Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Υ.Α. 50859/2024 Ρύθμιση θεμάτων επί των διαδικασιών επιχορήγησης επιχειρήσεων για θεομηνίες. Τροποποίηση απόφασης

Αριθμ. 50859

ΦΕΚ B' 3712/27.06.2024

Τροποποίηση της υπό στοιχεία 74617ΕΞ2021/ 23.06.2021 κοινής απόφασης του Υπουργού και του Υφυπουργού Οικονομικών «Ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων επί των διαδικασιών επιχορήγησης επιχειρήσεων για θεομηνίες του ν. 4797/2021 (Α’ 66)» (Β’ 2670).

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τον ν. 4797/2021 «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση και λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α’ 66) και ιδίως της παρ. 7 του άρθρου 7, του δεύτερου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 8, του άρθρου 9 και των παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 22.

2. Το άρθρο 45 του ν. 5082/2024 «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 9).

3. Τον ν. 5000/2022 «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 - Κύρωση Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία - Επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις - Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων - Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα» (Α’ 226).

4. Το Κεφάλαιο ΙΑ «Ψηφιακή Διαφάνεια - Πρόγραμμα Διαύγεια» του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) - Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184) και τον ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).

5. Το άρθρο 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

6. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

7. Τον ν. 4172/2013 «Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις» (Α’ 167).

8. Τον ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87) και ιδίως το άρθρο 160.

9. Το άρθρο 10 του ν. 2576/1998 «Βελτίωση των διαδικασιών για την ανάθεση της κατασκευής των δημοσίων έργων και άλλες διατάξεις» (Α’ 25), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4313/2014 (Α’ 261) και ισχύει.

10. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).

11. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία υπουργείων-Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130) σε συνδυασμό με το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).

12. To π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).

13. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

14. α) Την παρ. 2β του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης C326/26-10-2012) σύμφωνα με την οποία «Συμβιβάζονται με την εσωτερική αγορά οι ενισχύσεις για την επανόρθωση ζημιών που προκαλούνται από θεομηνίες ή άλλα έκτακτα γεγονότα».

β) Τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 187 της 26/6/2014), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 11, 12 και 50 αυτού.

γ) Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2472 της Επιτροπής της 14ης Δεκεμβρίου 2022 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 327/21-12-2022), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 11, 13 και 37 αυτού.

δ) Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2473 της Επιτροπής της 14ης Δεκεμβρίου 2022 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE L 327/21.12.2022) και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 12, 13 και 44 αυτού.

ε) Τον ορισμό της «Επιχείρησης» σύμφωνα με το άρθρο 1 του Παραρτήματος Ι των Κανονισμών (ΕΕ) 651/2014, 2022/2472 και 2022/2473 «Επιχείρηση θεωρείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυτοαπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα».

15. Την υπό στοιχεία ΥΠ512/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Τριαντόπουλο» (Β’ 4438).

16. Την υπό στοιχεία 74617ΕΞ2021/23.06.2021 κοινή απόφαση του Υπουργού και του Υφυπουργού Οικονομικών «Ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων επί των διαδικασιών επιχορήγησης επιχειρήσεων για θεομηνίες του ν. 4797/2021 (Α’ 66)» (Β’ 2670).

17. Την ανάγκη απλοποίησης και επίσπευσης των διαδικασιών εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 7 και 8 του ν. 4797/2021.

18. Την από 29.04.2024 εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.

19. Το από 14.06.2024 ηλεκτρονικό μήνυμα της Διεύθυνσης Εποπτευόμενων Φορέων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

20. Την υπό στοιχεία 83711ΕΞ2024/13.06.2024 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών από την οποία προκύπτει ότι δεν προκαλείται επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έτους 2024.

21. Το από 14.06.2024 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών ενισχύσεων της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

22. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Προϋπολογισμού του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έτους 2024,

αποφασίζουμε:

Άρθρο μόνο

Τροποποιούμε την υπό στοιχεία 74617ΕΞ2021/ 30.06.2021 (Β’ 2670) απόφαση, ως εξής:

1. Η παρ. 1 του άρθρου 2 αντικαθίσταται ως εξής, για θεομηνίες που εκδηλώθηκαν από 1.6.2020 και μετά:

