Κ.Υ.Α. 118082 ΕΞ 2022 Διαδικασία χορήγησης εφάπαξ έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως πρώτης αρωγής, έναντι στεγαστικής συνδρομής, σε ιδιοκτήτες που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής την 19η Ιουλίου 2022
Αριθμ. 118082 ΕΞ 2022
ΦΕΚ B’ 4417/19.08.2022
Διαδικασία χορήγησης εφάπαξ έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως πρώτης αρωγής, έναντι στεγαστικής συνδρομής, σε ιδιοκτήτες που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής την 19η Ιουλίου 2022
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ -
ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ - ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τα άρθρα 24Α και 24Β του ν. 4797/2021 «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση και λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α' 66).
2. Το Κεφάλαιο ΙΑ «Ψηφιακή Διαφάνεια - Πρόγραμμα Διαύγεια» του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α' 184) και τον ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α' 131).
3. Τον ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α' 137).
4. Το άρθρο 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133).
5. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α' 143).
6. Το ν.δ. 356/1974 «Περί Κώδικος Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων» (Α' 90).
7. Την από 28.7.1978 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος
κ.λπ. και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων» η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τον ν. 867/1979 (Α' 24), καθώς και το άρθρο 10 του ν. 2576/1998 (Α' 25), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4313/2014 (Α' 261).
8. Την από 26.3.1981 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 1190/1981 (Α' 203).
9. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ΕΕ L 119).
10. Την παρ. 2β του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης C326/26.10.2012) σύμφωνα με την οποία «Συμβιβάζονται με την εσωτερική αγορά οι ενισχύσεις για την επανόρθωση ζημιών που προκαλούνται από θεομηνίες ή άλλα έκτακτα γεγονότα».
11. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 187/ 26.6.2014 σ. 1), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 11, 12 και 50 αυτού.
12. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 702/2014 της Επιτροπής της 25ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 193/1.7.2014 σ. 1), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 12, 13 και 30 αυτού.
13. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1388/2014 της Επιτροπής της 16ης Δεκεμβρίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE L 369 της 24/12/2014 σελ. 37), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 12, 13 και 44 αυτού.
14. Τον ορισμό της «Επιχείρησης» σύμφωνα με το άρθρο 1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού (ΕΕ) 651/ 2014, του Κανονισμού (ΕΕ) 702/2014 και του Κανονισμού 1388/2014 «Επιχείρηση θεωρείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυτοαπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα». 15. Το π.δ. 5/2022 «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α' 15).
16. Το π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 155).
17. Το π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α' 85).
18. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α' 119).
19. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 121).
20. Το π.δ. 54/2018 «Ορισμός του περιεχομένου και του χρόνου έναρξης της εφαρμογής του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης» (Α' 103).
21. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών» (Α' 181).
22. Το π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α' 151), σε συνδυασμό με το άρθρο 14 του π.δ. 84/2019 (Α' 123), καθώς και το π.δ. 46/2021 «Τροποποίηση του π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου υποδομών και Μεταφορών» (Α' 151)» (Α' 119).
23. Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α' 145).
24. Το άρθρο 90 του άρθρου πρώτου του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α' 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133). 25. Την υπό στοιχεία Y70/30.10.2020 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη» (Β' 4805).
26. Την υπό στοιχεία Υ6/9.7.2019 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υπουργό Επικρατείας» (Β' 2902).
27. Την υπό στοιχεία Υ2/9.7.2019 απόφαση του Πρωθυπουργού «Σύσταση θέσεων Αναπληρωτή Υπουργού και Υφυπουργών» (Β' 2901).
28. Την υπ' αρ. 51875/7.5.2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β' 1867).
29. Την υπ' αρ. 339/18.7.2019 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Απόστολο Βεσυρόπουλο» (Β' 3051).
30. Την υπ' αρ. 1/20.01.2016 πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 18), σε συνδυασμό με την παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016, την υπ’ αρ. 39/3/30.11.2017 απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωσης θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 689), καθώς και την υπ’ αρ. 5294/2020 απόφαση Υπουργού Οικονομικών «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 27).
