Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Υ.Α. 37883/2024 Καθορισμός των αρμοδιοτήτων προς υποβοήθηση του έργου των ελεγκτών της ΔΙΜΕΑ. Αντικατάσταση απόφασης

Αριθμ. 37883

ΦΕΚ B' 3286/11.06.2024

Αντικατάσταση της υπ’ αρ. 76666/29-7-2022 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Καθορισμός των αρμοδιοτήτων που ασκούνται κατά παραχώρηση από πρόσωπα της περ. β’ της παρ. 10 του άρθρου 128 και της παρ. 9 άρθρου 152 του ν. 4512/2018, του τρόπου παραχώρησης των αρμοδιοτήτων αυτών, της πιστοποίησης των προσώπων που αναλαμβάνουν τις αρμοδιότητες αυτές, του τρόπου άσκησης των αρμοδιοτήτων αυτών, προς υποβοήθηση του έργου των ελεγκτών της ΔΙ.Μ.Ε.Α.» (Β’ 4075).

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α) Των άρθρων 127 - 157 του ν. 4512/2018 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις» (Α’ 5), και ιδίως της περ. β’ της παρ. 10 του άρθρου 128 και της παρ. 9 του άρθρου 152,

β) του ν. 4712/2020 Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς «Ρύθμιση της οικονομικής δραστηριότητας, αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου, πρόστιμα για τη διακίνηση και εμπορία απομιμητικών/παραποιημένων προϊόντων, ρύθμιση θεμάτων για τη βιομηχανία, τις ιδιωτικές επενδύσεις, τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, την έρευνα, την καινοτομία και το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος και λοιπές διατάξεις» (Α’ 146), και ιδίως της παρ. 1Α του άρθρου 13,

γ) του ν. 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» (Α’ 147),

δ) του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),

ε) του ν. 4849/2021 «Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του ρυθμιστικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου, ρυθμίσεις για την άσκηση ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων και την απλούστευση πλαισίου δραστηριοτήτων στην εκπαίδευση, βελτιώσεις στην επιμελητηριακή νομοθεσία, άλλες διατάξεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και λοιπές επείγουσες διατάξεις» και ιδίως των άρθρων 58 έως 61 αυτού,

στ) του π.δ. 5/2022 «Οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α’ 15) και

ζ) του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων -Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών-Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).

2. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).

3. Την υπ’ αρ. 76666/29-7-2022 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Καθορισμός των αρμοδιοτήτων που ασκούνται κατά παραχώρηση από πρόσωπα της περ. β’ της παρ. 10 του άρθρου 128 και της παρ. 9 άρθρου 152 του ν. 4512/2018, του τρόπου παραχώρησης των αρμοδιοτήτων αυτών, της πιστοποίησης των προσώπων που αναλαμβάνουν τις αρμοδιότητες αυτές, του τρόπου άσκησης των αρμοδιοτήτων αυτών, προς υποβοήθηση του έργου των ελεγκτών της ΔΙ.Μ.Ε.Α» (Β’ 4075).

4. Την υπ’ αρ. 27324/14-3-2022 (ΑΔΑ: ΨΧΖΕ46ΜΤΛΡΥΕΩ) απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

5. Το γεγονός ότι, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 27547/ 04-04-2024, σε ορθή επανάληψη, εισήγηση του Αναπληρωτή Προϊστάμενου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης, από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται πρόσθετη δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζει:

Την αντικατάσταση της υπ’ αρ. 76666/29-7-2022 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Καθορισμός των αρμοδιοτήτων που ασκούνται κατά παραχώρηση από πρόσωπα της περ. β’ της παρ. 10 του άρθρου 128 και της παρ. 9 άρθρου 152 του ν. 4512/2018, του τρόπου παραχώρησης των αρμοδιοτήτων αυτών, της πιστοποίησης των προσώπων που αναλαμβάνουν τις αρμοδιότητες αυτές, του τρόπου άσκησης των αρμοδιοτήτων αυτών, προς υποβοήθηση του έργου των ελεγκτών της ΔΙ.Μ.Ε.Α» (Β’ 4075), η οποία διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 1

Πεδίο εφαρμογής

Η παρούσα αφορά στις αρμοδιότητες που ασκούνται από φυσικά ή νομικά πρόσωπα της περ. β’ της παρ. 10 του άρθρου 128 και της παρ. 9 του άρθρου 152 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), κατόπιν παραχώρησης και προς υποβοήθηση του έργου των ελεγκτών της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), για την επίτευξη των σκοπών της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4712/2020 (Α’ 146).

