Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

Κ.Υ.Α. 6459/2116 Α1/2020 1η τροποποίηση της υπό στοιχεία 6609/2068 Α1/07-11-2019 κοινής υπουργικής απόφασης με θέμα «Ορισμός της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και Εφαρμογής Τομέα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΥΔΕ - ΤΠΕ) ως Ενδιάμεσου Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία” (ΕΠΑνΕΚ) και ανάθεση αρμοδιοτήτων διαχείρισης για νέες Πράξεις του» (Β΄ 4255)

Αριθμ. 6459/2116 Α1

ΦΕΚ B’ 5334/03.12.2020​

1η τροποποίηση της υπό στοιχεία 6609/2068 Α1/07-11-2019 κοινής υπουργικής απόφασης με θέμα «Ορισμός της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και Εφαρμογής Τομέα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΥΔΕ - ΤΠΕ) ως Ενδιάμεσου Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία” (ΕΠΑνΕΚ) και ανάθεση αρμοδιοτήτων διαχείρισης για νέες Πράξεις του» (Β΄ 4255).

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α΄ 133).

2. Το άρθρο 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης», σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133).

3. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α΄ 119).

4. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 121).

5. Την απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων υπ’ αρ. 85847/12-08-2020 για την ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη (Β΄ 3375) και την κατάργηση της υπ’ αρ. 47/18-07-2019 απόφασης (Β΄ 3100).

6. Το π.δ. 63/2020 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών και Ειδικών Γραμματειών, μεταφορά αρμοδιοτήτων μεταξύ Γενικών Γραμματειών» (Α΄ 156) και σε συνέχεια του άρθρου 3 με τo οποίο καταργείται η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ταμείου Συνοχής και Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου του άρθρου 2 του π.δ. 84/2019 και της παρ. 7 του άρθρου 111 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133) και η αντίστοιχη θέση Ειδικού Γραμματέα και συστήνεται Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ταμείου Συνοχής και του διορισμού στην σχετική θέση του Ζερβού Γεωργίου (Υ.Ο.Δ.Δ. 628/2020).

7. Την υπό στοιχεία 66135/ΕΥΘΥ455/15-06-2017 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης «Τροποποίηση της υπό στοιχεία 67743/ ΕΥΘΥ/615/24-06-2015 υπουργικής απόφασης “Αναδιάρθρωση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ” (Β’ 2064) της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 4314/2014 και κατάργηση της υπό στοιχεία 1121/408Δ/Φ03/2012 κοινής υπουργικής απόφασης (Β΄ 655)» (Β΄ 1248).

8. Την υπ’ αρ. 113091/05-11-2015 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού «Ανάθεση αποκλειστικών καθηκόντων Προϊσταμένης της Ε.Υ.Δ. ΕΠΑνΕΚ» (ΑΔΑ: Ω01Λ4653Ο7Κ2Φ).

9. Τον ν. 4314/2014 «Α) Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16-06-2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005 (Α΄ 297) και άλλες διατάξεις» (Α΄ 265), όπως ισχύει, τις παρ. 8 και 10 του άρθρου 13 και την παρ. 7 του άρθρου 53.

10. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1303/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 περί καθορισμού κοινών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1083/2006 και ειδικότερα το άρθρο 72 (β) και τις παρ. 6 και 7 του άρθρου 123.

11. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1301/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 σχετικά με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και για τη θέσπιση ειδικών διατάξεων σχετικά με ον στόχο «Επενδύσεις στην ανάπτυξη και την απασχόληση» και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1080/2006 και ειδικότερα το άρθρο 7, όπως ισχύει.

12. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ’ αρ. 1304/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17 Δεκεμβρίου 2013, για το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1081/2006 του Συμβουλίου.

13. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ’ αρ. 821/2014 της Επιτροπής της 28ης Ιουλίου 2014, περί καθορισμού κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 1303/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τις λεπτομέρειες για την μεταβίβαση και διαχείριση των συνεισφορών των προγραμμάτων, την υποβολή εκθέσεων σχετικά με τα μέσα χρηματοοικονομικής τεχνικής, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των μέτρων πληροφόρησης και επικοινωνίας για τις πράξεις και το σύστημα καταγραφής και αποθήκευσης των δεδομένων.

