Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Υ.Α. 126082 ΕΞ 2021 Καθορισμός των διαδικασιών διενέργειας των ελέγχων αρμοδιότητας του Αυτοτελούς Τμήματος Έκτακτων Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Ελέγχου Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.

Αριθμ. 126082 ΕΞ 2021

ΦΕΚ B’ 4897/22.10.2021

Καθορισμός των διαδικασιών διενέργειας των ελέγχων αρμοδιότητας του Αυτοτελούς Τμήματος Έκτακτων Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων που υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Ελέγχου Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. τις διατάξεις:

α) του ν. 4314/2014 (Α’ 265) και κυρίως τα άρθρα 11, 12, το τρίτο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 42, το άρθρο 43, την παρ. 5 του άρθρου 44 και τις παρ. Α5 και Β4 του άρθρου 45 αυτού, όπως τροποποιήθηκαν με τον ν. 4374/2016 (Α’ 50), τον ν. 4497/2017 (Α’ 171), τον ν. 4569/2018 (Α’ 179) και τον ν. 4758/2020 (Α’ 242),

β) της περ. β’ της παρ. 1 τoυ άρθρου 77 του ν. 4375/2016 (Α’ 51),

γ) του ν. 4270/2014 (Α’ 143), όπως ισχύει,

δ) των άρθρων 58 και 63 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),

ε) του άρθρου 90 (άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005, Α’ 98, όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019),

στ) του ν. 4820/2021 (Α’ 130) και κυρίως τα άρθρα 189 επ. αυτού,

ζ) του π.δ. 142/2017 (Α’ 181), όπως ισχύει και κυρίως το άρθρο 60 αυτού, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 68 του ν. 4607/2019 (Α’ 65),

η) της υπό στοιχεία Υ70/30-10-2020 απόφασης του Πρωθυπουργού (Β’ 4805),

θ) της υπ’ αρ. 286/2017 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Β’ 466),

ι) της υπ’ αρ. 2939/2018 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Β’ 4783), όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία 70629/ΕΞ2019/20-6-2019 (Β’ 2760) όμοια

ια) της υπ’ αρ. 2/95230/0004/2013 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών (Β’ 2730), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 2/39056/0004/22-5-2017 (Β’ 1920) και υπ’ αρ. 2635/14-9-2018 (Β’ 4216) όμοιες,

ιβ) της υπ’ αρ. 2/10018/ΔΕΠ/22.04.2020 Απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών (Υ.Ο.Δ.Δ. 326, όπως διορθώθηκε με το Υ.Ο.Δ.Δ. 362),

2. την ανάγκη καθορισμού των διαδικασιών διενέργειας των ελέγχων αρμοδιότητας του Αυτοτελούς Τμήματος Έκτακτων Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων της Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχου Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας σχετικής με τους ελέγχους αυτούς, σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 15 του άρθρου 12 του ν. 4314/2014,

3. το γεγονός ότι από τις διατάξεις αυτής της απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Σκοπός - Πεδίο Εφαρμογής

1. Σκοπός της παρούσας είναι η θέσπιση των κανόνων που διέπουν τις διαδικασίες διενέργειας των ελέγχων αρμοδιότητας του Αυτοτελούς Τμήματος Έκτακτων Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων (ΑΤΕΕΣΠ), το οποίο συστάθηκε με το άρθρο 60 του π.δ. 142/2017, όπως ισχύει και υπάγεται στη Γενική Διεύθυνση Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων (ΓΔΕΣΠ) της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.

2. To ATEEΣΠ διενεργεί εκτάκτους ελέγχους για τη διερεύνηση ύπαρξης παρατυπιών κατά την υλοποίηση Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΕΠ) ή Δράσεων που συγχρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΧΜ ΕΟΧ) και στα οποία έχει οριστεί ως Αρχή Ελέγχου (ΑΕ) η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ), που υποστηρίζεται διοικητικά από τη ΓΔΕΣΠ και συστάθηκε με το άρθρο 11 του ν. 4314/2014.

3. Οι έκτακτοι έλεγχοι διενεργούνται:

α) μετά από καταγγελία, που έχει αποδέκτη την ΕΔΕΛ ή τις οργανικές μονάδες της ΓΔΕΣΠ, εφόσον από την αξιολόγησή της κρίνεται αναγκαία η διερεύνηση των αναφερομένων σε αυτή. Η καταγγελία δύναται να είναι επώνυμη ή ανώνυμη.

