Υπουργείο Οικονομικών Απολογισμός δράσεων στο πλαίσιο της Κρατικής Αρωγής - Δήλωση Κουλοχέρη
Υπουργείο Οικονομικών
Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2023
Δελτίο Τύπου
Τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής κ. Νίκου Κουλοχέρη κατά τον απολογισμό των δράσεων που έχουν υλοποιηθεί στο πλαίσιο της Κρατικής Αρωγής
Σε συνέχεια όσων σημειώθηκαν, θα ήθελα με τη σειρά μου να αναφερθώ στη μεταρρύθμιση της Κρατικής Αρωγής και να τονίσω το μεγάλο έργο που έχει γίνει μέσω των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, τις οποίες ευχαριστώ προσωπικά για τη συνδρομή τους σε όλον αυτόν τον αγώνα. Γιατί, ως γνωστόν, τα μεγάλα άλματα δεν γίνονται μόνο μέσα από ένα θεσμικό πλαίσιο, γίνονται και μέσα από τους ανθρώπους που συντονίζουν και διεκπεραιώνουν.
Πέραν του ιδιαιτέρως σημαντικού έρχου του συντονισμού εντός του Υπουργείου Οικονομικών (Φορολογική Πολιτική – ΑΑΔΕ), αλλά και μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων, που επετεύχθη μέσω της δημιουργίας του χαρτοφυλακίου του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιου για θέματα φυσικών καταστροφών, του κ. Τριαντόπουλου, ο οποίος κατάφερε με μεγάλη επιτυχία να συντονίσει όλα τα συναρμόδια Υπουργεία για να μπορέσουν να έλθουν οι δράσεις αυτές σε μία πληρότητα.
Μετά την ψήφιση του νόμου 4797/2021 (ΦΕΚ Α΄ 66/23.04.2021), μεταφέρθηκε η αρμοδιότητα ελέγχου των δικαιολογητικών και εκταμίευσης των επιχορηγήσεων από το Υπουργείο Ανάπτυξης στο Υπουργείο Οικονομικών. Αφετέρου δε, συστήθηκε η Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής με στόχο την ενοποίηση των διαδικασιών κάτω από το Υπουργείο Οικονομικών, και τον αποτελεσματικότερο συντονισμό και την επιτάχυνση των διαδικασιών. Μάλιστα, έγινε διαχωρισμός των θεομηνιών και η Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής ανέλαβε μόνο τις θεομηνίες από 1.6.2020 και μετά, ενώ τις προηγούμενες από την ημερομηνία αυτή η Διεύθυνση Χρηματοοικονομικής Πολιτικής.
Αυτός ο εξορθολογισμός ήταν πάρα πολύ σημαντικός. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι η Διεύθυνση Χρηματοοικονομικής Πολιτικής, με το που δημοσιεύτηκε ο νόμος, παρέλαβε φακέλους ακόμα και από το έτος 2009. Υπήρχαν φάκελοι με ελλιπέστατα στοιχεία, φάκελοι που δεν ήταν συγκροτημένοι. Δημιουργήθηκε μια νέα μεθοδολογία διαχείρισης των φακέλων και για 53 θεομηνίες (από το 2009 έως τις 31.5.2020), σε 28 περιοχές της χώρας, πάνω από 750 δικαιούχοι οι οποίοι ανταποκρίθηκαν και έχουν υποβάλει πλήρη φάκελο, έχουν αποζημιωθεί, με ποσό επιχορήγησης που ανέρχεται περίπου σε 4 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, λόγω του χρόνου που είχε παρέλθει από τις θεομηνίες και των ελλιπών φακέλων, απαιτήθηκε σημαντική συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και τους ίδιους τους δικαιούχους, τους οποίους πολλές φορές χρειάστηκε να τους αναζητήσουμε προσωπικά, προκειμένου να συλλέξουμε όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ώστε να αποζημιωθούν για ζημιές που ακόμα και οι ίδιοι οι δικαιούχοι είχαν σταματήσει να περιμένουν ότι θα αποζημιωθούν.
