Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Υ.Α. 90048/2021 Κώδικας Δεοντολογίας των Διαχειριστών Αφερεγγυότητας και των πιστοποιημένων προσώπων.

Αριθμ. 90048 ΕΞ 2021

ΦΕΚ B 3289 - 26.07.2021

Κώδικας Δεοντολογίας των Διαχειριστών Αφερεγγυότητας και των πιστοποιημένων προσώπων.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α) Του άρθρου 239 («Κανόνες Επαγγελματικής Συμπεριφοράς») του Κεφαλαίου Δ’ του Μέρους Πρώτου του Βιβλίου Τέταρτου και της παρ. 1 του άρθρου 262 («Εξουσιοδοτικές διατάξεις του Κεφαλαίου Δ’του Μέρους Πρώτου») του Κεφαλαίου Α΄του Μέρους Τέταρτου του ΒιβλίουΤέταρτου του ν. 4738/2020 «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις» (Α’207),

β) του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α’98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133),

γ) του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση και μετονομασία Υπουργείων και καθορισμός αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’119),

δ) του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’121) και

ε) του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’181).

2. Την υπό στοιχεία 30757 ΕΞ2021/12-3-2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης «Ορισμός του Προέδρου και των μελών της Επιτροπής Διαχείρισης Αφερεγγυότητας» (Υ.Ο.Δ.Δ 369).

3.Τη γνώμη της Επιτροπής Διαχείρισης Αφερεγγυότητας, όπως αυτή διατυπώθηκε με την υπ’ αρ. 2/1.6.2021 απόφαση.

4.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

Με την παρούσα εισάγεται Κώδικας Δεοντολογίας των διαχειριστών αφερεγγυότητας και των πιστοποιημένων προσώπων ως εξής:

Άρθρο 1

Σκοπός

1. Ο παρών Κώδικας Δεοντολογίας εξειδικεύει τους κανόνες συμπεριφοράς των διαχειριστών αφερεγγυότητας και των πιστοποιημένων προσώπων, με σκοπό τη διασφάλιση της εκτέλεσης των καθηκόντων τους με αποτελεσματικό τρόπο, ανεξαρτησία, αμεροληψία, εντιμότητα και επαγγελματισμό.

2. Η μη τήρηση των προβλεπόμενων κανόνων από τους διαχειριστές αφερεγγυότητας έχει ως συνέπεια την πειθαρχική τους ευθύνη, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

3. Ο Κώδικας Δεοντολογίας εφαρμόζεται σε όλους τους διαχειριστές αφερεγγυότητας οι οποίοι έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Διαχειριστών Αφερεγγυότητας και έχουν πιστοποιηθεί με απόφαση της Επιτροπής Διαχείρισης Αφερεγγυότητας, καθώς και σε κάθε πιστοποιημένο πρόσωπο που ασκεί τα δικαιώματά του για λογαριασμό διαχειριστή αφερεγγυότητας που είναι νομικό πρόσωπο.

Άρθρο 2

Ανεξαρτησία, Εμπιστοσύνη και Ηθική Ακεραιότητα, Απόρρητο και Ασυμβίβαστα

1. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν:

(α) Να τηρούν απαρέγκλιτα τους νόμους του Κράτους και τον παρόντα Κώδικα Δεοντολογίας.

(β) Να ασκούν το επάγγελμά τους και να παρέχουν τις υπηρεσίες τους, σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης και της τέχνης (lege artis).

(γ) Να παρέχουν τις υπηρεσίες τους με ευσυνειδησία, ακεραιότητα, αντικειμενικότητα και εντιμότητα.

(δ) Να περιφρουρούν την τιμή και αξιοπρέπεια του επαγγέλματος, να μη βλάπτουν το κύρος του και να αποφεύγουν συμπεριφορές που δεν συνάδουν με το επιστημονικό ήθος του επαγγέλματος.

(ε) Να διαφυλάσσουν την ανεξαρτησία τους απέναντι στους πιστωτές και τον οφειλέτη, καθώς και σε κάθε τρίτο πρόσωπο.