β) μετά από εντολή για έλεγχο, η οποία προέρχεται είτε από τον Υπουργό Οικονομικών είτε από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ) είτε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ).

Άρθρο 2

Ορισμοί

Για τους σκοπούς της παρούσας ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

1. «Καταγγελία»: οποιαδήποτε έγγραφη αναφορά σχετικά με την ενδεχόμενη ύπαρξη παρατυπίας στο πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων και σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ελληνικού δημοσίου.

2. «Καταγγέλλων»: κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που υποβάλλει την καταγγελία.

3. «Παραδεκτή Καταγγελία»: Για τις ανάγκες της παρούσας παραδεκτή προς περαιτέρω αξιολόγηση κρίνεται κάθε καταγγελία που παραλαμβάνεται από το ΑΤΕΕΣΠ και πληροί σωρευτικά τις παρακάτω προϋποθέσεις:

α) Το αίτημα που περιλαμβάνεται στην καταγγελία δεν είναι εμφανώς αόριστο, παράλογο ή ακατάληπτο ή δεν επαναλαμβάνεται κατά τρόπο καταχρηστικό. Επίσης, καταγγελία που είχε αρχειοθετηθεί για τους λόγους αυτούς, δύναται να επανεξετασθεί ως νέα υπόθεση σύμφωνα με την παρούσα διαδικασία, εφόσον ο καταγγέλλων επανέλθει προσκομίζοντας νέα στοιχεία.

β) Η καταγγελία δεν έχει υποβληθεί στο παρελθόν ή η υπόθεση δεν έχει ολοκληρωθεί/διερευνηθεί.

γ) Η καταγγελία εμπίπτει στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ελέγχου της ΕΔΕΛ.

δ) Η καταγγελία αφορά σε συγχρηματοδοτούμενες πράξεις/έργα της τρέχουσας Προγραμματικής Περιόδου (Π.Π.) ή και της προηγούμενης εφόσον πρόκειται να ολοκληρωθούν στην εν εξελίξει Π.Π.

ε) Η καταγγελία αναφέρει πιθανή παρατυπία η οποία πληροί μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

i) αφορά συγχρηματοδοτούμενες πράξεις ενταγμένες σε περισσότερα του ενός ΕΠ της τρέχουσας Π.Π.,

ii) αφορά συγχρηματοδοτούμενες πράξεις της τρέχουσας Π.Π και καταγγελλόμενος φορέας είναι Διαχειριστική Αρχή (ΔΑ) ή η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης (ΕΥΣΤΑ),

iii) αφορά πολλές πράξεις ή πολλούς δικαιούχους του ίδιου ΕΠ, για προγράμματα επιμερισμένης διαχείρισης ή αφορά πολλούς φορείς υλοποίησης ή πολλά έργα που υλοποιεί ένας φορέας υλοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης.

στ) Η καταγγελία δεν αφορά, συγχρηματοδοτούμενη πράξη, υποέργο, δράση, σχέδιο και ειδικότερα δαπάνες που έχουν ήδη ελεγχθεί από την ΕΔΕΛ, στο πλαίσιο τακτικού ή έκτακτου ελέγχου.

4. Παραδεκτή εντολή ελέγχου: Για τις ανάγκες της παρούσας παραδεκτή προς περαιτέρω διερεύνηση κρίνεται κάθε εντολή ελέγχου που παραλαμβάνεται από το ΑΤΕΕΣΠ και πληροί σωρευτικά τις παρακάτω προϋποθέσεις:

α) Το αίτημα που περιλαμβάνεται στην εντολή ελέγχου δεν είναι εμφανώς αόριστο, παράλογο ή ακατάληπτο.

β) Η εντολή ελέγχου δεν σχετίζεται με καταγγελία που έχει υποβληθεί στο παρελθόν ή η υπόθεση δεν έχει ολοκληρωθεί/διερευνηθεί από τις υπηρεσίες της ΕΔΕΛ ή άλλο ελεγκτικό φορέα.

γ) Η εντολή ελέγχου εμπίπτει στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ελέγχου της ΕΔΕΛ.

