Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΥΠΕΝ/Δ ΕΣΕΔ Π/121514/1435/2022 Μητρώο Ελεγκτών Προσβασιμότητας, διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο, ορισμός, έλεγχος και αποζημίωση των Ελεγκτών Προσβασιμότητας για τα κτήρια στα οποία στεγάζονται οι φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 και ρύθμιση λοιπών θεμάτων εφαρμογής του.

Αριθμ. οικ. ΥΠΕΝ/Δ ΕΣΕΔ Π/121514/1435

ΦΕΚ B’ 6010/25.11.2022

Μητρώο Ελεγκτών Προσβασιμότητας, διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο, ορισμός, έλεγχος και αποζημίωση των Ελεγκτών Προσβασιμότητας για τα κτήρια στα οποία στεγάζονται οι φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 και ρύθμιση λοιπών θεμάτων εφαρμογής του.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τον ν. 4067/2012 «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός» (Α’ 79) και ιδίως το τελευταίο εδάφιο της περ. β’ της παρ. 10 του άρθρου 26.

2. Τον ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) - Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184).

3. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

4. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.Ε.Ν.)» (Α’ 160).

5. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).

6. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά Υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).

7. Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’ 123).

8. Το π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 155).

9. Την υπ’ αρ. 2/07.01.2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νικόλαο Ταγαρά» (Β’ 45).

10. α) Την υπό στοιχεία Y70/30.10.2020 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη» (Β’ 4805)

β) την υπ'αρ. 51875/7.5.2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β’ 1867).

11. Την υπό στοιχεία οικ. ΥΠΕΝ/ΓΔΧΣ/70755/614/ 23.7.2021 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας των κτηρίων όπου στεγάζονται φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014» (Β’ 3756).

12. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005 - Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 και το γεγονός ότι από την παρούσα προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού ποσού 5.491.300 € και πρόκειται να καλυφθεί από το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος ΠΔΕ του ΥΠΕΝ, μέσω έργου που επίκειται να εγκριθεί στη ΣΑΕ 275/Δ.

13. Το υπό στοιχεία οικ ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/46613/10.5.2022 αίτημα χρηματοδότησης προς το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων/Τομέα της ΕΥΔ/ΥΜΕΠΕΡΑΑ, με αντικείμενο τον έλεγχο προσβασιμότητας κτηρίων στα οποία στεγάζονται υπηρεσίες του Δημοσίου.

14. Την πρόσκληση για την υποβολή προτάσεων στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα προς το ΤΕΕ «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» με τίτλο «Υποστήριξη φορέων για ωρίμανση και αποτελεσματική υλοποίηση του Έργου «Έλεγχος Προσβασιμότητας κτηρίων στα οποία στεγάζονται υπηρεσίες του Δημοσίου» (ΑΔΑ Ψ9Τ046ΜΤΛΡ-03Ζ).

15. Την υπό στοιχεία οικ. ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/98183/1220/ 27.09.2022 εισηγητική έκθεση της Διεύθυνσης Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος (ΔΕΣΕΔΠ).

16. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/99642/1235/ 30.09.2022 εισηγητική έκθεση δημοσιονομικών επιπτώσεων του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Ορισμός και περιεχόμενο του Μητρώου

Ελεγκτών Προσβασιμότητας

1. Το Μητρώο Ελεγκτών Προσβασιμότητας υποστηρίζεται από πληροφοριακό σύστημα, το οποίο ακολουθεί κανόνες και πρότυπα για τη διασύνδεση και διαλειτουργικότητα με τρίτα πληροφοριακά συστήματα, σύμφωνα με το Παράρτημα II της υπό στοιχεία ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/10.4.2012 (Β’ 1301) απόφασης του Υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και ιδίως με την Ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας των κτηρίων όπου στεγάζονται φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΧΣ/70755/614/23.7.2021 (B’ 3756) υπουργική απόφαση η κατάρτιση, η υλοποίηση, η τεχνική διαχείριση και η συντήρηση του ως άνω πληροφοριακού συστήματος έχει ανατεθεί στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας.