14. Την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την έννοια της κρατικής ενίσχυσης, όπως αναφέρεται στην παρ. 1 του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2016/C 262/01).

15. Το εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (Εταιρικό Σύμφωνο για το πλαίσιο Ανάπτυξης) 2014-2020, αρ. απόφ. C(2014)3542 final/23-05-2014.

16. Την υπ’ αρ. 177229/15-12-2014 κοινή υπουργική απόφαση για την έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Επιχειρησιακού Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΑΔΑ: 7ΠΧΒ0-2ΥΜ), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

17. Την υπό στοιχεία C(2014) 10162/18-12-2014 εκτελεστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έγκριση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» του ΕΣΠΑ 2014-2020 (CCI 2014GR16M2OP001), όπως ισχύει κάθε φορά.

18. Το έγγραφο Εξειδίκευσης του Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία», όπως εγκρίνεται κάθε φορά από την Επιτροπή Παρακολούθησης και ισχύει.

19. Την υπό στοιχεία 126829/ΕΥΘΥ 1217/08-12-2015 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού «Σύστημα δημοσιονομικών διορθώσεων και διαδικασίες ανάκτησης αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών από πόρους του κρατικού προϋπολογισμού για την υλοποίηση Προγραμμάτων συγχρηματοδοτούμενων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, σύμφωνα με το άρθρο 22 του ν. 4314/2014» (Β΄ 2784), όπως ισχύει.

20. Την υπό στοιχεία 137675/ΕΥΘΥ1016/19-12-2018 υπουργική απόφαση (Β΄ 5968) με θέμα «Αντικατάσταση της υπό στοιχεία 110427/EΥΘΥ/1020/20-10-2016 υπουργικής απόφασης (Β΄ 3521) με τίτλο “Τροποποίηση και αντικατάσταση της υπό στοιχεία 81986/ ΕΥΘΥ712/31-07-2015 υπουργικής απόφασης (Β΄ 1822) “Εθνικοί κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020 - Έλεγχοι νομιμότητας δημοσίων συμβάσεων συγχρηματοδοτούμενων πράξεων ΕΣΠΑ 2014-2020 από Αρχές Διαχείρισης και Ενδιάμεσους Φορείς - Διαδικασία ενστάσεων επί των αποτελεσμάτων αξιολόγησης πράξεων”», όπως ισχύει.

21. Το υπό στοιχεία 12078/ΕΥΘΥ/1150/25-11-2015 έγγραφο με θέμα «Περιγραφή του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου για τα ΕΠ του ΕΣΠΑ 2014-2020 που χρηματοδοτούνται από το ΕΤΠΑ, το ΕΚΤ και το ΤΣ στο πλαίσιο του Στόχου: Επενδύσεις στην Ανάπτυξη και την Απασχόληση» και τη Διαδικασία ΔV_1: Ορισμός Ενδιάμεσου Φορέα, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

22. Την εγκεκριμένη Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική 20162021 (Δεκέμβριος 2016).

23. Την υπ’ αρ. 1087/09-10-2019 επιστολή του Υπουργού Επικρατείας και σε συνέχεια αυτής την επιστολή της ΕΥΔ - ΤΠΕ υπ’ αρ. 1087/09-10-2019 151.315/797/21-10-2019.

24. Την υπ’ αρ. 98088/30-09-2019 κοινή υπουργική απόφαση με τίτλο «Διάρθρωση και αρμοδιότητες της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και Εφαρμογής Τομέα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΥΔΕ - ΤΠΕ)» (Β΄ 3780).

25. Το γεγονός ότι από την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

26. Την υπό στοιχεία Υ6/09-07-2019 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υπουργό Επικρατείας» (Β΄ 2902), αποφασίζουμε:

Την τροποποίηση της υπό στοιχεία 6609/2068 Α1/07-11-2019 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄ 4255) με θέμα: «Ορισμός της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και Εφαρμογής Τομέα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΥΔΕ - ΤΠΕ) ως Ενδιάμεσου Φορέα του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία” (ΕΠΑνΕΚ) και ανάθεση αρμοδιοτήτων διαχείρισης για νέες Πράξεις του», ως προς το ύψος της ενδεικτικής συνολικής Δημόσιας Δαπάνης (αύξηση από 303.923.631 € σε 355.717.415 €) και την κατανομή της στις Κατηγορίες Περιφερειών.

Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο της εν λόγω Εκχώρησης, η ΕΥΔΕ - ΤΠΕ δύναται να αξιοποιεί τυχόν αδιάθετους πόρους της αντίστοιχης Εκχώρησης για ενταγμένες Πράξεις [υπό στοιχεία 6608/2067 Α1/07-11-2019 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄ 4254), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει].

Η υπουργική απόφαση μαζί με τα Παραρτήματα έχει, πλέον, ως εξής:

Άρθρο 1

Φορέας στον οποίο ανατίθενται αρμοδιότητες διαχείρισης μέρους του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ)

Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής Τομέα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΥΔΕ - ΤΠΕ) ορίζεται ως Ενδιάμεσος Φορέας (ΕΦ) του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία», δυνάμει του άρθρου 13 και της παρ. 7 του άρθρου 53 του ν. 4314/2014.

Άρθρο 2

Αντικείμενο ανάθεσης

1. Η ΕΥΔΕ - ΤΠΕ αναλαμβάνει τις αρμοδιότητες όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 3, για τη διαχείριση μέρους του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ) που αφορά στο Θεματικό Στόχο 2/Επενδυτική Προτεραιότητα 2a και Επενδυτική Προτεραιότητα 2b, στο Θεματικό Στόχο 8/Επενδυτική Προτεραιότητα 8v και στο Θεματικό Στόχο 11/Επενδυτική Προτεραιότητα 11i, όπως προσδιορίζονται στο άρθρο 3.

2. Η εκχωρούμενη προς διαχείριση συνολική χρηματοδότηση ανέρχεται σε 355.717.415 € (δημόσια δαπάνη) και η κατανομή της ανά Άξονα Προτεραιότητας, Θεματικό Στόχο, Επενδυτική Προτεραιότητα και Πεδίο Παρέμβασης αποτυπώνεται στα Παραρτήματα I, ΙΙ και ΙΙΙ της παρούσας απόφασης. Στο παράρτημα IV αποτυπώνεται ο σχεδιασμός των παρεμβάσεων και ώριμες Πράξεις που εντάσσονται σε αυτόν.

Άρθρο 3

Αρμοδιότητες διαχείρισης ή καθήκοντα που ανατίθενται

Η ΕΥΔΕ - ΤΠΕ αναλαμβάνει, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ), τις ακόλουθες αρμοδιότητες διαχείρισης και παρακολούθησης των συγχρηματοδοτούμενων Πράξεων οι οποίες αποτυπώνονται στο Παράρτημα IV:

1. Kαταρτίζει τον ετήσιο προγραμματισμό των Προσκλήσεων και Εντάξεων, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ. Παρέχει τα στοιχεία εξειδίκευσης και προγραμματισμού στη ΔΑ, προκειμένου να ενταχθούν στην «Εξειδίκευση της εφαρμογής του ΕΠ» και στον ετήσιο προγραμματισμό του ΕΠ, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4314/2014.

2. Παρέχει τα απαραίτητα στοιχεία στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την εκπόνηση των αξιολογήσεων του Προγράμματος, και λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την αξιοποίηση των συμπερασμάτων των εν λόγω αξιολογήσεων σε συνεργασία με την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ.

3. Παρακολουθεί την πορεία εφαρμογής των Πράξεων που υλοποιούνται στο πλαίσιο των δράσεων του Άρθρου 2 και ειδικότερα, τη χρηματοοικονομική πρόοδό τους, τους ποσοτικοποιημένους δείκτες, τα ορόσημα και τους στόχους του Πλαισίου Επίδοσης, τις προοπτικές εξέλιξής τους, λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την απορρόφηση των ετήσιων δεσμεύσεων και εισηγείται στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ προτάσεις αναθεώρησής τους.

4. Έχει την ευθύνη για την έγκαιρη συλλογή στοιχείων που συνδέονται με τους δείκτες και το πλαίσιο επίδοσης για τις Πράξεις που διαχειρίζεται, καθώς και για τη διασφάλιση της πληρότητας και ποιότητάς τους. Συνεργάζεται με την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και την Εθνική Αρχή Συντονισμού (ΕΑΣ) για την εφαρμογή των ρυθμίσεων του ενιαίου συστήματος παρακολούθησης των δεικτών, όπως κάθε φορά ισχύει.