δ) Η εντολή ελέγχου δεν αφορά, συγχρηματοδοτούμενη πράξη, υποέργο, δράση, σχέδιο και ειδικότερα δαπάνες που έχουν ήδη ελεγχθεί από την ΕΔΕΛ, στο πλαίσιο τακτικού ή έκτακτου ελέγχου.

5. «Παρατυπία»: κάθε παράβαση του ενωσιακού δικαίου ή του σχετικού με την εφαρμογή του εθνικού δικαίου, η οποία προκύπτει από πράξη ή παράλειψη οικονομικού φορέα που εμπλέκεται στη θέσπιση και εφαρμογή Ευρωπαϊκών Ταμείων και Μηχανισμών Χρηματοδότησης και η οποία ζημιώνει ή ενδέχεται να ζημιώνει τον προϋπολογισμό της Ένωσης με καταλογισμό αδικαιολόγητης δαπάνης στον προϋπολογισμό αυτής.

6. «Υπόνοια Απάτης»: κάθε παρατυπία που οδηγεί στην κίνηση διοικητικής ή δικαστικής διαδικασίας σε εθνικό επίπεδο, ώστε να καθοριστεί η ύπαρξη συμπεριφοράς εκ προθέσεως (δόλου) και ιδίως απάτης, όπως αναφέρεται στο άρθρο 1 παράγραφος 1 στοιχείο α’ της σύμβασης σχετικά με την προστασία των οικονομικών συμφερόντων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, η οποία έχει καταρτιστεί βάσει του άρθρου Κ.3 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

7. «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα της ΕΔΕΛ» (ΟΠΣ ΕΔΕΛ): το Πληροφοριακό Σύστημα που υποστηρίζει τις ελεγκτικές εργασίες της ΕΔΕΛ, στο οποίο καταχωρίζεται το σύνολο των στοιχείων που αφορούν στις καταγγελίες και εντολές ελέγχου.

8. «Έντυπο Εξέτασης Παραδεκτού Καταγγελιών/Εντολών Ελέγχου & Αξιολόγησης Καταγγελιών» (Έντυπο): Έντυπο που παράγεται και συμπληρώνεται στο ΟΠΣ ΕΔΕΛ. Το υπόδειγμα του Εντύπου εγκρίνεται από την ΕΔΕΛ και καθίσταται τμήμα του Εγχειριδίου Ελέγχων της ΕΔΕΛ.

Άρθρο 3

Καθήκοντα του ΑΤΕΕΣΠ

1. Οι καταγγελίες και εντολές ελέγχου, οι οποίες υποβάλλονται μέσω των προβλεπόμενων στη διοικητική διαδικασία επίσημων μορφών επικοινωνίας και έχουν ως αποδέκτες την ΕΔΕΛ ή τις οργανικές μονάδες της ΓΔΕΣΠ, αφού παραληφθούν και λάβουν αριθμό πρωτοκόλλου από το Αυτοτελές Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης (ΑΤΔΥ), στη συνέχεια διαβιβάζονται στο ΑΤΕΕΣΠ. Τρόποι υποβολής των καταγγελιών και εντολών ελέγχου μπορεί να είναι το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το ταχυδρομείο, η απ’ ευθείας κατάθεση στην έδρα της ΕΔΕΛ και κάθε άλλο πρόσφορο μέσο επικοινωνίας σύμφωνα με τον ν. 4727/2020 (Α’ 184) περί Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

2. Μετά την παραλαβή της καταγγελίας/εντολής ελέγχου, το ΑΤΕΕΣΠ προβαίνει στις εξής ενέργειες:

α) Ανάθεση της υπόθεσης από τον Προϊστάμενο του ΑΤΕΕΣΠ σε έναν ή περισσότερους υπαλλήλους του Τμήματος για την περαιτέρω έρευνα και καταχώριση των επιμέρους στοιχείων της καταγγελίας ή εντολής ελέγχου στο ΟΠΣ ΕΔΕΛ, σύμφωνα με την περ. γ’. Αν το περιεχόμενο της καταγγελίας/εντολής ελέγχου απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις, ζητείται η συνδρομή υπαλλήλου/-ων από την εκάστοτε αρμόδια οργανική μονάδα της ΓΔΕΣΠ.

