Κ.Υ.Α A7/316010/2021 Καθορισμός διαδικασίας, περιεχομένου και δικαιολογητικών, παραβόλου και κυρώσεων, για τη γνωστοποίηση της λειτουργίας επιχειρήσεων οδικής βοήθειας οχημάτων και συνεργατών οδικής βοήθειας οχημάτων.
Αριθμ. A7/316010
ΦΕΚ B' 5274/12.11.2021
Καθορισμός διαδικασίας, περιεχομένου και δικαιολογητικών, παραβόλου και κυρώσεων, για τη γνωστοποίηση της λειτουργίας επιχειρήσεων οδικής βοήθειας οχημάτων και συνεργατών οδικής βοήθειας οχημάτων.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τον ν. 4442/2016 «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» (Α' 230), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4811/2021 (Α’ 108), με το οποίο προστέθηκε Κεφάλαιο Λ’ περί απλούστευσης πλαισίου ίδρυσης και λειτουργίας επιχειρήσεων οδικής βοήθειας οχημάτων και συνεργατών οδικής βοήθειας οχημάτων και ιδίως το άρθρο 212, όπως επίσης την παρ. 3 του άρθρου 5 και τα άρθρα 11 και 15.
2. Τον ν. 3651/2008 «Οδική Βοήθεια Οχημάτων» (Α’ 44), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 216 του ν. 4512/2018 (Α’ 5).
3. Τον ν. 4364/2016 «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2009/138/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 25ης Νοεμβρίου 2009, σχετικά με την ανάληψη και την άσκηση δραστηριοτήτων ασφάλισης και αντασφάλισης (Φερεγγυότητα ΙΙ), στα άρθρα 2 και 8 της Oδηγίας 2014/51/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 σχετικά με την τροποποίηση των Οδηγιών 2003/71/ΕΚ και 2009/138/ΕΚ, και των Κανονισμών (ΕΚ) αριθ. 1060/2009,(ΕΕ) αριθ. 1094/2010 και (ΕΕ) αριθ. 1095/2010, όσον αφορά τις εξουσίες της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (εφεξής ΕΑΑΕΣ) και της Ευρωπαϊκής Αρχής Κινητών Αξιών και Αγορών, καθώς και στο άρθρο 4 της Οδηγίας 2011/89/ ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Νοεμβρίου 2011, σχετικά με τη συμπληρωματική εποπτεία των χρηματοπιστωτικών οντοτήτων που ανήκουν σε χρηματοπιστωτικούς ομίλους ετερογενών δραστηριοτήτων και συναφείς διατάξεις της νομοθεσίας περί της ιδιωτικής ασφάλισης και άλλες διατάξεις» (Α’ 13).
4. Την υπ’ αρ. 26640/2298/23-04-2014 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, «Απλούστευση και ένταξη διαδικασιών αρμοδιότητας των τομέων μεταφορών και επικοινωνιών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στο σύστημα των Ενιαίων Κέντρων Εξυπηρέτησης (Ε.Κ.Ε.)» (Β' 1302).
5. Το άρθρο 26 του ν. 2873/2000 «Φορολογικές ελαφρύνσεις και απλουστεύσεις και άλλες διατάξεις» (Α’ 285).
6. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133).
7. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98) σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
8. Τον ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο ΕλληνικόΔίκαιοτηςΟδηγίας(ΕΕ)2018/1972) καιάλλεςδιατάξεις» (Α' 184) και ιδίως του Κεφαλαίου Στ' του Μέρους Α’ αυτού.
9. Το π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151).
10. Το άρθρο 5 του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβέρνησης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).
11. Την παρ. 1 του άρθρου 31 ν. 3013/2002 «Αναβάθμιση της πολιτικής προστασίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 102).
12. Τον ν.2690/1999 «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» (Α’45).
13. Τα άρθρα 6, 7, 9 και 14 του ν. 3844/2010 «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2006/123 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά και άλλες διατάξεις» (Α’ 63).
14. Το άρθρο 4 του π.δ. 123/2016 «Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ανασύστασης του Υπουργείου Τουρισμού, σύσταση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων» (Α’ 208).
15. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α' 181).
16. Το π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α' 192).
17. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ)» (Α’ 160).
18. Το π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α' 85).
19. Το άρθρο 133 του ν. 4512/2018 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις» (Α' 5).
20. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α' 119).
21. Το π.δ. 68/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρώτριας Υπουργού και Υφυπουργών» (Α’ 155).
22. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού και Υφυπουργών» (Α' 121).
23. Το π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 155).
24. Την υπ’ αρ. 317/22-09-2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Μιχαήλ Παπαδόπουλο» (Β’ 4383).
25. Την υπό στοιχεία Υ70/30.10.2020 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη» (Β' 4805).
26. Την υπ’ αρ. 2/07-01-2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νικόλαο Ταγαρά» (Β' 45).
27. Την υπ’ αρ. 4251/30.8.2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Επικρατείας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γεώργιο Γεωργαντά» (Β’ 3996).
28. Την υπό στοιχεία Υ6/9-7-2019 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υπουργό Επικρατείας» (Β' 2902).
29. Την υπ’ αρ. 260569/27-9-2021 Εισηγητική Έκθεση Δημοσιονομικών Επιπτώσεων του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σύμφωνα με την παρ. 5 εδάφιο ε’ του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), σύμφωνα με την οποία από τις διατάξεις της παρούσας oυδεμία δαπάνη προκαλείται σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής
Στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας εμπίπτουν οι επιχειρήσεις οδικής βοήθειας οχημάτων και οι συνεργάτες οδικής βοήθειας οχημάτων του άρθρου 1 του ν. 3651/ 2008 (Α’ 44) με ενδεικτικό κωδικό NACE 52.21.
Άρθρο 2
Αρμόδια Αρχή
1. Αρμόδια αρχή για την εφαρμογή της παρούσας είναι η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε.) της έδρας της επιχείρησης οδικής βοήθειας οχημάτων ή του συνεργάτη οδικής βοήθειας οχημάτων, με την επιφύλαξη της επομένης παραγράφου.
2. Ειδικά για την περίπτωση που η επιχείρηση οδικής βοήθειας οχημάτων είναι και ασφαλιστική επιχείρηση υπό την έννοια του ν. 4364/2016 (Α’ 13), αρμόδια αρχή για την εφαρμογή της παρούσας είναι η Τράπεζα της Ελλάδος.
Άρθρο 3
Διαδικασία και περιεχόμενο γνωστοποίησης
1. Για την έναρξη λειτουργίας επιχειρήσεων οδικής βοήθειας οχημάτων και συνεργατών οδικής βοήθειας οχημάτων απαιτείται η προηγούμενη γνωστοποίηση σύμφωνα με το Παράρτημα. Η γνωστοποίηση περιλαμβάνει τις αναγκαίες πληροφορίες για την ασκούμενη δραστηριότητα και υποβάλλεται από τον φορέα της δραστηριότητας, ο οποίος έχει την αποκλειστική ευθύνη για τα περιλαμβανόμενα σ' αυτήν στοιχεία.
