Συνέντευξη Τύπου για την εξειδίκευση της λειτουργίας του νέου αναπτυξιακού νόμου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10563 Αθήνα
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
e-mail: press@minfin.gr
Τετάρτη, 15 Ιουνίου 2022
Κοινό Δελτίο Τύπου
Υπουργείου Οικονομικών και Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Συνέντευξη Τύπου του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Θόδωρου Σκυλακάκη και του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Νίκου Παπαθανάση
Πραγματοποιήθηκε σήμερα, 15 Ιουνίου 2022 συνέντευξη Τύπου για την εξειδίκευση της λειτουργίας του νέου αναπτυξιακού νόμου σε συνδυασμό με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κύριο Θόδωρο Σκυλακάκη, τον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων κύριο Νίκο Παπαθανάση και τον Γενικό Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα κύριο Ορέστη Καβαλάκη.
Ακολουθούν οι εισηγήσεις των αναπληρωτών υπουργών:
Κος ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ:
Κυρίες και κύριοι καλημέρα σας, ευχαριστώ πολύ για την παρουσία σας. Θα παρουσιάσουμε σήμερα τη δυνατότητα συνδυασμού των δύο αναπτυξιακών εργαλείων, δηλαδή του νέου αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 και του Ταμείου Ανάκαμψης για την επίτευξη της μέγιστης δυνατής κρατικής ενίσχυσης στα επενδυτικά σχέδια. Ξεκινώντας, θα παρουσιάσω σύντομα τον αναπτυξιακό νόμο, ο οποίος είναι εναρμονισμένος με το Σχέδιο Ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία, την Έκθεση δηλαδή της Επιτροπής Πισσαρίδη, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0, τους στόχους του ΕΣΠΑ 2021-2027, το industry 4.0 και βεβαίως τον νέο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ο οποίος δίνει ιδιαίτερη στήριξη στις περιφέρειες. Ο νέος αναπτυξιακός περιλαμβάνει 13 συνολικά καθεστώτα διαρθρωμένα για πρώτη φορά με θεματικά κριτήρια, τα οποία καλύπτουν συνολικά όλους τους κλάδους της οικονομίας και της σύγχρονης επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ενδεικτικά αναφέρομαι στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, τον ψηφιακό και τεχνολογικό μετασχηματισμό, την πράσινη μετάβαση, το νέο επιχειρείν για συμπολίτες μας που θα επιχειρήσουν για πρώτη φορά, την αγροδιατροφή και βεβαίως το καθεστώς δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης το οποίο αφορά στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, της Μεγαλόπολης και των πέριξ Δήμων, δηλαδή Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τρίπολης, ενώ ταυτόχρονα θα συμπεριληφθούν τα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου καθώς και η Κρήτη. Με τα 13 θεματικά αυτά καθεστώτα επιχειρείται για πρώτη φορά η κλαδική στόχευση των ενισχύσεων. Δηλαδή, για παράδειγμα, η αγροδιατροφή και ο τουρισμός θα έχουν διακριτούς πόρους. Επιπλέον με τον νέο νόμο επιχειρούμε την ισόρροπη ανάπτυξη των περιφερειών της χώρας, μέσα από την δίκαιη κατανομή των πόρων σε κάθε περιφέρεια.
Από τον νέο αναπτυξιακό νόμο προκύπτει και επιτάχυνση των διαδικασιών, χωρίς καθυστέρηση στην υπαγωγή και την ολοκλήρωση των επιχειρηματικών σχεδίων. Έτσι λοιπόν αναμένεται το 94% των πόρων να διοχετευθεί στην Περιφέρεια ενώ κάθε ένα ευρώ κρατικής ενίσχυσης θα μοχλεύσει περίπου 2 ευρώ ιδιωτικών πόρων. Τα παρεχόμενα κίνητρα που προβλέπονται στον νέο αναπτυξιακό νόμο είναι η φορολογική απαλλαγή, η επιχορήγηση, η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και η επιδότηση κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης.
Κάποια άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά είναι ότι, προβλέπεται ενίσχυση επιπρόσθετα του Χάρτη κατά 20% για τις μικρές, πολύ μικρές επιχειρήσεις και κατά 10% για τις μεσαίες επιχειρήσεις. Επίσης, για πρώτη φορά θα έχουμε στήριξη σε δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων όπως για παράδειγμα, συμβουλευτικές υπηρεσίες, συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, επαγγελματική κατάρτιση, ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων καθώς και επιπρόσθετη στήριξη για κατάρτιση ΑΜΕΑ. Αυξημένα, όμως, ποσοστά ενισχύσεων θα λάβουν οι ορεινές και οι παραμεθόριες περιοχές όπως αυτές ορίζονται από την ΕΛΣΤΑΤ, τα μικρά νησιά έως 3.100 κατοίκους και οι δραστηριότητες εντός βιομηχανικών πάρκων. Επειδή αναφέρθηκα στις παραμεθόριες περιοχές, θα πρέπει να πούμε ότι διευρύναμε την έννοια και στο ιδιαίτερο αυτό καθεστώς περιλαμβάνεται όποια δημοτική ενότητα απέχει 30 χιλιόμετρα και όχι 15, όπως όριζε ο προηγούμενος νόμος. Ιδιαίτερη στήριξη όμως παίρνουν και τα επενδυτικά σχέδια στις περιοχές δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης εφόσον πληρούνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, δηλαδή βρίσκονται εντός των εδαφικών περιοχών που ορίζονται από την δίκαιη μετάβαση και ταυτόχρονα πληρούν τα κριτήρια της δραστηριότητας όπως η έρευνα, η καινοτομία, η ψηφιακή καινοτομία, η ψηφιακή συνδεσιμότητα, η κυκλική οικονομία, η πρόληψη και μείωση αποβλήτων καθώς και η αποθήκευση ενέργειας.
