ΠΟΛ. 1002/4-1-1999 Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 23, 24 και των παραγράφων 3 και 16 του άρθρου 41 N. 2648-98 σχετικά με ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών
YΠOIK 1000539/7152-1/0016/ΠOΛ. 1002/4.1.1999 Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 23, 24 και των παραγράφων 3 και 16 του άρθρου 41 N. 2648/98 (ΦEK 238 A`/22-10-1998)
Σας κοινοποιούμε τις αναφερόμενες στο θέμα διατάξεις και σας παρέχουμε τις ακόλουθες διευκρινίσεις και οδηγίες για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους.
A. Με τις διατάξεις του άρθρου 23, οι οποίες αντικαθιστούν την παράγραφο 4 του άρθρου 6 του ν.δ. 356/1974 (όπως αυτή ισχύει) παρέχεται η δυνατότητα, μετά από αιτιολογημένη απόφαση του αρμοδίου οργάνου, μερικής ή ολικής απαλλαγής ληξιπρόθεσμης οφειλής από προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, που αναλογούν σε αυτή.
Σημειώνεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την απαλλαγή αυτή είναι η διαπίστωση ότι η μη εμπρόθεσμη καταβολή της οφειλής αυτής οφείλεται, αποδεδειγμένα στην παράλειψη της υπηρεσίας (στην οποία αυτή είναι βεβαιωμένη) για την αποστολή της ειδοποίησης, που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 4 του KEΔE, ενώ δεν αποτελεί προϋπόθεση για απαλλαγή η τυχόν μη παραλαβή της ειδοποίησης αυτής. Στις περιπτώσεις που ο υπόχρεος σε καταβολή έχει λάβει γνώση ενυπόγραφα για τον τρόπο καταβολής της οφειλής η σχετική αίτηση κρίνεται απαράδεκτη. Αρμόδια όργανα για την απαλλαγή από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής είναι:
1) O Προϊστάμενος της Δημόσιας Oικονομικής Υπηρεσίας, μετά από γνώμη του νόμιμου αναπληρωτή του και του προϊσταμένου του Δικαστικού τμήματος ή του αντίστοιχου γραφείου στις περιπτώσεις:
α. Οταν το ποσό των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής δεν υπερβαίνει, την ημέρα υποβολής της αίτησης απαλλαγής της οφειλής από αυτές τις 100.000 δρχ.
β. Οταν η αίτηση απαλλαγής υποβάλλεται μέσα σε δύο (2) μήνες από την νόμιμη ημερομηνία λήξης της προθεσμίας πληρωμής της οφειλής, ανεξαρτήτως του ύψους του ποσού των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής.
2) O Υπουργός Oικονομικών, μετά από γνωμοδότηση της Επιτροπής παροχής Διευκολύνσεων, του άρθρου 15 του N. 2648/98, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις.
Οταν δηλαδή το ποσό των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής υπερβαίνει τις 100.000 δρχ. την ημέρα υποβολής της αίτησης και η αίτηση αυτή υποβάλλεται μετά το πέρας των (2) δύο μηνών από τη νόμιμη ημερομηνία λήξης της προθεσμίας της οφειλής.
Τα παραπάνω όργανα μπορούν να χορηγούν στον οφειλέτη και την οριζόμενη από ειδικές διατάξεις έκπτωση, λόγω εφάπαξ καταβολής της οφειλής, αν αφ` ενός η αίτηση για απαλλαγή υποβληθεί το αργότερο εντός διμήνου από την εκπνοή της προθεσμίας εντός της οποίας έπρεπε, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις να καταβληθεί η οφειλή αυτή, για να τύχει του ευεργετήματος της έκπτωσης, αφ` ετέρου η οφειλή καταβληθεί εντός (10) δέκα ημερών από την ημερομηνία, που ο οφειλέτης έλαβε αποδεδειγμένα γνώση αυτής.
κατά των αποφάσεων του προϊσταμένου δύναται να ασκηθεί ιεραρχική προσφυγή ενώπιον του Υπουργού Oικονομικών, μέσα σε ένα μήνα από την κοινοποίηση της απόφασης.
H απόφαση επί της προσφυγής εκδίδεται μετά από γνωμοδότηση της Επιτροπής του άρθρου 9 του N. 2386/96 (ΦEK 43 A`). H Επιτροπή αυτή γνωμοδοτεί στον Υπουργό των Oικονομικών για την αποδοχή (μερική ή ολική) ή μη του αιτήματος των ενδιαφερομένων. Ποσά που σύμφωνα με τις αποφάσεις των παραπάνω οργάνων κρίνεται ότι έχουν καταβληθεί αχρεώστητα επιστρέφονται.
B. Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του κοινοποιούμενου άρθρου 24 προσδιορίζονται οι κατηγορίες των οφειλών προς το Δημόσιο για τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα διαγραφής τους εν μέρει ή εν όλω, με απόφαση του Υπουργού Oικονομικών, μετά από γνωμοδότηση της επιτροπής παροχής διευκολύνσεων του άρθρου 15 του N. 2648/98. Ειδικότερα οι οφειλές αυτές, μπορούν να διαγραφούν όαν προέρχονται:
α) Από θανόντες οφειλέτες, που δεν άφησαν περιουσία και οι κληρονόμοι αυτών αποποιήθηκαν την επαχθείσα κληρονομιά. Απαιτείται δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση, έρευνα για διαπίστωση ή μη ύπαρξης περιουσίας του θανόντα, καθώς και έρευνα για ύπαρξη κληρονόμων βάσει του πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης και αυτού των εγγυτέρων συγγενών.
