ΠΟΛ. 1049/6-3-2008 Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της Α.Υ.Ο.Ο. ΠΟΛ. 1130-2007 -Επιλογή προς έλεγχο δηλώσεων που υποβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13 έως 17 του Ν. 3296-2004 και έλεγχος αυτών-
ΠΟΛ 1049/6-3-2008: Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της Α.Υ.Ο.Ο. ΠΟΛ. 1130/2007 "Επιλογή προς έλεγχο δηλώσεων που υποβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13 έως 17 του Ν. 3296/2004 και έλεγχος αυτών". |
Αναφορικά με την εφαρμογή της πιο πάνω αναφερόμενης απόφασης 1105941/1845/ΔΕ- Α΄/ΠΟΛ. 1130/6-11-2007 (ΦΕΚ 2217 Β΄/19-11-07), παρέχονται οι ακόλουθες οδηγίες και διευκρινήσεις:
Με την ανωτέρω απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία εκδόθηκε κατ΄ εξουσιοδότηση της παραγράφου 8 του άρθρου 13 του Ν. 3522/2006, καθορίζονται τα κριτήρια και ο τρόπος επιλογής προς έλεγχο δείγματος δηλώσεων που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13, 14, 15, 16 και 17 του Ν. 3296/2004 και ρυθμίζονται θέματα επί του τρόπου διενέργειας των σχετικών ελέγχων, των ακολουθούμενων διαδικασιών και λοιπά συναφή θέματα.
Ειδικότερα με την παραπάνω απόφαση ορίζονται τα εξής:
1. Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 της απόφασης ορίζεται ότι από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2007 που υποβλήθηκαν μέχρι 6/11/2007 σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13, 14, 15, 16 και 17 του Ν. 3296/2004 και αφορούν διαχειριστικές περιόδους που έκλεισαν μέχρι 31/12/2006, ελέγχονται ως προς τα εισοδήματα που έχουν δηλωθεί κατά τις διατάξεις αυτές οι δηλώσεις για τις οποίες συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
- αφορούν επιτηδευματίες (φυσικά - νομικά πρόσωπα) των οποίων ο Α.Φ.Μ. λήγει στον αριθμό οκτώ (8) και
- το σύνολο των δηλωθέντων ακαθάριστων εσόδων κατά τις εν λόγω διατάξεις για όλες τις υπαγόμενες σε αυτές δραστηριότητες υπερβαίνει τα 120.000 ευρώ.
Με βάση τα παραπάνω, από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2007 που υποβλήθηκαν μέχρι 6/11/2007 σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13, 14, 15, 16 και 17 του Ν. 3296/2004 και αφορούν διαχειριστικές περιόδους που έκλεισαν μέχρι 31/12/2006 ελέγχονται υποχρεωτικά για τα εισοδήματα που δηλώθηκαν κατά τις εν λόγω διατάξεις μόνο αυτές για τις οποίες συντρέχουν οι πιο πάνω αναφερόμενες προϋποθέσεις, ενώ οι λοιπές από τις ως άνω δηλώσεις δεν ελέγχονται ως προς τα υπόψη εισοδήματα και θεωρούνται περαιωθείσες ως ειλικρινείς για τα εισοδήματα αυτά, με την προϋπόθεση ότι υποβλήθηκαν ορθά σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις και πληρούνται όλοι γενικώς οι όροι και οι προϋποθέσεις υπαγωγής και περαίωσής τους κατά τις διατάξεις αυτές.
Σε ότι αφορά δηλώσεις οικονομικού έτους 2007 που αφορούν διαχειριστικές περιόδους που έκλεισαν μετά την 31 Δεκεμβρίου 2006, αυτές δεν αποτελούν αντικείμενο της υπόψη απόφασης. Το δείγμα ελέγχου των δηλώσεων αυτών θα καθορισθεί με μελλοντική απόφαση.