Αναμένουμε στις 16 του μηνός, αύριο δηλαδή, την ανακοίνωση της έγκρισης δυο προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ: της ανταγωνιστικότητας και της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης. Με την έγκριση του Προγράμματος ΔΑΜ, οι περιοχές μετάβασης θα λάβουν προσαύξηση κατά 10%, τροποποιώντας τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων και δίδοντας ιδιαίτερη ενίσχυση σε αυτές. Στην Αττική θα δώσουμε, σύμφωνα με το άρθρο 17 του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, 10% σε μεσαίες επιχειρήσεις μόνο υπό τη μορφή φορολογικής απαλλαγής και 20% σε μικρές επιχειρήσεις ως επιχορήγηση. Δίνουμε ιδιαίτερη στήριξη για πρώτη φορά στη Θράκη και θα έχουμε αυξημένη ενίσχυση. Στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις δίνουμε επιχορήγηση στο 100% του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων και ταυτόχρονα ένα ποσοστό επιχορήγησης στις μεσαίες επιχειρήσεις, δίνοντας έτσι ιδιαίτερη έμφαση στους τρεις νομούς της Θράκης. Επίσης, δίνουμε για πρώτη φορά κίνητρα επαναλειτουργίας των εγκαταλελειμμένων επιχειρήσεων, δηλαδή των “κουφαριών” που υπάρχουν σε βιομηχανικές περιοχές και σε “ευαίσθητες” περιοχές της πατρίδας μας, όπως η Θράκη στην οποία προαναφέρθηκα. Ταυτόχρονα, έχουμε ένα νέο, σύγχρονο, ευέλικτο και γρήγορο πληροφοριακό σύστημα με διαλειτουργικότητες που θα στηρίξει τη φάση της υπαγωγής αλλά και της ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων.
Για να μπορέσουμε να συνδυάσουμε τα δύο εργαλεία, τα οποία είναι ο Αναπτυξιακός και το Ταμείο Ανάκαμψης, έχουμε μία σειρά από παραδείγματα που θα παρουσιάσει ο Γενικός Γραμματέας ο κύριος Καβαλάκης, τα οποία δείχνουν ακριβώς το πώς μπορούν τα δύο αυτά εργαλεία να παρέχουν περαιτέρω ενίσχυση έτσι ώστε μία επιχείρηση να φτάσει στο μέγιστο του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, που για πρώτη φορά στην πατρίδα μας είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Τι απαιτείται, όμως, για να μπορέσει κάποια επιχείρηση να χρησιμοποιήσει τα δύο εργαλεία; Να τηρούνται κάποιοι κανόνες. Θα αναφερθώ στους κανόνες του αναπτυξιακού και μετά ο συνάδελφος, ο κύριος Σκυλακάκης, θα αναφερθεί στα του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο πρώτος κανόνας είναι ότι το 25% του επενδυτικού σχεδίου δεν μπορεί να περιλαμβάνει κρατική ενίσχυση. Δηλαδή είτε θα πρέπει να είναι ίδια κεφάλαια είτε να προέρχεται από τραπεζικό δανεισμό χωρίς και πάλι να υπάρχει κρατική ενίσχυση επ’ αυτού, είτε συνδυασμός των δύο. Και ο δεύτερος κανόνας είναι ότι συνολικά οι δύο κρατικές ενισχύσεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων. Θα πρέπει να τονίσουμε, και θα παρουσιαστεί στα παραδείγματα, ότι για το ίδιο επενδυτικό σχέδιο διαφέρει η έννοια του ύψους του επενδυτικού κόστους του αναπτυξιακού από το Ταμείο Ανάκαμψης διότι ο αναπτυξιακός δεν συμπεριλαμβάνει ΦΠΑ και λειτουργικά έξοδα, εκτός από το καθεστώς του νέου επιχειρείν. Αναμένουμε, λοιπόν, για να προχωρήσουμε στην προκήρυξη των καθεστώτων, την έγκριση των εδαφικών σχεδίων για τις περιοχές της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης που, όπως σας είπα, θα γίνει αύριο. Στη συνέχεια, θα υπάρξει η κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την προσαύξηση των ποσοστών του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων και από την στιγμή που θα εγκρίνει η Επιτροπή, είμαστε έτοιμοι “να πατήσουμε το κουμπί” και να ξεκινήσουν τα πρώτα τρία προγράμματα, που είναι η μεταποίηση - εφοδιαστική αλυσίδα, η αγροδιατροφή και ο τουρισμός. Πολύ σύντομα θα ξεκινήσει και το καθεστώς της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης. Να σημειώσουμε ότι τα καθεστώτα θα παραμείνουν ανοικτά για διάστημα τριών μηνών. Θα ακολουθήσει μια περίοδος 45 ημερών για την προσκόμιση της προέγκρισης δανείου και από κει και πέρα εντός 60 ημερών θα υπάρχουν υπαγωγές.
Συνδυαστικά, λοιπόν, τα δυο εργαλεία δίνουν την μεγαλύτερη δυνατή στήριξη και ο νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων δίνει ιδιαίτερη στήριξη σε περιφέρειες της πατρίδας μας, εκεί που θέλουν να μείνουν οι νέες και οι νέοι. Πιστεύουμε ότι με την ισόρροπη ανάπτυξη που προωθούμε, ο συνδυασμός του νέου αναπτυξιακού νόμου με το Ταμείο Ανάκαμψης θα αποτελέσει τον αναπτυξιακό ανελκυστήρα για νέες επιχειρήσεις αλλά και νέους επιχειρηματίες και θα δημιουργήσει στις Περιφέρειες νέες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον συνάδελφο μου, τον κύριο Σκυλακάκη για την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε και στην συνέχεια, μετά την τοποθέτηση του κυρίου Σκυλακάκη, ο κύριος Καβαλάκης θα δώσει παραδείγματα της εφαρμογής των δυο αναπτυξιακών αυτών εργαλείων. Σας ευχαριστώ πολύ.
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Καλημέρα και από μένα. Είναι χαρά να βρίσκομαι εδώ μετά από μια πολύ καλή συνεργασία που έχουμε με το συνάδελφο, τον κύριο Παπαθανάση.