31. Τις υπ’ αρ. 80877/16.8.2022 και 81112/18.8.2022 αποφάσεις του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΑΔΑ: ΡΨΧ046ΜΤΛΡ-ΗΘΧ και Ψ4ΝΚ46ΜΤΛΡ-ΛΤΡ).
32. Την υπό στοιχεία 254809/ΔΑΕΦΚ-ΚΕ/Α325/9.8.2022 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτήρια από την πυρκαγιά της 19ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Βορείου Τομέα Αθηνών και Ανατολικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής (Β' 4332). 33. Την υπό στοιχεία 116189ΕΞ2022/12.8.2022 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Ένταξη της Πράξης «Κρατική Αρωγή σε πληγέντες από τις πυρκαγιές Ιουλίου 2022 ΠΕ Β.Τ. Αθηνών και ΠΕ Αν. Αττικής» με Κωδικό ΟΠΣ 5185558 στο «ΕΙΔΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ Β) ΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΩΓΗ 2021-2025»» (ΑΔΑ: Ψ808Η-ΤΚΖ).
34. Την υπ’ αρ. 3981/25.2.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Παροχή Υπηρεσίας Αυθεντικοποίησης Χρηστών oAuth2.0 σε Πληροφοριακά Συστήματα τρίτων Φορέων» (Β' 762).
35. Την υπ’ αρ. 13535/29.3.2021 εγκύκλιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Διαδικασία έκδοσης Ενιαίου Πιστοποιητικού Δικαστικής Φερεγγυότητας» (ΑΔΑ: Ω1Α2Ω41Τ).
36. Την υπ’ αρ. 109/12.3.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.
37. Την υπό στοιχεία Α955/27.7.2022 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Πεντέλης της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής (ΑΔΑ: 6ΠΣ546ΝΠΙΘ-ΧΥΘ).
38. Την υπό στοιχεία Α883/22.7.2022 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Παλλήνης της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής (ΑΔΑ: 6Β8Δ46ΝΠΙΘ-ΨΑΠ).
39. Την υπό στοιχεία Α882/22.7.2022 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας της Δημοτικής Ενότητας Πικερμίου του Δήμου Ραφήνας - Πικερμίου της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής (ΑΔΑ: ΡΞ1Υ46ΝΠΙΘ-11Σ). 40. Την ανάγκη στήριξης φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που περιέρχονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης εξαιτίας των πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν στις περιοχές της Περιφέρειας Αττικής την 19η Ιουλίου 2022.
41. Τις από 3.8.2022 εισηγήσεις της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.
42. Την από 17.8.2022 εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για τα θέματα αρμοδιότητας της ΑΑΔΕ.
43. Το υπό στοιχεία 116193ΕΞ2022/12.8.2022 έγγραφο του Τμήματος Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Εποπτευόμενων Φορέων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών.
44. Την υπό στοιχεία 116865ΕΞ2022/16.8.2022 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών.
45. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη για το τρέχον οικονομικό έτος, το ύψος της οποίας δεν μπορεί να προσδιοριστεί και εξαρτάται από πραγματικά δεδομένα, σε βάρος της ΣΑNA 851 (2022ΝΑ85100000) του προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομικών, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Εφάπαξ έκτακτη ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής
1. Με την παρούσα απόφαση χορηγείται έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση, ως πρώτη αρωγή, σε πληγέντα φυσικά και νομικά πρόσωπα από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν την 19η Ιουλίου 2022 στις κάτωθι περιοχές της Περιφέρειας Αττικής, για τις οποίες έχουν εκδοθεί αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας και η υπό στοιχεία 254809/ΔΑΕΦΚ-ΚΕ/ Α325/9.8.2022 (Β' 4332) κοινή υπουργική απόφαση:
α) Δημοτική Κοινότητα Πικερμίου της Δημοτικής Ενότητας Πικερμίου του Δήμου Ραφήνας - Πικερμίου της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής,
β) Δημοτική Κοινότητα Ανθούσης της Δημοτικής
Ενότητας Ανθούσης, Δημοτική Κοινότητα Γέρακα της Δημοτικής Ενότητας Γέρακα και Δημοτική Κοινότητα Παλλήνης της Δημοτικής Ενότητας Παλλήνης του Δήμου Παλλήνης της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής,
γ) Δημοτική Κοινότητα Πεντέλης της Δημοτικής Ενότητας Πεντέλης του Δήμου Πεντέλης της Περιφερειακής Ενότητας Βορείου Τομέα Αθηνών.
2. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής αποτελεί έναντι της στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή ή επισκευή βλαβών σε κτίρια η οποία χορηγείται σύμφωνα με τις κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών για την οριοθέτηση των πληγεισών περιοχών και τη χορήγηση στεγαστικής συνδρομής.
3. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής είναι αφορολόγητη, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α' 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013 (Α' 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
4. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής εφόσον χορηγείται σε επιχειρήσεις, χορηγείται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις των Κανονισμών (ΕΕ) 651/2014, 702/2014 και 1388/2014.
5. Η ενίσχυση της πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής βαρύνει το εθνικό σκέλος του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.
Άρθρο 2
Δικαιούχοι
1. Δικαιούχοι - λήπτες της ενίσχυσης είναι ιδιοκτήτες, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, κτιριακών επαγγελματικών εγκαταστάσεων, κατοικιών και λοιπών μη επαγγελματικής χρήσης κτιρίων, που υπέστησαν βλάβες από τις πυρκαγιές του άρθρου 1, όπως αυτά προκύπτουν από την τελευταία δήλωση περιουσιακής κατάστασης (έντυπο Ε9). Ειδικά, για τη χορήγηση της πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής για ακίνητα τα οποία αποκτήθηκαν ή μεταβλήθηκε η κατάστασή τους μετά την 1η Ιανουαρίου 2022, λαμβάνεται υπόψη η δήλωση στοιχείων ακινήτων που έχει υποβληθεί μέχρι την 18η Ιουλίου 2022.
2. Οι δικαιούχοι της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια σωρευτικά:
α) Είναι ιδιοκτήτες κτιρίου το οποίο βρίσκεται σε περιοχές του άρθρου 1 που έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν την 19η Ιουλίου 2022 στην Περιφέρεια Αττικής, για τις οποίες έχουν εκδοθεί αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας και η υπό στοιχεία 254809/ΔΑΕΦΚ-ΚΕ/ Α325/9.8.2022 (Β' 4332) κοινή υπουργική απόφαση.
β) Είναι ιδιοκτήτες κτιρίου το οποίο έχει υποστεί βλάβες που προκλήθηκαν από τις ως άνω πυρκαγιές και το οποίο δεν ήταν εγκαταλελειμμένο, δεν βρίσκεται σε δασική ή αναδασωτέα έκταση, σε αιγιαλό ή ρέμα και δεν ήταν πρόχειρη κατασκευή (όπως κτίριο από φύλλα λαμαρίνας, φύλλα μοριοσανίδας, κ.λπ.) και για το οποίο πρόκειται να υποβάλει αίτηση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής. Ως εγκαταλειμμένο νοείται το κτίριο το οποίο παρουσιάζει εμφανή στοιχεία εγκατάλειψης, όπως ενδεικτικά έλλειψη στέγης, έλλειψη εξωτερικών κουφωμάτων, βλάβες σε δομικά στοιχεία (στέγη, πατώματα κ.λπ.) που εμφανώς προϋπήρχαν των πυρκαγιών και οφείλονται σε απόλυτη εγκατάλειψη.