«1. Η επιχορήγηση αφορά στις επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στην περ. β’ του άρθρου 3 του ν. 4797/2021, ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή, οι οποίες ασκούσαν νόμιμη οικονομική δραστηριότητα κατά την ημέρα επέλευσης της θεομηνίας και καταβάλλεται μόνο εφόσον οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να λειτουργούν με τον ίδιο ΑΦΜ κατά τον χρόνο καταβολής της. Η νόμιμη λειτουργία αποδεικνύεται από την άδεια λειτουργίας της επιχείρησης ή λοιπές άδειες που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο και βεβαιώνεται από την οικεία Περιφέρεια. Η διακοπή/παύση λειτουργίας υποκαταστήματος, συμπεριλαμβανομένου υποκαταστήματος που λειτουργούσε εντός της οριοθετημένης περιοχής και έχει υποστεί ζημίες, δεν κωλύει την καταβολή της επιχορήγησης εφόσον η επιχείρηση συνεχίζει να λειτουργεί με το ίδιο ΑΦΜ.

Κατ’ εξαίρεση, για θεομηνίες από την 1η Ιουνίου 2020 και εφεξής, η επιχορήγηση δύναται να καταβάλλεται και:

α. Σε δικαιούχο φυσικό πρόσωπο (ατομική επιχείρηση, αγρότη), το οποίο συνταξιοδοτείται μετά την υποβολή της αίτησης,

β. σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου φυσικού προσώπου (ατομικής επιχείρησης, αγρότη), στους νόμιμους κληρονόμους, συμπεριλαμβανομένης και της κοινωνίας κληρονόμων,

γ. στη νέα επιχείρηση που προκύπτει από περιπτώσεις εταιρικού μετασχηματισμού της δικαιούχου επιχείρησης, όπως συγχώνευση επιχειρήσεων, διάσπαση ή μετατροπή της επιχείρησης σε άλλη εταιρική μορφή ή και εισφορά ατομικής επιχείρησης του ν. 4935/2022 (Α’ 103) εφόσον αυτή καθίσταται καθολικός διάδοχος της πληγείσας επιχείρησης και η καθολική διαδοχή αποδεικνύεται νομίμως, υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 5.».

2. Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 2 προστίθενται νέα εδάφια και η παρ. 2 αντικαθίσταται ως εξής, για θεομηνίες που εκδηλώθηκαν από την 1.6.2020 και μετά:

«2. Οι πληγείσες επιχειρήσεις δικαιούνται επιχορήγησης μόνο εφόσον έχουν την έδρα τους ή ασκούν νόμιμα την δραστηριότητά τους στην οριοθετημένη περιοχή, όπως αυτή ορίζεται στη σχετική κοινή υπουργική απόφαση οριοθέτησης. Ως δραστηριότητα εντός της οριοθετημένης περιοχής νοείται και η ύπαρξη υποκαταστήματος/εγκατάστασης εντός αυτής, σύμφωνα με το μητρώο της ΑΑΔΕ, κατά την ημερομηνία της θεομηνίας, το οποίο/η οποία υπέστη ζημίες από τη θεομηνία, καθώς και η άσκηση οικονομικής δραστηριότητας εντός αυτής, όπως αυτό προκύπτει από ενεργή κατά την ημερομηνία της θεομηνίας σύμβαση εκτέλεσης έργου ή από άλλο ανάλογο ενεργό συμβατικό έγγραφο, τα οποία και έχουν δηλωθεί στην ΑΑΔΕ πριν την ημερομηνία εκδήλωση της θεομηνίας ή σύμβαση ανάθεσης έργου από δημόσια αρχή ή άδεια εγκατάστασης από δημόσια αρχή. Ειδικά για τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις η άσκηση οικονομικής δραστηριότητας στην οριοθετημένη περιοχή δύναται να προκύπτει και από την Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης (ΕΑΕ) στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ελέγχου (ΟΣΔΕ).».

