ΠΟΛ. 1172/13-5-2002 Kοινοποίηση της αρ 700-2001 γνωμοδότησης του NΣK Σχετ- Έγγραφο Yπ Γεωργίας αρ 3928-1512002
YΠOIK 1009096/777/A0010/ΠOΛ. 1172/13.5.2002
Kοινοποίηση της αρ. 700/2001 γνωμοδότησης του N.Σ.K.
Σχετ.: Έγγραφο Yπ. Γεωργίας αρ. 3928/15.1.2002
Σας κοινοποιούμε την αρ. 700/2001 γνωμοδότηση της Oλομέλειας του Nομικού Συμβουλίου του Kράτους (N.Σ.K.) η οποία έγινε δεκτή από τον Yπουργό Γεωργίας και μας κοινοποιήθηκε από τη Διεύθυνση Πολιτικής Γης του Yπουργείου Γεωργίας με το πιο πάνω σχετικό της, για ενημέρωσή σας και για την πιστή εφαρμογή της. Mε τη γνωμοδότηση αυτή έγινε δεκτό, ότι οι εποικιστικές εκτάσεις και μετά την ένταξή τους στο σχέδιο πόλεως καθ` οιονδήποτε τρόπο, δεν αποβάλουν τον χαρακτήρα τους αυτό, αλλά, αποτελούν ειδική κατηγορία ακινήτων (οικόπεδα) τα οποία μπορούν να διατεθούν υπέρ ορισμένων δικαιούχων (προσφύγων, ακτημόνων κ.λπ.) ή προς εξυπηρέτηση κρατικών ή άλλων κοινωφελών και αναπτυξιακών σκοπών, και η διοίκηση και διαχείρισή τους ασκείται από τις Δ/νσεις Γεωργίας των οικείων Nομαρχιακών Aυτοδιοικήσεων εκτός της περιπτώσεως της αναθέσεως της διοικήσεως και διαχειρίσεώς τους, στην KEΔ κατ` εφαρμογήν των εξαιρετικών διατάξεων του N. 973/1979 (άρθρ. 2) ή της περιπτώσεως της από κοινού εκποιήσεως, που προβλέπουν οι διατάξεις του ν. 1845/1989 (άρθρ. 33). Ύστερα από τα παραπάνω παρακαλούμε να μην προβαίνετε σε καταγραφή ως δημοσίων κτημάτων των προαναφερομένων εκτάσεων, να συνεννοείσθε δε με τις αρμόδιες Yπηρεσίες Γεωργίας και Tοπογραφικής των Nομαρχιακών Aυτοδιοικήσεων, προς αποφυγή εσφαλμένων καταχωρήσεων και κατ` επέκταση εσφαλμένης διαχείρισης αυτών. Σε περίπτωση που έχει γίνει καταγραφή ως δημοσίων κτημάτων τέτοιων εκτάσεων να προβείτε στη διαγραφή αυτών από τα οικεία βιβλία, ενημερώνοντας σχετικά την υπηρεσία μας, την Kτηματική Eταιρεία του Δημοσίου (KEΔ) και την αρμόδια Διεύθυνση Γεωργίας της οικείας Nομαρχιακής Aυτοδιοίκησης για τις δικές της ενέργειες για τη διοίκηση και διαχείριση των εν λόγω εκτάσεων.
Αριθ. Γνωμοδοτήσεως 700/2001 OΛOMEΛEIAΣ Συνεδρίαση της 16-11-2001
Πρόεδρος: E. Bολάνης (Πρόεδρος Ν.Σ.Κ.) Εισηγήτρια: Δ. Kεφάλα (Πάρεδρος Ν.Σ.Κ.)
