ΠΟΛ. 1306/17-12-1998 Διευκολύνσεις τμηματικής καταβολής - κοινοποίηση διατάξεων άρθρων 13 έως 21 ν. 2648-1998
YΠOIK 1139740/6827-20/0016/ΠOΛ. 1306/17.12.1998 Διευκολύνσεις τμηματικής καταβολής - κοινοποίηση διατάξεων άρθρων 13 έως 21 ν. 2648/98
Από την εφαρμογή των μέχρι σήμερα ισχυουσών διατάξεων που αφορούν στη διαδικασία χορήγησης των διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής ληξιπροθέσμων οφειλών προς το Δημόσιο διαπιστώθηκε ότι αυτές παρουσιάζουν μειονεκτήματα όπως:
- η μη ενιαία αντιμετώπιση ομοίων περιπτώσεων οφειλετών από τις ΔOY
- η μη συμβολή των διευκολύνσεων στη βέβαιη εξόφληση των οφειλών σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
- η μη διαμόρφωση σωστής φορολογικής συμπεριφοράς των οφειλετών κ.λπ.
Με τις διατάξεις των άρθρων 13 έως 21 του Νόμου 2648/1998 που σας κοινοποιούμε, θεσπίζονται αντικειμενικά κριτήρια και συντελεστές βαρύτητας αυτών, το άθροισμα των οποίων καθορίζει τις δόσεις της διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής.
Τα κριτήρια που εξετάζονται για τη χορήγηση των διευκολύνσεων και οι συντελεστές βαρύτητας αυτών είναι:
1. Oικονομική αδυναμία με συντελεστή 1 μέχρι 5
2. Διασφάλιση οφειλής με συντελεστή 0 μέχρι 4
3. Προέλευση οφειλής με συντελεστή 0 μέχρι 5
4. Συμπεριφορά οφειλέτη με συντελεστή 0 μέχρι 4
5. Αιτία για την οποία ζητείται η διευκόλυνση 0 μέχρι 4
6. κρίση Προϊσταμένου ΔOY 1 μέχρι 4
Oι συντελεστές βαρύτητας των κριτηρίων αξιολογούνται ως κατωτέρω:
1. Για την οικονομική αδυναμία.
Με το μικρότερο συντελεστή βαθμολογείται ο οφειλέτης που ζητά διευκόλυνση χωρίς όμως να αποδεικνύει την επικαλούμενη οικονομική αδυναμία του.
O συντελεστής βαρύτητας αυξάνεται όσο μεγαλύτερη είναι η οικονομική αδυναμία (με αποδεικτικά στοιχεία) του οφειλέτη.
2. Για τη διασφάλιση της οφειλής.
Με το μικρότερο συντελεστή βαθμολογείται ο οφειλέτης που οι οφειλές του είναι μη ασφαλισμένες ενώ με τον υψηλότερο συντελεστή ο οφειλέτης του οποίου όλες οι οφειλές είναι διασφαλισμένες. Τούτο δικαιολογείται από το γεγονός ότι για τις πλήρως διασφαλισμένες οφειλές μπορεί να χορηγηθεί μεγαλύτερος χρόνος για την εξόφλησή τους απ` ότι για τις μη ασφαλισμένες.
3. Για την προέλευση της οφειλής.
Ανάλογα με την προέλευση της οφειλής ο οφειλέτης βαθμολογείται με ορισμένο συντελεστή βαρύτητας. Με το μικρότερο συντελεστή βαθμολογείται ο οφειλέτης παρακρατούμενων ή επιρριπτόμενων φόρων και τελών.
O συντελεστής αυξάνεται στη συνέχεια ανάλογα με το είδος των οφειλών με μεγαλύτερο συντελεστή για τους φόρους κληρονομιών.
4. Για την συμπεριφορά του οφειλέτη.
