Υπουργείο Οικονομικών Τοποθέτηση Σκυλακάκη για την εξειδίκευση των μέτρων που ανακοινώθηκαν στην 86η ΔΕΘ
Υπουργείο Οικονομικών
Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2022
Δελτίο Τύπου
Τοποθέτηση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Θόδωρου Σκυλακάκη για την εξειδίκευση των οικονομικών μέτρων που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης στην 86η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης
Το σύνολο των μέτρων, που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, είναι προσεκτικά κοστολογημένο. Οι πόροι για την υλοποίηση αυτών των μέτρων προκύπτουν από την καλή πορεία της οικονομίας -στην οποία αναφέρθηκε και ο Υπουργός Οικονομικών. Το 7,8% ανάπτυξη είναι ένα εξαιρετικά υψηλό επίπεδο ανάπτυξης, σημαντικά παραπάνω από αυτό που είχαμε προϋπολογίσει για τα δύο πρώτα τρίμηνα του 2022. Κι αυτό, μας δίνει πρόσθετο χώρο για παρεμβάσεις.
Από τα 2,9 δισ. ευρώ του συμπληρωματικού προϋπολογισμού, που καταθέτουμε σήμερα, ένα πολύ μεγάλο ποσό, περίπου 1,7 δισ. ευρώ θα πάει -δυστυχώς αυτή είναι η πρόβλεψη- για ηλεκτρικό ρεύμα για το 2022. Αυτό, δείχνει και το βάρος, που σηκώνει η εθνική οικονομία από τις εξωφρενικές τιμές του φυσικού αερίου, αλλά και το βάρος που σηκώνει ο προϋπολογισμός για να προστατεύσει την κοινωνία, τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, προπαντός τις μικρές, από αυτήν την εξωγενή εξέλιξη, που αποτελεί και την κινητήριο δύναμη του πληθωρισμού που βιώνουμε. Από τα υπόλοιπα ποσά, 500 εκατ. ευρώ είναι περίπου το επίδομα Δεκεμβρίου για ευάλωτους συμπολίτες μας, 300 εκατ. ευρώ το επίδομα θέρμανσης, 140 εκατ. ευρώ η αύξηση των δικαιούχων του «Εξοικονομώ», 149 εκατ. ευρώ η στήριξη αγροτών και κτηνοτρόφων, ενώ υπάρχουν και τα υπόλοιπα κονδύλια, που αφορούν στις υπόλοιπες δράσεις.
Με αυτά τα δεδομένα, και αυτό είναι το πιο σημαντικό, ο στόχος, για πρωτογενές έλλειμμα 2% του ΑΕΠ στο τέλος του 2022 παραμένει. Όπως παραμένει και η πρόβλεψη για αποκλιμάκωση του Χρέους Γενικής Κυβέρνησης για φέτος, φτάνοντας σε επίπεδα κάτω του 2019 (που ήταν με τα σημερινά δεδομένα στο 180,7% του ΑΕΠ). Πώς συνέβη αυτό; Πώς, δηλαδή, περάσαμε αυτή τη φοβερή πανδημία, και ενώ είμαστε σε ενεργειακή κρίση, καταφέρνουμε να έχουμε χαμηλότερο χρέος, παρά τα τεράστια ποσά, τα οποία αναγκαστικά δαπάνησε ο προϋπολογισμός;
Η απάντηση είναι, εν μέρει, εξαιτίας των εξελίξεων στο μέτωπο του πληθωρισμού, αλλά προπαντός, διότι έχουμε μια πάρα πολύ υψηλή ανάπτυξη. Το ονομαστικό ΑΕΠ, φέτος, υπολογίζουμε ότι, αντί για 197 δισ. ευρώ, που υπήρχε στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, πριν 4-5 μήνες, θα πάει τελικά, στα 205 δισ. ευρώ.