Το ως άνω Ηλεκτρονικό Μητρώο Ελεγκτών Προσβασιμότητας (εφεξής αποκαλούμενο ως «Μητρώο»), υπό τη μορφή ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων, για την υλοποίηση του ελέγχου προσβασιμότητας σε άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα των κτηρίων στα οποία στεγάζονται οι φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, εγκρίνεται και εποπτεύεται από τη Διεύθυνση Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος, που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η Διεύθυνση Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος (ΔΕΣΕΔΠ), βάσει των καταχωρήσεων κτηρίων στην Ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας των κτηρίων όπου στεγάζονται φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, είναι αρμόδια για τον έλεγχο των ανωτέρω κτηρίων, μέσω των Ελεγκτών Προσβασιμότητας και επεξεργάζεται στατιστικά στοιχεία των καταχωρήσεων στη πλατφόρμα.

2. Στο Μητρώο εγγράφονται:

α) Αυτοδίκαια οι ήδη εγγεγραμμένοι μηχανικοί στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης, το οποίο έχει καταρτιστεί και λειτουργεί σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 4030/2011 (Α’ 249) και την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ ΔΕΣΕΔΠ/54336/486/23.8.2018 (Β’ 3584) απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από πιστοποίηση των απαιτούμενων γνώσεων,

β) Μηχανικοί φυσικά πρόσωπα, με δικαίωμα εκπόνησης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις μελέτης ή επίβλεψης κτηριακών έργων εγγεγραμμένοι στα Μητρώα του Τ.Ε.Ε. μετά από πιστοποίηση των απαιτούμενων γνώσεων.

3. Οι ελεγκτές εγγράφονται σε δύο κατηγορίες, ανάλογα με τα επαγγελματικά τους δικαιώματα:

α) Με δικαίωμα εκπόνησης αρχιτεκτονικής μελέτης και μελέτης προσβασιμότητας και της αντίστοιχης επίβλεψης,

β) με δικαίωμα εκπόνησης λοιπών μελετών κτηριακών έργων (π.χ. ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) εγκαταστάσεων, ενεργητικής πυροπροστασίας κ.ά.) και των αντίστοιχων επιβλέψεων.

Στην περίπτωση που ο μηχανικός διαθέτει επαγγελματικά δικαιώματα και των δύο κατηγοριών, εγγράφεται στην κατηγορία (α).

4. Οι Ελεγκτές Προσβασιμότητας εγγράφονται στο Μητρώο συμπληρώνοντας όλα τα απαιτούμενα στοιχεία τους και λαμβάνουν αύξοντα Αριθμό Μητρώου Προσβασιμότητας. Η ιδιότητα του Ελεγκτή Προσβασιμότητας αποκτάται με την εγγραφή του στο Μητρώο.

5. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας οργανώνει ηλεκτρονικά εκπαιδευτικά σεμινάρια, η παρακολούθηση των οποίων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή στο Μητρώο Ελεγκτών Προσβασιμότητας. Η Διεύθυνση Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος, που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ορίζει εκπαιδευτές καθώς και τη θεματολογία των σεμιναρίων. Με το πέρας των σεμιναρίων εκδίδεται πιστοποιητικό παρακολούθησης.

Άρθρο 2

Διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο Ελεγκτών

Προσβασιμότητας

1. Για την εγγραφή στο Μητρώο των μηχανικών το Τ.Ε.Ε. ακολουθεί την εξής διαδικασία:

α) Για όσους μηχανικούς είναι ήδη εγγεγραμμένοι στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης, το Τ.Ε.Ε. προβαίνει σε αυτόματη προεγγραφή τους κατά την ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων για εγγραφή στο Μητρώο.

β) Για όσους μηχανικούς δεν είναι εγγεγραμμένοι στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης, το Τ.Ε.Ε. προβαίνει σε ανοικτή πρόσκληση, η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τ.Ε.Ε. και του ΥΠΕΝ.

2. Οι ενδιαφερόμενοι της ανωτέρω περίπτωσης β εγγράφονται στο Μητρώο, κατόπιν υποβολής ηλεκτρονικής αίτησης με χρήση των προσωπικών κωδικών που χορηγούνται από το Τ.Ε.Ε., η οποία περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

α) Ενημερωμένα στοιχεία επικοινωνίας (κινητό τηλέφωνο, e-mail κ.λπ.)

β) Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ).

γ) Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ).

δ) Αριθμό τραπεζικού λογαριασμού με δικαιούχο τον μηχανικό (ΙΒΑΝ).