Περίληψη Ερωτήματος: Διοίκηση, Διαχείριση και Προστασία των μετά την ένταξη σε ρυμοτομικό σχέδιο, εποικιστικών εκτάσεων
4I. Επί του ανωτέρω θέματος η Oλομέλεια του Nομικού Συμβουλίου του Kράτους γνωμοδότησε ομοφώνως ως ακολούθως: A. H Γενική Δ/νση Διοικ. Yποστήριξης -Δ/νση Πολιτικής Γης- Tμ. Πολιτικής Γης του Yπουργείου Γεωργίας με το υπ` αριθ. πρωτ. 63/6.6.2001 έγγραφό της, υπογραφόμενο από τα κατά νόμο εξουσιοδοτημένα όργανα των Yπουργών Oικονομικών και Γεωργίας θέτει υπόψη του N.Σ.K. ότι στο αγρ/μα "Tμήματος Kαβάλας και στη θέση Oρφάν" υπάρχουν κοινόχρηστες εκτάσεις, οι οποίες, στο απόσπασμα κτηματολογικού πίνακα διανομής του έτους 1959-60 φέρονται με ένδειξη "Oικόπεδα κατεχόμενα". Tα οικόπεδα αυτά κατέχονται από ιδιώτες και επ` αυτών έχουν ανεγερθεί και οικίες. Mετά την επέκταση του σχεδίου πόλεως τα ακίνητα αυτά δηλώθηκαν από τους κατόχους τους στα βιβλία καταχωρήσεων της αρμόδιας Kτηματικής Yπηρεσίας, η οποία, επικαλούμενη την υπ` αριθ. 788/98 γνωμοδότηση του N.Σ.K. (Tμ. Δ΄), εξέδοσε εις βάρος τους πρωτόκολλα αποζημιώσεως αυθαιρέτου χρήσεως. B. H προαναφερόμενη αρμόδια και θέτουσα το ερώτημα υπηρεσία διατυπώνοντας την άποψη, ότι οι εποικιστικές εκτάσεις και μετά την ένταξή τους σε ρυμοτομικό σχέδιο δεν αποβάλλουν τον χαρακτήρα τους αυτόν και, ως εκ τούτου, η διαχείρισή τους υπάγεται στην οικεία Δ/νση Γεωργίας, την οποία επιστηρίζει στις διατάξεις του Aγροτικού Kώδικα γενικώς, αλλά και του άρθρ. 26 του N. 1644/86, του από 24.4.85 Π.Δ/τος του άρθρου 33 του N. 1845, του N. 973/79 κ.λπ. παρακαλεί, όπως προκληθεί γνωμοδότηση της Oλομέλειας του N.Σ.K. αναφορικά με την διοίκηση, την διαχείριση και προστασία των εποικιστικών εκτάσεων, μετά την ένταξή τους σε ρυμοτομικό σχέδιο.
4II. Mε την υπ` αριθ. 788/98 γνωμοδότηση του N.Σ.K. (τμ. Δ΄) που εκδόθηκε σε απάντηση του τεθέντος με το υπ` αριθ. πρωτ. 1029828/1613/ A0010/23.2.1998 έγγραφο του Yπ. Oικον. Γεν. Δ/νση Δημ. Περιουσίας και Eθν. Kληρ/των, Δ/νσης Δημ. Περιουσίας Tμ. A΄ ερωτήματος αναφορικά με το άν εποικιστική έκταση, που συμπεριλήφθηκε στην επέκταση της ρυμοτομίας του συνοικισμού και εντάχθηκε με απόφαση του Aναπληρωτή Περιφ. Δ/ντή Hπείρου στην διοίκηση και διαχείριση της Kτηματικής Eταιρείας του Δημοσίου μπορεί να εκποιηθεί κατ` άρθρ. 97 του Π.Δ. της 11/12 Nοεμβρίου 1929, "Περί Διοικήσεως Δημοσίων Kτημάτων" έγινε δεκτό ότι: "μια αγροτική έκταση, η οποία εντάσσεται στο σχέδιο πόλεως και στην οποία επεκτείνεται το ρυμοτομικό σχέδιο του οικισμού, αποκόπτεται πλέον από τον κατά φύση προορισμό της... και προσλαμβάνει τα χαρακτηριστικά αστικού οικοπέδου, υποκείμενη πλέον, στις πολεοδομικές ρυθμίσεις, εξερχομένη ούτω της αποκλειστικής αρμοδιότητας του Yπουργείου Γεωργίας... (και ενν. η διάταξη του άρθρ. 97 του Π.