Άρθρο 2

Κατά παραχώρηση αρμοδιότητες

1. Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που επιλέγονται με τη διαδικασία του άρθρου 4, δύνανται να ασκούν κατά παραχώρηση τις αναφερόμενες στο παρόν άρθρο αρμοδιότητες. Ειδικότερα, δύνανται να συμμετέχουν:

α) Στη διενέργεια ελέγχων για την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου κατά την παραγωγή, αποθήκευση, διακίνηση και εμπορία των προϊόντων στην αγορά και την παροχή υπηρεσιών, όπως ορίζεται στο άρθρο 1 του ν. 4712/2020 (Α’ 146).

β) στον έλεγχο για την τήρηση των διατάξεων του ν. 4177/2013 (Α’ 173) και του ν. 4849/2021 (Α’ 207), κατά την άσκηση της εμπορικής δραστηριότητας για προϊόντα και υπηρεσίες και την καταπολέμηση φαινομένων παραπλάνησης των καταναλωτών σε όλα τα στάδια της διακίνησης και εμπορίας αγαθών, καθώς και της παροχής υπηρεσιών, τη διαπίστωση παραβάσεων, τη σύνταξη της σχετικής έκθεσης ελέγχου, και την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων από τα όργανά της,

γ) στον έλεγχο όλων των νόμιμων παραστατικών που αφορούν στη διακίνηση και εμπορία προϊόντων ή την αποτίμηση παρεχόμενης υπηρεσίας, όπως προβλέπονται στο άρθρο 13 του ν. 4177/2013 (Α’ 173) και την τήρηση των οριζόμενων στο άρθρο 65 και την παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 (Α’ 240),

δ) στην τήρηση του ψηφιακού συστήματος διαχείρισης των δεδομένων που αποτελεί κεντρικό σημείο αναφοράς καταγγελιών και παροχής πληροφοριών για θέματα παράνομης διακίνησης αγαθών και παροχής υπηρεσιών, τα δεδομένα του οποίου θεωρούνται απόρρητα για λόγους δημόσιου συμφέροντος στη διατήρηση βάσης δεδομένων με στοιχεία που συλλέγονται και διαχέονται από και προς όλες τις εμπλεκόμενες, με τον έλεγχο της αγοράς και την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένου και του παράνομου ηλεκτρονικού εμπορίου, υπηρεσίες του παρόντος άρθρου και ιδίως την υποχρέωση διαβίβασης πληροφοριών ή καταγγελιών σε αυτές, που άπτονται των αρμοδιοτήτων τους, εκτός των καταγγελιών για προϊόντα που υπόκειται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης και φόρο κατανάλωσης,

ε) στην υποβοήθηση εκπόνησης μελετών, ερευνών και αναλύσεων για την αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης της αγοράς, αλλά και τη διατύπωση προτάσεων για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των ελέγχων της και

στ) στη διενέργεια τακτικών, έκτακτων ελέγχων και ελέγχων κατόπιν καταγγελίας, για τη διαπίστωση παραβάσεων που αφορούν στα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας και την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.

2. Τα πρόσωπα του άρθρου 1 δύνανται επιπρόσθετα να ασκούν τις ελεγκτικές αρμοδιότητες που αντιστοιχούν στα επιμέρους τμήματα των Διευθύνσεων της ΔΙ.Μ.Ε.Α. και συγκεκριμένα της Διεύθυνσης Συντονισμού και Διοικητικής Υποστήριξης, της Διεύθυνσης Διυπηρεσιακής Συνεργασίας για τον Έλεγχο της Αγοράς και την Αντιμετώπιση του Παράνομου Εμπορίου και της Διεύθυνσης Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου, όπως αυτές ορίζονται στα άρθρα 14, 15 και 16 του π.δ. 5/2022 (Α’ 15).

3. Επιπλέον τα πρόσωπα του άρθρου 1 της παρούσας δύνανται να υποβοηθούν κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων των ελεγκτών ΔΙ.Μ.Ε.Α., όπως προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 59 έως 61 του ν. 4849/2021 (Α’ 207).

4. Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα στα οποία παραχωρούνται οι αρμοδιότητες των παρ. 1, 2 και 3, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 152 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), ασκούν τις αρμοδιότητες αυτές προς υποβοήθηση και συνεπικούρηση του έργου των υπαλλήλων της ΔΙ.Μ.Ε.Α.. Η υποβοήθηση δε του έργου των υπαλλήλων της παρ. 3 του άρθρου 12 του ν. 4712/2020 (Α’ 146) γίνεται με επιφύλαξη των οριζομένων στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 13 του προαναφερθέντος νόμου.