ε) Διεύθυνση επαγγελματικής έδρας, όπως έχει δηλωθεί στην ΑΑΔΕ. Σε περίπτωση που ο υποψήφιος δραστηριοποιείται επαγγελματικά διατηρώντας έδρα σε περισσότερες από μια περιοχές υποχρεούται να δηλώσει σε ποια από αυτές επιθυμεί να διενεργεί ελέγχους.

στ) Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α’ 75), με την οποία υπευθύνως δηλώνει ότι:

i. Δεν έχει καταδικασθεί για κακούργημα, όπως και σε οποιαδήποτε ποινή για κλοπή, υπεξαίρεση (κοινή ή στην υπηρεσία), απάτη, εκβίαση, πλαστογραφία, καταπίεση, δωροδοκία, απιστία σχετική με την υπηρεσία, παράβαση καθήκοντος, καθώς και για οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής,

ii. δεν είναι δημόσιος υπάλληλος ή υπάλληλος Ν.Π.Δ.Δ. ή υπάλληλος στον ευρύτερο δημόσιο τομέα με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, iii. θα ενημερώνει εντός δέκα (10) ημερών το Τ.Ε.Ε. σε περίπτωση που δεν συντρέχουν πλέον οι προϋποθέσεις συμμετοχής στο Μητρώο Ελεγκτών Προσβασιμότητας,

iv. η συμμετοχή του στον κατάλογο των Ελεγκτών Προσβασιμότητας παρέχει αυτοδίκαια το δικαίωμα γνωστοποίησης των στοιχείων επικοινωνίας του για τους σκοπούς του ελέγχου,

v. αποδέχεται τη χρήση, στατιστική επεξεργασία και κοινοποίηση στοιχείων σχετικών με τους ελέγχους που έχει προβεί, με την επιφύλαξη της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, της πνευματικής ιδιοκτησίας και των εμπορικά ευαίσθητων πληροφοριών.

3. Οι μηχανικοί της παρ. 1.α του παρόντος άρθρου οφείλουν να ενημερώσουν τα ανωτέρω στοιχεία, υποβάλλοντας σχετική ηλεκτρονική αίτηση.

4. Η εγγραφή στο Μητρώο Ελεγκτών Προσβασιμότητας της παραγράφου 1 ολοκληρώνεται με την έκδοση του πιστοποιητικού παρακολούθησης.

5. Σε περίπτωση μεταβολής των αρχικά δηλωθέντων στοιχείων μηχανικού εγγεγραμμένου στο Μητρώο, ο Ελεγκτής Προσβασιμότητας υποχρεούται να δηλώσει ηλεκτρονικά τη μεταβολή στο Τ.Ε.Ε., εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την μεταβολή.

Άρθρο 3

Διαδικασία επιλογής και ορισμού Ελεγκτών

Προσβασιμότητας

1. Η Διεύθυνση Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος (ΔΕΣΕΔΠ), βάσει των καταχωρήσεων κτηρίων στην Ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας των κτηρίων όπου στεγάζονται φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, είναι αρμόδια για τον έλεγχο των ανωτέρω κτηρίων μέσω των Ελεγκτών Προσβασιμότητας και επεξεργάζεται στατιστικά στοιχεία των καταχωρήσεων στη πλατφόρμα.

2. Η επιλογή των Ελεγκτών Προσβασιμότητας που επιλαμβάνονται τον έλεγχο κτηρίου γίνεται με τυχαία ηλεκτρονική κλήρωση από το σύστημα, με κριτήριο την απόσταση από το κτήριο. Αρχικά επιλέγονται Ελεγκτές, οι οποίοι έχουν επαγγελματική έδρα εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας όπου βρίσκεται το κτήριο. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμος Ελεγκτής στο Μητρώο εντός των ορίων της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, επιλέγεται Ελεγκτής Προσβασιμότητας με επαγγελματική έδρα εντός της οικείας Περιφέρειας και, αν δεν υπάρχει, εντός των ορίων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

3. Στην περίπτωση που ο έλεγχος αφορά κτήριο σε νησιωτική περιοχή, αρχικά κληρώνεται Ελεγκτής Προσβασιμότητας με έδρα στη συγκεκριμένη νησιωτική περιοχή. Αν δεν υπάρχει, επιλέγεται ελεγκτής με έδρα εντός των ορίων της οικείας Περιφερειακής Ενότητας και, αν δεν υπάρχει, επιλέγεται ελεγκτής από ηπειρωτική περιοχή με απευθείας ακτοπλοϊκή σύνδεση με τη νησιωτική περιοχή, εντός ή εκτός των ορίων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης που βρίσκεται το κτήριο.