Σημειώνεται εξάλλου ως προς τις δηλώσεις οικονομικού έτους 2006 και προηγούμενων οικονομικών ετών που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις του Ν. 3296/2004, ότι οι δηλώσεις αυτές δεν ελέγχονται επίσης ως προς τα εισοδήματα που δηλώθηκαν κατά τις ως άνω διατάξεις και θεωρούνται περαιωθείσες ως ειλικρινείς για τα εισοδήματα αυτά, εφόσον και εν προκειμένω πληρούνται όλοι γενικώς οι όροι και οι προϋποθέσεις υπαγωγής και περαίωσής τους κατά τις εν λόγω διατάξεις.
Για την υποβοήθηση των Δ.Ο.Υ. και γενικά των ελεγκτικών υπηρεσιών στην υλοποίηση εφαρμογής της ανωτέρω απόφασης και τον εντοπισμό των ελεγχόμενων κατά τα ανωτέρω δηλώσεων οικονομικού έτους 2007, η Διεύθυνση Εφαρμογών Η/Υ (Δ30) της Γ.Γ.Π.Σ. θα αποστείλει σε κάθε Δ.Ο.Υ. σε αρχείο excel καταστάσεις δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων αρμοδιότητάς της που κατ΄ αρχήν, με βάση τα δηλωθέντα δεδομένα και τα προαναφερθέντα κριτήρια, εμπίπτουν στο δείγμα, οι οποίες και θα πρέπει να επιβεβαιωθούν από τις Δ.Ο.Υ.
Διευκρινίζεται ειδικά ως προς τα φυσικά πρόσωπα ότι επειδή στους κωδικούς ακαθάριστων εσόδων 425, 426, 517, 518 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Eντυπο Ε1) ενδεχομένως περιλαμβάνονται και ακαθάριστα έσοδα από μη υπαγόμενες δραστηριότητες στις πιο πάνω διατάξεις του Ν. 3296/2004 (π.χ. από τεχνικές επιχειρήσεις), ίσως οι παραπάνω καταστάσεις να περιλαμβάνουν και περιπτώσεις δηλώσεων που δεν εμπίπτουν τελικά στο δείγμα. Συνεπώς, οι αρμόδιες Δ.Ο.Υ. θα πρέπει από τις δηλώσεις που περιλαμβάνονται στις καταστάσεις φυσικών προσώπων που θα παραλάβουν, να επιλέξουν τελικά για έλεγχο, με βάση τα υφιστάμενα σε κάθε Δ.Ο.Υ. λοιπά στοιχεία (έντυπα Ε3), τις δηλώσεις εκείνες για τις οποίες το σύνολο των δηλωθέντων ακαθάριστων εσόδων κατά τις διατάξεις των άρθρων 13, 14, 15, 16 και 17 του Ν. 3296/2004 μόνο για τις υπαγόμενες σε αυτές δραστηριότητες υπερβαίνει τα 120.000 ευρώ.
2. Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 της απόφασης και με δεδομένες τις διατάξεις των άρθρων 13, 14, 15, 16 και 17 του Ν. 3296/2004, οι οποίες απαιτούν την υποχρεωτική υποβολή - περαίωση κατά τις διατάξεις αυτές τόσο των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος όσο και Φ.Π.Α., προκειμένου να επέλθει τελική περαίωση των εν λόγω φορολογιών και των τυχόν λοιπών φορολογιών κατά το άρθρο 16 του ίδιου νόμου, ορίζεται ότι πέραν των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος κατά την προηγούμενη παράγραφο, ελέγχονται επίσης για τους ίδιους επιτηδευματίες και οι οικείες δηλώσεις Φ.Π.Α., καθώς επίσης και οι δηλώσεις λοιπών φορολογιών που τυχόν υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις ίδιες ως άνω διατάξεις του Ν. 3296/2004 και αφορούν την ίδια διαχειριστική περίοδο.
Ακόμη, με τις διατάξεις της ίδιας παραγράφου 2 ορίζεται επιπλέον ότι για τους ίδιους ως άνω επιτηδευματίες και την ίδια διαχειριστική περίοδο ελέγχεται επίσης και η ορθή εφαρμογή των διατάξεων του Π.Δ. 186/1992 (Κ.Β.Σ) και του Ν. 1809/1988 περί φορολογικών μηχανισμών.
