ΠΟΛ. 1021/5-2-2016 Τροποποίηση της ΠΟΛ 1066/2.4.2013 (ΦΕΚ 753Β΄/2.4.2013) απόφασης, όπως ισχύει, για την επιστροφή Φ.Π.Α. στους αγρότες του ειδικού καθεστώτος.
ΠΟΛ. 1021
ΦΕΚ B 213 - 08.02.2016
Τροποποίηση της ΠΟΛ 1066/2.4.2013 (ΦΕΚ 753Β΄/2.4.2013) απόφασης, όπως ισχύει, για την επιστροφή Φ.Π.Α. στους αγρότες του ειδικού καθεστώτος.
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του Κώδικα Φ.Π.Α. (Ν.2859/2000), και ειδικότερα:
α) τις διατάξεις του άρθρου 41 και ειδικότερα της παρ. 15 αυτού,
β) τις διατάξεις του άρθρου 42,
γ) τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 57,
δ) τις διατάξεις του άρθρου 64.
2. Τις διατάξεις του νόμου 3877/2010 (ΦΕΚ Α΄ 160/20.9.2010) «Σύστημα προστασίας και ασφάλισης της αγροτικής δραστηριότητας» και ειδικότερα τα άρθρα 4, 9 και 10.
3. Την υπ’ αριθ. 309891/14.12.2010 (ΦΕΚ 1966 Β΄/21.12.2010 κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, «Διαδικασία υποβολής της Ενιαίας Δήλωσης Καλλιέργειας/Εκτροφής του Ν. 3877/2010 (ΦΕΚ Α΄160), τρόποι καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς των άρθρων 7 και 8 του ίδιου νόμου, υπέρ του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛΓΑ) και ασφαλιστική ενημερότητα, όπως τροποποι− ήθηκε με την υπ’ αριθ. 235/23719/29.2.2012 (ΦΕΚ 500 Β΄/ 29.2.2012 κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».
4. Τις διατάξεις του νόμου 3874/2010 «Μητρώο Αγροτών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων» (ΦΕΚ Α΄151/6.9.2010).
5. Τους Κανονισμούς (ΕΕ) 1307/2013 και 1306/2013.
6. Τις διατάξεις του Ν.4174/2013 (ΦΕΚ 170/Α΄/26.7.2013) Κώδικα φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ) όπως ισχύουν.
7. Το προεδρικό Διάταγμα 111/2014 (ΦΕΚ Α΄ 178) «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών»
8. Την ΑΥΟ ΠΟΛ. 1066/2013 (ΦΕΚ 753 Β΄/2.4.2013), όπως ισχύει.
9. Την υπ’ αριθμ. Υ14/3.10.2015 (ΦΕΚ Β΄ 2144/6.10.2015) απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη».
10. Την ανάγκη δημιουργίας ενός νέου και πιο αποτελεσματικού συστήματος ελέγχου για την ορθή καταβολή του επιστρεπτέου φόρου, στους αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. που πραγματικά τα δικαιούνται.
11. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται εκ νέου δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1. Η παράγραφος 1 της Α.Υ.Ο ΠΟΛ 1066/2.4.2013 όπως ισχύει αντικαθίσταται ως εξής:
Δικαιούχοι επιστροφής του ΦΠΑ που έχει επιβαρύνει τις εισροές τους είναι οι αγρότες οι οποίοι εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς του άρθρου 41 του Κώδικα ΦΠΑ, κατά το χρόνο που πραγματοποιείται η παράδοση των αγροτικών προϊόντων τους, ή η παροχή των αγροτικών υπηρεσιών τους, ανεξάρτητα αν κατά το χρόνο που ζητείται η επιστροφή έχουν μεταταχθεί σε άλλο καθεστώς ή έχουν διακόψει τις εργασίες τους. Προϋπόθεση για την επιστροφή, χωρίς έλεγχο, αποτελεί η υποβολή δήλωσης Ενιαίας Δήλωσης Καλλιέργειας/Εκτροφής του Ν. 3877/2010, εφόσον είναι υπόχρεοι.
2. Το άρθρο 5 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ 1066/2.4.2013 όπως ισχύει αντικαθίστανται ως εξής:
«Άρθρο 5
Ενέργειες των Δ.Ο.Υ. για την παραλαβή και τον έλεγχο των αιτήσεων επιστροφής και διαδικασία καταβολής του επιστρεφόμενου ποσού Φ.Π.Α.