4. Σε περίπτωση που για το ίδιο κτήριο έχουν γίνει περισσότερες της μίας καταχωρίσεις στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας, γίνεται μία ενιαία κλήρωση για το σύνολο των καταχωρίσεων.

5. Οι κληρώσεις διενεργούνται σταδιακά, σύμφωνα με τη διαθεσιμότητα των Ελεγκτών Προσβασιμότητας και την πρόοδο της χρηματοδότησης, συγχρονισμένα σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες και αναλογικά με τον αριθμό των καταχωρίσεων των κτηρίων κάθε Περιφερειακής Ενότητας που έχουν υποβληθεί στην πλατφόρμα καταγραφής. Κληρώνονται, κατά προτεραιότητα, τα ιδιόκτητα κτήρια των φορέων, λαμβάνοντας διαφορετικό συντελεστή βαρύτητας ανάλογα με τη χρήση τους. Ειδικότερα, κτήρια με χρήση Εκπαίδευσης κληρώνονται σε ποσοστό 40%, κτήρια Υγείας και Κοινωνικής πρόνοιας καλύπτουν ποσοστό 40% των κληρώσεων, ενώ κτήρια συνάθροισης κοινού και γραφείων κληρώνονται σε ποσοστό 10%. Το υπόλοιπο 10% των κληρώσεων αφορά κτήρια με λοιπές χρήσεις. Εφόσον εξαντληθεί το σύνολο των κτηρίων μίας χρήσης, το ποσοστό ελέγχων που αναλογεί στη χρήση αυτή, κατανέμεται τυχαία στα υπόλοιπα κτήρια, μέχρι να υλοποιηθούν οι κληρώσεις για όλες τις καταχωρίσεις ιδιόκτητων κτηρίων. Ακολούθως, με την ίδια διαδικασία, πραγματοποιούνται οι κληρώσεις στις καταχωρίσεις με διαφορετικό ιδιοκτησιακό καθεστώς.

6. Το πληροφοριακό σύστημα κληρώνει αυτόματα τους Ελεγκτές Προσβασιμότητας, σύμφωνα με τα ανωτέρω κριτήρια. Ο Ελεγκτής Προσβασιμότητας ενημερώνεται ηλεκτρονικά σχετικά με τον έλεγχο, και υποχρεούται, εντός δύο (2) εργάσιμων ημερών από την ημέρα της κλήρωσης, να ενημερώσει το πληροφοριακό σύστημα για την αποδοχή ή μη του ορισμού του. Σε περίπτωση μη αποδοχής ή άπρακτης παρέλευσης της ανωτέρω προθεσμίας, η κλήρωση επαναλαμβάνεται αυτόματα.

7. Σε περίπτωση που ο Ελεγκτής Προσβασιμότητας αποδεχθεί τον ορισμό του, το πληροφοριακό σύστημα ενημερώνει αυτόματα την ενδιαφερόμενη Υπηρεσία ή Φορέα μέσω του εκπροσώπου, τα στοιχεία του οποίου έχουν εισαχθεί κατά την καταχώριση του κτηρίου στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής προσβασιμότητας, προκειμένου να επικοινωνήσει με τον Ελεγκτή Προσβασιμότητας και να ορίσουν την ημερομηνία της αυτοψίας.

8. Το Σώμα Επιθεωρητών Βορείου και Νοτίου Ελλάδος, που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιλαμβάνεται ζητημάτων διαχείρισης των κληρώσεων και των ορισμών των Ελεγκτών Προσβασιμότητας, καθώς και τυχόν δυσχέρειας στη διεξαγωγή του ελέγχου.

Άρθρο 4

Διαδικασία ελέγχου και πορίσματος

1. Ο έλεγχος διενεργείται εντός χρονικού διαστήματος δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την αποδοχή του Ελεγκτή Προσβασιμότητας. Η στεγαζόμενη Υπηρεσία ή Φορέας γνωστοποιεί στον Ελεγκτή τυχόν σχέδια από οικοδομική άδεια, δήλωση αυθαιρέτων ή οποιαδήποτε πράξη εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών έχει εκδοθεί για το κτήριο, για τους σκοπούς της αυτοψίας.

