ΣΕΒΕ Αυξημένες οι προσδοκίες των εξαγωγέων για το 2020
Την εκτίμηση ότι το ύψος των ελληνικών εξαγωγών θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις, να «πιάσει» φέτος τον στόχο για την αύξησή του στο 20% του ελληνικού ΑΕΠ, έναντι 18,4% σήμερα, διατύπωσε σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), δρ Γεώργιος Κωνσταντόπουλος, επισημαίνοντας ωστόσο ότι για να ανέβει ο πήχης στο επιθυμητό επίπεδο, είναι απαραίτητο να μπουν στο παιχνίδι και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ).
«Οι ΜμΕ είναι πολύ πίσω στις εξαγωγές - για πολλούς λόγους. Μόνο 260 επιχειρήσεις, που είναι το 2% του συνόλου των επιχειρήσεων της χώρας, κάνουν το 50% των ελληνικών εξαγωγών και το 98% μοιράζεται το υπόλοιπο 50%.
Αυτό είναι μια στρέβλωση στην αγορά, ενώ αντίθετα, αν πάρουμε ως παράδειγμα μια κλασική εξαγωγική και βιομηχανική χώρα, τη Γερμανία, αυτή μπορεί μεν να έχει επιχειρηματικούς κολοσσούς με τεράστιες διεθνείς πωλήσεις, αλλά και οι ΜμΕ συμβάλουν πάρα πολύ στις εξαγωγές της», παρατηρεί ο δρ. Κωνσταντόπουλος.
Επισημαίνει, δε, ότι ο Σύνδεσμος ήδη εργάζεται προς την κατεύθυνση της εξαγωγικής κινητοποίησης των ΜμΕ, μέσω - για παράδειγμα - του cluster που συστάθηκε για το ακτινίδιο και ήδη έχει καλά αποτελέσματα, καθώς επιτρέπει σε παραγωγούς κι επιχειρήσεις να ενώσουν τις δυνάμεις τους, για να μπορούν να ανταποκριθούν στις μεγάλες ζητήσεις και παραγγελίες του εξωτερικού. Παράλληλα, προ των πυλών βρίσκεται η δημιουργία αντίστοιχης επιχειρηματικής «συστάδας» για τα προϊόντα αγροτεχνολογίας «με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας».
«Με διάφορες ενέργειες -όπως η διοργάνωση ξένων επιχειρηματικών αποστολών προς τη Βόρεια Ελλάδα, οι συναντήσεις B2B στο εξωτερικό, η πρόσκληση ξένων επιχειρήσεων ώστε να δουν τις παραγωγικές εγκαταστάσεις μας και πώς ανταποκρινόμαστε στις διεθνείς επιταγές για την ποιότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη- προσπαθούμε ως ΣΕΒΕ να ανεβάσουμε τις εξαγωγές, κυρίως στοχευμένα στις ΜμΕ, όπου εντοπίζεται το βασικό πρόβλημα», υπογράμμισε.
Κατά τον δρα Κωνσταντόπουλο, οι προσδοκίες των εξαγωγέων για το 2020 είναι αυξημένες:
«Πήγε σχετικά καλά το 2019, σε σχέση με το 2018, αφού πέρυσι πλησιάσαμε τα 34 δισ. ευρώ, έναντι 33 και κάτι δισ. ευρώ πρόπερσι. Πιστεύω ότι στεκόμαστε καλύτερα στα πόδια μας και με μια σειρά μέτρων που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση, όσον αφορά τη φορολογία και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των υψηλά αμειβόμενων εξαγωγικών στελεχών, αναπνέουμε καλύτερα και εκτιμώ πως μπορούμε να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί.
Αυτό το όφελος που υπάρχει, και στη φορολογία μας και στα μερίσματα, δεν το μετακυλίουμε στην τσέπη μας, αλλά στην παροχή των υπηρεσιών και των αγαθών μας, μειώνοντας την τελική τιμή τους.
Αυτό είναι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, το οποίο ελπίζουμε να το εκμεταλλευτούμε όσο γίνεται καλύτερα. Είμαστε ακόμα πολύ πίσω στις εξαγωγές ως ποσοστό του ΑΕΠ, στο 18,4%, ο στόχος μας είναι να φτάσουμε τουλάχιστον στο 20% το 2020, γιατί είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που κυμαίνεται γύρω στο 33%».
Εξαγωγές με κόστος για τους εξαγωγείς. Αλλά και θετικότερες συνθήκες στις ΗΠΑ για τα ελληνικά προϊόντα λόγω ...Airbus
Λένε όμως οι αριθμοί, που δείχνουν άνθιση, πάντα την αλήθεια;
Ή μήπως συχνά οι εξαγωγείς προσπαθούν να «κρατήσουν» μια αγορά, ακόμη και αν η παραμονή σε αυτή είναι επιζήμια για τα άμεσα οικονομικά αποτελέσματά τους ως επιχειρήσεων;
«Αυτό συμβαίνει κατά καιρούς σε όλες τις χώρες. Για παράδειγμα, παρά τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση Τραμπ στις ΗΠΑ, και αναφέρομαι κυρίως στην Ισπανία, οι Ισπανοί εξαγωγείς κατάφεραν να κρατήσουν τις εξαγωγές τους στη χώρα, μειώνοντας φυσικά την κερδοφορία τους και παίρνοντας «πάνω τους» το επιπλέον κόστος από τα αμερικανικά μέτρα. Κάθε χώρα προσπαθεί να κρατήσει τα προϊόντα της στα ράφια ή και να μπει στις ξένες αγορές με κάθε τρόπο, πολλές φορές οι πολύ δυνατοί παίκτες το επιδιώκουν και με ζημία.