(στ) Να επιδεικνύουν τη μέγιστη δυνατή επιμέλεια και τη δέουσα επαγγελματική αντικειμενικότητα κατά την εκτέλεση των υπηρεσιών που παρέχουν.

(ζ) Να συλλέγουν και να αξιολογούν τα απαραίτητα σε αυτούς στοιχεία και να συντάσσουν τα αναγκαία έγγραφα και εκθέσεις.

(η) Να επιδιώκουν την ταχεία και αποτελεσματική πρόοδο των διαδικασιών που διαχειρίζονται.

(θ) Να ενημερώνονται διαρκώς και να επιμορφώνονται στο επαγγελματικό τους αντικείμενο, τηρώντας και τα προβλεπόμενα στον νόμο σχετικά με την επιμόρφωσή τους.

(ι) Να απέχουν από την ανάληψη υποθέσεων που βρίσκονται πέραν της εμπειρίας τους.

(ια) Να μην αποδέχονται άμεσα ή έμμεσα πάσης φύσεως ανταλλάγματα για την εκτέλεση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

(ιβ) Να καλλιεργούν το αίσθημα εμπιστοσύνης των πιστωτών και του οφειλέτη, καθώς και να αποφεύγουν ενέργειες που θέτουν σε αμφιβολία την εντιμότητα, την προσήλωση στο καθήκον, την αμεροληψία ή την ηθική τους ακεραιότητα.

(ιγ) Να είναι εχέμυθοι, να μην παραβιάζουν το επαγγελματικό τους απόρρητο, να προστατεύουν τις πληροφορίες που τηρούν σε φυσικό ή ηλεκτρονικό αρχείο και να μην δημοσιοποιούν/γνωστοποιούν πληροφορίες χωρίς κατάλληλη εξουσιοδότηση, εκτός εάν υπάρχει σχετική νομική ή επαγγελματική υποχρέωση.

(ιδ) Να δηλώνουν κώλυμα και να μη συμμετέχουν σε διαδικασίες διαχείρισης αφερεγγυότητας, όταν συντρέχει τέτοια περίπτωση κατά τον νόμο.

(ιε) Να μην μεταχειρίζονται αθέμιτα μέσα επαγγελματικής προβολής τους. (ιστ) Να μην χρησιμοποιούν πληροφορίες για προσωπικό όφελος, για όφελος τρίτων ή κατά τρόπο αντίθετο προς την κείμενη νομοθεσία.

(ιζ) Να μην προβαίνουν σε διακρίσεις με βάση το φύλο, την ηλικία, τη φυλετική ή εθνική καταγωγή, τη θρησκεία, τον γενετήσιο προσανατολισμό, τις πολιτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, τις αναπηρίες ή άλλες ιδιαιτερότητες.

(ιη) Να συνεργάζονται κατά τον νόμο με τα άλλα όργανα των διαδικασιών, στις οποίες συμμετέχουν, και με την Επιτροπή Διαχείρισης Αφερεγγυότητας.

2. Επιτρέπεται στους διαχειριστές αφερεγγυότητας να δημοσιοποιούν πληροφορίες σχετικά με τις υποθέσεις τους, χωρίς αναφορά στην ταυτότητα των εμπλεκομένων προσώπων και με την επιφύλαξη των οριζομένων στον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 (ΓΚΠΔ), με την προϋπόθεση ότι η δημοσιότητα αποσκοπεί στην επιστημονική ενημέρωση και πραγματοποιείται χωρίς αντάλλαγμα.

Άρθρο 3

Σχέσεις με πιστωτές και οφειλέτες

1. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν να εκτελούν τις ανατιθέμενες σε αυτούς εργασίες διαχείρισης αφερεγγυότητας, με τρόπο που να επιτυγχάνεται κατά το δυνατό άρτιο, ταχύ και ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.

2. Σε σχέση με τους πιστωτές και τον οφειλέτη, οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν:

(α) Να αποφεύγουν την ανάπτυξη ιδιαιτέρων σχέσεων, οι οποίες ενδεχομένως δυσχεραίνουν την εκτέλεση του έργου τους και εγείρουν υπόνοιες μεροληψίας.