2. Ο έλεγχος των Ελεγκτών Προσβασιμότητας αφορά όλα τα στοιχεία προσβασιμότητας για όλες τις μορφές αναπηρίας την οριζόντια και κατακόρυφη, αυτόνομη και ασφαλή προσπέλαση από άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα και την εξυπηρέτηση αυτών σε όλους τους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους των κτηρίων, σύμφωνα με τον ν. 4067/2012 (Α’ 79) και την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/65826/699/7.7.2020 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέρειας «Τεχνικές οδηγίες προσαρμογής υφιστάμενων κτηρίων και υποδομών για την προσβασιμότητα αυτών σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία» (B’ 2998). Συγκεκριμένα, ελέγχονται βασικά κτιριολογικά χαρακτηριστικά και προτείνονται πιθανές απαιτούμενες παρεμβάσεις σε επιμέρους ενότητες, με βάση τα παρακάτω κριτήρια:

α) Προσβάσιμη είσοδος στο κτήριο από τον περιβάλλοντα χώρο του οικοπέδου.

β) Προσβάσιμη είσοδος (κύρια και βοηθητική) για άτομα με αναπηρία (ΝΑΙ/ΟΧΙ).

γ) Κατακόρυφη κυκλοφορία: προσβάσιμος ανελκυστήρας, μηχανικό ανυψωτικό μέσο, ράμπα πρόσβασης στην υπηρεσία (ΝΑΙ/ΟΧΙ).

δ) Οριζόντια κυκλοφορία: προσβάσιμη οριζόντια κυκλοφορία σε τμήμα χώρων.

ε) Προσβάσιμος χώρος υγιεινής (ΝΑΙ/ΟΧΙ).

στ) Υποδομές διαφυγής σε έκτακτη ανάγκη.

ζ) Θέση στάθμευσης οχήματος ΑμεΑ.

η) Ειδικές απαιτήσεις σε ειδικά κτήρια (π.χ. αθλητισμού, θέατρα/κινηματογράφοι, αίθουσες εκδηλώσεων, υγείας κ.λπ.) με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.

3. Μετά τη διενέργεια του επιτόπιου ελέγχου, ο Ελεγκτής Προσβασιμότητας καταχωρίζει ηλεκτρονικά το σχετικό Πόρισμα ελέγχου προσβασιμότητας στο πληροφοριακό σύστημα εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία αυτοψίας. Τα αποτελέσματα των επιμέρους ελέγχων και των τυχόν απαιτούμενων εργασιών, προκειμένου να καταστεί το κτήριο προσβάσιμο, καθώς και αν από αυτές θίγεται ο φέρων οργανισμός του κτηρίου, συμπληρώνονται από τους Ελεγκτές Δόμησης στο πληροφοριακό σύστημα για κάθε επιμέρους ενότητα, σε προκαθορισμένα πεδία επιλογής από λίστα αποτελεσμάτων και εργασιών. Σε περίπτωση αποκλίσεων ή ελλείψεων, ο Ελεγκτής Προσβασιμότητας οφείλει να καταγράψει στο πόρισμα τη δυνατότητα ή μη αποκατάστασής τους, καθώς και εναλλακτικές προτάσεις.

4. Μετά την συμπλήρωση του πορίσματος, ο Ελεγκτής οριστικοποιεί τον έλεγχο και κατατάσσει το κτήριο σε μία από τις παρακάτω περιπτώσεις, σε σχέση με τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτό:

α) Πλήρως προσβάσιμο: όσα κτήρια πληρούν όλα τα κριτήρια της παρ. 2 του παρόντος άρθρου.

β) Μη προσβάσιμο α: όσα κτήρια δεν πληρούν κριτήρια της παρ. 2 του παρόντος άρθρου και μπορούν να καταστούν πλήρως προσβάσιμα με μικρές παρεμβάσεις, εκτός φέροντος οργανισμού.

γ) Μη προσβάσιμο β: όσα κτήρια δεν πληρούν κριτήρια της παρ. 2 του παρόντος άρθρου και μπορούν να καταστούν πλήρως προσβάσιμα με σημαντικές παρεμβάσεις, όπως προσθήκη ανελκυστήρα εντός ή εκτός περιγράμματος κτηρίου, παρεμβάσεις σε πλάκες του φέροντος οργανισμού.