Όπως ξέρετε, το δικό μας εργαλείο των δανείων του Εθνικού Σχεδίου Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» έχει, ήδη, παρουσιαστεί και ενεργοποιηθεί. Συνεπώς, όλα τα στοιχεία είναι εκεί για να μπορούν οι επιχειρήσεις να το αξιοποιήσουν.
Το εργαλείο αυτό, των δανείων, αποκτά πολύ μεγαλύτερη σημασία, σήμερα, από ότι περιμέναμε και εμείς διότι, δυστυχώς, μπαίνουμε σε μια περίοδο αυξημένων επιτοκίων. Μεγάλες κεντρικές τράπεζες σε όλο τον πλανήτη αυξάνουν τα επιτόκια. Και σε αυτή την περίοδο τα δάνεια του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αποκτούν ιδιαίτερη αξία και μεγάλη σημασία, διότι μετά τα επιτόκια των ομολόγων -τα οποία ανεβαίνουν- θα ακολουθήσουν προφανώς ή ακολουθούν ήδη και τα επιτόκια των επιχειρήσεων. Συνεπώς, έχει μεγάλη αξία η ταχύτητα με την οποία οι επιχειρήσεις ανταποκρίνονται σ’ αυτό το εργαλείο. Η πλατφόρμα που υποστηρίζει την ηλεκτρονική υποβολή των επενδυτικών σχεδίων είναι ενεργή και έχουμε, ήδη, πάνω σ’ αυτήν 600 επενδυτικά σχέδια που βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας, εκ των οποίων 20 έχουν υποβληθεί και επισήμως, έχει ολοκληρωθεί δηλαδή η επεξεργασία τους. Έχει σημασία όλες οι επιχειρήσεις που έχουν επενδυτικά σχέδια και τραπεζικό προφίλ, να αξιοποιήσουν το ταχύτερο δυνατό αυτό το εργαλείο, διότι σήμερα τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν επιτόκιο ύψους 0,35%, αλλά αυτό ισχύει μέχρις ότου εξαντληθεί το πρώτο 1,6 δισ. ευρώ, το οποίο είχαμε δανειστεί με πάρα πολύ χαμηλό επιτόκιο από την Κομισιόν. Όταν εξαντληθεί αυτό, θα πάμε σε μία άνοδο του επιτοκίου λογική στη πρώτη φάση και πολύ μεγαλύτερη στη δεύτερη φάση. Στη δεύτερη φάση έχουμε 1,8 δισ. ευρώ που θα έχουν το κατάτι αυξημένο επιτόκιο και μετά τα υπόλοιπα θα δούμε σε τί επιτόκια θα πάνε. Για να έχουμε μία αίσθηση τί επιτόκια θα έχουμε μπροστά μας στην επομένη φάση, η Γερμανία που δανειζότανε με -0,40% πριν από ένα χρόνο περίπου, σήμερα είναι στο 1,7% και η Γαλλία που είναι κοντά εκεί που δανείζεται η Κομισιόν, είναι στο 2,2% - 2,3% τώρα που μιλάμε.
Θα πρέπει να είναι σαφές -και αυτό είναι καινούριο- ότι το 0,35% δεν είναι διασφαλισμένο στις τράπεζες που έχουν πάρει την πρώτη δόση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εάν δεν εκταμιεύσουν τα δάνεια κάνοντας τις δικές τους συμβάσεις. Όταν θα τελειώσει το 1,6 δισ. ευρώ -και αυτό θα το παρακολουθούμε μέσα από την πλατφόρμα- θα περάσουμε στο επόμενο επιτόκιο, και όποια τράπεζα δεν έχει ξοδέψει την πρώτη δόση της, θα αρχίσει να ξοδεύει το υπόλοιπο με βάση το επόμενο επιτόκιο. Συνεπώς, υπάρχει ένας ενεργός ανταγωνισμός και μεταξύ του τραπεζικού συστήματος για τη διάθεση αυτών των πόρων.
Όπως σας είπα, υπάρχει το επιτόκιο των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αλλά στο σύστημα των δανείων αυτών υπάρχουν τρία επιτόκια που έχουν σημασία. Το πρώτο είναι αυτό που είπαμε, το 0,35% του Ταμείου Ανάκαμψης σήμερα. Το δεύτερο είναι το επιτόκιο αναφοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Έχει μεγάλη σημασία το επιτόκιο αναφοράς, διότι με βάση αυτό υπολογίζονται οι κρατικές ενισχύσεις.
Δηλαδή η κρατική ενίσχυση -και αυτό έχει σημασία για το πώς θα συνδυαστεί με τον Αναπτυξιακό Νόμο, την οποία λαμβάνει κάποιος που παίρνει ένα δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, είναι η παρούσα αξία της διαφοράς μεταξύ του επιτοκίου του Ταμείου Ανάκαμψης και του επιτοκίου αναφοράς.
Το επιτόκιο αναφοράς έχει δύο στοιχεία που το συναποτελούν. Το ένα είναι το βασικό επιτόκιο, που σήμερα είναι στο -0,19%. Από 1/7ου θα είναι 0,02%, δηλαδή μηδέν στην πραγματικότητα. Αυτό είναι το βασικό επιτόκιο. Και μετά είναι τα περιθώρια, όπως ορίζονται στην ανακοίνωση της Επιτροπής του 2008, που δίνουν κάποιες μονάδες βάσης στη βάση των εξασφαλίσεων και της πιστοληπτικής ικανότητας της επιχείρησης που λαμβάνει το δάνειο. Για να έχετε μία αίσθηση, μία επιχείρηση με την κορυφαία πιστοληπτική ικανότητα και υψηλές εξασφαλίσεις έχει 60 μονάδες βάσης. Μία επιχείρηση με χαμηλή πιστοληπτική ικανότητα και συνήθεις εξασφαλίσεις έχει 400 μονάδες βάσης, 4% δηλαδή.
Μία επιχείρηση με οικονομικές δυσχέρειες, κακή πιστοληπτική ικανότητα, CCC και κάτω, με χαμηλές εξασφαλίσεις έχει 1000 μονάδες βάσης, δηλαδή 10%.