2. Η γνωστοποίηση υποβάλλεται στην αρμόδια αρχή του άρθρου 2 αποκλειστικά μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων Ο.Π.Σ.-Α.Δ.Ε. του άρθρου 14 του ν. 4442/ 2016. Μέχρι την ενεργοποίηση του Ο.Π.Σ.-Α.Δ.Ε. ως προς το τμήμα που αφορά στη γνωστοποίηση των επιχειρήσεων οδικής βοήθειας οχημάτων και συνεργατών οδικής βοήθειας οχημάτων, η γνωστοποίηση υποβάλλεται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος www.notifybusiness.gov. gr, προσβάσιμου μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), εφόσον υπάρχει τεχνικά η δυνατότητα. Διαφορετικά, η γνωστοποίηση υποβάλλεται σε έγχαρτη ή ηλεκτρονική μορφή στην αρμόδια αρχή του άρθρου 2 ή σε οποιοδήποτε Κ.Ε.Π. που λειτουργεί ως Ε.Κ.Ε. σύμφωνα με το άρθρο 7 του ν. 3844/2010 (Α' 63), με θεώρηση ως προς το γνήσιο της υπογραφής αν δεν κατατίθεται από τον φορέα της δραστηριότητας αυτοπροσώπως.
3. Όταν η γνωστοποίηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά, λαμβάνει μοναδικό αριθμό και χρονοσήμανση, τα οποία παράγονται από το σύστημα. Το αρχείο με τον μοναδικό αριθμό επέχει θέση αποδεικτικού υποβολής της γνωστοποίησης και δεν απαιτείται πρωτοκόλληση.
4. Όταν η γνωστοποίηση υποβάλλεται σε έγχαρτη μορφή:
α) η αρμόδια αρχή του άρθρου 2 ή το Κ.Ε.Π.-Ε.Κ.Ε. παραλαμβάνει τη γνωστοποίηση σε κάθε περίπτωση και εκδίδει αποδεικτικό υποβολής,
β) η αρμόδια αρχή του άρθρου 2 δίνει στη γνωστοποίηση έναν μοναδικό αύξοντα αριθμό, ο οποίος παραμένει ο ίδιος ακόμα και όταν αυτή μεταβάλλεται, με απλή προσθήκη αύξουσας αρίθμησης για κάθε μεταβολή,
γ) η αρμόδια αρχή του άρθρου 2 ενημερώνει τον φορέα της δραστηριότητας αμελλητί και με κάθε πρόσφορο μέσο σχετικά με τον αύξοντα αριθμό που έλαβε η γνωστοποίησή του.
5. Κατά την υποβολή της γνωστοποίησης δεν συνυποβάλλεται κανένα δικαιολογητικό. Ο φορέας της δραστηριότητας οφείλει να τηρεί τα δικαιολογητικά και το αποδεικτικό υποβολής της γνωστοποίησης στον χώρο άσκησης της δραστηριότητάς του, όπως ορίζεται ειδικότερα στο άρθρο 4.
6. Μετά από την υποβολή της γνωστοποίησης ο φορέας μπορεί να ξεκινήσει τη λειτουργία της δραστηριότητάς του.
7. Ειδικά για την έκδοση αδειών κυκλοφορίας φορτηγών ιδιωτικής χρήσης οδικής βοήθειας, πριν από την υποβολή της γνωστοποίησης, ο φορέας υποβάλει στην Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της έδρας του βεβαίωση έναρξης εργασιών από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία και υπεύθυνη δήλωση η οποία πρέπει να αναφέρει τα εξής:
«(α) η επιχείρηση θα παρέχει υπηρεσίες οδικής βοήθειας σύμφωνα με τον ν. 3651/2008 και τον ν. 4442/2016 και
β) το όχημα με αριθμό πλαισίου (ή αριθμό κυκλοφορίας) ........... θα τεθεί σε κυκλοφορία ως φορτηγό ιδιωτικής χρήσης οδικής βοήθειας μετά την υποβολή γνωστοποίησης έναρξης λειτουργίας της επιχείρησης/του συνεργάτη οδικής βοήθειας με την επωνυμία ........... και μετά την αντικατάσταση του εντύπου της άδειας κυκλοφορίας».
Η δυνατότητα έκδοσης αδειών κυκλοφορίας φορτηγών ιδιωτικής χρήσης οδικής βοήθειας πριν από τη γνωστοποίηση αφορά μόνο στον ελάχιστο αριθμό φορτηγών οχημάτων που οφείλει να διαθέτει η επιχείρηση, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 3651/2008. Τα ως άνω φορτηγά τίθενται σε κυκλοφορία για την εξυπηρέτηση των υπηρεσιών οδικής βοήθειας μόνο μετά από την υποβολή της γνωστοποίησης.
Η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών, μετά την υποβολή των ανωτέρω δικαιολογητικών, εκδίδει άδεια κυκλοφορίας με την παρατήρηση «ΟΧΙ ΓΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ». Για την έκδοση της άδειας καταβάλλεται το τέλος αδείας οχήματος του άρθρου 26 του ν.2873/2000 (Α'285). Μετά την υποβολή της γνωστοποίησης, η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών με αίτηση του φορέα, με την οποία συνυποβάλλεται αντίγραφο της γνωστοποίησης, αντικαθιστά το έντυπο της άδειας κυκλοφορίας με έντυπο που δεν φέρει την ανωτέρω παρατήρηση, χωρίς την εκ νέου καταβολή του τέλους αδείας οχήματος του άρθρου 26 του ν.2873/2000 (Α'285).
8. Η αρμόδια αρχή του άρθρου 2 κοινοποιεί τη γνωστοποίηση ή τη μεταβολή της το αργότερο εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την παραλαβή της γνωστοποίησης ή της μεταβολής της
α) στην Υπηρεσία Δόμησης που είναι κατά τόπον αρμόδια για κάθε σταθμό παραμονής και μεταφόρτωσης που διαθέτει με ίδια μέσα ο φορέας και
β) στην υπηρεσία που είναι υπεύθυνη για την συντήρηση της οδού/των οδών επί των οποίων βρίσκεται κάθε σταθμός παραμονής και μεταφόρτωσης που διαθέτει με ίδια μέσα ο φορέας, προκειμένου να ασκήσουν τις ελεγκτικές τους αρμοδιότητες. Όταν η γνωστοποίηση υποβάλλεται μέσω ηλεκτρονικού συστήματος η κοινοποίηση γίνεται ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου χωρίς να απαιτείται η έκδοση διαβιβαστικού εγγράφου για τον σκοπό αυτόν.