Λαμβάνεται υπόψη η συμπεριφορά του οφειλέτη όχι μόνο όσον αφορά την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του στα ληξιπρόθεσμα χρέη του, αλλά και στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών του στην υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, απόδοσης φόρου προστιθέμενης αξίας και απόδοσης φόρου μισθωτών υπηρεσιών. Oι συγκεκριμένες δηλώσεις παρακολουθούνται από το TAXIS και θα περιλαμβάνονται στα στοιχεία εικόνας του φορολογούμενου. Επίσης λαμβάνεται υπόψη και η πληρωμή των οφειλών προς το Δημόσιο με ακάλυπτη επιταγή. Σε περίπτωση που ο οφειλέτης που ζητά διευκόλυνση δεν είναι συνεπής στις παραπάνω φορολογικές του υποχρεώσεις βαθμολογείται με το χαμηλότερο συντελεστή ενώ αντίθετα με τον υψηλότερο συντελεστή βαθμολογείται ο οφειλέτης που ζητά διευκόλυνση και είναι συνεπής σε όλες τις φορολογικές του υποχρεώσεις.
5. Αιτία για την οποία ζητείται η διευκόλυνση.
O οφειλέτης βαθμολογείται με το μικρότερο συντελεστή όταν ζητά αναστολή μέτρου αναγκαστικής είσπραξης, με το μεγαλύτερο συντελεστή όταν ζητά τις διευκολύνσεις μόνο επειδή θέλει να είναι συνεπής με τις υποχρεώσεις του προς το Δημόσιο.
6. O Προϊστάμενος της υπηρεσίας μπορεί να αυξήσει τις δόσεις της διευκόλυνσης από μία μέχρι τέσσερις ανάλογα με τον συντελεστή βαρύτητας που αξιολογεί κατά την κρίση του τον κάθε οφειλέτη. Για τη διαμόρφωση της κρίσης του, ο Προϊστάμενος της υπηρεσίας λαμβάνει υπόψη του, όχι μόνο τη φορολογική συμπεριφορά του φορολογούμενου για μια διετία όπως αυτή καθορίζεται στο συγκεκριμένο κριτήριο αλλά την όλη του φορολογική συμπεριφορά πέραν της διετίας όπως η εμπρόθεσμη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων γενικά ή απόδοσης φόρων, τελών και εισφορών, η έκδοση πλαστών ή εικονικών τιμολογίων κ.λπ.
H θέσπιση των παραπάνω κριτηρίων και των συντελεστών βαρύτητας αυτών έχει ως στόχους:
Την ενιαία και ομοιόμορφη αντιμετώπιση των οφειλετών για υποθέσεις με ίδια χαρακτηριστικά σε όλες τις ΔOY.
Την εκούσια συμμόρφωση των οφειλετών δεδομένου ότι η εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων αποκτά υψηλό συντελεστή βαρύτητας για τον καθορισμό του αριθμού και του ποσού των δόσεων της διευκόλυνσης
Την ολοσχερή εξόφληση των ληξιπροθέσμων οφειλών σε καθορισμένο χρονικό διάστημα δεδομένου ότι προβλέπεται να χορηγείται διευκόλυνση τμηματικής καταβολής μία μόνο φορά για συγκεκριμένη οφειλή εκτός της περίπτωσης της σημαντικής μεταβολής των οικονομικών δεδομένων που επιτρέπεται διευκόλυνση για δεύτερη φορά στην ίδια οφειλή.
Τη διερεύνηση της πραγματικής οικονομικής κατάστασης βάσει αποδεικτικών στοιχείων.
Την απλούστευση και αντικειμενικοποίηση της διαδικασίας παροχής των διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής.
Oι συντελεστές βαρύτητας των κριτηρίων αναφέρονται αναλυτικά στο συνημμένο πίνακα ο οποίος και θα χρησιμοποιείται για τον καθορισμό του αριθμού των μηνιαίων δόσεων της διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής.
Δικαιούχοι διευκολύνσεων τμηματικής καταβολης.
Δικαιούχοι των διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής είναι όσοι οφείλουν ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο κατά τον κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων και επειδή αντιμετωπίζουν πραγματική οικονομική αδυναμία, αδυνατούν να τα πληρώσουν αμέσως.
O αριθμός των μηνιαίων δόσεων ισούται με το άθροισμα των συντελεστών των κριτηρίων.
Με βάση τα κριτήρια και το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας που θεσπίστηκαν, οι μηνιαίες δόσεις των διευκολύνσεων θα κυμαίνονται από δύο μέχρι είκοσι έξι κατά ανώτατο όριο και θα είναι ανάλογες της ιδιαιτερότητας του κάθε οφειλέτη και της συγκεκριμένης οφειλής, με εξαίρεση συγκεκριμένες μόνο περιπτώσεις, που ορίζονται όμως σαφώς στο νόμο, και για τις οποίες οι δόσεις που προκύπτουν από τα κριτήρια μπορούν να είναι διαφορετικές από το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας των κριτηρίων.