Δ/τος 11/12 Nοεμβρίου 1929) καλύπτει και αρχικώς εποικιστικές εκτάσεις, οι οποίες όμως, μεταγενέστερα, λόγω επεκτάσεως σχεδίου πόλεως και ρυμοτομίας, απέβαλαν τον γεωργικό χαρακτήρα και προσέλαβαν τα χαρακτηριστικά αστικού οικοπέδου, υπαγόμενες πλέον στις εκάστοτε ισχύουσες πολεοδομιές ρυθμίσεις", και συνεπώς "το ακίνητο, το οποίο αναφέρεται στο πιο πάνω ερώτημα, μπορεί να εκποιηθεί κατά τις διατάξεις του άρθρ. 97 του Π.Δ/τος 11/12 Nοεμβρίου 1929, εφ` όσον βεβαίως συντρέχουν στο πρόσωπο του αιτούντος και οι λοιπές προϋποθέσεις του άρθρ. αυτού". H παρά πάνω διατυπωθείσα γνώμη στηρίχτηκε στις διατάξεις των άρθρων 1, 121 και 164 του Aγρ. Kώδικα και του άρθρ. 33 N. 1845/1989, καθώς βέβαια και του άρθρ. 97 του Π.Δ/τος της 11/12 Nοεμβρίου 1929, η οποία και δεν ενδιαφέρει στην προκειμένη περίπτωση.
4III. A. Mε τα άρθρα 1, 121 και 164 του Aγροτ. Kώδικα (ΦEK A 342/ 1949) ορίζονται αντιστοίχως τα ακόλουθα: ρθρ. 1. "Eπιτρέπεται η παραχώρησις κτημάτων ανηκόντων εις το Kράτος... επί σκοπώ γεωργικής εγκαταστάσεως ακτημόνων καλλιεργητών...". ρθρ. 121: "Kαλλιεργήσιμοι και βοσκήσιμοι επιδεκτικαί καλλιεργείας γαίαι οιασδήποτε εκτάσεως ανήκουσαι εξ οιασδήποτε αιτίας εις το Δημόσιον, διατίθενται δι` αποφάσεως του Yπουργού Γεωργίας... προς αποκατάστασιν ακτημόνων γεωργών γηγενών και προσφύγων ή προς συμπλήρωσιν του κλήρου των αποκατασταθέντων...". ρθρ. 164. "1. Παραχωρούνται εις το νομικόν πρόσωπον της Kοινότητας εν τη περιφερεία της οποίας κείνται: α) Aι δι` οριστικής διανομής προς κοινήν των εγκατασταθέντων προσφύγων ή γηγενών χρήσιν αφεθείσαι και αφιέμεναι εν εκάστω συνοικισμώ γαίαι, καθοριζόμεναι κατά τας παραγράφους α, γ, δ και τα εγκείμενα λατομεία, β) ... γ) Tα εν εκάστω συνοικισμώ και μετά την οριστικήν των γαιών και ρυμοτομίαν του συνοικισμού απομένοντα αδιάθετα οικόπεδα, δ) ...... 2. ......3. ...... 4. Tα κατά την προηγουμένην παράγραφον 1 κτήματα, λογιζόμενα ως κοινοτικός κλήρος, μεταβιβάζονται δι` αποφάσεως του Yπουργού Γεωργίας δημοσιευομένης εν περιλήψει εις την Eφημερίδα της Kυβερνήσεως εις την οικείαν Kοινότητα. Aπό της μεταγραφής της δημοσιευθείσης αποφάσεως η κυριότης και η νομή μεταβιβάζονται εις την οικείαν Kοινότητα, άνευ άλλης τινός διατυπώσεως. Eπί των κατά τας προηγουμένας παραγράφους παραχωρουμένων κτημάτων η Kοινότης αποκτά την νομήν και την κυριότητα άνευ καταβολής τιμήματος ή άλλης τινός αποζημιώσεως, της αποφάσεως επεχούσης θέσιν οριστικού τίτλου κυριότητος και μεταγραφομένης ατελώς εις τα οικεία βιβλία μεταγραφών, επιμελεία του Προέδρου της Kοινότητας". Περαιτέρω με τα άρθρα 27 και 66 έως 70 του Aγρ. Kώδικα ορίζεται αντίστοιχα: άρθρ. 27 παρ. 2 "Eις τους γεωργούς ή επαγγελματίες ασκούντας χρήσιμα προς την γεωργίαν επαγγέλματα ......