δ) Μη προσβάσιμο γ: όσα κτήρια δεν πληρούν κριτήρια της παρ. 2 του παρόντος άρθρου και καταγράφεται πλήρης αδυναμία παρεμβάσεων π.χ. παρεμβάσεις σε στύλους και δοκούς του φέροντος οργανισμού.

5. H Διεύθυνση Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανά 6 μήνες ελέγχει δειγματοληπτικά τα πορίσματα των Ελεγκτών Προσβασιμότητας στους οποίους δίνεται χρονικό περιθώριο δέκα (10) ημερών για την περίπτωση που απαιτείται διόρθωση αυτών. Σε περίπτωση που δεν ανταποκριθούν, η άσκηση των καθηκόντων τους θεωρείται ανεπαρκής και ανατίθεται επανέλεγχος και διόρθωση του πορίσματος σε άλλον Ελεγκτή. Σε περίπτωση που ο Ελεγκτής κριθεί περισσότερες από τρεις φορές ανεπαρκής, τότε θα πρέπει να ενημερώσει εγγράφως το Σώμα Επιθεωρητών Βορείου και Νοτίου Ελλάδος, προσκομίζοντας σχετικά αποδεικτικά στοιχεία για την αδυναμία άσκησης των καθηκόντων του. Πέραν αυτών διαπιστώνεται πλημμέλεια στην άσκηση των καθηκόντων του και ακολουθούνται οι διατάξεις της παρ. 2γ του άρθρου 5 της παρούσας.

6. Εφόσον ο έλεγχος διενεργείται από δύο Ελεγκτές Προσβασιμότητας, το πόρισμα δύναται να καταχωριστεί από οποιονδήποτε εξ αυτών. Η οριστικοποίηση του ελέγχου είναι εφικτή, μόνο εφόσον και ο δεύτερος Ελεγκτής δηλώσει τη σύμφωνη γνώμη του. Στην περίπτωση μεταξύ τους διαφωνίας επί των αποτελεσμάτων του ελέγχου, ενημερώνουν αιτιολογημένα το Σώμα Επιθεωρητών Βορείου και Νοτίου Ελλάδος, Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προκειμένου η διαφωνία να παραπεμφθεί στην αρμόδια Περιφερειακή Επιτροπή Προσβασιμότητας.

7. Σε περίπτωση αδυναμίας επικοινωνίας της Υπηρεσίας ή του Φορέα που στεγάζεται στο κτήριο, με τον Ελεγκτή Προσβασιμότητας για χρονικό διάστημα δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την αποδοχή του ορισμού του, ενημερώνεται το Τ.Ε.Ε. από την Υπηρεσία ή τον Φορέα, προκειμένου να διενεργηθεί νέα κλήρωση Ελεγκτή.

8. Καταγγελίες κατά των πορισμάτων των Ελεγκτών Προσβασιμότητας υποβάλλονται και εξετάζονται από την αρμόδια Περιφερειακή Επιτροπή Προσβασιμότητας.

Άρθρο 5

Άρνηση Ελεγκτή και Διαδικασία Διαγραφής

1. Ο Ελεγκτής Προσβασιμότητας έχει δικαίωμα άρνησης του ελέγχου έως και πέντε (5) φορές. Πέραν αυτών αποκλείεται από το Μητρώο για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών. Ως άρνηση νοείται:

α) Η άρνηση του ορισμού του από τον ίδιο τον Ελεγκτή Προσβασιμότητας. Η άρνηση του ορισμού θεωρείται δικαιολογημένη και δεν προσμετράται για τη διαγραφή, σε περίπτωση που η απόσταση του αντικειμένου του ελέγχου υπερβαίνει τα εκατό (100) χιλιόμετρα από την έδρα του Ελεγκτή, σε περίπτωση διενέργειας ελέγχου που απαιτεί μετακίνηση σε νησιωτικές περιοχές, στην περίπτωση που έχει οποιαδήποτε σχέση με το ακίνητο ως ιδιοκτήτης, καθώς και αν συντρέχουν σοβαροί λόγοι, κατόπιν σχετικής ενημέρωσης του Σώματος Επιθεωρητών Βορείου και Νοτίου Ελλάδος, προσκομίζοντας σχετικά αποδεικτικά στοιχεία.

