Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Υπ. Οικονομικών 2/58088/ΔΠΓΚ/2024 Κατάρτιση κρατικού προϋπολογισμού εσόδων οικονομικού έτους 2025

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ B΄ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΣΟΔΩΝ
Ταχ.Δ/νση : Πανεπιστημίου 37
101 65 Αθήνα
Τηλέφωνα : 210 333 8383, 8370, 8369
e-mail: revenues-dbgg@glk.gr

Α.Δ.Α.: 6874Η-ΣΨΙ

Αθήνα, 14 Ιουνίου 2024

Αριθ. Πρωτ.: 2/58088/ΔΠΓΚ

ΠΡΟΣ : Ως Πίνακας Αποδεκτών

ΘΕΜΑ: Κατάρτιση κρατικού προϋπολογισμού εσόδων οικονομικού έτους 2025

Εν όψει της κατάρτισης του κρατικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2025, σας αποστέλλουμε την παρούσα εγκύκλιο για την κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού εσόδων του ιδίου έτους και παρακαλούμε για την υποβολή των σχετικών προτάσεών σας το αργότερο μέχρι την 31η Ιουλίου 2024.

Α. Γενικά 

Με τον Κανονισμό ΕΕ 2024/1263/29.4.2024 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου καθορίστηκε το πλέγμα των νέων δημοσιονομικών κανόνων που διασφαλίζουν τον αποτελεσματικό συντονισμό των υγιών οικονομικών πολιτικών των κρατών μελών. Ειδικότερα, με τον εν λόγω Κανονισμό καθορίστηκαν λεπτομερείς κανόνες σχετικά με το περιεχόμενο, την υποβολή, την αξιολόγηση και την παρακολούθηση εθνικών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών – διαρθρωτικών σχεδίων στο πλαίσιο πολυμερούς δημοσιονομικής εποπτείας από το Συμβούλιο και την Επιτροπή, με σκοπό να προωθούνται τα υγιή και βιώσιμα δημόσια οικονομικά, η βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη και η ανθεκτικότητα μέσω μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων, καθώς και να προλαμβάνονται τα υπερβολικά δημοσιονομικά ελλείμματα. 

Κατά την πρώτη εφαρμογή του ως άνω πλαισίου, κάθε κράτος μέλος καλείται να υποβάλει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό - Διαρθρωτικό Σχέδιο (ΜΔΔΣ) έως τις 20 Σεπτεμβρίου 2024, το οποίο καλύπτει χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) ετών.

Με την παρούσα δίνονται οι κατευθύνσεις και αποτυπώνονται οι διαδικασίες για την εκτίμηση και την πρόβλεψη των εσόδων για την κατάρτιση του ΜΔΔΣ 2025 – 2028, καθώς και των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2025, με στόχο την ακριβέστερη και σαφέστερη αποτύπωσή τους και κατά συνέπεια του δημοσιονομικού αποτελέσματος.  

Ως εκ τούτου, απαιτείται η ουσιαστική και ενεργή συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων, οι οποίοι καλούνται να προσδιορίσουν τα προσδοκώμενα έσοδα καθώς και την προέλευσή τους στη βάση της προκαθορισμένης αναλυτικής κωδικοποιημένης ταξινόμησης. 

Β. Οδηγίες 

Στο πλαίσιο της κατάρτισης του ΜΔΔΣ και των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, οι αρμόδιοι φορείς καλούνται για: α) τις εκτιμήσεις εσόδων του τρέχοντος έτους (2024), β) τις προβλέψεις εσόδων για το έτος προϋπολογισμού (2025) και γ) τις προβλέψεις εσόδων για τα τρία επόμενα έτη (2026-2028), λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα : 

α. Η οικονομική ταξινόμηση των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων παγίων περιουσιακών στοιχείων καθώς και των χρηματοοικονομικών συναλλαγών, περιλαμβάνεται στο Παράρτημα της Υ.Α. 2/181061/ΔΠΓΚ/17.11.2022 "Οικονομική ταξινόμηση του κρατικού προϋπολογισμού και ανάπτυξη του βασικού σχεδίου λογαριασμών του λογιστικού πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης", όπως δημοσιεύτηκε στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Β' 5881) και αναρτήθηκε στη Διαύγεια (ΑΔΑ: 9Σ1ΨΗ-ΡΟ2). 