Άρθρο 3

Τρόπος άσκησης των κατά παραχώρηση αρμοδιοτήτων

1. Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα στα οποία παραχωρούνται, δυνάμει των διατάξεων της παρούσας, και κατόπιν της διαδικασίας του άρθρου 4, οι αρμοδιότητες του άρθρου 2, ασκούν τις αρμοδιότητες αυτές προς υποβοήθηση του έργου των ελεγκτών της ΔΙ.Μ.Ε.Α.

2. Συγκεκριμένα, με την επιφύλαξη της παρ. 3:

α) Ασκούν εποπτεία, μόνο μετά από υπηρεσιακή, έγγραφη ή προφορική, εντολή και ανάθεση διεξαγωγής ελέγχου,

β) ασκούν τα καθήκοντά τους, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, χωρίς να επηρεάζονται από τρίτους, και τηρούν τον Κώδικα Δεοντολογίας Πιστοποιημένων Ελεγκτών ΔΙ.Μ.Ε.Α. του Παραρτήματος I και το Σύμφωνο Εμπιστευτικότητας και Τήρησης Απορρήτου του Παραρτήματος ΙΙ, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας,

γ) προτείνουν την εξαίρεσή τους από τη συμμετοχή σε άσκηση εποπτείας οικονομικού φορέα, αν υπάρχουν γεγονότα που εγείρουν εύλογη αμφιβολία για την αμεροληψία τους λόγω της σχέσης τους με τον οικονομικό φορέα, ή άλλων περιστάσεων που μπορεί να οδηγήσουν σε σύγκρουση ιδιωτικού και δημοσίου συμφέροντος,

δ) σέβονται το έννομο συμφέρον και τη φήμη του οικονομικού φορέα και τηρούν εχεμύθεια για τα εμπιστευτικά στοιχεία που περιέρχονται σε γνώση τους κατά την άσκηση της εποπτείας, εκτός αν άλλως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία,

ε) μεριμνούν για την ελάχιστη δυνατή παρεμπόδιση της οικονομικής δραστηριότητας, σε περιπτώσεις που ο κίνδυνος για την ασφάλεια, τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον είναι μικρός,

στ) πληροφορούν τον εποπτευόμενο οικονομικό φορέα για τα δικαιώματά του σχετικά με τη διαδικασία εποπτείας και τις έννομες συνέπειες των πράξεων ή παραλείψεών του σε σχέση με τη διαδικασία,

ζ) διεξάγουν τον έλεγχο με βάση το φύλλο ελέγχου, όπου αυτό απαιτείται και καταγράφουν τα αποτελέσματα του ελέγχου τηρώντας σχετικές διατάξεις και οδηγίες,

η) παρέχουν στον οικονομικό φορέα ή στους υπαλλήλους του κατευθυντήριες οδηγίες για την απαιτούμενη συμμόρφωση,

θ) έχουν την αποκλειστική ευθύνη του ελέγχου και της καταγραφής των αποτελεσμάτων του, το περιεχόμενο των εγγράφων που συντάσσουν, και την ορθότητα των αποδεικτικών στοιχείων, και γνωστοποιούν τα αποτελέσματα του ελέγχου στην αρμόδια εποπτεύουσα αρχή. Η εποπτεύουσα αρχή μεριμνά για την κοινοποίηση των αποτελεσμάτων του ελέγχου και κάθε σχετικής απόφασης στον οικονομικό φορέα ή το νόμιμο εκπρόσωπό του, εντός της εκάστοτε προβλεπόμενης νόμιμης προθεσμίας,

ι) τηρούν την αρχή της αναλογικότητας κατά τη διενέργεια ελέγχου, την καταγραφή των ευρημάτων και την εισήγηση για την έκδοση απόφασης κυρώσεων και επιβολής μέτρων, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία του ελέγχου, και τα στοιχεία που τηρεί και υποβάλει ο οικονομικός φορέας και

ια) συντάσσουν έκθεση ελέγχου ή αναφοράς.

3. Τα καθήκοντα των περ. ζ, η, θ, ι και ια της προηγούμενης παραγράφου ασκούνται από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα της περ. β’ της παρ. 10 του άρθρου 128 και της παρ. 9 του άρθρου 152 του ν. 4512/2018 (Α’ 5) κατά το χρόνο, τον τόπο και τις υποδείξεις και την έγκριση των υπαλλήλων της παρ. 3 του άρθρου 12 του ν. 4712/2020 (Α’ 146) σχετικά με τους ελέγχους που διενεργούνται κατά τις παρ. 1α και 2 του άρθρου 13 του ν. 4712/2020 (Α’ 146).

