότε θα πρέπει σωρευτικά το τελικό ποσό ενίσχυσης, πλέον τυχόν ποσού ασφαλιστικής αποζημίωσης να μην υπερβαίνει το 100% της απώλειας εισοδήματος που οι δικαιούχο αυτοί υπέστησαν λόγω της συγκεκριμένης θεομηνίας.

Άρθρο 5

Έλεγχος σώρευσης

1. Το συνολικό ποσό ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που έχουν λάβει κατά την τελευταία τριετία με βάση οποιοδήποτε Κανονισμό de minimis (ΕΕ 2023/2831, 1408/2013, 717/2014) από οποιοδήποτε πρόγραμμα, ελέγχεται σε επίπεδο ενιαίας επιχείρησης, με την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 2 της παρούσας, σύμφωνα με τον ορισμό της παρ. 2 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831, και δεν δύναται να υπερβεί το ποσό των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης της παρούσας.

2. Σε περίπτωση επιχειρήσεων που ασκούν δραστηριότητες για τις οποίες ισχύουν διαφορετικά ανώτατα όρια de minimis, διασφαλίζουν με κατάλληλα μέσα όπως ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων ή η διάκριση των στοιχείων του κόστους, την τήρηση των εν λόγω ορίων. Τα ανωτέρω ποσά είναι ακαθάριστα, πριν την αφαίρεση τυχόν φόρων ή επιβαρύνσεων. Εάν μια επιχείρηση δραστηριοποιείται σε περισσότερους από έναν τομείς για τους οποίους ισχύουν διαφορετικά ανώτατα όρια ενίσχυσης, για τους σκοπούς της παρούσας θεωρείται ότι δραστηριοποιείται στον ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα, όπως προκύπτει από τη δήλωση φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2022, ο οποίος δεν ανήκει στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων ούτε στον τομέα της πρωτογενούς αλιείας και υδατοκαλλιέργειας. Όταν μία επιχείρηση δραστηριοποιείται και σε κάποιον τομέα μη επιλέξιμο για λήψη ενίσχυσης, απαιτείται ξεχωριστή λογιστική παρακολούθηση των ενισχύσεων.

3. Για τον σκοπό του παρόντος άρθρου κατά την υποβολή της αίτησης η οποία επέχει θέσει υπεύθυνης δήλωσης συμπληρώνονται όλες οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας τις οποίες έλαβε βάσει των Κανονισμών ΕΕ 2023/2831, 1408/2013 και 717/2014 η οικεία επιχείρηση και οι επιχειρήσεις που συνιστούν ενιαία επιχείρηση με αυτήν, κατά την έννοια των ως άνω Κανονισμών, κατά το οικονομικό έτος χορήγησης της ενίσχυσης και κατά τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη. Για τον έλεγχο της σώρευσης, η περίοδος που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του ανώτατου επιτρεπτού ποσού των χορηγηθεισών ενισχύσεων βασίζεται στην ακριβή ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης και καλύπτει ακριβώς τα τρία προηγούμενα έτη, έως δηλαδή την ίδια ημερομηνία του τρίτου έτους που προηγείται της χορήγησής της.

4. Ο έλεγχος της σώρευσης διενεργείται σε πρώτη φάση αυτόματα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» με βάση τα σχετικά στοιχεία που υποβάλει η επιχείρηση κατά την αίτηση, και το ύψος της ενίσχυσης που λαμβάνει βάσει της παρούσας προσαρμόζεται ανάλογα, ώστε να μην οδηγεί σε υπέρβαση των κατά περίπτωση ανωτέρω ορίων. Σε περίπτωση υποβολής αιτήσεων ενίσχυσης, στο πλαίσιο της παρούσας, από περισσότερες ή όλες τις επιχειρήσεις που συνθέτουν ενιαία επιχείρηση, με την έννοια της παρ. 1 του άρθρου 2 της παρούσας και εφόσον, κατόπιν διασταύρωσης των σχετικών αιτήσεων, διαπιστωθεί ότι το συνολικό ποσό που αιτούνται οι εν λόγω επιχειρήσεις υπερβαίνει τα ανώτατα κατά περίπτωση όρια του παρόντος άρθρου, το ύψος της ενίσχυσης για κάθε μία από αυτές μειώνεται αναλογικά, με βάση το αιτούμενο από κάθε μία επιχείρηση ποσό, προκειμένου το συνολικό εγκριθέν ποσό ενίσχυσης ανά ενιαία επιχείρηση να μην υπερβαίνει τα εν λόγω όρια.

