Κ.Υ.Α. 31 ΕΞ 2023 Τροποποίηση της υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 (Β’ 1699) κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών «Διαδικασία χορήγησης οικονομικής ενίσχυσης πολιτών που πλήττονται από φυσικές καταστροφές».
Aριθμ. 31 ΕΞ 2023
ΦΕΚ B' 5072/16.08.2023
Τροποποίηση της υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 (Β’ 1699) κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών «Διαδικασία χορήγησης οικονομικής ενίσχυσης πολιτών που πλήττονται από φυσικές καταστροφές».
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Την περ. γ’ της παρ. 1 και της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν.δ. 57/1973 «Περί λήψεως μέτρων Κοινωνικής Προστασίας οικονομικώς αδυνάτων και καταργήσεως των διεπουσών του θεσμού της απορίας διατάξεων», (Α’ 149).
2. Την παρ. 2 του άρθρου 57 του ν. 4472/2017 «Συνταξιοδοτικές διατάξεις δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν. 4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, ΜΠΔΣ 2018-2021 και λοιπές διατάξεις» (Α’ 74).
3. Το Κεφάλαιο ΙΑ «Ψηφιακή Διαφάνεια - Πρόγραμμα Διαύγεια» του ν. 4727/2020 (Α’ 184) «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» και τον ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).
4. Το άρθρο 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).
5. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της οδηγίας 2011/58/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις», (Α’ 143).
6. Το άρθρο 38 του ν. 4315/2014 «Πράξεις εισφοράς σε γη και σε χρήμα - Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις» (Α’ 269), όπως τροποποιήθηκαν με το άρθρο 271 του ν. 4555/2018 (Α’ 133).
7. Τον ν. 3852/2010 «Νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87).
8. Το άρθρο 6 του ν. 3454/2006 «Ενίσχυση της οικογένειας και λοιπές διατάξεις» (Α’ 75).
9. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου-Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).
10. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
11. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
12. Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).
13. Το άρθρο 90 του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (Α’ 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
14. Την υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 (Β’ 1699) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών.
15. Την υπό στοιχεία 102928 ΕΞ 2023/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).
16. Tην υπό στοιχεία ΥΠ 512/10.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Τριαντόπουλο» (Β’ 4438).
17. Την υπό στοιχεία Υ11/7.7.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών, Θεόδωρο Λιβάνιο (Β’ 4403)».
18. Την από 08.08.2023 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου Εσωτερικών.
19. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση προκαλείται επιπλέον δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού το ύψος της οποίας δεν μπορεί να υπολογισθεί καθώς εξαρτάται από πραγματικά δεδομένα έκτακτων αναγκών,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Τροποποίηση του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 33862/ 06.05.2019 κοινής υπουργικής απόφασης
Στην παρ. 1 του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών (Β’ 1699) προστίθενται νέα εδάφια και νέα περ. ε) και στην παρ. 3 προστίθεται νέο εδάφιο και το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 2
Χορήγηση επιδόματος για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής
1. Εγκρίνεται η εφάπαξ χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης με τη μορφή επιδόματος ποσού μέχρι έξι χιλιάδων ευρώ (6.000,00 €) κατ’ ανώτατο όριο, στους πληγέντες φυσικών καταστροφών για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών των κύριων κατοικιών που επλήγησαν ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής τους. Σε περίπτωση δευτερεύουσας κατοικίας, το ποσό μειώνεται κατά 50%. Για την καταβολή της οικονομικής ενίσχυσης υποβάλλονται τα κάτωθι δικαιολογητικά:
α) Αίτηση του δικαιούχου ή εξουσιοδοτημένου προσώπου (βλ. Παράρτημα).
β) Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος (Έντυπο Ε1) τελευταίου φορολογικού έτους, για το οποίο υποχρεούται να έχει υποβάλει δήλωση ο αιτών ή έχει ήδη υποβάλει (για την επιβεβαίωση της κύριας ιδιόκτητης, μισθωμένης ή παραχωρημένης κατοικίας ή της δευτερεύουσας ιδιόκτητης κατοικίας και τον αριθμό των εξαρτώμενων ή/και φιλοξενούμενων μελών του δικαιούχου).
γ) Δήλωση Στοιχείων Ακινήτων (Έντυπο Ε9) τελευταίου φορολογικού έτους, για το οποίο υποχρεούται να έχει υποβάλει δήλωση ο αιτών ή έχει ήδη υποβάλει, για τις περιπτώσεις ιδιόκτητης κατοικίας.
δ) Βεβαίωση Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στις περιπτώσεις πυρκαγιάς, όταν δεν υπάρχει Δελτίο Αυτοψίας της ΓΔΑΕΦΚ.