Συνεπώς, μία επιχείρηση με καλή πιστοληπτική ικανότητα και συνήθεις εξασφαλίσεις, τώρα που μιλάμε, μπορεί να έχει επιτόκιο αναφοράς την 1η Ιουνίου στην πραγματικότητα 1%. Που σημαίνει ότι πολλές επιχειρήσεις μπορούν, αν θέλουν, ειδικά αυτές που έχουν καλή πιστοληπτική ικανότητα να χρησιμοποιήσουν τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και με το επιτόκιο αναφοράς. Εάν το κάνουν αυτό, ο συνδυασμός με τον Αναπτυξιακό Νόμο είναι χωρίς συνυπολογισμό, χωρίς να αθροιστούν οι κρατικές ενισχύσεις μεταξύ των δύο καθεστώτων.
Τι πρέπει να προσέξουν, όμως, οι επιχειρήσεις; Και αυτό είναι σημαντικό. Πρέπει να προσέξουν να μπορεί να θεωρηθεί η επένδυσή τους, σε όποιο καθεστώς από τα δύο υπάγεται ως νέα επένδυση. Που σημαίνει ότι πρέπει είτε να μην αρχίσουν εργασίες, αφού πάρουν το δάνειο, είτε να περιμένουν και να κάνουν την αίτηση την ίδια ώρα και στα δυο καθεστώτα. Το πρακτικό, πάντως, είναι ότι εάν χρησιμοποιήσουν το επιτόκιο αναφοράς για τη συγκεκριμένη επένδυση δεν υπάρχει υπολογισμός κρατικών ενισχύσεων. Τώρα, το εμπορικό επιτόκιο γι’ αυτές τις επιχειρήσεις είναι πάντα μεγαλύτερο από το επιτόκιο αναφοράς. Που σημαίνει ότι έχουν όφελος, ανεξαρτήτως, του αν αυτό το όφελος δεν θεωρείται κρατική ενίσχυση. Αυτό έχει σημασία διότι υπάρχουν κάποιες μεγάλες επιχειρήσεις, ειδικά σε κάποιες περιοχές της Αττικής, που είναι στον κεντρικό τομέα της Αττικής και δεν δικαιούνται ενισχύσεις με βάση τον Γενικό Απαλλακτικό Κανονισμό. Αυτές οι επιχειρήσεις, όμως, μπορούν να έρθουν και να πάρουν δάνεια με το επιτόκιο αναφοράς χωρίς να έχουν κάποιο πρόβλημα, διότι αυτό δεν θεωρείται κρατική ενίσχυση.
Συνεπώς, στην πραγματικότητα όλες οι επιχειρήσεις της χώρας είτε με το χαμηλό επιτόκιο το 0,35 είτε με το επιτόκιο αναφοράς μπορούν, εφόσον είναι επιλέξιμες οι επενδύσεις τους, κατά τα άλλα, να αξιοποιήσουν αυτό το εργαλείο. Τώρα, οι επιλέξιμες δαπάνες για δανειοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι ευρύτερες από τις επιλέξιμες δαπάνες του Αναπτυξιακού Νόμου.
Ποια είναι αυτά που περιλαμβάνονται στο Ταμείο Ανάκαμψης και δεν περιλαμβάνονται στον Αναπτυξιακό Νόμο; Κατά βάση είναι το ΦΠΑ, η δυνατότητα να έχουν κεφάλαιο κίνησης και η δυνατότητα να έχουν δαπάνες μάρκετινγκ και κάποια άλλα. Είναι δυνατόν κανείς, να πάρει ένα δάνειο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 30% του συνολικού επενδυτικού να πηγαίνει είτε σε κεφάλαιο κίνησης είτε σε δαπάνες μάρκετινγκ συνδυαστικά.
Υπάρχει, επίσης, ένας δεύτερος τύπος, που πρέπει να ισχύει μαζί με το γεγονός ότι δεν πρέπει να ξεπερνάς το μέγιστο δικαιούμενο από τον Απαλλακτικό Κανονισμό ως κρατική ενίσχυση, για να μπορείς να συνδυάσεις τον Αναπτυξιακό Νόμο με τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο τύπος προβλέπει ότι το δάνειο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας πρέπει να μην ξεπερνά το 50% του επιλέξιμου προϋπολογισμού του Ταμείου Ανάκαμψης μείον το ποσό ενίσχυσης του Αναπτυξιακού Νόμου, ανεξαρτήτως του αν το ποσό αυτό προέρχεται από ενίσχυση ή επιχορήγηση ή από φοροαπαλλαγή ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο που θεωρείται κρατική ενίσχυση. Αυτός ο τύπος πρέπει να συνυπολογίζεται σε αυτή την άσκηση. Οι σύμβουλοι που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν θα έχουν αρκετή δουλειά για να κάνουν αυτό το συνδυασμό. Εμείς, από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών, δεν ενθαρρύνουμε τις υψηλές επιδοτήσεις. Και ζητήσαμε από το Υπουργείο Ανάπτυξης και καταλήξαμε, η φοροαπαλλαγή στο μέγιστο βαθμό να είναι στα 5.000.000 ευρώ και η επιχορήγηση να καλύπτει τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, έτσι ώστε οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις να ενθαρρύνονται, να αξιοποιήσουν περισσότερο τα δάνεια και να αφεθεί χώρος και χρήμα στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες δεν έχουν τραπεζικό προφίλ. Δηλαδή, όλη η στρατηγική είναι ότι επειδή πάρα πολλές μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν τραπεζικό προφίλ και μπορεί να χρειαστούν ένα, δυο, τρία, τέσσερα χρόνια για να το αποκτήσουν, η προσπάθεια μας είναι να πηγαίνει η επιχορήγηση στις μικρές και πολύ μικρές, με μέγιστο ύψος τα 3.000.000 και οι φοροαπαλλαγές με μέγιστο ύψος τα 5.000.000 να πηγαίνει παντού, αλλά στις μεσαίες και στις μεγάλες, κατά κύριο λόγο.