4. Κατά την άσκηση των καθηκόντων τους τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα του παρόντος στα οποία ανατίθενται οι αρμοδιότητες του άρθρου 2, έχουν τα δικαιώματα του άρθρου 153 του ν. 4512/2018.

Άρθρο 4

Τρόπος παραχώρησης αρμοδιοτήτων

1. Οι αρμοδιότητες του άρθρου 2 της παρούσας παραχωρούνται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα της περ. β’ της παρ. 10 του άρθρου 128 και της παρ. 9 του άρθρου 152 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), κατόπιν διαδικασίας ανάθεσης σύμβασης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4412/2016 (Α’ 147). Στην περίπτωση που εκτελείται σύμβαση παροχής υπηρεσιών διοικητικής υποστήριξης της ΔΙ.Μ.Ε.Α., η ΔΙ.Μ.Ε.Α. απαιτεί την πιστοποίηση μέρους ή του συνόλου του προσωπικού που παρέχει τις εν λόγω υπηρεσίες υποστήριξης σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 152 του ν. 4512/2018 (Α’ 5) και του άρθρου 5 της παρούσας, προκειμένου να ασκηθούν οι κατά παραχώρηση αρμοδιότητες της παρούσας, εφόσον τούτο προβλέπεται στα έγγραφα της σύμβασης.

2. Οι ελεγκτές που θα ασκήσουν τις κατά παραχώρηση αρμοδιότητες της παρούσας πρέπει να είναι πιστοποιημένοι για το σκοπό αυτό, από διαπιστευμένο φορέα για την άσκηση των εκάστοτε κατά παραχώρηση αρμοδιοτήτων.

Άρθρο 5

Πιστοποίηση ελεγκτών που αναλαμβάνουν τις κατά παραχώρηση αρμοδιότητες

H πιστοποίηση των φυσικών προσώπων στα οποία παραχωρούνται οι αρμοδιότητες του άρθρου 2, και των φυσικών προσώπων τα οποία θα εκτελούν τις αρμοδιότητες του άρθρου 2 για λογαριασμό των νομικών προσώπων στα οποία αυτές παραχωρούνται, γίνεται μέσω διενέργειας εξετάσεων από Διαπιστευμένο Φορέα Πιστοποίησης Προσώπων σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο ISO 17024. Οι διαπιστευμένοι φορείς τηρούν την προδιαγραφή του σχήματος πιστοποίησης προσώπων της ΔΙ.Μ.Ε.Α. (ιδιοκτήτης σχήματος - scheme owner), όπως αυτό έχει γίνει αποδεκτό από το ΕΣΥΔ.

Άρθρο 7

Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I

ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΔΙ.Μ.Ε.Α.

1. Εισαγωγή

Ο παρόν Κώδικας εφαρμόζεται από τα πιστοποιούμενα πρόσωπα σύμφωνα με το άρθρο 5 της παρούσας.

Ο Κώδικας περιλαμβάνει τις θεμελιώδεις αρχές, τους κανόνες και τις αξίες που διαμορφώνουν το πλαίσιο των δραστηριοτήτων του πιστοποιημένου ελεγκτή της ΔΙΜΕΑ και καθορίζουν την καθημερινή συμπεριφορά και πρακτική.

Όλοι οι πιστοποιημένοι ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ, υποχρεούνται να μελετήσουν τον Κώδικα και οφείλουν να γνωρίζουν ότι:

  • Ο Κώδικας δεν περιλαμβάνει κάθε πιθανό ενδεχόμενο, ούτε καλύπτει κάθε θέμα σε πλήρη ανάλυση. Σε περίπτωση που μια κατάσταση ή ο ενδεδειγμένος χειρισμός της δεν είναι σαφής, πρέπει να ζητήσουν καθοδήγηση από τα αρμόδια στελέχη της ΔΙΜΕΑ.
  • Ο παρών Κώδικας δεν συμπεριλαμβάνει απαραίτητα όλες τις νομικές και κανονιστικές διατάξεις που μπορεί να ισχύουν για μια συγκεκριμένη περιοχή και σε περιπτώσεις αντιφατικών ή συγκρουόμενων διατάξεων υπερισχύει το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο της εκάστοτε συγκεκριμένης περιοχής.