ε) Δελτίο επανελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΓΔΑΕΦΚ) της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, εφόσον έχει διενεργηθεί αυτοψία από την ΓΔΑΕΦΚ.
2. Σε περίπτωση που οι δικαιούχοι της οικονομικής ενίσχυσης είναι περισσότεροι του ενός, λόγω συγκατοίκησης κ.λπ., η οικονομική ενίσχυση χορηγείται σε έναν εξ αυτών, μετά από εξουσιοδότηση που θα του παρέχουν οι υπόλοιποι.
3. Το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης για κάθε δικαιούχο προσδιορίζεται σύμφωνα με τις οδηγίες του Παραρτήματος της παρούσας απόφασης από την Επιτροπή του άρθρου 4 της παρούσης, η οποία συμπληρώνει το έντυπο «ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ» του Παραρτήματος και το υποβάλλει στην αρμόδια Διεύθυνση του οικείου Δήμου. Στις περιπτώσεις φυσικών καταστροφών που διενεργούνται αυτοψίες από την ΓΔΑΕΦΚ, η παρ. 2 του εντύπου συμπληρώνεται με βάση το δελτίο επανελέγχου της ΓΔΑΕΦΚ».
Άρθρο 2
Τροποποίηση του άρθρου 4 της υπ’ αρ. 33862/ 06.05.2019 κοινής υπουργικής απόφασης
Στο άρθρο 4 της υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών (Β’ 1699), στην παρ. 2 προστίθενται δύο νέα εδάφια, στην παρ. 3 προστίθεται νέο εδάφιο και στο τέλος του άρθρου 4 προστίθενται νέα παρ. 6 και το άρθρο 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 4
Συγκρότηση Επιτροπής και αρμοδιότητες
1. Σε κάθε Δήμο συγκροτείται με απόφαση Δημάρχου τριμελής Επιτροπή, η οποία έχει ως αρμοδιότητα την εξέταση των αιτημάτων για την ένταξη ή μη των οικογενειών ή των μεμονωμένων ατόμων στο πρόγραμμα ενίσχυσης τόσο όσον αφορά στη χορήγηση του επιδόματος πρώτων βιοτικών αναγκών, όσο και στη χορήγηση του επιδόματος για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής τους και αποτελείται από:
α) Ένα στέλεχος της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου.
β) Έναν μηχανικό, στέλεχος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου.
γ) Ένα στέλεχος του Τμήματος ή της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πρόνοιας ή Κοινωνικής Προστασίας ή Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Δήμου.
2. Η εν λόγω Επιτροπή διενεργεί αυτοψία στις δηλωμένες στην αίτηση δικαιούχων ως πληγείσες κύριες ή δευτερεύουσες κατοικίες, προκειμένου:
α) Να ελέγξει ότι η κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία που έχει δηλωθεί είναι πληγείσα, στην περίπτωση του επιδόματος πρώτων βιοτικών αναγκών.
β) Να ορίσει το βαθμό ζημίας της κύριας κατοικίας ή δευτερεύουσας, στην περίπτωση του επιδόματος απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και οικοσκευής.
Στην περίπτωση που έχει διενεργηθεί αυτοψία από την ΓΔΑΕΦΚ, δεν απαιτείται η διενέργεια αυτοψίας από την Επιτροπή.
Στις περιπτώσεις αυτές, ως «Κατηγορία Α» μικρών ζημιών, ορίζεται η κατοικία που έχει χαρακτηριστεί ως κατάλληλη για χρήση («ΠΡΑΣΙΝΗ») και έχει υποστεί ελαφρές βλάβες, σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου, «Κατηγορία Β» μέτριων ζημιών, ορίζεται η κατοικία που έχει χαρακτηριστεί ως προσωρινά ακατάλληλη για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΗ»), σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου και «Κατηγορία Γ» μεγάλων ζημιών, ορίζεται η κατοικία που έχει χαρακτηριστεί ως επικίνδυνη για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΗ»), σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου.
3. Η Επιτροπή προσδιορίζει το ύψος του επιδόματος του άρθρου 2 της παρούσης, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο Παράρτημα αυτής. Σε περίπτωση δευτερεύουσας κατοικίας, το προσδιοριζόμενο ποσό μειώνεται κατά 50%.
4. Η τελική αναγνώριση των δικαιούχων των επιδομάτων της παρούσας γίνεται με απόφαση του Δημάρχου, σύμφωνα με την εισήγηση της ανωτέρω Επιτροπής.
5. Εφόσον το προσωπικό του Δήμου δεν επαρκεί για την άμεση ολοκλήρωση της εξέτασης των αιτημάτων, ως μέλη της Επιτροπής μπορούν να ορίζονται μόνιμοι και Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ) υπάλληλοι υπηρεσιών του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, ύστερα από πρόσκληση του οικείου Δημάρχου.