Άρθρο 4
Απαιτούμενα δικαιολογητικά και τήρηση φακέλου
1. Πριν από την υποβολή της γνωστοποίησης ο φορέας της δραστηριότητας υποχρεούται να έχει συγκεντρώσει τα ακόλουθα δικαιολογητικά, τα οποία δεν συνυποβάλλει με τη γνωστοποίηση αλλά τηρεί στην έδρα της επιχείρησης, μαζί με το αποδεικτικό υποβολής της γνωστοποίησης, διαθέσιμα για κάθε έλεγχο. Εάν η έδρα δεν βρίσκεται στον ίδιο χώρο με τον σταθμό παραμονής και μεταφόρτωσης ή εάν ο φορέας διαθέτει περισσότερους από έναν σταθμούς παραμονής και μεταφόρτωσης στην ίδια ή σε διαφορετικές Περιφερειακές Ενότητες, τότε αντίγραφα όλων των δικαιολογητικών μαζί με αντίγραφο του αποδεικτικού γνωστοποίησης τηρούνται επιπλέον και σε κάθε σταθμό παραμονής και μεταφόρτωσης.
1.1 Για τις επιχειρήσεις οδικής βοήθειας οχημάτων:
1.1.1 Δικαιολογητικά σχετικά με την επιχείρηση
α) Βεβαίωση ασφαλιστικής κάλυψης από την ασφαλιστική εταιρεία από την οποία προκύπτουν τα στοιχεία του ασφαλιστηρίου συμβολαίου, οι ασφαλιζόμενοι κίνδυνοι, η διάρκεια και τα ποσά κάλυψης σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 1 περ. δ’ ν. 3651/2008 (Α’ 44).
β) Αντίγραφο της σύμβασης συνεργασίας με τους συνεργάτες.
γ) Άδεια οδικού μεταφορέα του κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009, εφόσον η επιχείρηση διαθέτει φορτηγά δημόσιας χρήσης.
δ) Αποδεικτικό καταβολής του αντιτίμου του παραβόλου του άρθρου 7.
ε) Για νομικά πρόσωπα, τα νομιμοποιητικά έγγραφα από τα οποία προκύπτει κατά περίπτωση η νόμιμη σύσταση, ο σκοπός και η εκπροσώπησή τους, εκτός εάν είναι δυνατή η αυτεπάγγελτη αναζήτησή τους από την Διεύθυνση Μεταφορών μέσω του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ).
στ) Εκτύπωση Προσωποποιημένης Πληροφόρησης από το myAADEστην οποία θα εμφανίζεται η Ημερομηνία Έναρξης δραστηριοτήτων.
1.1.2 Δικαιολογητικά σχετικά με το προσωπικό
α) Αντίγραφο ισχύουσας κατάστασης προσωπικού νομίμως κατατεθειμένης στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ
β) Πίνακας με κατανομή προσωπικού ανά Περιφερειακή Ενότητα δραστηριοποίησης της επιχείρησης.
γ) Τα δικαιολογητικά με τα οποία αποδεικνύεται ότι το τεχνικό προσωπικό (τεχνικός διευθυντής και μηχανοτεχνίτες ή ηλεκτροτεχνίτες οδηγοί) έχει τα προσόντα του ν. 3651/2008.
1.1.3 Δικαιολογητικά σχετικά με κάθε σταθμό παραμονής και μεταφόρτωσης
α) Βεβαίωση χώρου κύριας χρήσης από ιδιώτη μηχανικό κατά την παρ. 8 του άρθρου 107 του ν. 4495/2017, στην οποία αναγράφεται η ακριβής θέση του ακινήτου, το συνολικό εμβαδόν του κύριου χώρου μετά των παραρτημάτων αυτού, η βεβαίωση χρήσης γης από την οικεία Υπηρεσία Δόμησης (ΥΔΟΜ) και βεβαιώνεται ρητά ότι ο χώρος είναι νομίμως υφιστάμενος αναφορικά με την κατασκευή και τη χρήση ως επιχείρησης οδικής βοήθειας οχημάτων και πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να λειτουργήσει ως επιχείρηση οδικής βοήθειας οχημάτων, σύμφωνα με τον ισχύοντα οικοδομικό και κτιριοδομικό κανονισμό, τον κανονισμό πυροπροστασίας, τις εκάστοτε ισχύουσες γενικές και ειδικές πολεοδομικές διατάξεις, καθώς και τις κτιριολογικές προδιαγραφές της ειδικής για τη δραστηριότητα νομοθεσίας. Η ανωτέρω βεβαίωση συνοδεύεται από:
Ι) αντίγραφα όλων των δημόσιων εγγράφων περί της πολεοδομικής νομιμότητας (οικοδομικής άδειας, αναθεώρησης ή ενημέρωσης οικοδομικής άδειας, έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, απόφασης εξαίρεσης από την κατεδάφιση, άδειας νομιμοποίησης, βεβαίωσης περαίωσης της διαδικασίας υπαγωγής σε διατάξεις αναστολής επιβολής κυρώσεων ή βεβαίωσης εξόφλησης ποσού 30% του ενιαίου ειδικού προστίμου κ.λπ.),
ΙΙ) αντίγραφα εγκεκριμένων κατόψεων του χώρου που πρόκειται να λειτουργήσει η δραστηριότητα επιχείρησης οδικής βοήθειας οχημάτων, στα οποία αποτυπώνονται όλοι οι χώροι της. Εφόσον λόγω κτιριολογικών προδιαγραφών είναι απαραίτητη η απεικόνιση επιπρόσθετων στοιχείων επί των ανωτέρω εγκεκριμένων σχεδίων, είναι δυνατή η αποτύπωση αυτών στα ανωτέρω αντίγραφα με ευθύνη του ιδιώτη μηχανικού ή η σύνταξη νέου σχεδίου που θα συνοδεύει το ανωτέρω αντίγραφο. Τα αντίγραφα των εγκεκριμένων κατόψεων προέρχονται είτε από το πληροφοριακό σύστημα έκδοσης οικοδομικών αδειών e-Άδειες, είτε από το πληροφοριακό σύστημα δηλώσεων αυθαιρέτων, είτε από το έντυπο αρχείο της ΥΔΟΜ, ανάλογα με το είδος της νομιμοποιητικής πράξης της ανωτέρω περίπτωσης (Ι) (ηλεκτρονικής ή έντυπης).
Ειδικά για τις επιχειρήσεις οδικής βοήθειας οχημάτων της παρ. 1 του άρθρου 213 ν. 4442/2016 που λειτουργούν ήδη, αν μεσολαβήσει μεταβολή στοιχείου το ανωτέρω δικαιολογητικό της υποπερίπτωσης (α) της περίπτωσης 1.1.3 δεν αναζητείται.
β) Έγκριση κυκλοφοριακής σύνδεσης ή έγκριση εισόδου - εξόδου του σταθμού παραμονής και μεταφόρτωσης, όπως προβλέπει η νομοθεσία ανάλογα με την περίπτωση.
γ) Υπεύθυνη δήλωση του αρμόδιου κατά νόμο μηχανικού Π.Ε. ή Τ.Ε. ότι η κυκλοφοριακή σύνδεση ή η είσοδος-έξοδος του σταθμού παραμονής και μεταφόρτωσης υλοποιήθηκε σύμφωνα με τα εγκεκριμένα σχέδια αυτής.