Και να τελειώσω λέγοντας ότι έχουμε αυτά τα 20 επενδυτικά σχέδια, για τα οποία έχουμε επίσημη υποβολή στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Έχουν προϋπολογισμό 700.000.000 ευρώ εκ των οποίων 264.000.000 θα είναι δανειακοί πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης, 223.000.000 τα ίδια κεφάλαια και 204.000.000 εμπορικά δάνεια. Επειδή, εκτός από τα 20 που έχουν ήδη υποβληθεί, ακολουθούν άλλα 580 που είναι υπό επεξεργασία, αντιλαμβάνεστε ότι το εργαλείο αυτό θα έχει μια πολύ μεγάλη δυναμική και σε συνδυασμό με τον Αναπτυξιακό Νόμο, που είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο επίσης, θα καλύψουμε το σύνολο της ελληνικής επιχειρηματικότητας.
Και επειδή υπήρχε μια απορία από τον κύριο Μανδραβέλη, για το fuel pass, για να μην σας μένουν απορίες, μέχρι τώρα 2,3 εκατομμύρια συμπολίτες μας έχουν αξιοποιήσει το προηγούμενο fuel pass. Τα 2,3 εκατομμύρια είναι ένας πολύ μεγάλος αριθμός συμπολιτών. Είναι πιστεύουμε ένα πετυχημένο εργαλείο και την επόμενη εβδομάδα θα δούμε το sequel αυτού του εργαλείου, το fuel pass 2.
Ακολουθεί η παρουσίαση παραδειγμάτων από τον Γενικό Γραμματέα κ. Καβαλάκη, η οποία επισυνάπτεται.
- Ερωτήσεις δημοσιογράφων:
Κος ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ:
Πώς προκύπτει το ισοδύναμο κρατικής ενίσχυσης μέσω των δανείων. Αυτό το 16% που υπολογίζεται στην παρουσίαση.
Κος ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ:
Εάν εννοείτε το ισοδύναμο κρατικής ενίσχυσης, είναι το ποσό της ωφέλειας του δανείου, το οποίο διαιρείται με το ύψος του επενδυτικού σχεδίου στον αναπτυξιακό νόμο.
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Προσοχή. Έχουμε την παρούσα αξία της διαφοράς των δυο επιτοκίων. Επιτόκιο αναφοράς μείον επιτόκιο του Ταμείου Ανάκαμψης. Αυτή είναι η κρατική ενίσχυση του δανείου του Ταμείου Ανάκαμψης.
Κος ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ:
Άρα είναι η αξία που προκύπτει από τη διαφορά επιτοκίου αναφοράς και δανείου.
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Ακριβώς. Αλλά η παρούσα αξία αυτής της διαφοράς.
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Ναι, στα 10, μπορεί να φτάσει μέχρι και 15 χρόνια ένα δάνειο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Κος ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ:
Αυτή η αξία όμως θα αλλάζει κάθε φορά που θα έρχεται νέα σειρά δανείων.
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Θα αλλάξει το επιτόκιο. Και θα αλλάξει και το επιτόκιο αναφοράς καθώς θα, γενικώς αυξάνονται τα επιτόκια.
Κος ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ:
Με τα 20 σχέδια επίσημης υποβολή που αναφέρατε, εννοείτε και έγκριση ή μόνο ολοκλήρωση υποβολής των εγγράφων;
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Όταν λέμε υποβολή δεν εννοούμε έγκριση. Η υποβολή σημαίνει ότι ο επενδυτής έχει κάνει τις συνεννοήσεις με την τράπεζα και πάει για προέγκριση. Μετά την προέγκριση ακολουθεί η αξιολόγηση των επιλεξιμοτήτων και μετά η τελική σύμβαση.
Κος ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ:
Άρα απομένει μόνο η αξιολόγηση των δανείων από τις επιλεξιμότητες.
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Όχι. Απομένει και να πάρει την προέγκριση από την τράπεζα. Η διαδικασία έχει ως εξής: Κάνεις συνεννοήσεις με την τράπεζα, διαμορφώνεις το τελικό σου επενδυτικό σχέδιο. Αυτό συνδιαμορφώνεται – σε μεγάλο βαθμό – μαζί με την τράπεζα, διότι δεν έχεις λόγο να κάνεις ένα επενδυτικό σχέδιο που θα πάει στην επιτροπή που δίνει τις εγκρίσεις για να απορριφθεί. Κάνεις, λοιπόν, όλη την συνεννόηση. Τελειώνει η συνεννόηση, οριστικοποιείται το επενδυτικό σχέδιο και πάει για προέγκριση. Από την ώρα που θα πάρει την προέγκριση γίνεται κλήρωση μέσα από το μητρώο αξιολογητών, η οποία είναι αυτόματη, ηλεκτρονική κλήρωση, κάνει τρία δευτερόλεπτα. Και επιλέγεται ο αξιολογητής, ο οποίος έχει ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, στενό, να αξιολογήσει την επιλεξιμότητα, και αν αυτό είναι επένδυση. Κάτι που έχει, ήδη, κάνει και η τράπεζα με τις δικές της υπηρεσίες πριν από αυτό, για να ξέρει τί της γίνεται. Και στη συνέχεια, όταν το τσεκάρει στην πλατφόρμα και ο αξιολογητής -διότι όλα αυτά γίνονται στην πλατφόρμα- δεν υπάρχει τίποτε εκτός πλατφόρμας, γίνεται η σύμβαση και τελείωσε η υπόθεση. Ο αξιολογητής κάνει και τον υπολογισμό της κρατικής ενίσχυσης.
Κος ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ:
Γνωρίζετε αν το ύψος, το συνολικό ύψος των 650… πόσο είναι; Ο προϋπολογισμός τους;
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Όχι, διότι πρέπει να οριστικοποιήσουν το επενδυτικό σχέδιο για να δούμε το επενδυτικό ύψος. Αυτό που ξέρουμε είναι πόσοι άνοιξαν λογαριασμό και άρχισαν να ανεβάζουν επενδυτικά σχέδια. Διότι θέλει αρκετή δουλίτσα για να συμπληρώσεις. Το πλεονέκτημα είναι ότι όταν συμπληρώσεις μετά τα πάντα βρίσκονται στην πλατφόρμα και η αξιολόγηση βρίσκεται στην πλατφόρμα. Τα πάντα είναι πάνω σε αυτή την πλατφόρμα. Όλη η διαδικασία είναι ηλεκτρονική.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:
(Ερώτηση εκτός μικροφώνου)
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Τα 20 σας τα είπα, είναι 264 εκατομμύρια ευρώ δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, 700 εκατομμύρια συνολικός επενδυτικός προϋπολογισμός. Δηλαδή μιλάμε κοντά για 1 δισ. ευρώ και είμαστε ακόμη στην αρχή. Ο στόχος αυτού του εργαλείου είναι να προσεγγίσει τα 25 με 30 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύσεις. Είναι τεράστιο εργαλείο.
