Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Κ.Υ.Α. 270/2021 Δράση «ESTIA 2021: Στεγαστικό πρόγραμμα για αιτούντες διεθνή προστασία».

Αριθμ. 270

ΦΕΚ B’ 451/05.02.2021

Δράση «ESTIA 2021: Στεγαστικό πρόγραμμα για αιτούντες διεθνή προστασία».

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ -

ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ

Έχοντας υπόψη:

1. Την παρ. 3 του άρθρου 76 του ν. 4375/2016 «Οργάνωση και Λειτουργία Υπηρεσίας Ασύλου, Αρχής Προσφυγών, Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, σύσταση Γενικής Γραμματείας Υποδοχής, προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου “σχετικά με τις κοινές διαδικασίες για τη χορήγηση και ανάκληση του καθεστώτος διεθνούς προστασίας (αναδιατύπωση)” (L180/29-6-2013) διατάξεις για την εργασία δικαιούχων διεθνούς προστασίας και άλλες διατάξεις» (Α΄ 51), ως ισχύει.

2. Το άρθρο 23 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α΄ 143), όπως ισχύει.

3. Το άρθρο 114 του ν. 4636/2019 «Περί Διεθνούς Προστασίας και άλλες διατάξεις» (Α΄ 169), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 111 του ν. 4674/2020 (Α΄ 53).

4. Το άρθρο 24 Α του ν. 4540/2018 «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2013/33/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Ιουνίου 2013, σχετικά με τις απαιτήσεις για την υποδοχή των αιτούντων διεθνή προστασία (αναδιατύπωση L 180/96/29-6-2013) και άλλες διατάξεις - Τροποποίηση του ν. 4251/2014 (Α΄ 80) για την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/66/ ΕΕ της 15ης Μαΐου 2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής υπηκόων τρίτων χωρών στο πλαίσιο ενδοεταιρικής μετάθεσης – Τροποποίηση διαδικασιών ασύλου και άλλες διατάξεις» (Α΄ 91), όπως προστέθηκε με το άρθρο 5 του ν. 4587/2018 (Α΄ 218) και ισχύει.

5. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 514/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 σχετικά με τον καθορισμό γενικών διατάξεων όσον αφορά το Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και το μέσο για τη χρηματοδοτική στήριξη της αστυνομικής συνεργασίας, της πρόληψης και καταστολής της εγκληματικότητας και της διαχείρισης κρίσεων.

6. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 516/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 για τη δημιουργία του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης, την τροποποίηση της απόφασης 2008/381/ΕΚ του Συμβουλίου και την κατάργηση των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 573/2007/ΕΚ και 575/2007/ΕΚ και της απόφασης 2007/435/ΕΚ του Συμβουλίου.

7. Τους εκτελεστικούς Κανονισμούς (ΕΕ) 799/2014, 800/2014, 801/2014, 802/2014, 1049/2014, 377/2015, 378/2015 και 840/2015 και τους κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμούς (ΕΕ) 1042/2014, 1048/2014 για την εφαρμογή και συμπλήρωση των Κανονισμών (ΕΕ) 513/2014, 514/2014, 515/2014 και 516/2014.

8. Το π.δ. 106/2020 «Οργανισμός Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου» (Α΄ 4).

9. Το π.δ. 6/2020 «Διορισμός Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού» (Α΄ 5).

10. Την υπ’ αρ. 85847/11-8-2020 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β΄ 3375).

11. Την υπ’ αρ. 2711/29-12-2020 κοινή υπουργική απόφαση «Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου των Εθνικών Προγραμμάτων των Ταμείων Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (TAME/AMIF) και Εσωτερικής Ασφάλειας (TEA/ISF) για την προγραμματική περίοδο 2014-2020 και άλλες διατάξεις» (Β΄ 5772).

12. Την υπ’ αρ. 7946/22-1-2021 (ΑΔΑ: 9ΑΧΕ46ΜΤΛΡ - Μ5Τ) απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

13. Την υπό στοιχεία ARES(2020)705786724/11/2020 επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DGHOME) για τη θετική αξιολόγηση του προγράμματος «ESTIA 2021» με προϋπολογισμό 91.513.400,03 ευρώ.

14. Το γεγονός ότι δυνάμει της περ. ζ της παρ. 2 του άρθρου 37 του π.δ. 106/2020 για τη συγκεκριμένη Δράση Φορέας Υλοποίησης είναι η Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης της Γενικής Γραμματείας Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, ενώ οι εταίροι υλοποίησης επιλέγονται από την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και άλλων πόρων (Ε.Υ.ΣΥ.Δ.Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π.) στη βάση της υπ’ αρ. 2422/30-11-2020 πρόσκλησης, όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. 2689/28-12-2020 και όπως εκάστοτε ισχύει με τους όρους που αυτές προβλέπουν.

15. Την υπ’ αρ. 216/29-01-2021 εισήγηση της Προϊσταμένης Γενικής Διεύθυνσης ΣΥ.Δ.Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π. 16. Την υπ’ αρ. 1458/02-02-2021 εισήγηση κατά την περ. ε΄ της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, σύμφωνα με την οποία οι διατάξεις της εν θέματι κοινής υπουργικής απόφασης προκαλούν πρόσθετη δαπάνη σε βάρος των πιστώσεων του Ε.Φ. 1055203 «Γενική Γραμματεία Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο», του Προϋπολογισμού του Προγράμματος Δημοσίων

Επενδύσεων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, η οποία θα καλυφθεί από τις εγκεκριμένες πιστώσεις ύψους 40.000.000,00 ευρώ του έργου με ενάριθμο 2021ΣΕ6552000 της ΣΑΕ-655/2 (Δράση: «ΕΣΤΙΑ 2021: ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΑΙΤΟΥΝΤΕΣ ΔΙΕΘΝΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ»), αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Ορισμοί

1. Για τους σκοπούς της παρούσας ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

α. «Πρόγραμμα» ή «Δράση» είναι το «ESTIA 2021 Στεγαστικό πρόγραμμα για αιτούντες διεθνή προστασία» («ESTIA 2021: rental accommodation scheme for asylum seekers»).

β. «Φορέας Υλοποίησης» είναι η Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης της Γενικής Γραμματείας Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου η οποία επιβλέπει την τήρηση των όρων υλοποίησης του Προγράμματος.

γ. «Υπεύθυνη Αρχή» είναι η αρμόδια αρχή διαχείρισης της χρηματοδότησης για την υλοποίηση του Προγράμματος.

δ. «Ωφελούμενοι του Προγράμματος» είναι ενήλικες αιτούντες διεθνή προστασία (συμπεριλαμβανομένων και τυχόν ανήλικων μελών της οικογένειάς τους) κατά τις παρ. 1, 2 και 7 του άρθρου 65 του ν. 4636/2019, λαμβανομένης υπόψη της διαθέσιμης δυναμικότητας του Προγράμματος και με προτεραιότητα τα ευάλωτα πρόσωπα, κατά το άρθρο 58 και της περ. στ΄ του άρθρου 41 του ίδιου νόμου, καθώς και αιτούντες διεθνή προστασία που κατά την ενηλικίωσή τους διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ή θέσεις προσωρινής φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων.

ε. «Εταίροι υλοποίησης» ή «Δικαιούχοι» είναι οι φορείς που παρέχουν στέγαση και συνοδευτικές υπηρεσίες στους ωφελούμενους και συμβάλλονται με το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου για την υλοποίηση του Προγράμματος.

στ. «Παροχές υπό το πρόγραμμα» ή «παροχές» είναι η στέγαση σε ιδιωτικές κατοικίες, διαμερίσματα και λοιπά κτίρια που διατίθενται ή μισθώνονται στο πλαίσιο του προγράμματος καθώς και οι συνοδευτικές, υποστηρικτικές της στέγασης αυτής υπηρεσίες, όπως εξειδικεύονται στην παρούσα.

ζ. «Θέση στέγασης»: ως θέση στέγασης ορίζεται κάθε κλίνη υπό την ευθύνη του φορέα υλοποίησης, η οποία αντιστοιχεί σε έναν ωφελούμενο του στεγαστικού προγράμματος και του παραχωρείται δωρεάν. Οι θέσεις στέγασης ομαδοποιούνται σε μονάδες στέγασης.

