Ο.Ε.Ε. Προτάσεις για το νέο αναπτυξιακό νόμο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Μητροπόλεως 12-14, Τ.Κ.10563, Αθήνα, τηλ. 213 2141810, fax 210 5227300
ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Αθήνα, 16 Μαΐου 2016
Αρ. Πρωτ.: Φ/1/3167
Προς
Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης
και Τουρισμού
ΓΓ Στρατηγικών & Ιδιωτικών Επενδύσεων
κ. Θεολόγο Λαμπριανίδη
Παρατηρήσεις του ΟΕΕ στη διαβούλευση για το σχέδιο Νόμου «Θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας»
Το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας σχετικά με το σχέδιο νόμου για το νέο Αναπτυξιακό Πλαίσιο το οποίο έχει τεθεί σε διαβούλευση, έχει επανειλημμένα τοποθετηθεί για το ρόλο του αναπτυξιακού νόμου τον οποίο θεωρεί ως μέσο για την επανεκκίνηση της Ελληνικής Οικονομίας με κατεύθυνση:
- Στην αναδιάρθρωση του παραγωγικού συστήματος με αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας μας.
- Στην εισαγωγή νέων τεχνολογιών
- Στην προώθηση της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης
- Στην διατήρηση υφισταμένων και στη δημιουργία νέων βιώσιμων θέσεων απασχόλησης
- Στη βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης των επιχειρήσεων τόσο στο εσωτερικό όσο και στις διεθνείς αγορές
- Στην αναβάθμιση της ποιότητας των Ελληνικών προϊόντων
- Στην απλοποίηση των διαδικασιών και χωρίς γραφειοκρατικές καθυστερήσεις έγκριση των επενδυτικών σχεδίων.
Μια αναδρομή στους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους μας δείχνει απουσία καθαρής στόχευσης για το μέλλον της οικονομίας με την ενίσχυση συγκεκριμένων κλάδων, ανισομερή περιφερειακή ανάπτυξη, γραφειοκρατία από το στάδιο της υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων μέχρι την ολοκλήρωσή τους, καθυστέρηση στην αξιολόγηση και έλεγχο τους, συγκέντρωση των ενισχύσεων σε μη ανταγωνιστικές επιχειρήσεις.
Με το νέο αναπτυξιακό πρότυπο πρέπει να εκλείψουν:
α) οι χρονοβόρες διαδικασίες και καθυστερήσεις που παρατηρούνται στα στάδια από την κατάρτιση της επενδυτικής πρότασης μέχρι την ολοκλήρωση και χρηματοδότηση του επενδυτικού σχεδίου.
β) οι ενισχύσεις μη βιώσιμων επενδύσεων χωρίς αναπτυξιακό χαρακτήρα.
γ) οι αδυναμίες και παθογένειες του μηχανισμού ελέγχου και αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων.
δ) το ασταθές και περίπλοκο φορολογικό περιβάλλον για τα εγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια.
Επί της διαβούλευσης σας παραθέτουμε τις κάτωθι παρατηρήσεις μας:
1. Προτείνεται η μείωση του ποσού των διακοσίων πενήντα χιλιάδων (250.000) ευρώ που προβλέπεται για την κατάθεση της οικονομοτεχνικής μελέτης σε εκατό χιλιάδες (100.000) δεδομένου ότι ποσό αυτό προβλέπεται στο σχέδιο νόμου ως το ελάχιστο ύψος επενδυτικού σχεδίου. Με τους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους ίσχυε ότι η οικονομοτεχνική μελέτη πρέπει να συνυπογράφεται υποχρεωτικά από οικονομολόγο μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος (Ο.Ε.Ε.). Η σύνταξη μιας άρτιας οργανωμένης επενδυτικής πρότασης προϋποθέτει την ενημέρωση και εξειδίκευση του μελετητή στις διαδικασίες του Επενδυτικού Νόμου και η διαδικασία εκπόνησης και υποβολής της τεχνικοοικονομικής μελέτης επιβάλλει για τον κάθε μελετητή να διαθέτει ικανότητα, εξειδικευμένη εμπειρία, οργάνωση και παράλληλα την αξιολόγησή του ως προς τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του. Παρατηρήθηκε κατά την εφαρμογή των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων να υπογράφουν τις οικονομικοτεχνικές μελέτες «οικονομολόγοι» χωρίς να ελέγχεται από το ΟΕΕ η ιδιότητά τους, να μην είναι μελετητές και να χρησιμοποιούν μόνο τον αριθμό μητρώου του ΟΕΕ κατά την υπογραφή της μελέτης.