Παράλληλα, μέσω της νέας Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής, από τη θέσπιση του νέου πλαισίου τον Απρίλιο 2021 και μετά:
- έχουν εκδοθεί πάνω από 60 αποφάσεις επιχορήγησης και προκαταβολής, ενώ έχει ξεκινήσει η επιχορήγηση και των μη κατά κύριο επάγγελμα αγροτών,
- έχουν παραληφθεί πάνω από 7.000 φάκελοι δικαιούχων από περίπου 45 περιοχές της Ελλάδας για θεομηνίες από 1.6.2020 και μετά. Μέχρι το τέλος του 2022, είχαν διεκπεραιωθεί, σε συνεργασία με τις οικονομικές υπηρεσίες του Υπουργείου, πάνω από 5.400 φάκελοι, ενώ, πλέον, ο αριθμός ξεπερνά τους 5.700.
Έτσι, όπως ανέφερε ο Υπουργός Οικονομικών, συνολικά, από το Υπουργείο Οικονομικών έχουν ήδη πληρωθεί πάνω από 5.800 δικαιούχοι από τον Απρίλιο του 2021 έως το τέλος του 2022.
Μόνο το 2022 το Υπουργείο Οικονομικών παρείχε επιχορήγηση για ζημιές από θεομηνίες σε πάνω από 5.200 δικαιούχους, αριθμό σχεδόν πενταπλάσιο σε σχέση με το σύνολο των δικαιούχων που πληρώθηκαν αθροιστικά κατά την προηγούμενη τετραετία.
Επισημαίνεται ότι, παράλληλα με το θεσμικό πλαίσιο, λαμβάνεται κάθε άλλο πρόσφορο διοικητικό μέτρο για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων και την αποτελεσματικότερη συνεργασία με τις Περιφέρειες, για την ταχύτερη ολοκλήρωση των διαδικασιών, αλλά – κυρίως – για τη διαφάνεια και την προάσπιση του δημοσίου χρήματος, όπως είναι ενδεικτικά:
- η τυποποίηση των διαδικασιών και των εντύπων, όπως οι βεβαιώσεις των Περιφερειών, τα πρακτικά των επιτροπών και οι υπεύθυνες δηλώσεις των επιχειρήσεων,
- η αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών, όπως η αναζήτηση Ενιαίου Πιστοποιητικού Φερεγγυότητας ατελώς από τα αρμόδια Πρωτοδικεία, η αναζήτηση των πιστοποιητικών ΓΕ.Μ.Η. και η αναζήτηση της ασφαλιστικής ενημερότητας από τον ΕΛΓΑ, που παλαιότερα επιβάρυναν τους δικαιούχους,
- η συνεργασία με τις Περιφέρειες, μέσα από επιτόπιες επισκέψεις και εξ αποστάσεως ενημερώσεις μέσω τηλεδιασκέψεων των υπηρεσιών των Περιφερειών και η συνεχής επικοινωνία μαζί τους για την αποτελεσματικότερη και ταχύτερη ολοκλήρωση των διαδικασιών.
Και η μεταρρύθμιση φυσικά συνεχίζεται. Και θα συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με σκοπό την αποτελεσματική και ταχεία στήριξη των συμπολιτών μας και της οικονομικής ζωής μετά από τις συνέπειες που επιφέρει μια φυσική καταστροφή και να παρεμβαίνουμε όπου απαιτείται.
Με τα επόμενα βήματα να είναι:
1ον. Η δημιουργία του Εθνικού Μητρώου στελεχών Επιτροπών Κρατικής Αρωγής, για την καλύτερη διαχείριση και στελέχωση των Επιτροπών Κρατικής Αρωγής και η έκδοση οδηγού δεοντολογίας για τα μέλη των επιτροπών.
Το Μητρώο θα τηρείται στο Υπουργείο Οικονομικών, από τη Διεύθυνση Κρατικής Αρωγής.
Στο Μητρώο θα εγγραφεί υποχρεωτικά το προσωπικό των Περιφερειών, το οποίο στελεχώνει τις οργανικές μονάδες οι οποίες εμπλέκονται σε θέματα σχετικά με την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των φυσικών και άλλων καταστροφών.