Τα δικαιολογητικά (β) και (γ) είναι υποχρεωτικά για τον φορέα και οι αντίστοιχες πληροφορίες δηλώνονται με την γνωστοποίηση μετά τη θέση σε ισχύ νομοθετικής ρύθμισης που καθορίζει τις απαιτήσεις κυκλοφοριακής σύνδεσης ή εισόδου - εξόδου για τους σταθμούς παραμονής και μεταφόρτωσης των επιχειρήσεων και των συνεργατών οδικής βοήθειας και κυρώνει τα αντίστοιχα σχέδια κυκλοφοριακών διαμορφώσεων ως υποδείγματα.
1.1.4 Δικαιολογητικά σχετικά με τα οχήματα
Αντίγραφα των αδειών κυκλοφορίας των φορτηγών οχημάτων με ΜΑΜΦΟ άνω των 4 τόνων που διαθέτει
1.2 Για τους συνεργάτες οδικής βοήθειας οχημάτων:
1.2.1 Δικαιολογητικά σχετικά με την επιχείρηση
α) Αντίγραφο της σύμβασης συνεργασίας με επιχειρήσεις οδικής βοήθειας.
β) Άδεια οδικού μεταφορέα του κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009, εφόσον ο συνεργάτης διαθέτει φορτηγά δημόσιας χρήσης.
γ) Αποδεικτικό καταβολής του αντιτίμου του παραβόλου του άρθρου 7.
δ) Για νομικά πρόσωπα, τα νομιμοποιητικά έγγραφα από τα οποία προκύπτει κατά περίπτωση η νόμιμη σύσταση, ο σκοπός και η εκπροσώπησή τους, εκτός εάν είναι δυνατή η αυτεπάγγελτη αναζήτησή τους από την Διεύθυνση Μεταφορών μέσω του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ).
ε) Εκτύπωση Προσωποποιημένης Πληροφόρησης από το myAADEστην οποία θα εμφανίζεται η Ημερομηνία Έναρξης δραστηριοτήτων.
1.2.2 Δικαιολογητικά σχετικά με το προσωπικό
α) Αντίγραφο ισχύουσας κατάστασης προσωπικού νομίμως κατατεθειμένης στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.
β) Πίνακας με κατανομή προσωπικού ανά Περιφερειακή Ενότητα δραστηριοποίησης του συνεργάτη.
γ) Τα δικαιολογητικά με τα οποία αποδεικνύεται ότι το τεχνικό προσωπικό (μηχανοτεχνίτες ή ηλεκτροτεχνίτες οδηγοί) έχει τα προσόντα του ν. 3651/2008.
1.2.3 Δικαιολογητικά σχετικά με κάθε σταθμό παραμονής και μεταφόρτωσης
α) Βεβαίωση χώρου κύριας χρήσης από ιδιώτη μηχανικό κατά την παρ. 8 του άρθρου 107 του ν. 4495/2017, στην οποία αναγράφεται η ακριβής θέση του ακινήτου, το συνολικό εμβαδόν του κύριου χώρου μετά των παραρτημάτων αυτού, η βεβαίωση χρήσης γης από την οικεία Υπηρεσία Δόμησης (ΥΔΟΜ) και βεβαιώνεται ρητά ότι ο χώρος είναι νομίμως υφιστάμενος αναφορικά με την κατασκευή και τη χρήση ως επιχείρησης συνεργάτη οδικής βοήθειας οχημάτων και πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να λειτουργήσει ως επιχείρηση συνεργάτη οδικής βοήθειας οχημάτων, σύμφωνα με τον ισχύοντα οικοδομικό και κτιριοδομικό κανονισμό, τον κανονισμό πυροπροστασίας, τις εκάστοτε ισχύουσες γενικές και ειδικές πολεοδομικές διατάξεις, καθώς και τις κτιριολογικές προδιαγραφές της ειδικής για τη δραστηριότητα νομοθεσίας. Η ανωτέρω βεβαίωση συνοδεύεται από:
Ι) αντίγραφα όλων των δημόσιων εγγράφων περί της πολεοδομικής νομιμότητας (οικοδομικής άδειας, αναθεώρησης ή ενημέρωσης οικοδομικής άδειας, έγκρισης εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας, απόφασης εξαίρεσης από την κατεδάφιση, άδειας νομιμοποίησης, βεβαίωσης περαίωσης της διαδικασίας υπαγωγής σε διατάξεις αναστολής επιβολής κυρώσεων ή βεβαίωσης εξόφλησης ποσού 30% του ενιαίου ειδικού προστίμου κ.λπ),
ΙΙ) αντίγραφα εγκεκριμένων κατόψεων του χώρου που πρόκειται να λειτουργήσει η δραστηριότητα επιχείρησης συνεργάτη οδικής βοήθειας οχημάτων, στα οποία αποτυπώνονται όλοι οι χώροι της. Εφόσον λόγω κτιριολογικών προδιαγραφών είναι απαραίτητη η απεικόνιση επιπρόσθετων στοιχείων επί των ανωτέρω εγκεκριμένων σχεδίων, είναι δυνατή η αποτύπωση αυτών στα ανωτέρω αντίγραφα με ευθύνη του ιδιώτη μηχανικού ή η σύνταξη νέου σχεδίου που θα συνοδεύει το ανωτέρω αντίγραφο. Τα αντίγραφα των εγκεκριμένων κατόψεων προέρχονται είτε από το πληροφοριακό σύστημα έκδοσης οικοδομικών αδειών e-Άδειες, είτε από το πληροφοριακό σύστημα δηλώσεων αυθαιρέτων, είτε από το έντυπο αρχείο της ΥΔΟΜ, ανάλογα με το είδος της νομιμοποιητικής πράξης της ανωτέρω περίπτωσης (Ι) (ηλεκτρονικής ή έντυπης).
Ειδικά για τους συνεργάτες οδικής βοήθειας οχημάτων της παρ. 1 του άρθρου 213 ν. 4442/2016 που λειτουργούν ήδη, αν μεσολαβήσει μεταβολή στοιχείου το ανωτέρω δικαιολογητικό της υποπερ. (α) της περ. 1.2.3 δεν αναζητείται.
β) Έγκριση κυκλοφοριακής σύνδεσης ή έγκριση εισόδου - εξόδου του σταθμού παραμονής και μεταφόρτωσης, όπως προβλέπει η νομοθεσία ανάλογα με την περίπτωση.
γ) Υπεύθυνη δήλωση του αρμόδιου κατά νόμο μηχανικού Π.Ε. ή Τ.Ε. ότι η κυκλοφοριακή σύνδεση ή η είσοδος-έξοδος του σταθμού παραμονής και μεταφόρτωσης υλοποιήθηκε σύμφωνα με τα εγκεκριμένα σχέδια αυτής.