1.2 Πεδίο εφαρμογής

Η τήρηση των αξιών, αρχών και των κανόνων Δεοντολογίας, είναι υποχρεωτική για όλα τα πιστοποιούμενα πρόσωπα σύμφωνα με το άρθρο 5 της παρούσας.

Ο Κώδικας Δεοντολογίας παραθέτει τις κατευθυντήριες γραμμές και δεν είναι εξαντλητικός.

2. Θεμελιώδεις Αρχές

Ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει να συμμορφώνεται με τις ακόλουθες θεμελιώδεις αρχές:

i. Ακεραιότητανα είναι πάντα ειλικρινής σε όλες τις επαγγελματικές σχέσεις.

ii. Αντικειμενικότητα-να μην επιτρέπει μεροληψία, σύγκρουση συμφερόντων ή αδικαιολόγητη επιρροή άλλων να επηρεάζουν την κρίση του.

iii. Επαγγελματική ικανότητα και δέουσα προσοχήνα διατηρεί επαγγελματική γνώση και δεξιότητα στο απαιτούμενο πεδίο και να ενεργεί με την δέουσα επιμέλεια σύμφωνα με τα ισχύοντα τεχνικά και επαγγελματικά πρότυπα.

iv. Εμπιστευτικότητα-να τηρεί την εμπιστευτικότητα των πληροφοριών που λαμβάνει, να μην γνωστοποιεί οποιαδήποτε τέτοια πληροφορία σε τρίτα μέρη χωρίς την συναίνεση της ΔΙΜΕΑ εκτός αν υφίσταται καθήκον γνωστοποίησης.

v. Επαγγελματική συμπεριφορά-να συμμορφώνεται με τους νόμουςΚάθε μία από τις ως άνω αρχές αναλύεται κατωτέρω στα Τμήματα 1-5.

Τμήμα 1 - Ακεραιότητα

Η αρχή της ακεραιότητας επιβάλει σε όλους τους πιστοποιημένους ελεγκτές την υποχρέωση να είναι ειλικρινείς και έντιμοι σε όλες τις επαγγελματικές σχέσεις. Ο ελεγκτής δεν πρέπει να συνδέεται σε καμία περίπτωση εν γνώσει του με εκθέσεις, δηλώσεις κοινοποιήσεις ή άλλες πληροφορίες, που περιέχουν ουσιωδώς εσφαλμένη ή παραπλανητική δήλωση ούτε να παραλείπει ή καλύπτει πληροφορίες που απαιτείται να περιλαμβάνονται, όταν τέτοια παράλειψη θα ήταν παραπλανητική. Αν γίνει αντιληπτό από τον ίδιο ότι έχει συνδεθεί με τέτοιες πληροφορίες, οφείλει να προβεί σε ενέργειες αποσύνδεσης από τις πληροφορίες αυτές.

Τμήμα 2 - Αντικειμενικότητα

Η αρχή της αντικειμενικότητας επιβάλλει στον πιστοποιημένο ελεγκτή να μην επιτρέπει μεροληψία, σύγκρουση συμφερόντων ή αδικαιολόγητη επιρροή από άλλους της κρίσης του. Προς τούτο οφείλει να μην δέχεται οποιασδήποτε μορφής πίεση (χρήματα, δώρα κτλ) από οποιονδήποτε, που θα μπορούσε να επηρεάσει την επαγγελματική του κρίση. Επιπροσθέτως ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει να ενημερώνει και να μην αποκρύπτει πιθανά φαινόμενα σύγκρουσης συμφερόντων.

Τμήμα 3 - Επαγγελματική ικανότητα και δέουσα επιμέλεια

Η ανωτέρω αρχή επιβάλλει ο πιστοποιημένος ελεγκτής να διατηρεί επαγγελματική γνώση και δεξιότητα στο απαιτούμενο πεδίο και να ενεργεί με την δέουσα επιμέλεια, σύμφωνα με τα ισχύοντα τεχνικά και επαγγελματικά πρότυπα.

Προς τούτο ο πιστοποιημένος ελεγκτής:

α) Eνεργεί επαγγελματικά και ηθικά,

β) επιδιώκει και αναζητά την αναγνώριση και την ανάπτυξη και να διαφυλάσσει το κύρος του επαγγέλματος,

γ) αναλαμβάνει τα αντικείμενα εκείνα, για τα οποία είναι πιστοποιημένος ή/και δεν χρησιμοποιεί την πιστοποίησή του σε αντικείμενο διαφορετικό από αυτό που ορίζει το σχήμα πιστοποίησης ούτε αναλαμβάνει εργασίες, για τις οποίες δεν έχει την απαιτούμενη επαγγελματική ικανότητα,

δ) δεν δρα κατά τρόπο, που θα μπορούσε να επηρεάσει ή να βλάψει τη φήμη του φορέα πιστοποίησης προσώπων ή τη διαδικασία πιστοποίησης και να συνεργάζεται σε κάθε προσπάθεια έρευνας, όταν προκύπτει παραβίαση του κώδικα δεοντολογίας,

ε) τηρεί πλήρες και αξιόπιστο αρχείο παραπόνων ή ενστάσεων, σχετικά με την παροχή της υπηρεσίας του.