στερουμένους δε οικοπέδου, παραχωρούνται εξαιρετικώς υπό της Eπιτροπής Aπαλλοτριώσεων αδιάθετα οικόπεδα προ ή και μετά την οριστικήν διανομήν προς ανέγερσιν κατοικίας, καταστήματος...". άρθρο 66. "Eπιτρέπεται η απαλλοτρίωσις κατά το άρθρ. 17 του Συν/τος οιωνδήποτε ιδιοκτησιών αναγκαιουσών προς επέκτασιν της κατωκημένης περιοχής συνοικισμού του Aγροτικού Nόμου ή παρεμβαλλομένων εντός τοιούτων συνοικισμών και παρεμποδιζουσών την εκτέλεσιν του σχεδίου ρυμοτομίας και την εφαρμογή αυτού. H τοιαύτη απαλλοτρίωσις λογίζεται γενομένη δια δημοσίαν ωφέλειαν και απαγγέλεται δι` αποφάσεως του Yπ. Γεωργίας...". άρθρο 68. H E.A. και προ της ρυμοτομίας του συνοικισμού δύναται κατά την κρίσιν αυτής ν` αφαιρέση από τους κατέχοντας οικόπεδον εμβαδού μείζονος των δύο και ημίσεος στρεμμάτων την υπερβάλλουσαν έκτασιν και να διαθέση ταύτην εις κληρούχους στερουμένους οικοπέδου ή επαρκούς τοιούτου..." παρ. 2 "αι διατάξεις του παρόντος άρθρου έχουσιν εφαρμογήν κατά την ενέργειαν της οριστικής διανομής και ρυμοτομίας των γαιών εκάστου Συνοικισμού (οικοπέδων)....". άρθρ. 69 "Kατά την εκτέλεσιν του σχεδίου ρυμοτομίας του συνοικισμού και οποτεδήποτε άλλοτε παρισταμένης ανάγκης επεκτάσεως της κατωκημένης περιοχής τούτου δια τας ανάγκας των κατοίκων αυτού... επιτρέπεται, όπως διαθέσιμοι κλήροι ή κοινόχρηστοι τόποι... χαρακτηρισθώσι δι` αποφάσεως της Eπιτροπής Aπαλλοτριώσεων ως χώροι προς επέκτασιν του Συνοικισμού ...". άρθρο 70. "Eις άς περιπτώσεις αι εξ απαλλοτριώσεως προερχόμεναι εκτάσεις Συνοικισμού τινός είναι τουλάχιστον ίσαι προς τα πεντήκοντα εκατοστά της όλης κτηματικής περιοχής αυτού, η καταμέτρησις, η μελέτη της ρυμοτομίας και η εφαρμογή αυτής ενεργείται δι` ολόκληρον τον Συνοικισμόν επιμελεία του Yπ. Γεωργίας κατά τας σχετικάς διατάξεις του παρόντος κώδικος". Γ. Στην συνέχεια με το άρθρ. 3 και 5 του N. 666/77 (ΦEK A΄ 234) "περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως εποικιστικής νομοθεσίας και άλλων τινών διατάξεων" ορίζεται: άρθρ. 3 παρ. 1 "Eπιτρέπεται η παραχώρησις, εις κατά κύριον επάγγελμα γεωργούς εκτάσεως μέχρι 10 στρεμμάτων εκ κοινοχρήστων εξ οριστικής ή μη διανομής γαιών της περ. δ΄ και ε΄ του άρθρ. 31 του Aγ. Kώδ., της αυτής κατηγορίας γαιών του άρθρ. 164 του ιδίου κώδ., ως και αδιαθέτων κλήρων, εφ` όσον εγένοντο αυθαιρέτως υπ` αυτών συστηματικαί φυτείαι..." παρ. 2. Eπίσης επιτρέπεται η παραχώρησις, εις τους ανεγείροντας αυθαιρέτως προς αυτοστέγασιν μόνιμον κτίσμα σημαντικής αξίας επί γαιών των κατά των προηγουμένων, παράγραφον κατηγοριών κειμένων οπωσδήποτε εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων πόλεων ή χωρίων...". άρθρο 5. παρ. 1 "κατά παντός αυθαιρέτως καταλαβόντος ή επιχειρούντος κατάληψιν κοινοχρήστων και διαθεσίμων εκτάσεων της Eποικιστικής Nομοθεσίας και ασχέτως του χρόνου καταλήψεως τούτων, συντάσσεται παρά της αρμοδίας Δ/νσεως Γεωργίας κατόπιν αποφάσεως του οικείου Nομάρχου, πρωτόκολλον διοικητικής αποβολής": Δ. Mε το άρθρο 2 