Κα ΜΑΝΙΦΑΒΑ:
Κύριε Παπαθανάση είπατε ότι ανακοινώνονται αύριο οι εγκρίσεις και ακολουθεί μετά η κοινοποίηση με τις προσαυξήσεις; Εκεί περιμένετε πάλι κάποια έγκριση για κάποιες περιφέρειες; Αλλαγή ποσοστών σε κάποιες περιφέρειες όπως του Νοτίου Αιγαίου; Πότε περιμένετε να γίνει αυτή η έγκριση; Και επομένως πότε εκτιμάτε ότι θα προκηρυχθούν τα τρία πρώτα καθεστώτα που είπατε ότι θα ξεκινήσουν, αγροδιατροφή τουρισμός και μεταποίηση εφοδιαστική αλυσίδα;
Κος ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ:
Ακριβώς με την έγκριση του προγράμματος της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης εγκρίνονται και οι προσαυξήσεις των εδαφικών. Αύριο, λοιπόν, θα έχουμε και την έγκριση του 10% στις συγκεκριμένες περιοχές. Στη συνέχεια, όπως έχουμε υποχρέωση κι έχουμε έτοιμο το κείμενο που θα κοινοποιήσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η προσαύξηση αυτή θα ζητήσουμε να προστεθεί στον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Αυτό αναμένουμε ότι θα πάρει περίπου 15 ημέρες μέχρι να μας δώσουν την έγκριση αυτή. Αμέσως μόλις μας δώσουν την έγκριση είμαστε έτοιμοι, να ξεκινήσουμε με την προκήρυξη των καθεστώτων. Επομένως, βλέπουμε αρχές Ιουλίου. Είναι καθαρά θέμα της έγκρισης που θα μας δοθεί. Εμείς έχουμε έτοιμη ακόμα και την επιστολή που θα στείλουμε, η οποία θα σταλεί αύριο. Με την έγκριση θα σταλεί και αυτό στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Κα ΜΑΝΙΦΑΒΑ:
Και μία διευκρίνιση αν μου επιτρέπετε, αυτά τα 20 επενδυτικά σχέδια κ. Σκυλακάκη που έχουν υποβληθεί, μπορούν να ευεργετηθούν στη συνέχεια και από τον αναπτυξιακό νόμο; Επειδή είπατε για τις ταυτόχρονες αιτήσεις.
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Καταρχάς, αν δεν ξεκινήσουν εργασίες θα μπορούσαν να πάνε και στον Αναπτυξιακό Νόμο. Κάποια αφορούν μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες έχουν μικρό πιθανό όφελος από τον Αναπτυξιακό. Και μπορούν να προχωρήσουν και έτσι. Πολλές επιχειρήσεις έχω την εικόνα ότι θα τρέξουν κατευθείαν. Ειδικά οι μεγάλες επιχειρήσεις θα τρέξουν κατευθείαν το εργαλείο των δανείων, διότι υπάρχει και το επείγον. Κοιτάξτε, είμαστε σε μια περίοδο στην οποία λόγω των πληθωριστικών πιέσεων και των αυξήσεων των επιτοκίων η οικονομική δραστηριότητα θα γίνεται με πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες. Οι επενδυτικές ευκαιρίες θα είναι σημαντικές, αλλά όλοι πρέπει να κινούνται με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα διότι όταν έχεις σημαντικές αλλαγές στις συνθήκες δεν μπορείς να περιμένεις δυο χρόνια ή ένα χρόνο ή έξι μήνες για την επένδυσή σου, διότι ο άλλος μπορεί να κινηθεί με μεγαλύτερη ταχύτητα. Και μιλάμε τώρα για επενδύσεις που εφόσον αφορούν μεγάλες επιχειρήσεις, συνήθως αφορούν διεθνώς ανταγωνιστικά εμπορεύματα και προϊόντα. Προκύπτει αυτό και από τη φύση των επιλεξιμοτήτων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, σας θυμίζω ενέργεια, πράσινη μετάβαση, εξωστρέφεια, ψηφιακή μετάβαση. Όλα αυτά απαιτούν ταχύτητα.
Κος ΖΗΣΙΜΟΥ:
Αναφερθήκατε ότι το μέγιστο της φορολογικής απαλλαγής στον αναπτυξιακό νόμο είναι 5 εκατομμύρια ευρώ και το μέγιστο της επιχορήγησης τα 3 εκατομμύρια ευρώ. Στο προηγούμενο αναπτυξιακό πόσο ήταν; Δεν θυμάμαι.
Κος ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ:
Στο προηγούμενο ήταν 3 εκατομμύρια πάλι για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και 10 εκατομμύρια οι φορολογικές απαλλαγές. Τώρα όμως έχουμε το εργαλείο του Ταμείου Ανάκαμψης το οποίο συμπληρώνει με την προσθήκη του ποσοστού κρατικής ενίσχυσης. Και να σημειώσουμε ότι εδώ έχουμε και αυξημένο χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, ιδιαίτερα δηλαδή κίνητρα για την Περιφέρεια και ταυτόχρονα έχουμε αυτό το όφελος από το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα ήθελα να επισημάνω ότι οι δαπάνες μιας επιχείρησης μπορούν να ξεκινήσουν από την ώρα που γίνεται η αίτηση στον αναπτυξιακό. Και επίσης, προφανώς, θα πρέπει να τηρούνται και οι δύο κανόνες για να μπορέσει να λάβει κάποιος και του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και του αναπτυξιακού νόμου. Επίσης, θέλω να σας πω ότι πλέον, με την επιτάχυνση που έχουμε δώσει στην ολοκλήρωση ορίζονται ορκωτοί ελεγκτές.
