Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Οικονομικών

Ομιλία του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Απόστολου Βεσυρόπουλου κατά τη συζήτηση επί του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2023

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10563 Αθήνα
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
e-mail: press@minfin.gr

Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου 2022

Δελτίο Τύπου

Ομιλία του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Απόστολου Βεσυρόπουλου στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής κατά τη συζήτηση επί του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2023

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Ο προϋπολογισμός του 2023 είναι ο πρώτος προϋπολογισμός που καταρτίζεται εκτός των στενών ορίων της ενισχυμένης εποπτείας από τους θεσμούς.

Γιατί συμβαίνει αυτό.

Γιατί τα τρία προηγούμενα χρόνια υπήρχαν επαρκή και τεκμηριωμένα δείγματα ορθής δημοσιονομικής διαχείρισης, αλλά και γιατί η ελληνική οικονομία έχει εισέλθει πλέον σε μια νέα εποχή, παρά τις δυσκολίες και τις εύλογες ανησυχίες που υπάρχουν λόγω της διεθνούς ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία.

Σε αυτό το διαρκώς απρόβλεπτο διεθνές περιβάλλον, η ελληνική οικονομία επιδεικνύει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και αυτό αποτυπώνεται σχεδόν σε όλους τους βασικούς δείκτες.

Αυτό αποδεικνύεται περίτρανα και από τη σχετική έκθεση που δημοσιεύτηκε σχετικά με τον Δείκτη Διεθνούς Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας, όπου μνημονεύεται το γεγονός ότι η κατάταξη της Ελλάδας βελτιώθηκε κατά 4 θέσεις και σημειώνει τη μεγαλύτερη βελτίωση μεταξύ των εξεταζόμενων χωρών, καταλαμβάνοντας την 29η θέση ανάμεσα στις 38 χώρες του ΟΟΣΑ στον φετινό Δείκτη Διεθνούς Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας.

Παρά το γεγονός ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση είχε προεξοφλήσει πέρσι ότι δεν θα επαληθευτούν οι εκτιμήσεις μας για το 2022, το ΑΕΠ της χώρας αυξάνεται εντυπωσιακά και αναμένεται ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2022 να κλείσει στο 5,3%, επίπεδο σημαντικά υψηλότερο από τις προβλέψεις.

Ταυτόχρονα η εκτίμηση για την ανάπτυξη στον προϋπολογισμό του 2023 ανέρχεται στο 2,1%, σε ρυθμό υψηλότερο από αυτόν της ευρωζώνης, που υπολογίζεται σε 1,4%.

Το 2023 το ΑΕΠ αναμένεται να υπερβεί τα 220 δισεκατομμύρια ευρώ, προσεγγίζοντας για πρώτη φορά τα επίπεδα στα οποία ήταν το 2010.

Επισημαίνω επίσης τη μείωση της ανεργίας.

Το 2022 το ποσοστό ανεργίας αναμένεται να διαμορφωθεί σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που προβλέφθηκαν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και στον Προϋπολογισμό του 2022.

Οι δημοσιονομικοί στόχοι που είχαν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, σε ό,τι έχει σχέση με το πρωτογενές πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης, δηλαδή έλλειμμα 2% του ΑΕΠ για το 2022 και πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ για το 2023, αναθεωρούνται.

Οι νέοι στόχοι παραπέμπουν σε έλλειμμα 1,7% του ΑΕΠ για το 2022 και πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ για το 2023.

Αυτό σημαίνει ότι διατηρείται η δημοσιονομική ισορροπία, ενώ ταυτόχρονα έχουμε τη δυνατότητα να διοχετεύσουμε πόρους για τη στήριξη ευάλωτων πολιτών, νοικοκυριών και επιχειρήσεων σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία.

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2023 έχουν συμπεριληφθεί, μεταξύ άλλων, στοχευμένες παρεμβάσεις για την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας και τη στήριξη των οικογενειακών προϋπολογισμών που πλήττονται από τις πληθωριστικές πιέσεις, ύψους 3,5 δισ. ευρώ.

Οι παρεμβάσεις αυτές αφορούν:

  • την εξοικονόμηση ενέργειας μέσω της επιδότησης εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάνελ σε νοικοκυριά, επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις,
  • την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους στέγασης για τους νέους, μέσω επιδοτήσεων για ανακαίνιση και εξοικονόμηση ενέργειας νοικοκυριών, καθώς και προγραμμάτων χαμηλότοκου δανεισμού για αγορά πρώτης κατοικίας από νέους και ζευγάρια έως 39 ετών,
  • την αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας, μέσω του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα από τους 6 στους 9 μήνες και
  • τη στήριξη των φοιτητών που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, μέσω της χορήγησης αυξημένου επιδόματος στέγασης.

Στα επιπρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα περιλαμβάνονται η αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου του Εθνικού Συστήματος Υγείας, οι μισθολογικές παρεμβάσεις για τη στήριξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και η παροχή κινήτρων για την επέκταση της τουριστικής περιόδου και κατά τη χειμερινή περίοδο.

Παράλληλα, για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της ενεργειακής κρίσης για το 2023, επιπρόσθετα των πιστώσεων που έχουν προβλεφθεί για το επίδομα θέρμανσης, υπάρχει διαθέσιμο αποθεματικό ύψους 1 δισ. ευρώ, σημαντικό ύψος του οποίου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επιδότηση λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.

Και δεν θα μπορούσαν να παραληφθούν παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας.

Σε συνέχεια των ποσών που διατέθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, για το 2023 έχουν προβλεφθεί πρόσθετες πιστώσεις 180 εκατομμυρίων ευρώ για την κάλυψη του μισθολογικού κόστους του έκτακτου υγειονομικού προσωπικού.