3. Οι παρ. 3 και 4 του άρθρου 3 αντικαθίστανται ως εξής

«3. Οι ζημίες στα μέσα παραγωγής και τον εξοπλισμό καλύπτονται μόνο εφόσον έχουν συνάφεια με το αντικείμενο και τη δραστηριότητα της επιχείρησης. Ειδικά για τις περιπτώσεις των αγροτικών εκμεταλλεύσεων στα μέσα παραγωγής συμπεριλαμβάνεται και το έγγειο κεφάλαιο. Για θεομηνίες που εκδηλώθηκαν μετά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του π.δ. 77/2023 (Α’ 130), στον εξοπλισμό περιλαμβάνονται κινητά ή αποσπώμενα στοιχεία του ενεργητικού ή στοιχεία που προστίθενται, και είναι απαραίτητα για τη διαμόρφωση του χώρου λειτουργίας και τη λειτουργία της επιχείρησης. Για θεομηνίες που εκδηλώθηκαν μετά την 1.6.2020 οι ζημίες στα μέσα παραγωγής και τον εξοπλισμό καλύπτονται και στην περίπτωση που αυτά βρίσκονται εγκατεστημένα για χρήση σε χώρο τρίτων εντός της οριοθετημένης περιοχής, εφόσον έχουν καταγραφεί ως ζημιωθέντα και αποδεικνύεται ότι ήταν εγκατεστημένα σε αυτές από ενεργά συμβατικά έγγραφα ή άλλα οικονομικά στοιχεία, όπως αυτό προκύπτει από ενεργή κατά την ημερομηνία της θεομηνίας σύμβαση παραχώρησης χρήσης ή άλλο ανάλογο συμβατικό έγγραφο, τα οποία και έχουν δηλωθεί στην ΑΑΔΕ πριν την εκδήλωση της θεομηνίας.

4. Οι ζημίες στα αποθηκευμένα προϊόντα, στα φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης και στα αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης καλύπτονται εφόσον έχουν καταγραφεί ως κατεστραμμένα, ανήκουν στην επιχείρηση και βρίσκονται εντός της οριοθετημένης περιοχής. Για θεομηνίες που εκδηλώθηκαν μετά την 1.6.2020, σε περίπτωση οχημάτων επιχειρήσεων που δεν διαθέτουν έδρα ή υποκατάστημα στην οριοθετημένη περιοχή, οι ζημιές στα οχήματα καλύπτονται μόνο εφόσον αυτά έχουν καταγραφεί ως ζημιωθέντα εντός της οριοθετημένης περιοχής και αυτό αποδεικνύεται από επίσημο έγγραφο της Ελληνικής Αστυνομίας ή του Πυροσβεστικού Σώματος ή του Λιμενικού Σώματος και εφόσον αποδεικνύεται και η εκτέλεση οικονομικής δραστηριότητας στην περιοχή από συμβατικό ή άλλο οικονομικό στοιχείο. Ειδικά για τις περιπτώσεις ταξί καλύπτονται μόνο εφόσον αυτές αποδεικνύονται από επίσημο έγγραφο της Ελληνικής Αστυνομίας ή του Πυροσβεστικού Σώματος. Αντίστοιχα, σε περίπτωση σκαφών επιχειρήσεων που δεν διαθέτουν έδρα ή υποκατάστημα στην οριοθετημένη περιοχή, οι ζημιές στα σκάφη καλύπτονται μόνο εφόσον έχουν καταγραφεί ως ζημιωθέντα εντός της οριοθετημένης περιοχής και αυτό αποδεικνύεται από επίσημο έγγραφο του Λιμενικού Σώματος και εφόσον αποδεικνύεται και η εκτέλεση οικονομικής δραστηριότητας στην περιοχή από συμβατικό ή άλλο οικονομικό στοιχείο.».

4. Για θεομηνίες που εκδηλώθηκαν από 1.6.2020 και μετά, πριν το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 5 προστίθεται νέο εδάφιο, προσαρμόζεται η αναφορά στις αρμόδιες υπηρεσίες και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Μετά την έκδοση της απόφασης της παρ. 5 του άρθρου 7 του ν. 4797/2021, προσκομίζονται τα απαραίτητα δικαιολογητικά από την Περιφέρεια στη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής, εντός προθεσμίας δύο μηνών. Στα δικαιολογητικά περιλαμβάνονται υποχρεωτικά:

α. Βεβαίωση της Περιφέρειας στην οποία αναγράφεται η επωνυμία, ο ΑΦΜ της επιχείρησης, η ζημία που υπέστη αναλυτικά κατά κατηγορία και συνολικά, αναφορά περί εγκατάστασης και άσκησης δραστηριότητας της επιχείρησης εντός της ζώνης οριοθέτησης, δηλ. Δήμο και Δημοτικό διαμέρισμα και στην οποία βεβαιώνεται η νόμιμη λειτουργία της επιχείρησης, καθώς και η τυχόν ασφαλιστική κάλυψη.