β) Από άπορους οφειλέτες, των οποίων η απορία διαπιστώνεται από στοιχεία της Δ.O.Y., στην οποία βεβαιώθηκαν οι οφειλές ή από κάθε άλλη δημόσια αρχή και η είσπραξη αυτών δεν επιτεύχθηκε μέσα σε (5) πέντε έτη από τη λήξη του οικονομικού έτους, μέσα στο οποίο αυτές βεβαιώθηκαν, παρά τη λήψη των μέτρων που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις. και στην προκειμένη περίπτωση απαιτείται η διαπίστωση ύπαρξης ή μη περιουσίας του αιτούντα τη διαγραφή και οπωσδήποτε η λήψη όλων των μέτρων είσπραξης (αναγκαστικών και διοικητικών) εκ μέρους των οργάνων του Δημοσίου.
γ) Από οφειλέτες φυσικά ή νομικά πρόσωπα που στερούνται περιουσίας ή που ολόκληρη η περιουσία τους εκποιήθηκε αναγκαστικά, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 356/74 ή με τη διαδικασία της εκκαθάρισης, εφ όσον μετά από πέντε χρόνια από τη βεβαίωση των οφειλών αυτών η Γνωμοδοτική Επιτροπή Παροχής Διευκολύνσεων διαπιστώνει αιτιολογημένα ότι έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα, για την είσπραξη του χρέους και ότι ακόμη και αν ληφθούν όλα τα λοιπά προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις μέτρα, δεν θα ήταν δυνατή η είσπραξή τους.
Σε περίπτωση ύπαρξης μερικής οικονομικής αδυναμίας των οφειλετών αυτών, η διαγραφή μπορεί να περιοριστεί και πριν από την παρέλευση της πενταετίας από τη βεβαίωση του χρέους, ολικά ή μερικά στα πάσης φύσεως σχετικά πρόστιμα, πρόσθετους φόρους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.
H αίτηση του οφειλέτη, για τη διαγραφή χρεών διαβιβάζεται από τον προϊστάμενο της Δ.O.Y. στην αρμόδια Επιτροπή με την επ` αυτής αιτιολογημένη γνώμη του, που αφορά στην πλήρωση ή μη των όρων και προϋποθέσεων που θέτουν οι σχετικές διατάξεις, μαζί με τον πίνακα χρεών του οφειλέτη και τα λοιπά δικαιολογητικά, καθώς και τη γνώμη του αρμόδιου επιθεωρητή. Ειδικά για την περίπτωση α` πρόταση για διαγραφή χρεών συνοδευόμενη από τα ανωτέρω δικαιολογητικά μπορεί να υποβληθεί στην Επιτροπή οίκοθεν από τον Προϊστάμενο της Δ.O.Y. με τη γνώμη του αρμόδιου Επιθεωρητή. Υποθέσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί απορριπτική απόφαση από την Επιτροπή δεν δύνανται να επανεξεταστούν πριν περάσουν δύο (2) έτη από την έκδοση της απόφασης.
Γίνεται αντιληπτό ότι το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για την τυχόν διαγραφή οφειλής φέρνει η Δ.O.Y. αφού η αρμόδια Επιτροπή δεν γνωρίζει την υπόθεση και συνεπώς θα βαρύνει στην κρίση της η άποψη της Δ.O.Y. Απαιτείται για το λόγο αυτό ιδιαίτερη προσοχή και υπευθυνότητα όχι μόνο κατά τη διατύπωση προτάσεων διαγραφής όσο και κατά την εξέταση των αιτημάτων.
Γ.1. Με τη διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 41 N. 2648/98 ορίζεται ότι διαγράφονται οίκοθεν οι μέχρι τη δημοσίευση του νόμου αυτού βεβαιωμένες ανείσπρακτες οφειλές στις Δημόσιες Oικονομικές Υπηρεσίες (Δ.O.Y.) υπέρ του Δημοσίου, καθώς και υπέρ νομικών προσώπων ή τρίτων, εκτός των οφειλών υπέρ οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, εφόσον το συνολικό ποσό της βασικής οφειλής, κατά οφειλέτη, δεν υπερβαίνει τις εννέα χιλιάδες (9.000) δρχ. και δεν έχουν εισπραχθεί εντός διετίας από τη βεβαίωσή τους.
H διάταξη, δηλαδή, αυτή εφαρμόζεται για τις περιπτώσεις εκείνες, που στις 22 Οκτωβρίου 1998 υφίσταται στις Δ.O.Y. ανείσπρακτη (συνολική) βασική οφειλή μέχρι (9.000) εννιά χιλ. δρχ., η βεβαίωση της οποίας έγινε με ένα ή περισσότερα τριπλότυπα βεβαίωσης, μέχρι 22 Οκτωβρίου 1996.
2. Με τη διάταξη της παραγ. 16 του ίδιου προαναφερθέντος άρθρου και νόμου ορίζεται ότι τα έξοδα εκτέλεσης βαβαιώνονται στις Δ.O.Y. ανεξαρτήτως ποσού.
Ακολουθεί, ως έχει, το κείμενο των διατάξεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!