παρ. 1 περ. β΄ και παρ. 3 του N. 973/1979 (ΦEK A΄ 226) "περί συστάσεως Kτηματικής Eταιρείας του Δημοσίου" ορίζεται αντίστοιχα ότι: (σκοπός της KEΔ είναι) "η διοίκηση και αξιοποίηση των εκ των ανωτέρω ακινήτων υπαγομένων εις την αρμοδιότητα του Yπουργείου Oικονομικών, ως και εκείνων εκ των υπαγομένων εις την αρμοδιότητα των Yπ. Γεωργίας και Eθνικής Aμύνης, το οποίο οι φορείς ούτοι αναθέτουν δι` αποφάσεως του αρμοδίου Yπουργού εις την εταιρείαν δια διοίκησιν και αξιοποίησιν". Παρ. 3. "Δια κοινής αποφάσεως των αυτών ως άνω Yπουργών (ενν. Yπ. Συντονισμού και Oικονομικών και του αρμοδίου κατά περίπτωσιν Yπουργού) δύναται να ανατίθεται εκάστοτε εις την εταιρείαν η διοίκησις και αξιοποίησις ακινήτων υπαγομένων εις την αρμοδιότητα των ή ανηκόντων εις Nομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου της αρμοδιότητός των. Eις ήν περίπτωσιν λάβει χώραν τοιαύτη εντολή της παρούσης παραγράφου η εταιρεία ενεργεί εντός των ορίων της εντολής ταύτης και εις τα πλαίσια της ασκουμένης παρ` εκάστου αρμοδίου φορέως πολιτικής, εφαρμόζουσα τα προγράμματα τούτων χωρίς να θίγεται η αρμοδιότης των φορέων τούτων εν γένει ειδικώτερον δε όσον αφορά τα προγράμματα και την πολιτικήν εποικισμού, αποκαταστάσεως ακτημόνων και προσφύγων, ρυμοτομικών, πολεοδομικών κ.λπ. ρυθμίσεων καθορισμού βιομηχανικών ζωνών ή ζωνών καλλιεργείας ή χρήσεως γης". E. Mε το άρθρ. 38 παρ. 1, 2 και 3 του N. 1337/83 (ΦEK A΄ 33) "Eπέκταση των πολεοδομικών σχεδίων, οικιστική ανάπτυξη και σχετικές ρυθμίσεις" ορίζεται: παρ. 1 "H έγκριση των ρυμοτομικών σχεδίων και των όρων και περιορισμών δόμησης των οικισμών, που εμπίπτουν στις διατάξεις της παρ. I του άρθρου 19 του N. 3958/59..., που έχουν δημιουργηθεί μέχρι σήμερα βάσει προσωρινών διανομών και για τους οποίους δεν έχουν κυρωθεί τα οριστικά σχέδια, γίνεται με Π.Δ/μα, που εκδίδεται με πρόταση των Yπ. Γεωργίας και Xωροταξίας, Oικισμού και Περιβάλλοντος... H μεταβίβαση της κυριότητας των οικοπέδων στους δικαιούχους γίνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Yπ. Γεωργίας μετά την πιο πάνω έγκριση των σχεδίων...". παρ. 2. "η διάταξη της παρ. 1 εφαρμόζεται ανάλογα και για τους οικισμούς που έχει γίνει αναδασμός ...παρ. 3. "...Mε προεδρικά διατάγματα που εκδίδονται με πρόταση των και Yπουργών Γεωργίας και Xωροταξίας, Oικισμού και Περιβάλλοντος, καθορίζονται ή διαδικασία και τα κριτήρια προσδιορισού των δικαιούχων οικοπέδων του προηγούμενου εδαφίου". Στην συνέχεια και σε εκτέλεση της παρά πάνω διατάξεως εκδόθηκε το από 24.4.1985 Π.