3. Οι διατάξεις της παραγράφου 3 αναφέρονται στον τρόπο διενέργειας του ελέγχου των δηλώσεων που κατά τα ανωτέρω υπάγονται στο δείγμα και γενικά στον τρόπο υλοποίησης και εφαρμογής των οριζόμενων στις προηγούμενες παραγράφους. Με βάση τις διατάξεις αυτές, οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2007 οι οποίες υπάγονται στο δείγμα καταρχήν θα ελεγχθούν εάν υποβλήθηκαν σύμφωνα με όλους γενικώς τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζουν οι διατάξεις των άρθρων 13, 14, 15, 16 και 17 του Ν. 3296/2004. Πιο συγκεκριμένα, αρχικά θα επιβεβαιώνεται αν όντως οι εν λόγω δηλώσεις υπάγονται στο καθεστώς περαίωσης του Ν. 3296/2004 κατά τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 14 του νόμου αυτού (δηλαδή με βάση το αντικείμενο εργασιών και το ύψος των ακαθάριστων εσόδων) και περαιτέρω αν ενδεχομένως εξαιρούνται της υπαγωγής κατά τις διατάξεις των παραγράφων 3 και 4 του ίδιου άρθρου (π.χ. λόγω ύπαρξης παραβάσεων Κ.Β.Σ. ή εκπρόθεσμης ή εμπρόθεσμης αλλά ανακριβούς υποβολής με βάση τα δεδομένα των τηρηθέντων βιβλίων και στοιχείων, τεχνικές ή γεωργικές επιχειρήσεις κ.λ.π.).
Περαιτέρω, σε ότι αφορά πάντα τις ανωτέρω δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, θα ελέγχεται αν τα βάσει περαίωσης ακαθάριστα έσοδα και καθαρά κέρδη προσδιορίστηκαν ορθά κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 15 του ως άνω Ν. 3296/2004. Ανάλογες επαληθεύσεις ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις περαίωσης θα γίνονται και για τις αντίστοιχες δηλώσεις Φ.Π.Α., καθώς και για τυχόν περαιωθείσες δηλώσεις λοιπών φορολογιών που αφορούν την ίδια διαχειριστική περίοδο.
Τέλος, ανεξαρτήτως και επί πλέον όλων των παραπάνω, στην ίδια διαχειριστική περίοδο θα διενεργείται έλεγχος ορθής εφαρμογής των διατάξεων του Κ.Β.Σ. (έλεγχος ορθής έκδοσης και λήψης φορολογικών στοιχείων καθώς και τήρησης των πάσης φύσεως βιβλίων, έλεγχος για τυχόν εικονικά ή πλαστά ή νοθευμένα στοιχεία κ.λ.π.) και του Ν. 1809/1988.
Για την υλοποίηση όλων των ανωτέρω θα εκδίδονται από τις Δ.Ο.Υ. ειδικές προς τούτο εντολές διενέργειας των ως άνω επαληθεύσεων, καθώς και ελέγχου Κ.Β.Σ. και Ν. 1809/1988. Ο έλεγχος ειδικά των βιβλίων και στοιχείων Α΄ και Β΄ κατηγορίας μπορεί, εφόσον κρίνεται σκόπιμο, να γίνεται και στα γραφεία της αρμόδιας κατά περίπτωση Δ.Ο.Υ. κατόπιν έγγραφης πρόσκλησης του προϊσταμένου αυτής, που κοινοποιείται με αποδεικτικό.