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Να συμπληρώσω εδώ, διότι έχει κάποια σημασία. Τα δάνεια από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας δημοσιονομικά δεν μας στοιχίζουν τίποτα, διότι έχουμε πάρει τα χαμηλά επιτόκια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και μεταφέρουμε αυτά τα χαμηλά επιτόκια συν ένα μικρό διαχειριστικό κόστος στην επιχείρηση. Η φορολογική απαλλαγή, όταν θα έρθει η ώρα, ή η επιχορήγηση μας στοιχίζουν δημοσιονομικά. Συνεπώς, είναι ορθολογικό για τη χώρα, πρώτα στην ιεραρχία να αξιοποιείς τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και στη συνέχεια να δίνεις φορολογική απαλλαγή, διότι, ξαναλέω, δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης. Οπότε θέλουμε, και αυτή είναι όλη η φιλοσοφία αυτής της συνεργασίας που κάνουμε με τον κύριο Παπαθανάση, να υπάρχει στην ουσία ένα συνδυαστικό εργαλείο -Αναπτυξιακός και ΤΑΑ μαζί- στο οποίο έχεις ρευστότητα, που στη δίνουν τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και έχεις και κάποια πρόσθετα χρήματα -το κίνητρο της επιτυχίας- που είναι η φορολογική απαλλαγή, διότι η φορολογική απαλλαγή δεν μπορεί να δοθεί σε ένα κουφάρι. Οπότε, θεωρούμε και τη φορολογική απαλλαγή σημαντική και χρήσιμη, διότι λειτουργεί ως κίνητρο, και τα δάνεια είναι σημαντικά και χρήσιμα, διότι προσφέρουν και έμμεση επιδότηση, λόγω της διαφοράς των επιτοκίων, και ρευστότητα και προσθέτουν και τη διαφορά από το επιτόκιο αναφοράς με το πραγματικό εμπορικό επιτόκιο, που είναι μια ενίσχυση στην πραγματικότητα, μη καταγεγραμμένη. Γιατί είναι μη καταγεγραμμένη; Δεν κάνουμε κάτι παράνομο. Είναι, διότι η Ελλάδα λόγω του υψηλού χρέους που έχει, έχει υψηλότερα επιτόκια από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Συνεπώς, το εργαλείο των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας κάνει αυτό που λένε “level playing field”, δηλαδή ισιώνει τη διαφορά των επιτοκίων με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Κα ΜΑΝΙΦΑΒΑ:
Τον Νοέμβριο, όταν είχατε παρουσιάσει τον αναπτυξιακό νόμο, κύριε Παπαθανάση, είχατε ερωτηθεί πάλι για τις εκκρεμότητες του προηγούμενου αναπτυξιακού. Πού βρισκόμαστε σήμερα, μιας και ετοιμάζεστε για τον καινούργιο αναπτυξιακό; Και σε ότι αφορά τις πληρωμές, τους ελέγχους αλλά και τις εγκρίσεις σχετικά. Ευχαριστώ.
Κος ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ:
Για τις αποπληρωμές, δεν υπάρχουν ιδιαίτερες εκκρεμότητες. Από εγκρίσεις υπάρχουν μόνο στις Περιφέρειες. Για όλα τα υπόλοιπα σχέδια εδώ της Γενικής Γραμματείας, καταφέραμε να βγάλουμε τους προσωρινούς πίνακες μέσα σε 100 ημέρες, από 670 μέρες που χρειάζονταν στο παρελθόν. Οι αποφάσεις υπαγωγής ολοκληρώνονται αυτόν τον μήνα και ο λόγος που υπήρξε καθυστέρηση είναι διότι μεταβήκαμε σε νέα Προγραμματική Περίοδο. Δηλαδή, την 31/12/2021 άλλαξε η Προγραμματική Περίοδος και έπρεπε να κοινοποιήσουμε ότι θα συνεχίσουμε την έκδοση των αποφάσεων. Αυτό πήρε κάποιο χρόνο για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που απαιτούνται για την απαραίτητη έγκριση. Είναι κάποιες οι οποίες ολοκληρώνονται αυτόν τον μήνα και εμείς δεν έχουμε πλέον εκκρεμότητες σε αυτόν τον τομέα. Υπάρχουν εκκρεμότητες στις Περιφέρειες, για αυτό και αφαιρέσαμε όγκο δουλειάς από τις Περιφέρειες προκειμένου να συμβαδίσουμε με τον νέο αναπτυξιακό νόμο. Και υποχρεωτικά ο έλεγχος των επενδυτικών σχεδίων άνω των 700.000 ευρώ θα γίνεται από ορκωτό ελεγκτή. Πλέον επισπεύδεται όλη η διαδικασία και δεν θα υπάρχει ταλαιπωρία στους επιχειρηματίες-επενδυτές.
Κα ΚΑΔΔΑ:
Ευχαριστώ πολύ. Έχουμε ένα χρονοδιάγραμμα για τα πρώτα καθεστώτα του νέου αναπτυξιακού νόμου. Ποιος είναι ο σχεδιασμός στις επόμενες ενεργοποιήσεις καθεστώτων και αν κάποιες από αυτές έχουν κάποια ειδική σημασία σε σχέση με τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης για τα οποία, όπως μας είπε ο κύριος Σκυλακάκης, πρέπει να υπάρχει μία επιτάχυνση λόγω του υψηλότερου κόστους δανεισμού.