Η ικανοποιητική επαγγελματική υπηρεσία απαιτεί ορθή επαγγελματική κρίση κατά την εφαρμογή της επαγγελματικής γνώσης και δεξιότητα στην παροχή τέτοιας υπηρεσίας. Η επαγγελματική ικανότητα διακρίνεται σε δύο φάσεις:

α) Στην απόκτηση της επαγγελματικής ικανότητας και

β) στην διατήρηση αυτής.

Η επιμέλεια περιλαμβάνει την ευθύνη για ενέργεια σύμφωνα με τις απαιτήσεις εκτέλεσης μιας ανατιθέμενης εργασίας με προσοχή, διεξοδικά και έγκαιρα.

Όπου απαιτείται ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει να ενημερώνει εργοδότες ή λοιπούς χρήστες των υπηρεσιών του για περιορισμούς, που εκ φύσεως υπάρχουν στις δραστηριότητες.

Τμήμα 4 - Εμπιστευτικότητα

Η αρχή της εμπιστευτικότητας επιβάλει σε όλους τους πιστοποιημένους ελεγκτές να απέχουν από:

α) Τη γνωστοποίηση, εκτός της ΔΙΜΕΑ, εμπιστευτικών πληροφοριών, που αποκτήθηκαν ως αποτέλεσμα της επαγγελματικής τους ενασχόλησης, χωρίς ενδεδειγμένη και ειδική εξουσιοδότηση από την ΔΙΜΕΑ, εκτός αν υφίσταται νομικό ή επαγγελματικό δικαίωμα ή καθήκον για γνωστοποίηση,

β) τη χρήση επαγγελματικών πληροφοριών, που αποκτήθηκαν ως αποτέλεσμα της επαγγελματικής τους ενασχόλησης για προσωπικό όφελος ή προς όφελος τρίτου μέρους.

Ο πιστοποιημένος ελεγκτής πρέπει να τηρεί εμπιστευτικότητα έναντι πάντων, συμπεριλαμβανομένου του κοινωνικού του περιβάλλοντος, παραμένοντας σε εγρήγορση για αποφυγή ακούσιας γνωστοποίησης.

Η ως άνω υποχρέωση εξακολουθεί να υφίσταται και μετά το πέρας του ελέγχου. Γνωστοποίηση δύναται να λάβει χώρα μόνο στις ακόλουθες περιπτώσεις:

Έγγραφη συναίνεση της ΔΙΜΕΑ.

Όταν επιβάλλεται από το νόμο, όπως παρουσίαση εγγράφων ή άλλη παροχή τεκμηρίων στα πλαίσια νομικών διαδικασιών.

Ύπαρξη επαγγελματικού καθήκοντος για ανταπόκριση σε έρευνα από δημόσια αρχή.

Τμήμα 5 - Επαγγελματική συμπεριφορά

Ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει να συμμορφώνεται με τους νόμους και να αποφεύγει οποιαδήποτε ενέργεια δύναται να επηρεάσει την φήμη του φορέα πιστοποίησης ή της ΔΙΜΕΑ.

3. Συμμόρφωση με τη Νομοθεσία

Βασική αρχή είναι η συμμόρφωση με τους νόμους και τους κανονισμούς. Ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει να σέβεται και να τηρεί το νόμο κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Δεν νοείται άγνοια νόμου και, συνεπώς, απαιτείται ο πιστοποιημένος ελεγκτής να είναι συνεχώς ενήμερος για τα θέματα που σχετίζονται με τη διεκπεραίωση των εργασιών του. Οφείλει δε να απευθύνεται άμεσα στην ΔΙΜΕΑ, σε περίπτωση που χρειαστεί οποιαδήποτε διευκρίνιση σχετικά με το νομοθετικό ή κανονιστικό πλαίσιο.