Επιπλέον, διενεργείται αυτοματοποιημένος απολογιστικός έλεγχος με βάση τα συνολικά στοιχεία για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας της τελευταίας τριετίας, στο Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης ενισχύσεων ήσσονος σημασίας.

5. Σε κάθε περίπτωση για τον έλεγχο σώρευσης των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στα άρθρα 3 και 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831.

6. Για τον σκοπό του παρόντος η ΑΑΔΕ θέτει στη διάθεση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, όλα τα απαραίτητα στοιχεία και κάθε πληροφορία σχετική με την εφαρμογή της παρούσας που τηρούνται στην πλατφόρμα «myBusinessSupport».

Άρθρο 6

Διαδικασία υποβολής αίτησης

1. Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υποβάλλουν αίτηση για τη χορήγηση της ενίσχυσης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» της Α.Α.Δ.Ε. (https://www. aade.gr/mybusinesssupport).

2. Οι αιτήσεις υποβάλλονται από την 13η Αυγούστου 2024 έως και την 23η Αυγούστου 2024.

3. Κατά την αίτηση, η επιχείρηση δηλώνει τα απαιτούμενα στοιχεία και πληροφορίες σχετικά με την πλήρωση των προϋποθέσεων της παρούσας, καθώς και το ποσό που αιτείται να λάβει στο πλαίσιο της παρούσας, εντός των ορίων των άρθρων 4 και 5 της παρούσας. Υπόδειγμα της αίτησης δήλωσης περιλαμβάνεται στο Παράρτημα Ι, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.

4. Η είσοδος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» διενεργείται με τη χρήση των σχετικών διαπιστευτηρίων του TAXISnet της Α.Α.Δ.Ε..

5. Με την είσοδο στην εφαρμογή και την υποβολή της αίτησης, η επιχείρηση πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί στην επεξεργασία των διαθέσιμων στοιχείων της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και των υποβαλλόμενων στοιχείων, προς το σκοπό προσδιορισμού του τελικού ύψους ενίσχυσης. Επιπροσθέτως, ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού - ΙΒΑΝ από την επιχείρηση στην επιλογή «Μητρώο και επικοινωνία» του myAADE της Α.Α.Δ.Ε., η συντακτική εγκυρότητά του, καθώς και η επαλήθευσή του από το αντίστοιχο ίδρυμα πληρωμών.

6. Για τη συμπλήρωση της εικόνας της επιχείρησης και τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η Α.Α.Δ.Ε. δύναται να αποτυπώνει στην πλατφόρμα λοιπές πληροφορίες, που τηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία της ή αποστέλλονται σε αυτή από άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.

Άρθρο 7

Διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης

1. Η αιτούσα επιχείρηση ενημερώνεται ψηφιακά από την Α.Α.Δ.Ε. αναφορικά με την έγκριση ή την απόρριψη της αίτησής της. Σε περίπτωση απόρριψης, η αιτούσα επιχείρηση δύναται να υποβάλει στην πλατφόρμα «myBusinessSupport» αίτημα επανεξέτασης, εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ως άνω ενημέρωση. Η Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής απαντά στο αίτημα επανεξέτασης, βάσει των στοιχείων και πληροφοριών που αιτείται και λαμβάνει από την Α.Α.Δ.Ε., σύμφωνα με το παρόν άρθρο.

2.Το ποσό της ενίσχυσης, που υπολογίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 4 και 5 της παρούσας, καταβάλλεται εφάπαξ στον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ της δικαιούχου επιχείρησης που δηλώνεται στην επιλογή «Μητρώο και επικοινωνία» του myAADE της Α.Α.Δ.Ε..

3. Η Α.Α.Δ.Ε., βάσει των στοιχείων που έχουν υποβληθεί στην πλατφόρμα «myBusinessSupport», επεξεργάζεται τα στοιχεία και τα διασταυρώνει με άλλα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της και στη συνέχεια πριν από την πληρωμή δημιουργεί:

α) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, με βάση τα στοιχεία των δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον κωδικό του τραπεζικού λογαριασμού σε μορφή IBAN, τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός (προαιρετική πληροφορία) και το δικαιούμενο ποσό. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ Α.Ε.) προς την οποία και διαβιβάζεται.

β) Συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό προς πληρωμή ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς, το πλήθος των συναλλαγών καθώς και το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ) σύμφωνα με την 109/12.03.2019 Πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

Άρθρο 8

Διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης

1. Η ηλεκτρονική μορφή της αναλυτικής κατάστασης της περ. α της παρ. 3 του άρθρου 7 αποστέλλεται με ασφαλή τρόπο προς τη ΔΙΑΣ ΑΕ. Η ίδια πληροφόρηση κοινοποιείται στη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

2. Η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 3 του άρθρου 7 αποστέλλεται, στην ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία βάσει αυτής, μεταφέρει το συνολικό ποσό από το λογαριασμό του έργου που είναι ενταγμένο στη ΣΑΝΑ851, στον ενδιάμεσο λογαριασμό με κωδικό IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 και τίτλο «Πληρωμές ΠΔΕ Υπουργείο Οικονομικών μέσω ΔΙΑΣ ΑΕ» που τηρείται στηνΤράπεζα της Ελλάδος με ηλεκτρονική εντολή μεταφοράς (eps).

3. Η Διεύθυνση Λογαριασμών καιΤαμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, μετά από αίτημα της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εκδίδει ειδική εντολή προς τηνΤράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του ΕΔ No 200 «Ελληνικό Δημόσιο Συγκέντρωση Εισπράξεων - Πληρωμών» και την πίστωση του ανωτέρω ενδιάμεσου λογαριασμού με το ποσό που αφορά το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/12-3-2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Η Τράπεζα της Ελλάδος εξουσιοδοτείται για την κάλυψη του ανά συναλλαγή κόστους προς τρίτους.

4. Ύστερα από την έγκριση της Διεύθυνσης Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία παρέχεται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, κατόπιν σχετικού αιτήματος της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, χρεώνεται ο λογαριασμός με IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 προκειμένου να διοδευθούν οι επιμέρους πληρωμές, με τη μεσολάβηση της ΔΙΑΣ ΑΕ, προς του τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων. Τυχόν υπόλοιπα στο λογαριασμό μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, μεταφέρονται με εντολή προς τηνΤράπεζα της Ελλάδος από τη Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σε πίστωση του λογαριασμού με ΙΒΑΝ GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.

5.Τα ποσά που απέτυχαν να πληρωθούν επιστρέφουν στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου με IBAN GR 30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.

Για τις αποτυχούσες πληρωμές, η Α.Α.Δ.Ε. ενημερώνει σχετικά τους δικαιούχους, ώστε να διορθώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του TAXISnet της Α.Α.Δ.Ε., προκειμένου να διενεργηθεί δεύτερος κύκλος πληρωμών, ακολουθώντας εκ νέου τα βήματα της παραπάνω διαδικασίας (έγκριση πιστώσεων, δημιουργία νέας κατάστασης από Α.Α.Δ.Ε., μεταφορά ποσού στον ενδιάμεσο λογαριασμό και πληρωμή ποσών μέσω ΔΙΑΣ).

Ο δεύτερος κύκλος πληρωμής για τις αποτυχούσες πληρωμές είναι τελικός και πραγματοποιείται εντός του τρέχοντος έτους.

6. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

7.Τα δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:

α) Η απόφαση ένταξης και έγκρισης πιστώσεων του έργου στο ΠΔΕ (ΣΑΝΑ 851),

β) η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 3 του άρθρου 7,

γ) το αποδεικτικό της ηλεκτρονικής εντολής (eps) για την μεταφορά του ποσού από το λογαριασμό του έργου ΠΔΕ στον ενδιάμεσο λογαριασμό που τηρείται στηνΤράπεζα της Ελλάδος.

Άρθρο 9

Υποχρεώσεις δικαιούχων - Κυρώσεις

1. Σε περίπτωση που οι επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σε περισσότερους του ενός τομείς στους οποίους ισχύουν διαφορετικά ανώτατα όρια ενίσχυσης, σύμφωνα με τους Κανονισμούς (ΕΕ) της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας («de minimis»), διασφαλίζουν με κατάλληλα μέσα όπως ο λογιστικός διαχωρισμός, ότι για καθεμία από τις δραστηριότητες αυτές τηρείται το σχετικό ανώτατο όριο. Όταν μία επιχείρηση δραστηριοποιείται και σε κάποιον τομέα μη επιλέξιμο για λήψη ενίσχυσης βάσει της παρούσας, απαιτείται ξεχωριστή λογιστική παρακολούθηση των ενισχύσεων.

2. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.

3. Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από τη φορολογική διοίκηση ή άλλο αρμόδιο όργανο ελέγχου διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας, μη τήρηση των προϋποθέσεων του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831 και υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης, σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 5, ή υποβολή ψευδών στοιχείων, και προκύπτει ότι η επιχείρηση δεν είναι δικαιούχος ή είναι δικαιούχος μικρότερου ποσού από το χορηγηθέν ποσό, ζητείται η άμεση επιστροφή του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης, άλλως σε περίπτωση που δεν τίθεται ζήτημα συμμόρφωσης με τις προϋποθέσεις κρατικών ενισχύσεων του υπερβάλλοντος ποσού της ενίσχυσης, εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου μέχρι την ημερομηνία βεβαίωσής του, με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζόμενου κατά τα λοιπά του ν.4978/2022 «Κύρωση Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων» - Κ.Ε.Δ.Ε. (Α’ 190). Το ανακτητέο ποσό της χορηγηθείσας ενίσχυσης, βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε..

4. Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος, ανεξαρτήτως αν από άλλες διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας δεν υποχρεούνται στη διατήρηση των δικαιολογητικών και παραστατικών.Τα ανωτέρω στοιχεία και δικαιολογητικά έγγραφα διατηρούνται υπό τη μορφή πρωτοτύπων, ή αντιγράφων των πρωτοτύπων ή σε κοινώς αποδεκτούς φορείς δεδομένων, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών εκδόσεων των πρωτότυπων εγγράφων ή εγγράφων που υπάρχουν μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.

5. Σε περίπτωση υπόνοιας καταστρατήγησης των διατάξεων ή υποβολής δηλώσεων με ψευδή ή ανακριβή στοιχεία που τροποποιούν το ύψος των ακαθάριστων εσόδων, του κύκλου εργασιών ή δεν αποτυπώνουν ορθά την κατάσταση λειτουργίας των επιχειρήσεων με σκοπό, είτε την υπαγωγή της αιτούσας στις διατάξεις του άρθρου 6Γ του ν. 4797/2021 (Α’ 66), είτε τον υπολογισμό μεγαλύτερου ποσού ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται:

α) Να μην εγκρίνει προσωρινά την αίτηση για τη χορήγηση της ενίσχυσης και να ενημερώσει τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τις κατά νόμο ενέργειές της,

β)να μην καταβάλει σε λογαριασμούς δικαιούχων ποσά για τα οποία υπάρχουν υπόνοιες καταστρατήγησης των διατάξεων ενημερώνοντας σχετικά τις αρμόδιες υπηρεσίες,

γ) να κοινοποιεί τα ευρήματα στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος για την εξακρίβωση πιθανής απόπειρας τέλεσης οικονομικών εγκλημάτων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου,

δ) να προβαίνει κατά την κρίση της στις δέουσες ενέργειες συμμόρφωσης ή ελέγχου.

Άρθρο 10

Τήρηση αρχείου - Υποβολή εκθέσεων

Η ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, αναλαμβάνει την υποχρέωση της επιβεβαίωσης τήρησης των υποχρεώσεων των δικαιούχων της ενίσχυσης, αποκλειστικά και μόνο στη βάση παραστατικών και εγγράφων που της έχουν υποβληθεί από την Α.Α.Δ.Ε. ή άλλο αρμόδιο φορέα, και τηρεί λεπτομερή αρχεία για τουλάχιστον δέκα (10) έτη από την ημερομηνία χορήγησης των μεμονωμένων ενισχύσεων, από τα οποία αποδεικνύεται ότι τηρήθηκαν οι απαιτούμενες, εκ της παρούσας, προϋποθέσεις για την χορήγηση της ενίσχυσης.

Η Α.Α.Δ.Ε. υποχρεούται να θέτει στη διάθεση της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής και της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κάθε απαιτούμενη πληροφορία σχετική με την εφαρμογή της παρούσας απόφασης, ιδίως στοιχείων που απαιτούνται στο πλαίσιο υποβολής των προβλεπόμενων ετήσιων εκθέσεων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Άρθρο 11

Έναρξη ισχύος

Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Μαρούσι, 12 Αυγούστου 2024

Οι Υπουργοί

Αναπληρωτής Υπουργός Υφυπουργός

Εθνικής Οικονομίας Εθνικής Οικονομίας Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Οικονομικών και Οικονομικών ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ Υφυπουργός Υφυπουργός

Εθνικής Οικονομίας Κλιματικής Κρίσης και Οικονομικών και Πολιτικής Προστασίας

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!