Τα δικαιολογητικά (β) και (γ) είναι υποχρεωτικά για τον φορέα και οι αντίστοιχες πληροφορίες δηλώνονται με την γνωστοποίηση μετά τη θέση σε ισχύ νομοθετικής ρύθμισης που καθορίζει τις απαιτήσεις κυκλοφοριακής σύνδεσης ή εισόδου - εξόδου για τους σταθμούς παραμονής και μεταφόρτωσης των επιχειρήσεων και των συνεργατών οδικής βοήθειας και κυρώνει τα αντίστοιχα σχέδια κυκλοφοριακών διαμορφώσεων ως υποδείγματα.
1.2.4 Δικαιολογητικά σχετικά με τα οχήματα
Αντίγραφα των αδειών κυκλοφορίας των φορτηγών οχημάτων με ΜΑΜΦΟ άνω των 4 τόνων που διαθέτει
2. Η αρμόδια αρχή του άρθρου 2 αναζητά αυτεπαγγέλτως:
α) Αντίγραφο ποινικού μητρώου γενικής χρήσης του φυσικού προσώπου που είναι ο φορέας της δραστηριότητας ή των φυσικών προσώπων που εκπροσωπούν το νομικό πρόσωπο.
β) Tα νομιμοποιητικά έγγραφα από τα οποία προκύπτει κατά περίπτωση η νόμιμη σύσταση, ο σκοπός και η εκπροσώπηση του νομικού προσώπου, εάν είναι δυνατή η αυτεπάγγελτη αναζήτησή τους μέσω του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ).
Άρθρο 5
Μεταβολή γνωστοποίησης
1. Αν πρόκειται να μεταβληθούν τα στοιχεία της γνωστοποίησης λειτουργίας της επιχείρησης οδικής βοήθειας οχημάτων ή του συνεργάτη οδικής βοήθειας οχημάτων, περιλαμβανομένης της αλλαγής σταθμού, προσθήκης νέου σταθμού ή διακοπής λειτουργίας σταθμού παραμονής και μεταφόρτωσης, ο φορέας της δραστηριότητας υποχρεούται σε προηγούμενη γνωστοποίηση της επιδιωκόμενης μεταβολής. Η διαδικασία που ακολουθείται για υποβολή της γνωστοποίησης των στοιχείων που πρόκειται να μεταβληθούν είναι η ίδια με τη διαδικασία αρχικής γνωστοποίησης που περιγράφεται στο άρθρο 3.
2. Ειδικά αν η μεταβολή συνίσταται σε αλλαγή του φορέα της δραστηριότητας, σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν. 4442/2016, ο παλαιός και ο νέος φορέας της δραστηριότητας προβαίνουν ο καθένας σε γνωστοποίηση της μεταβολής εντός δέκα (10) ημερών από την αλλαγή. Η γνωστοποίηση της αλλαγής φορέα αφορά μόνο τις πληροφορίες σχετικά με το νέο φορέα της δραστηριότητας και την ημερομηνία αλλαγής του φορέα. Τα δικαιολογητικά που συνδέονται με το πρόσωπο του φορέα της δραστηριότητας επανεκδίδονται στο πρόσωπο του νέου φορέα και γνωστοποιούνται με τη διαδικασία της πρώτης παραγράφου. Δικαιολογητικά που δεν απαιτείται να επανεκδοθούν σε περίπτωση αλλαγής φορέα σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις εξακολουθούν να ισχύουν.
3. Σε περίπτωση παύσης της λειτουργίας της δραστηριότητας, ο φορέας της δραστηριότητας προβαίνει σε γνωστοποίηση της παύσης. Για την υποβολή της γνωστοποίησης παύσης λειτουργίας ακολουθείται αναλόγως η διαδικασία αρχικής γνωστοποίησης που περιγράφεται στο άρθρο 3.
Άρθρο 6
Έλεγχοι
1. Μετά την υποβολή της γνωστοποίησης λειτουργίας ή από τον χρόνο που γεννήθηκε η υποχρέωση για την υποβολή της, η αρμόδια αρχή του άρθρου 2 διενεργεί ελέγχους για τη διαπίστωση της ορθότητας των στοιχείων γνωστοποίησης και την παρακολούθηση της συμμόρφωσης του φορέα της δραστηριότητας με τις απαιτήσεις του Κεφαλαίου Λ' του ν.4442/2016 και της παρούσας.
2. Ειδικά ο πρώτος έλεγχος διενεργείται υποχρεωτικά σε όλες τις επιχειρήσεις οδικής βοήθειας και τους συνεργάτες οδικής βοήθειας και ξεκινάει εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή της αρχικής γνωστοποίησης. Oι έλεγχοι πραγματοποιούνται σε ποσοστό τουλάχιστον 5% επί των μεταβολών γνωστοποιήσεων που υποβάλλονται κάθε έτος.
3. Μέχρι την έκδοση των κανονιστικών πράξεων για την εφαρμογή των άρθρων 127 έως και 157 του ν. 4512/2018, οι έλεγχοι της πρώτης παραγράφου για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις διενεργούνται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Για τις επιχειρήσεις οδικής βοήθειας που δεν είναι ασφαλιστικές επιχειρήσεις και για τους συνεργάτες οδικής βοήθειας, μέχρι την έκδοση των κανονιστικών πράξεων για την εφαρμογή των άρθρων 127 έως και 157 του ν. 4512/2018, οι έλεγχοι διενεργούνται εξ αποστάσεως ή/και επιτόπου κατά την κρίση της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών του άρθρου 2, με την διαδικασία των παρ. 4 έως 15.
4. Οι έλεγχοι διενεργούνται:
α) μετά από υποβολή καταγγελίας, κατόπιν αξιολόγησής της από την οποία κρίνεται αναγκαία η διενέργεια ελέγχου ή
β) σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών του άρθρου 2 ή
γ) παράλληλα με έλεγχο που πραγματοποιείται για την τήρηση των όρων και υποχρεώσεων του ν. 3651/2008 (Α’ 44) για την παροχή υπηρεσιών οδικής βοήθειας οχημάτων.
5. Οι εξ αποστάσεως έλεγχοι πραγματοποιούνται από την Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του άρθρου 2. Η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών, ως όργανο εξ αποστάσεως ελέγχου, αποστέλλει στον φορέα της δραστηριότητας με συστημένη επιστολή αίτημα να υποβάλει στην Υπηρεσία τον φάκελλο δικαιολογητικών του άρθρου 4, ηλεκτρονικά ή σε φυσική μορφή, εντός προθεσμίας πέντε (5) εργασίμων ημερών από την παραλαβή του αιτήματος. Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας για υποβολή του φακέλλου στην υπηρεσία, διενεργείται επιτόπου έλεγχος. Η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών ελέγχει τον φάκελο που υποβλήθηκε και μπορεί να ζητά προφορικές ή γραπτές εξηγήσεις από τον φορέα της δραστηριότητας. Η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών συντάσσει έκθεση για τον εξ αποστάσεως έλεγχο, στην οποία καταγράφονται οι τυχόν παραβάσεις, και ακολουθεί την διαδικασία των παρ. 9 έως 14.