6. Σε περιπτώσεις που διενεργούνται αυτοψίες από την ΓΔΑΕΦΚ, η ΓΔΑΕΦΚ διαβιβάζει στους οικείους Δήμους αναλυτική κατάσταση με τα στοιχεία των δελτίων επανελέγχου και η Επιτροπή προβαίνει σε διασταύρωση των στοιχείων των αιτούντων με τα στοιχεία των δελτίων επανελέγχου προκειμένου να προσδιοριστούν οι δικαιούχοι».
Άρθρο 3
Τροποποίηση του άρθρου 5 της υπ’ αρ. 33862/ 06.05.2019 κοινής υπουργικής απόφασης
Στο άρθρο 5 της υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών (Β’ 1699), οι παρ. 1, 2, 3 και 4 τροποποιούνται και το άρθρο 5 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 5
Διαδικασία Υλοποίησης - Έλεγχος
1. Οι υποψήφιοι δικαιούχοι, υποχρεούνται να υποβάλλουν την αίτηση στον οικείο Δήμο σε χρονικό διάστημα σαράντα πέντε (45) ημερών, από την ημερομηνία εκδήλωσης της φυσικής καταστροφής.
2. Οι Δήμοι υποχρεούνται να υποβάλλουν στη ΓΔΑΕΦΚ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας αίτημα επιχορήγησης, εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία εκδήλωσης της φυσικής καταστροφής στο οποίο αναγράφονται:
α) το συνολικό ποσό αιτούμενης επιχορήγησης,
β) ο αριθμός των δικαιούχων ανά κατηγορία οικονομικής ενίσχυσης,
γ) το είδος της φυσικής καταστροφής,
δ) την ημερομηνία εκδήλωσης της φυσικής καταστροφής.
Σε περιπτώσεις που διενεργούνται αυτοψίες από την ΓΔΑΕΦΚ, στο αίτημα επιχορήγησης περιλαμβάνονται τα αιτήματα για τα οποία έχουν διασταυρωθεί τα στοιχεία των αιτούντων με τα στοιχεία των δελτίων επανελέγχου της ΓΔΑΕΦΚ.
3. Η ΓΔΑΕΦΚ προβαίνει στην έκδοση απόφασης επιχορήγησης. Η ΓΔΑΕΦΚ δύναται να διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους, κατόπιν αναζήτησης και παραλαβής των δικαιολογητικών των δικαιούχων από τους Δήμους.
4. Η σχετική δαπάνη που θα προκληθεί κατά περίπτωση από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης, θα βαρύνει τους οικείους προϋπολογισμούς των Δήμων, οι οποίοι θα ενισχύονται από πιστώσεις που εγγράφονται για τον σκοπό αυτό, στον προϋπολογισμό εξόδων του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (Ειδικός φορέας 1060-202-0000000 «Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης και Κρατικής Αρωγής» ΑΛΕ 2310401006).
Άρθρο 4
Τροποποίηση του Παραρτήματος της υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 κοινής υπουργικής απόφασης
Το Παράρτημα της υπ’ αρ. 33862/06.05.2019 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών (Β’ 1699), αντικαθίσταται από το Παράρτημα της παρούσας το οποίο και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.
Άρθρο 5
Μεταβατικές και τελικές διατάξεις
1. Η παρούσα ισχύει για φυσικές καταστροφές που εκδηλώνονται μετά την ημερομηνία μεταφοράς της αρμοδιότητας της περ. (γ) της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν.δ. 57/1973 στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, σύμφωνα με το π.δ. 77/2023.
2. Τα υποβληθέντα και υποβαλλόμενα αιτήματα στη Διεύθυνση Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής/Τμήμα Επιχορηγήσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών εντός του 2023 (πριν και μετά την έκδοση του π.δ. 77/2023) διεκπεραιώνονται από το Υπουργείο Εσωτερικών και τυχόν αιτήματα που δεν ολοκληρωθούν έως την λήξη του έτους, διαβιβάζονται με ευθύνη της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών αναφορικά με την πληρότητά τους, στη Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής. Εκκρεμή αιτήματα που έχουν υποβληθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών μέχρι την έκδοση του π.δ. 77/2023, διεκπεραιώνονται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τα όρια που ίσχυαν μέχρι την ημερομηνία έναρξης ισχύος του π.δ. 77/2023.
3. Ειδικά για το έτος 2023 οι σχετικές δαπάνες βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών, Ειδικός Φορέας 1007-201-0000000, ΑΛΕ 2310401006, σύμφωνα με το άρθρο 14 του π.δ. 77/2023 ως τροποποιήθηκε με το άρθρο 5 του π.δ. 82/2023.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Μαρούσι, 11 Αυγούστου 2023
Οι Υπουργοί
Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ
Εσωτερικών
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ
Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΙΒΑΝΙΟΣ
Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!