η. «Μονάδες στέγασης»: Ως μονάδες στέγασης νοούνται:

i. μονοκατοικίες, διπλοκατοικίες, διαμερίσματα σε πολυκατοικίες καθώς και άλλα κτίρια με χρήση κατοικίας ή προσωρινής διαμονής (πρώην οικοτροφεία, κοιτώνες, κ.ά.),

ii. τουριστικά καταλύματα, πλην των τουριστικών κατασκηνώσεων.

Άρθρο 2

Σκοπός του προγράμματος

Σκοπός του προγράμματος είναι η εξασφάλιση ενός επαρκούς βιοτικού επιπέδου για τους αιτούντες διεθνή προστασία, μέσω της στέγασης και παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών, ανάλογα με τις ανάγκες τους και με γνώμονα την ολοκληρωμένη παροχή υλικών συνθηκών υποδοχής κατά την έννοια του ενωσιακού δικαίου.

Άρθρο 3

Αρμόδιες Αρχές

1. Η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και άλλων πόρων (Ε.Υ.ΣΥ.Δ.Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π), της Γενικής Διεύθυνσης Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας και άλλων πόρων της Γενικής Γραμματείας Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, ορίζεται ως αρμόδια Υπεύθυνη Αρχή για τη διαχείριση της Δράσης «ΕSTIA 2021: Στεγαστικό πρόγραμμα για αιτούντες διεθνή προστασία», το οποίο έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων στη ΣΑΕ 655/2 (κωδικός 2021ΣΕ65520000) δυνάμει της 7946/22-1-2021 απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Η Υπηρεσία αυτή συνεχίζει να είναι αρμόδια αρχή διαχείρισης της Δράσης ανεξάρτητα από την πηγή χρηματοδότησής του η οποία μπορεί να τροποποιείται.

2. H Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου είναι φορέας υλοποίησης της Δράσης με ίδια μέσα ή μέσω εταίρων υλοποίησης.

3. Δυνητικοί Εταίροι Υλοποίησης - Δικαιούχοι του Προγράμματος είναι οι φορείς που εμπίπτουν στις ακόλουθες κατηγορίες:

α. Εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου αυτών, αυτοτελώς ή σε διαδημοτική συνεργασία.

β. Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.).

γ. Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.).

δ. Διεθνείς Οργανισμοί, που έχουν έδρα, παράρτημα ή αντιπροσωπεία στην Ελλάδα.

ε. Σωματεία, Αστικές Εταιρείες Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα, Ενώσεις Προσώπων του άρθρου 107 Α.Κ., Κοινωφελή Ιδρύματα του ν. 4182/2013 «Κώδικας Κοινωφελών περιουσιών, σχολαζουσών κληρονομιών και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 185), Ιδρύματα που έχουν συσταθεί με ειδικό νόμο, ειδικώς αναγνωρισμένοι φορείς (με ειδική νομοθετική ρύθμιση), παραρτήματα διεθνών οργανώσεων και αλλοδαπών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων στην Ελλάδα.

4. Οι Δικαιούχοι (εταίροι υλοποίησης) του Προγράμματος θα πρέπει:

α. Να διαθέτουν μία από τις ανωτέρω προβλεπόμενες σχετικώς νομικές προσωπικότητες, η οποία αποδεικνύεται από νόμιμα δημοσιευμένο καταστατικό και λοιπά νομιμοποιητικά έγγραφα σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αναλόγως της νομικής μορφής που έχουν.

β. Να μην τελούν υπό πτώχευση, παύση εργασιών, πτωχευτικό συμβιβασμό, αναγκαστική διαχείριση, διαδικασία εξυγίανσης και να μην βρίσκονται σε καθεστώς εκκαθάρισης.

γ. Να διαθέτουν πραγματική έδρα ή παράρτημα στην Ελλάδα, με οργανωμένο χώρο εργασίας.

δ. Σε περίπτωση που το ποσό των συνολικών επιχορηγήσεων από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης υπερβεί τις τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ συνολικά ετησίως, οι επιχορηγούμενοι φορείς οφείλουν να αναρτούν στο Μητρώο Επιχορηγούμενων Φορέων του Προγράμματος Διαύγεια τα στοιχεία των δαπανών οι οποίες αφορούν στα ποσά των επιχορηγήσεων, σύμφωνα με το άρθρο 10 Β του ν. 3861/2010 όπως προστέθηκε με το άρθρο 16 του ν. 4305/2014.

ε. Σε περίπτωση που είναι ΜΚΟ, να διαθέτουν απόφαση εγγραφής ή να έχουν υποβάλει πλήρες αίτημα εγγραφής στο Μητρώο ΜΚΟ, σύμφωνα με βεβαίωση της Ειδικής Γραμματείας Συντονισμού Εμπλεκόμενων Φορέων, του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.

5. Ο κάθε Δικαιούχος - Εταίρος Υλοποίησης μπορεί να λειτουργεί μία (1) ή περισσότερες Μονάδες Στέγασης, με χώρους ύπνου, δυναμικότητας έως έξι (6) ωφελούμενων έκαστος χώρος ύπνου (σε περίπτωση που οι ωφελούμενοι είναι μέλη της ίδιας οικογένειας η δυναμικότητα δύναται να είναι μεγαλύτερη), σύμφωνα με τις προδιαγραφές της παρούσας.

Άρθρο 4

Περίοδος Επιλεξιμότητας δαπανών

1. Ως νωρίτερη ημερομηνία έναρξης της επιλεξιμότητας των δαπανών των προτεινόμενων δράσεων ορίζεται η 01/01/2021. Η επιλεξιμότητα των δαπανών κάθε προτεινόμενης δράσης θα προσδιορίζεται στην απόφαση Χορήγησης της Επιδότησής της.

2. Ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας επιλεξιμότητας των δαπανών των προτεινόμενων δράσεων ορίζεται η 31/12/2021. Σε περίπτωση παράτασης ισχύος της συμφωνίας χρηματοδότησης (grant agreement), το Πρόγραμμα θα συνεχίσει να υλοποιείται με τους όρους της παρούσας και η περίοδος επιλεξιμότητας θα επεκταθεί αναλόγως.

Άρθρο 5

Απλοποιημένο κόστος

1. Ο υπολογισμός της δημόσιας δαπάνης της κάθε προτεινόμενης δράσης θα βασιστεί στη μέθοδο μοναδιαίου κόστους, πιο συγκεκριμένα, η δυναμικότητα που παρέχεται στο σύστημα υποδοχής, συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων υπηρεσιών που περιγράφονται στην παρούσα επί το αντίστοιχο μοναδιαίο κόστος, όπως παρατίθεται στους πίνακες που ακολουθούν.

2. Ο υπολογισμός της δημόσιας δαπάνης της κάθε προτεινόμενης δράσης θα βασιστεί στη μέθοδο μοναδιαίου κόστους, ανά θέση στέγασης, ανά ημέρα, το ύψος του οποίου διαφοροποιείται ανάλογα με την περιφερειακή χωροθέτηση των μονάδων στέγασης, καθώς και την κατηγορία τους.

3. Οι κατηγορίες των Μονάδων Στέγασης προσδιορίζονται με βάση το είδος και τη δυναμικότητα τους ως εξής:

α. ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Α (θέσεις στέγασης σε μεμονωμένα διαμερίσματα).

β. ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Β (θέσεις στέγασης σε κτιριακές εγκαταστάσεις, με τουλάχιστον 20 ωφελούμενους ανά κτίριο). Πρόσθετες δαπάνες (σε σχέση με την Κατηγορία Μονάδας Α): δαπάνες σίτισης, και φύλαξης.