Σε συνεργασία με το Υπουργείο είναι αναγκαία και επιβεβλημένη η προώθηση πλαισίου πιστοποίησης προσόντων των οικονομολόγων μελετητών του αναπτυξιακού νόμου στην κατεύθυνση μιας αξιόπιστης, διαφανούς και αποτελεσματικής αναπτυξιακής στρατηγικής. Το ΟΕΕ σας έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση επ’ αυτού.
Αξιοποιώντας την δια βίου μάθηση, τις νέες τεχνολογίες, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, το ΟΕΕ είναι έτοιμο να καταρτίσει μητρώο οικονομολόγων μελετητών σε συνεργασία με το Υπουργείο σας πιστοποιώντας την γνώση τους και την επάρκειά τους (σεμινάρια, τεστ αξιολόγησης).
2. Σύμφωνα με το ΠΔ 33/2011 «Διαδικασία αξιολόγησης και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στον Ν. 3908/2011» για την εξυπηρέτηση των αναγκών αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων συνιστάται Εθνικό Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών (ΕΜΠΑ) και Εθνικό Μητρώο Πιστοποιημένων Ελεγκτών (ΕΜΠΕ). Στο σχέδιο νόμου αναφέρεται η αξιοποίηση του παραπάνω μητρώου όπως ισχύει, καθώς και η ανάθεση της αίτησης υπαγωγής σε ένα αξιολογητή ο οποίος επιλέγεται από το παραπάνω μητρώο με τυχαία ηλεκτρονική επιλογή. Το επενδυτικό σχέδιο όπως είναι γνωστό περιλαμβάνει οικονομικά και τεχνικά στοιχεία, η αξιολόγηση των οποίων πρέπει να γίνεται από τους αντίστοιχους επιστήμονες.
Το ΟΕΕ πιστεύει ότι η ανάθεση σε έναν αξιολογητή δεν διασφαλίζει το αδιάβλητο και την αμεροληψία της αξιολογικής διαδικασίας και προτείνεται η αξιολόγηση για μεν το οικονομικό σκέλος του επενδυτικού σχεδίου από οικονομολόγο αξιολογητή μέλος ειδικού μητρώου που θα τηρείται στο ΟΕΕ και θα διασυνδέεται με το Ηλεκτρονικό Σύστημα της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων για δε το τεχνικό μέρος από τον αντίστοιχο επιστήμονα ανάλογα με το είδος της Επένδυσης. Ανάλογα θα πρέπει να γίνεται και ο έλεγχος των επενδυτικών σχεδίων από πιστοποιημένους ελεγκτές οικονομολόγους μέλη ειδικού μητρώου που θα τηρείται στο ΟΕΕ για το οικονομικό σκέλος ενώ για το τεχνικό μέρος από τον αντίστοιχο επιστήμονα.
3. Οι Γνωμοδοτικές Επιτροπές συστήνονται και συγκροτούνται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της παρ. 7 του άρθρου 14 (δηλ του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού, του Υπουργού Μακεδονίας και Θράκης, των Περιφερειαρχών) ο αριθμός των μελών με δικαίωμα ψήφου δεν δύναται να υπερβαίνει τα δεκαπέντε (15).
Το ΟΕΕ προτείνει στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου να αναφέρεται η συγκρότησή τους και συγκεκριμένα οι φορείς που θα συμμετέχουν.
4. Στο σχέδιο νόμου εισάγεται για πρώτη φορά η έκδοση χρηματικού παραβόλου για κατάθεση Έκθεσης Ελέγχου ύψους 0,5 τοις χιλίοις του κόστους του επενδυτικού σχεδίου. Το ΟΕΕ προτείνει την αφαίρεση του παραπάνω παραβόλου καθώς δημιουργεί ένα επιπλέον οικονομικό βάρος στις επιχειρήσεις δεδομένης της οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας και της ανάγκης στήριξης της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων.
