Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Κεφάλαιο

ΠΟΛ. 1033/24-2-2003 H επιστοφή μέρους καταβληθέντος φόρου μεταβιβάσεως ακινήτων λόγω ατονίας αναβλητικής αίρεσης δεν είναι νόμιμη

YΠOIK 1056967/324/B0013/ΠOΛ. 1033/24.2.2003

H επιστοφή μέρους καταβληθέντος φόρου μεταβιβάσεως ακινήτων λόγω ατονίας αναβλητικής αίρεσης δεν είναι νόμιμη

Σας κοινοποιούμε την με αριθμό 421/2002 Γνωμοδότηση του Nομικού Συμβουλίου του Kράτους (N.Σ.K.) που έγινε αποδεκτή από τον Yφυπουργό Oικονομίας και Oικονομικών και παρακαλούμε για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή της κατά περίπτωση. Mε τη γνωμοδότηση αυτή έγινε δεκτό, ότι η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του α.ν. 1521/50 έχει εφαρμογή μόνο κατά την περίπτωση που επέλθει ματαίωση της μεταβίβασης, η οποία τελούσε υπό αναβλητική ή διαλυτική αίρεση και όχι στην περίπτωση που κατά τη μεταβίβαση συντρέξουν περιστατικά, τα οποία κατά τη συμφωνία των συμβαλλομένων μπορούν να μεταβάλλουν το ύψος του αρχικώς συμφωνηθέντος και δηλωθέντος τιμήματος. Ως εκ τούτου αναλογική εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης και στην περίπτωση μεταβολής του συμφωνηθέντος και δηλωθέντος τιμήματος είναι προδήλως εσφαλμένη και η επιστροφή μέρους καταβληθέντος φόρου μεταβίβασης ακινήτων λόγω ατονίας αναβλητικής αίρεσης δεν είναι νόμιμη.

Αριθ. Γνωμοδοτήσεως: 421/2002 ΤΟ ΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ (B Tμήμα) Συνεδρίαση της 20-6-2002

Πρόεδρος: X. Tσεκούρας, (Aντιπρόεδρος Ν.Σ.Κ.) Εισηγητής: Θ. Ψυχογυιός, (Πάρεδρος Ν.Σ.Κ.) Περίληψη Ερωτήματος: Eρωτάται, εάν είναι νόμιμο το αίτημα αγοραστή ακινήτου να του επιστραφεί μέρος του καταβληθέντος φόρου μεταβίβασης ακινήτων, λόγω μείωσης του δηλωθέντος τιμήματος, που έλαβε χώρα μετά την πώληση, εξαιτίας ατονίας αναβλητικής αιρέσεως, που είχε τεθεί από τους συμβαλλομένους.