γ. ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Γ (θέσεις στέγασης για εξαιρετικά ευάλωτες περιπτώσεις ωφελούμενων σε οργανωμένη εγκατάσταση, με τουλάχιστον 20 ωφελούμενους ανά κτήριο). Πρόσθετες δαπάνες (σε σχέση με την Κατηγορία Μονάδας Β): αυξημένες υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξη, αυξημένες απαιτήσεις σε αριθμό προσωπικού, αυξημένες ανάγκες ιατρικής παρακολούθησης των ωφελούμενων ή/και αυξημένος αριθμός παιδιών λόγω της σύστασης των νοικοκυριών των ωφελούμενων). Για τη λειτουργία μονάδας κατηγορίας Γ, απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο δικαιούχος να τεκμηριώνει τουλάχιστον τριετή εμπειρία σε υλοποίηση έργων κοινωφελούς/ανθρωπιστικού χαρακτήρα και εφόσον δεν είναι ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ ΟΤΑ, να διαθέτει καταστατικό, στο οποίο να προβλέπεται ως σκοπός σύστασής τους η υλοποίηση δραστηριοτήτων Κοινωνικού και Ανθρωπιστικού Χαρακτήρα, Διεθνούς Προστασίας, Μετανάστευσης ή Κοινωνικής Ένταξης, όπως (ενδεικτικά): προστασία και υποστήριξη αιτούντων άσυλο και προσφύγων, κοινωνική ένταξη, κοινωνικές υπηρεσίες και να προκύπτει ότι δεν έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα.

4. Με βάση τα παραπάνω το μοναδιαίο κόστος διαμορφώνεται ως εξής:

ΜΟΝΑΔΙΑΙΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΗ ΘΕΣΗ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑ (€/ημέρα) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Α ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Β ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Γ

Αττική 

7,80 €  14,75€  Β+6,85€

Στερεά Ελλάδα 

7,60 €  14,55€

Θεσσαλία 

7,30 €  14,25€

Ήπειρος 

8,20 €  15,15€

Κεντρική Μακεδονία ΠΕ Θεσσαλονίκης 

8,20 €  15,15€

ΠΕ Ημαθίας, Πέλλας, Κιλκίς, Πιερίας, Σερρών 

7,20 €  14,15€

Πελοποννήσου 

7,60 €  14,55€

Βόρειο Αιγαίο (εκτός νήσου Σάμου) 

8,60 €  15,35€

Νότιου Αιγαίου (εκτός Δήμων Λέρου και Δήμου Κω) 

8,40 €  15,35€
Κρήτη  8,00 €  14,95€

Άρθρο 6

Διαχείριση της Δράσης

1. Για τις διαδικασίες διαχείρισης της Δράσης εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρούσας. Για όσα δεν αναφέρονται στην παρούσα εφαρμόζονται αναλογικά οι διατάξεις της υπ’ αρ. 2711/29-12-2020 (Β΄ 5772) κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Μετανάστευσης και Ασύλου. Η Υπεύθυνη Αρχή δύναται, όταν απαιτείται, να εξειδικεύει ερμηνευτικά μέρος των διαδικασιών διαχείρισης με εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα στον οποίον υπάγεται.

2. Η χρηματοδότηση των εταίρων υλοποίησης/δικαιούχων γίνεται τμηματικά, ως ακολούθως:

α. Μετά την υπογραφή της Συμφωνίας Επιδότησης και την εγγραφή του προϋπολογισμού σε Συλλογική Απόφαση, ο δικαιούχος λαμβάνει την α΄ δόση (προκαταβολή), η οποία ανέρχεται σε ποσό ύψους 40% του συνολικού προϋπολογισμού της ενταγμένης δράσης.

β. Στη συνέχεια, καταβάλλεται η β΄ δόση (ενδιάμεση δόση), σε ποσό ύψους 55% του συνολικού προϋπολογισμού, με την προϋπόθεση της απορρόφησης ποσοστού τουλάχιστον 70% του συνολικού ποσού της προκαταβολής και την υποβολή σχετικού αιτήματος προς την Υπεύθυνη Αρχή.

γ. Με την ολοκλήρωση της δράσης και σε κάθε περίπτωση έως ένα μήνα από τη λήξη της, ο Εταίρος Υλοποίησης υποβάλλει την τελική Έκθεση Ολοκλήρωσης στην οποία απαραίτητα θα συμπεριλαμβάνεται λεπτομερής απολογισμός ανάλωσης του προϋπολογισμού και πιστοποίηση από ορκωτό λογιστή ή άλλο αρμόδιο φορέα εφόσον η συνολική δαπάνη είναι ανώτερη των πεντακοσίων χιλιάδων (500.000,00) ευρώ, με βάση το οποίο θα γίνει και ο συνολικός απολογισμός φυσικού και οικονομικού αντικειμένου. Ανάλογα με τα αποτελέσματα του συνολικού απολογισμού:

i. είτε θα υπάρξει ανάγκη καταβολής επιπλέον χρηματοδότησης της εγκεκριμένης δράσης, μέχρι του ύψους της επιλέξιμης δαπάνης, ήτοι το υπόλοιπο 5%

ii. είτε, στην περίπτωση που τα καταβληθέντα ποσά υπερβαίνουν το υλοποιηθέν φυσικό αντικείμενο, ή εάν διαπιστωθεί από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου ότι δεν έχει γίνει ορθή και σύννομη χρήση των πόρων της δράσης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, θα ζητηθεί η επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.

3. Για την καταβολή της επιχορήγησης ή και της κάθε δόσης, η Υπεύθυνη Αρχή δύναται να ζητάει, εκτός από τα στοιχεία τεκμηρίωσης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, οποιοδήποτε άλλο στοιχείο, έγγραφο και πληροφορία κρίνει απαραίτητο, τα οποία τόσο ο Φορέας Υλοποίησης όσο και ο Δικαιούχος υποχρεούνται να υποβάλλουν.

Άρθρο 7

Διαδικασία συμμετοχής

1. Για τους νέους φορείς (ήτοι όσους δεν περιλαμβάνονται στους φορείς της παρ.

2) που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στην υλοποίηση του Προγράμματος εκδίδεται Πρόσκληση Υποβολής Αιτημάτων Χρηματοδότησης προς τους δυνητικούς εταίρους υλοποίησης.

2. Ειδικώς ως προς τους φορείς που ήδη υλοποιούν το Πρόγραμμα ESTIA II συνεχίζουν ως εταίροι υλοποίησης του προγράμματος ESTIA 2021 εφόσον υποβάλλουν ή εφόσον ήδη έχουν υποβάλει σχετικό αίτημα χρηματοδότησης προς την Υπεύθυνη Αρχή, υπογεγραμμένη από το νόμιμο εκπρόσωπό τους, στο οποίο θα αναφέρεται ότι αποδέχονται ανεπιφύλακτα όλους τους όρους της παρούσας. Για τα ανωτέρω εφαρμόζονται οι διαδικασίες της παρ. 3 του άρθρου 4 της υπ’ αρ. 2711/29-12-2020 κοινής υπουργικής απόφασης (Β΄ 5772).

3. Οι φορείς της παρ. 2 δύνανται επίσης να αιτηθούν αύξηση της δυναμικότητας των μονάδων στέγασης εφόσον πρόκειται για υφιστάμενες μονάδες που χρηματοδοτήθηκαν στο πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος ESTIA ΙΙ ή του Προγράμματος που εκτελούσε μέχρι 31-12-2020 η Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε. Στην περίπτωση αυτή η Υπεύθυνη Αρχή, αποφαίνεται για την αποδοχή ή απόρριψη του αιτήματος αύξησης της δυναμικότητας των μονάδων στέγασης, κατόπιν σχετικής εισήγησης του Φορέα Υλοποίησης και εφόσον υπάρχει διαθέσιμη χρηματοδότηση.

Άρθρο 8

Αξιολόγηση αιτημάτων χρηματοδότησης και ένταξη φορέων

1. Μετά την υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης από τον υποψήφιο Εταίρο Υλοποίησης - Δικαιούχο, και την έγγραφη ή ηλεκτρονική ενημέρωσή του σχετικά με την παραλαβή του αιτήματός του, η Υπεύθυνη Αρχή αξιολογεί την πληρότητα και επιλεξιμότητα κάθε αιτήματος και είτε προχωρά στην έκδοση απόφασης Χορήγησης Χρηματοδότησης, είτε το αίτημα χρηματοδότησης απορρίπτεται. Η Υπεύθυνη Αρχή ενημερώνει τον υποψήφιο Δικαιούχο σχετικά με την απόρριψη του αιτήματος, καθώς και για τους λόγους απόρριψής του.