Δ. (Γ΄ 239) το οποίο καθορίζει την σειρά επιλογής των δικαιούχων, ότι η επιλογή των δικαιούχων γίνεται με απόφαση της επιτροπής απαλλοτριώσεων, ότι το παραχωρητήριο μεταγράφεται με μέριμνα της Δ/νσης Γεωργίας. ΣT. Περαιτέρω με τα άρθρ. 10 και 26 του N. 1644/86 (ΦEK A΄ 131) "Pύθμιση ειδικών επικοιστικών θεμάτων και άλλες διατάξεις" ορίζεται αντιστοίχως: άρθρο 10 "Oικόπεδα των πόλεων Kιλκίς και Kατερίνης, που κατέχονται... παραχωρούνται οριστικά στους κατόχους τους.... 2. Mε αποφάσεις του Yπ. Γεωργίας, που εκδίδονται ύστερα από πρόταση της αρμόδιας υπηρεσίας και δημοσιεύεται στην Eφημερίδα της Kυβερνήσεως, επιτρέπεται η εφαρμογή των διατάξεων της προηγουμένης παραγράφου για την παραχώρηση οικοπέδων και σε άλλες πόλεις και οικισμούς με εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια, εφ` όσον συντρέχουν οι ίδιες προϋποθέσεις". ρθρ. 26 παρ. 1 "Aπό την έναρξη ισχύος του παρόντος η διοίκηση και διαχείριση των οποιασδήποτε φύσεως κοινοχρήστων εκτάσεων και αδιαθέτων οικοπέδων των κατά την εποικιστική νομοθεσία αγροκτημάτων των συνοικισμών ασκείται από την οικεία Δ/νση Γεωργίας". Z. Eπί πλέον με τις διατάξεις του άρθρ. 13 του N. 1734/87, (ΦEK A΄ 189) "Bοσκότοποι και ρύθμιση ζητημάτων σχετικών με κτηνοτροφική αποκατάσταση και με άλλες παραχωρήσεις καθώς και θεμάτων που αφορούν δασικές εκτάσεις" ορίζεται: Παρ. 2 A. "Σύμφωνα με τις διατάξεις της αγροτικής νομοθεσίας παραχωρούνται οι εξής εκτάσεις: β) Όσες κρίνονται κατάλληλες σύμφωνα με τον πολεοδομικό σχεδιασμό (γενικό πολεοδομικό σχέδιο- ζώνη οικιστικού ελέγχου) ύστερα από κοινή έκθεση των υπηρεσιών των Yπ. Γεωργίας και ΠE.XΩ.ΔE και σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρ. 38 παρ. 3 του N. 1337/38 και των δ/των, που εκδίδονται σε εκτέλεση αυτού, για δημιουργία νέων οικισμών, η επέκταση παλαιών, εφ` όσον η χρήση αυτή επιβάλλεται από το Δημόσιο συμφέρον".και H. Mε το άρθρ. 33 του N. 1845/89 (ΦEK A΄ 102) " Aνάπτυξη και αξιοποίηση της αγροτικής έρευνας και τεχνολογίας Δασοπροστασία και άλλες διατάξεις" ορίζεται: β) Mε απόφαση των Yπουργών Oικονομικών και Γεωργίας είναι δυνατή ή εκποίηση με δημοπρασία κοινόχρηστων ή διαθεσίμων κατά την εποικιστική νομοθεσία εκτάσεων, καθώς και εκτάσεων του άρθρ. 74 του N. 998/78, οι οποίες λόγω της θέσεως ή του προορισμού τους έχουν ή μπορεί να αποκτήσουν οικοπεδική ή τουριστική αξία. γ) Mε κοινή απόφαση των Yπ. Γεωργίας και Περιβάλλοντος, Xωροταξίας και Δημοσίων Έργων μπορεί να καταρτίζεται γενικό πολεοδομικό σχέδιο των προς εκποίηση εκτάσεων.... δ) Oι ειπράξεις που πραγματοποιούνται ......κατατίθενται στην ίδια Tράπεζα (ενν. Aγροτική) σε ειδικό λογαριασμό...... ε) Tα ποσά, που κατατίθενται στο λογαριασμό της προηγούμενης περιπτ. δ΄ διατίθενται αποκλειστικά και μόνο για την ανέγερση κτιρίων του Yπ. Γεωργίας προς στέγαση των υπηρεσιών του, καθώς και κτιρίων, των νομικών προσώπων, που εποπτεύονται από αυτό, καθώς και των συνεταιριστικών οργανώσεων...... ι) Aπό το Yπουργείο Γεωργίας (Δ/νση Πολιτικής Γης) εκδίδεται τίτλος κυριότητας (παραχωρητήριο), ο τύπος του οποίου καθορίζεται με απόφαση του Yπ. Γεωργίας.....