Κος ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ:
Σας είπα για τα τρία πρώτα καθεστώτα. Με την έγκριση του προγράμματος ΕΣΠΑ - ΔΑΜ θα μπορέσουμε να βγάλουμε τις προκηρύξεις. Ως προς το καθεστώς ΔΑΜ έχουμε μία ιδιαιτερότητα. Προβλέπεται να λάβουν επιχορήγηση εκτός από τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και οι μεσαίες και οι μεγάλες επιχειρήσεις ενώ οι πόροι που προβλέπονται για το καθεστώς αυτό δίνουν τη δυνατότητα για υψηλές προσαυξήσεις στις ενισχύσεις των επιχειρήσεων ώστε να στηρίξουμε την ανάπτυξη, την επιχειρηματική αλλαγή των περιοχών μετάβασης, την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου όσο πιο γρήγορα μπορούμε. Θα ακολουθήσει το νέο επιχειρείν. Είναι για όσους δεν έχουν ξαναεπιχειρήσει, δεν σχετίζεται με ηλικιακό περιορισμό. Επομένως εκεί έχουμε και ιδιαίτερη στήριξη για τις μικρές. Στη συνέχεια, θα δούμε τον εναλλακτικό τουρισμό, τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Όλα τα καθεστώτα θα πάρουν τη σειρά τους και βεβαίως έχοντας 13 καθεστώτα, αντιλαμβάνεστε ότι θεματικά θα μπορέσουμε να καλύψουμε με τον καλύτερο δυνατό και ισόρροπο τρόπο τις Περιφέρειες, στοχεύοντας σε με μια δίκαιη κατανομή, γιατί προηγουμένως υπήρχε ένας κουβάς. Μέσα στον κουβά αυτό υπήρχαν όλες οι Περιφέρειες και όλα τα καθεστώτα. Επίσης να πούμε ότι το κομμάτι της αγροδιατροφής στην Ήπειρο ή στη Δυτική Ελλάδα, πρέπει να έχει μία ίση αντιμετώπιση όπως θα έχει σε μία άλλη περιοχή. Γιατί έχουμε Περιφέρειες που απορροφούσαν περισσότερα χρήματα κι αυτό στερούσε από κάποιες άλλες Περιφέρειες τη δυνατότητα να ενισχύσουν περισσότερους επιχειρηματίες για να μπορέσουν να αναπτυχθούν.
Κος ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ:
Θα ήθελα μια εκτίμηση από τους δυο σας, τελικά οι επιχειρήσεις, εντάξει το δημόσιο έχει συμφέρον να πάει προς τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης γιατί δεν έχει δημοσιονομικό κόστος, οι επιχειρήσεις τελικά τι θα πράξουν, ποια είναι η εκτίμησή σας; Ή θα δούμε τις μικρές επιχειρήσεις να συνωστίζονται στον αναπτυξιακό για να πάρουν τις επιχορηγήσεις και οι μεγάλες να πάρουν τα φτηνότερα δάνεια στο Ταμείο Ανάκαμψης;
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Ένα μείγμα θα γίνει πιστεύω, διότι βγαίνουν ταυτόχρονα και επιχορηγήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης, δεν τα λέμε εμείς καθεστώτα, αλλά πείτε τα καθεστώτα, δηλαδή βγάζει ο κ. Πιερρακάκης, με ένα πολύ μεγάλο ποσό, πέντε προκηρύξεις στις επόμενες μέρες. Έχει βγει, ήδη, η αγροδιατροφή που είναι 500 εκατομμύρια και τρέχουν οι σχετικές προκηρύξεις. Θα ακολουθήσει το «Εξοικονομώ επιχειρήσεων» από τον κ. Σκρέκα τον συνάδελφο. Συνεπώς, οι επιχειρήσεις έχουν πολλαπλά εργαλεία και ανάλογα με το προφίλ τους και το είδος του επενδυτικού σχεδίου και του τί έχουν στο μυαλό τους να κάνουν, άλλες μία μικρή παρέμβαση, άλλες κάτι πιο ολοκληρωμένο, θα διαλέξουν το κατάλληλο εργαλείο. Αυτή τη στιγμή υπάρχει η πιο πλούσια εργαλειοθήκη για κάθε είδους επιχείρηση, που είχε ποτέ το ελληνικό κράτος για την προώθηση των επενδύσεων, για να το πούμε απλά.
Κα ΚΑΔΔΑ:
Μια ερώτηση επιπλέον, τώρα με το REPower EU και την ανάγκη να προχωρήσετε γρήγορα για να το εντάξετε και αυτό στο σχέδιο ανάκαμψης, αλλάζει κάτι στο σχεδιασμό;
Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:
Αφήστε να τελειώσει ο Κανονισμός του REPowerEU, διότι είναι ένα εργαλείο φιλόδοξο, αλλά για την ώρα δεν έχει ξεκαθαρίσει πόσους πόρους θα έχει, τί είδους πόρους θα έχει και πότε θα τους έχει. Εμείς προετοιμαζόμαστε με ταχύτητα γι’ αυτό το εργαλείο. Το πλεονέκτημα που έχουμε σε σχέση με το REPowerEU είναι ότι αυτό το εργαλείο των δανείων που φτιάξαμε είναι ένα εργαλείο που μπορεί, έτσι όπως είναι τα πράγματα, χωρίς καμία αλλαγή, να υποδεχθεί και όλα τα δάνεια του REPowerEU χωρίς να κάνουμε σχεδόν καμία αλλαγή, ίσως μία μικρή τροποποίηση των συμβάσεων με τις τράπεζες, αυτό να κάνουμε μόνο. Αυτό είναι ένα πλεονέκτημα της χώρας μας, διότι καμία άλλη χώρα στην Ευρώπη δεν έχει φτιάξει ένα τέτοιο εργαλείο, το οποίο να είναι και ηλεκτρονικό και γρήγορο και χωρίς γραφειοκρατία. Συνεπώς όταν η Ευρώπη θα καταφέρει να αποκτήσει REPowerEU εμείς θα το αξιοποιήσουμε ταχύτατα. Δεν έχει τελειώσει ο Κανονισμός. Και γενικώς καλό είναι να βλέπουμε τί γίνεται στο τέλος της ημέρας. Αλλά είμαστε έτοιμοι και κάνουμε και μια προετοιμασία -ως ειδική υπηρεσία Ταμείου Ανάκαμψης- στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», που έχει ξεκινήσει η διαδικασία. Έχω στείλει στους συναδέλφους υπουργούς σχετικές ενημερώσεις. Θα κάνουμε και το REPowerEU.
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!