Και για το μέλλον οι προοπτικές είναι θετικές. Παρά το γεγονός ότι θα περάσουμε αυτή την ενεργειακή κρίση για τους επόμενους, αρκετούς μήνες -δεν ξέρουμε πόσο θα διαρκέσει- είναι θετική η προοπτική. Το 2019 είχαμε αυτό το χρέος, χωρίς να έχουμε μπροστά μας την προοπτική του Ταμείου Ανάκαμψης. Τώρα, έχουμε το μεγαλύτερο μέρος των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης να είναι μπροστά μας, να πρόκειται να μπει στην οικονομία τα επόμενα χρόνια, με όλο και ταχύτερες απορροφήσεις. Αυτό προφανώς θα επηρεάσει, θετικά, όλες τις οικονομικές μεταβλητές, μεταξύ των οποίων και το δημόσιο χρέος και το ρυθμό ανάπτυξης.
Κάποια συμπληρωματικά θέματα, σε σχέση με την εξειδίκευση των μέτρων.
Επίδομα θέρμανσης
Ειδικά για το επίδομα θέρμανσης, είναι αρκετά μεγαλύτερο από πέρσι. Υπολογίζουμε σε 300 εκατ. ευρώ, αλλά ακόμα δεν ξέρουμε τη δυναμική που εξελιχθεί. Στο επίδομα θέρμανσης δίνουμε κίνητρα, για να μεταβούμε μακριά από το φυσικό αέριο, το οποίο έχει πάρα πολύ ακριβή τιμή, αυτή τη στιγμή. Η μετάβαση μακριά από το φυσικό αέριο είναι προσωρινή, αφορά το φετινό επίδομα, δεν είναι κάτι μόνιμο και αφορά στη συγκεκριμένη συγκυρία του πολέμου της Ουκρανίας.
Το βασικότερο κίνητρο για τη μετάβαση αυτή, είναι το γεγονός ότι για τους νέους δικαιούχους, δηλαδή γι’ αυτούς που, κατά κύριο λόγο, θερμαίνονταν με ηλεκτρισμό και θα μεταβούν σε άλλο καύσιμο, πλην του φυσικού αερίου, δίνουμε μια επιδότηση διπλάσια, αυξημένη κατά 100%. Δηλαδή, γι’ αυτούς το επίδομα, αντί για 350 ευρώ πολλαπλασιαζόμενο σε βαθμοημέρες, θα είναι 700 ευρώ πολλαπλασιαζόμενο σε βαθμοημέρες. Και ο λόγος που το κάνουμε αυτό, είναι ότι αυτοί που είναι στον ηλεκτρισμό καταναλώνουν -κατά βάση- ως οριακό καύσιμο το φυσικό αέριο. Στη διάρκεια του χρόνου έχουμε τις άλλες πηγές παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, δηλαδή τα υδροηλεκτρικά, τις ΑΠΕ, τους λιγνίτες. Το φυσικό αέριο, συμπληρώνει το ενεργειακό μίγμα του ηλεκτρικού -γιατί είναι το πιο ευέλικτο καύσιμο.
Συνεπώς, όταν έρχεται η ώρα να θερμανθείς με ηλεκτρισμό, χρησιμοποιείς, στην πραγματικότητα, κατά κύριο λόγο φυσικό αέριο. Και είναι πάρα πολύ ακριβό. Kαι είναι πολύ ακριβό και για την εθνική οικονομία. Δηλαδή, μας προκαλεί πολύ σημαντική ζημιά. Για να έχετε μια αίσθηση, όταν το φυσικό αέριο είναι αυξημένο κατά 10 φορές, όπως σήμερα το πρωί, θα κόστιζε εάν ήταν βενζίνη 10 ευρώ το λίτρο. Αυτό είναι το κόστος του φυσικού αερίου, σήμερα. Γι’ αυτό και δίνουμε αυτό το κίνητρο, σ’ αυτούς που είναι σε ηλεκτρισμό, αν είναι σε πολυκατοικίες που έχουν λέβητες και μπορούν να έχουν θέρμανση κεντρική, να χρησιμοποιήσουν αν θέλουν, φέτος, αυτή τη χρονιά ειδικά, λόγω των ακραίων τιμών, πετρέλαιο.