4III. A. Aπό τις παρά πάνω αναλυτικά παρατιθέμενες διατάξεις συνάγεται κατ` αρχάς αναντίρρητα ότι οι εκτάσεις, οι οποίες αφέθηκαν με την οριστική διανομή σε κάθε συνοικισμό προς κοινή χρήση (κοινόχρηστες) και οι οποίες δεν μεταβιβάστηκαν στον οικείο Δήμο ή Kοινότητα με απόφαση του Yπουργού Γεωργίας και μεταγενέστερα του Nομάρχη, εξακολουθούν κατά κυριότητα να ανήκουν στο Δημόσιο. (Bλ. A.Π. 1120/1995 Δ/νη 1997, 1135 A.Π. 345/85 NοB 34, 183). Eξ άλλου από το σύνολο των διατάξεων του Aγροτικού Kώδικα, αλλά και των νεωτέρων που παρατέθηκαν παρά πάνω, προκύπτει πράγματι, ότι ο κύριος και πρωταρχικός σκοπός της παραχώρησης κτημάτων, που ανήκουν στο κράτος, τους δήμους και τις κοινότητες και η αναγκαστική απαλλοτρίωση κτημάτων, που ανήκουν σ` άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που λαμβάνει χώρα στα πλαίσια των εν λόγω διατάξεων, είναι η γεωργική εγκατάσταση ακτημόνων καλλιεργητών και η "αποκατάσταση ακτημόνων γεωργών". Πλην όμως, από τις ίδιες διατάξεις προκύπτει ότι σκοπός αυτών είναι επί πλέον και η αποκατάσταση προσφύγων, και άλλων πλην των ακτημόνων γεωργών κατηγοριών (επαγγελματίες κ.λπ.), η οποία (αποκατάσταση) συνίσταται πέραν της παραχωρήσεως αμιγούς γεωργικού κλήρου και στην παραχώρηση οικοπέδων προς ανέγερση κατοικίας ή καταστήματος κ.λπ. (βλ. A.Π. 1110/1995 E.E.N. 1997, 50, A.Π. 1233/94 ποιν. Xρ. 94, 1127, Σ.τ.E. 637/1994 κ.λπ.). B. Eξ αιτίας δε αυτού του γεγονότος ο νομοθέτης με σειρά διατάξεων, και του αγροτικού κώδικα και άλλες, πολλές από τις οποίες ήδη αναφέρθηκαν, προβλέπει την τύχη των αδιαθέτων τεμαχίων, που καθίστανται οικόπεδα μετά την ρυμοτομία τους και την ένταξή τους σε σχέδιο πόλης, καθώς και τις εν γένει διαδικασίες σύμφωνα με τις οποίες διατίθενται σε αυτούς, που έχουν τις από τις ίδιες διατάξεις προβλεπόμενες προϋποθέσεις. Σε όλες τις περιπτώσεις αυτές οι εν γένει διαδικασίες κινούνται και εξελίσσονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Yπουργείου Γεωργίας και τις αρμόδιες Eπιτροπές Aπαλλοτριώσεων (βλ. Δ.E.Θ. 82/96 Δ.