β. Πρακτικό εκτίμησης ζημιών υπογεγραμμένο από την αρμόδια επιτροπή κρατικής αρωγής.

γ. Βεβαίωση της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με την οποία βεβαιώνεται ότι δεν έχει εγκριθεί δωρεάν κρατική αρωγή για τις ίδιες ζημιές κτισμάτων με βάση το άρθρο 10 του ν. 2576/1998, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4313/2014 και ισχύει, ούτε εκκρεμεί σε αυτήν σχετική αίτηση, για θεομηνίες που εκδηλώθηκαν πριν την 26η Σεπτεμβρίου 2021.

δ. Υπεύθυνη δήλωση ότι ο δικαιούχος δεν αποζημιώνεται από άλλον φορέα για τις ζημιές της παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 4797/2021 για τη συγκεκριμένη θεομηνία με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής.

ε. Βεβαίωση της ασφαλιστικής εταιρίας στην οποία εμφανίζεται το συνολικό ύψος αποζημίωσης που έλαβε ή πρόκειται να λάβει ο δικαιούχος, καθώς και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο ή άλλως υπεύθυνη δήλωση του δικαιούχου περί μη ύπαρξης ασφαλιστηρίου συμβολαίου, με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής.

στ. Ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας τελευταίου τριμήνου, από το οποίο προκύπτει ότι ο δικαιούχος δεν έχει τεθεί σε κατάσταση πτώχευσης και δεν έχει υποβάλει αίτηση πτώχευσης.

ζ. Επίσημο έγγραφο ή φωτοαντίγραφο αυτού, από το οποίο να προκύπτει ο αριθμός τραπεζικού λογαριασμού του δικαιούχου (IBAN), καθώς και το πιστωτικό ίδρυμα στο οποίο ανήκει, όπως αντίγραφο βιβλιαρίου, εκτύπωση e-banking, έγγραφο της Τράπεζας.

η. Πρόσφατη εκτύπωση των στοιχείων της επιχείρησης από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (myAADEΜητρώο και Επικοινωνία - Στοιχεία Επιχείρησης).

θ. Λοιπά δικαιολογητικά, όπως νομιμοποιητικά έγγραφα, τιμολόγια, κ.λπ., τα οποία καθορίζονται κατά περίπτωση από τη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής.

Επιπλέον των ανωτέρω, αποστέλλεται από την αρμόδια περιφέρεια συγκεντρωτικό αρχείο με τα απαραίτητα στοιχεία για την κατάσταση της επιχείρησης και την ισχύουσα εκπροσώπηση, όπως αυτά τηρούνται στο Γ.Ε.Μ.Η. (Επωνυμία, ΑΦΜ, Αρ. Γ.Ε.Μ.Η, κατάσταση επιχείρησης, εκπροσώπηση) τα οποία και η αρμόδια περιφέρεια αναζητεί αυτεπαγγέλτως.

Τα ανωτέρω στοιχεία από το Γ.Ε.Μ.Η. δύναται να αναζητούνται και αυτεπαγγέλτως από το αρμόδιο Υπουργείο και δύναται να είναι και υπό μορφή συγκεντρωτικών καταστάσεων. Επιπλέον, το Ενιαίο Πιστοποιητικό Δικαστικής Φερεγγυότητας, για τα Δικαστήρια εντός ΟΣΔΔΥΠΠ που διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα, αναζητείται αυτεπαγγέλτως από την αρμόδια Περιφέρεια, με αποστολή σχετικών στοιχείων. Το ίδιο δύναται να διενεργείται και για τα λοιπά Δικαστήρια.

Για περιπτώσεις που έχουν ήδη αποσταλεί τα δικαιολογητικά στο αρμόδιο Υπουργείο και έχει παρέλθει τρίμηνο από την έκδοση του Ενιαίου Πιστοποιητικού Δικαστικής Φερεγγυότητας, τα στοιχεία αναφορικά με το Ενιαίο Πιστοποιητικό Φερεγγυότητας δύναται να αναζητούνται και αυτεπαγγέλτως από το αρμόδιο Υπουργείο και δύναται να είναι και υπό μορφή συγκεντρωτικών καταστάσεων.

Για θεομηνίες μετά την 1.6.2020 τα στοιχεία της επιχείρησης από το Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) δύναται να αναζητούνται και αυτεπαγγέλτως από τη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής.