5. Υποστηρίζει την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ στη σύνταξη αιτημάτων εξαίρεσης από την εφαρμογή της διαδικασίας αποδέσμευσης για τις δεσμεύσεις που δεν απορροφήθηκαν, εξαιτίας δικαστικών ή διοικητικών εμπλοκών ή και για λόγους ανωτέρας βίας, στις περιπτώσεις που τα εν λόγω αιτήματα αφορούν στις Πράξεις που διαχειρίζεται.

6. Συντάσσει τις αναγκαίες αναφορές που ζητούνται από την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την υποβολή των ετήσιων και τελικών εκθέσεων υλοποίησης, την προετοιμασία της ετήσιας εξέτασης του ΕΠ, την υποστήριξη του έργου της Επιτροπής Παρακολούθησης του Προγράμματος, κ.λπ.

7. Συνεργάζεται με την Εθνική Αρχή Συντονισμού (ΕΑΣ) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και παρέχει σε αυτές κάθε πληροφορία που ζητείται.

8. Εξειδικεύει, όπου απαιτείται, τα απαραίτητα εργαλεία, πρότυπα και προδιαγραφές για τη σωστή άσκηση των αρμοδιοτήτων διαχείρισης που έχουν εκχωρηθεί σε συμφωνία με την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και την ΕΑΣ.

9. Συνεργάζεται με την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για τη διαμόρφωση της μεθοδολογίας και των κριτηρίων επιλογής των Πράξεων που διαχειρίζεται, προκειμένου να εγκριθούν από την Επιτροπή Παρακολούθησης του ΕΠ.

10. Οργανώνει και παρακολουθεί ενέργειες πληροφόρησης και επικοινωνίας για τις Πράξεις/Δράσεις που διαχειρίζεται, στη βάση της εγκεκριμένης στρατηγικής επικοινωνίας του ΕΠΑνΕΚ, με στόχο την, όσο το δυνατόν, ευρύτερη διάδοση πληροφοριών προς τους δυνητικούς Δικαιούχους για τις ευκαιρίες χρηματοδότησής τους από το ΕΠ, προς τους δικαιούχους/ωφελούμενους για τις ωφέλειες που μπορούν να αποκομίσουν και προς τους πολίτες της χώρας για το ρόλο και τα επιτεύγματα τη πολιτικής συνοχής των Ταμείων.

11. Προετοιμάζει και αποστέλλει στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ, για σύμφωνη γνώμη, τα σχέδια προσκλήσεων των Πράξεων που διαχειρίζεται για την υποβολή αιτήσεων χρηματοδότησης από τους Άξονες Προτεραιότητες του ΕΠ και τους θεματικούς στόχους που διαχειρίζεται. Εισηγείται στον Υπουργό Επικρατείας την έκδοση των προσκλήσεων και μετά την έκδοσή τους τις δημοσιοποιεί.

12. Αξιολογεί τις αιτήσεις/προτάσεις που υποβάλλονται εφαρμόζοντας την εγκεκριμένη μεθοδολογία και τα εγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης από την Επιτροπή Παρακολούθησης του ΕΠ.

13. Εισηγείται στον Υπουργό Επικρατείας την έκδοση Αποφάσεων Ένταξης των Πράξεων, και μετά την έκδοσή τους, τις δημοσιοποιεί.

14. Συλλέγει και καταχωρεί στο ΟΠΣ τις Αποφάσεις Ένταξης/ανάκλησης/τροποποίησης και τα Τεχνικά Δελτία Πράξεων.

15. Παρακολουθεί την υλοποίηση των συγχρηματοδοτούμενων Πράξεων και τους Δικαιούχους, στη βάση των όρων της απόφασης Χρηματοδότησης της Πράξης, τις αναληφθείσες δεσμεύσεις, τη τήρηση των χρονικών προθεσμιών που τίθενται, καθώς και τη συμμόρφωσή τους με τους ισχύοντες ενωσιακούς και εθνικούς κανόνες υλοποίησης καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησής τους. Εντοπίζει προβλήματα κατά τη διάρκεια υλοποίησης των Πράξεων και λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για την έγκαιρη επίλυσή τους.