2. Οι υποψήφιοι Δικαιούχοι δύνανται να υποβάλουν ένσταση στην Υπεύθυνη Αρχή σχετικά με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.

3. Η απόφαση Χορήγησης Χρηματοδότησης της δράσης/των δράσεων υπογράφεται από τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης στον οποίον υπάγεται η Υπεύθυνη Αρχή. Ως παράρτημά της, επισυνάπτονται οι όροι υλοποίησης και οι υποχρεώσεις του Δικαιούχου - Εταίρου Υλοποίησης.

4. Η χρηματοδότηση της Συλλογικής Απόφασης του προγράμματος «ESTIA 2021 – στεγαστικό πρόγραμμα για αιτούντες διεθνή προστασία» υποβάλλεται από τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.

Άρθρο 9

Παρακολούθηση - πληρωμές - επαληθεύσεις - ολοκλήρωση δράσεων

1. Οι Εταίροι Υλοποίησης - Δικαιούχοι είναι υπεύθυνοι εξ ολοκλήρου έναντι της Υπεύθυνης Αρχής για την υλοποίηση της εγκεκριμένης δράσης, καθώς και την ολοκλήρωση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου σύμφωνα με την απόφαση Χορήγησης Χρηματοδότησης.

2. Μετά την έκδοση της απόφασης Χορήγησης Χρηματοδότησης, υποβάλλονται ανά μήνα από τον Εταίρο Υλοποίησης, Έκθεση Προόδου υλοποίησης και Δελτίο Δήλωσης Δαπανών στον οποίο επισυνάπτονται όλα τα δικαιολογητικά έγγραφα που αποδεικνύουν την πραγματοποίηση των δαπανών και την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου, ήτοι:

α. κατάλογος με τις συνολικές θέσεις στέγασης (δυναμικότητα),

β. κατάλογος με τους ωφελούμενους που διαμένουν στις θέσεις στέγασης στην οποία θα αναγράφονται και όλα τα τυχόν προστατευόμενα μέλη αυτών,

γ. υπεύθυνη δήλωση του εταίρου υλοποίησης ότι όλοι οι ωφελούμενοι έχουν ενημερωθεί και αποδεχτεί τους όρους διαμονής κατά την είσοδό τους στις θέσεις στέγασης ευθύνης του. Ο εταίρος υλοποίησης υποχρεούται να τηρεί αρχείο με τις ενυπόγραφες δηλώσεις αποδοχής των όρων του προγράμματος. Οι δηλώσεις είναι στη διάθεση της Υπεύθυνης Αρχής,

δ. εβδομαδιαία αναφορά ωφελούμενων ανά θέση στέγασης στην οποία αποτυπώνονται οι αποχωρήσεις από τις θέσεις στέγασης και οι διαθέσιμες θέσεις στέγασης όπως προκύπτουν από:

i. τις αναφορές δυναμικότητας/διαθεσιμότητας ανά Φορέα,

ii. τις αναφορές για τις αποφάσεις παρατάσεων διαμονής ανά Φορέα, iii. τις αναφορές για διακοπές παροχών ανά Φορέα,

iv. τις αναφορές που λαμβάνει για τις μη προγραμματισμένες ή/και άτυπες φυγές ανά Φορέα.

3. Ο Εταίρος Υλοποίησης τηρεί όλα τα δικαιολογητικά έγγραφα που αποδεικνύουν την πραγματοποίηση των δαπανών και την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου.

Για την τεκμηρίωση των παραπάνω, η Υπεύθυνη Αρχή και η Οικονομική Υπηρεσία του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου ζητούν από τον Φορέα Υλοποίησης Βεβαίωση - πιστοποίηση του φυσικού αντικειμένου της δράσης.

4. Η χρηματοδότηση που λαμβάνει ο Εταίρος Υλοποίησης προκύπτει από τη δυναμικότητα (αριθμός θέσεων στέγασης) που παρέχεται στο σύστημα υποδοχής, συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων υπηρεσιών που προβλέπονται από την παρούσα επί το αντίστοιχο μοναδιαίο κόστος, ύστερα από σύμφωνη γνώμη της Υπεύθυνης Αρχής.

5. Η διάρκεια της στέγασης των ωφελούμενων υπό το Πρόγραμμα, καθορίζεται από την παρούσα και η επιλεξιμότητα της θέσης στέγασης την οποία καταλαμβάνουν συνεχίζεται μέχρι το πέρας τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κατά την οποία υποχρεούνται να αποχωρήσουν από αυτή. Σε περίπτωση άρνησης αποχώρησης από τη θέση στέγασης, ο Εταίρος Υλοποίησης υποχρεούται, να προβεί στις απαραίτητες νομικές ενέργειες (κατ’ ελάχιστον επίδοση εξώδικης πρόσκλησης - δήλωσης και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων), ώστε να επαναδιατεθεί η θέση στο πρόγραμμα. Εφόσον ο Εταίρος Υλοποίησης έχει προβεί εμπρόθεσμα στις ενέργειες αυτές (εντός 30 ημερών από τη λήξη της τεθείσας προθεσμίας αποχώρησης), η θέση παύει να είναι επιλέξιμη μετά το πέρας εξήντα (60) ημερών από την προθεσμία αποχώρησης.

6. Ειδικώς, σε περίπτωση ισχύος έκτακτων μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, η επιλεξιμότητα των θέσεων στέγασης που καταλαμβάνονται από μη συμμορφούμενους με ημερομηνία αποχώρησης εντός του διαστήματος ισχύος των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων, επεκτείνεται έως την ημερομηνία άρσης των μέτρων αυτών.

7. Εφόσον ο Εταίρος Υλοποίησης διαπιστώσει την ανάγκη τροποποίησης στοιχείων της εγκεκριμένης δράσης ως προς τη δυναμικότητα ή το χρονοδιάγραμμα πριν την ολοκλήρωσή της, υποβάλλει επαρκώς τεκμηριωμένο αίτημα τροποποίησης στην Υπεύθυνη Αρχή, η οποία αποφαίνεται εντός είκοσι (20) ημερών για την αποδοχή ή απόρριψη αυτού κατόπιν σχετικής εισήγησης του Φορέα Υλοποίησης. Εφόσον το ανωτέρω αίτημα αφορά σε αύξηση της δυναμικότητας, η Υπεύθυνη Αρχή αποφαίνεται σχετικά κατόπιν εισήγησης του Φορέα Υλοποίησης.

8. Στα στοιχεία παρακολούθησης της δράσης περιλαμβάνονται και τα αποτελέσματα ελέγχων άλλων εθνικών και ενωσιακών ελεγκτικών οργάνων, προκειμένου να εξάγονται ασφαλή συμπεράσματα ως προς την πρόοδο της δράσης, τα προβλήματα που δύναται να ανακύψουν και των διορθωτικών μέτρων που θα πρέπει να ληφθούν.

Σε περίπτωση που εντοπισθούν αποκλίσεις που δεν δύνανται να διορθωθούν ή ο Δικαιούχος - Εταίρος Υλοποίησης δεν υλοποιήσει τα απαιτούμενα διορθωτικά μέτρα εντός της περιόδου συμμόρφωσης, η Υπεύθυνη Αρχή δύναται να καταγγείλει και να λύσει μονομερώς τη συμφωνία επιδότησης, χωρίς να απαιτείται η συμφωνία του Εταίρου Υλοποίησης.