Μισθολογικά Δημοσίου
Σε σχέση με τα μισθολογικά του Δημοσίου, θα ήθελα να πω δυο λόγια αναφορικά με την αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των γιατρών του Ε.Σ.Υ. Εδώ, οι παρεμβάσεις αφορούν, κατά ένα μέρος, αύξηση του βασικού μισθού κατά 5%, την αύξηση του επιδόματος της νοσοκομειακής απασχόλησης κατά 120 ευρώ και την αύξηση του επιδόματος θέσης ευθύνης κατά 30%. Εδώ, είναι σημαντικό ότι το επίδομα νοσοκομειακής απασχόλησης δεν θα συγχωνευτεί με την προσωπική διαφορά, δηλαδή όλοι οι νοσοκομειακοί γιατροί, θα δουν την αύξηση του επιδόματος νοσοκομειακής απασχόλησης. Μιλάμε για 20.000 γιατρούς του Ε.Σ.Υ. και η μεσοσταθμική αύξηση – όπως προαναφέρθηκε – είναι 10%, περίπου 200-300 ευρώ και αυτό μας κοστίζει 53 εκατ. ευρώ.
Συνοψίζοντας, όλες οι εξαγγελίες θα υλοποιηθούν, με τήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας, και της σοβαρότητας που έχει η δημοσιονομική πολιτική. Στο δημοσιονομικό μας σχεδιασμό, έτσι όπως είναι αυτή η περίοδος της ακραίας αβεβαιότητας, ακολουθούμε δύο αρχές:
Η πρώτη είναι ότι λαμβάνουμε μέτρα, με βάση τις άμεσες ανάγκες και αποφεύγουμε να δεσμευτούμε σε μέτρα που έχουν πιο μακροχρόνιο αποτέλεσμα και μπορούν να ανατραπούν από τις εξελίξεις. Διότι, δεν ξέρεις σ’ αυτές τις περιόδους αβεβαιότητας εάν μία υπόθεση που κάνεις, μπορεί να ανατραπεί από τη μία ημέρα στην άλλη. Θυμίζω ότι το φυσικό αέριο, πριν από 10 ημέρες, ήταν στα 340 ευρώ η μεγαβατώρα. Σήμερα, είναι στα 195 ευρώ η μεγαβατώρα. Μπορεί, σε 10 ημέρες να είναι στα 250 ή στα 300 ευρώ η μεγαβατώρα. Τα νούμερα είναι τεράστια. Έχουν σοβαρή επίπτωση ακόμη και στο ίδιο το ΑΕΠ της χώρας, 100 ευρώ η μεγαβατώρα επηρεάζει κατά 7 δισ. ευρώ το ΑΕΠ της χώρας, δηλαδή αλλάζουν, στην ουσία, το μακροοικονομικό σχεδιασμό. Πρέπει, λοιπόν, να λαμβάνουμε αποφάσεις -όσο υπάρχει αυτή η ακραία αβεβαιότητα- διατηρώντας στο μέγιστο δυνατό βαθμό την ευελιξία της πολιτικής.
Η δεύτερη αρχή που ακολουθούμε είναι ότι κάνουμε ένα συντηρητικό σχεδιασμό, δηλαδή διαλέγουμε το δυσμενέστερο, ρεαλιστικό σενάριο και δεν κάνουμε αισιόδοξες ή υπεραισιόδοξες προβλέψεις, διότι σε περίπτωση ανατροπής τους, κινδυνεύουμε με εκτροχιασμό. Αντίθετα, σε περίπτωση που έχουμε θετικότερες εξελίξεις – όπως είχαμε με την ανάπτυξη – τότε μπορούμε να κάνουμε διορθώσεις, προσθέτοντας πόρους, που χρειάζεται η κοινωνία – εκεί που τους χρειάζεται η κοινωνία.
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!