Εφόσον με βάση τις παραπάνω επαληθεύσεις και ελεγκτικές ενέργειες διαπιστωθεί είτε ότι δεν πληρούνται καθ΄ οιονδήποτε τρόπο και ανεξαρτήτως του είδους και της έκτασης των οικείων ευρημάτων, οι όροι και οι προϋποθέσεις περαίωσης των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και Φ.Π.Α. είτε οποιαδήποτε παράβαση του Κ.Β.Σ. που κατ΄ αρχήν επισύρει ανεπάρκεια ή ανακρίβεια των βιβλίων και στοιχείων, δηλαδή παράβαση αναφερόμενη στις παραγράφους 3, 4 και 6 του άρθρου 30 του Κ.Β.Σ. ανεξαρτήτως του είδους και της έκτασής της και των δραστηριοτήτων που αφορά (υπαγόμενες ή μη στην περαίωση) καθώς και αν οδηγεί τελικά σε απόρριψη των βιβλίων και στοιχείων κατά τις παραγράφους 7 και 8 του ίδιου άρθρου του Κ.Β.Σ., τότε η περαίωση δεν ισχύει και για την οικεία διαχειριστική περίοδο, θεωρούμενης πλέον ως εκκρεμούς, και το σύνολο των φορολογιών, διενεργείται αρμοδίως τακτικός ανάλογα και με τα υφιστάμενα δεδομένα έλεγχος βάσει της απόφασης ΠΟΛ. 1037/2005, όπως αυτή ισχύει.
Αντίθετα, εφόσον με βάση τις ως άνω επαληθεύσεις και ελεγκτικές ενέργειες διαπιστωθεί ότι πληρούνται στο σύνολό τους οι όροι και οι προϋποθέσεις περαίωσης των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και Φ.Π.Α. και συγχρόνως ότι δεν υφίσταται οποιαδήποτε παράβαση του Κ.Β.Σ. από αυτές που αναφέρονται ανωτέρω, τότε η επελθούσα περαίωση των ανωτέρω δηλώσεων παραμένει σε ισχύ, επιβάλλονται όμως τα σχετικά πρόστιμα για τις τυχόν λοιπές παραβάσεις του Κ.Β.Σ. ή του Ν. 1809/1988 που θα διαπιστωθούν. Στις περιπτώσεις αυτές, εφόσον για τυχόν περαιωθείσες λοιπές φορολογίες διαπιστώνεται ότι δεν πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις περαίωσης, διενεργείται τακτικός ανάλογα και με τα υφιστάμενα δεδομένα έλεγχος στη συγκεκριμένη κάθε φορά φορολογία, μη ισχύουσας της περαίωσης για τη φορολογία αυτή.
4. Με τις διατάξεις της παραγράφου 4 προβλέπεται ο συμψηφισμός με τα αποτελέσματα που προκύπτουν από τους διενεργούμενους ελέγχους των ποσών φόρου εισοδήματος ή Φ.Π.Α. ή λοιπών φορολογιών που έχουν βεβαιωθεί ή βεβαιώνονται λόγω της υποβολής των προαναφερόμενων δηλώσεων βάσει των διατάξεων των άρθρων 13, 14, 15, 16 και 17 του Ν. 3296/2004, περαιτέρω δε αντιμετωπίζεται η επιστροφή της τυχόν προκύπτουσας αρνητικής διαφοράς. Σημειώνεται σχετικώς ότι ο συμψηφισμός των πιο πάνω ποσών γίνεται ανεξαρτήτως του είδους και της έκτασης του διενεργούμενου ελέγχου (π.χ. ανεξαρτήτως αν υφίστανται και ελέγχονται μόνο εισοδήματα δηλωθέντα κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 13, 14, 15, 16 και 17 του Ν. 3296/2004 ή και λοιπά εισοδήματα που αφορούν την ίδια δήλωση, όπως από μη υπαγόμενες δραστηριότητες κ.λ.π.).
Oσον αφορά την επιστροφή της τυχόν προκύπτουσας αρνητικής διαφοράς, αυτή προβλέπεται αποκλειστικά στην περίπτωση διενέργειας τακτικού ελέγχου.
5. Τέλος, με την παράγραφο 5 ορίζεται ότι σε ότι αφορά την αρμοδιότητα διενέργειας των παραπάνω ελέγχων ισχύουν οι κείμενες διατάξεις περί αρμοδιοτήτων των ελεγκτικών υπηρεσιών (π.χ. η 1085068/4794/ΔΕ-Β/5-9-2007 Α.Υ.Ο.Ο. σε ότι αφορά τον τακτικό έλεγχο κ.λ.π).
Ακριβές αντίγραφο | Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ |
H Προϊσταμένη της Γραμματείας | ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΠΕΖΑΣ |
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!