5. Σχετικά με το διάστημα τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων των φορέων μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και την πιστοποίηση έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του, το ΟΕΕ προτείνει την μείωση από τρία (3) έτη για τις πολύ Μικρές και Μικρές επιχειρήσεις σε δύο (2), από πέντε (5) έτη για τις Μεσαίες επιχειρήσεις σε τέσσερα (4) έτη και από επτά (7) έτη για τις μεγάλες επιχειρήσεις σε έξι (6) έτη. Λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας με τα μεγάλα προβλήματα στις επιχειρήσεις σε μια κατάσταση από επένδυσης θα πρέπει να εξετασθεί η μείωση του υποχρεωτικού διαστήματος τήρησης των μακροχρόνιων επενδύσεων.
6. Σε ότι αφορά στην διαβάθμιση των ποσοστών επιχορήγησης προτείνεται να επιδοτούνται προνομιακά με το ανώτατο δυνατό ποσοστό όσες επενδύσεις:
- Αφορούν σε συγχώνευση παραγωγικών με εμπορικές επιχειρήσεις (ή ακόμη και στην μεταξύ τους σύσταση κοινοπραξίας) και στην περίπτωση αυτή να επιδοτείται και η εμπορική δραστηριότητα (χονδρική και λιανική) και συγκεκριμένα οι δαπάνες που αφορούν σε επέκταση-διαφοροποίηση-ενίσχυση εμπορικών δικτύων.
- Ιδρύουν και αναπτύσσουν τμήματα Έρευνας και Ανάπτυξης. Στην περίπτωση αυτή να επιδοτείται πλήρως και το κόστος απασχόλησης επιστημόνων για δύο έτη εκτός από τον εξοπλισμό.
- Συνιστούν καινοτομία (πατέντα). Στην περίπτωση αυτή να επιδοτείται και η εμπορική δραστηριότητα που συνοδεύει την καινοτομία, ώστε να επιβοηθηθεί η εμπορική τους διείσδυση.
- Διενεργούν με άλλες ομοειδείς με αυτές επιχειρήσεις, είτε κοινές προμήθειες α’ υλών είτε κοινές παραγωγές είτε κοινή εμπορία συμπληρωματικών προϊόντων ή υπηρεσιών. Να επιδοτείται ακόμη και η χαλαρή μορφή διασύνδεσης (κοινοπραξία).
- Διενεργούν φασόν για λογαριασμό ελληνικών ή ξένων επιχειρήσεων οι οποίες έχουν διαπιστωμένη τεχνολογική πρωτοπορία και καινοτομία. Στην περίπτωση αυτή να επιδοτείται και η πρόσληψη επιστημονικού προσωπικού παραγωγής για τουλάχιστον μια διετία, ώστε να είναι δυνατή με ασφάλεια η εισαγωγή τεχνογνωσίας. Το ανώτατο ποσοστό επιχορήγησης που θα αφορά στις ανωτέρω επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι ελκυστικό και να διαφέρει από το αμέσως επόμενο στην κλίμακα κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες ώστε να κινητοποιήσει αποτελεσματικά τις εν λόγω επιχειρήσεις.
Όλα τα ανωτέρω σημεία-μέτρα έχουν ως σκοπό να ενισχύσουν και εν τέλει ενισχύουν:
α. την σύνδεση μεταξύ τομέων της οικονομίας (παραγωγή α’ υλών με παραγωγή τελικών προϊόντων και παραγωγή τελικών προϊόντων με εμπορία)
β. την σύνδεση μεταξύ επιχειρήσεων σε διαφορετικούς κλάδους (αυτοί που παράγουν μηχανές με αυτούς που τις αγοράζουν και τις χρησιμοποιούν για να παράξουν)
γ. την δυνατότητα ίδρυσης μικρών επιχειρήσεων φασόν που θα λειτουργούν επιβοηθητικά στον παραγωγικό ιστό μειώνοντας το κόστος παραγωγής και έχοντας υψηλή τεχνογνωσία
δ. την καινοτομία όχι με την απευθείας εισαγωγή της και πληρωμή fees, αλλά με την ενίσχυση της δυνατότητας αυτή να παραχθεί εντός της χώρας (ή και να αντιγραφεί με σωστό όμως τρόπο)
ε. την καλλιέργεια κλίματος και νοοτροπίας συνεργασιών επιτρέποντας ακόμη και την συνεργασία μεταξύ δυο επιχειρήσεων και όχι απαιτώντας 4 ή 5 για να επιδοτηθούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!