Οταν σε ορισμένο κριτήριο συντρέχουν περισσότεροι του ενός συντελεστές, λαμβάνεται ο μέσος όρος αυτών. Σε περίπτωση δεκαδικού αθροίσματος του συνόλου των συντελεστών το άθροισμα στρογγυλοποιείται στην επόμενη ακέραιη μονάδα.
Πότε ο αριθμός των δόσεων δεν είναι ίσος με το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας των κριτηρίων.
α) κάθε μηνιαία δόση δεν μπορεί να είναι μικρότερη των πενήντα χιλιάδων (50.000) δραχμών και επομένως στις μικρές οφειλές ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων μπορεί να είναι μικρότερος του αθροίσματος των συντελεστών βαρύτητας των κριτηρίων.
β) H Γνωμοδοτική Επιτροπή Παροχής Διευκολύνσεων του Υπουργείου Oικονομικών, για τις υποθέσεις αρμοδιότητάς της, μπορεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις να γνωμοδοτεί για χορήγηση δόσεων μέχρι του τριπλασίου του αθροίσματος των συντελεστών των κριτηρίων του αιτούντος οφειλέτη, που όμως δεν υπερβαίνουν τις σαράντα οκτώ (48) μηνιαίες δόσεις κατά ανώτατο όριο και με τον περιορισμό ότι κάθε δόση δεν θα είναι μικρότερη των 50.000 δραχμών.
γ) Oι μηνιαίες δόσεις για τη χορήγηση διευκολύνσεων αποκλειστικά για οφειλές που προέρχονται από καταλογισμό για επιστροφή αποδοχών ή συντάξεων που λήφθηκαν αχρεώστητα, μπορεί να είναι μέχρι του τριπλασίου του αθροίσματος των συντελεστών βαρύτητας των κριτηρίων, του αιτούντος οφειλέτη, που όμως δεν υπερβαίνουν τις σαράντα οκτώ (48) μηνιαίες δόσεις κατά ανώτατο όριο και με τον περιορισμό ότι κάθε δόση δεν θα είναι μικρότερη των 50.000 δραχμών. Ειδικά για τη συγκεκριμένη περίπτωση η οφειλή επιβαρύνεται με προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής μέχρι την ημερομηνία καταβολής της πρώτης δόσης της διευκόλυνσης σε αντίθεση με όλες τις άλλες περιπτώσεις που οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής επιβαρύνουν τις δόσεις της διευκόλυνσης σύμφωνα με τα στοιχεία της βεβαίωσης, μέχρι την καταβολή τους.
Αρμόδια όργανα
Αρμόδια όργανα για τη χορήγηση της διευκόλυνσης είναι:
α) O Προϊστάμενος της ΔOY ή του Τελωνείου για ποσά βασικών οφειλών μέχρι τριάντα εκατομμύρια (30.000.000) δραχμών.
β) Επιτροπή που θα συνεδριάζει σε κάθε ΔOY ή Τελωνείο και θα αποτελείται από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας, τον Oικονομικό Επιθεωρητή και ένα εκπρόσωπο του περιφερειακού τμήματος του Oικονομικού Επιμελητηρίου, για ποσά βασικών οφειλών άνω των τριάντα εκατομμυρίων (30.000.000) δραχμών και μέχρι εκατό εκατομμυρίων (100.000.000) δραχμών.
γ) O Υπουργός Oικονομικών, μετά από γνωμοδότηση της Επιτροπής Παροχής Διευκολύνσεων, για ποσά βασικών οφειλών άνω των εκατό εκατομμυρίων (100.000.000) δραχμών.
Στην αρμοδιότητα του Υπουργού Oικονομικών μετά από γνωμοδότηση της ίδιας Επιτροπής υπάγεται και η εξέταση αιτημάτων παροχής διευκόλυνσης ανεξαρτήτως ποσού βασικής οφειλής των ακόλουθων κατηγοριών οφειλετών:
1. Επιχειρήσεων και Οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα όπως αυτός καθορίζεται, κάθε φορά, από τις ισχύουσες διατάξεις, καθώς και εταιριών που βρίσκονται υπό εκκαθάριση.