γ) Εφόσον ο ιδιοκτήτης είναι επιχείρηση, η επιχείρηση δεν έχει τεθεί σε αδράνεια, σε κατάσταση πτώχευσης ή σε εκκαθάριση από την 1η Ιανουαρίου 2021 μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που τηρούνται στο φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
δ) Εφόσον ο ιδιοκτήτης είναι επιχείρηση, δεν έχει ανασταλεί, μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, η χρήση του ΑΦΜ της για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΠΟΛ. 1200/2015 απόφαση ΓΓΔΕ, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει (εξαφανισμένος έμπορος), όπως αυτό προκύπτει από το φορολογικό Μητρώο της ΑΑΔΕ.
ε) Tο κτίριο έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και έχει κριθεί:
αα) επικίνδυνο για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή επικινδύνως ετοιμόρροπο σύμφωνα με Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή ολοσχερώς κατεστραμμένο σύμφωνα με Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου, στην περ. α των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 ή
ββ) προσωρινά ακατάλληλο για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την έκθεση αυτοψίας, στην περ. β των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3.
3. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση έναντι στεγαστικής συνδρομής χορηγείται στους ιδιοκτήτες. Ειδικά όσον αφορά τις κατοικίες η ενίσχυση χορηγείται τόσο για την κύρια όσο και για δευτερεύουσες κατοικίες. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση χορηγείται για κτίριο για το οποίο θα υποβληθεί αίτηση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής.
Άρθρο 3
Ύψος ενίσχυσης
1. Το ύψος της ενίσχυσης έναντι στεγαστικής συνδρομής για βλάβες σε επαγγελματικές κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν πληγεί, καθορίζεται ως εξής:
α) στο ποσό των δεκατεσσάρων χιλιάδων (14.000) ευρώ, για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση ή
β) στο ποσό των οχτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ, για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τις καθιστούν προσωρινά ακατάλληλες για χρήση.
2. Το ύψος της ενίσχυσης έναντι στεγαστικής συνδρομής για βλάβες σε κατοικίες και λοιπά μη επαγγελματικής χρήσης κτίρια, καθορίζεται ως εξής:
α) στο ποσό των δεκατεσσάρων χιλιάδων (14.000) ευρώ, για κατοικίες ή λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τα καθιστούν επικίνδυνα για χρήση ή
β) στο ποσό των οχτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ, για κατοικίες ή λοιπά κτίρια μη επαγγελματικής χρήσης που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τα καθιστούν προσωρινά ακατάλληλα για χρήση.
3. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός δικαιούχων (συνιδιοκτητών, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) χορηγείται το ποσό της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας του καθενός.
4. Το ύψος της ενίσχυσης δεν δύναται να υπερβαίνει το ογδόντα (80%) της κατά πλήρη κυριότητα αξίας του ακινήτου, όπως αυτή υπολογίζεται για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) έτους 2022, μη συνυπολογιζόμενης της παλαιότητας, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας και, σε περίπτωση ψιλής κυριότητας, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί της ψιλής κυριότητας.
5. Το συνολικό ποσό πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής ανά δικαιούχο δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ.
6. Σε περίπτωση όπου το ποσό της αίτησης της παρ. 1 του άρθρου 4 είναι μεγαλύτερο από το ποσό που προκύπτει από το δελτίο ταχείας αυτοψίας ή επανελέγχου το οποίο επισυνάπτεται κατά την αίτηση, τότε ως πρώτη αρωγή καταβάλλεται το ποσό που αντιστοιχεί στη σοβαρότητα της βλάβης, όπως αυτή προκύπτει από το ως άνω δελτίο, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 3.
7. Σε περίπτωση που το ακίνητο συντίθεται από επιμέρους ορόφους του ιδίου ιδιοκτήτη και οι επιμέρους όροφοι έχουν κριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με διαφορετικό βαθμό σοβαρότητας βλάβης, για τον υπολογισμό της ενίσχυσης πρώτης αρωγής λαμβάνεται υπόψη η σοβαρότερη βλάβη.
Άρθρο 4
Διαδικασία υποβολής αίτησης
1. Οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες υποβάλλουν αίτηση για την ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi. gov.gr», η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α' 75) ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της.
