Εκσυγχρονίστε και αναβαθμίστε τη ψηφιακή υποδομή του λογιστικού σας γραφείου!

Μάθετε περισσότερα

Ο φορολογικός σας σύμβουλος! Αποκτήστε πρόσβαση στη γνώση από €8,33/ μήνα.

Μάθετε περισσότερα

Αποφάσεις - Εγκύκλιοι

ΠΟΛ. 1041/31-1-1997 Yπερχρεωμένες και προβληματικές επιχειρήσεις

YΠOIK 1013973/1073/0016/ΠOΛ. 1041/31.1.1997

Yπερχρεωμένες και προβληματικές επιχ/σεις

Οπως είναι γνωστό το άρθρο 49 N. 1892/90 προέβλεπε ότι:

"Στις περιπτώσεις πώλησης ή κάθε άλλου είδους μεταβίβασης επιχ/σεων ή της πλειοψηφίας των μετοχών των επιχ/σεων αυτών, που ανήκουν στα κάθε είδους ν. π. του δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται από τις ισχύουσες μέχρι την έναρξη της ισχύος του παρόντος διατάξεις του N. 1256/82, οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι και κάθε άλλη σχετκή επιβάρυνση που βεβαιώνονται μετά την πώληση ή την μεταβίβαση αλλά ανάγονται σε προηγούμενο αυτής χρονικό διάστημα, βαρύνουν αποκλειστικά τον O.A.E. και την πωλήτρια Τράπεζα του δημόσιου τομέα..."

Ακολούθως μετά από ερωτήματα Δ.O.Y. εκδόθηκε η υπ` αριθ. 651/93 γνωμ. του N.Σ.K. η οποία ερμηνεύοντας το παραπάνω άρθρο μεταξύ άλλων δέχεται ότι οι παρακρατούμενοι και αποδοτέοι στο Δημόσιο φόροι δεν εμπίπτουν στη ρύθμιση της διάταξης αυτής καθόσον στις περιπτώσεις αυτές φορολογικό υποκείμενο δεν είναι η μεταβιβαζόμενη επιχ/ση, αλλά τρίτα πρόσωπα και απλώς η επιχ/ση ενεργεί σαν όργανο του Δημοσίου για την παρακράτηση, η οποία παρακράτηση αποτελεί εκπλήρωση φορολογικής υποχρέωσης τρίτων και όχι σελ. 1 από φόρους αλλά από εισφορές-ποινές που επέβαλε η Τράπεζα της Ελλάδος λόγω μη εκπλήρωσης υποχρεώσεων απορρεουσών από εξαγωγική δραστηριότητα μιας εταιρείας θα μπορούσαν να υπαχθούν στις διατάξεις του αρ. 49 N. 1892/90.

Το N.Σ.K. με την 617/94 γνωμ. δέχτηκε ότι επειδή τα χρέη αυτά χαρακτηρίζονται από τον προϋπολογισμό σαν _ΛOIΠA MH ΦOPOΛOΓIKA EΣOΔA_ δεν εμπίπτουν στην προαναφερόμενη διάταξη.

Ακολούθως το αρ. 49 N. 1892/90 αντικαταστάθηκε δυνάμει του αρ. 2 _9 N. 2302/95 και για το λόγο αυτό και με αφορμή ερωτήματα που γεννήθηκαν σε διάφορες Δ.O.Y. εν όψει και του γεγονότος ότι απειλείται πειθαρχική δίωξη κατά του προϊσταμένου της Δ.O.Y. που δεν εφαρμόζει την παραπάνω διάταξη επαναφέραμε το θέμα θέτοντας υπόψη του N.Σ.K. τα νέα ερωτήματα.

Το N.Σ.K. εξέδωσε την υπ` αριθ. 612/96 γνωμοδότησή του με την οποία μεταξύ άλλων δέχεται ότι:

α. H νέα διάταξη με την οποία αντικαταστάθηκε το άρθρο 49 N. 1892/90 επαναλαμβάνει την καταργηθείσα και δεν περιέλαβε στην έννοιά της τους παρακρατούμενους φόρους και τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα.

