Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Υπουργείο Οικονομικών

Γ.Γ.Δ.Ε. Ομιλία του Γ.Γ.Δ.Ε. στο 12ο Athens Tax Forum

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ  
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ  
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ 
ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ 

Αθήνα, 10 Μαρτίου 2016 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 

Βασικά σημεία της ομιλία του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή, στο 12o Athens Tax Forum του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου. 

Χρηστή φορολογική διακυβέρνηση και αυτονομία 

Η χρηστή διοίκηση προσλαμβάνει μια νέα διάσταση στο πλαίσιο της ανεξαρτησίας της ΓΓΔΕ. 

Το σχετικό νομοσχέδιο ολοκληρώνεται σύντομα και με αυτό επιχειρείται μια πολύ σημαντική τομή στη δημόσια διοίκηση, αλλά και στην πολιτική του τόπου, καθώς για πρώτη φορά ένας κρατικός φορέας αυτού του μεγέθους και αυτής της σπουδαιότητας για τη λειτουργία του κράτους αποκόπτεται από τον ιεραρχικό και λειτουργικό έλεγχο της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας. Και τούτο, με σκοπό να λειτουργήσει ανεπηρέαστα από κομματικές και πολιτικές και επιρροές και να επιτελέσει απρόσκοπτα τα καθήκοντα που της έχουν ανατεθεί, με μόνο στόχο την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος. 

Ανεξαρτησία δεν σημαίνει βεβαίως έλλειψη λογοδοσίας, η οποία πλέον αναβαθμίζεται και θα παρέχεται προς τη Βουλή των Ελλήνων. 

Από θεσμική άποψη λοιπόν, τα εργαλεία της οργανωτικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας θα παρασχεθούν και σύντομα θα είμαστε έτοιμοι για τη μετεξέλιξη της ΓΓΔΕ σε Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. 

Το σημαντικότερο όμως είναι την θεσμική ανεξαρτησία της νέας Αρχής να υπηρετήσουμε όλοι με την καθημερινή μας στάση απέναντι στα πράγματα, κι αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα που πρέπει όλοι να κερδίσουμε, για να δικαιώσουμε την επιλογή της ανεξαρτησίας, και να αποτελέσουμε το παράδειγμα της μεταρρύθμισης και προς τους άλλους τομείς της δημόσιας διοίκησης. 

Χρηστή φορολογική διακυβέρνηση και ελεγκτικό έργο

Πέρα από τα θεσμικά και οργανωτικά, η χρηστή φορολογική διακυβέρνηση συνδέεται με τον τρόπο άσκησης της ελεγκτικής εξουσίας.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι απαραίτητο να γίνει κατανοητό ότι η ορθή και δίκαιη ερμηνεία και η εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας από τη μία πλευρά και η εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος από την άλλη πλευρά, δεν αποτελούν αντιτιθέμενες έννοιες, αλλά αντιθέτως, η πρώτη αποτελεί προϋπόθεση της δεύτερης. 

Το Δημόσιο συμφέρον υπηρετείται μόνο από την ορθή και δίκαιη ερμηνεία και εφαρμογή των φορολογικών νόμων, διότι η κοντόφθαλμη λογική, «να καταλογίσω τώρα και να εισπράξω όσα περισσότερο μπορώ», είναι αυτή, που καθιστά τη χώρα μας μη ελκυστική σε εγχώριες επενδύσεις και επενδύσεις από το εξωτερικό, και τελικά συρρικνώνει τη φορολογική βάση, επαυξάνοντας τη φορολογική επιβάρυνση των όσων επιλέγουν να δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα ή δεν μπορούν να φύγουν από αυτήν. 

Τούτο όμως δεν σημαίνει ότι η Φορολογική Διοίκηση πρέπει να δείχνει ανοχή στην φοροαποφυγή και στη φοροδιαφυγή. Σε αυτόν τον τομέα, η φορολογική διοίκηση πρέπει να είναι αμείλικτη, και να μπορεί να επιτελεί το έργο της ανεξαρτήτως ονομάτων και καταστάσεων. 

Μεγάλη πρόοδος στον τομέα αυτόν έχει συντελεστεί και εξακολουθεί να συντελείται τόσο στο πλαίσιο της ΕΕ όσο και του ΟΟΣΑ.

Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η χρηστή φορολογική διακυβέρνηση η πρωτοβουλία για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής κινείται σε δύο άξονες: 

α) αφενός η αντιμετώπιση του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού 

β) αφετέρου η λήψη μετρων με σκοπό να ενθαρρυνθούν οι τρίτες, μη κοινοτικές, χώρες να εφαρμόζουν ελάχιστα πρότυπα χρηστής διακυβέρνησης στο φορολογικό  τομέα (πρόκειται για το αντικείμενο της Σύστασης που εξέδωσε η ΕΠΙΤΡΟΠΗ , με αριθμό C(2012)8805, της 6-12-2012). 