9. Οι Δικαιούχοι - Εταίροι Υλοποίησης θα πρέπει να υποβάλλουν έγκαιρα οποιαδήποτε περαιτέρω αναφορά σχετικά με την πρόοδο της δράσης τους ζητηθεί από την

Υπεύθυνη Αρχή. Μη ανταπόκριση σε αίτημα λήψης στοιχείων που απαιτούνται από την Υπεύθυνη Αρχή, και τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ενδέχεται να οδηγήσει στην ανάκληση της απόφασης Χορήγησης Επιχορήγησης και στην απένταξη του Δικαιούχου - Εταίρου Υλοποίησης από το Πρόγραμμα ESTIA 2021, με επιβολή υποχρέωσης έντοκης επιστροφής της ήδη καταβληθείσας επιχορήγησης.

10. Οι Δικαιούχοι – Εταίροι Υλοποίησης θα πρέπει να τηρούν ξεχωριστή λογιστική μερίδα για τη δράση, στην οποία θα καταχωρούνται όλες οι δαπάνες που αντιστοιχούν πλήρως προς τις δαπάνες που δηλώνονται στην Υπεύθυνη Αρχή, μέσω των Εκθέσεων προόδου υλοποίησης. Θα πρέπει να τηρούν ειδικό τραπεζικό λογαριασμό για τη δράση και να υποβάλλουν στοιχεία κίνησης του λογαριασμού στην Υπεύθυνη Αρχή με κάθε Δελτίο Δήλωσης Δαπάνης.

11. Οι Δικαιούχοι - Εταίροι Υλοποίησης οφείλουν να υλοποιούν τους κανόνες δημοσιότητας του προγράμματος «ESTIA 2021» σύμφωνα με τις οδηγίες της Υπεύθυνης Αρχής.

12. Η Υπεύθυνη Αρχή εξετάζει το σύνολο των υποβαλλόμενων συνημμένων στο αίτημα προκαταβολής και χρηματοδότησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρούσης προκειμένου να επαληθεύσει την πρόοδο του φυσικού αντικειμένου, την κάλυψη των όρων της απόφασης Χορήγησης Χρηματοδότησης, τον ορθό υπολογισμό των δαπανών βάσει επιλογών του απλοποιημένου κόστους.

Εφόσον διαπιστώνονται από την Υπεύθυνη Αρχή, ή τον Φορέα Υλοποίησης διαφορές μεταξύ των υλοποιημένων και των εγκεκριμένων, όπως π.χ.:

α. την παροχή μονάδων φιλοξενίας με διαφορετικά (επί τα χείρω) χαρακτηριστικά από αυτά που δηλώθηκαν στο αίτημα χρηματοδότησης,

β. την παροχή υπηρεσιών χαμηλότερου επιπέδου αυτών που δηλώθηκαν στο αίτημα χρηματοδότησης π.χ. μειωμένο ή ακατάλληλο προσωπικό,

γ. κάθε άλλη διαφορά μεταξύ των δηλωμένων στοιχείων και των υλοποιημένων, από το Δικαιούχο - Εταίρο Υλοποίησης ως προς την παροχή των ανωτέρω, θα επιβάλλονται διορθωτικά μέτρα τα οποία εξειδικεύονται στην Πρόσκληση. Τα διορθωτικά μέτρα αυτά, θα ισχύουν και για τους φορείς της παρ. 2 του άρθρου 7 της παρούσης.

Άρθρο 10

Πληρωμές – Δαπάνες Τεχνικής Βοήθειας

1. Οι προχρηματοδοτήσεις και οι πληρωμές των δαπανών Τεχνικής Βοήθειας ρυθμίζονται από τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. 134453/23-12-2015 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού (Β΄ 2857), όπως ισχύει. Τα δικαιολογητικά πληρωμής των δράσεων αναφέρονται στην πρόσκληση και ισχύουν και για τους φορείς της παρ. 2 του άρθρου 7 της παρούσης.

2. Για την υλοποίηση ενεργειών Τεχνικής Βοήθειας, οι οποίες αφορούν τις δαπάνες διοικητικών και οικονομικών ζητημάτων, στο πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος ESTIA 2021, δικαιούχος ορίζεται η Υπεύθυνη Αρχή. Για τις συγκεκριμένες δαπάνες εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 119 του ν. 4412/2016 (Α΄ 147) και της παρ. 6 του άρθρου 76 του ν. 4375/2016 (Α΄ 51).

Άρθρο 11

Ωφελούμενοι

1. Ωφελούμενοι του προγράμματος είναι ενήλικες αιτούντες διεθνή προστασία (συμπεριλαμβανομένων και τυχών ανήλικων μελών της οικογένειάς τους) κατά τις παρ. 1, 2 και 7 του άρθρου 65 του ν. 4636/2019, λαμβάνοντας υπόψη τη διαθέσιμη δυναμικότητα του προγράμματος και με προτεραιότητα τα ευάλωτα πρόσωπα, κατά το άρθρο 58 και της περ. στ΄ του άρθρου 41 του ίδιου νόμου.

2. Ειδικά για τους αιτούντες διεθνή προστασία που κατά την ενηλικίωσή τους διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ή θέσεις προσωρινής φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων, για την ένταξή τους στο πρόγραμμα λαμβάνεται υπόψη η ευαλωτότητά τους ή η συνέχιση παρακολούθησης σπουδών σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές δευτεροβάθμιας, τριτοβάθμιας ή επαγγελματικής, τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, στις οποίες έχουν εγγραφεί.

Άρθρο 12

Συνοδευτικές Υπηρεσίες

Κατά τη διάρκεια της στέγασης οι ωφελούμενοι λαμβάνουν συνοδευτικές, υποστηρικτικές της διαβίωσής τους υπηρεσίες, ανάλογα με τις ανάγκες τους, τη δυνατότητα του προγράμματος και με γνώμονα την ταχύτερη αυτονόμησή τους. Οι υπηρεσίες αφορούν ιδίως:

1. Ενημέρωση, συμβουλευτική και υποστήριξη σχετικά με διαδικασίες που αφορούν τον ωφελούμενο, όπως την ενημέρωση για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, την εγγραφή σε δομές της δημόσιας εκπαίδευσης και τη διεκπεραίωση διαδικασιών για την υγειονομική περίθαλψη, την εγγραφή στο φορολογικό Μητρώο, το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού, την κοινωνική ασφάλιση, την εγγραφή σε οργανισμούς προώθησης της απασχόλησης ή κοινωνικής προστασίας.

2. Υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης ανάλογα με τις ανάγκες του ωφελούμενου.

3. Διερμηνεία σε γλώσσα που ο ωφελούμενος κατανοεί.

4. Παροχή σίτισης για τις θέσεις του προγράμματος της των εδαφίων β και γ της παρ. 3 του άρθρου 5, καθώς και για το εδάφιο α’ σε περίπτωση που δεν διαθέτουν κατάλληλη υποδομή για την παρασκευή γευμάτων από τους ωφελούμενους, σύμφωνα με τους όρους της παρούσας.

5. Μεταφορά για την τοποθέτηση στη θέση στέγασης, εφόσον απαιτηθεί από το φορέα υλοποίησης.

Άρθρο 13

Γενικές προδιαγραφές μονάδων στέγασης

1. Οι μονάδες στέγασης πληρούν τις κάτωθι προδιαγραφές:

α. Βρίσκονται εντός ή πλησίον αστικού/οικιστικού ιστού.

β. Έχουν χρήση κατοικίας ή προσωρινής διαμονής και βρίσκονται σε περιοχές με χρήση γης που επιτρέπει κατοικία, τουριστικά καταλύματα ή χώρους κοινωνικής πρόνοιας κατά την κείμενη νομοθεσία. Κτίρια με άλλη χρήση μισθώνονται κατόπιν αντίστοιχης μεταβολής της.

γ. Φέρουν τα απαιτούμενα κατά νόμο πιστοποιητικά για τη μίσθωση ακινήτων.

δ. Πληρούν τους όρους πυροπροστασίας κτιρίων βάσει των διατάξεων σε ισχύ κατά το χρόνο ανέγερσής τους.

ε. Πληρούν τις προδιαγραφές επαρκούς φυσικού/τεχνητού φωτισμού και αερισμού, κατά τη σχετική νομοθεσία και διαθέτουν κατάλληλο απορροφητικό σύστημα για την απαγωγή αερίων και οσμών που παράγονται κατά την παρασκευή φαγητού.