Η Δ.Ο.Υ. στην οποία υποβάλλεται η αίτηση επιστροφής υποχρεούται:
1. Να παραλαμβάνει τις αιτήσεις επιστροφής μαζί με τις αναλυτικές καταστάσεις φορολογικών παραστατικών που υποβάλλονται απευθείας από τους αγρότες και μετά από διασταύρωση, των παραστατικών και της ορθής μεταφοράς των ποσών των φορολογικών στοιχείων στην αίτηση επιστροφής, τις καταχωρεί στο σύστημα TAXIS.
2. Να παραλαμβάνει τις συγκεντρωτικές καταστάσεις, που υποβάλλονται από τις συνεταιριστικές οργανώσεις σε ηλεκτρονική μορφή, και, μετά από μια σύντομη επαλήθευση να τις καταχωρεί στο TAXIS.
3. Να ελέγχει την ακρίβεια της μεταφοράς του συνολικού ποσού επιστροφής από τις αιτήσεις των δικαιούχων αγροτών στις συγκεντρωτικές καταστάσεις που υποβάλλονται από τις συνεταιριστικές οργανώσεις.
4. Να ελέγχει το ποσό των ακαθαρίστων εσόδων που δηλώθηκε στην αίτηση−δήλωση, επιστροφής που υπεβλήθη για το προηγούμενο φορολογικό έτος προκειμένου να διαπιστωθεί αν πληρεί ή όχι τα κριτήρια υπαγωγής στο ειδικό καθεστώς αγροτών.
5. Να συγκρίνει το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων που προκύπτει από τα φορολογικά παραστατικά της αίτησης επιστροφής με τη συνολική κανονική αξία της αγροτικής παραγωγής κάθε δικαιούχου που περιλαμβάνεται στο ηλεκτρονικό αρχείο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ή του εξουσιοδοτημένου από το ΥΠΑΑΤ εποπτευόμενου Οργανισμού μέσω της εφαρμογής στο TAXIS και στη συνέχεια:
α) πραγματοποιεί χωρίς έλεγχο την επιστροφή, εντός μηνός από την υποβολή της αίτησης, στις περιπτώσεις όπου:
αα) το συνολικό ποσό των ακαθαρίστων εσόδων που προκύπτει από τα φορολογικά παραστατικά της αίτησης επιστροφής δεν υπερβαίνει τη συνολική κανονική αξία της αγροτικής παραγωγής του αιτούντος, εκτός εάν ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. που πραγματοποιεί την επιστροφή διαθέτει στοιχεία ή πληροφορίες με βάση τα οποία υπάρχουν βάσιμες υπόνοιες καταστρατήγησης των διατάξεων.
αβ) από τη σύγκριση των ακαθάριστων εσόδων της αίτησης επιστροφής με την κανονική αξία του ΥΠΑΑΤ προκύπτει διαφορά φόρου προς επιστροφή μέχρι και 500 ευρώ,
αγ) δεν έχει υποβληθεί δήλωση Ενιαίας Δήλωσης Καλλιέργειας/Εκτροφής του Ν.3877/2010, και το ποσό φόρου που προκύπτει προς επιστροφή είναι μέχρι και 100 ευρώ.
β) Πραγματοποιεί άμεσα χωρίς έλεγχο το ποσό που αντιστοιχεί στην κανονική αξία με βάση το ηλεκτρονικό αρχείο του ΥΠΑΑΤ στην περίπτωση που τα ακαθάριστα έσοδα της αίτησης επιστροφής υπερβαίνουν την συνολική κανονική αξία αγροτικής παραγωγής του αιτούντος εκτός των αναφερόμενων στις ανωτέρω περιπτώσεις αβ και αγ. Το υπόλοιπο ποσό επιστρέφεται μετά από έλεγχο ο οποίος αφορά το σύνολο της αίτησης επιστροφής.