2. Οι αιτήσεις υποβάλλονται έως και την 9η Σεπτεμβρίου 2022. Οι αιτήσεις δύναται να τροποποιούνται ως την ημερομηνία αυτή. Σε περίπτωση τροποποίησης της αίτησης και εφόσον έχει ήδη καταβληθεί ενίσχυση που υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει μετά την τροποποίηση της αίτησης, το υπερβάλλον ποσό επιστρέφεται ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό και εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί είσπραξης δημοσίων εσόδων. Οι αιτήσεις τροποποίησης εξετάζονται μετά την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής του πρώτου εδαφίου.
3. Κατά την αίτηση, προσυμπληρώνονται τα ακίνητα (ενδεικτικά ΑΤΑΚ, περιγραφικά στοιχεία ακινήτου, ποσοστό συνιδιοκτησίας, εμπράγματο δικαίωμα) από την τρέχουσα περιουσιακή κατάσταση, όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί από την τελευταία δήλωση Ε9 και σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 2, τα οποία ευρίσκονται στις πληγείσες περιοχές από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν την 19η Ιουλίου 2022 στην Περιφέρεια Αττικής και ο αιτών δηλώνει:
α) ότι είναι ιδιοκτήτης κτιρίου, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, που ευρίσκεται σε περιοχή που έχει πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν την 19η Ιουλίου 2022 στην Περιφέρεια Αττικής, για την οποία έχει εκδοθεί απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή της σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας και η υπό στοιχεία 254809/ΔΑΕΦΚΚΕ/Α325/9.8.2022 (Β' 4332) κοινή υπουργική απόφαση, το οποίο έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και έχει κριθεί:
αα) επικίνδυνο για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου, επικινδύνως ετοιμόρροπο σύμφωνα με Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή ολοσχερώς κατεστραμμένο σύμφωνα με Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου, στην περ. α των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 ή
ββ) προσωρινά ακατάλληλο για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την Έκθεση Αυτοψίας, στην περ. β των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3,
β) ότι τα κτίρια για τα οποία υποβάλλεται η αίτηση έχουν υποστεί βλάβες από τις ως άνω πυρκαγιές,
γ) εφόσον πρόκειται για επαγγελματικές κτιριακές εγκαταστάσεις αν:
αα) έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση ή ολοσχερώς κατεστραμμένες ή
ββ) έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που καθιστούν προσωρινά ακατάλληλες για χρήση ή
γγ) δεν έχουν υποστεί σοβαρές ή βαριές βλάβες ως ανωτέρω,
δ) εφόσον πρόκειται για κατοικία ή λοιπά μη επαγγελματικής χρήσης κτίρια, αν
αα) έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τα καθιστούν επικίνδυνα για χρήση ή
ββ) έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τα καθιστούν προσωρινά ακατάλληλα για χρήση ή
γγ) δεν έχουν υποστεί σοβαρές ή βαριές βλάβες ως ανωτέρω,
ε) για κάθε ακίνητο της αίτησης αν είναι κενό ή εγκαταλελειμμένο ή αν ιδιοχρησιμοποιείται ή αν είναι μισθωμένο ή αν είναι σε παραχώρηση χρήσης,
στ) το κτίριο δεν βρίσκεται σε δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, σε αιγιαλό ή ρέματα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις και δεν ήταν πρόχειρη κατασκευή,
ζ) ότι πληροί τις προϋποθέσεις των άρθρων 24Α και 24Β του ν. 4797/2021 και
η) τον αριθμό του Δελτίου Επανελέγχου του ακινήτου ή της Έκθεσης Αυτοψίας ή του Πρωτοκόλλου Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισυνάπτοντας το αντίστοιχο δελτίο ή Έκθεση ή Πρωτόκολλο.
4. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός δικαιούχων (συνιδιοκτητών, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) η αίτηση υποβάλλεται από τον καθένα χωριστά και χορηγείται το ποσό της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας του καθενός.