στ. Πληρούν τους όρους των κείμενων υγειονομικών διατάξεων κατά περίπτωση, και ειδικότερα:

i. Διαθέτουν επαρκή παροχή νερού σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

ii. Συνδέονται με το αποχετευτικό δίκτυο ή σε άλλη περίπτωση τα υγρά απόβλητα απομακρύνονται με υγιεινό και περιβαλλοντικά αποδεκτό τρόπο, σύμφωνα με την ισχύουσα εθνική και κοινοτική νομοθεσία, ώστε να μην αποτελούν πηγή ρύπανσης, άμεσα ή έμμεσα. iii. Εφαρμόζουν πρόγραμμα απολύμανσης και μυοκτονίας - εντομοκτονίας, εφόσον είναι αναγκαίο, και η συλλογή και αποκομιδή απορριμμάτων εκτελείται σύμφωνα με τις μεθόδους και τα μέσα που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.

ζ. Διαθέτουν ασφαλές σύστημα θέρμανσης. Απαγορεύεται η τοπική χρήση θερμαντικής μονάδας ξύλου, βιομάζας, υγραερίου, κηροζίνης και πετρελαίου. Απαγορεύεται η χρήση τζακιών.

η. Διαθέτουν σύνδεση με τη βασική υπηρεσία ηλεκτροδότησης, με αυτόνομο μετρητή, καθώς και επαρκή σημεία παροχής σε όλους τους χώρους (πρίζες). Ο πίνακας ηλεκτρικού ρεύματος είναι εφοδιασμένος με αντι - ηλεκτροπληξιακό διακόπτη.

θ. Διαθέτουν σύστημα θέρμανσης νερού.

ι. Eφόσον δεν είναι ισόγειες, τοποθετείται πλέγμα στα κάγκελα των μπαλκονιών, όταν στεγάζονται παιδιά κάτω των 10 ετών.

2. Σε κάθε περίπτωση εφαρμόζονται οι διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού ως ισχύει ή του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού για τα παλαιότερα κτίρια, όπως αυτός τροποποιήθηκε μέχρι την αντικατάστασή του. Απαγορεύεται η χρήση μονάδων στέγασης που είναι ημιτελείς.

3. Ειδικά για τις μονάδες στέγασης σε τουριστικά καταλύματα, απαιτείται νόμιμη άδεια λειτουργίας κατά τις διατάξεις της τουριστικής νομοθεσίας, βάσει τις οποίας καθορίζονται οι προδιαγραφές για το κτίριο και την πυρασφάλεια. Η μίσθωση των μονάδων στέγασης σε τουριστικά καταλύματα, δύναται να μην περιλαμβάνει το σύνολο ή μέρος των υπηρεσιών που περιλαμβάνεται στην άδεια λειτουργίας των καταλυμάτων αυτών, εφόσον διασφαλίζεται η τήρηση των λειτουργικών και λοιπών προδιαγραφών που προβλέπονται στην παρούσα.

Άρθρο 14

Λειτουργικές προδιαγραφές μονάδων στέγασης

1. Οι μονάδες στέγασης διαθέτουν:

α. Χώρους ύπνου, δυναμικότητας έως έξι (6) ωφελούμενων έκαστος. Σε περίπτωση που οι ωφελούμενοι είναι μέλη της ίδιας οικογένειας η δυναμικότητα δύναται να είναι μεγαλύτερη, εφόσον υπάρχουν βρέφη.

β. Επιπλέον χώρους, οι οποίοι δύνανται να είναι κοινόχρηστοι σε περίπτωση συστέγασης και ειδικότερα:

i. Κουζίνα και χώρο ενδιαίτησης, επαρκείς για τον αριθμό των θέσεων στέγασης που περιλαμβάνουν.

ii. Χώρο υγιεινής (WC/ντους/νιπτήρας) για κάθε (8) ωφελούμενους κατ’ ανώτατο, με εξαίρεση τις περιπτώσεις στέγασης οικογενειών, τα μέλη των οποίων υπερβαίνουν αυτόν τον αριθμό. iii. Σε περίπτωση συστέγασης οικογενειών, οι χώροι ύπνου έχουν ανεξάρτητη πρόσβαση από και προς τους κοινόχρηστους χώρους.

2. Ειδικά για τις μονάδες στέγασης που λειτουργούν σε τουριστικά καταλύματα οι λειτουργικές προδιαγραφές για την κουζίνα, τα δωμάτια, τους χώρους υγιεινής, και τη μέγιστη δυναμικότητα των χώρων ύπνου καθορίζονται από την άδεια λειτουργίας τους.

3. Σε περίπτωση που απασχολείται προσωπικό εντός της μονάδας στέγασης, διατίθενται γραφεία, χώροι αποθήκευσης προσωπικών αντικειμένων και διακριτοί χώροι υγιεινής για το σύνολο αυτού. Επιπλέον, διατίθενται κατάλληλοι χώροι διεξαγωγής ατομικών και ομαδικών συναντήσεων συμβουλευτικής.

4. Οι μονάδες στέγασης άνω των είκοσι (20) θέσεων διαθέτουν κοινόχρηστους χώρους ψυχαγωγίας ή εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και χώρους αποθήκευσης για κάθε αναγκαία προμήθεια. Σε κάθε περίπτωση διασφαλίζεται από τον φορέα υλοποίησης η καθαριότητα και οι όροι υγιεινής σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους.

5. Ειδικοί όροι ως προς τις λειτουργικές προδιαγραφές των μονάδων στέγασης δύνανται να εγκρίνονται από τον φορέα υλοποίησης, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της

Υπεύθυνης Αρχής, σε συνέχεια σχετικού αιτήματος εκ μέρους των εταίρων υλοποίησης.

Άρθρο 15

Εξοπλισμός θέσεων και μονάδων στέγασης

1. Σε κάθε θέση στέγασης αντιστοιχεί:

α. Κρεβάτι με στρώμα, χώρος ντουλάπας.

β. Μαξιλάρι, δύο ζεύγη σεντόνια και μαξιλαροθήκες, ένα κλινοσκέπασμα, δύο ζεύγη πετσέτας. Ο εξοπλισμός της παρούσας υποπαραγράφου θεωρείται αναλώσιμος.

2. Πλέον του εξοπλισμού των θέσεων στέγασης, οι μονάδες στέγασης διαθέτουν:

α. Ηλεκτρικές συσκευές, κατ’ ελάχιστον, πλυντήριο ρούχων, ψυγείο και ηλεκτρική κουζίνα (μόνο για τις μονάδες στέγασης της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 5. Οι μονάδες στέγασης διαθέτουν κατάλληλο σύστημα απαγωγής αερίων.

β. Τραπέζια και καρέκλες στους χώρους ενδιαίτησης, που επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών των ωφελούμενων.

γ. Σκεύη κουζίνας για την παρασκευή και κατανάλωση γευμάτων (μόνο για τις μονάδες στέγασης της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 5.

3. Σε περίπτωση που η μονάδα στέγασης διαθέτει επαγγελματική κουζίνα, η χρήση της από τους ωφελούμενους απαγορεύεται, και ο φορέας υλοποίησης διασφαλίζει διακριτό και προσβάσιμο, κοινόχρηστο χώρο με ηλεκτρικές μικροσυσκευές για την προετοιμασία ροφημάτων και βρεφικών γευμάτων. Σε περίπτωση που η μονάδα στέγασης διαθέτει επαγγελματικά πλυντήρια, η χρήση τους από τους ωφελούμενους είναι ελεγχόμενη και ειδικά για τις μονάδες στέγασης που λειτουργούν σε τουριστικά καταλύματα, σύμφωνη με την άδεια λειτουργίας τους.