4. Συγκρούσεις συμφέροντος

Σύγκρουση συμφερόντων υφίσταται, όταν ένας πιστοποιημένος ελεγκτής κληθεί εξυπηρετήσει τα δικά του συμφέροντα (οικονομικά ή/και άλλα) , ή τα συμφέροντα προσώπου (φυσικού ή νομικού) συνδεομένου άμεσα ή έμμεσα με αυτόν με σχέση συγγένειας ή ελέγχου, κατά τρόπο που ανταγωνίζεται τα συμφέροντα της ΔΙΜΕΑ.

Ο πιστοποιημένος ελεγκτής δύναται να αντιμετωπίσει κατάσταση σύγκρουσης συμφέροντος κατά την ανάληψη των καθηκόντων του. Η σύγκρουση συμφερόντων δημιουργεί απειλή κατά της αντικειμενικότητας και ενδέχεται να δημιουργήσει απειλές κατά της τήρησης και των λοιπών θεμελιωδών αρχών. Τέτοιες απειλές μπορεί να δημιουργούνται, όταν τα συμφέροντα του πιστοποιούμενου ελεγκτή και του ελεγχόμενου είναι σε σύγκρουση. Ο πιστοποιημένος ελεγκτής πρέπει είτε να αποποιείται την εκτέλεση είτε να διακόπτει τις επαγγελματικές υπηρεσίες που θα κατέληγαν στην σύγκρουση συμφερόντων ή να τερματίζει την αναφερόμενη σχέση, προκειμένου να εξαλείψει την απειλή.

Οι συγκρούσεις συμφερόντων μπορεί να προκύψουν σε πολλές καταστάσεις. Σε κάθε σχετική περίπτωση, ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει αμέσως και πριν την εκτέλεση της υπηρεσίας να ενημερώνει την ΔΙΜΕΑ, προκειμένου να βρεθεί η κατάλληλη λύση και να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα .

5. Δωροδοκία και διαφθορά

Η δωροδοκία συνίσταται στην απαίτηση, λήψη, προσφορά, υπόσχεση ή παροχή χρημάτων ή άλλου μη οφειλόμενου και αθέμιτου ωφελήματος από ή προς πιστοποιημένο ελεγκτή ή σε δημόσιο λειτουργό, προκειμένου να εξασφαλιστεί εμπορικό ή προσωπικό πλεονέκτημα. Ο όρος «ωφέλημα» μπορεί ενδεικτικά να περιλαμβάνει ψυχαγωγία και δώρα. Η δωροδοκία συνιστά προδοσία της εταιρικής πίστης, κατά την οποία η ζημιά που προκαλείται είναι κατά κανόνα μεγαλύτερη από την υλική αξία της συγκεκριμένης δωροδοκίας.

Εντελώς ενδεικτικά, δεν επιτρέπεται η αποδοχή ή προσφορά:

Χρηματικών δώρων ή ισοδύναμων (π.χ. δωροκάρτες, ταξιδιωτικές επιταγές, κ.λπ.),

Ταξιδίων (π.χ. πτήσεις σε θέσεις πρώτης κατηγορίας, κρουαζιέρες) ή διαμονής (π.χ. ξενοδοχείο πέντε αστέρων),

Ψυχαγωγίας που μπορεί να θεωρηθεί πολυτελής ή σημαντική από πλευράς κόστους (π.χ. εισιτήρια σε αποκλειστικές αθλητικές διοργανώσεις),

Κοσμημάτων, έργων τέχνης και σχετικών αντικειμένων μεγάλης αξίας,

Δώρων προσωπικού χαρακτήρα (π.χ. ρούχα, ηλεκτρονικά είδη, έπιπλα σπιτιού) Η δωροδοκία διακρίνεται σε ενεργητική και παθητική.

Παθητική δωροδοκία: υπάλληλος ή πιστοποιημένος ελεγκτής, ο οποίος, κατά παράβαση των καθηκόντων του, ζητεί ή λαμβάνει, άμεσα ή με τη μεσολάβηση τρίτου, για τον εαυτό του ή για τρίτο, πάσης φύσεως αθέμιτα ωφελήματα, για ενέργεια ή παράλειψή του, που ανάγεται στα καθήκοντά του ή αντίκειται σε αυτά.

Ενεργητική δωροδοκία: κάποιος που υπόσχεται ή παρέχει σε υπάλληλο ή πιστοποιημένο ελεγκτή, άμεσα ή με τη μεσολάβηση τρίτου, οποιασδήποτε φύσης αθέμιτα ωφελήματα, για ενέργεια ή παράλειψή του, που ανάγεται στα καθήκοντα του ή αντίκειται σε αυτά.