Στο εν λόγω Παράρτημα, με κριτήριο τη φύση της συναλλαγής, αναπτύσσονται στις στήλες Ε και F οι λογαριασμοί εσόδων από πλευράς κρατικού προϋπολογισμού, έως και τον έκτο βαθμό ανάλυσης. Τυχόν μεταβολές, με την προσθήκη ή τροποποίηση λογαριασμών στον πέμπτο και έκτο βαθμό, αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στη διαδρομή: Δημοσιονομική πολιτική → Προϋπολογισμός → Οικονομική και Διοικητική Ταξινόμηση Κρατικού Προϋπολογισμού → Οικονομική και Διοικητική Ταξινόμηση Κρατικού Προϋπολογισμού Έτους 2024. ( https://minfin.gov.gr/oikonomiki-kai-dioikitiki-taxinomisi-kratikou-proypologismou-oikonomikou-etous2024/ )

Για την κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού χρησιμοποιείται ο τελευταίος βαθμός ανάλυσης (6 ος βαθμός). 

β. Τη βάση για τη διενέργεια εκτιμήσεων και προβλέψεων των εσόδων στο διάστημα 2024-2028, αποτελούν τα απολογιστικά στοιχεία των ετών 2022 και 2023 καθώς και τα διαθέσιμα στοιχεία εκτέλεσης κρατικού προϋπολογισμού έτους 2024, αφού εξαιρεθούν τυχόν εφάπαξ έσοδα που διαμόρφωσαν το τελικό ύψος τους. 

γ. Οι εκτιμήσεις μπορεί να βασιστούν στις επικαιροποιημένες μακροοικονομικές προβλέψεις (ρυθμός ανάπτυξης, ιδιωτική κατανάλωση, απασχόληση κ.λπ.) της ελληνικής οικονομίας για την συγκεκριμένη περίοδο. 

Σημειώνεται ότι στο υποβληθέν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Πρόγραμμα Σταθερότητας για την περίοδο 2023 - 2025 που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στη διαδρομή : Δημοσιονομική πολιτική → Μεσοπρόθεσμο – Ευρωπαϊκό Εξάμηνο → Πρόγραμμα Σταθερότητας → Greece Stability Programme 2024 αποτυπώνονται τα βασικά μακροοικονομικά μεγέθη και προβλέψεις της ελληνικής οικονομίας για την περίοδο 2024-2025 (σελίδα 6 – Table 1).

( https://minfin.gov.gr/wp-content/uploads/2024/05/2024-EL_Stability_Programme_2024.pdf ) 

δ. Οι επικαιροποιημένες εκτιμήσεις για τις αποδόσεις των νομοθετικών παρεμβάσεων. Οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις είναι όσες έχουν θεσμοθετηθεί μέχρι την ημερομηνία υποβολής των προτάσεων από τους αρμόδιους φορείς. Εφόσον υπάρχει πληροφόρηση για επικαιροποιημένες αποδόσεις των παρεμβάσεων αυτών, προσαρμόζονται αντίστοιχα οι εκτιμήσεις των ταμειακών εσόδων. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται απόκλιση της απόδοσης συγκεκριμένης παρέμβασης από την αρχικώς εκτιμηθείσα, παρακαλούνται οι αρμόδιοι φορείς να παρέχουν επαρκή αιτιολόγηση (π.χ. καθυστέρηση στην έκδοση κανονιστικών πράξεων απαραίτητων για την εφαρμογή του μέτρου, μεταβολή της βάσης υπολογισμού κ.λπ.). 

Γ. Αρμόδιοι φορείς 

Οι προβλέψεις εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού υλοποιούνται ως ακολούθως:

Φορολογικά έσοδα 

Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Aνεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) θα προβούν στις προβλέψεις για τις διάφορες κατηγορίες των φορολογικών εσόδων. 