2. Επιχειρήσεων που βρίσκονται σε κατάσταση πτώχευσης καθώς και οφειλετών των οποίων η πτώχευση έχει περατωθεί αλλά στη περίπτωση αυτή μόνο για τα πτωχευτικά τους χρέη.
3. Οφειλετών που ζητούν την επανεξέταση του αιτήματός τους, λόγω σημαντικής και αποδεδειγμένης μεταβολής των οικονομικών τους δεδομένων κατά τη διάρκεια της διευκόλυνσης που χορηγήθηκε. H σημαντική μεταβολή των οικονομικών δεδομένων μπορεί να προέρχεται είτε από τυχαίο γεγονός ή ανωτέρα βία είτε από σωρευτική βεβαίωση που διενεργήθηκε μετά από φορολογικό έλεγχο.
H διαπίστωση της συνδρομής των προϋποθέσεων επανεξέτασης του αιτήματος ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Παροχής Διευκολύνσεων. Το αίτημα για την επανεξέταση πρέπει να υποβληθεί το αργότερο μέσα σε τρείς (3) μήνες από την τελευταία εμπρόθεσμη πληρωμή της δόσης της προηγούμενης διευκόλυνσης και περιλαμβάνει το υπόλοιπο ποσό αυτής καθώς και τις οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες κατά το χρονικό διάστημα από τη χορήγηση της διευκόλυνσης μέχρι την ημέρα υποβολής της αίτησης επανεξέτασης.
Ποια θεωρείται βασική οφειλή.
Ως βασική οφειλή με την οποία προσδιορίζεται η αρμοδιότητα των οργάνων καθώς και το ποσό του σχετικού παραβόλου, θεωρείται το σύνολο των οφειλών που αρχικά βεβαιώθηκαν, χωρίς τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που τις επιβαρύνουν κατά τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.δ. 356/1974 (KEΔE) (ΦEK 90A`) όπως αυτό διαμορφώνεται την ημέρα υποβολής της αίτησης διευκόλυνσης μετά από πληρωμή ή νόμιμη διαγραφή, ανεξάρτητα από το ποσό που έχει καταστεί ληξιπρόθεσμο μέχρι την ημέρα αυτή.
Προϋποθέσεις εξέτασης του αιτήματος διευκόλυνσης.
Για την εξέταση του αιτήματος πρέπει να συντρέχουν οι παρακάτω προϋποθέσεις:
α) Yποβολή αίτησης για τη χορήγηση διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής.
β) πληρωμή παραβόλου υπέρ του Δημοσίου, που ανέρχεται σε ποσοστό πέντε τοις χιλίοις (5` της βασικης οφειλής). Το ποσό του παραβόλου αυτού δεν μπορεί να είναι κατώτερο των πέντε χιλιάδων (5.000) δραχμών και ανώτερο των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) δραχμών.
Ποιά ληξιπρόθεσμα χρέη εξαιρούνται της διευκόλυνσης.
Εξαιρούνται από την παροχή διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής οι οφειλές οι οποίες:
α) προέρχονται από μισθώματα, συμβάσεις εκτέλεσης έργων και προμηθειών,
β) προέρχονται από τη μη απόδοση στο Δημόσιο Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, λοιπών επιρριπτόμενων ή παρακρατούμενων φόρων τελών ή εισφορών, για ποσά άνω του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) δραχμών.
γ) είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες και είχαν ρυθμιστεί να καταβληθούν τμηματικά με διάταξη νόμου, ή υπουργική απόφαση που εκδόθηκε κατά εξουσιοδότηση νόμου, χωρίς να συμμορφωθεί ο οφειλέτης.
δ) είχαν περιληφθεί σε προηγούμενη διευκόλυνση τμηματικής καταβολής του ίδιου υπόχρεου και δεν εξοφλήθηκαν,
ε) είχαν αναστολή πληρωμής ή αναστολή λήψης αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, με αποφάσεις διοικητικών δικαστηρίων.
Επισημαίνεται ότι οι ρυθμίσεις, διευκολύνσεις ή αναστολές που χορηγήθηκαν μέχρι 31.12.1998 δεν λαμβάνονται υπόψη.
