Κ.Υ.Α. 18940/2024 Καθορισμός τέλους διαδρομής και τέλους τερματικής εξυπηρέτησης έτους 2024 και ρυθμίσεις απαλλαγών.
Αριθμ. 18940
ΦΕΚ B’ 4292/22.07.2024
Καθορισμός τέλους διαδρομής και τέλους τερματικής εξυπηρέτησης έτους 2024 και ρυθμίσεις απαλλαγών.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -
ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α. Του ν. 4757/2020 «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 240),
β. του άρθρου 31 του ν. 1473/1984 «Μεταρρυθμίσεις στην άμεση και έμμεση φορολογία και άλλες διατάξεις» (Α’ 127) όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 42 του ν. 2214/1994 (Α’ 75),
γ. του άρθρου 189 του Κώδικα Αεροπορικού Δικαίου (ν. 1815/1988, Α' 250), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο πέμπτο του ν. 2338/1995 (Α’ 202),
δ. του ν. 3315/2005 «Κύρωση της Τελικής Πράξης της Διπλωματικής Συνδιάσκεψης σχετικά με το Πρωτόκολλο Ενοποίησης της Διεθνούς Σύμβασης EUROCONTROL της σχετικής με τη συνεργασία για την ασφάλεια της Αεροναυτιλίας της 13ης Δεκεμβρίου 1960 σε συνέχεια των διαφόρων τροποποιήσεων που έγιναν» (Α’ 41),
ε. του άρθρου 90 του Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
στ. του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το π.δ. 82/2023 (Α’139), και
ζ. του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
2. Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2019/317 της Επιτροπής, της 11ης Φεβρουαρίου 2019, σχετικά με την καθιέρωση μηχανισμού επιδόσεων και συστήματος χρέωσης τελών στον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό και με την κατάργηση των εκτελεστικών Κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 390/2013 και (ΕΕ) αριθ. 391/2013.
3. Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2020/1627 της Επιτροπής, της 3ης Νοεμβρίου 2020, σχετικά με έκτακτα μέτρα για την τρίτη περίοδο αναφοράς (2020-2024) του μηχανισμού επιδόσεων και του συστήματος χρέωσης τελών του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού λόγω της πανδημίας COVID-19.
4. Την υπό στοιχεία ΥΠΑ/Δ11/Γ/22081/10061/ 30.5.1997 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Μεταφορών και Επικοινωνιών «Καθορισμός Δικαιούχων Τελών Δικαιωμάτων και λοιπών επιβαρύνσεων (ν. 2338/1995)» (Β’ 484).
5. Την υπό στοιχεία 102928ΕΞ2023/10.7.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).
6. Το από 15.8.2020 π.δ. «Διορισμός Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας» (Υ.Ο.Δ.Δ. 662).
7. Την υπ’ αρ. 208916/30.7.2021 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Διορισμός μελών Εκτελεστικού Συμβουλίου της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.)» (Υ.Ο.Δ.Δ. 659).
8. Την υπ’ αρ. 233749/2.9.2021 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Συγκρότηση σε σώμα του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.)» (Υ.Ο.Δ.Δ. 767).
9. Την υπ’ αρ. 23/176 απόφαση της Διευρυμένης Μόνιμης Επιτροπής (ENLARGED COMMISSION) του EUROCONTROL για την τιμή μονάδας επί τη διαδρομή έτους 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία που εστάλησαν από την ΑΠΑ στο EUROCONTROL την 01.11.2023 και παρουσιάστηκαν στην 121η συνεδρίαση της Διευρυμένης Επιτροπής (Enlarged Committee) τον Νοέμβριο 2023.
10. Την υπ’ αρ. 23/177 απόφαση της Διευρυμένης Μόνιμης Επιτροπής (ENLARGED COMMISSION) του EUROCONTROL σχετικά με τον καθορισμό του τόκου υπερημερίας για καθυστερούμενες πληρωμές τελών διαδρομής για την περίοδο εφαρμογής που αρχίζει από 1ης Ιανουαρίου 2024.