Απαγορεύεται ρητά ο πιστοποιημένος ελεγκτής της ΔΙΜΕΑ να προσφέρει ή να υπόσχεται ή να παρέχει οποιοδήποτε χρηματικό ή άλλο όφελος σε δημόσιο λειτουργό ή άλλο δημόσιο φορέα ή/και τρίτο, καθώς και να ζητά ή λαμβάνει τέτοιο όφελος, με σκοπό την εξασφάλιση και διατήρηση προνομιακής μεταχείρισης. Η δωροδοκία κατά την άσκηση των καθηκόντων του πιστοποιημένου ελεγκτή, ενδέχεται να επιφέρει αστική και ποινική ευθύνη σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, καθώς και άλλες κυρώσεις.

Ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει να αναφέρει στη ΔΙΜΕΑ όλα τα περιστατικά ενδεχόμενης δωροδοκίας ή καταστάσεις, που θα μπορούσαν να τον εκθέσουν στον κίνδυνο της δωροδοκίας.

6. Ανάθεση Ελέγχου

Στην περίπτωση ανάθεσης ελέγχου ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει να είναι ανεξάρτητος από τον ελεγχόμενο.

Η ανεξαρτησία περιλαμβάνει:

Ανεξαρτησία στην σκέψη. Ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει να ενεργεί με ακεραιότητα και να επιδεικνύει επαγγελματικό σκεπτικισμό.

Ανεξαρτησία στην εμφάνιση. Ο πιστοποιημένος ελεγκτής οφείλει να αποφεύγει γεγονότα, που εμφαίνονται τόσο σοβαρά, ώστε ένα λογικό και πληροφορημένο τρίτο μέρος, σταθμίζοντας όλα τα ειδικά γεγονότα και περιστάσεις, θα κατέληγε πιθανότητα ότι η ακεραιότητα ή η αντικειμενικότητα έχουν περιορισθεί.

Είναι αυτονόητο ότι, εάν ο πιστοποιημένος ελεγκτής που συμμετέχει σε ομάδα ελέγχου της ΔΙΜΕΑ ή μέλος της άμεσης οικογενείας του έχει άμεσο χρηματοοικονομικό συμφέρον από τον ελεγχόμενο, η δημιουργούμενη απειλή προσωπικού συμφέροντος είναι σοβαρή.

7. Δάνεια και εγγυήσεις

Δάνεια ή προσωπικές εγγυήσεις προς τον πιστοποιημένο ελεγκτή ή μέλος της άμεσης οικογένειάς του, από τον ελεγχόμενο δημιουργεί απειλή κατά της ανεξαρτησίας του. Συνεπώς ούτε ο πιστοποιημένος ελεγκτής ούτε μέλος της άμεσης οικογένειάς του δύναται να αποδέχεται τέτοιο δάνειο ή εγγύηση.

8. Επιχειρηματικές σχέσεις

Στενή επαγγελματική σχέση μεταξύ του ελεγχόμενου και του πιστοποιημένου ελεγκτή ή μέλους της άμεσης οικογένειάς του, προκύπτει από εμπορική σχέση ή άλλο χρηματοοικονομικό συμφέρον και δημιουργεί απειλή προσωπικού συμφέροντος ή εκφοβισμού. Η σοβαρότητα της απειλής αξιολογείται και εφαρμόζονται μέτρα εξάλειψής της.

9. Αναφορές

Εφόσον διαπιστωθεί παραβίαση του παρόντος Κώδικα, ο πιστοποιημένος ελεγκτής ή οιοσδήποτε τρίτος οφείλει να το αναφέρει εγγράφως στη ΔΙΜΕΑ.

Βασική αρχή είναι η προστασία της ανωνυμίας και η εμπιστευτικότητα των στοιχείων των ατόμων που υποβάλλουν τέτοιες αναφορές και η προστασία τους έναντι δυσμενούς αντιμετώπισης.

Λαμβάνονται όλα τα αναγκαία μέτρα για να διατηρηθεί εμπιστευτική η ταυτότητα του ατόμου και οι πληροφορίες που αυτό έχει υποβάλει, γνωστοποιώντας αυτές μόνο στην περίπτωση που αυτό απαιτείται από την ισχύουσα νομοθεσία ή όταν η εν λόγω γνωστοποίηση είναι αναπόφευκτη για τη διεξαγωγή αποτελεσματικής έρευνας και τη λήψη των κατάλληλων μέτρων.

10. Ισχύς Κώδικα

Ο παρών Κώδικας δεσμεύει όλους τους πιστοποιημένους ελεγκτές.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 14 Μαΐου 2024

Ο Υπουργός

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!