16. Διενεργεί ελέγχους νομιμότητας των διακηρύξεων, καθώς και των διαδικασιών ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων και των τροποποιήσεων αυτών, προκειμένου να διασφαλιστεί η επιλεξιμότητα των δαπανών.

17. Θέτει σε καθεστώς επιτήρησης τους Δικαιούχους που οι Πράξεις τους αποκλίνουν από τους όρους της απόφασης ένταξης ή και του χρονικού προγραμματισμού της εκτέλεσής τους και καθορίζει διορθωτικά μέτρα και περίοδο συμμόρφωσης. Εισηγείται στον Υπουργό Επικρατείας την ανάκληση των Αποφάσεων Ένταξης των Πράξεων, για τις οποίες οι Δικαιούχοι δεν υλοποιήσουν τα διορθωτικά μέτρα εντός της περιόδου συμμόρφωσης, ή εάν η εκτέλεση των υποέργων τους που αφορούν ενέργειες προετοιμασίας δεν ολοκληρώνεται εντός των χρονικών προθεσμιών που ορίζονται στην απόφαση Ένταξης.

18. Εισηγείται στον Υπουργό Επικρατείας την έκδοση τροποποιήσεων της απόφασης Ένταξης ή ανάκλησης αυτής. Μεριμνά για τη δημοσιοποίηση των αποφάσεων.

19. Συντάσσει τις αναγκαίες αναφορές που ζητούνται από την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την υποβολή των ετήσιων και τελικών εκθέσεων υλοποίησης, την προετοιμασία της ετήσιας εξέτασης του ΕΠ, την υποστήριξη του έργου της Επιτροπής Παρακολούθησης του Προγράμματος, κ.λπ.

20. Τηρεί πλήρη φάκελο πράξεων κατά τα προβλεπόμενα στο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου. Τα στοιχεία αυτά δύναται να τηρούνται ηλεκτρονικά στο ΟΠΣ.

21. Διενεργεί διοικητικές και επιτόπιες επαληθεύσεις κατά τα προβλεπόμενα στις Διαδικασίες του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ), καθώς και στις σχετικές Προσκλήσεις ή/και Οδηγούς Εφαρμογής, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η παράδοση των συγχρηματοδοτούμενων προϊόντων και υπηρεσιών και η πραγματική πραγματοποίηση των δαπανών που δηλώνουν οι Δικαιούχοι, η τήρηση χωριστού λογιστικού συστήματος ή επαρκούς λογιστικής κωδικοποίησης, η τήρηση των κανόνων δημοσιότητας, καθώς και η συμμόρφωση των Πράξεων προς τους εθνικούς και ενωσιακούς κανόνες.

22. Στην περίπτωση που οι επιτόπιες επαληθεύσεις διενεργούνται δειγματοληπτικά, τηρεί αρχεία που περιγράφουν και τεκμηριώνουν τη δειγματοληπτική μέθοδο, βάσει της οποίας επιλέγονται οι προς επαλήθευση Πράξεις ή οι συναλλαγές τους.

23. Προβαίνει στη διενέργεια έκτακτης επιτόπιας επαλήθευσης, εφόσον έχει σοβαρές ενδείξεις για την ύπαρξη παραβάσεων εθνικού ή κοινοτικού δικαίου και προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες κατά τα προβλεπόμενα στις Διαδικασίες του ΣΔΕ.

24. Τηρεί αρχεία στο ΟΠΣ για τις διοικητικές και επιτόπιες επαληθεύσεις που πραγματοποιούνται και για την παρακολούθηση τυχόν ευρημάτων, σύμφωνα με τα πρότυπα και τις διαδικασίες του ΣΔΕ.

25. Εισηγείται στον Υπουργό Επικρατείας την ακύρωση μέρους ή του συνόλου της δημόσιας συνεισφοράς της Πράξης, βάσει πορίσματος διοικητικής ή επιτόπιας επαλήθευσης ή πορίσματος ελέγχου, καταχωρώντας τις αντίστοιχες λογιστικές εγγραφές στο ΟΠΣ. Στην περίπτωση διαπίστωσης παράβασης εθνικού ή κοινοτικού δικαίου, λαμβάνοντας υπόψη το είδος και τη φύση της παράβασης και τις δημοσιονομικές επιπτώσεις, δύναται να προβεί σε ακύρωση μέρους ή του συνόλου της χρηματοδότησης της Πράξης από το ΕΠ, καταχωρώντας τις αντίστοιχες λογιστικές εγγραφές στο ΟΠΣ. Τα στοιχεία διαβιβάζονται στις αρμόδιες Αρχές/φορείς, σύμφωνα με το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου.