β) Διαβίβαση αντιγράφου της καταγγελίας ή εντολής ελέγχου στην ΕΑΔ, προκειμένου να λάβει γνώση ως η ορισθείσα Ελληνική Υπηρεσία Συντονισμού Καταπολέμησης της Απάτης (ΑFCOS). Με την ανωτέρω διαβίβαση η οποία μπορεί να γίνει και μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, το ΑΤΕΕΣΠ ζητά επίσης ενημέρωση από την ΕΑΔ για τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί, σε περίπτωση που έχει ήδη επιληφθεί της ίδιας καταγγελίας/εντολής ελέγχου, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της.

γ) Συλλογή και καταγραφή των βασικών πληροφοριών της καταγγελίας/εντολής ελέγχου, προκειμένου να διενεργηθεί η εξέταση της συνδρομής των προϋποθέσεων που πρέπει να ισχύουν, ώστε η καταγγελία/εντολή ελέγχου να κριθεί παραδεκτή. Οι υπάλληλοι του ΑΤΕΕΣΠ ανατρέχουν σε κάθε πρόσφορο μέσο, όπως το ΟΠΣ ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα «Διαύγεια» ή το διαδίκτυο ή αναζητούν πληροφόρηση από τις ΔΑ, την Αρχή Πιστοποίησης (ΑΠ), την ΕΥΣΤΑ κ.λπ.

δ) Για τις καταγγελίες που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις παραδεκτού, γίνεται εισήγηση προς την ΕΔΕΛ για τη μη διενέργεια ελέγχου και - αν απαιτείταιγια την αποστολή τους σε άλλη αρμόδια αρχή. Εάν η εισήγηση εγκριθεί από την ΕΔΕΛ, το ΑΤΕΕΣΠ ενημερώνει εγγράφως την ΕΑΔ/AFCOS και τον καταγγέλλοντα, εφόσον πρόκειται για επώνυμη καταγγελία και δεν προβαίνει σε περαιτέρω ενέργεια.

Για τις εντολές ελέγχου, που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις παραδεκτού, γίνεται εισήγηση προς την ΕΔΕΛ για τη μη διενέργεια ελέγχου. Εάν η εισήγηση εγκριθεί από την ΕΔΕΛ, το ΑΤΕΕΣΠ ενημερώνει εγγράφως το όργανο που έδωσε την εντολή ελέγχου, καθώς και την ΕΑΔ/ AFCOS.

ε) Για τις καταγγελίες που πληρούν τις προϋποθέσεις παραδεκτού, το ΑΤΕΕΣΠ, εφαρμόζει την ακόλουθη διαδικασία:

εα) Αξιολόγηση των καταγγελιών σαν σημαντικού, μετρίου ή μηδενικού ενδιαφέροντος, σύμφωνα με τα κριτήρια που τίθενται στο άρθρο 4.

εβ) Υποβολή εισήγησης προς την ΕΔΕΛ για την έγκριση του παραδεκτού και της αξιολόγησης, καθώς και για τη λήψη απόφασης σχετικά με τον τρόπο περαιτέρω διαχείρισης των καταγγελιών ως προς τη διενέργεια ή μη ελέγχου.

στ) Για τις εντολές ελέγχου που κρίνονται από το ΑΤΕΕΣΠ παραδεκτές, δε διενεργείται αξιολόγηση, αλλά υποβάλλεται εισήγηση προς την ΕΔΕΛ για την έγκριση του παραδεκτού και τη διενέργεια ελέγχου, σύμφωνα με το άρθρο 5.

ζ) Υποβολή εισήγησης προς την ΕΔΕΛ για την έγκριση του προγράμματος ελέγχων καταγγελιών, στο οποίο θα περιλαμβάνονται οι καταγγελίες για τις οποίες η ΕΔΕΛ αποφάσισε τη διενέργεια ελέγχου κατόπιν της εισήγησης της υποπερ. εβ.

η) Καταχώριση στο ΟΠΣ ΕΔΕΛ του εγκεκριμένου από την ΕΔΕΛ προγραμματισμού των έκτακτων ελέγχων κατόπιν καταγγελιών. Οι έλεγχοι κατόπιν εντολών ελέγχου καταχωρίζονται στο ΟΠΣ ΕΔΕΛ αμέσως μετά τη λήψη σχετικής απόφασης της ΕΔΕΛ για τη διενέργειά τους.