γ) Σε κάθε περίπτωση που ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. διαπιστώνει από στοιχεία ή βάσιμες πληροφορίες(π.χ. δελτία πληροφοριών, εκθέσεις ελέγχου κ.λ.π.) που περιέχονται σε γνώση του ότι ο αιτών αγρότης ενήργησε ως λήπτης εικονικού ή πλαστού φορολογικού στοιχείου ή στοιχείου που νόθευσε αυτός ή άλλος για λογαριασμό του, καθώς και στην περίπτωση που δεν έχει υποβληθεί δήλωση Ενιαίας Δήλωσης Καλλιεργείας/Εκτροφής του Ν. 3877/2010, πλην της ανωτέρω αγ) περίπτωσης, η αίτηση διαβιβάζεται οπωσδήποτε στη ΔΟΥ που διαθέτει τμήμα ελέγχου προκειμένου να διενεργηθεί ο προσήκον φορολογικός έλεγχος που θα αφορά το σύνολο των φορολογικών στοιχείων της αίτησης και η επιστροφή του υπόλοιπου ποσού που δεν αντιστοιχεί σε τέτοιου είδους παραστατικά δεν πραγματοποιείται. Μετά την ολοκλήρωση της επιστροφής, σύμφωνα με τις ανωτέρω περιπτώσεις α) και β) και γ), τα φορολογικά παραστατικά επιστρέφονται, μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της αίτησης επιστροφής (δηλαδή, μετά την 31 Οκτωβρίου εκάστου έτους), στις συνεταιριστικές οργανώσεις ή στον αγρότη με υπογραφή αποδεικτικού παραλαβής, οι οποίοι υποχρεούνται να τα διαφυλάσσουν μέχρι την ημερομηνία παραγραφής και να τα θέτουν στη διάθεση των Δ.Ο.Υ. σε ενδεχόμενο έλεγχο μετά την επιστροφή.
6. Επισημαίνεται, ότι στην περίπτωση που διαπιστώνεται διαφορά, σχετικά με το είδος καλλιέργειας, μεταξύ της δήλωσης καλλιέργειας και των παραστατικών που προσκομίζονται στη Δ.Ο.Υ. με την αίτηση επιστροφής από τον δικαιούχο αγρότη, η διαφορά αυτή δεν αποτελεί αιτία, αν δεν συντρέχει κάποιος άλλος λόγος, ώστε η επιστροφή να πραγματοποιηθεί κατόπιν ελέγχου. Ωστόσο στην περίπτωση αυτή υφίσταται υποχρέωση της Δ.Ο.Υ. που διενεργεί την επιστροφή του εν λόγω αγρότη να ενημερώσει τον ΕΛΓΑ για την διαπίστωση της διαφοράς αυτής ώστε ο εν λόγω Οργανισμός να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του, για την είσπραξη των ασφαλιστικών του εισφορών.
7. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας επιστροφής πραγματοποιείται εντός προθεσμίας ενενήντα (90) ημερών από την υποβολή της αίτησης επιστροφής.
8. Η επιστροφή του φόρου γίνεται με απόφαση του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ., που πραγματοποιεί την επιστροφή, και την έκδοση ΑΦΕΚ. Ειδικά για την επιστροφή φόρου, για αίτηση που υποβάλλεται μέσω συνεταιριστικής οργάνωσης, αυτή γίνεται με απόφαση του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. που πραγματοποιεί την επιστροφή και την έκδοση Συγκεντρωτικού Φύλλου Έκπτωσης. Στην περίπτωση θανάτου αγρότη του ειδικού καθεστώτος, η αίτηση επιστροφής υποβάλλεται από τους κληρονόμους στο όνομα του θανόντος και το ποσό της επιστροφής αποδίδεται στα πρόσωπα αυτά σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
9. Το ποσό της επιστροφής Φ.Π.Α., μετά από τους τυχόν συμψηφισμούς, κατατίθεται στον προσωπικό λογαριασμό τραπέζης που έχει υποδειχθεί από τον αγρότη στην αίτηση επιστροφής (έντυπο 010Α−ΦΠΑ, ΕΚΔΟΣΗ 2014, Φ6 TAXIS).
10. Αιτήσεις προηγούμενων χρήσεων που εκκρεμούν κατά την έκδοση της παρούσας αξιολογούνται για έλεγχο ή μη σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο αυτό.»
3. Το άρθρο 6 της ΠΟΛ 1066/2013, όπως ισχύει, καταργείται για αιτήσεις επιστροφής που θα υποβληθούν από 1.1.2016 και εφεξής.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 5 Φεβρουαρίου 2016
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!