5. Η είσοδος στην ψηφιακή πλατφόρμα πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών - διαπιστευτηρίων TAXISnet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
6. Με την είσοδο στην πλατφόρμα και την υποβολή της αίτησης, ο δικαιούχος πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί:
α) στην επεξεργασία των στοιχείων που υποβάλλει και των διαθέσιμων στοιχείων της ΑΑΔΕ και ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού - ΙΒΑΝ στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ,
β) στη διαβίβαση των στοιχείων χορήγησης της ενίσχυσης προς τις αρμόδιες, για την έκδοση της απόφασης χορήγησης στεγαστικής συνδρομής και για την εκκαθάριση και πληρωμή του δικαιούμενου ποσού δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής, υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών.
7. Για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται να αποτυπώνει στην πλατφόρμα λοιπές πληροφορίες, που τηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία της ή αποστέλλονται σε αυτή από άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
8. Για τους σκοπούς εφαρμογής του παρόντος, η ΑΑΔΕ, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το Υπουργείο Οικονομικών ενεργούν, κατά τον λόγο αρμοδιότητάς τους, υπό την ιδιότητα του Υπεύθυνου Επεξεργασίας σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L119)), («Γ.Κ.Π.Δ.») και τον ν. 4624/2019 (Α' 137). Οι ανωτέρω φορείς λαμβάνουν τα κατάλληλα και αναγκαία τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφάλειας των λαμβανομένων στοιχείων και, κατ` ελάχιστον, καταγράφουν και παρακολουθούν τις προσβάσεις, διασφαλίζουν ιχνηλασιμότητα και την προστασία των διακινούμενων δεδομένων από κάθε παραβίαση, καθώς και από σκόπιμη ή τυχαία απειλή, ενεργώντας σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο και, ιδίως, σύμφωνα με τις διατάξεις του Γ.Κ.Π.Δ. και του ν. 4624/2019.
Άρθρο 5
Διαδικασία χορήγησης
1. Το ποσό της ενίσχυσης, που υπολογίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας, καταβάλλεται εφάπαξ στο λογαριασμό ΙΒΑΝ του δικαιούχου που δηλώνεται στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) του Υπουργείου Οικονομικών.
2. Η ΑΑΔΕ επεξεργάζεται τα στοιχεία των αιτήσεων και τα διασταυρώνει με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της καθώς και με τα στοιχεία αυτοψιών από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στη συνέχεια πριν από την πληρωμή δημιουργεί:
α) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, με βάση τα στοιχεία των δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον αριθμό λογαριασμού σε μορφή IBAN, τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός (προαιρετική πληροφορία) και το δικαιούμενο ποσό. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ ΑΕ) προς την οποία και διαβιβάζεται.
β) Συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό προς πληρωμή ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς, το πλήθος των συναλλαγών καθώς και το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ) σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/12.3.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.
Άρθρο 6
Διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης από το ΠΔΕ
1. Η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται στη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία βάσει αυτής, μεταφέρει (άνευ υπολόγου) το συνολικό ποσό από το λογαριασμό του έργου που είναι ενταγμένο στη ΣΑΝΑ851, στον ενδιάμεσο λογαριασμό με κωδικό IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 και τίτλο «Πληρωμές ΠΔΕ Υπ.Οικονομικών μέσω ΔΙΑΣ ΑΕ» που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος με ηλεκτρονική εντολή μεταφοράς (eps).
2. Η Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ύστερα από αίτημα της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, εκδίδει ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του Ελληνικού Δημοσίου Νο 200 «Ελληνικό Δημόσιο - Συγκέντρωση Εισπράξεων -Πληρωμών» και την πίστωση του ανωτέρω ενδιάμεσου λογαριασμού με το ποσό που αφορά το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/12.3.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Η Τράπεζα της Ελλάδος εξουσιοδοτείται για την κάλυψη του ανά συναλλαγή κόστους προς τρίτους.