H διευκόλυνση τμηματικής καταβολής χορηγείται μόνο μια φορά.
H διευκόλυνση τμηματικής καταβολής χορηγείται μόνο μια φορά για τη ληξιπρόθεσμη βασική οφειλή. Στην απόφαση της διευκόλυνσης αναγράφονται και οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που αναλογούν στη κάθε δόση της διευκόλυνσης μέχρι την ημερομηνία καταβολής της, δε διαφορά που μπορεί να υπάρχει στην προσαύξηση εκπρόθεσμης καταβολής μειώνει ή αυξάνει ανάλογα το ποσό της τελευταίας δόσης.
Εξαίρεση αποτελούν οι αποφάσεις που εκδίδονται από τον Υπουργό των Oικονομικών που περιλαμβάνουν τον αριθμό των δόσεων της βασικής ληξιπρόθεσμης οφειλής, οι δε προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής συμπληρώνονται ανά δόση από την αρμόδια ΔOY.
Πότε χορηγείται διευκόλυνση για δεύτερη φορά.
Δεν επιτρέπεται χορήγηση δεύτερης διευκόλυνσης στον ίδιο υπόχρεο για την ίδια οφειλή, με εξαίρεση την επανεξέταση διευκόλυνσης άπαξ από τη Γνωμοδοτική Επιτροπή Παροχής Διευκολύνσεων, λόγω σημαντικής μεταβολής των οικονομικών του δεδομένων. H αρμοδιότητα για την συνδρομή των προϋποθέσεων επανεξέτασης του αιτήματος χορήγησης διευκόλυνσης για δεύτερη φορά υπάγεται στη Γνωμοδοτική Επιτροπή Φορολογικών Διευκολύνσεων.
Διευκολύνσεις τμηματικής καταβολής και Yπερημερία οφειλής.
H διευκόλυνση τμηματικής καταβολής δεν επιδρά στην υπερημερία του χρέους και στην επιβάρυνσή του με προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, ήτοι κάθε δόση της διευκόλυνσης επιβαρύνεται με προσαυξήσεις μέχρι την καταβολή της σύμφωνα με τα στοιχεία της βεβαίωσης της οφειλής.
Επίσης η διευκόλυνση τμηματικής καταβολής δεν θίγει ισχύουσες διατάξεις που απαιτούν την καταβολή ολόκληρης της οφειλής, για τη διενέργεια ορισμένων πράξεων, όπως η πληρωμή των οφειλομένων τελών κυκλοφορίας για τη μεταβίβαση του αυτοκινήτου ή πληρωμή του επιμεριστικού φόρου κληρονομιάς για τη μεταβίβαση ακινήτου που αποκτήθηκε από κληρονομιά.
Πότε ο οφειλέτης θεωρείται ενήμερος.
O οφειλέτης, για να θεωρηθεί ενήμερος, πρέπει να πληρώσει την πρώτη δόση της διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής, το σύνολο των οφειλών του που εξαιρούνται από την παροχή διευκολύνσεων, καθώς και τα χρέη που κατέστησαν ληξιπρόθεσμα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης διευκόλυνσης μέχρι την καταβολή της δόσης αυτής.
Για να χορηγηθεί όμως αποδεικτικό ενημερότητας στον οφειλέτη, για οποιαδήποτε χρήση, δεν αρκεί η πληρωμή των παραπάνω αλλά πρέπει να είναι συνεπής στην υποβολή των δηλώσεων της Φορολογίας Εισοδήματος, παρακρατούμενου Φ.M.Y. και Φ.Π.A., σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 26 του ν. 1882/1990, όπως αυτές συμπληρώθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 25 του νόμου 2648/98.
Πότε ο οφειλέτης χάνει το ευεργέτημα της διευκόλυνσης.
O οφειλέτης χάνει το ευεργέτημα της διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής, εφόσον δεν πληρώσει τρεις συνεχείς μηνιαίες δόσεις αυτής.
Ευεργετήματα του οφειλέτη.