(β) Να μην προσφέρουν ή αποδέχονται δώρα, φιλοξενία ή προμήθειες και κάθε φύσεως παροχές που μπορεί να επηρεάσουν το έργο τους, δημιουργώντας ακατάλληλες επαγγελματικές υποχρεώσεις ή/και να εγείρουν υπόνοιες μεροληψίας ως προς την άσκηση των καθηκόντων τους.

(γ) Να υποστηρίζουν τα νόμιμα συμφέροντα των πιστωτών και του οφειλέτη.

(δ) Να λαμβάνουν υπόψη τους την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος κατά τη λήψη αποφάσεων.

(ε) Να διερευνούν αν συντρέχει στο πρόσωπό τους κώλυμα για τον χειρισμό συγκεκριμένης υπόθεσης πριν αποδεχθούν αυτή και να αρνούνται, εάν συντρέχουν ιδίως περιστάσεις που ενδέχεται να επηρεάσουν ή να δώσουν την εντύπωση ότι επηρεάζουν την ανεξαρτησία και αμεροληψία τους.

Στην εξαιρετική περίπτωση που μεταγενέστερα και σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, διαπιστώσουν ότι συντρέχουν λόγοι κωλύματος επί τη βάσει νέων στοιχείων, τα οποία δεν είχαν στη διάθεσή τους κατά την αρχική αποδοχή, οφείλουν να δηλώσουν άμεσα την παραίτησή τους από την υπόθεση που τους έχει ανατεθεί. Στην περίπτωση αυτή, δικαιούνται το μέρος της αμοιβής που ανταποκρίνεται στην εργασία που έχουν εκτελέσει μέχρι τη στιγμή της παραίτησης.

Άρθρο 4

Σχέσεις με άλλους διαχειριστές αφερεγγυότητας

1. Ο σεβασμός και η συμπεριφορά προς τους άλλους διαχειριστές αφερεγγυότητας με βάση τις αρχές του παρόντος Κώδικα, αποτελεί καθήκον κάθε διαχειριστή αφερεγγυότητας.

2. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν να καταβάλλουν κάθε προσπάθεια, ώστε να επικρατεί πνεύμα συναδελφικότητας και σεβασμού μεταξύ τους.

3. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν: (α) Να σέβονται πλήρως τις εργασίες των άλλων διαχειριστών αφερεγγυότητας. (β) Να μην εκμεταλλεύονται οποιαδήποτε θέση, την οποία μπορεί να κατέχουν, προς τον σκοπό ανάληψης υπηρεσιών διαχείρισης αφερεγγυότητας.

4. Οι διαχειριστές αφερεγγυότητας οφείλουν να μην χρησιμοποιούν ή επιτρέπουν σε άλλους να χρησιμοποιούν, άμεσα ή έμμεσα, πράκτορες ή μεσίτες με σκοπό τον επηρεασμό και την ανάθεση σε αυτούς εργασιών ή να αμείβουν οποιονδήποτε για να επηρεάσει οποιοδήποτε πρόσωπο προς τον σκοπό παροχής υπηρεσιών διαχείρισης αφερεγγυότητας.

Άρθρο 5

Κυρώσεις

1. Η παραβίαση των υποχρεώσεων του παρόντος Κώδικα Δεοντολογίας επισύρει για τον διαχειριστή αφερεγγυότητας τις κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 245 του ν. 4738/2020, που αφορά στις πειθαρχικές ποινές των διαχειριστών αφερεγγυότητας.

2. Ο έλεγχος τήρησης του παρόντος Κώδικα ανατίθεται στην Επιτροπή Διαχείρισης Αφερεγγυότητας και στα Πειθαρχικά Συμβούλια που προβλέπονται στα άρθρα 247επ. του ν. 4738/2020.

Άρθρο 6

Τελικές διατάξεις

1. Για τα θέματα που δεν ρυθμίζονται με ειδικότερες διατάξεις στον παρόντα Κώδικα, εφαρμόζονται επικουρικά οι διατάξεις του ν. 4738/2020 «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις» (Α’207), όπως ισχύει.

2. Η ισχύς του παρόντος Κώδικα αρχίζει από τη δημοσίευσή του.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Άγιος Ι. Ρέντης, 20 Ιουλίου 2021

Ο Υπουργός ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!