3. Ύστερα από την έγκριση της Διεύθυνσης Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία παρέχεται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, κατόπιν σχετικού αιτήματος της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, χρεώνεται ο λογαριασμός με IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 προκειμένου να διοδευθούν οι επιμέρους πληρωμές, με τη μεσολάβηση της ΔΙΑΣ ΑΕ, προς τους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων. Τυχόν υπόλοιπα στο λογαριασμό μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, μεταφέρονται με εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος από τη Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σε πίστωση του λογαριασμού με ΙΒΑΝ GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.
4. Η αναλυτική κατάσταση της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται με ασφαλή τρόπο προς τη ΔΙΑΣ ΑΕ. Η ΔΙΑΣ μεταφέρει τα ποσά από τον ενδιάμεσο λογαριασμό σε πίστωση των εμπορικών τραπεζικών λογαριασμών των δικαιούχων, στη βάση της αναλυτικής κατάστασης που ετοιμάζεται και αποστέλλεται από την ΑΑΔΕ. Το αρχείο της αναλυτικής κατάστασης ενημερωμένο από την ΑΑΔΕ με τα ποσά που επιτυχώς πληρώθηκαν βάση της σχετικής ενημέρωσης από τη ΔΙΑΣ, αποστέλλεται στην ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.
5. Τα ποσά που απέτυχαν να πληρωθούν επιστρέφουν στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου με IBAN GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.
Για τις αποτυχούσες πληρωμές, η ΑΑΔΕ ενημερώνει σχετικά τους δικαιούχους, ώστε να διορθώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διενεργηθεί δεύτερος κύκλος πληρωμών, ακολουθώντας εκ νέου τα βήματα της παραπάνω διαδικασίας (έγκριση πιστώσεων, δημιουργία νέας κατάστασης από ΑΑΔΕ, μεταφορά ποσού στον ενδιάμεσο λογαριασμό και πληρωμή ποσών μέσω ΔΙΑΣ).
Ο δεύτερος κύκλος πληρωμής για τις αποτυχούσες πληρωμές είναι τελικός και πραγματοποιείται εντός του τρέχοντος έτους.
6. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.
7. Τα δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:
α) η απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων για ένταξη και έγκριση πιστώσεων του έργου στο ΠΔΕ 2022 (ΣΑΝΑ),
β) η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5,
γ) το αποδεικτικό της ηλεκτρονικής εντολής (eps) για την μεταφορά του ποσού από το λογαριασμό του έργου ΠΔΕ στον ενδιάμεσο λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
8. Η ενίσχυση καταβάλλεται εντός της προθεσμίας της παρ. 3 του άρθρου 50 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014,την παρ. 4 του άρθρου 30 του Κανονισμού (ΕΕ) 702/2014 και την παρ. 4 του άρθρου 44 του Κανονισμού (ΕΕ) 1388/2014.
Άρθρο 7
Συμψηφισμός - Κυρώσεις
1. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής συμψηφίζεται με το αναλογούν ποσό δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής που δικαιούται ο ιδιοκτήτης, όπως αυτό θα καθοριστεί μετά την υποβολή σχετικού φακέλου, σύμφωνα με την εκάστοτε κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών, οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής.
2. Σε περίπτωση που το αναλογούν ποσό δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής, όπως αυτή θα καθοριστεί μετά την υποβολή σχετικού φακέλου, σύμφωνα με την εκάστοτε κοινή απόφαση οριοθέτησης της περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι μικρότερο από το ποσό που έλαβε ο αιτών ως πρώτη αρωγή έναντι της στεγαστικής συνδρομής, τότε το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή, επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Ειδικά, εφόσον ο αιτών είναι επιχείρηση, το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του ν.δ. 356/1974 (Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων - ΚΕΔΕ, Α' 90). Για τα ανωτέρω, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενημερώνουν σχετικά τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.