26. Εισηγείται στον Υπουργό Επικρατείας. την έκδοση της απόφασης Ολοκλήρωσης Πράξεων.

27. Εισηγείται στον Υπουργό Επικρατείας την έκδοση απόφασης ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί βάσει των επαληθεύσεων αχρεωστήτως καταβληθείσα δαπάνη, και παρακολουθεί την ανάκτηση των σχετικών ποσών.

28. Παρακολουθεί την τήρηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεων από τους Δικαιούχους, σύμφωνα με το άρθρο 71 του Καν. 1303/2013.

29. Παρακολουθεί τα καθαρά έσοδα των Πράξεων που διαχειρίζεται, εφόσον εμπίπτουν στις διατάξεις των παρ. 1 έως 6 του άρθρου 61 και της παρ. 8 του άρθρου 65 του Καν. 1303/2013. Ειδικότερα για εκείνες τις Πράξεις που δεν είναι αντικειμενικά εφικτό να καθοριστούν εκ των προτέρων τα έσοδα, ο ΕΦ ενημερώνει σχετικά την Αρχή Πιστοποίησης για τα έσοδα που παράγονται εντός τριών ετών από την ολοκλήρωση της πράξης ή έως την προθεσμία για την υποβολή των εγγράφων για το κλείσιμο του ΕΠ, προκειμένου τα εν λόγω έσοδα να αφαιρεθούν από τις δαπάνες που δηλώνονται στην Επιτροπή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 6 του άρθρου 61 του Καν. 1303/2013.

30. Συνεργάζεται με τη ΔΑ του ΕΠ για την υποβολή στην Επιτροπή των απαιτούμενων για τα μεγάλα έργα πληροφοριών, σύμφωνα με τα άρθρα 101, 102 και 103 του Καν. 1303/2013.

31. Εκδίδει την απόφαση καταβολής της δημόσιας χρηματοδότησης και πραγματοποιεί τις πληρωμές των δαπανών των πράξεων καταβάλλοντας την ενίσχυση στον δικαιούχο. Στο πλαίσιο αυτό, διασφαλίζει ότι οι Δικαιούχοι λαμβάνουν πλήρως το συνολικό ποσό της οφειλόμενης επιλέξιμης δαπάνης, το αργότερο 90 ημέρες μετά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης πληρωμής από το Δικαιούχο, χωρίς την αφαίρεση ή την παρακράτηση κανενός ποσού και χωρίς την είσπραξη καμίας ειδικής επιβάρυνσης ή άλλου τέλους ισοδύναμου αποτελέσματος που θα επέφερε μείωση των ποσών της επιλέξιμης χρηματοδότησης για τους Δικαιούχους.

32. Παρέχει στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ τα απαραίτητα στοιχεία για την κατάρτιση του προγραμματισμού των ετήσιων πιστώσεων του ΕΠ, καθώς και για τις χρηματοδοτήσεις (διάθεση ποσών στους λογαριασμούς κάθε συλλογικής απόφασης) του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του ΠΔΕ, σύμφωνα με τις Διαδικασίες του ΣΔΕ.

33. Παρέχει στην Αρχή Πιστοποίησης όλες τις αναγκαίες πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες και τις επαληθεύσεις που πραγματοποιούν για κάθε δαπάνη των Πράξεων που διαχειρίζεται, για σκοπούς πιστοποίησης.

34. Παρέχει στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ τα απαιτούμενα στοιχεία, προκειμένου να καταρτιστεί η δήλωση διαχείρισης και ετήσια σύνοψη που αναφέρεται στο άρθρο 125 του Καν. 1303/2013.

35. Συνεργάζεται με την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την υποβολή απαντήσεων σε σχετικά πορίσματα ελέγχου που διενεργήθηκε στον ίδιο και σε Πράξεις που διαχειρίζεται, από τα αρμόδια εθνικά και κοινοτικά ελεγκτικά όργανα.