H χορήγηση διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής και η συμμόρφωση σε αυτή παρέχει στον οφειλέτη τα ακόλουθα ευεργετήματα:
α) καθιστά τον οφειλέτη και τους κατά οποιοδήποτε τρόπο συνυποχρέους περιλαμβανομένων και των εγγυητών, ενήμερους για τα χρέη προς το Δημόσιο και χορηγείται σε αυτούς αποδεικτικό ενημερότητας για κάθε χρήση, με την προϋπόθεση ότι έχουν καταβληθεί όλες οι δόσεις της διευκόλυνσης μέχρι την ημερομηνία χορήγησης του αποδεικτικού και δεν υπάρχουν άλλες υποχρεώσεις του αιτούντος που εμποδίζουν τη χορήγηση του αποδεικτικού αυτού.
β) Αναστέλλει τη λήψη ή την εκτέλεση κάθε μέτρου σε βάρος του υπόχρεου με εξαίρεση όσα αναφέρονται παρακάτω ως δικαιώματα που διατηρεί το Δημόσιο.
γ) Αναστέλλει την εκτέλεση του μέτρου του κλεισίματος του καταστήματος (άρθρο 22 παράγραφος 3 του ν. 2523/1997).
δ) Αίρει τον περιορισμό της θεώρησης φορολογικών στοιχείων κατά το άρθρο 36 του K.B.Σ.
Για να αποκτήσει ο οφειλέτης τα ευεργετήματα πρέπει να πληρώσει το σύνολο των οφειλών που εξαιρούνται της διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής μαζί με την πρώτη δόση αυτής.
Δικαιώματα Δημοσίου μετά την χορήγηση της διευκόλυνσης.
Με τη συμμόρφωση του οφειλέτη στη χορηγηθείσα διευκόλυνση τμηματικής καταβολής το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα:
α) Να λάβει ή να διατηρήσει το μέτρο της απαγόρευσης εξόδου από τη Χώρα, κατά τις διατάξεις του ν. 395/1976 ή του άρθρου 27 του ν. 1882/1990 και των κατά εξουσιοδότηση αυτών εκδοθεισών αποφάσεων του Υπουργού Oικονομικών.
β) Να επιβάλλει κατασχέσεις και να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη των συνυπόχρεων ή των εγγυητών, εφόσον το χρέος δεν είναι ασφαλισμένο.
γ) Να μη χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας στα πρόσωπα της προηγούμενης περίπτωσης, για τη διενέργεια ορισμένων πράξεων, εφόσον το χρέος δεν είναι ασφαλισμένο. Για ποιές πράξεις δεν χορηγείται αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας, στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν έχει καθοριστεί, δεδομένου ότι πρέπει να εκδοθεί σχετική απόφαση του Υπουργείου Oικονομικών, σύμφωνα με τις δυνατότητες παρακολούθησης της συγκεκριμένης εφαρμογής από το TAXIS.
δ) Να δίδει εντολή παρακράτησης μέρους ή του συνόλου της χρηματικής απαίτησης του οφειλέτη κατά τρίτων προσώπων, για την είσπραξη της οποίας ζητείται το αποδεικτικό ενημερότητας.
ε) Να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του Δημοσίου και μέχρι του ύψους των ληξιπροθέσμων χρεών του, κατά τις διατάξεις του άρθρου 83 του ν.δ. 356/1974 (K.E.Δ.E.).
Αναστολή παραγραφής.
Με την απόφαση παροχής διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής αναστέλλεται ο χρόνος παραγραφής των χρεών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 87 του ν. 2362/1995 (ΦEK 247A`).
κατασχέσεις στα χέρια τρίτων.
Oι επιβληθείσες κατασχέσεις εις χείρας τρίτων δεν αναστέλλονται και τα ποσά που αποδίδονται από τις κατασχέσεις αυτές λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη δόσης ή δόσεων εφόσον δεν πιστώνονται με άλλες οφειλές που δεν είχαν υπαχθεί στη διευκόλυνση ή δημιουργήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα που ίσχυε η διευκόλυνση.
Ποσά που εισπράττονται από παρακράτηση.
Τα ποσά που εισπράττονται από την παρακράτηση ποσοστού απαίτησης του οφειλέτη λόγω της χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην απόφαση αποδεικτικού ενημερότητας, μπορεί να καλύψουν δόση ή δόσεις της χορηγηθείσας διευκόλυνσης, εφόσον δεν πιστώνονται διαφορετικά.
Πληροφόρηση μεταξύ ΔOY και Τελωνείων.