11. Τη συνεδρίαση της 17.05.2024, του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας της (Α.Π.Α.), κατόπιν της από 17.05.2024 εισήγησης του Διοικητή της ΑΠΑ, στην οποία εγκρίθηκε το περιεχόμενο της προς εισήγηση στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κοινής υπουργικής απόφασης.
12. Την υπό στοιχεία ΑΠΑ/15605/17.05.2024 εκτίμηση δημοσιονομικών επιπτώσεων της ΓΔΟΕΔΥ, στην οποία αναλύθηκε το θετικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα της παρούσας.
13. Το υπ’ αρ. 15608/17.05.2024 εισηγητικό σημείωμα του Διοικητή της ΑΠΑ.
14. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1. Καθορίζουμε την τιμή μονάδος εξυπηρέτησης κατά τη διαδρομή ανά μονάδα εξυπηρέτησης αεροσκαφών σε είκοσι εννέα ευρώ και τριάντα οκτώ λεπτά (€ 29,38) από 01/01/2024 έως 31/12/2024.
α) Η τιμή αυτή περιλαμβάνει:
- Την εθνική μονάδα εξυπηρέτησης (National Unit Rate) η οποία ανέρχεται σε είκοσι εννέα ευρώ και είκοσι επτά λεπτά (€ 29,27).
- Τη διοικητική μονάδα εξυπηρέτησης EUROCONTROL η οποία ανέρχεται σε έντεκα λεπτά του ευρώ (€ 0,11).
β) Τα τέλη διαδρομής επιβάλλονται σε κάθε αεροσκάφος που ίπταται εντός του ATHINAI FIR/HELLAS UIR έναντι:
- Των παρεχόμενων από τη Χώρα υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας καθώς και για τη χρήση ραδιοναυτιλιακών βοηθημάτων τηλεπικοινωνιακής και μετεωρολογικής κατά την πτήση εξυπηρέτησης και για τη λειτουργία του συστήματος τελών διαδρομής, που καλύπτονται από την εθνική μονάδα εξυπηρέτησης,
- των παρεχόμενων από τον Οργανισμό EUROCONTROL υπηρεσιών για τη λειτουργία του συστήματος τελών διαδρομής, που καλύπτονται από την διοικητική μονάδα εξυπηρέτησης.
γ) Τα τέλη διαδρομής για συγκεκριμένη πτήση εντός της ζώνης χρέωσης τελών διαδρομής ισούνται με το γινόμενο της τιμής μονάδας επί τις μονάδες εξυπηρέτησης για τη συγκεκριμένη πτήση.
δ) Η μονάδα εξυπηρέτησης κατά τη διαδρομή υπολογίζεται με πολλαπλασιασμό του συντελεστή απόστασης επί του συντελεστή βάρους για κάθε αεροσκάφος
2. Καθορίζουμε την τιμή μονάδας τερματικής εξυπηρέτησης ανά μονάδα εξυπηρέτησης αεροσκαφών στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» (ζώνη χρέωσης τερματικής περιοχής) σε διακόσια είκοσι ευρώ και ενενήντα δύο λεπτά (€ 220,92) από 01-01-2024 έως 30-06-2024 και σε εκατόν πενήντα εννέα ευρώ και έξι λεπτά (€ 159,06) από 01-07-2024 έως 31-12-2024.
α) Τα τέλη τερματικής εξυπηρέτησης επιβάλλονται σε κάθε αεροσκάφος που απογειώνεται από τη ζώνη χρέωσης τερματικής περιοχής έναντι παρεχόμενων από τη Χώρα τερματικών αεροναυτιλιακών υπηρεσιών.
β) Τα τέλη τερματικής εξυπηρέτησης για συγκεκριμένη πτήση εντός της συγκεκριμένης ζώνης χρέωσης ισούνται με το γινόμενο της τιμής μονάδας επί τις μονάδες τερματικής εξυπηρέτησης για τη συγκεκριμένη πτήση.
γ) Η μονάδα τερματικής εξυπηρέτησης ισούται με τον συντελεστή βάρους κάθε αεροσκάφους.