36. Εξειδικεύει, όπου απαιτείται, τις απαιτήσεις για τη διασφάλιση της τήρησης όλων των εγγράφων σχετικά με τις δαπάνες και τους ελέγχους που απαιτούνται για τη διασφάλιση επαρκούς διαδρομής ελέγχου, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 125 του Καν. 1303/2013 και σύμφωνα με τους κανόνες του ΣΔΕ.

37. Διασφαλίζει την συλλογή και έγκαιρη στο ΟΠΣ, των απαραίτητων δεδομένων που αφορούν στις παραπάνω αρμοδιότητες διαχείρισης και έχει την ευθύνη για την ακρίβεια, την ποιότητα και πληρότητα των στοιχείων που καταχωρούνται.

38. Έχει την ευθύνη τήρησης αρχείων αντίστοιχων των αρμοδιοτήτων του. Τα αρχεία δύνανται να τηρούνται ηλεκτρονικά στο ΟΠΣ, σύμφωνα με τις Διαδικασίες του ΣΔΕ.

39. Συνεπικουρεί την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την αξιολόγηση κινδύνων απάτης σε σχέση με τις δράσεις που διαχειρίζεται ο ΕΦ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ΣΔΕ.

40. Προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για τη διαχείριση κινδύνων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ΣΔΕ.

41. Συνεπικουρεί την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ στην εξέταση των καταγγελιών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ΣΔΕ.

Άρθρο 4

Υποχρεώσεις Ενδιάμεσου Φορέα

Επιπροσθέτως των αρμοδιοτήτων που προσδιορίζονται στο άρθρο 3 της παρούσας, ο ΕΦ (ΕΥΔΕ - ΤΠΕ) αναλαμβάνει τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

1. Προβαίνει σε κατανομή των αρμοδιοτήτων/καθηκόντων που ανατίθενται, στο εσωτερικό του, προκειμένου να διασφαλίζεται η τήρηση της αρχής του διαχωρισμού των καθηκόντων, ιδιαίτερα μεταξύ των διαδικασιών επιλογής και έγκρισης Πράξεων, επαληθεύσεων και πληρωμών. Στην περίπτωση δε που ο ΕΦ (ΕΥΔΕ - ΤΠΕ). είναι και Δικαιούχος στο πλαίσιο των Πράξεων που διαχειρίζεται, η υλοποίηση των Πράξεων θα γίνεται από Μονάδα διαφορετική από τη Μονάδα ή τις Μονάδες που είναι αρμόδιες για την επιλογή, έγκριση, πληρωμή και διενέργεια των επαληθεύσεων των Πράξεων που διαχειρίζεται. Υποβάλλει την ως άνω κατανομή αρμοδιοτήτων/ καθηκόντων στη ΔΑ του ΕΠ.

2. Κοινοποιεί στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ, το νέο οργανόγραμμά της σε περίπτωση μεταβολής ή τροποποίησής του, καθώς και τις ενδεχόμενες μεταβολές ή τροποποιήσεις στις διαδικασίες διαχείρισης που εφαρμόζει.

3. Ορίζει στελέχη που θα συνεπικουρούν την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ για την αξιολόγηση των κινδύνων απάτης σε σχέση με τις δράσεις που διαχειρίζεται ο ΕΦ και κοινοποιείται η σχετική απόφαση στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και στην ΕΥΘΥ.

4. Ορίζει στελέχη για τη διαχείριση κινδύνων σε σχέση με τις δράσεις που διαχειρίζεται ο ΕΦ. Ο ορισμός γίνεται με απόφαση του Προϊσταμένου της ΕΥΔΕ - ΤΠΕ και κοινοποιείται στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και στην ΕΥΘΥ.

5. Δε δύναται να μεταβιβάσει τις αρμοδιότητες που της έχουν ανατεθεί, βάσει του άρθρου 3 της παρούσας, σε άλλους ΕΦ, με την επιφύλαξη των άρθρων 34, 37 και 38 του Κανονισμού 1303/2013.

6. Κοινοποιεί, στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ, πρόγραμμα ενεργειών και περιοδικές αναφορές προόδου στις προθεσμίες που ορίζει η ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και διαμορφώνει τεκμηριωμένες προτάσεις διορθωτικών ή/και προληπτικών ενεργειών, με στόχο την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη διαχείριση και υλοποίηση του ΕΠ.

7. Συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις πληροφόρησης και επικοινωνίας που προσδιορίζονται από το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου, την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ και με τις απαιτήσεις που ορίζονται στο άρθρο 115 του Καν. 1303/2013 για τις Πράξεις που διαχειρίζεται.

8. Αποδέχεται επιτόπιες επαληθεύσεις από την ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διαδικασίες του ΣΔΕ, και παρέχει σε αυτήν τα αναγκαία στοιχεία, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η ορθή άσκηση των καθηκόντων που έχουν ανατεθεί.

9. Αποδέχεται επιτόπιους ελέγχους ελεγκτικών αρχών/ οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εθνικών ελεγκτικών αρχών, τόσο στην έδρα της όσο και στους χώρους υλοποίησης των Πράξεων που διαχειρίζεται, και διευκολύνει τον έλεγχο, προσκομίζοντας οποιοδήποτε στοιχείο που αφορά στην εκτέλεση της Πράξης, εφόσον ζητηθούν.

10. Έχει την ευθύνη για την εφαρμογή διορθωτικών ή/ και προληπτικών μέτρων που την αφορούν.

11. Το προσωπικό του ΕΦ, καθώς και τυχόν εξωτερικοί εμπειρογνώμονες, που απασχολείται σε δραστηριότητες που αφορούν στην αξιολόγηση Πράξεων, στις επαληθεύσεις και στις πληρωμές, καθώς και οι εξωτερικοί αξιολογητές/ελεγκτές που ενδεχομένως αξιοποιεί για τις δραστηριότητες αυτές, υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης μη σύγκρουσης συμφερόντων.

Άρθρο 5

Υποχρεώσεις της Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ)

Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ), στο πλαίσιο της παρακολούθησης εφαρμογής της παρούσας απόφασης από τον ΕΦ, υποχρεούται στην τήρηση των παρακάτω:

1. Κοινοποιεί στον ΕΦ το Εγχειρίδιο Διαδικασιών ΣΔΕ 2014-2020 και κάθε προσαρμογή, τροποποίηση/αναθεώρησή του.

2. Υποστηρίζει τον ΕΦ στην ορθή εφαρμογή των Διαδικασιών και τον ενημερώνει για τις υποχρεώσεις του συμπεριλαμβανομένης της τήρησης των κανόνων πληροφόρησης και επικοινωνίας, τις μεθοδολογίες και τις διαδικασίες παρακολούθησης των δεικτών εκροών, για την αξιολόγηση κινδύνων απάτης, καθώς και για κάθε ειδικό θέμα που σχετίζεται με το ΣΔΕ.

3. Συντονίζει και εποπτεύει συστηματικά την άσκηση των αρμοδιοτήτων/καθηκόντων του ΕΦ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα απόφαση και το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου, και εφόσον απαιτείται, λαμβάνει κατάλληλα διορθωτικά μέτρα. Έχει την τελική ευθύνη έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το ΕΠΑνΕΚ.

4. Εισηγείται την τροποποίηση της παρούσας απόφασης, σε περιπτώσεις όπου προκύπτουν αλλαγές στα καθήκοντα που ανατίθενται στον ΕΦ και ιδίως ως προς την κατανομή της ενωσιακής στήριξης ανά Άξονα Προτεραιότητας, Θεματικό Στόχο και Πεδίο Παρέμβασης.

5. Στις περιπτώσεις που η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» διαπιστώσει τη μη συμμόρφωση του ΕΦ με τους όρους της παρούσας απόφασης, εισηγείται την ανάκλησή της.

6. Διασφαλίζει ότι η Αρχή Πιστοποίησης λαμβάνει τις αναγκαίες πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες και τις επαληθεύσεις για σκοπούς πιστοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό, εποπτεύει και συντονίζει πριν από κάθε αίτημα πληρωμής, αλλά και πριν την εκπόνηση των ετήσιων λογαριασμών, την πληρότητα των πληροφοριών που παρέχονται από τον ΕΦ (ΕΥΔΕ - ΤΠΕ) στην Αρχή Πιστοποίησης.

Άρθρο 6

Έναρξη ισχύος

Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 26 Νοεμβρίου 2020

Οι Υπουργοί

Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ

Επικρατείας
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!