Άρθρο 16

Εστίαση/Σίτιση των ωφελούμενων

1. Στις μονάδες στέγασης των περ. β και γ της παρ. 3 του άρθρου 5, όπως ορίζεται στον παρόν, παρέχεται σίτιση με ευθύνη του Εταίρου Υλοποίησης. Για την παροχή σίτισης καταρτίζεται εβδομαδιαίο πρόγραμμα γευμάτων, με θεώρηση διατροφολόγου, το οποίο αναρτάται σε κατάλληλο σημείο της μονάδας στέγασης.

2. Ο Εταίρος Υλοποίησης διασφαλίζει ότι:

α. Οι ωφελούμενοι της μονάδας στέγασης λαμβάνουν τρία (3) βασικά γεύματα την ημέρα, ενώ τουλάχιστον στους ανηλίκους παρέχεται επιπλέον δεκατιανό και απογευματινό γεύμα. Λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τα βρέφη, τα νήπια, τις γυναίκες σε κύηση ή γαλουχία, καθώς και για άλλες κατηγορίες ωφελούμενων με ιδιαίτερες διατροφικές ανάγκες (ιδίως ηλικιωμένοι και άτομα με σοβαρή ασθένεια).

β. Ο χρόνος προετοιμασίας των γευμάτων είναι όσο το δυνατόν πλησιέστερος σε αυτόν της κατανάλωσης.

γ. Τηρούνται οι κανόνες υγιεινής κατά την παρασκευή των γευμάτων σύμφωνα με τις ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις.

Άρθρο 17

Στελέχωση εταίρων υλοποίησης του προγράμματος

1. Για την υποστήριξη της στέγασης και την υλοποίηση των συνοδευτικών αυτής υπηρεσιών, απαιτούνται κατ’ ελάχιστον:

α. Ένας συντονιστής πεδίου ανά Περιφέρεια.

β. Ένας κοινωνικός λειτουργός ή ψυχολόγος με άδεια άσκησης επαγγέλματος για την παροχή υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής υποστήριξης ανά διακόσιους (200) ωφελούμενους.

γ. Ένας κοινωνικός επιστήμονας για την παροχή των συνοδευτικών υπηρεσιών της περ. α του άρθρου 5 της παρούσας ανά εκατό (100) ωφελούμενους.

δ. Ένας επόπτης στέγασης ανά διακόσιες (200) θέσεις στέγασης.

ε. Ένας διερμηνέας ή πολιτισμικός διαμεσολαβητής στον οποίο αντιστοιχεί αριθμός ωφελούμενων που δεν υπερβαίνει τους εκατόν πενήντα (150). Σε κάθε περίπτωση διασφαλίζεται η πρόσβαση των ωφελούμενων σε υπηρεσίες διερμηνείας όλο το εικοσιτετράωρο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

στ. Προσωπικό διοικητικής υποστήριξης ανάλογα με τις ανάγκες έκαστου φορέα υλοποίησης.

2. Στις μονάδες στέγασης δυναμικότητας άνω των 20 θέσεων, διανυκτερεύει προσωπικό του Εταίρου Υλοποίησης κατά τις νυχτερινές ώρες ή παρέχεται υπηρεσία φύλαξης.

3. Όλες οι κατηγορίες προσωπικού του Εταίρου Υλοποίησης διαθέτουν κατάλληλη εκπαίδευση και κατάρτιση ανάλογα με την ειδικότητά τους, και σε κάθε περίπτωση γνωρίζουν τους όρους του προγράμματος, όπως αυτοί ορίζονται στο ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο, καθώς και στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του άρθρου 11 της παρούσας.

4. Οι Εταίροι Υλοποίησης που διαχειρίζονται έως εκατό (100) θέσεις στέγασης δύνανται να περιορίζουν τη στελέχωσή τους σε έναν κοινωνικό λειτουργό έναν επόπτη και το απαραίτητο διοικητικό προσωπικό. Επιπλέον η πρόσβαση σε διερμηνεία δύναται να διασφαλίζεται εξ αποστάσεως.

Άρθρο 18

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας και εποπτεία

1. Για την ενιαία ρύθμιση των όρων διαμονής στις θέσεις στέγασης υπό το πρόγραμμα, εκδίδεται από τον Γενικό Γραμματέα Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, κατόπιν εισήγησης του Φορέα Υλοποίησης και διατύπωσης γνώμης από την Υπεύθυνη Αρχή, «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Προγράμματος», ο οποίος δεσμεύει τους Εταίρους Υλοποίησης και ρυθμίζει κατ’ ελάχιστον τα εξής:

α. Τις διαδικασίες εισαγωγής, αποχώρησης, διακοπής, και παύσης της στέγασης.

β. Τις υπηρεσίες που παρέχονται, τους όρους και τον τρόπο παροχής τους.

γ. Τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των ωφελούμενων κατά τη διαμονή τους.

δ. Τα καθήκοντα του προσωπικού.

ε. Τον Κώδικα Δεοντολογίας του προσωπικού, την αρχή της εμπιστευτικότητας και το σεβασμό των προσωπικών δεδομένων των ωφελούμενων καθώς και λοιπές αρχές που διέπουν το πρόγραμμα, όπως το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού, η οικογενειακή ενότητα, η πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών σεξουαλικής βίας και εκμετάλλευσης προστασία της ιδιωτικότητας.

στ. Το σύστημα παρακολούθησης για την επιμελή χρήση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού, καθώς και για την κατανάλωση στη χρήση των παροχών κοινής ωφέλειας.

ζ. Τις κυρώσεις για την παραβίαση των όρων του Εσωτερικού Κανονισμού από τους ωφελούμενους, ιδίως λόγω ιδιαίτερα βίαιης συμπεριφοράς, μη επιμελούς χρήσης των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού και υπερκατανάλωσης στη χρήση των παροχών κοινής ωφέλειας.

η. Τις διαδικασίες διαχείρισης περιστατικών παραβίασης των όρων διαμονής και τέλεσης αδικημάτων.

θ. Τους όρους απουσίας από τη θέση στέγασης για μικρό χρονικό διάστημα.

ι. Τους όρους για την είσοδο επισκεπτών.

ια. Το σύστημα παρακολούθησης και αξιολόγησης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.

ιβ. Το απασχολούμενο προσωπικό, τις διαδικασίες επιλογής και τα ελάχιστα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα της κάθε ειδικότητας, την εσωτερική οργάνωση, τις αρμοδιότητες και τα καθήκοντα.

2. Μέχρι την έκδοση του Εσωτερικού Κανονισμού της προηγούμενης παραγράφου, εφαρμόζεται ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Προγράμματος ESTIA (υπ’ αρ. 14320/2020 υπουργική απόφαση, Β΄ 5269) κατά το μέρος που δεν προσκρούει στις διατάξεις της παρούσας απόφασης.

3. Εντός προθεσμίας ενενήντα (90) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας, με ευθύνη των Εταίρων Υλοποίησης, οι ωφελούμενοι του προγράμματος αποδέχονται ενυπόγραφα τους όρους διαμονής στο πρόγραμμα όπως ορίζονται στον ισχύοντα κάθε φορά Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Προγράμματος.

Άρθρο 19

Όροι εισαγωγής και παραμονής στο πρόγραμμα

1. Για την εισαγωγή του στο πρόγραμμα, ο ωφελούμενος παραπέμπεται αποκλειστικά από τον Φορέα Υλοποίησης Η εισαγωγή και η παραμονή στο πρόγραμμα τίθεται υπό τον όρο ότι ο ωφελούμενος:

α. Είναι αυτοεξυπηρετούμενος ή διαθέτει κατάλληλο υποστηρικτικό περιβάλλον ή φροντιστή.

β. Δεν επιδεικνύει συμπεριφορά που να θέτει σε κίνδυνο την προσωπική ασφάλεια του ίδιου, άλλων ωφελούμενων ή μελών του προσωπικού.

γ. Δεν κάνει χρήση παράνομων και εξαρτησιογόνων ουσιών.