Μη φορολογικά έσοδα

  • Οι υπηρεσίες των αρμόδιων Υπουργείων διενεργούν τις προβλέψεις των μη φορολογικών εσόδων, σε συνεργασία με το Β' Τμήμα Προϋπολογισμού Εσόδων της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.).
  • Οι προτάσεις εσόδων από μερίσματα κερδών ή προσόδων υπέρ του Δημοσίου, επιχειρήσεων και οργανισμών, υποβάλλονται από τις Οικονομικές Υπηρεσίες των Υπουργείων που τα εποπτεύουν, καθώς και από τη Μονάδα Αποκρατικοποιήσεων, Διαχείρισης Κινητών Αξιών και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού (Μ.Α.Δ.Κ.Α.Ε.Σ.) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.) Α.Ε.
  • Οι προτάσεις εσόδων από προμήθειες εγγυήσεων που παρέχει το Δημόσιο λόγω της παροχής δανείων σε διάφορους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των πιστωτικών ιδρυμάτων, καθώς και τα έσοδα από την έκδοση και κυκλοφορία μεταλλικών κερμάτων υποβάλλονται από τη Διεύθυνση Κρατικών Εγγυήσεων και Κίνησης Κεφαλαίων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
  • Οι προτάσεις των πιστωτικών εσόδων υποβάλλονται από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ.).
  • Η Διεύθυνση Ευρωπαϊκής Ένωσης και Διεθνών Σχέσεων (Τμήμα Β’ Προϋπολογισμού Ευρωπαϊκής Ένωσης)της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών υποβάλλει προτάσεις αναφορικά με τις χρηματοροές Ελλάδας – Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) 
  • Οι προτάσεις εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις υποβάλλονται από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) Α.Ε. 

Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) 

Οι προτάσεις εσόδων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) υποβάλλονται από τη Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Δ. Οδηγίες υποβολής προτάσεων από φορείς 

Η διαδικασία υποβολής των προτάσεων από τους αρμόδιους φορείς είναι η ακόλουθη :

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΕΝΤΥΠΩΝ Π1 και Π2 (επισυνάπτονται στο Παράρτημα)

  • Έντυπο προτάσεων εσόδων κρατικού προϋπολογισμού (Π1) 

Στο έντυπο Π1, πρέπει να εμπεριέχονται τα ακόλουθα στοιχεία:

  • Στοιχεία φορέα: Αναγράφεται ο τίτλος του φορέα που υποβάλλει την πρόταση και συμπληρώνονται απαραίτητα τα στοιχεία επικοινωνίας των αρμοδίων υπαλλήλων.
  • Αναλυτικός Λογαριασμός Εσόδου (6ος βαθμός): Αναγράφεται ο 6 ο βάθμιος αναλυτικός λογαριασμός (10 ψηφία),
  • Περιγραφή εσόδου: Αναγράφεται η περιγραφή του ανωτέρω 6οβάθμιου λογαριασμού όπως περιλαμβάνεται στην Υ.Α. 2/181061/ΔΠΓΚ/17.11.2022 της νέας οικονομικής ταξινόμησης. ▪ Θεσμικό πλαίσιο: Αναγράφεται το θεσμικό πλαίσιο (νόμοι, διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις, συμβάσεις, εγκύκλιοι κ.λπ.) που ισχύει για κάθε αναλυτικό λογαριασμό εσόδου.
  • Σύντομη περιγραφή εσόδου: Αναγράφεται το αντικείμενο του εσόδου, οι σχετικοί συντελεστές φορολόγησης, ο τρόπος και ο χρόνος βεβαίωσης και είσπραξης (προβλεπόμενες δόσεις και χρόνος καταβολής) καθώς και κάθε άλλο σχετικό διαθέσιμο στοιχείο.
  • Προβλέψεις εσόδων: Ο προσδιορισμός του ύψους των εσόδων σε κάθε αναλυτικό λογαριασμό αναφέρεται στις προσδοκώμενες εισπράξεις και όχι στις βεβαιώσεις των εσόδων. Το στοιχείο της βεβαίωσης, σε συνδυασμό με το ποσοστό εισπραξιμότητας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο ως βάση υπολογισμού των εισπράξεων.
  • Επιστροφές εσόδων: Περιλαμβάνονται οι εκτιμήσεις των επιστροφών εσόδων, με σχετική τεκμηρίωση.
  • Εκτιμήσεις εσόδων έτους 2024: Περιλαμβάνονται οι εκτιμήσεις των φορέων ως προς το ύψος των εσόδων έτους 2024 (εισπράξεις, επιστροφές και καθαρά έσοδα), λαμβάνοντας υπόψη και ποσοτικοποιήσεις τυχόν νομοθετικών παρεμβάσεων που έχουν θεσπιστεί και ισχύουν μέχρι την ημερομηνία υποβολής των προτάσεων, εφόσον αυτές επηρεάζουν τον συγκεκριμένο αναλυτικό λογαριασμό.
  • Προβλέψεις εσόδων έτους 2025: Αναγράφονται οι προβλέψεις των φορέων για το επόμενο οικονομικό λαμβάνοντας υπόψη όλες τις απαραίτητες παραμέτρους (απολογιστικά στοιχεία, μακροοικονομικές προβλέψεις, εκτιμώμενη απόδοση παρεμβάσεων που συνδέονται με τον αναλυτικό λογαριασμό εσόδου, εφάπαξ εισπράξεις κ.λ.π) που είναι αναγκαίες για τον ακριβή προσδιορισμό του ύψους του. Ακόμη και στις περιπτώσεις που ο ακριβής προσδιορισμός των παραμέτρων που επηρεάζουν τα έσοδα δεν είναι εφικτός, παρακαλούνται οι φορείς να καταβάλουν κάθε προσπάθεια για την καλύτερη δυνατή προσέγγιση των εσόδων του λογαριασμού και να συμπληρώσουν ανάλογα το έντυπο Π1.
  • Προβλέψεις εσόδων έτους 2026: Αναγράφονται οι προβλέψεις των φορέων για το έτος 2026.
  • Προβλέψεις εσόδων έτους 2027: Αναγράφονται οι προβλέψεις των φορέων για το έτος 2027.
  • Προβλέψεις εσόδων έτους 2028: Αναγράφονται οι προβλέψεις των φορέων για το έτος 2028.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ : 