Για τον προσδιορισμό των κριτηρίων και των συντελεστών βαρύτητας στην περίπτωση που οι διευκολύνσεις χορηγούνται από τα Τελωνεία πρέπει να ζητούνται πληροφορίες από τις αρμόδιες ΔOY φορολογίας εισοδήματος των οφειλετών, επειδή στα Τελωνεία δεν υπάρχουν πληροφορίες για τη συμπλήρωση όλων των κριτηρίων.
Γνωμοδοτική επιτροπή παροχής διευκολύνσεων.
Αντί της επιτροπής του άρθρου 17 ν. 5940/1933 που λειτουργεί μέχρι σήμερα στο Υπουργείο Oικονομικών, θα λειτουργήσει από 1 Ιανουαρίου 1999 η Επιτροπή του ορίζεται στο άρθρο 15 του ν. 2648/98 και ονομάζεται "Γνωμοδοτική Επιτροπή Παροχής Διευκολύνσεων".
Oι αρμοδιότητες της Επιτροπής είναι:
α) οι παραπάνω οριζόμενες όσον αφορά την παροχή διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής.
β) η γνωμοδότηση για τη διαγραφή χρεών οφειλετών του Δημοσίου και επανεβεβαίωση χρεών που έχουν διαγραφεί, ανεξαρτήτως ποσού βασικής οφειλής, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 82 του ν.δ. 356/1974 (KEΔE) όπως ισχύουν σήμερα.
γ) η γνωμοδότηση για την απαλλαγή από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής χρεών κατά τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 6 του ν.δ. 356/1974 (KEΔE) σε περίπτωση που το ποσό των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής υπερβαίνει τις εκατό χιλιάδες (100.000) δραχμές και η αίτηση υποβάλλεται μετά το πέρας των δύο (2) μηνών από τη νόμιμη ημερομηνία λήξης πληρωμής της οφειλής.
Σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις όπως αντικαταστάθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 23 του ν. 2648/98 επιτρέπεται μετά από αιτιολογημένη απόφαση μερική ή ολική απαλλαγή των ληξιπροθέσμων οφειλών από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής εφόσον η μή εμπρόθεσμη καταβολή οφείλεται σε μη αποστολή της ειδοποίησης της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του ν.δ. 356/1974 (KEΔE). Στις περιπτώσεις που ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση ενυπόγραφα για τον τρόπο καταβολής της οφειλής η αίτησή του είναι απαράδεκτη.
δ) η γνωμοδότηση για την άρση του μέτρου της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα, που έχει ληφθεί σε εφαρμογή των διατάξεων του ν. 395/76, του άρθρου 27 του ν. 1882/1990 και των υπουργικών αποφάσεων που έχουν εκδοθεί κατά εξουσιοδότηση αυτών, όταν προβάλλεται ανάγκη άμεσης και χωρίς αναβολή αναχώρησης στο εξωτερικό για λόγους υγείας ή για την εισαγωγή σε δίκη για αξιόποινη πράξη μετά από σχετικό αίτημα αρμόδιου δικαστηρίου.
O Υπουργός Oικονομικών, με τις αποφάσεις του, μπορεί να αποδεχθεί τις γνωμοδοτήσεις της παραπάνω Επιτροπής ή να τις τροποποιήσει επί το δυσμενέστερο για τον οφειλέτη.
Για την εξέταση των αιτημάτων που αναφέρονται στην περίπτωση β, γ και δ δεν απαιτείται η καταβολή παραβόλου.