β. Για την περίπτωση που το Δημόσιο ασκεί τριτανακοπή κατά της συμφωνίας του αρ. 44 N. 1892/90, με την πλήρωση των όρων του άρθρου αυτού η Δ.O.Y. πρέπει να προχωρήσει στην προβλεπόμενη διαγραφή χωρίς να επηρεάζεται από την άσκηση της τριτανακοπής.

Εάν εν τω μεταξύ χωρήσει και μεταβίβαση της επιχ/σης και εφόσον η επιχ/ση αυτή υπάγεται στις διατάξεις του αρ. 49 του ίδιου νόμου, οι διατάξεις αυτές θα εφαρμοστούν (σύμφωνα πάντα με την κατά τα ανωτέρω ερμηνεία τους) πάλι χωρίς να επηρεάζεται η εφαρμογή τους από την άσκηση της τριτανακοπής κατά της συμφωνίας του άρθρου 44 N. 1892/90.

γ. H νέα διάταξη (δηλ. το αρ. 49 N. 1892/90 όπως ισχύει μετά την κατά τα ανωτέρω αντικατάστασή του) ρυθμίζει με την _2 την τύχη των φορολογικών επιβαρύνσεων των ήδη μεταβιβασθεισών επιχ/σεων.

Τέλος, να σημειώσουμε ότι όλες οι μνημονευόμενες γνωμοδοτήσεις έχουν γίνει δεκτές από τον Υπουργό των Oικ/κών και σας κοινοποιούνται.

Το άρθρο 49 του ν. 1892/1990 αντικαθίσταται ως εξής:

"Αρθρο 49 --------

1. Στις περιπτώσεις πώλησης ή κάθε άλλου είδους μεταβίβασης επιχειρήσεων ή του συνόλου των στοιχείων του ενεργητικού τους ή της πλειοψηφίας των μετοχών των επιχειρήσεων αυτών που ανήκουν στα κάθε είδους νομικά πρόσωπα δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται από τις ισχύουσες διατάξεις, ως και των θυγατρικών εταιριών των επιχειρήσεων αυτών, οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι και κάθε άλλη σχετική επιβάρυνση, που ανάγονται σε προηγούμενο της μεταβίβασης χρονικό διάστημα, βαρύνουν αποκλειστικά τους πωλητές του ευρύτερου δημόσιου τομέα και βεβαιώνονται αποκλειστικά εις βάρος τους.

H επιβάρυνση των πωλητών από την εν λόγω αιτία δεν μπορεί να υπερβαίνει το τίμημα που συνομολόγησαν να εισπράξουν από την πώληση ή μεταβίβαση. Oι κατά το πρώτο εδάφιο φόροι και άλλες σχετικές επιβαρύνσεις κατανέμονται μεταξύ των πωλητών ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο κατά το χρόνο της πώλησης ή μεταβίβασης. Αν μετά την κατανομή αυτή δεν καλύπτεται πλήρως το ποσό των οφειλόμενων φόρων, το υπόλοιπο διαγράφεται εις βάρος του Δημοσίου.

2. Προκειμένου για ήδη μεταβιβασθείσες επιχειρήσεις φορολογικές επιβαρύνσεις της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, που έχουν βεβαιωθεί σε βάρος τους μετά τη μεταβίβασή τους και ανάγονται σε προηγούμενο της μεταβίβασης χρονικό διάστημα, διαγράφονται με απόφαση του προϊσταμένου των αρμόδιων Δ.O.Y. και βεβαιώνεται στη συνέχεια από τον ίδιο προϊστάμενο σε βάρος των πωλητών του ευρύτερου δημόσιου τομέα κατά τα οριζόμενα στο παρόν άρθρο. H παράλειψη διενέργειας των μεταβολών αυτών συνιστά για τον προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.O.Y. βαρύ πειθαρχικό παράπτωμα.

3. Εξαιρετικώς, τα προαναφερόμενα στις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου δεν ισχύουν στις περιπτώσεις που ο αγοραστής των επιχειρήσεων αυτών έχει εγγράφως αναλάβει τα παραπάνω φορολογικά βάρη."

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δεν θέλετε να συμπληρώνετε το κείμενο αυτό σε κάθε αναζήτηση σας; Αρκεί απλά να γραφτείτε δωρεάν στο Forin.gr πατώντας εδώ ή να συνδεθείτε με τον λογαριασμό σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια! Πρόσθεσε το σχόλιο σου τώρα!