6. Ο επιτόπου έλεγχος πραγματοποιείται στην έδρα της επιχείρησης ή του συνεργάτη οδικής βοήθειας και στον σταθμό παραμονής και μεταφόρτωσης. Εάν υπάρχουν περισσότεροι από ένας σταθμοί της επιχείρησης ή του συνεργάτη, ο έλεγχος πραγματοποιείται σε έναν ή σε περισσότερους σταθμούς κατά την κρίση της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών. Εάν η επιχείρηση ή ο συνεργάτης διαθέτει σταθμούς σε περισσότερες Περιφερειακές Ενότητες (Π.Ε.), τότε ο επιτόπου έλεγχος στους σταθμούς που βρίσκονται σε άλλες Π.Ε. διενεργείται από την Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Π.Ε. της έδρας ή από τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του τόπου όπου βρίσκεται ο σταθμός παραμονής και μεταφόρτωσης με τους όρους της παρ. 8.
7. Ο επιτόπου έλεγχος διενεργείται από τριμελή επιτροπή ελέγχου, που συγκροτείται με απόφαση του Περιφερειάρχη κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών. Μέλη της επιτροπής ορίζονται υπάλληλοι των υπηρεσιών της Περιφέρειας, απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κατά τη διάρκεια του επιτόπου ελέγχου, ο φορέας της δραστηριότητας θέτει στη διάθεση της επιτροπής ελέγχου τα στοιχεία που σχετίζονται με το αντικείμενο του ελέγχου και παρέχει γραπτή ή προφορική εξήγηση για τα ζητήματα που ανακύπτουν. Σε περίπτωση παράδοσης πρωτότυπων εγγράφων στην επιτροπή, αυτά επιστρέφονται στον φορέα της δραστηριότητας μετά το πέρας του ελέγχου. Οι επιτόπου έλεγχοι διενεργούνται κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες του φορέα. Η επιτροπή ελέγχου μπορεί να ελέγχει κάθε χώρο της εγκατάστασης, να λαμβάνει πληροφορίες και φωτοαντίγραφα των εγγράφων που της επιδεικνύονται καθώς και τα δεδομένα καταγραφής των κλήσεων από το τηλεφωνικό κέντρο που φυλάσσει η επιχείρηση. Η τριμελής επιτροπή συντάσσει έκθεση για τον επιτόπου έλεγχο, στην οποία καταγράφονται τα ευρήματα του ελέγχου και τυχόν παραβάσεις, και την υποβάλλει στην οικεία Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών, η οποία ακολουθεί την διαδικασία των παρ. 9 έως 14.
8. Ο επιτόπου έλεγχος των σταθμών παραμονής και μεταφόρτωσης που βρίσκονται σε άλλη Π.Ε. μπορεί να πραγματοποιείται από τριμελή επιτροπή ελέγχου που συγκροτείται στην Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του τόπου όπου βρίσκεται ο σταθμός παραμονής και μεταφόρτωσης, με την διαδικασία της προηγούμενης παραγράφου. Ο έλεγχος γίνεται κατόπιν αιτήματος που υποβάλλει η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της έδρας της επιχείρησης ή του συνεργάτη, το οποίο αποδέχεται ή απορρίπτει με έγγραφό της η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του τόπου όπου βρίσκεται ο σταθμός. Η έκθεση ελέγχου διαβιβάζεται από την Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του σταθμού στην Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της έδρας που ζήτησε τον έλεγχο και αποτελεί στοιχείο του φακέλου του ελέγχου που λαμβάνεται υπ’ όψιν για την βεβαίωση ή μη παραβάσεων και την επιβολή διοικητικών προστίμων. Η Διεύθυνση Μεταφορών της έδρας και η Διεύθυνση Μεταφορών του σταθμού συνεργάζονται και παρέχουν αμοιβαία κάθε απαραίτητη συνδρομή για την πραγματοποίηση του ελέγχου.
9. Η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του άρθρου 2 αποστέλλει αντίγραφο της έκθεσης ελέγχου των παρ. 5, 7 και 8 στον φορέα της δραστηριότητας με συστημένη επιστολή. Σε περίπτωση που από την έκθεση ελέγχου προκύπτουν παραβάσεις, με την ίδια επιστολή τον καλεί να εκθέσει τις απόψεις του και να άρει την παράβαση εντός προθεσμίας πέντε (5) εργασίμων ημερών από την επομένη της ημέρας παραλαβής της επιστολής.
10. Εάν δεν υποβληθούν εμπρόθεσμα έγγραφες απόψεις του φορέα της δραστηριότητας ή υποβληθούν αλλά κριθούν αβάσιμες από την Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του άρθρου 2, τότε με απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών του άρθρου 2 διαπιστώνονται οι παραβάσεις και επιβάλλονται τα διοικητικά πρόστιμα των άρθρων 8 και 9. Η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου κοινοποιείται στον φορέα της δραστηριότητας, με έγγραφο που τον καλεί να καταβάλει το πρόστιμο εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από την παραλαβή του εγγράφου.
11. Εάν η παράβαση κρίνεται ήσσονος σημασίας, η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών μπορεί να προβαίνει σε σύσταση και να τάσσει προθεσμία για συμμόρφωση. Εφ’ όσον ο φορέας συμμορφωθεί εντός της προθεσμίας, δεν επιβάλλεται πρόστιμο. Ήσσονος σημασίας για την εφαρμογή αυτής της διάταξης μπορεί να θεωρηθεί μια παράβαση όταν αφορά μη γνωστοποίηση ή μη γνωστοποίηση μεταβολής αναφορικά με τα ακόλουθα στοιχεία:
α) τις γεωγραφικές συντεταγμένες του σταθμού παραμονής και μεταφόρτωσης, όταν τα υπόλοιπα στοιχεία της διεύθυνσης είναι ορθά αλλά οι γεωγραφικές συντεταγμένες εκ παραδρομής παραπέμπουν σε άλλη τοποθεσία, ή
β) ένα από τα στοιχεία επικοινωνίας της επιχείρησης (τηλέφωνο ή e-mail), όταν το άλλο στοιχείο επικοινωνίας ήταν ορθό.
12. Τα πρόστιμα που επιβάλλονται σύμφωνα με την παρούσα εισπράττονται ως δημόσια έσοδα κατά τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ). Επί των εισπραττόμενων προστίμων, για την επιβολή και είσπραξη των οποίων αρμόδιος είναι ο Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ποσοστό 50% αποτελεί έσοδο του Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη χωρική αρμοδιότητα του οποίου βεβαιώνεται η παράβαση και ποσοστό 50% αποδίδεται σε ειδικό κωδικό του κρατικού προϋπολογισμού.