β) Η άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας των δύο (2) εργάσιμων ημερών από την ημέρα της κλήρωσης για την αποδοχή του ορισμού.

γ) Εφόσον δεν προκύπτει υπαιτιότητα της στεγαζόμενης Υπηρεσίας ή Φορέα, η μη διενέργεια ελέγχου από τον Ελεγκτή Προσβασιμότητας που αποδέχτηκε τον ορισμό του εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών, κατόπιν ενημέρωσης του Τ.Ε.Ε. από την Υπηρεσία ή Φορέα που στεγάζεται στο κτήριο.

δ) Η καθυστέρηση υποβολής πορίσματος πέρα των δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία αυτοψίας.

2. Ο Ελεγκτής Προσβασιμότητας διαγράφεται από το Μητρώο στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Σε περίπτωση που ο Ελεγκτής Προσβασιμότητας επιθυμεί τη διαγραφή του, διαγράφεται αυτοδίκαια, κατόπιν αιτήματός του, το οποίο αποστέλλεται ηλεκτρονικά στο Τ.Ε.Ε. και αναφέρει τον Αριθμό Μητρώου του. Μετά τη διαγραφή αυτή, έχει το δικαίωμα να επανέλθει με νέα αίτηση επανεγγραφής στο Μητρώο μετά την παρέλευση τεσσάρων (4) μηνών.

β) Σε περίπτωση θανάτου, συνταξιοδότησης, ή απώλειας της επαγγελματικής ιδιότητας, γίνεται από το Τ.Ε.Ε. διαγραφή του συγκεκριμένου μέλους από το Μητρώο.

γ) Ο Ελεγκτής Προσβασιμότητας διαγράφεται από το Μητρώο, χωρίς δικαίωμα επανεγγραφής του, σε περίπτωση που, κατά τον έλεγχο των πορισμάτων της παρ. 5 του άρθρου 4 της παρούσας, διαπιστωθεί πλημμέλεια στην άσκηση των καθηκόντων του, οπότε ενημερώνεται το Τ.Ε.Ε. προκειμένου να διαγράψει τον Ελεγκτή από το Μητρώο.

Άρθρο 6

Αριθμός, κατηγορία και αποζημίωση των

Ελεγκτών Προσβασιμότητας

1. Ο αριθμός των Ελεγκτών Προσβασιμότητας και η αποζημίωση τους για κάθε έλεγχο καθορίζεται με βάση την επιφάνεια του κτηρίου, όπως έχει καταχωριστεί στην πλατφόρμα καταγραφής, ως εξής:

α) Για κτήρια έως και εκατό (100) τετραγωνικά μέτρα κληρώνεται ένας (1) Ελεγκτής και λαμβάνει αποζημίωση διακόσια πενήντα (250) ευρώ,

β) για κτήρια άνω των εκατό (100) και έως πεντακόσια (500) τετραγωνικά μέτρα κληρώνεται ένας (1) Ελεγκτής και λαμβάνει αποζημίωση τετρακόσια (400) ευρώ,

γ) για κτήρια άνω των πεντακοσίων (500) και έως δύο χιλιάδες (2000) τετραγωνικά μέτρα κληρώνεται ένας (1) Ελεγκτής και λαμβάνει αποζημίωση πεντακόσια πενήντα (550) ευρώ,

δ) για κτήρια άνω των δύο χιλιάδων (2000) και έως πέντε χιλιάδες (5000) τετραγωνικά μέτρα κληρώνονται δύο (2) Ελεγκτές και λαμβάνουν αποζημίωση πεντακόσια πενήντα (550) ευρώ έκαστος,

ε) για κτήρια άνω των πέντε χιλιάδων (5000) τετραγωνικών μέτρων κληρώνονται δύο (2) Ελεγκτές και λαμβάνουν αποζημίωση επτακόσια (700) ευρώ έκαστος. Σε κάθε έλεγχο που διενεργείται, ανεξαρτήτως του αριθμού των Ελεγκτών Προσβασιμότητας, ο ένας Ελεγκτής Προσβασιμότητας, θα είναι υποχρεωτικά από την κατηγορία της παρ. 2α του άρθρου 1 της παρούσας. Όταν ο έλεγχος πραγματοποιείται από δύο Ελεγκτές Προσβασιμότητας, συντάσσεται κοινό Πόρισμα.