3. Καθορίζεται από 01-01-2024 τόκος υπερημερίας, με τον οποίο επιβαρύνονται οι καθυστερημένα εξοφλούμενες οφειλές τελών διαδρομής και τερματικής περιοχής, ετήσιου επιτοκίου 13,26%, όπως προβλέπεται στην υπ’ αρ. 23/177 απόφαση της Διευρυμένης Μόνιμης Επιτροπής (ENLARGED COMMISSION) του EUROCONTROL (στοιχείο 10 του σκεπτικού).
4. Ο υπολογισμός των τελών διαδρομής και τερματικής περιοχής, η τιμολόγηση και η είσπραξή τους γίνεται από τον Οργανισμό EUROCONTROL με βάση την Πολυμερή Συμφωνία σχετική με τα τέλη διαδρομής του 1981, την από 1/1/2010 Διμερή Συμφωνία σχετική με τα Τέλη Τερματικής Περιοχής μεταξύ του EUROCONTROL και της Ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας καθώς και τους λοιπούς Όρους Εφαρμογής και Κανονισμούς του EUROCONTROL.
5. Από τα τέλη διαδρομής και τα τέλη τερματικής περιοχής απαλλάσσονται:
α) Πτήσεις που εκτελούνται με αεροσκάφος μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους απογείωσης κάτω των δύο μετρικών τόνων·
β) μεικτές πτήσεις VFR/IFR (εξ όψεως και με όργανα) στις ζώνες χρέωσης, εφόσον οι πτήσεις εκτελούνται αποκλειστικά σύμφωνα με VFR και εφόσον δεν εισπράττεται τέλος κατά τη διαδρομή για τις πτήσεις VFR·
γ) πτήσεις που εκτελούνται αποκλειστικά για τη μεταφορά, στο πλαίσιο επίσημης αποστολής, βασιλεύοντος μονάρχη και του στενού οικογενειακού κύκλου του, αρχηγών κρατών, αρχηγών κυβερνήσεων και υπουργών, εφόσον τεκμηριώνεται με το κατάλληλο δηλωτικό ή σημείωση στο σχέδιο πτήσης ότι η πτήση εκτελείται αποκλειστικά προς τον σκοπό αυτό·
δ) πτήσεις έρευνας και διάσωσης που έχουν εξουσιοδοτηθεί από τον ενδεδειγμένο αρμόδιο φορέα·
ε) στρατιωτικές πτήσεις που εκτελούνται με ελληνικά στρατιωτικά αεροσκάφη ή στρατιωτικά αεροσκάφη άλλων χωρών, υπό τον όρο της αμοιβαιότητας·
στ) εκπαιδευτικές πτήσεις που εκτελούνται αποκλειστικά εντός του εναέριου χώρου της Ελλάδας και αποκλειστικά για την κτήση πτυχίου, ή ειδικότητας αν πρόκειται για πλήρωμα θαλάμου διακυβέρνησης, εφόσον αυτό τεκμηριώνεται με κατάλληλη σημείωση στο σχέδιο πτήσης ότι η πτήση εκτελείται αποκλειστικά προς τον σκοπό αυτό·
ζ) πτήσεις που εκτελούνται αποκλειστικά για τον έλεγχο ή τη δοκιμή εξοπλισμού που χρησιμοποιείται ή πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως επίγειο αεροναυτιλιακό βοήθημα, εξαιρουμένων των πτήσεων για τη μετακίνηση των σχετικών αεροσκαφών·
η) πτήσεις που τερματίζονται στον αερολιμένα από τον οποίο απογειώθηκε το αεροσκάφος και κατά τη διάρκεια των οποίων δεν πραγματοποιήθηκε ενδιάμεση προσγείωση·
θ) πτήσεις εξ όψεως (VFR).
6. Με την παρούσα απόφαση καταργείται κάθε προηγούμενη, κατά το μέρος που τα θέματά της ρυθμίζονται με την παρούσα.
7. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στο AIP GREECE και να ανακοινωθεί σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 12 Ιουνίου 2024
Οι Υπουργοί
Υφυπουργός
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
Υποδομών και Μεταφορών ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!