θ) Διαβίβαση αντιγράφων των καταγγελιών ή εντολών ελέγχου στην ΕΑΔ/AFCOS και ενημέρωσή της για τη διενέργεια ή μη ελέγχου, βάσει σχετικών αποφάσεων της ΕΔΕΛ.

ι) Συνεργασία με την ΕΑΔ/AFCOS, την Ειδική Υπηρεσία Θεσμικής Υποστήριξης (ΕΥΘΥ), την ΑΠ και τις αρμόδιες ΔΑ για την αποτύπωση της πορείας διερεύνησης των καταγγελιών στο πλαίσιο του ετήσιου ελέγχου λογαριασμών που διενεργεί η Διεύθυνση Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Ελέγχων (ΔΣΑΕ) της ΓΔΕΣΠ.

ια) Ενημέρωση της ΔΣΑΕ για τη διενέργεια ή μη ελέγχου σε καταγγελίες και εντολές ελέγχου βάσει σχετικών αποφάσεων της ΕΔΕΛ εφόσον αφορούν σε Π.Π, για τις οποίες δεν έχει υποβληθεί η τελική έκθεση κλεισίματος στην ΕΕ.

ιβ) Ενημέρωση του καταγγέλλοντος επί επωνύμων καταγγελιών και του εντέλλοντος οργάνου σχετικά με τις περαιτέρω ενέργειες του ΑΤΕΕΣΠ για τη διερεύνηση καταγγελίας/εντολής ελέγχου, βάσει της σχετικής απόφασης της ΕΔΕΛ.

ιγ) Διαβίβαση των εκθέσεων προσωρινών αποτελεσμάτων εκτάκτου ελέγχου στο ΑΤΔΥ της ΓΔΕΣΠ, προκειμένου αυτό να τις κοινοποιήσει σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 12 του ν. 4314/2014 και στο άρθρο 189 του ν. 4820/2021 σε συνδυασμό με την περ. στ. παρ. 3 της το άρθρου 7 Υ.Α. για το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) των Δράσεων και των Έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).

ιδ) Υποβολή εισήγησης προς την ΕΔΕΛ επί των τυχόν υποβαλλομένων αντιρρήσεων ή/και παρατηρήσεων των ελεγχόμενων φορέων αναφορικά με την έκθεση προσωρινών αποτελεσμάτων ελέγχου.

ιε) Διαβίβαση των εκθέσεων οριστικών αποτελεσμάτων ελέγχου στο ΑΤΔΥ της ΓΔΕΣΠ, προκειμένου αυτό να τις κοινοποιήσει σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 12 του ν. 4314/2014 και στο άρθρο 189 του ν. 4820/2021 σε συνδυασμό με την περ. στ της παρ. 3 του άρθρου 7 της Υ.Α. για το ΣΔΕ των Δράσεων και των Έργων του ΤΑΑ.Η κοινοποίηση γίνεται και προς την ΕΑΔ. Σε περίπτωση διαπίστωσης υπόνοιας απάτης, η έκθεση ελέγχου κοινοποιείται και στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF), σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες του ΣΔΕ που διέπει το εκάστοτε ελεγχόμενο Ταμείο - Μηχανισμό Χρηματοδότησης. Σε περίπτωση υπόνοιας τέλεσης αξιόποινων πράξεων, η κοινοποίηση γίνεται και στον Εισαγγελέα κατόπιν σχετικής απόφασης της ΕΔΕΛ.

Όταν ο έλεγχος διενεργείται κατόπιν εντολής ελέγχου, η έκθεση οριστικών αποτελεσμάτων ελέγχου κοινοποιείται σε κάθε περίπτωση στον εντολέα, ενώ σε περίπτωση ελέγχου κατόπιν καταγγελίας, η κοινοποίηση γίνεται στον καταγγέλλοντα, εφόσον υποβάλει σχετικό αίτημα και πληρούνται οι προϋποθέσεις του νομικού πλαισίου για την πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα και την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

3. Για τις καταγγελίες που διαβιβάζονται από την ΕΑΔ/ AFCOS ως φορέας υποδοχής καταγγελιών, στην ΕΔΕΛ για διερεύνηση λόγω αρμοδιότητας, ακολουθείται η ίδια διαδικασία που περιγράφεται στα άρθρα 3 και 4.