2. Για την εκτίμηση της ευαλωτότητας και των ως άνω όρων, ο φορέας υλοποίησης δύναται να ζητά γνωμάτευση από ιατρούς Δημόσιων Νοσοκομείων και Θεραπευτηρίων ή Δημόσιων Δομών Ψυχικής Υγείας ή άλλους ειδικώς συμβεβλημένους με το Ελληνικό Δημόσιο ιατρούς. Σε περιπτώσεις σοβαρών ψυχικών διαταραχών, ο φορέας υλοποίησης δύναται να ζητά κατά τα ανωτέρω ψυχιατρική γνωμάτευση αναφορικά με το αν ο ωφελούμενος χρήζει νοσηλείας ή φιλοξενίας σε στεγαστική δομή ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης ή δύναται να υποστηρίξει ασφαλή αυτόνομη διαβίωση ή και συμβίωση και υπό ποιές προϋποθέσεις.

3. Ειδικά για τους αιτούντες διεθνή προστασία που κατά την ενηλικίωσή τους διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ή θέσεις προσωρινής φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων, για την ένταξή τους στο πρόγραμμα λαμβάνεται υπόψη η ευαλωτότητά τους ή η συνέχιση παρακολούθησης σπουδών σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές δευτεροβάθμιας, τριτοβάθμιας ή επαγγελματικής, τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, στις οποίες έχουν εγγραφεί.

4. Αν ωφελούμενος αρνηθεί συγκεκριμένη θέση στέγασης, αναζητείται νέα θέση, μόνο εφόσον για την άρνηση στοιχειοθετούνται ειδικοί λόγοι προστασίας. Σε αντίθετη περίπτωση, ο ωφελούμενος δεν στεγάζεται υπό το πρόγραμμα και νέο αίτημα γίνεται δεκτό μόνο αν στοιχειοθετείται σοβαρή μεταβολή της κατάστασής του.

5. Άρνηση του Εταίρου Υλοποίησης να στεγάσει ωφελούμενο είναι έγγραφη και αιτιολογημένη. Η άρνηση γίνεται δεκτή από το φορέα υλοποίησης εφόσον προβάλλονται λόγοι προστασίας του ωφελούμενου.

6. Οι φορείς υλοποίησης διασφαλίζουν την ενυπόγραφη αποδοχή των όρων διαμονής εκ μέρους των ωφελούμενων ως προϋπόθεση για την εισαγωγή τους στο πρόγραμμα, όπως αυτοί ορίζονται στον εκάστοτε ισχύοντα Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Προγράμματος.

7. Κατά την τοποθέτηση και κατά τη διάρκεια της διαμονής, διασφαλίζεται για τους ωφελούμενους:

α. Ο σεβασμός της αρχής της ίσης μεταχείρισης, η διαβίωση με όρους αξιοπρέπειας, ασφάλειας, προστασίας της σωματικής και ψυχικής υγείας, η προστασία του ιδιωτικού βίου και των προσωπικών δεδομένων.

β. Η διατήρηση της ενότητας της οικογένειας και η διασφάλιση του βέλτιστου συμφέροντος του παιδιού.

γ. Η ύπαρξη διαδικασιών αντιστοίχισης σε κατάλληλες θέσεις.

δ. Η ύπαρξη μηχανισμών για την πρόληψη και αντιμετώπιση συγκρούσεων και περιστατικών βίας συμπεριλαμβανομένης της ψυχολογικής, σεξουαλικής, έμφυλης και ενδοοικογενειακής.

ε. Η ενεργή συμμετοχή των ωφελούμενων σε ζητήματα ασφάλειας και προστασίας τους.

στ. Η διευκόλυνση της επικοινωνίας με συγγενείς, δημόσιους φορείς, διεθνείς οργανισμούς, μη κυβερνητικές οργανώσεις.

ζ. Η ύπαρξη μηχανισμού υποβολής παραπόνων.

η. Η τήρηση κώδικα συμπεριφοράς και εμπιστευτικότητας.

8. Σε όλη τη διάρκεια της στέγασής τους οι ωφελούμενοι του προγράμματος υποχρεούνται να συνεργάζονται με τους Εταίρους Υλοποίησης του προγράμματος για τον σχεδιασμό εξατομικευμένου σχεδίου ένταξής τους και για τη διεκπεραίωση των οικείων διοικητικών διαδικασιών, όπως, ιδίως, η εγγραφή στο Φορολογικό Μητρώο και στο Μητρώο Κοινωνικής Ασφάλισης, το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού και η εγγραφή σε οργανισμούς προώθησης της απασχόλησης ή κοινωνικής προστασίας.

Άρθρο 20

Διακοπή παροχών

Για τον περιορισμό, τη διακοπή ή την τυχόν ανανέωση της παροχής μερικών ή όλων των υλικών συνθηκών υποδοχής εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 57 του ν. 4636/2019, όπως κάθε φορά ισχύουν.

Άρθρο 21

Τερματισμός παροχών

1. Οι παροχές του προγράμματος για τους ωφελούμενους τερματίζονται αυτοδίκαια σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 114 του ν. 4636/2019, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει από την έκδοση της απόφασης αναγνώρισης παροχής καθεστώτος διεθνούς ή επικουρικής προστασίας ή από την έκδοση τελεσίδικης απορριπτικής απόφασης επί της αίτησης διεθνούς προστασίας. Οι ωφελούμενοι υποχρεούνται να αποχωρήσουν από τις θέσεις στέγασης εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την επίδοση σε αυτούς των παραπάνω αποφάσεων.

2. Για την προστασία της οικογενειακής ενότητας, οι προθεσμίες της παρ. 1 εκκινούν από την έκδοση απόφασης επί της αίτησης διεθνούς προστασίας για όλα τα μέλη της οικογένειας.

3. Σε περίπτωση αρνητικής απόφασης, κατισχύουν της παρούσης ειδικές διατάξεις περί κράτησης, όπου ισχύουν.

4. Αν ο ωφελούμενος παραιτηθεί ρητά από την αίτηση διεθνούς προστασίας, οι παροχές τερματίζονται άμεσα από την άσκηση της παραίτησης.

5. Οι Εταίροι Υλοποίησης υποχρεούνται στην πιστή εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος και οφείλουν να γνωστοποιούν άμεσα στον Φορέα Υλοποίησης οποιαδήποτε παραβίαση της παρούσας.

Άρθρο 22

Παράταση παροχών

1. Οι παροχές υπό το πρόγραμμα παρατείνονται για διάστημα δύο (2) μηνών από την επίδοση της απόφασης αναγνώρισης καθεστώτος διεθνούς προστασίας, κατά το άρθρο 82 του ν. 4636/2019, σε οικογένειες, μέλος των οποίων αντιμετωπίζει πολύ σοβαρούς λόγους υγείας, οι οποίοι καθιστούν απολύτως αναγκαία τη μη αλλαγή περιβάλλοντος λόγω κινδύνου ζωής.

2. Για τις ωφελούμενες σε προχωρημένη ή επαπειλούμενη εγκυμοσύνη και σε κατάσταση λοχείας, και για τα μέλη της οικογένειάς τους, οι παροχές του προγράμματος τερματίζονται κατά τη συμπλήρωση δύο (2) μηνών από τον τοκετό.

3. Οι δικαιούχοι διεθνούς προστασίας που κατά την ενηλικίωσή τους:

α) διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ή

β) διαμένουν σε θέσεις προσωρινής φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων, και συντρέχουν στο πρόσωπό τους λόγοι ευαλωτότητας ή συνέχισης παρακολούθησης σπουδών σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές δευτεροβάθμιας, τριτοβάθμιας ή επαγγελματικής, τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης, στις οποίες έχουν εγγραφεί, δύναται να παραπέμπονται σε θέση στέγασης του προγράμματος για διάστημα τριών μηνών από την ημερομηνία τοποθέτησής τους.

4. Για την παράταση διαμονής ωφελούμενων των παρ. 1-3 απαιτείται προηγούμενη απόφαση του Φορέα Υλοποίησης.

5. Με την παρέλευση των χρονικών διαστημάτων που προβλέπονται στις ως άνω παραγράφους, ο τερματισμός των παροχών επέρχεται αυτοδίκαια.

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 2 Φεβρουαρίου 2021

Οι Υπουργοί

Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

Μετανάστευσης και Ασύλου ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!