Σημειώνω ότι για την κατάρτιση του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2023 λήφθηκε υπόψη η διάθεση πόρων ύψους 8,3 δισεκατομμυρίων ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο χρηματοδοτεί την αναπτυξιακή πολιτική της χώρας με δράσεις που συμβάλλουν στην αύξηση του ιδιωτικού και δημοσίου κεφαλαίου της οικονομίας, στηρίζοντας παράλληλα την αναπτυξιακή διαδικασία και τον εκσυγχρονισμό της χώρας σε μακροχρόνια βάση.

Συνυπολογίζεται επίσης η εισροή πόρων ύψους 5,6 δισεκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που θα συμβάλουν στη μεγέθυνση του ΑΕΠ και της οικονομίας.

Ολοκληρώνω την ομιλία μου, με αναφορές που σχετίζονται με τα έσοδα και την φορολογική πολιτική της Κυβέρνησης.

Καταρχήν, θα ήθελα να τονίσω ότι τα φορολογικά έσοδα για το 2022 αναμένεται να ανέλθουν στα 54,6 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 9,1% έναντι του στόχου του προϋπολογισμού για το 2022.

Στο σημείο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τονίσω ότι τα αυξημένα φορολογικά έσοδα του 2022 συνέβαλαν σημαντικά στη διαμόρφωση των αυξημένων καθαρών εσόδων για το 2022.

Τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού, μετά τη μείωση των επιστροφών φόρων εκτιμάται να διαμορφωθούν σε 60,96 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 10% έναντι του στόχου του στόχου του προϋπολογισμού για το 2022.

Επαναλαμβάνω, για ακόμη μία φορά, ότι αυτή η Κυβέρνηση εδώ και τρία χρόνια όχι μόνο δεν έχει επιβάλλει ούτε ένα νέο φόρο, αλλά αντίθετα συνεχίζει να προχωρά σε μια γενναία μείωση φορολογικών επιβαρύνσεων, ενισχύοντας την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας.

Οι μειώσεις φόρων, μεταξύ άλλων, συμβάλλουν στην ενίσχυση των επενδύσεων και στην προοπτική δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.

Τα τρία αυτά χρόνια της διακυβέρνησής μας παραμένουμε συνεπείς σε διαρκείς μειώσεις φορολογικών επιβαρύνσεων.

Η σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο είναι καταλυτική.

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2023, συμπεριλαμβάνονται νέες φορολογικές ελαφρύνσεις, όπως:

  • Η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και μάλιστα σε μόνιμη βάση, από το φορολογικό έτος 2023, μέτρο το οποίο έχει ως ωφελούμενους 3 εκατομμύρια φορολογούμενους, μισθωτούς του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα, συνταξιούχους, επιχειρηματίες, ιδιοκτήτες ακινήτων και αγρότες, όλα τα φυσικά πρόσωπα, σε μία ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία.
  • Η παράταση για ένα ακόμη εξάμηνο, και συγκεκριμένα μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2023, της ισχύος του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13% στις μεταφορές προσώπων, στον καφέ, στην εστίαση, στα μη αλκοολούχα ποτά, στα εισιτήρια των κινηματογράφων, στο τουριστικό πακέτο, στα γυμναστήρια, στα κολυμβητήρια και στις σχολές χορού που δεν απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ.

Παράλληλα έχει προβλεφθεί η παράταση μέχρι τις 30 Ιουνίου 2023 της ισχύος του υπερμειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 6% σε σειρά αγαθών που αφορούν τη δημόσια υγεία.

  • Η παράταση της απαλλαγής από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος για τους αγρότες που υπάγονται στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ και για τους αλιείς της παράκτιας αλιείας.
  • Η παράταση για άλλα δύο έτη, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2024, της αναστολής της επιβολής του ΦΠΑ στα ακίνητα, ένα από τα βασικά φορολογικά μέτρα που λάβαμε ως Κυβέρνηση από την αρχή της θητείας μας για την τόνωση της αγοράς ακινήτων.
  • Η δυνατότητα απαλλαγής από την υποχρέωση καταβολής τέλους επιτηδεύματος σε μόνιμη βάση για επιτηδευματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις (με ετήσια ακαθάριστα έσοδα έως 2 εκατομμύρια ευρώ) που αυξάνουν τον μέσο ετήσιο αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης, κατ’ ελάχιστον, για διάστημα τριών μηνών ετησίως.
  • Η διατήρηση της μείωσης κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.

Παράλληλα στον προϋπολογισμό του 2023 συμπεριλαμβάνονται μέτρα με ισχυρό κοινωνικό πρόσημο, όπως:

  • η αύξηση των συντάξεων, με ωφελούμενους περίπου 1,5 εκατομμύριο συνταξιούχους,
  • η επιδότηση στους λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου,
  • η αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και η διεύρυνση της περιμέτρου των δικαιούχων και
  • η μόνιμη μείωση του ΦΠΑ στα λιπάσματα και τις ζωοτροφές από το 13% στο 6%.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2023 αποτυπώνει μια ελληνική οικονομία με δυναμική και ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης.

Αποτυπώνει μια συνετή δημοσιονομική πολιτική που διατηρεί, παράλληλα, τη δυνατότητα να υλοποιεί μέτρα στήριξης για όλους όσους έχουν ανάγκη.

Οι πολίτες μπορούν να κρίνουν και να συγκρίνουν.

Κυρίως, όμως, να εκτιμήσουν και να συνειδητοποιήσουν το νέο διακύβευμα: την αναγκαιότητα να συνεχίσει η χώρα στον δρόμο της πολιτικής και κοινωνικής σταθερότητας.

Η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών αντιλαμβάνεται τους κινδύνους, εκτιμά και αποτιμά τα πεπραγμένα όλων.

Για αυτό και συνεχίζει να στηρίζει την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!