3. Σε περίπτωση που δεν υποβληθεί αίτηση και φάκελος για χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση του πληγέντος κτιρίου εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών ή ο αιτών δεν κριθεί δικαιούχος δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής μετά την εξέταση του φακέλου από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τότε το συνολικό ποσό ενίσχυσης επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Ειδικά, εφόσον ο αιτών είναι επιχείρηση, το συνολικό ποσό επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ. Για τα ανωτέρω, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενημερώνουν σχετικά τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.
4. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης ή σε περίπτωση που, κατά τον έλεγχο για την καταβολή και εκκαθάριση του δικαιούμενου ποσού δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής, διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας ή ότι ο λαβών την ενίσχυση δεν είναι δικαιούχος στεγαστικής συνδρομής σύμφωνα με την κοινή απόφαση οριοθέτησης περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, επιβάλλεται πέραν των προβλεπόμενων από άλλες διατάξεις κυρώσεων, η άμεση επιστροφή προς το ελληνικό Δημόσιο του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης πρώτης αρωγής, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό, και εισπράττεται κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ. Ειδικά εφόσον πρόκειται για επιχείρηση το ποσό επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (Ανακοίνωση 2008/C 14/06), εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ.
5. Για το σκοπό του συμψηφισμού και του ελέγχου η ΑΑΔΕ διαβιβάζει όλα τα απαραίτητα στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των Περιφερειών.
6. Η ΑΑΔΕ λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, για την είσπραξη των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
7. Σε περίπτωση πιθανής καταστρατήγησης των διατάξεων ή υποβολής δηλώσεων με ψευδή ή ανακριβή στοιχεία που τροποποιούν ή δεν αποτυπώνουν ορθά τη φορολογική κατάσταση (περιουσιακή κατάσταση, φορολογικό Μητρώο κ.λπ.) των φυσικών και νομικών προσώπων, η ΑΑΔΕ δύναται:
α) να μην εγκρίνει προσωρινά την αίτηση για τη χορήγηση της ενίσχυσης πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής και να ενημερώσει εγγράφως τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και το Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τα κρίσιμα για κάθε περίπτωση στοιχεία,
β) να μην συμπεριλαμβάνει τα πρόσωπα τα οποία πιθανώς καταστρατηγούν τις διατάξεις στις αναλυτικές και συγκεντρωτικές καταστάσεις δικαιούχων της παρ. 2 του άρθρου 5, ενημερώνοντας σχετικά όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες,
γ) να κοινοποιεί τα ευρήματα στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος και στη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος για την εξακρίβωση πιθανής απόπειρας τέλεσης οικονομικών εγκλημάτων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου,
δ) να προβαίνει στις δέουσες ενέργειες συμμόρφωσης ή ελέγχου, με βάση την κείμενη νομοθεσία.
Άρθρο 8
Υποχρεώσεις δικαιούχων
1. Οι δικαιούχοι της πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής υποχρεούνται να υποβάλουν αίτηση και φάκελο για τη χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση του πληγέντος κτιρίου στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με τους όρους και στις προθεσμίες της κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υποδομών και Μεταφορών περί οριοθέτησης της πληγείσας περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής. Σε περίπτωση παράτασης των προθεσμιών της κοινής απόφασης του προηγούμενου εδαφίου, η προθεσμία υποβολής αίτησης και φακέλου για τους δικαιούχους της πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής σε κάθε περίπτωση δεν δύναται να ξεπερνά τα δύο (2) έτη από την εκδήλωση της θεομηνίας.
2. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.
3. Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος.».
Άρθρο 9
Ειδικότερα θέματα
Η ΑΑΔΕ υποχρεούται να θέτει στη διάθεση της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και των λοιπών αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών κάθε απαιτούμενη πληροφορία σχετική με την εφαρμογή της παρούσας απόφασης.
Άρθρο 10
Έναρξη ισχύος
Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 18 Αυγούστου 2022
Οι Υπουργοί
Οικονομικών ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ
Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ
Υφυπουργός Οικονομικών ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
Υποδομών και Μεταφορών ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ
Επικρατείας ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!