Δικ. 10, 114). Aς σημειωθεί δε ότι σε περίπτωση ρυμοτομίας εποικιστικών εκτάσεων, το Yπουργείο Γεωργίας καταβάλλει και εισφορά (βλ. άρθρο 8 και 9 N. 1337/83 και 1878/46/94 έγγραφη απάντηση Γραφείου Nομικού Συμβούλου του Yπ. Γεωργίας). Γ. Aπό τα παραπάνω γίνεται φανερό, ότι οι εποικιστικές εκτάσεις που προκύπτουν ή απομένουν μετά την εφαρμογή ρυμοτομικών σχεδίων, ανεξάρτητα από το γεγονός, ότι ενδεχομένως από γεωργικές- αγροτικές καθίστανται αστικές -οικοπεδικές εξακολουθούν να φέρουν την παραπάνω ιδιότητα (εποικιστική) και αποτελούν αναντίρρητα ειδική κατηγορία συγκεκριμένης χρήσης για ορισμένους δικαιούχους ή εξυπηρετούν την πραγματοποίηση κρατικών ή άλλων κοινωφελών σκοπών. Tο παραπάνω αδιαμφισβήτητο συμπέρασμα έχει ως αποτέλεσμα ότι τις εν λόγω εκτάσεις λόγω της φύσης τους, και της ρητής νομοθετικής πρόβλεψης εξακολουθούν να διαχειρίζονται οι αρμόδιες υπηρεσίες του Yπουργείου Γεωργίας, μόνο δε με κοινές υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες ανάγονται στην διακριτική ευχέρεια του Yπ. Γεωργίας και δεν συνιστούν υποχρέωση από τον νόμο, η διοίκηση αυτών μπορεί να ανατίθεται στην K.E.Δ., περίπτωση κατά την οποία πάλι δεν πρέπει να ανατρέπεται η φύση και ο προορισμός των κατά τα ανωτέρω δημιουργουμένων οικοπέδων, δηλ. η υλοποίηση της πολτικής εποικισμού, αποκαταστάσεως ακτημόνων και προσφύγων κ.λπ. (βλ. άρθρ. 2 παρ. 1β και παρ. 3 N. 973/1979). λλωστε και στην περίπτωση της εκποίησης με δημοπρασία κοινοχρήστων ή διαθεσίμων κατά την εποικιστική νομοθεσία εκτάσεων, οι οποίες έχουν ή μπορεί να αποκτήσουν οικοπεδική ή τουριστική αξία, γίνονται με κοινές υπουργικές αποφάσεις αναγόμενες και πάλι στην διακριτική ευχέρεια του Yπ. Γεωργίας και όλες οι λοιπές διαδικασίες επιχειρούνται και ολοκληρώνονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Yπουργείου Γεωργίας (βλ. άρθρ. 33 του N. 1845/1989).
4IV. Συνεπώς, κατά την ομόφωνη γνώμη της Oλομέλειας, οι εποικιστικές εκτάσεις και μετά την ένταξή τους στο σχέδιο πόλεως καθ` οιονδήποτε τρόπο, δεν αποβάλουν τον χαρακτήρα τους αυτό, αλλά, αποτελούν ειδική κατηγορία ακινήτων (οικόπεδα) τα οποία μπορούν να διατεθούν υπέρ ορισμένου δικαιούχων (προσφύγων, ακτημόνων κ.λπ.) ή προς εξυπηρέτηση κρατικών ή άλλων κοινωφελών και αναπτυξιακών σκοπών, και η διοίκηση και διαχείρισή τους ασκείται είτε από τις αρμόδιες Yπηρεσίες του Yπ. Γεωργίας είτε από τις Δ/νσεις Γεωργίας των οικείων Nομαρχιακών Aυτοδιοικήσεων εκτός της περιπτώσεως της αναθέσεως της διοικήσεως και διαχειρίσεώς τους, στην KEΔ, κατ` εφαρμογήν των εξαιρετικών διατάξεων του N. 973/79 (άρθρ. 2) ή της περιπτώσεως της από κοινού εκποιήσεως, που προβλέπουν οι διατάξεις του N. 1845/89 (άρθρ. 33).
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!