Άρθρο 4

Διαδικασία Εξέτασης Παραδεκτού Καταγγελιών/ Εντολών Ελέγχου και Αξιολόγησης Καταγγελιών

1. Για την εξέταση του παραδεκτού των καταγγελιών/ εντολών ελέγχου και την αξιολόγηση των καταγγελιών που εισέρχονται στο ΑΤΕΕΣΠ, συμπληρώνεται το «Έντυπο Εξέτασης Παραδεκτού Καταγγελιών/Εντολών Ελέγχου και Αξιολόγησης Καταγγελιών», το οποίο υπογράφεται από τον υπάλληλο και τον Προϊστάμενο του Τμήματος, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εισήγησης του Τμήματος προς την ΕΔΕΛ και φυλάσσεται στο φάκελο της υπόθεσης.

2. Για τις καταγγελίες που κρίνονται παραδεκτές, κατά τα αναφερόμενα στην περ. 3 του άρθρου 2 διενεργείται από το ΑΤΕΕΣΠ αξιολόγηση. Τα κριτήρια αξιολόγησης, τα οποία αναλύονται στο Έντυπο, αφορούν κυρίως στην πληρότητα και τη σαφήνεια του περιεχομένου της καταγγελίας, τη συστημικότητα της καταγγελλόμενης παράβασης και το μέγεθος της πιθανής δημοσιονομικής επίπτωσης. Η κλίμακα αξιολόγησης για τη διενέργεια ή μη ελέγχου είναι:

α) Καταγγελία σημαντικού ενδιαφέροντος: Η καταγγελλόμενη παρατυπία αξιολογείται ότι πληροί τα ανωτέρω ενδεικτικά απαριθμούμενα κριτήρια αξιολόγησης και απαιτείται η διενέργεια ελέγχου για να αποτραπεί κίνδυνος σημαντικής βλάβης των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κρατικού προϋπολογισμού.

β) Καταγγελία μετρίου ενδιαφέροντος: Η καταγγελλόμενη παρατυπία αξιολογείται ως μετρίου ενδιαφέροντος, όταν πληροί μέρος των κατά τα ανωτέρω κριτηρίων αξιολόγησης και δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου κίνδυνος σημαντικής βλάβης των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κρατικού προϋπολογισμού. Ο εν λόγω κίνδυνος περιορίζεται, αν της καταγγελίας έχει επιληφθεί και άλλος ελεγκτικός φορέας ή ΔΑ. Στην περίπτωση αυτή, εάν ο άλλος ελεγκτικός φορέας ή η ΔΑ έχει ήδη προβεί στη διενέργεια ελέγχου και στη σύνταξη πορίσματος, το ΑΤΕΕΣΠ εξετάζει τα σχετικά στοιχεία, προκειμένου να διατυπώσει στην εισήγηση προς την ΕΔΕΛ πρόταση περί της αναγκαιότητας ή μη διενέργειας ελέγχου. Ο κίνδυνος από τη μη διενέργεια ελέγχου περιορίζεται και στην περίπτωση, όπου η καταγγελλόμενη παρατυπία αφορά πράξη, υποέργο, δράση ή σχέδιο, για το οποίο δεν έχουν ακόμα δηλωθεί δαπάνες στην ΕΕ, λαμβανομένων υπόψη όμως και των λοιπών παραγόντων κινδύνου που απορρέουν ιδίως από την πιθανή δημοσιονομική επίπτωση ή τη συστημικότητα μιας καταγγελίας.

γ) Καταγγελία μηδενικού ενδιαφέροντος: Η καταγγελλόμενη παρατυπία δεν επιβεβαιώνεται κατά τη διερεύνησή της με βάση τα στοιχεία που είναι στη διάθεση των υπηρεσιών της ΓΔΕΣΠ ή συγκεντρώθηκαν από τη ΔΑ ή άλλες υπηρεσίες. Ομοίως η καταγγελία χαρακτηρίζεται ως μηδενικού ενδιαφέροντος, αν για την καταγγελλόμενη παρατυπία έχουν ήδη ληφθεί κατάλληλα διορθωτικά μέτρα από την αρμόδια ΔΑ, την Αρχή Πιστοποίησης ή την ΕΥΣΤΑ.