Στις περιπτώσεις που οι επιχειρήσεις ή οι φορείς επιχορηγούνται από άλλο φορέα ή λαμβάνουν αποζημίωση από άλλο φορέα για τις ζημιές από τη θεομηνία, αυτό δηλώνεται στην υπεύθυνη δήλωση της περ. δ. Σε κάθε περίπτωση το σύνολο των ενισχύσεων για τις ζημιές από κάθε πηγή, συμπεριλαμβανομένων των ποσών που καταβάλλονται στο πλαίσιο ασφαλιστηρίων συμβολαίων, δεν ξεπερνά την συνολική εκτιμώμενη ζημία. Σε περίπτωση που το σύνολο υπερβαίνει την εκτιμώμενη ζημία, η επιχορήγηση του ν. 4797/2021 περικόπτεται αναλόγως.

Η Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής στο πλαίσιο της συγκέντρωσης των απαραίτητων δικαιολογητικών καθώς και η αρμόδια Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών στο πλαίσιο ελέγχου, εκκαθάρισης και πληρωμής των δαπανών δύνανται να ζητούν την προσκόμιση επιπρόσθετων δικαιολογητικών.».

5. Το πρώτο και το δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 5 αντικαθίστανται ως εξής:

«Ειδικά στις περιπτώσεις επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων - αγροτών - παραγωγών των άρθρων 11 και 12 του ν. 4797/2021, αντίστοιχα, απαιτείται επιπλέον των δικαιολογητικών των περ. α έως και ζ, καθώς και θ της παρ. 1, η προσκόμιση αποδεικτικού υποβολής ενιαίας αίτησης ενίσχυσης στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ελέγχου (ΟΣΔΕ), αποδεικτικού εκπλήρωσης της υποχρέωσης καταβολής της ασφαλιστικής εισφοράς στον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛΓΑ) για το έτος της θεομηνίας και Βεβαίωση Μητρώου Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων με βάση τα φορολογικά στοιχεία του έτους της θεομηνίας.

Για θεομηνίες που εκδηλώθηκαν μετά την 1.6.2020, τα σχετικά με την ενιαία αίτηση ενίσχυσης στο ΟΣΔΕ και το αποδεικτικό εκπλήρωσης της υποχρέωσης καταβολής της ασφαλιστικής εισφοράς στον ΕΛΓΑ και η βεβαίωση Μητρώου Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων αναζητούνται από τον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ), τον ΕΛΓΑ και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αντίστοιχα, αυτεπάγγελτα από τη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής. Για τον σκοπό αυτό ο ΟΠΕΚΕΠΕ, ο ΕΛΓΑ και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων διαθέτουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία στη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής.».

6. Η παρ. 8 του άρθρου 5 αντικαθίσταται ως εξής:

«8. Ειδικά για θεομηνίες από την 1η Ιουνίου 2020 και εφεξής:

α. Σε περίπτωση δικαιούχου που συνταξιοδοτείται μετά την υποβολή της αίτησης στην οικεία περιφέρεια, για την καταβολή της επιχορήγησης απαιτείται η υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας, από τα οποία να προκύπτει ότι ήταν δικαιούχος της ενίσχυσης κατά τον χρόνο της θεομηνίας και της αίτησης, καθώς και η πράξη συνταξιοδότησης ή η οριστική υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης.

β. Σε περίπτωση δικαιούχου που έχει υποβάλει αίτηση στην οικεία περιφέρεια και απεβίωσε, για την καταβολή της επιχορήγησης στους νόμιμους κληρονόμους απαιτείται η υποβολή i) των απαιτούμενων δικαιολογητικών, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας, από τα οποία να προκύπτει, ότι ο θανών ήταν δικαιούχος της ενίσχυσης κατά τον χρόνο της θεομηνίας και της αίτησης και ii) των νομιμοποιητικών εγγράφων που απαιτούνται για τις περιπτώσεις κληρονομικής διαδοχής, προκειμένου να διαπιστωθούν τα δικαιώματα των κληρονόμων επί της επιχορήγησης (όπως ενδεικτικά και όχι περιοριστικά ληξιαρχική πράξη θανάτου, πιστοποιητικό περί μη δημοσίευσης διαθήκης, αντίγραφο δημοσιευθείσας διαθήκης, πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών, πιστοποιητικό μη αποποίησης). Οι έλκοντες εκ του θανόντα δικαιώματα (κληρονόμοι) προκειμένου να τύχουν των ενισχύσεων, υποχρεούνται να προσκομίσουν τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες της Διεύθυνσης Κρατικής Αρωγής. Σε περίπτωση συνέχισης επιχείρησης από τους νόμιμους κληρονόμους του αποβιώσαντος, συμπεριλαμβανομένης της κοινωνίας κληρονόμων, προσκομίζονται πέραν των ανωτέρω και έναρξη λειτουργίας της επιχείρησης και υπεύθυνη δήλωση περί συνέχισης της επιχείρησης του θανόντος.