13. Το πρόστιμο καταβάλλεται με διπλότυπο είσπραξης σε οποιαδήποτε ΔΟΥ, το δε ποσοστό αυτού που αφορά έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού βεβαιώνεται και εισπράττεται στον ΑΛΕ 1560989001 «Λοιπά πρόστιμα και χρηματικές ποινές». Το αποδεικτικό καταβολής του προστίμου κατατίθεται από τον φορέα της δραστηριότητας στην Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την έκδοσή του. Σε περίπτωση που το πρόστιμο δεν καταβληθεί εντός της προθεσμίας της παραγράφου 10, τότε εισπράττεται κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ. Για το σκοπό αυτό η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών αποστέλλει στη Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας αντίγραφο της πράξης επιβολής διοικητικού προστίμου προκειμένου αυτή να συντάξει χρηματικό κατάλογο και να τον αποστείλει στη ΔΟΥ για να επιδιωχθεί η είσπραξή του κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.
14. Κατά της απόφασης επιβολής προστίμου του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της παρ. 10 ασκείται η ειδική διοικητική προσφυγή του άρθρου 227 του ν. 3852/2010 (Α' 87).
Άρθρο 7
Παράβολο
1. Για την υποβολή της αρχικής γνωστοποίησης επιχείρησης οδικής βοήθειας οχημάτων ή συνεργάτη οδικής βοήθειας οχημάτων απαιτείται η προηγούμενη καταβολή παράβολου σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 209 του ν. 4442/2016, το οποίο ορίζεται στο ποσό των πενήντα (50) ευρώ.
2. Το παράβολο καταβάλλεται με σκοπό τη διαχείριση των γνωστοποιήσεων, τη διαχείριση των πληροφοριών και τη διενέργεια των ελέγχων που σχετίζονται με τη γνωστοποίηση, καθώς και την ανάπτυξη του ΟΠΣ-ΑΔΕ του άρθρου 14 ν. 4442/2016, τη λειτουργία και συντήρησή του.
3. Δεν απαιτείται η καταβολή παραβόλου για γνωστοποίηση παύσης λειτουργίας, αλλαγής φορέα ή μεταβολής άλλου γνωστοποιηθέντος στοιχείου.
4. Ο φορέας της δραστηριότητας καταβάλει το αντίτιμο του παραβόλου πριν την υποβολή της γνωστοποίησης, προκειμένου να συμπληρώσει το σχετικό πεδίο στη φόρμα της γνωστοποίησης και τηρεί το αποδεικτικό καταβολής μαζί με τα λοιπά δικαιολογητικά στον χώρο άσκησης της δραστηριότητας, σύμφωνα με το άρθρο 4.
5. α) Στην περίπτωση που αρμόδια αρχή για την εφαρμογή της παρούσας είναι η προβλεπόμενη στην παρ. 1 του άρθρου 2 ποσοστό 80% του αντιτίμου του παραβόλου εισπράττεται υπέρ του αρμόδιου για τη γνωστοποίηση Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και ποσοστό 20% υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού, προκειμένου να καλυφθούν σχετικές δαπάνες της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σύμφωνα με την παρ. 1 β) του άρθρου 11 ν. 4442/2016. Το ποσό υπέρ του αρμόδιου Ο.Τ.Α. κατατίθεται σε ειδικό τραπεζικό λογαριασμό και το ποσό υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού εμφανίζεται στον Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδων (ΑΛΕ) 1450113002 «Ποσοστό 20% επί των παραβόλων για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας υπό καθεστώς γνωστοποίησης ή και έγκρισης όταν αρμόδιες αρχές ορίζονται οι Ο.Τ.Α.».
β) Στην περίπτωση που αρμόδια αρχή για την εφαρμογή της παρούσας είναι η προβλεπόμενη στην παρ. 2 του άρθρου 2 το σύνολο των εσόδων από το παράβολο αυτό αποτελεί έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού και εμφανίζεται στον Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδων (Α.Λ.Ε.) 1450113001 ‘’Παράβολα για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας υπό καθεστώς γνωστοποίησης ή και έγκρισης’’ και ποσοστό 20% των εσόδων εγγράφεται σε ύψος στον Προϋπολογισμό του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, προκειμένου να καλυφθούν σχετικές δαπάνες της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, σύμφωνα με την παρ. 1 α) του άρθρου 11 ν. 4442/2016.
γ) Ο φορέας της οικονομικής δραστηριότητας προμηθεύεται το παράβολο ηλεκτρονικά μέσω της εφαρμογής e-παράβολο, εφόσον έχει ενεργοποιηθεί η σχετική δυνατότητα.
6. Η επιστροφή τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών πραγματοποιείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. Α.1047/12.03.2020 κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Επικρατείας (Β' 979).
Άρθρο 8
Παραβάσεις και εύρος πλαισίου κυρώσεων
1. Στην περίπτωση που διαπιστώνεται παράβαση ως προς τη γνωστοποίηση της παρούσας, επιβάλλονται σε βάρος του φορέα της δραστηριότητας οι κυρώσεις της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του ν. 4442/2016, και συγκεκριμένα διοικητικό πρόστιμο από εκατό (100) έως δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) Ευρώ σύμφωνα με το άρθρο 9 και η διακοπή λειτουργίας της δραστηριότητας σύμφωνα με την παρ. 3.
2. Πρόστιμα επιβάλλονται στις εξής παραβάσεις:
α) παράλειψη γνωστοποίησης πριν από την έναρξη λειτουργίας (αρχική γνωστοποίηση)
β) παράλειψη γνωστοποίησης μεταβολής στοιχείων
γ) παράλειψη γνωστοποίησης της αλλαγής φορέα
δ) παροχή αναληθών ή ανακριβών ή ελλιπών στοιχείων κατά τη γνωστοποίηση
ε) έλλειψη δικαιολογητικών του άρθρου 4.
3. Ειδικά στην περίπτωση παράλειψης γνωστοποίησης πριν από την έναρξη λειτουργίας (αρχική γνωστοποίηση), πέραν του επιβαλλόμενου διοικητικού προστίμου, τάσσεται αποκλειστική προθεσμία τριών (3) εργασίμων ημερών για να υποβληθεί στην αρμόδια αρχή η γνωστοποίηση. Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της ως άνω προθεσμίας, η αρμόδια αρχή του άρθρου 2 απαγορεύει την δραστηριότητα οδικής βοήθειας έως την υποβολή της γνωστοποίησης, με αιτιολογημένη απόφασή της που κοινοποιείται στον φορέα της δραστηριότητας και τις αρχές ελέγχου του άρθρου 2 ν. 3446/2006 (Α’ 46).
4. Σε περίπτωση παράλειψης γνωστοποίησης αλλαγής φορέα, πέραν του επιβαλλόμενου διοικητικού προστίμου, για τις άδειες κυκλοφορίας όλων των οχημάτων της επιχείρησης ή του συνεργάτη οδικής βοήθειας εφαρμόζεται το άρθρο 89 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), όπως κυρώθηκε με το ν. 2696/1999 (Α’57). Για τον σκοπό αυτό, σε περίπτωση ασφαλιστικής εταιρείας, η απόφαση επιβολής διοικητικού προστίμου κοινοποιείται από την Τράπεζα της Ελλάδος στην κατά τόπον αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της έδρας της επιχείρησης οδικής βοήθειας.
