Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΟΕΕ, Ο.Ε.Ε.)

ΟΕΕ Θέσεις επί του νομοσχεδίου αναφορικά με τη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος

Με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία (ΕΕ) 2021/2101 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2021, που τροποποιεί την Οδηγία (ΕΕ) 2013/34 αναφορικά με τη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος από ορισμένες επιχειρήσεις και υποκαταστήματα (πολυεθνικοί όμιλοι και κατά περίπτωση ορισμένες αυτόνομες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα).

Σκοπός του παρόντος νομοσχεδίου είναι η ενίσχυση της χρηματοοικονομικής και εταιρικής διαφάνειας μέσω της δημόσιας υποβολής δήλωσης στοιχείων φορολογίας εισοδήματος των πολυεθνικών ομίλων καθώς και η έγκαιρη συγκέντρωση εξειδικευμένης στατιστικής πληροφόρησης, για την απρόσκοπτη πρόσβαση των επιχειρήσεων της χώρας σε τραπεζική χρηματοδότηση. Τέλος ορίζεται η δημιουργία ειδικότερου πλαισίου για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας για το 2024.

Στο άρθρο 17 ορθά η Κυβέρνηση έφερε τη νομοθετική διάταξη που ρυθμίζει την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας για το 2024, με το Ειδικό Τιμολόγιο να θεσπίζεται «προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανατιμητικοί κίνδυνοι από την επαναφορά της ρήτρας αναπροσαρμογής στα τιμολόγια, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, με στόχο την πτώση των τιμών». Ειδικότερα σήμερα όπου οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν αυξήσει τους κινδύνους για ανατιμήσεις στις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.

Όμως, θα θέλαμε σαν Φορέας να καταθέσουμε τις παρατηρήσεις μας για το άρθρο 16 του νομοσχεδίου.

Η υποχρέωση υποβολής των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων για τις κεφαλαιουχικές εταιρείες του μη χρηματοπιστωτικού τομέα, όταν αυτές συνάπτουν δανειακές συμβάσεις με πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα, δεν συνιστά πρακτική καλής νομοθέτησης για τους κάτωθι λόγους:

  • Επιβάλει πρόσθετο γραφειοκρατικό κόστος στις υπόχρεες επιχειρήσεις.
  • Οι υπόχρεες επιχειρήσεις έχουν αναρτήσει τις οικονομικές τους καταστάσεις στο ΓΕΜΗ και συνεπώς αυτές είναι διαθέσιμες προς χρήση από κάθε ενδιαφερόμενο και επομένως και από τις υπηρεσίες της ΤτΕ. Το ΟΕΕ έχει επανειλημμένα εκφράζει την πάγια θέση του, ότι η καταχώρηση των δεδομένων των επιχειρήσεων θα πρέπει να γίνεται σε μία μόνο ηλεκτρονική πύλη από την οποία ο κάθε δημόσιος φορέας θα αντλεί ή θα ελέγχει τα στοιχεία που είναι αναγκαία για τη λειτουργία του και για τους σκοπούς του.
  • Η ΤτΕ, όπως και κάθε ενδιαφερόμενος έχει την δυνατότητα άντλησης των πληροφοριών αυτών από το ΓΕΜΗ. Η πρακτική, μεταφοράς του κόστους συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων που απαιτεί, στον ιδιωτικό τομέα δεν συνιστά καλή πρακτική νομοθέτησης, ειδικά αν ληφθεί υπόψη η οικονομική ευρωστία του συγκεκριμένου οργανισμού.
  • Οι προτεινόμενες ποινές της παραγράφου 5 του άρθρου 16 είναι α) ιδιαιτέρως υψηλές για τα σημερινά δεδομένα και για το «είδος της παράβασης», γιατί τα δεδομένα αυτά βρίσκονται ήδη στην διάθεση των πιστωτικών ιδρυμάτων, που έχουν δανειοδοτήσει την επιχείρηση, β) η προτεινόμενη νομοθετική παρέμβαση είναι ατελής γιατί δεν προβλέπει σαφή κατηγοριοποίηση της στο είδος της παράβασης (άλλη βαρύτητα έχει η μη υποβολή και άλλη η εκπρόθεσμη κατά πέντε μέρες υποβολή) και γ) γιατί δεν προβλέπει μηχανισμό επίλυσης της διαφοράς.

Το ΟΕΕ σωστά υποστηρίζει την άποψη ότι οι δηλωτικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων, σε σχέση με τα δεδομένα των οικονομικών τους καταστάσεων, εξαντλούνται στην ανάρτηση των καταστάσεων αυτών στο ΓΕΜΗ. Από το ΓΕΜΗ ο κάθε ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να λάβει γνώση ή ακόμη και αντίγραφά τους.

Η πρόταση μας αυτή βασίζεται στην ιδέα της απλοποίησης των διαδικασιών και της μείωσης της γραφειοκρατίας και συμπίπτει με την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Αρχής «Μόνον Άπαξ» (Once Only), σύμφωνα με την οποία οι δημόσιες αρχές διασφαλίζουν ότι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις υποβάλλουν πλέον πληροφορίες για διοικητική χρήση μόνο μία φορά στην εκάστοτε δημόσια αρχή, η οποία στη συνέχεια οργανώνει την εσωτερική περαιτέρω διακίνηση των εν λόγω δεδομένων σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου.

Επίσης στο άρθρο 16 παρ.7 προβλέπεται η ανάρτηση στην τράπεζα της Ελλάδος για την χρήση 2022 έως 20 Νοεμβρίου 2023 δηλαδή εντός 14 ημερών από σήμερα και θα έπρεπε να έχουμε εφαρμογή από την χρήση του 2023.

Στα άρθρα 12, 13 στις προσωπικές  αλλά κεφαλαιουχικές εταιρείες δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την υπογραφή τους  από ΛΟΓΙΣΤΗ – ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!