γ. Σε περίπτωση συγχώνευσης επιχειρήσεων, απορρόφησης ή μετατροπής της δικαιούχου επιχείρησης σε άλλη εταιρική μορφή, καθώς και εισφοράς ατομικής επιχείρησης είναι δυνατή η καταβολή στην νέα επιχείρηση με νέο ΑΦΜ, εφόσον i) αποδεικνύεται με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας, ότι η αρχική αιτούσα επιχείρηση ήταν δικαιούχος ενίσχυσης κατά τον χρόνο της θεομηνίας και της αίτησης και ii) η νέα επιχείρηση καθίσταται καθολικός διάδοχος της πληγείσας επιχείρησης και η καθολική διαδοχή αποδεικνύεται νομίμως. Για την καταβολή της επιχορήγησης απαιτείται η υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας και τις σχετικές οδηγίες της Διεύθυνσης Κρατικής Αρωγής, από τα οποία να προκύπτει, ότι η αρχικά αιτούσα επιχείρηση ήταν δικαιούχος της ενίσχυσης, καθώς και ότι η νέα επιχείρηση καθίσταται καθολικός διάδοχος της πληγείσας επιχείρησης.

Η επιχορήγηση δύναται να καταβάλλεται σε κατ’ επάγγελμα αγρότες ή κατόχους αγροτικών εκμεταλλεύσεων ακόμα και αν είναι συνταξιούχοι πριν την υποβολή της αίτησης, εφόσον είναι εγγεγραμμένα μέλη στο ΜΑΑΕ για το έτος της θεομηνίας, έχουν υποβάλει την αίτηση ενιαίας ενίσχυσης (ΕΑΕ) στο ΟΣΔΕ για το έτος της θεομηνίας και μέχρι την ημερομηνία πληρωμής, έχουν εκπληρώσει τις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις στον ΕΛΓΑ για το έτος της θεομηνίας και πληρούν τις λοιπές προϋποθέσεις της παρούσας.

Η μη υποβολή της ΕΑΕ στο ΟΣΔΕ λόγω μεταβίβασης δικαιωμάτων, ήτοι λόγω αλλαγής του κατόχου της εκμετάλλευσης, μετά την επέλευση θεομηνίας, γίνεται αποδεκτή στις περιπτώσεις που ο δικαιούχος παραγωγός και ο διάδοχος συνδέονται με συγγενική σχέση. Στην περίπτωση αυτή προσκομίζεται η μεταβίβαση δικαιωμάτων του ΟΠΕΚΕΠΕ, η οποία δύναται να αναζητείται και αυτεπάγγελτα από τις Περιφέρειες ή τη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής. Η επιχορήγηση καταβάλλεται στην αγροτική εκμετάλλευση στην οποία ανήκαν τα δικαιώματα κατά την ημερομηνία της θεομηνίας, εφόσον ο δικαιούχος πληρούσε τις προϋποθέσεις κατά την ημερομηνία της θεομηνίας.

Ειδικά στην περίπτωση δικαιούχων αγροτών που απεβίωσαν και λόγω αυτού δεν υπέβαλαν ΕΑΕ στο ΟΣΔΕ και επικαιροποίηση στοιχείων στο ΜΑΑΕ, λαμβάνεται υπόψη το πιστοποιητικό του ΜΑΑΕ με βάσει το τελευταίο φορολογικό έτος που είχε υποβληθεί δήλωση φορολογίας εισοδήματος από τον θανόντα και η αντίστοιχη Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης στο ΟΣΔΕ.».

Κατά τα λοιπά ισχύει η υπό στοιχεία 74617ΕΞ2021/ 23.06.2021 (Β’ 2670) απόφαση.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μαρούσι, 26 Ιουνίου 2024

Ο Υφυπουργός

ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!