5. Αρμόδια αρχή για την επιβολή των κυρώσεων είναι η αρμόδια αρχή του άρθρου 2.
6. Στις παραβάσεις της παραγράφου 2, ο φορέας της δραστηριότητας, ανεξάρτητα από το διοικητικό πρόστιμο, είναι υποχρεωμένος να άρει την παράβαση υποβάλλοντας τη γνωστοποίηση που παραλείφθηκε ή τη γνωστοποίηση με τα αληθή, ακριβή ή πλήρη στοιχεία ή συγκεντρώνοντας τα δικαιολογητικά που έλειπαν.
Άρθρο 9
Υπολογισμός διοικητικού προστίμου
1. Το διοικητικό πρόστιμο του άρθρου 8 υπολογίζεται με βάση τον παρακάτω τύπο υπολογισμού, σύμφωνα με τον οποίο το πρόστιμο ισούται με την τιμή βάσης επί τον συντελεστή βαρύτητας επί τον συντελεστή προσαύξησης επί τον συντελεστή μείωσης, όπως αυτά ορίζονται στις ακόλουθες παραγράφους, δηλαδή:
ΠΡΟΣΤΙΜΟ = τιμή βάσης Χ συντελεστής βαρύτητας
Χ συντελεστής προσαύξησης
Χ συντελεστής μείωσης
2. Ως τιμή βάσης ορίζονται τα εκατό (100) ευρώ.
3. Ο συντελεστής βαρύτητας για έλλειψη αρχικής γνωστοποίησης είναι: 100
4. Ο συντελεστής βαρύτητας για τις λοιπές παραβάσεις προκύπτει ως άθροισμα των επιμέρους συντελεστών των παρ. 4.1 και 4.2.
4.1 Υποβληθείσα γνωστοποίηση που περιέχει αναληθή ή ανακριβή ή ελλιπή στοιχεία (είτε ως αρχική γνωστοποίηση, είτε λόγω παράλειψης γνωστοποίησης μεταβολής των στοιχείων της δραστηριότητας):
α) Αν πρόκειται για στοιχείο που περιλαμβάνεται στο πεδίο Α της γνωστοποίησης: 2
Εάν η παράβαση αφορά περισσότερα από ένα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο πεδίο Α της γνωστοποίησης: 3
β) Αν πρόκειται για στοιχείο που περιλαμβάνεται στο πεδίο Β της γνωστοποίησης: 3
Εάν η παράβαση αφορά περισσότερα από ένα στοιχεία του ίδιου συνεργάτη/της ίδιας επιχείρησης που περιλαμβάνονται στο πεδίο Β της γνωστοποίησης: 4
Εάν η παράβαση αφορά περισσότερα από ένα στοιχεία διαφορετικών συνεργατών/διαφορετικών επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στο πεδίο Β της γνωστοποίησης: 5
γ) Αν πρόκειται για ένα ή περισσότερα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο πεδίο Γ της γνωστοποίησης και αφορούν έναν σταθμό: 3
Αν πρόκειται για ένα ή περισσότερα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο πεδίο Γ της γνωστοποίησης και αφορούν περισσότερους από έναν σταθμούς: 4
δ) Αν πρόκειται για στοιχείο που περιλαμβάνεται στο πεδίο Δ της γνωστοποίησης: 2
Εάν η παράβαση αφορά περισσότερα από ένα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο πεδίο Δ της γνωστοποίησης: 3
ε) Εάν οι παραβάσεις αφορούν στοιχεία περισσοτέρων πεδίων, οι συντελεστές αθροίζονται.
Σε περίπτωση που το έντυπο της γνωστοποίησης έχει συμπληρωθεί εσφαλμένα προδήλως εκ παραδρομής, δεν επιβάλλεται πρόστιμο.
4.2 Έλλειψη δικαιολογητικού του άρθρου 4: 5
Αν λείπουν περισσότερα από ένα δικαιολογητικά, ο συντελεστής πολλαπλασιάζεται επί τον αριθμό των δικαιολογητικών που λείπουν. Για την εφαρμογή αυτής της διάταξης, τα ακόλουθα δικαιολογητικά λογίζονται ως ένα δικαιολογητικό, ανεξάρτητα από τον αριθμό των εγγράφων που απαιτούνται:
α) Επιχειρήσεις οδικής βοήθειας: Τα δικαιολογητικά του άρθρου 4, παρ.1, υποπαρ. 1.1., περ. 1.1.1. υποπερ. (β) και (ε), περ. 1.1.2 υποπερ. (γ), περ. 1.1.3 υποπερ. (α), (β) και (γ) και περ. 1.1.4
β) Συνεργάτες οδικής βοήθειας: Τα δικαιολογητικά του άρθρου 4, παρ.1, υποπαρ. 1.2., περ. 1.2.1. υποπερ. (α) και (δ), περ. 1.2.2 υποπερ. (γ), περ. 1.2.3 υποπερ.(α), (β) και (γ) και περ. 1.2.4
5. Ο συντελεστής προσαύξησης λαμβάνει την τιμή 1,5 εάν η διαπίστωση της παράβασης γίνεται εντός χρονικού διαστήματος μικρότερου των δύο (2) ετών από προηγούμενη διαπιστωθείσα παράβαση του άρθρου 8, η οποία οδήγησε σε επιβολή προστίμου. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις λαμβάνει την τιμή 1.
6. Ο συντελεστής μείωσης λαμβάνει την τιμή 0,5 εάν ο φορέας συνεργάζεται άμεσα και συμμορφώνεται εντός της ταχθείσας προθεσμίας. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις λαμβάνει την τιμή 1.
7. Αν πρόκειται για έλλειψη γνωστοποίησης αλλαγής φορέα επιβάλλεται αυτοτελές πρόστιμο πεντακοσίων (500) Ευρώ. Στην περίπτωση αυτή, το πρόστιμο επιβάλλεται κατά το ήμισυ στον καθένα από τους φορείς, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4442/2016.
Άρθρο 10
Λοιπές ρυθμίσεις για τις κυρώσεις
Η διαπίστωση παράβασης επιμέρους όρων της κείμενης νομοθεσίας για τη λειτουργία της δραστηριότητας, πλην των σχετικών με τη γνωστοποίηση του άρθρου 8, επισύρει τις κυρώσεις που προβλέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.
Άρθρο 11
Καταργούμενες διατάξεις
Η περ. 12, 13 και 14 της παρ. 1 και τα αντίστοιχα έντυπα του παραρτήματος της υπ. αριθμ. 26640/2298/2014 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, «Απλούστευση και ένταξη διαδικασιών αρμοδιότητας των τομέων μεταφορών και επικοινωνιών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στο σύστημα των Ενιαίων Κέντρων Εξυπηρέτησης (Ε.Κ.Ε.)» (Β' 1302), καταργούνται.
Άρθρο 12
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 10 Νοεμβρίου 2021
Οι Υπουργοί
Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ
Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΣΠΥΡΙΔΩΝ - ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΑΓΑΡΑΣ
Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ
Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Επικρατείας
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!