Ανάλυση συντελεστών βαρύτητας κριτηρίων -----------------------------------------------------------------------
κριτήρια Συντ. βαρύτητας Συντ. Βαθ. του οφειλέτη -----------------------------------------------------------------------
I. OIKONOMIKH AΔYNAMIA
α. Αίτηση χωρίς αποδεικτικά στοιχεία. 1
β. Εποχικό επάγγελμα ή εποχική επιχείρηση, εφόσον η αίτηση υποβάλλεται κατά τη διάρ- κεια μη λειτουργίας της επιχείρησης. 2
γ. Ζημία τρέχοντος έτους ή προηγούμενου 2
δ. Μερική καταστροφή αγαθών επιχείρησης. 3
ε. Αίτηση με αποδεικτικά στοιχεία (οικονομική αδυναμία του φυσικού προσώπου, βαριά ασθε- νεια αυτού ή μέλους της οικογένειας του). 4
στ. Βαριά ασθένεια διαχειριστή E.Π.E. ή διευθύνοντος συμβούλου A.E. ή εκπροσώπου νομικού προσώπου εφόσον ζητά ο ίδιος διευκό- λυνση για να καταβάλει οφειλές τους, για τις οποίες έχει προσωπική ευθύνη. 4
ζ. Ολική καταστροφή αγαθών επιχείρησης ή για επιστροφή από καταλογισμό αποδοχών ή συντά- ξεων και λοιπών βοηθημάτων που έχουν ληφθεί αχρεωστήτως. 5
II. Διασφάλιση οφειλής
α. Μη ασφαλισμένη οφειλή ή μερικώς ασφαλι- σμένη με κινητά μόνο πράγματα ασήμαντης. 0 αξίας
β. Μερικώς ασφαλισμένη οφειλή με υποθήκη ή κατάσχεση ακινήτων. 2
γ. Πλήρως ασφαλισμένη οφειλή με υποθήκη ή κατάσχεση ακινήτων ή βεβαία απαίτηση από τρίτο ή εγγύηση αξιόχρεου προσώπου ή εγγυητική επιστολή τράπεζας. 4
III. Προέλευση οφειλής
α. Οφειλές από παρακρατούμενους ή επιρριπτό- μενους φόρους ή από δάνεια με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. 0
β. Λοιπές οφειλές από φορολογικό έλεγχο ή από δικαστικές αποφάσεις. 1
γ. Οφειλές που προέκυψαν από εκκαθάριση φορο- λογικών δηλώσεων. 2
δ. Οφειλές από μη φορολογικά έσοδα. 3
ε. Οφειλές που δεν είναι βεβαιωμένες στο όνομα του αιτούντος, ο ίδιος όμως έχει προσωπική ευθύνη για την καταβολή τους ως εγγυητής, μέλος O.E. ή E.E. ή εκπρόσωπος νομικού προσώπου. 4
στ. Οφειλές από φόρους κληρονομιών - δωρεών γονικών παροχών, καθώς και διάφορες οφειλές του κληρονομούμενου, για την καταβολή των οποίων είναι υπόχρεος ο αιτών κληρονόμος η οφειλή από αποδοχές, συντάξεις και λοιπά βοη- θήματα που έχουν ληφθεί αχρεωστήτως. 5
IV. Συμπεριφορά του οφειλέτη
α. Μη συνεπής κατά τα δύο προηγούμενα έτη σε διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, σε φορολογικές υποχρεώσεις για υποβολή δηλώ- σεων φορολογίας εισοδήματος, απόδοσης φόρου προστιθέμενης αξίας και παρακρατούμε- νου φόρου μισθωτών υπηρεσιών, καθώς και έκδοση ακάλυπτης επιταγής για πληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο για το ίδιο διάστημα. 0
β. Συνεπής σε διευκολύνσεις, καθώς και στις λοιπές φορολογικές υποχρεώσεις κατά τα δύο προηγούμενα έτη. 2
γ. Ζητείται διευκόλυνση για πρώτη φορά και είναι συνεπής στις λοιπές φορολογικές του υποχρεώσεις. 4
V. Αιτία για την οποία ζητείται η διευκόλυνση
α. Αναστολή εκτέλεσης προγράμματος πλειστηρια- σμού ή αναστολή λειτουργίας καταστήματος επιτηδευματία. 0
β. Αναστολή εκτέλεσης του μέτρου της προσωπι- κής κράτησης ή της ποινικής δίωξης. 1
γ. Αποφυγή λήψης μέτρων. 2
δ. Χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας ή θεώρηση φορολογικών στοιχείων. 3
ε. H διευκόλυνση ζητείται χωρίς ιδιαίτερο λόγο. 4
VI. κρίση (αιτιολόγηση) προϊσταμένου
O Προϊστάμενος της αρμόδιας ΔOY ή του Τελωνείου προσθέτει αιτιολογημένα συντελε- στές βαρύτητας από 1 μέχρι 4 κατά την κρίση του, λαμβάνοντας υπόψη την όλη φορολογική συμπεριφορά του οφειλέτη.
Αθροισμα συντελεστών βαρύτητας κριτηρίων
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!