3. Ανάλογα με το αποτέλεσμα της αξιολόγησης των καταγγελιών, τo ATΕΕΣΠ υποβάλλει εισήγηση στην ΕΔΕΛ ως εξής:

α) για την αξιολόγηση της καταγγελίας ως σημαντικού ενδιαφέροντος και τη διενέργεια ελέγχου.

β) για την αξιολόγηση της καταγγελίας ως μετρίου ενδιαφέροντος και τη διαβίβασή της στην αρμόδια ΔΑ, ΕΥΣΤΑ ή άλλη υπηρεσία για να υποβάλει απόψεις, διευκρινίσεις ή επιπλέον στοιχεία. Μετά τη συγκέντρωση των στοιχείων, η καταγγελία αξιολογείται εκ νέου από το ΑΤΕΕΣΠ και το θέμα επανεισάγεται στην ΕΔΕΛ.

γ) για την αξιολόγηση της καταγγελίας ως μηδενικού ενδιαφέροντος, τη μη περαιτέρω διερεύνηση και την αρχειοθέτηση της καθώς και τη διαβίβασή της -αν απαιτείταισε άλλες αρμόδιες αρχές.

Άρθρο 5

Διενέργεια εκτάκτων ελέγχων κατόπιν καταγγελιών και εντολών ελέγχου

1. Ο προγραμματισμός της διενέργειας των εκτάκτων ελέγχων κατόπιν αξιολόγησης καταγγελιών, πραγματοποιείται σε ετήσια βάση, λαμβανομένων υπόψη και των διαθέσιμων ανθρώπινων πόρων της ΓΔΕΣΠ.

2. Οι εντολές ελέγχου όταν κριθούν παραδεκτές εισάγονται στην ΕΔΕΛ άμεσα για τη λήψη απόφασης διενέργειας ελέγχου. Ο σχετικός έλεγχος διενεργείται το ταχύτερο δυνατόν, λαμβανομένων υπόψη και των διαθέσιμων ανθρώπινων πόρων της ΓΔΕΣΠ.

3. Για την προετοιμασία και διενέργεια των εκτάκτων ελέγχων κατόπιν αξιολόγησης καταγγελιών ή κατόπιν κρίσης ως παραδεκτών εντολών ελέγχου, εφαρμόζεται το Εγχειρίδιο Ελέγχου της ΕΔΕΛ και -εφόσον υπάρχει ανάγκηχρησιμοποιείται εξειδικευμένο κατά περίπτωση ερωτηματολόγιο που συντάσσεται επίσης με βάση το εν λόγω Εγχειρίδιο και τα ιδιαίτερα θέματα που αφορά η σχετική καταγγελία/εντολή ελέγχου.

4. Οι εκθέσεις προσωρινών αποτελεσμάτων των εκτάκτων ελέγχων υπογράφονται από τους ελεγκτές και τον Προϊστάμενο του ΑΤΕΕΣΠ, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της περ. δ’ του άρθρου 60 του π.δ. 142/2017, όπως ισχύει.

Άρθρο 6

Πολιτική φύλαξης αρχείων

1. Όλα τα έγγραφα και τα στοιχεία που αφορούν καταγγελίες και εντολές ελέγχου, για τις οποίες διενεργήθηκε έλεγχος από το ΑΤΕΕΣΠ, φυλάσσονται με ασφαλή και εμπιστευτικό τρόπο από το εν λόγω Τμήμα και διατηρούνται επί μία εικοσαετία από την ημερομηνία λήψης απόφασης από την ΕΔΕΛ περί οριστικοποίησης των αποτελεσμάτων του ελέγχου, σύμφωνα με τη νομοθεσία για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

2. Όσον αφορά τις λοιπές περιπτώσεις καταγγελιών και εντολών ελέγχου, για τις οποίες δεν κινήθηκε καμία διαδικασία είτε επειδή κρίθηκαν μη παραδεκτές είτε για άλλους λόγους (λ.χ. δεν συγκεντρώθηκαν τα απαιτούμενα στοιχεία), τα σχετικά έγγραφα και στοιχεία διατηρούνται επί μία πενταετία από την ημερομηνία λήψης της απόφασης της ΕΔΕΛ.

Άρθρο 7

Έναρξη Ισχύος

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 11 Οκτωβρίου 2021

Ο Αναπληρωτής Υπουργός

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!