2. Σε περίπτωση που ένας έλεγχος αφορά περισσότερες της μίας καταχωρίσεις υπηρεσιών στο ίδιο κτήριο, η αποζημίωση του Ελεγκτή Προσβασιμότητας προκύπτει από την μεγαλύτερη από τις επιφάνειες κτηρίου που έχουν εισαχθεί στις καταχωρίσεις, προσαυξανόμενη με το ποσό των εκατόν πενήντα (150) ευρώ.

3. Το ύψος των αποζημιώσεων του παρόντος άρθρου αφορά άπαξ στην αμοιβή του ελέγχου του κτηρίου και περιλαμβάνει τα έξοδα μετακίνησης του Ελεγκτή Προσβασιμότητας, εκτός από τυχόν περιπτώσεις ελέγχου σε νησιά από Ελεγκτές με έδρα εκτός αυτών, όπου στο ποσό της αποζημίωσης προστίθεται το ποσό των εκατόν πενήντα (150) ευρώ, ως επιπλέον έξοδα μετακίνησης και διανυκτέρευσης. Οι αποζημιώσεις των Ελεγκτών Προσβασιμότητας δεν υπόκεινται σε Φ.Π.Α., ή οποιαδήποτε εισφορά κράτηση υπέρ τρίτων.

4. Το έργο, οι υποστηρικτικές εργασίες και το συνολικό ποσό της αποζημίωσης των Ελεγκτών Προσβασιμότητας καλύπτονται από πόρους τεχνικής βοήθειας του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕΠΕΡΑΑ για τη χρονολογική περίοδο 2014-2020 και του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΠΕΚΑ για τη χρονολογική περίοδο 2021-2027, ή από άλλους συγχρηματοδοτούμενους πόρους.

Οι αποζημιώσεις των Ελεγκτών Προσβασιμότητας καταβάλλονται μέσω του πληροφοριακού συστήματος, μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την καταχώριση του πορίσματος και την οριστικοποίηση του ελέγχου του κτηρίου, χωρίς την προϋπόθεση προσκόμισης παραστατικού εξόφλησης. Κάθε ημερολογιακό μήνα, ο διαχειριστής του συστήματος καταβάλει την αποζημίωση των Ελεγκτών Προσβασιμότητας με κατάθεση ποσού στον τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής του καθενός. Ως απόδειξη καταβολής των αποζημιώσεων νοείται πίνακας που εξάγεται από το πληροφοριακό σύστημα με κάθε ενέργεια καταβολής αποζημίωσης στον τραπεζικό λογαριασμό του εκάστοτε Ελεγκτή Προσβασιμότητας.

Άρθρο 7

Προδιαγραφές του πληροφοριακού συστήματος

1. Η πρόσβαση των Ελεγκτών Προσβασιμότητας στο πληροφοριακό σύστημα γίνεται με χρήση των προσωπικών κωδικών που χορηγούνται στους μηχανικούς από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας.

2. Για τις λειτουργίες, τις τεχνικές προδιαγραφές, τα δικαιώματα χρήσης και πρόσβασης, τη διαφύλαξη εμπιστευτικότητας, τους όρους πρόσβασης και διάθεσης, τη διαλειτουργικότητα, τις υποχρεώσεις του διαχειριστή, την κυριότητα, τη διαχείριση και τη δομή του πληροφοριακού συστήματος ισχύουν τα αναφερόμενα στα άρθρα 4 έως 10 της υπό στοιχεία οικ. ΥΠΕΝ/ ΓΔΧΣ/70755/614/23.7.2021 υπουργικής απόφασης «Ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής στοιχείων προσβασιμότητας των κτηρίων όπου στεγάζονται φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014» (B’ 3756).

Άρθρο 8

Δημοσίευση - Έναρξη Ισχύος

1. Η παρούσα απόφαση αναρτάται στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ.

2. Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ.

3. Για την έναρξη του Μητρώου εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του Προέδρου του ΤΕΕ κατά την ολοκλήρωση του πληροφοριακού συστήματος. Η έναρξη λειτουργίας του Μητρώου έπεται της ένταξής του στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποστήριξη φορέων για ωρίμανση και αποτελεσματική υλοποίηση του έργου: Έλεγχος Προσβασιμότητας κτηρίων στα οποία στεγάζονται Υπηρεσίες του Δημοσίου».

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 20 Νοεμβρίου 2022

Οι Υπουργοί

Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ

Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!