Επίσης, μπορούν να εγγραφούν, με αίτησή τους και κατόπιν αξιολόγησης:
α) μόνιμοι και με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ.) υπάλληλοι του Δημοσίου Τομέα, συμπεριλαμβανομένων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.),
β) μέλη του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ο.Ε.Ε.), του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Τ.Ε.Ε.) και του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.),
γ) στελέχη του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛ.Γ.Α.) που ειδικεύονται σε θέματα εκτιμήσεων ζημίας,
δ) εξειδικευμένοι εμπειρογνώμονες στα πεδία εκτιμήσεων ζημίας κινητών ή ακινήτων στοιχείων ενεργητικού.
Το μητρώο αναμένεται να ενεργοποιηθεί άμεσα και μετά την ολοκλήρωσή του, το επόμενο βήμα θα είναι η κατάρτιση των μελών του σε θέματα καταγραφής και εκτίμησης ζημιών, αντιμετώπισης και αποκατάστασης φυσικών καταστροφών, καθώς και σε θέματα Κρατικής Αρωγής.
Με αυτό τον τρόπο αναμένεται να δημιουργηθεί μια δεξαμενή στελεχών, τα οποία θα έχουν την κατάλληλη εμπειρία, προκειμένου να διευκολυνθούν οι Περιφέρειες για την άμεση συγκρότηση των Επιτροπών Κρατικής Αρωγής μετά από μια θεομηνία, αλλά και να ολοκληρώνεται με έγκαιρο και αποτελεσματικό τρόπο το έργο της καταγραφής των ζημιών.
2ον. Η δημιουργία ενιαίας ψηφιακής πλατφόρμας Κρατικής Αρωγής και η περαιτέρω τυποποίηση των διαδικασιών, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ).
Με την ψηφιακή πλατφόρμα θα δημιουργηθεί μια υποδομή για την ψηφιακή διαχείριση της Κρατικής Αρωγής.
Στην πλατφόρμα θα έχουν πρόσβαση όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, δηλαδή τόσο οι Περιφέρειες όσο και το Υπουργείο Οικοδομικών, ενώ θα υπάρχει διασύνδεση με όλες τις υπηρεσίες από τις οποίες θα αναζητούνται αυτοματοποιημένα τα απαραίτητα στοιχεία.
Παράλληλα όμως, η πλατφόρμα θα παρέχει μια ενιαία υποδομή για τη διαχείριση του συνόλου των μέτρων στήριξης που ενεργοποιούνται μετά από μια φυσική καταστροφή, όπως:
- Η επιχορήγηση επιχειρήσεων, αγροτών και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων.
- Η πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής για κατοικίες και κτιριακές εγκαταστάσεις φυσικών ή νομικών προσώπων.
- Η οικονομική ενίσχυση φυσικών προσώπων για αποζημίωση οικοσκευής.
- Η επιδότηση προσωρινής στέγασης.
Με πρόβλεψη για την ένταξη όλων των μορφών στήριξης στη ψηφιακή αυτή υποδομή.
Με τη δημιουργία της πλατφόρμας Κρατικής Αρωγής και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών αναμένεται να αυτοματοποιηθούν και να απλοποιηθούν περαιτέρω οι διαδικασίες, να επιταχυνθεί η καταβολή των επιχορηγήσεων, να αρθούν οι όποιες δυσχέρειες επιβαρύνουν τους πολίτες, να μειωθεί το διοικητικό βάρος των υπηρεσιών, αλλά και – πολύ σημαντικό – να υπάρχει ενιαία και αποτελεσματική πληροφόρηση για τα μέτρα στήριξης και τη δημοσιονομική επίπτωσή τους.
Το τεράστιο έργο που έχει συντελεστεί, συνολικά, αποτελεί υπόδειγμα διαχείρισης και επιβεβαιώνει ότι Κυβέρνησή μας θέλει και μπορεί να καταστήσει ένα κράτος σύγχρονο και αποτελεσματικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!