Αυτό είχαμε κάνει και εμείς το 2018: παρότι οι τιμές παραγωγού είχαν ανέβει σε δυσθεώρητα ύψη, κρατήσαμε σταθερές τις τιμές στο ράφι, ενώ θα έπρεπε να τις ανεβάσουμε κατά 20% ή 30%, για να έχουμε θετικά αποτελέσματα.
Τις κρατήσαμε, για να μη χάσουμε τις αγορές. Το 2019, οι συνθήκες ευνόησαν κάπως τα ελληνικά προϊόντα, π.χ., σε αγορές όπως των ΗΠΑ για διάφορους λόγους, μεταξύ των οποίων και τα μέτρα της διακυβέρνησης Τραμπ.
Κάποιες ανταγωνίστριες χώρες υπέστησαν βλάβη από τα αμερικανικά μέτρα, κι αυτό ευνόησε τα ελληνικά προϊόντα, κυρίως την ελιά και το λάδι, για τα οποία μπήκαν επιπλέον δασμοί στα ισπανικά προϊόντα, επειδή η Ισπανία συμμετέχει στην κατασκευή των Airbus, κάτι που πλήττει τη Boeing.
Ως αποτέλεσμα, κάποια ελληνικά προϊόντα έγιναν πιο ανταγωνιστικά σε σχέση με τα ομοειδή ανταγωνιστικών χωρών» σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ.
Βαλκάνια: Θεωρητικά πιο «εύκολες», αλλά πρακτικά πιο κορεσμένες αγορές
Αγορές όπως η κινεζική είναι μεν τεράστιες, λόγω του πληθυσμού τους και της ταχέως αναπτυσσόμενης μεσαίας τάξης, αλλά ταυτόχρονα μοιάζουν με ...ματριότσκες, τις ρωσικές κούκλες που έκαστη εμπεριέχει μια άλλη, αφού στην ουσία υπάρχουν πολλές διαφορετικές αγορές μέσα σε μία, με τις ιδιαιτερότητές της η καθεμία. Αντίθετα, οι εξαγωγές στα γειτονικά Βαλκάνια, που για χρόνια τροφοδοτούν με πελάτες τις ελληνικές επιχειρήσεις, φαίνεται πως αποτελούν πιο βατό εξαγωγικό στόχο.
Ισχύει; Πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν σήμερα τις αγορές των Βαλκανίων οι Έλληνες εξαγωγείς;
«Δεν υπάρχουν κανόνες και νόρμες. Κάθε χώρα είναι μια ειδική εξίσωση, που θέλει ιδιαίτερη ανάλυση. Ως ΣΕΒΕ παρακολουθούμε κάθε χώρα ξεχωριστά μέσω και του Ινστιτούτου Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ), τις κινήσεις, τις απαιτήσεις, το τι θέλει ο τελικός καταναλωτής, τι συνήθειες έχει, ποια είναι η κουλτούρα του σε όλα τα επίπεδα.
Καλούμε τους επιχειρηματίες που θα βγουν προς τα έξω να σταθμίσουν τα πάντα, να δουν τους κινδύνους και να τους ασφαλίσουν, να μην επιχειρήσουν να κάνουν εξαγωγές, αν δεν στέκονται καλά στα πόδια τους και αν οι ίδιοι δεν είναι περήφανοι για τα προϊόντα τους και δεν έχουν δει πώς μπορούν να ανταγωνιστούν ομοειδή προϊόντα στη χώρα όπου θέλουν να εξάγουν, αν δεν έχουν επιβεβαιώσει πως έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν στις παραγγελίες - δεν είναι δυνατόν να σου ζητάνε τόνους και εσύ να μπορείς να στείλεις μόνο πέντε παλέτες- όλα αυτά θέλουν πολύ καλή στάθμιση και παρακολούθηση.
Το καλό με τις γειτονικές χώρες είναι πως είναι πολύ εύκολο να πάνε εκεί οι Έλληνες επιχειρηματίες και να αναλύσουν, να επισκεφτούν σούπερ μάρκετ και ενώσεις καταναλωτών, να κάνουν "follow up" εξαγωγών, παρακολουθώντας τα προϊόντα τους καθημερινά, πώς στέκονται σε αυτές τις αγορές, οι οποίες είναι πιο "εύκολες" θεωρητικά αλλά και πιο κορεσμένες, γιατί πάνω σε αυτές πέφτουν όλοι.
Εμείς ως ΣΕΒΕ, είμαστε εδώ, για να δώσουμε στους ενδιαφερόμενους ό,τι στοιχεία θέλουν και να τους βοηθήσουμε στο έργο τους και είμαστε εξαιρετικά ειλικρινείς στο να τους πούμε αν μπορούν ή δεν μπορούν να πάνε κάπου», επισήμανε ο δρ. Κωνσταντόπουλος._
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!