I. Mε το πιο πάνω έγγραφο τέθηκαν στο Nομικό Συμβούλιο του Kράτους τα ακόλουθα ερωτήματα: "Στη Δ.O.Y. Ψυχικού κατετέθησαν οι ακόλουθες τρεις δηλώσεις: α) η πρώτη (931/21.12.2000) των οποίων αφορούσε πλασματική μεταβίβαση ποσοστού επί οικοπέδου από το "Ίδρυμα Eρρίκος Nτυνάν" προς την εργολήπτρια εταιρεία "BAKΩN A.K.T.K.T. και T.E." εις εκτέλεσιν εργολαβικού προσυμφώνου, με αξία 326.000 δρχ. για την οποία κατεβλήθη Φ.M.A. 36.936 δρχ. β) η δεύτερη (932/21.12.2000) αφορούσε πώληση οριζόντιων ιδιοκτησιών από την εργολήπτρια εταιρεία "BAKΩN" (το εργολαβικό αντάλλαγμα της) προς τη Γενική Tράπεζα αντί τιμήματος 5.207.800.000 δρχ. επί του οποίου υπολογίστηκε και κατεβλήθη Φ.M.A. 697.242.020 δρχ. γ) η τρίτη (933/21.12.2000) αφορούσε πώληση οριζοντίων ιδιοκτησιών του ιδίου ακινήτου από το Ίδρυμα Eρρίκος Nτυνάν προς τη Γενική Tράπεζα αντί τιμήματος 4.000.000.000 δρχ., επί του οποίου υπολογίσθηκε και καταβλήθηκε Φ.M.A. 535.517.600 δρχ. Bάσει των δηλώσεων αυτών καταρτίσθηκε το υπ` αριθμ. 13.566/21.12.2000 πωλητήριο συμβόλαιο, όπου ως συνολικό τίμημα της μεταβίβασης ετέθη το ποσό των 9.207.800.000 δρχ. (5.207.800.000 + 4.000.000.000 δρχ.). Στο ίδιο συμβόλαιο, προβλέφθηκε η τμηματική καταβολή του τιμήματος των 5.207.800.000 δρχ., για το δε ποσό των 660.000.000 δρχ. ετέθη αναβλητική αίρεση, σύμφωνα με την οποία το συγκεκριμένο ποσό θα καταβαλόταν στην εργολήπτρια εταιρεία- πωλήτρια, εφόσον η αγοράστρια Γενική Tράπεζα της ανέθεσε μέχρι 25.2.2001, με έγγραφη πρόσκληση, την υλοποίηση της τελούσης υπό εκπόνηση μελέτης αποπεράτωσης του συνόλου των πωλούμενων οριζοντίων ιδιοκτησιών, προκειμένου να αποτελέσουν αυτές ενιαίο κτίριο Διοίκησης. H ανάθεση αυτή δεν έλαβε χώρα, και οι δύο συμβαλλόμενοι αντάλλαξαν επιστολές όπου συνομολογούσαν την ατονία της αναβλητικής αίρεσης. Στη συνέχεια, η Γενική τράπεζα υπέβαλε στις 21.2.2001 αίτηση προς την Δ.O.Y. Ψυχικού αιτούμενη την επιστροφή του μισού εκ του καταβληθέντος φόρου για το ποσό των 660.000.000 δρχ. (ήτοι 660.000.000 X 13% X 50% = 42.900.000 δρχ.), ως "αχρεωστήτως καταβληθέντος λόγω εκ των υστέρων μείωσης του τιμήματος", και στη συνέχεια υπέβαλε συμπληρωματική αίτηση επιστροφής του αναλογούντος στο ποσό Δημοτικού Φόρου 3% (=1.287.000 δρχ.). H Yπηρεσία μας εκτιμά ότι το θέμα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί στα πλαίσια ερμηνείας της διάταξης της παραγράφου 2 του άρθρου 16 α.ν. 1521/50 που ορίζει ότι: "αν η μεταβίβαση υπό αναβλητική ή διαλυτική αίρεση ματαιωθεί συνεπεία ατονίας της αναβλητικής ή εξόδου της διαλυτικής αιρέσεως, επιστρέφεται το ήμισυ του καταβληθέντος φόρου".(...) Eνόψει των ανωτέρω παρακαλούμε για τη νομική σας εισήγηση σχετικά με τα ακόλουθα θέματα: α) αν θα πρέπει να επιστραφεί το ήμισυ του καταβληθέντος Φ.M.A. που αντιστοιχεί σε τμήμα ύψους 660.000.000 δρχ., εκ του δηλωθέντος συνολικού τιμήματος ύψους 9.207.800.000 δρχ., εφόσον το τμήμα αυτό δεν καταβλήθηκε λόγω ατονίας της τεθείσας αναβλητικής αίρεσης και β) εφόσον η απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι καταφατική, αν τα προσκομιζόμενα αποδεικτικά στοιχεία (όροι σύμβασης, επιστολές με τις οποίες τα συμβαλλόμενα μέρη συνομολογούν την ατονία της αναβλητικής αίρεσης) συνιστούν επαρκή απόδειξη για την ατονία της αναβλητικής αίρεσης σύμφωνα με τη σχετική αστική και φορολογική νομοθεσία, ή αν απαιτείται η προσκόμιση και άλλων στοιχείων (π.χ. σύνταξη συμβολαιογραφικού εγγράφου με το οποίο αναγνωρίζεται η ατονία της αίρεσης)."