1. Σύμφωνα με τη σύσταση για την αντιμετώπιση του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα πρέπει να υιοθετήσουν μια γενική αντικαταχρηστική ρήτρα, με βάση την οποία οι φορολογικές αρχές θα έχουν τη δυνατότητα να αγνοούν επίπλαστες καταστάσεις, που έχουν κατασκευασθεί με πρωταρχικό σκοπό την αποφυγή πληρωμής φόρων και να μπορούν να εφαρμόζουν τη σχετική φορολογική νομοθεσία, σύμφωνα με την υποκρυπτόμενη πραγματική κατάσταση. 

Η σύσταση ενθαρρύνει επίσης τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν στις διμερείς συμβάσεις για την αποφυγή της διπλής φορολογίας αντίστοιχη ρήτρα, με σκοπό να αποφεύγεται και η διπλή μη φορολογία που πολλές φορές επιτυγχάνεται «ακούσια», λόγω της παράλληλης εφαρμογής δυο ή περισσότερων φορολογικών νομοθεσιών από δυο ή περισσότερες φορολογικές διοικήσεις. 

2. Η σύσταση για την υιοθέτηση μέτρων με σκοπό να ενθαρρυνθούν οι τρίτε μη κοινοτικέ χ ρε να εφαρμό ουν ελ χιστα πρότυπα χρηστή διακυβέρνηση στον φορολογικό τομέα, εστιάζει στον ορισμό κάποιου βασικού πλαισίου (με τη μορφή minimum standards) και τον καθιστικό κριτηρίων, με τα οποίο οι τρίτες, μη κοινοτικές χώρες θα πρέπει να συμμορφώνονται. Στη σύσταση καθορίζονται επίσης μια σειρά ενεργειών στις οποίες θα πρέπει να προβούν τα κράτη μέλη σε σχέση με τις τρίτες χώρες και μάλιστα μια σειρά μέτρων με τη μορφή κινήτρων προς τις τρίτες αυτές χώρες, οι οποίες συμμορφώνονται με τα ελάχιστα όρια της χρηστής διακυβέρνησης στο φορολογικό τομέα, ή αυτές που δεσμεύονται ότι θα συμμορφωθούν. 

Η συζήτηση αυτή μας πηγαίνει σε ένα άλλο βασικό θέμα, το οποίο είναι κρίσιμο για την επιτυχία οποιουδήποτε τέτοιου εγχειρήματος: αυτό της ενίσχυσης τη διοικητική συνεργασία μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων, και ιδίως της συνεργασίας στον τομέα της ανταλλαγής πληροφοριών. 

Η Γ.Γ.Δ.Ε., η ελληνική φορολογική και τελωνειακή διοίκηση δηλώνει έτοιμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις. Παρακολουθεί τις εξελίξεις συμμετέχοντας στα φόρα  και του Ο.Ο.Σ.Α και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ετοιμάζει τις υποδομές της για να μπορέσει και να υποδεχθεί τον όγκο της πληροφορίας, που αναμένεται να υποδεχθεί, αλλά και να αποστείλει αντίστοιχο όγκο πληροφοριών προς τις συνεργαζόμενες φορολογικές διοικήσεις. 

Παράλληλα, ετοιμάζει τον ελεγκτικό μηχανισμό, έτσι ώστε να αξιοποιηθεί κατάλληλα και αποδοτικά ο όγκος της πληροφορίας, που θα ληφθεί μέσω της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών. 

Αντίστοιχα, νομίζω είναι μεγάλες οι προκλήσεις και για τις επιχειρήσεις, οι οποίες καλούνται σε αυτό το περιβάλλον όχι μόνο να ανταπεξέλθουν οικονομικά, αλλά και να συμμορφωθούν προς τις υποχρεώσεις. 

Το μήνυμα νομίζω είναι ένα, με δυο αποδέκτες: υγιής φορολογικός ανταγωνισμός, τόσο μεταξύ των κρατών, όσο και μεταξύ των επιχειρήσεων. Διότι ο αγώνας για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής δεν είναι μόνο υπέρ του δημοσίου ταμείου, με την προστασία των εσόδων του προϋπολογισμού, αλλά και υπέρ της πλειοψηφίας των επιχειρήσεων και λοιπών φορολογουμένων που πληρώνουν τους φόρους που τους αναλογούν. Η φοροδιαφυγή και η φοροαπάτη δημιουργούν εκτός από προβλήματα στον κρατικό προϋπολογισμό, και ισχυρές στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. 

Ίδρυση Φορολογική Ακαδημία 

Παράλληλα, στο σχεδιασμό μας, ει δυνατόν από το 2017, βρίσκεται η ίδρυση Φορολογικής Ακαδημίας, για την εκπαίδευση και μετεκπαίδευση τόσο των νέων, όσο και των υφιστάμενων στελεχών της φορολογικής διοίκησης. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!