Οι ανωτέρω προτάσεις να είναι πλήρως αιτιολογημένες και ρεαλιστικές και να περιλαμβάνουν με κάθε λεπτομέρεια τον τρόπο υπολογισμού των προβλεπόμενων εσόδων. 

Ειδικότερα να αναφέρονται:

  • οι συγκεκριμένες παραδοχές που έγιναν για τον προσδιορισμό των εισπράξεων κάθε κατηγορίας εσόδων
  • οι ενδεχόμενες μεταβολές του θεσμικού πλαισίου ή άλλες ειδικές συνθήκες που επηρεάζουν την απόδοση των εσόδων
  • οι σημαντικές αυξήσεις ή μειώσεις.

 

  • Έντυπο προτάσεων μηνιαίων εσόδων κρατικού προϋπολογισμού έτους 2025 (Π2) Στην περίπτωση αναλυτικών λογαριασμών με ετήσια προβλεπόμενα έσοδα για το έτος του προϋπολογισμού (2025) μεγαλύτερα των πέντε εκατομμυρίων ευρώ (5.000.000 €), απαιτείται η συμπλήρωση και του εντύπου Π2. 

Στο έντυπο Π2, αποτυπώνεται ενδεικτική μηνιαία κατανομή των προ μείωσης επιστροφών των προβλεπόμενων εσόδων του 6 ο βάθμιου λογαριασμού, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές διατάξεις, την εποχικότητα ή μεμονωμένα γεγονότα που ενδέχεται να επηρεάσουν τις μηνιαίες εισπράξεις του.

Επισημαίνεται η σπουδαιότητα και αναγκαιότητα της τεκμηριωμένης μηνιαίας κατανομής, η οποία αποτελεί βασική συνιστώσα για τη διαμόρφωση των μηνιαίων στόχων του προϋπολογισμού 2025, καθώς και για τη λήψη αποφάσεων, αναφορικά με τις δανειακές ανάγκες κ.λπ. 

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΕΝΤΥΠΩΝ Π1 και Π2 

Παρακαλούνται οι αρμόδιοι φορείς να αποστείλουν τα έντυπα Π1 και Π2 αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: revenues-dbgg@glk.gr και εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, δηλ. έως τις 31-7-2024

Οι Γενικοί Διευθυντές Οικονομικών Υπηρεσιών παρακαλούνται να αποστείλουν την παρούσα εγκύκλιο σε όλους τους φορείς αρμοδιότητάς τους, που σχετίζονται με έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού, προκειμένου οι τελευταίοι να προβούν στη διενέργεια προβλέψεων, συμπληρώνοντας τα σχετικά έντυπα. 

Η παρούσα εγκύκλιος είναι διαθέσιμη στον διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (https://minfin.gov.gr). 

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ 

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Έντυπο Π1 : Έντυπο προτάσεων εσόδων Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2025

Έντυπο Π2 : Έντυπο προτάσεων μηνιαίων εσόδων Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2025

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!