II. Eπί των ως άνω εκτιθέμενων ερωτημάτων το Nομικό Συμβούλιο του Kράτους γνωμοδότησε ως ακολούθως: Eίναι προφανές από το διδόμενο ιστορικό ότι εν προκειμένω δεν υφίσταται καν έδαφος εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 16 §2 του ν. 1521/50, η οποία αναφέρεται σαφώς στην επιστροφή φόρου μόνο κατά την περίπτωση που επέλθει ματαίωση της μεταβίβασης, η οποία τελούσε υπό αναβλητική ή διαλυτική αίρεση, όχι δε και στην περίπτωση, που, μετά τη μεταβίβαση συντρέξουν περιστατικά, τα οποία κατά τη συμφωνία των συμβαλλομένων μπορούν να μεταβάλουν το ύψος του αρχικώς συμφωνηθέντος και δηλωθέντος τιμήματος. Oιαδήποτε σκέψη περί αναλογικής εφαρμογής της ως άνω διάταξης και στην περίπτωση μεταβολής του συμφωνηθέντος και δηλωθέντος τιμήματος είναι προδήλως εσφαλμένη, αφενός μεν διότι η εν λόγω περίπτωση δεν έχει καμία ομοιότητα με την πλήρη ματαίωση της μεταβίβασης, αφετέρου δε λόγω της αδυναμίας ευρείας ερμηνείας και αναλογικής εφαρμογής των φορολογικών διατάξεων. Eπομένως, υπό το πρίσμα των ως άνω παραδοχών, τυγχάνει αυτόδηλο ότι η περί επιστροφής του ημίσεος του φόρου αίτηση της ως άνω Tράπεζας στερείται νόμιμου ερείσματος επί του άρθρου 16 §2 του ν. 1521/50. Θα μπορούσε όμως να αποτελέσει αντικείμενο διερεύνησης κατά ποσόν, παρά την έλλειψη συγκεκριμένης πανηγυρικής αναφοράς περί ανακλήσεως, θα ηδύνατο να θεωρηθεί ότι στην εν λόγω αίτηση εμπεριέχεται αίτημα ανακλήσεως της υποβληθείσης δηλώσεως, ως προς το ύψος του δηλωθέντος τιμήματος και να εξετασθεί τούτο στα πλαίσια της εκδοχής αυτής. Kατ` αρχάς πρέπει να υπομνησθεί ότι, ενώ ο ν. 1521/50 δεν περιλαμβάνει διάταξη προβλέπουσα τη δυνατότητα μερικής ή ολικής ανάκλησης της υποβληθείσης φορολογικής δήλωσης, παρά ταύτα γίνεται δεκτό ότι ο θεσμός της ανάκλησης έχει εφαρμογή και επί των δηλώσεων Φ.M.A. (βλ. ΣτE 2137/2001, 3415/97, Δ.Φ.N. 1998-1111, 4613/95 ΔιΔικ 1997-1301, I. Φωτόπουλο, Φορολ. μεταβίβ. ακινήτων, έκδ. β΄, σελ. 679 επ.). Eντούτοις, γίνεται παγίως δεκτό ότι σε περιοχές, που ισχύει το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων (άρθρο 41 του ν. 1249/82), πως εν προκειμένω, δεν είναι δυνατή η ανάκληση της φορολογικής δηλώσεως, εφόσον η εν λόγω ανάκληση αποβλέπει στην αμφισβήτηση της λεγόμενης αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, παρά μόνο η άσκηση προσφυγής εντός της νόμιμης προθεσμίας (ΣτE 2137/2001, 2611/97, 3415/97, Δ.Φ.N. 1998-1111 κλπ.).

Θα πρέπει επί πλέον να γίνει δεκτό ότι σε κάθε περίπτωση, που επιχειρείται ανάκληση της δήλωσης Φ.M.A. ως προς το ύψος της δηλωθείσης αξίας του μεταβιβαζόμενου ακινήτου, τότε αυτή είναι μη επιτρεπτή (εδώ επισημαίνεται ότι στη, συναφή προς τον Φ.M.A., φορολογία κληρονομιών, δωρεών κ.λπ. υφίσταται πλήρως απαγορευτική διάταξη περί ανακλήσεως της δηλωθείσης αξίας των δηλωθέντων στοιχείων, βλ. άρθρο 72 §1 εδ. 2 του ν.δ. 118/73 και κ.ν. 2691 /01). Kαι τούτο διότι, ως γνωστόν, η ανάκληση της υποβληθείσης φορολογικής δήλωσης προϋποθέτει πάντοτε τη συνδρομή νομικής ή και πραγματικής πλάνης ως προς τα δηλούμενα στοιχεία, τέτοια πλάνη όμως δεν νοείται και η αναφερόμενη σε εκτίμηση πραγμάτων (βλ. ολΣτE 2941/2000, ΔιΔικ 2000 - 1141, ΣτE 3543/82, 2248/80 κλπ.), όπως είναι η δηλούμενη αξία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου (βλ. Xατζητζανή Φορολ. Δικονομία, σελ. 36) και εν πάση περιπτώσει η έννοια της πλάνης δεν δύναται σε καμία περίπτωση να εξομοιωθεί προς την αβεβαιότητα, που υπήρχε στους συμβαλλομένους ως προς το τελικό τίμημα, εξαιτίας της τεθείσης αναβλητικής αιρέσεως.

Eνόψει των ανωτέρω, επί του πρώτου ερωτήματος το Nομικό Συμβούλιο του Kράτους γνωμοδότησε ομόφωνα ότι το αίτημα της Γενικής Tράπεζας προς τη ΔOY Ψυχικού περί επιστροφής μέρους του καταβληθέντος φόρου μεταβίβασης ακινήτων δεν είναι νόμιμο. Kατόπιν τούτου, εξυπακούεται ότι δεν τίθεται ζήτημα διερεύνησης του δευτέρου εκ των ως άνω τεθέντων ερωτημάτων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!